Viivytetty musiikkielämys

Musiikkia maalla
Suomi kuuluu Skandinaviaan ja musiikkiteollisuudessa tämä tarkoittaa useimmiten viiveitä valtavirrasta poikkeavassa musiikissa. Tietenkin on helppo julkaista kaupallista musiikkia, suurlevy-yhtiöt kun ovat useimmiten maailmanlaajuisia.

On selvää että tuore Rihanna odottaa sinua Spotifyssä julkaisupäivänä. Vaan kun ei kehtaa kuunnella ihan sellaista. Valtavirrasta poikkeava vaihtoehtomusiikki on minun mieleeni. Osa pienemmistä levy-yhtiöistä pystyy julkaisemaan musiikkia maailmanlaajuisesti, mutta useimmat tyytyvät pienempien levittäjien käsiin. Pohjolassa tällainen levittäjälevy-yhtiö on DJ Beat Records. Systeemi toimii, mutta viiveellä. Kuvan biisi saapui tänne viikkojen päästä.

Kaikille ei hitti kelpaa

Mielestäni on hienoa, että ihmiset uskaltautuvat kuuntelemaan valtavirrasta poikkeavaa musiikkia. Oli se sitten teknoa, trancea tai hardcorea. Kunhan se ei ole mitään Lady Gagaa. Hittimusiikkia myös ostetaan paljon, vaikka sitä on tarjolla radiossa kyllästymisiin asti, sitä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi ostaa sitä puhki kulunutta Rihannaa, jos sellaista voi kuunnella radiosta joka päivä useita kertoja? Minulle ei myöskään kelpaa juonto. Se on usein tylsää eikä hyödytä minua.

Haluan siis kuunnella vain ja ainoastaan musiikkia, en keskustelua siitä, mitä radiojuontaja kokkasi edellisenä päivänä. Mielestäni Breaking Badissakin on parempi tarina. Itse asiassa kuuntelemastani musiikista hittejä löytyy ani harvoin. Useimmat biisit Spotifyn mittarilla ovat lähes nollissa. Kaupallisessa musiikissa suosiopalkki on täysi, mutta minun musiikissa se on lähes tyhjä. Monesti kuuntelen biisit ensimmäisten joukossa Spotifyn tilastojen mukaan.

Onkin siis hienoa, että tuollaisia pieniä levy-yhtiöitä on. Heidän on hyvä turvautua jakelijoihin, jotka julkaisevat musiikkia rakkaudella. Oikeastaan mikään valtavirtayhtiö ei edes suostuisi jakelemaan tällaista musiikkia... He kun kaipaavat erityisesti paljon rahaa ja sitä nyt ei saa tuollaisella vaihtoehtomusiikilla. Nautin siitä, kun pääsen kuuntelemaan biisiä ensimmäisenä Spotifystä. Jonkunhan on oltava se ensimmäinen suoratoistaja. Ja heitä ei ole edes paljon.

Vaikka olenkin aivan hukassa nykymusiikista, kyllä voin kertoa, radiota kuuntelin viimeksi vuosia sitten ja televisiota en kanavilta katsele myöskään. Olen siis varsin pihalla nykyviihteestä. En ole kuitenkaan tyhmä, minulta kannattaa kysyä teknomusiikin uutuuksista. Niitä minä tunnen ja voin ojentaa muutaman suosituksen vanhoista helmistä. Minulle kelpaa myös vaniljasuukonmakuinen biisi, kuten kuvasta näkyy. Mutta mikä on tänään paljon huonommin?

Sää. Oli niin liukasta, että pyörä piti jättää kuntakeskukseen. Kaupoille lähdin sitten bussilla musiikkia kuunnellen. Se koostui tällä kertaa soittolistan loppupäästä: välillä koeluontoisesti kuuntelen uusimpia lisäyksiä ja päätän vielä kerran kuuluvatko ne listalle. Minä olen vaativa musiikkipäällikkö, koska soittolistallani on tiukat pääsyvaatimukset. Biisin pitää olla nopeatempoinen, sen pitää olla rohkea ja tietenkin parasta A-luokkaa. Kaikki muu jää ulkopuolelle.

Pelkällä BPM:llä ei minua kukaan hurmaa, koska tarkat korvat kyllä kertovat, milloin biisi ei kuulosta hyvältä. Se on yleisestikin suotavaa, koska soittolistallani on jo nyt yli 1 800 biisiä ja laadun pitää olla korkea, B-luokan biisejä ei ole varaa lisätä soittolistaa kasvattamaan. Spotifyssä soittolistaraja on 10 000 biisiä ja sitäkään en halua saavuttaa. Jo nyt listalla on biisejä yli 110 tunnin edestä eli valinnanvaraa siis on suuresti. Melko lailla. Lisäksi voin aina pistää radion päälle Spotifyssä.

Loppusanat

Asioilla kävin tänään Verkkokauppa.comissa ja siellä ZyXEL otettiin palautuksena vastaan. Rahat palautuvat tilille viiveellä. Oli vähän surkea vekotin, kun ei antanut nopeutta lupauksiensa mukaisesti. Se on kuitenkin varmaa, viivettä on kaikkialla. Myös tilisiirroissa. Ehkä joskus me pääsemme kaikessa viiveettömyyteen. Sitä on jo nyt nähtävissä, kun joitakin biisejä DJ Beat Records on jopa julkaissut päivien viiveellä tai jo julkaisupäivänä. Ainakin joskus viivettömyys on mahdollista.

Varmuudella en osaa sanoa mistä viive johtuu, koska selvästi joitakin biisejä osataan julkaista nopeastikin. Se on kuitenkin varmaa: osa levy-yhtiöistä julkaisee suoratoistoon tarkoituksella viiveellä - ensin halutaan saada digitaalisista ostoista rahaa ja vasta kuukauden päästä biisi tulee sitten suoratoistoon. Tämä on nykyisin vähentynyt teknossakin - koska levy-yhtiöt pitävät suoratoistoa varteenotettavana tulokanavana ja se vähentää tutkitusti piratismia.

Mielestäni musiikkia pitäisi lisensoida maailmanlaajuisesti suoraan. Se vähentäisi piratismia vieläkin enemmän. Suoratoisto tuli Suomeen vuonna 2008 ja siitä asti se on vain kasvanut. Kasvun myötä myös oikeudenhaltijoille maksettava korvaus on noussut samaan hengenvetoon. Siis ostitpa kappaleen, kuuntelitpa sen virallisesta musiikkivideosta tai suoratoistitpa sen Spotifystä - kaikki on vain plussaa jakelijoille ja tekijöille. Meistä on tullut laillisia kannattajia viihteessä.

Kymmenen euroa kuussa ei köyhdytä ketään. Kuuntele laillisesti ja nuku hyvin.

Kommentit