Philips kieltäytyy vaihtamasta kuulokkeita

Pioneerin kuulokkeilla eteenpäin

Philipsiltä tuli tänään vastaus, joka ei sinällään toiminut edes vitsinä. Philips nimittäin kieltäytyi käsittelemästä asiaa enää ja sanoivat, että jos haluan asiaa viedä eteenpäin, teknikoiden arvio tuoteviasta on maksullinen ja etenkin jos heidän mukaansa asia ei kuuluisi takuuseen. Jaksanko tapella tästä, kun kuulokkeetkin ehdin laittaa menemään lähimpään roskakoriin? No en tiedä, minulla on jo bassorikkaat Pioneer-kuulokkeet. Enkä halua enää Philipsiltä mitään.

Ostin kuulokkeet siis 40 eurolla ja kerran takuu jo nämä vaihtoikin, ensimmäisissä ääni lakkasi kuulumasta toisesta kuulokkeesta. Kas kummaa, silloin kuulokkeita on käytetty oikein. Ja takuu toimi, jopa vanhat käskettiin hävittämään asianmukaisesti. No ajattelin, että tässäkin kuva riittää pelkästään ja heitin ne myös menemään. Enkä kyllä lähettäisi niitä heille tutkimuksiin. Varsinkin, kun kuulokkeet olivat mainostettu kestäviksi. Missä on tämä mainostettu kestävyys?

Mitä on se kestävyys, jota on testattu eläimillä, jos kaiutinritilä ei kestä sitä normaalia arjessa tapahtuvaa käyttöä? Miksi asiakas on aina se, joka on kuin lammas, eikä osaa käyttää mitään. Jos tämän Philips olisi halunnut välttää, niin kannattaa varmaan järjestää kursseja siitä, että kuinka Philipsin tulppakuulokkeita pitäisi käyttää tavalla, jonka takuunne vaatii. Voitte olla varmoja, että tämän jälkeen en teidän kuulokkeita tule ostamaan - olettehan tyytyväisiä tästä!

Miksi Philipsin asiakas on aina väärässä?

Miksipä ei? Eihän kukaan osaa käyttää mitään ja jos jotain sattuu mainostamaan kestävänä, niin se on sitä, kunnes takuuluukulle on asiaa. Ja selityksien tulva alkaa! Kaikesta keksitään jotain, että anteeksi, mutta tällä kertaa teitte jotain väärin. Mitä mieltä asiasta on meidän iki-ihana Kilpailu- ja kuluttajavirasto? Tavarassa on virhe, jos se ei vastaa mainostettua. Tässä tuote ei ole kestävä, jos sen ritilä irtoaa ihan itsestään. Toivottavasti käyttävät tulevaisuudessa parempaa pikaliimaa!

Viraston mukaan myyjän on myös selvitettävä tarkemmin miten tuotetta on käytetty väärin, että virhe pääsi syntymään. Ei siis riitä, että sanotaan tuotteen olleen vääränlaisessa käytössä. Pitää näyttää toteen, että asiakas on itse omalla toiminnallaan rikkonut tuotteen. Käytännössä Philipsille on näytetty tarkasti vika valokuvalla, jossa ritilä on irronnut. Ritilän irtoaminen on normaalia tällaisissa kuulokkeissa, koska liimaus yleensä pettää. Kannattaa siis harkita kuluttajaneuvojien arvokasta työtä.

Kannattaako sen sijaan tappelu? Neuvoja ottaisi kyllä keissin vastaan, mutta minullahan on jo kuulokkeet. Saa siis nähdä mitä teen. Alempana on Philipsin vastaus, jonka sai odottaa viikkoja. Joka tapauksessa kaksi uutta kuuloketta vuoden aikana 40 eurolla on minusta ok, joskin  tietysti harmittaa. Harmittaa se, että sijoitin 40 euroa kuulokkeisiin, jotka eivät ole kaikilta ostin mainoksensa veroiset. Mitä mieltä olet itse? Minkälaisia kokemuksia sinulla on Philipsistä?

Philipsin vastaus ei yllätä kissaakaan

Palaan aikaisempaan keskusteluumme Philipsin SHO2200-kuulokkeista. Olemme saaneet vastauksen, että kuulokkeen verkko ei ole voinut noin vain irrota, vaan tapaus katsotaan itseaiheutetuksi. Täten takuu ei kuulokkeita korvaa. Halutessasi kuulokkeet voidaan lähettää InfoCare-huoltoliikkeelle tarkistettavaksi. Mikäli he toteavat, että kuulokkeissa ei ole valmistusvirhettä, koituu lähetys- ja tarkastuskulut asiakkaalle. Ymmärrän, että päätös harmittaa, mutta ilmoita meille, haluatko kuulokkeet lähetettävän tarkistettavaksi. Mukavaa päivänjatkoa!
Tämän jälkeen päivä  on muuta kuin mukava. Kiitos kuitenkin.

Loppusanat

Valmistaja tietenkin luistaa ja pelottelee, mutta koska alkuperäisiä kuulokkeitakaan ole, niin turhapa niitä on mihinkään lähettää. Valitettavasti tällä kertaa asia näyttää jäävän tähän ja varmistan sen osalta, että jatkossa kuulokkeeni ovat jotain muuta kuin Philips - tai ainakin ostan kuulokkeeni suoraan Gigantista tms. Sieltä saisi suoraan rahat takaisin tai uudet tilalle. Nyt ostin ne valmistajalta suoraan. Käytännössä olisi parempi valehdella suoraan Philipsille, mitä en koskaan tee.

Se oli iso virhe. Jos olisin väittänyt, että ääni lakkasi tulemasta toiseen, saisin heti uudet postiin. Virhettä ei tosin ole pakko onneksi toistaa. Kotona jo kuunnellut vuoden ainakin pelkällä kaiuttimella musiikkia, napit ovat käytössä vain ulkosalla ja matkoilla. Pioneerit ovat kyllä äänenlaadultaan yhtä hyvät ja bassotoisto jopa tukevampi. Yllättävää onkin se, että näiden hinta oli 25 euroa. Nyt tiedän, että hyvistä napeista ei tarvitse maksaa paljoa, halvallakin saa jo hyvää teknon kuunteluun.

Ja tulee toisaalta ihan samanlainen takuukin vielä. Tällä kertaa yksi hauskimmista virastoistamme eli kuluttajaneuvonta jää ilman työtä, sillä en ajatellut tuota sittenkään viedä eteenpäin. Antaa olla. Tähän tosin myös pyritään, koska monikaan ei jaksa tapella loppuun asti. Luulen, että oli virhe heittää kuulokkeet menemään vielä silloin, koska niitä olisi voinut tarvittaessa näyttää neuvojallekin. Joka antaisi puolueettoman kantansa. Ja joka saisi Philipsin saappaisiin vauhtia.

Joka tapauksessa kiitos Pioneerille ja ei-kiitos Philipsin suuntaan näistä kuulokkeista!

Kommentit

  1. Hei! Jos kuitenkin vielä tulet toisiin ajatuksiin ja jaksat viedä asiaa eteenpäin, kannattaa olla yhteydessä valtakunnalliseen kuluttajaneuvontaan (http://www.kkv.fi/asiointi/kuluttajaneuvonta/) - ei Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.

    Terveisin Laura/ KKV:n viestintä

    VastaaPoista
  2. Hei Laura. Kiitos viestistäsi! Ilman muuta harkitsen asiaa vielä, mutta olen jo hävittänyt kuulokkeet, koska odotin uusien saapuvan saman tien kuten asia meni viimeksikin, jossa kuuloke vaihdettiin takuuseen. Käskivät hävittämään. Nyt minulla on pelkkä kuva tallessa, jossa vika ilmenee. Philips katsoo itseaiheutetuksi, vaikka kuulokkeita on mainostettu kestävinä, mm. kuulokkeiden päälle voi mainoksen mukaan jopa astua jaloin. Ritilä irtosi kuitenkin normaalissa musiikin kuuntelussa. Kiitos siis, tarkoitinkin tuota neuvontaa juuri, joten olen yhteydessä sinne jos vielä saan aikaiseksi. Tuossa mitä muiden blogeja luin, Philips ei noudata edes kuluttajariitalautakunnan päätöksiä, joten hankala sanoa näin etukäteen auttaako tuo asiassa.

    VastaaPoista
  3. Philips johti takavuosina kuluttajaviranomaisten mustaa listaa, eikä näemmä tokene. Muun muassa Helsingin kuluttajaneuvoja kehotti vuonna 2005 olemaan hyvin varovainen Philipsin kanssa. Ainoa varma tapa saada kuluttajasuojalain mukainen turva joutumatta kiduttavan väsytystaistelun uhriksi on olla ostamatta Philipsiä. Se ei ole vaikeaa, koska useimmat muut merkit toimivat rehellisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin, olen itse vähentänyt Philipsin ostoa eikä taloudessa taida Philipsiä paljoa ollakaan, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Taidan omistaa Philipsiltä enää vain hammasharjan ja partakoneen. Esimerkiksi Philipsin kuulokkeet korvasin Sennheiserin kalliimmilla ja ovat toistaiseksi toimineet hyvin.

      Poista

Lähetä kommentti

Herättikö keskustelu ajatuksia? Kommentoi lisää alle