Hei, me pyöräillään taas!

Ketju oli tuore
Pirkkalan pyörähuollosta saapui eilen mukava tekstiviesti päivää piristämään. Siellä sanottiin, että pyörän voi noutaa huollettuna aukioloaikana. Kävin jo tänään maastopyörän hakemassa pois, tietenkin pyöräillen matkalla takaisin, koska en jaksanut odottaa yhtään enempää!

Reilun 1,62 vuoden vanha pyörä on jälleen kuin uusi! Vaihteet toimivat viivytyksettä, kaikki muukin on säädetty kohdalleen jarruja myöten, vanhat kuluneet osat vaihdettu ja pyörä pesty. Siinä oli varmasti hommaa, sillä toin pyörän erittäin likaisena... Perushuollossa jouduttiin vaihtamaan ketju ja pakka, korvake, Aceran vaihtaja ja vaihdevaijeri kuorineen takaa. Kaikki tämä maksoi 180 euroa. Ei paha ja aiemmassa arvailin noin 200 euron hintaa muutenkin.

Kesä, tule jo!

Keskitalvesta ei juurikaan metsäpoluille ole asiaa, sillä ihmiset hiihtävät siellä. Alan odottaa siis kesää, jotta kauppaan pääsee mukavasti oikoen. Hyvin säädetyllä pyörällä oikominen oikukkaiden ja mutkikkaiden metsäpolkujen kautta tulee olemaan varmasti aika hauskaa. Hintaa ei kuitenkaan mennyt tähän paljon - ottaen huomioon että pelkästään 75 euron perushuollossa on pyörälle tehty paljon erilaisia hommia. Toin lisäksi pyörän pesemättömänä, joten se vaikutti työmäärään.

Vastaava huolto Tampereen pyöräliikkeissä oli nettisivujen perusteella sekä kalliimpi että suppeampi. Yhteenkään ei kuulunut pyörän pesua ja monissa liikkeissä osien vaihdostakin veloitettiin erikseen. Tässä perushuolto oli tosiaan sen 75 euroa, ketju ja pakka maksoivat 50 euroa, korvake 18 euroa, Aceran vaihtaja 30 euroa ja lopuksi vaihdettiin takavaijeri kuorineen 7 euron hintaan. Ei siis paljoa mitään maksanut tuo pyörän korjaaminen, etenkään jos ei itse osaa sitä tehdä.

Vaitissa oli lunta

180 euroa ei ole siis iso raha, ainakin siihen nähden, että taas saa pyörällä ajella kylät ja kaupungit läpi "ilmaiseksi". Uusi pyörä maksaisi yli 600 euroa. Tämän huollon jälkeen maastopyörä tuntuu jälleen kuin uudelta. Jarrut toimivat tehokkaasti, puolat eivät ole löysät, vaihde tottelee reaaliajassa ja renkaan paine on enemmän kuin kohdillaan. Siis varmasti hyvä ajettava vuodenajasta toiseen. Jos ongelmia ilmenee vuosien päästä, tiedän minne tuoda! Seuraavan vuoden pyöräilen vain.

Ei siis kannata hylätä pyörää vain siksi, että joku osa on rikki. Se ei ehkä ole omatoimisesti korjattavissa, mutta asiantuntija kyllä korjaa mielellään. Kuluja tulee autoiluunkin jo pelkästään verojen muodossa. Busseja pitää taas odottaa ja niilläkin matkustaminen ei mitään ilmaista lystiä ole. Itse pyöräilen läpi vuoden, mutta talvella selvästi kesää vähemmän. Seuraava reissu jo tänä talvena menee Biltemaan. Sieltä voisi käydä ostamassa tarvikkeita. Hintaa kun on vähän.

Lennokkeja ennen lentoasemaa

Tarvikkeita, joilla saisin pyörän puhtaaksi kesällä. Tuntuu että kun metsään osuu, niin pyörä on ihan likainen samalla minuutilla etenkin sateiseen aikaan. Myös keväällä pyörä likaantuu helposti. Eipä sitä ole jaksanut pestäkään, osasyy varmaan oli siinä, ettei minulla ole edes mitään pesutarvikkeita. No, täytyy käydä Biltemassa. Sieltä löytyy kaikenlaista pyöräilyyn. Kesälle on myös suunniteltu useita retkiä, yksi merkittävin olisi nyt Suodenniemen kylä Sastamalassa. Sinne on mentävä!

Oikeastaan piti käydä jo viime kesänä, mutta se vähän jäi. Tänä kesänä en anna sen tapahtua. Sinne on siis lähdettävä heti alkukesästä. Jotain siellä on, mutta en tiedä vielä mitä, perille päästyäni varmasti löydän vastauksen! Näin talvella tulee tehtyä lähinnä pakolliset matkat esimerkiksi kaupoille. Liukkaalla kelillä en edes aja pyörällä vaan yritän käyttää busseja. Niitä kulkee kyllä ja välillä on ihan mukava niitäkin tukea. Matkakortilla aika edullista. Saavat bussikuskit työtä.

Loppusanat

Pyörän lasku oli kuitenkin mielestäni todella kohtuullinen ja suurin osa tuli kyllä varaosista. Perushuolto oli siitä hyvä ottaa, että samalla kun sain pyörän säädettyä viimeistä mutteria myöden asiantuntijalla, niin palveluun kuului myös rikkinäisten osien vaihtotyö. Jos ottaisin vain pelkästään rikkinäisten osien vaihdon ilman huoltoa, maksaisin erikseen asennuksesta tuntiperusteisesti. Siis sen lisäksi että huolto tehtiin, osatkin vaihdettu samaan hintaan, todella loistavaa käyttöä rahalle.

On siinä kuitenkin iso ero: ajatko vaihteilla, jotka vaihtavat milloin niistä tuntuu hyvältä vai ajatko vaihteilla, jotka tekevät hommansa reaaliajassa komennuksesta. Minä valitsen jälkimmäisen! Sekin on mukavaa, että jarrutus pelaa nyt ilman tarvetta painaa pitkään ennen tulosta. Lienee sanomattakin selvää että vanteetkin ovat suoria ja puolat kiristettyjä - eiköhän tällä komeudella taas ajaa polulta toiselle tulevassa kesälämmössä! Samalla annoin työtä paikalliselle yrittäjälle.

Kuitti, kaikki maksoi 180 euroa

Pirkkalan pyörähuolto teki pyörälleni ensihuollon kuukauden jälkeen pyörän ostosta ja nyt lähes puolentoista vuoden jälkeen perushuollon. Oikeastaan näitä pitäisi tehdä vuosittain, siis niitä perushuoltoja, mutta itse teen niitä lähinnä tarpeen tullen. On turhaa säätää vaihteita, jos niissä ei ole mitään vikaa yms., joten kerta parissa vuodessa on aika hyvä minusta. Edelleen tapauksessa, jos tarvetta on. Hyvin säädettyä pyörää on aika turha säätää uudelleen seteleitä vastaan.

Jos rakastat pyöräilyä yhtä paljon kuin minä, pyörän huoltamatta jättäminen ei kannata, uusi pyörä "hukkaa" säätönsä ensimmäisen sadan kilometrin aikana. Säädöt pitää tarkistaa tai tehdä uudelleen ensihuollossa - takuukin pyörällä on voimassa vain ensihuollettuna. Jos ei itse osaa, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Se on kuitenkin selvää: huollossa tarkasti säädetyllä pyörällä tulevat ajot ovat paitsi mukavampia - myös hauskempia! Ja olen varma, että haluat kokea sen.

Kommentit