Infocaren tietokonehuolto

Infocaren lappu tuli kotiin
Olen lukenut paljon Infocaren huolloista ja hieman kyllä pelotti lähetellä uuden tietokoneeni sinne. Monet ovat sanoneet, että siellä väitetään tietokoneen kastuneen ja veloitetaan kalliita palvelumaksuja. Pelko oli kuitenkin ilmeisen aiheeton ainakin minun kohdalla.

Omalla kohdallani kaikki on sujunut erittäin hyvin. Tietokone tuli korjattuna ja näyttökin putsattiin (lähettäessäni oli hieman pölyä) - palvelu siis mielestäni pelaa. Toki huolto olisi voinut olla kuukautta nopeampikin. Jos taas ajattelee oikein kunnolla, niin ei tietokoneeni varmasti ollut ainoa jonossa. Sen lisäksi olihan minulla älypuhelin ja vanha kannettava käytössä - ei siis suurta ongelmaa. Pääasia, että tietokone kunnossa.

Infocarea ja odottelua

Hieman tietysti joutui korjausta odottamaan. Vein koneen Giganttiin 28.07. ja se postitettiin samana päivänä. Huoltoon kone saapui 31.07. ja 25.08. työ aloitettiin (ennen sitä jo ensikerran, koska tilasivat tarvittavat varaosat). Kone korjattiin varsinaisesti kuitenkin näiden päivien välissä ja lähetettiin takaisin 27.08. ja eilen syyskuun ensimmäisenä päivänä sain sen haettua. Tiedotus oli Gigantilla huippuluokkaa. Kaikista muutoksista tuli viesti ja tuntui, että asiaa hoidetaan koko ajan.

Koneessa oli useita vikoja, jo uutena ja kyseessä on Toshiba, en suosittele merkkiä kenellekään. Merkkiin ei ole varaosia suoraan huoltoliikkeessä ja toisaalta kone vikaantui jo käyttöönottovaiheessa. Välillä tuli sinistä ruutua ja toisinaan kone sammuili koko ajan. Ajoittain sitä ei ole saanut edes päälle. Gigantissa palautusoikeus raukesi siihen, kun menin kertomaan viasta tuotteessa, vialliset tuotteet menevät aina takuun kautta. Todella vastuutonta, sillä tuote oli huono alusta asti.

Vaikka siis huollossa kesti, tiedotus pisti miettimään, jotain silti näyttää tapahtuvan. Ilosanoma oli suuri, kun se noutoviesti tulee ja kotona alkaa jo juhlat, tietokone toimii taas! Huollossa paperityön mukaan vaihdettu muisti ja virtanäppäin. Muistilla tarkoitetaan ilmeisesti DDR3-muistikampaa. Nyt tietokone käynnistyy aina ensiyrityksestä ja ajoittaiset Bluescreen-kaatumiset ovat rasituksen aikana hävinneet kokonaan. Hyvä niin, nyt kelpaa nörtteillä! En siltikään juhli täysillä.

Onhan se tietysti ikävää laittaa uusi kone heti kuukauden jälkeen huoltoon, mutta joskus näin käy itse kullekin. Sain kuitenkin koneen lähes kuin uutena: putsattuna ja Windows 10 oli jo asentumassa avaamisen jälkeen. Ilmainen päivitys, josta Gigantin myyjä minulle ostovaiheessa puhui. Tämä on todella hyvä päivitys, käynnistysvalikko palasi ja turha Windows 8 -aloitusnäyttö siirtyi sinne majailemaan. Parempi ja selkeämpi niin! Toivottavasti uusia vikoja ei tule.

Loppusanat

Usko tähän tietokoneeseen on palannut! Oli kyllä ikäväkin, sillä Linux ei vain toimi. Tässä on Spotifyn sovellus niin paljon parempi Linuxiin verrattuna. Kaikkea voi tehdä mukisematta. Linux on vain peruskäyttöön ja sinänsä riittäisi, mutta Spotifyn puuttuminen on iso miinus. Jonkinlainen versio toki on olemassa, mutta se on hyvin kaukana Windowsin vastaavasta ja päivittyy jäljessä. Olihan sillä koneella ikääkin: joulukuussa kolme vuotta ja näyttövika vain pahenee.

Toshiba onkin ollut 499 euron arvoinen laite, hyvä tarjoushinta, normaali oli 699 euroa. Erityisen tyytyväinen tässä koneessa olen nopeaan ja tilavaan SSD-levyyn, suureen muistiin, nopeaan prosessoriin, hyvään näyttöön ja näppäimistöön sekä musiikki kuulostaa todella hyvältä kuulokkeissa entiseen läppäriin verrattuna. Myös Windows 10 saa kehuja, vaikka Windows 7:aan nähden se onkin vielä ilmeisen sekavahko. Toisaalta, tähän tottuu ajan kanssa.

Kommentit