Kaveri lähti huoltoon

Pirkkalan pyörähuolto
Pyörä on nyt rikki. Tai siis, talvi koetteli sitä liikaa - mutta onneksi pyörän kuntoon saaminen ei ole täysin mahdotonta vaikka itse ei sitä osaisikaan. On aina osaavat kädet apuna ja käännyinkin taas Pirkkalan pyörähuollon puoleen. Viimeksi siellä tehtiin ensihuolto Jukan ammattitaidolla.

Muutama kuukausi pyörähankinnan jälkeen, sopivasti kaaduttuani sillä - tyylikäs kauppakassimoka, vääntyi etuvanne ja -jarru. Onneksi ensihuollossa paikanpitäjä sai vanteen oiottua lähes suoraksi ja täysin suoraksi se oikeni ajossa. Tietenkin, aivan kuten hän kertoi. Hintaa ei paljoa tullut ottaen huomioon että pyörä oli ensihuollettu ja rikki menneet varaosatkin vaihdettu. Maksoi muistaakseni hieman yli satasen. Todella halpa hinta helppoudesta.

Uusi pyörä hukkainvestointi

Vaikka maksoin 2013 sievoisen summan, niin kyllähän sillä sitten ajoikin taas tähän päivään saakka. Voisi siis ajatella, että uudestaan ei pyörää kannata huollattaa. Nyt nimittäin lumen sulaessa ongelmana oli se, että lähdin ajamaan ja pahimmat lumet kyllä otin pois matkan jälkeen pyörästä, ennen ulkovarastoon laittoa. Koska varasto on mallia ulkovarasto, siinä ei lämmitystä ole ja yön aikana sopivasti sää pakastui. Harmi kyllä kaikki tuntui jäätyneen paikoilleen.

Aamulla lähdettyäni ajolle, pyöräytin ketjun ympäri vain todetakseni, että ketju meni vinoon ja samalla takavaihtaja irtosi - kiinnityspultti meni halki. Harmitti kyllä suuresti. Kotonakaan ei ole oikein tilaa pyörän säilytykseen. Jatkossa aion olla tarkempi tällaisina aikoina ja alan suosia bussikuljetuksia kauppareissuille. Kävin sitten tänään Pirkkalan pyörähuollossa. Omistaja sanoi, että ei ole mahdotonta saada kuntoon pyörää, otin samalla perushuollon. Ihan vain pyörän hyväksi.

Perushuoltoon kun kuuluu paljon: vanteiden rihtaus eli suoristus, vaihteiden ja jarrujen säätö sekä muun muassa ulkovaihteiden puhdistus, ohjauslaakerin, keskiön ja napojen tarkistus ja säätö, ketjun säätö, pesu ja voitelu, kuluneiden ja rikkinäisten osien vaihtotyö (osat maksavat erikseen), ruuvien ja muttereiden kiristys sekä lopuksi koko komeuden eli pyörän pesu. Noin 75 euroa on hintaa eikä ole minusta edes paljon. Toki päälle tulee alustavasti uudet laadukkaat merkkiketjut.

Lisäksi omistaja sanoi, että nykyistä vastaava vaihtaja ja sen metallinen suojaosa tulee todennäköisesti asennukseen, koska hän tietää mitä aikoo tehdä. Nimittäin tuossa "tapaturmassa" vääntyivät ketju, vaihtaja irtosi ja samalla sen metallisuoja irtosi johonkin. Mahdollisesti tulee muuta, jos joku osa osoittautuu rikkinäiseksi tai vaihdon tarpeessa olevaksi. Siis pääsen todennäköisesti alle parilla sadalla ja reilusti. Uusi vastaava pyörä maksaisi kaupassa yli 500 euroa.

Oikeastaan pääsen siis halvalla eikä kannata ostaa uutta pyörää. Nykypyörässä ei kuitenkaan ole mitään muuta vikaa. Runkokin on täysin kunnossa. Lisäksi pyörässä on kiinni tällä hetkellä paljon rahaa, joten ei kyllä ole viitsinyt jättää korjaamattakaan. Esimerkiksi olen ostanut viime aikoina kalliin etulampun 99 euroa, kalliin takalampun 39 euroa, etu- ja lokasuojat 60 euroa sekä pistosuojatut ulkorenkaat 40 euroa kappaleelta. Tässä kaikessa kokonaisuudessa on arvokasta ekstraa.

Pyörässä ja harrastuksessa on niin paljon "rahaa kiinni", ettei uutta pyörää kannata ostaa alkuunkaan, vaan mieluummin huollattaa vanhaa. Sitä paitsi jos ostaisin uuden pyörän, toki jotain varusteita olisin voinut siirtää suoraan pyörästä toiseen, mutta sitten pitäisi tehdä taas ensihuolto ja muuta - jolloin käytännössä edelleen tulee halvemmaksi vain huollattaa vanhaa. Varsinkin, kun siinä ei ole mitään suurempaa vikaa ja pyörä miellyttää ajosta toiseen Pirkkalan poluilla.

Loppusanat

Pyörän kuntoon saamiselle ei ole nyt mikään kiirekään, sillä kauppaan menen talvella vaikka kävellen, ruoka ei pilaannu näissä "lämmöissä". Ajan muutenkin talvella käytännössä vain tarpeellisimmat matkat ja jätän kaiken muun kävelyhommaksi tai bussin hoidettavaksi. Niitäkin täällä meinaan nykyisin kulkee, kiitos kunnan uudistusten! Olen vaihtanut pyörääni itse sisä- ja ulkorenkaat, mutta tämä oli minulle liikaa. Ehkä jatkossa käytän kauppamatkoihin busseja. Hinta ei ole paha arvolipulle.

Annoin siis tämän kaiken ammattilaisen hoidettavaksi. Vaikka tämä tulee maksamaan arviolta reilusti alle 200 euron, niin mikäpä tapa liikkua ei aiheuttaisi kuluja? Jos minulla olisi auto ja ajokortti, niin autokin vaatisi katsastuksia ja erilaisia kuluja korjauksiin. Bussilippuihinkin voi mennä yllättävän paljon rahaa vaikka tuntuukin halvalta päästä yhdellä lipulla kauppaan ja takaisin. Ainoa asia joka ei aiheuta suoranaisia kuluja on kävely, silloinkin joutuu ostamaan Zalandosta kengät.

Kävely maksaa tosin aikaa. Siihen kävelyyn menee sitä todella paljon, vaikka samalla toki liikkuu, ja kuuntelee musiikkia soittolistalta. Itse en tiedä mitä tekisin tulevana kesänä ilman pyörää. On vain hienoa ajella kylät ja kaupungit läpi riippumatta siitä ajanko asfalttia vai metsäpolkuja. Kaikkein mieluisin vaihtoehto on pyöränkin mielestä maasto. Kohta se onnistuu huolletulla pyörällä! Suosittelen Pirkkalan pyörähuoltoa näiden hyvien kokemuksieni perusteella kaikille.

Kommentit