Maastopyöräily tulee kalliiksi

Pyörän huolto
Harrastukset voivat kuluttaa suuria määriä rahaa. Niin tämäkin nimeltä maastopyöräily. Olen pyöräillyt koko ikäni, mutta tämä nykymuotoinen tapa käy lompakolle. Olisiko aika tukea joukkoliikennettä ja kävellä enemmän? Miksipä ei... Saisi samalla enemmän vaihtelua arkeen.

Pyöräni taas kaipaa huoltoa, vaihteet eivät toimi. Etuvaihtajassa ei toimi ykkönen ja takavaihtajassa kaikki kunnossa paitsi että vaihteet hyppivät välillä edelliselle tasolle. Joskus myös tyystin ohittavat tietyn tason. Tietysti säätämällä oikenee, mutta ei ihminen voi kaikkea osata itse, vaikka haluaisikin. Renkaat kyllä vaihdan, mutta tuo on minulle liikaa.

Kaksi valintaa

Siis kaksi vaihtoehtoa: huoltoon ja 50 euroa tai pyöräilystä luopuminen. Kumman valitsen? Maastopyöräilyä en varsinaisesti harrasta, paitsi aloittelijan pohjalta, omaksi iloksi lähinnä. Harrastuksessa on kiinni paljon rahaa - kalliit lokasuojat, kallis etulamppu ja yhtä lailla hintava takalamppu. Usein joudun uusimaan kunnon ulkorenkaat kerran vuodessa, jotka maksavat 40 euroa kappaleelta. Nyt näyttää siltä, että takarengas vaatisi kohta pikaista vaihtoa.

Jos vien pyöräni ensihuoltoon, jossa saan hoidetuksi kaipaamani, maksaisi se 50 euroa. Tässä korjattaisiin muun muassa puolaus kireämmäksi, vaihteet ja jarrut säädettäisiin. Lisäksi pyörän peruskunto tarkistettaisiin. Tässä ei ole vielä kaikki, todennäköisesti olisi kannattavaa ottaa täyshuolto, joka maksaa 25 euroa enemmän. Siinä vaihdettaisiin kuluneet osat ja niitä voi kyllä olla. Vaijereista lähtien. Mietinkin, että kannattaako tämä? Pyörä on kuitenkin tärkeä asia.

Nykyään käytän pyörää hyvin lyhyisiin matkoihin, lähinnä ruokakauppaan viiden kilometrin päähän ja siellä olevia halpahalleja käytän myös. Tokmannista saa esimerkiksi kodin tavaraa. Tällä hetkellä kuljen pyörällä noin kilometrin matkan arkisin aamulla ja iltapäivällä saman verran takaisin. Kyseinen matka yhdelle kilometrille taittuisi kävellen kymmenessä minuutissa. Kauppamatkailun voisin korvata bussilla, pääsen samalla lipulla takaisin lippuun kuuluvalla ilmaisella vaihdolla.

Pyörä on erinomainen kulkuväline, mutta maastopyörä vaatii liian paljon huoltoa ja ylläpitoa. Rahaa kyllä toki löytäisin korjaukseen, mutta miksi korjata, jos vuoden päästä täytyy taas huoltaa, ostaa ulkorenkaat ja hankkia vielä sisärenkaat varalle. Maastopyörien varusteet eivät nimittäin halpoja ole, takavaihtajakin voi maksaa melkoisesti, jos menee rikki. Toisaalta on ihmisiä, joilla ei ole polkupyörää. Voisinko minä olla sellainen ihminen? Tai tulisiko sellainen arki liian tylsäksi?

Jos vuodessa menee huoltoon, kuluneiden asioiden uusimiseen (vaikkapa molempien ulkorenkaiden kuluminen), niin tässähän menee todennäköisesti 180 euroa ainakin. Miten monta 1 euron ja 81 sentin bussilippua saisin tällä? Niin, 99 lippua. Se riittäisi kauppa- ja asiointireissuilleni mainiosti, koska ostan yleensä kertamaksulla bussikortilla. Teen noin 1-2 matkaa kauppaan tai asiointiin viikossa, se lippumäärä riittäisi mainiosti, koko vuodeksi ostamatta mitään ekstraa.

Loppusanat

Miksi jatkaisin pyöräilyä? Sen tuoman urheilun voisi yrittää korvata suuremmalla kävelyllä ja tosiaan kauppamatkat muutenkin on mukavampi tehdä bussilla - saa ostettua enemmän ja täytyy käydä kaupassa vähemmän. Toisaalta on monta kertaa käynyt niin, että polkupyörällä oli haastavaa kuljettaa ostokset kotiin vaikka minulla oli reppu ja pieni kangaskassi. Lisäksi maastöpyörällä kaupunkiajo on melko raskasta. Totta tosiaan näin on, mutta mikä on lopullinen tuomio?

Tällä hetkellä olen valmis pyöräilystä luopumaan, koska laskelmieni mukaan bussin käyttö tulisi paljon halvemmaksi ja toki helpottaisi kummasti kauppareissuja. Ei tarvitsisi enää selkää rasittaa painava reppu selässä pyöräillen. Bussissa sen voi laittaa syliin tai lattialle. Täällä maaseutumaisessa miljöössä bussit ajavat tyhjillään, joten tilaa kyllä löytyy kamppeille, lisäksi bussit liikkuvat nopeasti kun aina ei ole ketään pysäyttämässä. Bussi saattaisi toimia ainakin talvella.

Pyöräily on ehdottomasti hieno harrastus, mutta vaikka minulla on pyörän rungossa kiinni paljon rahaa, tulee kaiken tämän ylläpito hyvin kalliiksi. Jos voin elää ilman televisiota, ilman radiota, ilman uutisia, ilman sokeria ja ilman autoa niin en näe yhtäkään syytä miksi en voisi elää ilman polkupyörää ainakin haastavina talvina. Pistän harkintaan ja täytyy tehdä testi - miten luonnistuu viikko ilman polkupyörää. Jos menee hyvin, panen pyöräni myyntiin. Huoltakoon joka osaa.

Kommentit