Knog Blinder Arc 5.5 - etuvalo, jonka ottaa metsäänkin

Knogin etuvalo
Marketeista on saatavilla monenlaisia tuikkuja polkupyöriin kaikenlaisiin. Mutta onko niistä mihinkään? Ei todellakaan. Niillä välttää toki sakot, mutta muuhun ei niistä oikein ole. Valaisimen hankintaa puolusti tarve luopua todella hintavista paristoista.

Miksi ostaa jatkuvasti paristoja valaisimeen, jos myynnissä on parempaa ladattavilla akuilla? Ilman että kuormittaa maailmaa turhalla? Niin, tämän takia sisäänrakennettu akku oli kriteeri takavalon lisäksi myös etuvaloon. Kyse on myös helppoudesta, kun ei enää tarvitse paristoja etsiä ja vaihtaa. Ostaminen vie rahaa, mutta sähkö on kilpailutuksen jälkeen edullista. Sähkö kannattaakin kilpailuttaa, jotta ei maksa liikaa valaisimen latauksessa.

Tehokas valaisin

Tarkoituksenani oli hommata mahdollisimman tehokas valaisin, jolla näkisi myös aivan pimeässä, kuten metsäpoluilla. Maalla metsäpolun valaistus ei ole itsestäänselvää. Varsinkin syksyllä metsäpolkuja voi oikoa kätevästi kauppaan, mutta ilman kunnon valoa ei sinne oikein ole asiaa, vaikka tuikkukin on parempi kuin ei mitään. Ajattelin hommata noin 500 lumenin valaisimen. Valaisimen monella valoteholla. Ja tyylillä. Sain myös sellaisen postiin kannettuna.

Tämä valo maksoi noin 99 euroa, vaikka vastaavatehoisen saisi 49 eurolla, myöhemmin hinta kallistui. Ihan halvinta en ostanut, koska se oli hankalampi ottaa pois, se oli rumempi ja se oli liian iso tehoon nähden. Ainakin tässä sama teho saadaan pakattua nätimpään kuosiin ja sehän se hienoa oli hommata saman merkin ladattava valo myös taakse punaista näyttämään. Toimituksessa vain ikävästi kesti, mutta lopulta sain sen valaisimen kuitenkin. Valaisin miellytti minua heti.

Paketissa oli Knogin valo, kypäräkiinnitystarvikkeet, latausjohto, kuusioavain ja pienempään tankoon tarkoitettu kiinnike. Sekä kuuluisa pikaohje. Ja olihan tässä myös liimattava välikappalekin, jos on erityisen ohut ohjaustanko. Paketti oli takavalon tapaan suorastaan iso vitsi. Toisaalta ymmärrän hyvin tarkoituksen, vähemmän kaiken maailman roskaa luontoon. Aluksi piti saada lamppu lataukseen koska se vaikutti niin hyvältä idealta. Latausaika oli myyjän mukaan tosi pitkä.

Toisaalta aika meinasi käydä tosiaan aika pitkäksi, koska lamppu latasi ja latasi. Lopulta seitsemän tunnin jälkeen lamppu vihdoin latautui... Siis pitkä lataus on tässä ainakin yksi miinus, tosin jos lataa iPadin laturilla, tuntuu hieman nopeutuvan tietokoneeseen verrattuna. Miinuksen annan lyhyestä johdosta. Eikö löytynyt edes 10 senttimetriä pitempää? Läppärilatauksessa varmasti hyvä pituudeltaan, mutta jos ajattelit ladata verkkovirrasta... Niin jo on lyhyt arkeemme.

Latauksessa tietokoneesta

Maastopyörään isoin valmiiksi asennettu kiinnityssysteemi oli sopivin. Ei muuta kuin testaamaan. Valaisimessa tehoa näyttäisi riittävän, koska myös päiväsaikaan valo palaa kirkkaana pisteenä, kuten kuvasta alla näkyy. Näkyykö kaupan tuikku päiväkuvassa samalla tavalla? Pöydällä valaisin on erittäin tyylikäs, mutta tyylikäs se vasta on pyörään kiinnitettynä! Jos jaksaa painaa On-nappia pari sekuntia, syttyy jopa valo palaen kirkkaasti. Hyödyllistä, koska ei mene päälle itsestään.

Valaisimessa on kolme erilaista tehoa. Tehokkain, keskitehokas, pieni ja vilkku. Vilkku on turha, eikä sille ole edes merkkivaloa, itse asiassa. Käytän yleensä tehokkainta, koska se valaisee tien parhaiten. Luonnollisesti näin. Sitä varten ostinkin lampun, että näkisin jotain. Mielestäni pieni teho on melko tehoton jo pimeässä, valaistulla tieosuudella näkyy tielle jotenkuten. Nyt huomaa, että näkee ihmisten kulkevan, kun heijastimet näkyvät kirkkaasti kaukaakin.

Tätä minä hain. Että voisin nähdä ihmisiä. Niitä, joita en näe, voisivat tehdä palveluksen hankkimalla heijastimen - ei ole liikaa vaadittu! Maksimiteholla lamppu kestää noin 100 minuuttia. Se riittää vähän pitempäänkin reissuun, joskin käytännössä sekä etu- että takalamppu pitää sitten ladata, etuvalon vielä kauankin. Lyhyitä matkoja voi polkaista useitakin ilman välitöntä lataustarvetta. Valo kyllä kertoo valoin koska valo pitää ladata. Lyhyt käyttöaika rokottaa metsäreissuja pimeässä.

Valoa on testattu nyt sekä kaupunki- että metsäolosuhteissa. Täysin pimeässä metsässä valo pääsee oikeuksiinsa kunnolla. Näet kymmenen metriä eteenpäin helposti ja kunnolla, yksityiskohtiin asti. Näin et esimerkiksi aja vahingossakaan kuoppaan. Sen sijaan hyvin valaistuilla kaupunkiteillä lamppu ei juurikaan lisää valonmäärää pyörätielle. Joskin parantaa näkyvyyttä ja heijastimet vilkkuvat hienosti - lamppu lupaa yli kilometrin läpäisyä kaikissa tilanteissa kotimaassamme.

Tämän huomaa myös päiväsaikaan

Lamppu toimii ja sitä on helppo asentaa sekä ottaa pois. Valoteho miellyttää. Valaisin näyttää tyylikkäältä ja kestävältä. Jos haluaa tehokkaampaa, kannattaa katsoa jo eri hintaan, sillä saa valotehoa jopa yli tuhat lumenia. Siinä on tosin yksi iso miinus. Tällaiset valot vaativat isoja akkuja, joiden ansiosta itse lampun lisäksi joutuu polkemaan ison akkusäkin kanssa kiinnitettynä tankoon. Valitse mieluummin riittävää tehoa ja pientä kokoa. Sillä se helpottaa elämääsi.

Olen ajanut tällä lampulla myös aivan pimeässä, metsäpyöräteillä, joissa vaarallisiakin laskuja. Vieläpä sellaisia reitistöjä, joita en koskaan ennen edes ole ajanut. Lampun ansiosta jarrua ei ole tarvinnut painaa. Antaa mennä vain! Hyvin näkyy. Toistaiseksi näitä "tehotuikkuja" ei ole jokaisella vastaantulijalla, mutta enemmän ja enemmän niitä ilmestyy reiteille. Se on tietenkin hyvä asia, sillä teholamppujen käyttäjät näkee kaukaakin. Toivoisin hinnan laskevan näissä lampuissa.

Sitten mahdollisimman monella olisi siihen varaa. Jos turvallisuus on sinulle tärkeää ja haluat nähdä mihin ajat, voi tätä Knogin lamppua suositella. Jos haluat säästää rahaa, Knogilla on myös 170 lumenin malli. Jos et aja täysin pimeässä, voi säästö olla asiallistakin. Täysin valaisemattomilla tieosuuksilla lumeneita ei kuitenkaan voi koskaan olla liikaa! Riippuen siis tarpeistasi, saatat olla onnellinen halvemmankin mallin kanssa, mutta joskus lamppuun sijoittaminen kannattaa.

Lampun ainoa miinus on toiminta pakkasella. Se saattaa näyttää lataustarvetta ennenaikaisesti ja ikääntyessä vieläkin nopeammin. Sain kuitenkin Knogin takuusta paremman mallin tilalle, kun lähetin asiasta palautetta. Uusi valo toimii hiukan paremmin kylmällä. Vanha jäi veljelle käyttöön ja on kovasti tyytyväinen parempaan valoon pyörässään. Olen kuullut, että akulliset valot olisivat kaikki sellaisia kylmässä. Harmi juttu. Kylmässä akunkesto pienenee nimittäin reilusti.

Lopppusanat

Miinuksena jatkuva latauksen tarve, mutta tämä oli odotettavissakin. Se on kuitenkin totta, että nyt ei tarvitse ainakaan paristoja hommailla ja viedä vastaavasti kierrätykseen kaupan kautta. Pitkä lataus on varmasti sekin ansaittua, sillä lumeneja tuossa on paljon, joten akussakin on kapasiteettia. Vielä en ole miettinyt mitä vastaan poliisille, jos sellainen pysäyttää ja huomauttaa ilman valoja ajamisesta, siinähän sellainen on kiinni - mutta sattui juuri akku loppumaan viisi minuuttia sitten...

Huomasin, että akun loppuessa, lamppu sammuu yllättäen. Merkkivalo palaa pitkäänkin, mutta jos täysin pimeässä merkkivalon aikana kuljet, kannattaa se pitää mielessä. Hetkenä minä hyvänsä lamppu voi sammua tehoa laskematta. Jos vauhtia on liikaa ja lamppu sammuu, niin seuraus voi olla jotain vähemmän hauskaa. Siksi, jos vain mahdollista, kannattaa lamppu pistää mahdollisimman pian lataukseen merkkivalon palaessa. Tai ainakin valita valaistu reitti eteensä.

Satasella saa vastinetta eikä suurempia miinuksia ole. Ainahan hinta tietysti voisi olla halvempikin... Tietyissä tilanteissa valosta kaipaisi vieläkin enemmän lumeneita. Esimerkiksi metsäpoluilla puron läheisyydessä, jotta näkisi paremmin pidemmälle matkalle. Ne harrastukset tosin väistämättäkin tarvitsevat eritehoisia lamppuja. Perusharrastajalle Knogin valo on reilusti parempi kuin "kaupan tuikku" ja se riittää meille pyöräilijöille. Etenkin, jos poljet töihin talvella.

Kommentit