Philipsin kuuloketakuu toimii vain kerran

Philipsin kuulokkeet

Ostin Philipsin verkkokaupasta tulppakuulokkeet ja kuuden kuukauden päästä ne menivät rikki niin, että toisesta kuulokkeesta ääni kuului välillä huonosti. Normaalia minulla. Lisäksi kuulokkeiden äänenvoimakkuus laski selvästi uudesta. Takuu toimi hienosti ja kuuloke vaihdettiin saman tien uuteen joka lähti verkkokaupasta samana päivänä liikkeelle. Uusikaan kuuloke ei toiminut kuutta kuukautta pidempään. Taas vikaa! Minulla eivät kuulokkeet kestä.

Vika tällä kertaa ei ollut äänessä vaan kaiutinritilässä. Sen liimaus petti. Reklamoin asiasta samaan tapaan kuin edelliselläkin kerralla, mutta nyt asia ei etene. Kuulokkeet maksoivat minulle 40 euroa ja toiset vaihdettiin ilmaiseksi. Nyt kukaan tästä puljusta ei suostu asiaan ottamaan kantaa. Onhan se totta, että miksi lähettää enää toista korvaavaa tuotetta, kun ensimmäinenkin takuuvaihdettu meni rikki? Kuluja vain. Takuuseen ei kannata nojautua. Lisäksi paketti tuli ulkomailta.

Itse asiassa valmistaja tietenkin haluaa, että asiakas luovuttaa jo alkumetreillä. Minulla takuu tosiaan toimi kerran ja toista kertaa näin ei ilmeisesti tule tapahtumaan. Pitääkö olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan, jotta saa rahat takaisin huonosta kaupasta? Pitääkö asiasta nostaa meteli blogin kautta? Kaikki varmasti auttaa ainakin vähän. Philips ja moni muu valmistaja kuitenkin sanoo, että takuu kuulokkeilla on yleensä yksi vuosi. Miksiköhän?

Philipsin myöntämä kuuloketakuu iso vitsi

Suomen laki sanoo toista. Takuuta on kaksi vuotta. Miksi Philipsin takuu ei toimi? Ensimmäisellä yhteydenotolla Philips sanoi, että eivät ole saaneet vastausta sähköpostikyselyyn. Varmasti lähetin ja sähköpostissa näkyi päivämääräkin. Lähettivät uuden lomakkeen ja vastasin siihenkin. Viikon päästä kontaktoin Chat-palvelua uudestaan - asia on käsittelyssä. Miten kauan asiaa voi käsitellä? No en voi luvata mitään aikaa. Kukaan ei tiedä siellä yhtään mitään koko asiasta.

Miten saada Philips korvaamaan kuuloke uudella tai purkamaan kauppa? Otanko yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeisiin vedoten kuluttajaneuvontaan? Helpompi tapa on varmasti hankkia uudet kuulokkeet, mutta ei Philipsiltä. Muutenkin olen epäröinyt nyt Philipsin verkkokauppaa, sillä normaalista elektroniikkakaupasta olisin jo saanut rahani takaisin tai uudet tilalle. Vaikka kuulokkeet ovat kulutustavaraa, niissä on kuitenkin lakisääteinen takuu.

Philipsin tulisi noudattaa tätä takuuta koko takuun ajan. Kysymys onkin, miksi Philips ei noudata omia lupauksiaan? Minullehan oltiin luvattu kahden vuoden takuuta, miksi se ei toimi? Tänään olen uudemman kerran yhteydessä Philipsin asiakaspalveluun ja toivon, että saan joko uudet kuulokkeet, rahat takaisin tai asia menee kuluttajaviranomaisten käsiteltäväksi. Kyllä, 40 euron takia. Mielestäni, jos moni jättää asiaan reagoimatta, ei Philips käytäntöjään muuta.

Jos nappikuuloke ei toimi, toimi näin

  • Kokeile kuuloketta toisessa laitteessa epätoimivuuden todentamiseksi.
  • Tarkista, että äänenvoimakkuutta on tarpeeksi lähettävässä laitteessa ja että sitä ei ole vaimennettu itse kuulokkeista (jos äänisäädin on itse kuulokkeessa myös).
  • Tarkista, onko kuulokkeissa näkyviä vaurioita. Esimerkiksi toisen kuulokeosan äänen vaimeneminen voi korjautua liitintä korjaamalla (esim. pienen nippusiteen laittaminen tiukasti liittimen ja lähtevän johdon alueelle). Liitännän kiristyessä kuuloke saattaa toimia paremmin.
  • Tarkista, onko kuulokkeissa takuuta. Tavaran virheestä voi reklamoida myös ilman kuittia jos ostotapahtuman pystyy osoittamaan esim. päivämäärällä ja asiakastiedoilla.
  • Jos takuuta on, vie  kuulokkeet takuuseen ja jos ei, osta uudet.
Nappikuulokkeissakin on kahden vuoden lakisääteinen takuu. Valmistaja voi kuitenkin tarjota omaa takuutaan, joka voi olla lakisääteistä lyhyempi. Valmistaja tai myyjä ei siltikään vapaudu vastuusta korjata virhettä kahden vuoden aikana. Takuu voi olla myös lakisääteistä pitempi, jos valmistaja niin haluaa. Esimerkiksi viisi vuotta tai vaikkapa Kossin kuulokkeissa takuu on jopa elinikäinen. Takuun ehdot kannattaa selvittää valmistajalta tai myyjältä ennen kuin solmii kaupat.

Seuraavaksi avunhuuto kuluttajaviranomaisille

Painetta, painetta Philipsin suuntaan ja taistelu jatkukoon. Saankohan tänään Chat-palvelusta uuden tarinan? Olisikohan tällä kertaa toimitusvaikeuksia? Entä voiko tapahtua niinkin, että kuulokkeita ei enää valmisteta? No Philipsiltä näitä selityksiä luulisi riittävän, mutta olen valmis tappelemaan. Lisäksi näitä kuulokkeita mainostettiin kestävinä, miksi kestävistä kuulokkeista kaiutinritilä irtoaa? Pioneerit ovat kyllä toimineet. Todella surkeat kuulokkeet laadultaan, täytyy sanoa.

Tänään tapahtuneen yhteydenoton jälkeen asia oli yllättäen edelleen käsittelyssä. Korostin, että näin asian laita oli viikko sitten myös. Asiakaspalvelija sanoi minulle, että he eivät voi vaikuttaa asiaan mitenkään, sillä asiaa käsitellään asiantuntijalla. Mielestäni Philips on paras asiantuntija toteamaan lähettämästäni kuvasta kuulokkeiden viallisuus. Hän lupasi palata asiaan saman tien vastauksen tultua. Jään odottamaan vielä. Sillä odotin jo pitkään ja lisää odotusta saa kestää.

Jos en saa vastausta vuoden loppuun mennessä, aion viedä asia kuluttajaviranomaisten ratkaistavaksi ja tulen vaatimaan kaupan purkua, sillä olen joutunut jo ostamaan uudet kuulokkeet - takuustahan en ole saanut korvaavaa ja hyvityksen peräänkin pitää näköjään nähdä vaivaa. Ehkä ei kannata ostaa tuotteita suoraan valmistajalta! Vaan mieluiten jälleenmyyjältä eli esimerkiksi paikallisesta kodinkoneliikkeestä. Gigantista saa aina ilman kysymyksiä uuden paketin kuulokkeita tulille.

Kommentit