Takuukuittien sekamelskaa

Vuosien takuukuitteja
Gigantti, Verkkokauppa.com, Citymarket, Lidl, Expert, Hong Kong, Motonet. Tässäpä joitakin yrityksiä, joiden takuukuitteja kuukaudesta toiseen säilytän. Aina viimeiseen päivään asti. Mutta voisiko kuitit laittaa pikkuhiljaa jo nettipilveen suoraan kassalta ilman kysymyksiä?

Normaalit kuitit haalistuvat pikkuhiljaa ja toisaalta ne voivat myös hukkua jo kotimatkalla. Tuntuu oudolta, että kaiken maailman potilastiedotkin ovat netissä suljetussa järjestelmässä, niin miksei takuukuititkaan voisi olla siellä netin syövereissä? Ostopaikasta riippumatta menisi tieto ostoksesta kuitin kera maanlaajuiseen pilveen. Pelkillä asiakastiedoilla. Se toisi mukavaa helpotusta tähän vaivaan sinullekim hukkuvaan kuittiin.

Kuitit talteen kun ei muutakaan voi

Esimerkiksi Gigantin kuitteja ei periaatteessa edes tarvitse säilyttää. He rekisteröivät takuun asiakkaan nimelle ja muille tiedoille. Sama tuntuu joskus toimivan myös Verkkokauppa.comissa, ainakin kalleimmissa tuotteissa. Mutta miksi tällaista järjestelmää ei voisi luoda kaikille suomalaisille kaupoille? Esimerkiksi jos takuu on enemmän kuin kaksi vuotta, tuskin kuitti viittä vuotta luettavana pysyy. Jo vuodessa osa sisällöstä haalistuu. Toisaalta kuitti voi hukkua matkalla kotiin.

Mahdollisuuksia tähän olisi selvästi, mutta kuka tekisi tällaisen palvelun? Ostoksen jälkeen kuitti olisi suljetussa järjestelmässä, salasanan takana, sieltä olisi voinut sitten katsella kuitteja vuosienkin takaa. Se helpottaisi tuota kuittihommaa merkittävästi. Laskin, että tällä hetkellä minulla on 22 kuittia. On kaikenlaisia rekistereitä netti täynnä - miksi kuittirekisteri on mahdottomuutta? Miettikää miten paljon se helpottaisi elämäämme. En minä ainakaan säilytä muutaman euron takuukuitteja.

Useimmilla tuotteilla on kuitenkin se kahden vuoden takuu ja jo vuodessa kuitin tiedot ovat paikoin haalistuneita. Takuu toki toimii sitenkin, että kertoo tuotteen ostoajan tarkasti. Minulla onkin tuotelista pilvessä: tuotekohtaisesti luettelin ostopäivät järjestyksessä. Siitä voin tarvittaessa katsella ostoajan ja sitten pankkikortin tiliotteista löytyy ostopaikka, aika ja summa. Silläkin takuusta pääsee nauttimaan kuitin hukkuessa. Joissain liikkeissä kuitittoman takuun kanssa on ollut ongelmia.

Siinä on myös toinen hyvä idea. Näen samalla miten paljon ostamani tuotteet kestävät. Nopeimmat ovat hajonneet alle vuodessa ja niitä on sitten vaihdettu takuuseen. Pisimpään on palvellut Electroluxin pölynimuri - se on imuroinut kerrasta toiseen kahdeksan vuotta. Vielä pisimpään palveli LG:n mikro - se toimi vieläkin 10-vuotiaana, mutta teho oli jo niin heikko, että aterian lämmittämiseen piti käyttää 10 minuuttia... Rahalla saa kestäviä tuotteita vielä tänä päivänä.

Kuitit heitän aina pois viimeisenä voimassaolopäivänä. Vaikka tuotteissa onkin yleensä takuuajan jälkeenkin myyjän virhevastuu, oma hankintalista paljastaa kyllä tarvittaessa ostoajan ja siitä ei montaa minuuttia mene, kun ostopaikkakin on selvillä. Tulostamalla tuollaisen tiliotteen saa tuotteen virhevastuun piikkiin. Eri asia onkin se, että jaksaako esimerkiksi 25 euron hammasharjasta enää valittaa parin vuoden jälkeen. Uusia saa varmasti yhtä halvalla vuodesta riippumatta.

Se on kuitenkin totta, mihin me tarvitsemme kaiken maailman kanta-asiakasetukortteja ja lukuisia eri kuitteja vuosien säilöön. Eikö olisi parempi, että meillä olisi yksi tapa nauttia kaikesta tästä. Matkapuhelin kassalukijan läpi ja bonuskortti rekisteröityisi näin ja samalla takuutiedotkin. Tarvittaisiin vain yksi järjestelmä. Jos yksin asuvalla kuitteja löytyy joka lähtöön, niin kuittien määrä suurperheessä on varmasti avarampi. Kuitit pitää myös muistaa poistaa vanhoina säännöllisesti.

Loppusanat

Esimerkiksi kuvan kaiutinsarjasta minulla ei ole kuittia, koska sain tuon lahjaksi Spotifyn kilpailussa. Kaiutin on kuitenkin toiminut erityisen hyvin vuoden ja toinen vuosi alkoi viime joulukuussa. Huolimatta siitä, että astetta bassopitoisempi musiikki pauhaa tämän tästä - kaiutin voi vielä erittäin hyvin ikäänsä nähden. Kaikkia tuotteita ei siis tarvitse välttämättä takuuseen edes laittaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kuitit voi laittaa roskiin. Ainakaan kalleimmissa tuotteissa.

Aina tulee vastaan tuotteita, jotka rikkoutuvat ja takuuta sitten tarvitaan nopeasti. Läheskään kaikkia tuotteita ei edes korjata, vaan annetaan uusi tilalle, tai rahat takaisin. Kuittien siirto nettiin pilveen säästäisi kuitenkin paperia ja paljon muutakin. Eikä haittaisi, jos samaan syssyyn kanta-asiakaskortitkin siirtyisivät puhelimeen. Koska tämä on arkipäivää? Sen kertoo aika. Toivottavaa se olisi varmasti monenkin mielestä. Kuittien manuaalinen arkistointi on kuitenkin aikaa vievää.

Oletko hukannut joskus takuukuitteja tai ovatko ne haalistuneet ajan kanssa lukukelvottomiksi? Millaisia takuukuitteja et jaksa edes säilyttää? Oletko päässyt ongelmiin yrityksen kanssa lukukelvottoman kuitin kanssa? Itse en säilytä kuittia, jos kyse on esimerkiksi muistitikusta ja takuuaika on tyyliin viisi vuotta tai elinikäinen. Viimeksi lukukelvoton kuitti ei aiheuttanut ongelmia takuuasiassa ainakaan Verkkokauppa.comissa. Jaa sinun kokemuksia kommentoimalla.

Kommentit

  1. Kaikki kuitit,, skannaan Scannable-sovelluksella PDF:ksi Evernoteen. Sinne menevät omiin kansioihinsa takuukuitin, kirjanpitäjälle menevät kuitit, asuntovähennykseen menevät kuitit. Paperikuitit menevät sen jälkeen lähimpään roskikseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota vinkkiä täytyykin kokeilla, kiitos vinkistä!

      Poista

Lähetä kommentti

Herättikö juttu ajatuksia? Kommentoi ihmeessä!

Ole kuitenkin ystävällinen äläkä kirjoita asiattomasti toisille kanssakeskustelijoille. Viestit julkaistaan pian moderoinnin jälkeen. Useimmat roskapostit suodatetaan tuoreeltaan automaattisesti. Pysy yllä olevaan kirjoitukseen liittyvässä asiassa mahdollisimman hyvin. Voit kommentoida myös nimettömänä.

Kiitos kaikista kommenteista!