Teknon pioneeri lopettaa

Philipsin kuulokkeet
Valtakunnan ja maailmankaikkeuden legendaarisin teknoyhtiö Tunnel Records ilmoitti myyvänsä toimintansa kaupalliselle toimijalle. Jatkossa ei siis ainakaan tältä levy-yhtiöltä kannata juuri teknoa odottaa. Yhtiön mukaan syy tähän löytyy meistä musiikin kuluttajista.

Yhtiön mukaan suoratoisto vie musiikin tekemiseltä idean pala kerrallaan ja kuluttajat eivät osta musiikkia, kun sitä saa puoli-ilmaiseksi tai ilmaiseksi jostain muualta. Ikävä asia ja itse en ole edes samaa mieltä - tässä artikkelissa tulenkin tutustumaan aiheeseen kiikareiden kera. Mielestäni vika on jossain muualla kuin laillisessa tuloväylässä - suoratoistossa. Se on välimuoto ostamisen ja ei-ostamisen keskipisteessä. Liian ahne ei saisi olla.

Miksi suoratoisto on aina se?

Aina sitä puhutaan, että suoratoisto sitä ja suoratoisto tätä. Mutta onko tässä todella se syy? Enpä jaksa uskoa. Ymmärrän kyllä tuskan asian takana ja teknomusiikin fanina itseänikin tämä harmittaa. En kuitenkaan tunne syyllisyydentunnetta siitä, että olen aina suoratoistanut heidänkin biisejä. Laillinen tapa ja sitä ei pidä edes verrata nettimyyntiin. Jos ostaisin biisin, maksaisin siitä kerran, suoratoistossa maksua menee joka kerta. Ja sitä menee vuosienkin päästä.

Jos biisi on oikeasti hyvä, se päätyy soittolistalle. Kun vuosia sitä toistaa, tuotto on moninkertainen minulta nettimyyntiin nähden, ostettu kappale ei tuota enää mitään heti ostamisen jälkeen. Tunnel ilmoitti, että tulot eivät riitä kattamaan menot. Syy ei ole missään suoratoistossa kuitenkaan - tekno on valtavirrasta poikkeavaa musiikkia ja ostajia nyt ei vain löydy samaan tapaan kuin kaupallisessa Rihanna-musiikissa. Se on valitettavaa, mutt se on karu totuus.

Suoratoisto vain edistää musiikkiteollisuutta. Pahiten musiikkiteollisuus kärsiikin siitä, että uutuuskappale on samana päivänä Zippysharessa, vertaisverkossa ja ties missä muualla laittomasti ladattuna. Julkisuudessahan on puhuttu siitä, että Spotify on selvästi kääntänyt piratismin laskuun ja moni on siirtynyt vähitellen lailliseen tapaan. Lisäksi monet levy-yhtiöt eivät ymmärrä sitä, että biisi maksaa ja harvalla on siihen varaa. Vaikka kävisi töissä.

Minullakin on Spotifyssä 1 863 biisiä tällä hetkellä - miten voisin osta kaikki nämä? Miljöönääri en kuitenkaan ole, joten elämässä on tehtävä valintoja. Kympillä kuussa rajattomasti musiikkia tuntuu hyvältä - jos ei se levy-yhtiölle sovi, niin voin toki siirtyä kulutuksen nollapuolelle, jolloin eivät enää saa sitäkään vähää. Aika monella tilanne on tämä - ei haluta siirtyä vanhanaikaiseen tapaan, se kun tarkoittaisi vähemmän musiikkia. Itse tykkään etsiä uutta.

Spotifyn ansiosta itse kuuntelen enemmän teknoa kuin koskaan ennen. Se on tapa joka koukuttaa ja saa maksamaan palvelusta. Edelleen pidän ikävänä asiaa, että jotkut levy-yhtiöt joutuvat lopettamaan, mutta syy ei ole minussa tai muissa. Se, joka ei musiikista halua maksaa, ei tule siitä maksamaan tekivätpä levy-yhtiöt mitä hyvänsä. Sen sijaan moni voi pistää kympin kuussa musiikkiin suoratoistopalvelun kautta, mutta ei enempää. Tai kuunnella juurikin ilmaistilillä Spotifyssä.

Jos ostaisin Spotifyn vuosimaksulla yksittäisiä biisejä, saisin 120 kappaletta. Nyt saan miljoonia, listalleni satoja ja voin kuunnella niitä vuodesta toiseen. Pahoittelen kyllä sitä, että suoratoistan, Tunnel Records - mutta johonkin raja on vedettävä. Monipuolinen musiikkitarjonta ei ole monellekaan tarpeen ja hyvin luultavasti jos meiltä Spotify vietäisiin pois huomenna - löytäisimme vaihtoehtoja. Yksi niistä voisi olla vaikkapa TechnoBase.fm tai mikä tahansa muu nettiradio.

Loppusanat

Vaihtoehtoja siis on ja monelle yksittäiset biisiostokset ovat turhia. Minua ärsyttää eniten biisi biisiltä -kulutusmuodossa se, että biisit pitäisi ostaa. Siinä on kysymys vain siitä, että samalla rahalla ei saa vastinetta. Ostat sen yhden remiksin levyltä, joka on se kaikkein paras, mutta sitten pitäisi jo ostaa seuraava - jotta saat vähän vaihtelua musiikkiin. Sitten vielä kaiken maailman synkronoinnit, varmuuskopioinnit... ah -  se kaikki on niin antiikkista 90-lukua!

Artikkelin juttuidea oli se, että levy-yhtiön poismeno on tietenkin ikävä juttu ja kolahtaa teknofaniin, mutta anna minun sanoa vielä kerran: suoratoisto ei tapa mitään. On vain niin, että laittomia vaihtoehtoja on niin paljon vieläkin, että hyvin monelle ne riittävät. Lataat kappaleen Zippysharesta - no ei ole mitään kansikuvaa tai tarkempaa biisitietoa, mutta eipä se enemmistöä edes hetkauta puolelle jos toisellekaan. Suoratoisto on hyvä välipala musiikkia päivittäin.

Katsoin kokeeksi Spotifyn kuuntelutilastoja, joissakin Tunnel Recordsin vanhoissa teknojulkaisuissa, huomasin olennaisen. Niissä on alle tuhat kuuntelukertaa. Veikkaanpa, että suoratoisto ei ole vaikuttanut pätkän vertaa Tunnel Recordsin päätökseen. Marginaaliryhmä joka edes kuuntelee teknoa ja vielä eksoottisempi joka sen sitten suoratoistaa. Jos haluatte lisää kuuntelijoita, käännyttäkää muutama Lady Gaga -fani teknon pariin. Se olisi kyllä jo vaikeaa.

Kommentit