Sionkylän ohimenevät bussit

Sionkylä Pirkkalassa
Pirkkalassa kuntakeskuksen alue voi hyvin. Jos sinun täytyy, kauppa on lähellä ja myös apteekkiin pääsee, puhumattakaan jo mitään lukuisista pizzerioista - vaikkapa pyörällä tai ihan jalan. Pirkkalan haja-asutusalueella ei tämä ole itsestäänselvyys. Sionkylässäkään.

Sionkylä eli Siikoisten kylä sijaitsee noin neljän kilometrin päästä lentoasemalta. Kylästä on varovaisesti sanottuna noin seitsemän kilometriä Suuppaan eli Pirkkalan sydämeen reitistä ja sijainnista riippuen. Hyvin monelle vanhukselle tuollainen matka ei kuitenkaan taivu ja onneksi kyläläisiä ei ole unohdettukaan. Sionkylän läpi eksyy nimittäin bussi, linja 63, arkisin. Harvat lähdöt eivät kuitenkaan kaikille riitä ja auto on siksi pakollinen.

Kaikilla ei autoa ole ja apteekkiin on päästävä

Vaikka meistä kaupunki- ja kunta-asujista tuntuukin hauskalta, niin kyläläisillä on sama oikeus apteekkiin, kuin meilläkin täällä. Mitä tehdä, jos bussi on jo mennyt ohi ja kävellen ei enää pääse? Taksi syö vanhuksien eläkkeet nopeasti. Viime vuonna asiaan tuli mainittava parannus. Vaikka 63-linja ei kulje sen useammin, saati viikonloppuisin, 1-linja kurvaa lentoasemalle entistä useammin ja kaupungin hinnoin. Tämä vain sillä ehdolla, jos jaksaa kävellä pihaa pidemmälle.

Nuorille ja aikuisille tämä tuskin tuota ongelmaa, mutta ottaen huomioon Sorkkalantien vaarallisuuden, kunnan tulisi miettiä nopeasti ratkaisuja ongelmaan, jalankulkijat - etenkin koululaiset - tarvitsevat turvallisen tien kouluun. Kesäisin tie on täynnä kaahailijoita, joille sääntöjen noudattaminen ei ole kaikkein tutuinta, ainakaan maaseutumaisessa kunnassa. Talvella saattaa vaikka liukastua auton alle. Bussiin pääsee kyllä, jos selviää, tulkaa vanhusten asemaan päättäjät!

On erittäin hyvää, että linja 63 kulkee, mutta se ei ihan palvele autottomia työssä käyviä kyläläisiä. Kunnan pitäisikin mielestäni lähteä rakentamaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille omaa väylää koko Sorkkalantien pituudelle. Olen itse aktiivipyöräilijä kesäisin ja juuri Sorkkalantietä tulee useasti poljettua hienoja maisemia katsellen. Ei nyt ihan joka kerta, mutta välillä, autot tulevat vaarallisesti eteen tien kaarteessa ja näkyvyys on tietenkin täysin sen mukainen.

Bussi voi helposti mennä ohi

Joskus sitä vain myöhästyy bussista. Tämä on eräänlainen haja-asutusalueen pulma. Jos myöhästyt Tampereen keskustassa bussista, pian tulee jo toinen. Kyläläiset jäävät kuitenkin paleltumaan pakkaseen. Tänään olin aikataulun kanssa useamman tunnin Sorkkalan pysäkillä ja pääasiassa bussit ovat tulleet ajoissa. Matkaan kannattaa siis ainakin varata riittävästi aikaa säänmukaisesti. Nyt ruuhkaa busseihin ei ollut. Ehkä olin matkoillani täysin väärään aikaan.

Vain yksi bussi useamman tunnin aikana pysähtyi Sorkkalaan. Päättelen tästä jotain: perjantai ei kiinnosta kyläläisiä ja päivää halutaan viettää kotona. Toinen vaihtoehto voi olla sekin, ettei liukkaalla säällä jakseta kävellä Sorkkalantietä liukastumaan. Kolmas, mutta yhtä mahdollinen on se, että ehkä enemmistöllä onkin auto? Neljäs idea on se, että ehkä Siikoisten kylässä 63-linja on täysin riittävä? Joka tapauksessa porukkaa oli olemattomasti. Juuri niin on joka päivä.

Sitä on oppinut arvostamaan, että minulla on mahdollisuus lähteä peräti kolmella bussilla. Yksi lähtee lentoasemalta päätieltä, toinen lähtee kylätietä lähipysäkiltä, kolmas lähtee Turkkiradalta päätieltä ja neljäs Kyöstiltä, jos jaksan raahautua Kuntakeskukseen. Sinne on muutenkin kaksi kilometriä. Uudistuksen jälkeen se on kuitenkin ollut aivan järjetöntä, sillä pelkästään lähipysäkiltä menee bussi kerran tunnissa, myös viikonloppuisin. Tulevaisuudessa voi olla toisin.

Busseja kulkee harvemmin kylän kautta

Sionkylässä ei. Tähän toivoisi tietysti parannusta, mutta osasyy siihen miksei linja 63 liikennöi useammin, on meidänkin kautta kulkevia busseja vaivaava pula-aika. On pulaa matkustajista. Ei ole ketään, joka olisi kyydin tarpeessa. Ainakin lentoaseman bussit ajavat lentoasemalta tyhjänä ja sinnekin saattaa mennä muutama ihminen. Kuntakeskuksenkaan bussit eivät sen suositumpia ole. Niissäkään ei ruuhkaa pahemmin ole koskaan. Osalla varmasti on käytännön syistä oma auto.

Joskus sitä vain huomaa jäävänsä viimeisenä pois bussista vaikkei reitti ole edes päättynyt. Miksi bussilla matkustaminen ei kiinnosta kuntalaisia ja kauanko tällä menolla bussit ajavat tyhjillään? Itse en busseja kovastikaan käytä, koska pyöräilen vuoden ympäri. Niin taitaa tehdä moni muukin ja autoilijoita on pikkaisen liikaa. Yleensä bussit kulkevat kuitenkin aikataulussa ja hinnatkin ovat nyt kohtuulliset. Kausikortilla pääsee jopa rajattomasti vaikka joka päivä vuoden ympäri.

Saa nähdä mitä tästä seuraa. Harvennetaanko sitten vuoroja vai vähennetäänkö jopa linjoja, nyt ne palvelevat vain Tampereen kaupungin matkustajia, muuten tyhjyys loistaa. On kyllä todella hienoa, että täältä pääsee Tampereelle nykyisin jopa aamuneljältä - bussilla. Sama ei onnistu sitten itse kaupungin laitamilla esim. Multisillasta. Veikkaan, että Multisillasta olisi paljon enemmän töihin lähtijöitä aamuneljältä kuin täältä Pirkkalasta. Harmi juttu kaupunkilaisille.

Paunun bussi odottamassa lähtöään

Kuvan bussi Vaitista lähti perjantaina kello 20.28 neljä minuuttia myöhässä. Bussikuski ehti vain kurvata liikenneympyrästä, pysähtyä sekunniksi ja jatkaa matkaa. Kuski kuitenkin tiedusteli minulta, että olenko menossa kyytiin. Uusia kun ei tule tuntiin. Sanoin, että otin vain tuon kuvan - voitte lähteä vapaasti, asun tässä ihan lähellä. Okei, minä teen niin. Myöhästelyyn ei kuitenkaan kuski ole aina syyllinen - sää ja liikenneolosuhteet voivat vaikuttaa myös päivittäin.

Toinen asiakkaat itse. Minä etsin vasta matkakorttia, yhdellä ei kiirettä ole, toisella ei sitten tasarahaa ole. Ja mummolla on pieniä kolikoita. Tuntuu, että kun linja on myöhässä, vika on aina kuljettajassa. Hän vain tekee työtään. Joka tapauksessa on suorastaan etuoikeutettua päästä täältä "maalta" kaupoille kolmen bussin turvin. Näyttää siltä, että Sionkylän asukkaiden on pärjättävä kahdella. Yksi, jos jaksaa odottaa ja toinen, jos jaksaa kävellä. Parempaa sekin on kuin olla kokonaan ilman.

Myöhästyäkään ei saa, sillä toinen bussi ei ole edes saapunut lentokentälle. Olen itse paljon käynyt Sionkylässä ja vaikken siellä asukaan, tiedän heidän tunteen, kuinka lapsetkin joutuvat kävelemään joka päivä koulumatkojaan paikoin hullujenkin autoilijoiden keskellä. Kunta ei taas tee mitään - kevyenliikenteenväylä olisi palvelu sekä kyläläisille, vieraille että kaikille muillekin, joille turvallisuus on tärkeää. Kerropa tästä päättäjille! Rahaa tuokin vaatisi, jota tässä maassa ei liiaksi ole.

Loppusanat

Sionkylä ja ohimenevät bussit on hauska otsikko. Tarkoitus ei ole sanoa, että bussit menisivät jotenkin aina pysähtymättä ohi - odottajista huolimatta, vaan kysymys on pitkälti ohimenevistä busseista, joita ei pysäytä kukaan. Matkustajia ei siis ole. Se ei ole syy kuopata bussiliikennettä haja-asutusalueelta. On aina se joku, joka on menossa tavoittelemaan apteekkia. Ja silloin onkin tärkeää, että hän myös pääsee sinne turvallisesti. Ehkä busseja pitäisi kehittää lisää, koska bussit tarvitsevat matkustajia.

Ehkä joskus se on sitä, jos kunta löytää rahaa paljon pyydettyyn kevyenliikenteenväylään koko Sionkylän läpi Sorkkalantien alusta ihan sinne loppuun. Vielä ei kuitenkaan asiassa ole hurraamista, sillä jokavuotinen ongelma lakaistaan jotenkin aina maton alle, no uudemman kerran lukija-artikkelin muodossa Pirkkalaiseen kesemmällä. Niin tehtiin silloinkin aina uudelleen ja uudelleen, kun haluttiin kevyenliikenteenväylän Reippiin asti. Hän, joka jaksaa kirjoittaa, näkee tulokset.

Viime kesänä se sitten tuli. Joka tapauksessa olimmepa sitten haja-asutusalueella tai peräti aivan kuntakeskuksen sydämessä, busseissamme ei todellakaan ole ruuhkaa etteikö sinne yksi tai kymmenen lisää mahtuisi. Nyt matkakortti kaapista ulos, lataukseen ja bussiin! Bussi on kuitenkin pyörää turvallisempi esimerkiksi talven ja kevään liukkailla ja joskus ei vain jaksa polkea kesken talvipakkastenkaan. Edes sieltä Sionkylästä. Siksi kannatan busseilla liikkumista.

Kommentit