Nyssen kausikortti syö pyöräilijät ja kävelijät

Nysse talvella
Olen käyttänyt talven aikana todella runsaasti busseja aiempiin talviin nähden. On se vain kivaa, kun ei tarvitse pakkasessa polkea metriäkään. Lisäksi nastarenkaiden puute ei ole kovin houkuttelevaa, jos tiet ovat jäisiä, niinpä bussiin hyppääminen oli mielekästä.

Nyt jaan ajatuksia siitä, joihin törmäsin matkustaessani viikoittain muutaman kerran, tamperelaisissa Nysseissä. Tampereen joukkoliikenteen tiedotteen mukaan bussien käyttö on lisääntynyt, mikä on noin yleisesti erinomainen juttu, mutta se voisi lisääntyä entisestään - pienillä muutoksilla. Tässä jutussa jaan mietteitäni kolmen kuukauden ajalta. Nyt kun lumimaisemia ei enää ole, poljen taas maastopyörällä, bussien käyttö nyt jää vähäiseksi.

Kausilippuja suositaan arvolippujen taksoilla

Yksi merkittävin juttu on se, että Tampereen joukkoliikenne suosii aina lippujensa hinnoittelussa kausilipulla matkustavia. Näin kuljettajan kautta tilattuna liput ovat asialliset, koska hidastavat linjan kulkua. Sen sijaan kortin arvosta veloittuva lippu saattaa kääntää ihmisten katseet polkupyöräilyyn tai kävelyyn. Halvempi taksa kortilta toisi mielestäni lisää rahaa joukkoliikenteelle pidemmällä aikavälillä, kun ihmiset tottuisivat nykyistä halvempiin hintoihin.

Nyssen sisäinen 30 päivän kausilippu vyöhykkeille AB maksaa 49 euroa, eli 1,60 euroa päivää kohden, ja tällä maksulla voi hoitaa yhtä matkaa suuremmin - vaikka kymmenen. Jos matkakortilla on sittenkin kauden sijaan arvoa niin joutuu jo yhdestä, tunnin vaihtoon oikeuttavasta, matkasta maksamaan selvästi enemmän: 1,84 euroa. Toinen epäkohta on se, että jos kulkuväline on itsestä riippumattomasta syystä todella paljon myöhässä, maksat sitten vielä lisää.

Eniten ihmetyttää se, että miten näin voi asia olla. Itselläni ei ole tarvetta busseihin joka päivä, joten kausilippu tulisi liian kalliiksi. Sen sijaan jos hoitaisin matkani kauppaan bussilla muut menot mukaan luettuna, lähenisi arvolippujen kuukausikustannus kausilipun hintaa. Nyt jo 20 matkaa aikuiselle arvolipulla maksaa 36,8 euroa. Kausilipun hinta kuukaudessa on 49 euroa. Tällä hetkellä sen saa myös 25 euron hintaan edullisesti - jos on tilillä tarpeeksi rahaa vuosilippuun.

Kaikilla köyhillä ei ole varaa pistää heti noin paljon eli 300 euroa joukkoliikenteeseen saman tien. Toisaalta en matkusta edelleenkään paljoa ja ei ole muutenkaan optimaalista, että joukkoliikenne kilpailee niin paljon kävelyn ja pyöräilyn kanssa, heh heh. Ne matkat, jotka hoidan nyt mukavasti kävellen tai pyörällä, tekisin bussilla - koska kausikortti. Etkö ole nähnyt? Ihmiset pysäyttävät busseja jo nyt matkustaakseen 300 metriä seuraavalle pysäkille. Mikä järki tuossa on?

Lisäksi ainakin linjoilla 1 aamulla bussit ovat aika usein täynnä, lisäbusseista huolimatta. Tästä on annettu palautetta, mutta kuljettajan velvollisuus on ottaa matkustajat mukaan. Vaikka bussi olisi täpötäynnä. Ruuhka-ajan 1 ajaa sitten perässä tyhjänä. Ongelma olisi ratkaistavissa ajamalla kaksi bussia peräkanaa ja kumpikin menisi aina toisen ohi seuraavalle pysäkille. Tämä nykykäytäntö hidastaa linjan kulkua aamulla ja olen Tampereella nopeammin pyörällä.

Loppusanat

Päivittäinen liikkumiseni hoituu pääasiassa kävellen tai pyörällä. Olisin käyttänyt joukkoliikennettä enemmän, jos arvolipuissa olisi enemmän järkeä. Kuten totesin, jo yksi asiointimatka päivässä hoidettuna vaihtoajan ulkopuolella maksaa kahden arvolipun verran eli 3,68 euroa. Kausilippua käyttävä normaalihintaan saa samat matkat 1,60 eurolla. Toisaalta vuosilipulla päivätaksa on vieläkin edullisempi: noin puolet yllä mainitusta hinnasta. Onko edullista?

Jos tietää matkustavansa tiettynä kuukautena enemmän, kannattaa ostaa kautta, mutta en ole ennustaja. Toisaalta asia olisi ratkaistavissa helposti Nyssen päässä. Jos tähän olisi oikeasti ollut halua - arvolippu oikeuttaisi rajattomiin matkoihin koko päivänä. Niin, vetoan siihen, että kausarin käyttäjät saavat saman edun 20 senttiä halvemmalla. Toisaalta mielestäni pyöräily on ihan kiva harrastus, eikä tarvitse sitä harrastusta jättää, ainakaan tämän kausikortin olemassaoloon.

Bussilla on kiva matkustaa sateessa, talven pakkasissa, matkalla Helsinkiin, kauppa-asioissa... bussi on ystävä. Mutta bussi olisi vielä parempi ystävä, jos arvolipulla matkustavia ei rahastettaisi näin voimakkaasti kausilipun käyttäjiin nähden. On oikein rahastaa käteisellä, koska tällaiset käyttäjät hidastavat linjaa ja antavat kuljettajalle lisätyötä, mutta en usko että korttien ylläpito olisi kovin erilaista oli siellä kausikortti tai arvolippuihin oikeuttavaa saldoa.

Kuvan hienosta bussista linjalla 1C otin viime talvena matkalla Kyöstin kautta Vaittiin ja sieltä Vaitin kautta Vähäjärvelle linjana 1B. Bussissa ei ollut paljoa matkustajia. Mutta...

Asian ei tarvitse olla näin, jos arvolla saisi matkustaa jutun mukaan, ihmisiä riittäisi jonoksi.

Kommentit