Joulun toivelistalla Pirkan talohuolto

Tesomajärven rantaa
Olen aiemminkin kirjoittanut Realian isännöinnistä, vuokralla asumisesta ja näistä huoltoyhtiöistä. Nyt sitä tulee taas. Taloyhtiön asukkaiden kokoukseen saapui viisi henkilöä. Suurinta osaa ei kiinnosta taloyhtiön asiat asuitpa sitten kämpässä vuokralla tai ihan omistaen.

Asiaa oli isännöitsijällä reilusti. Iloisin uutinen oli se, ettei vuokra nouse. Myönteinen putki ilman nostoja siis jatkuu. Kaupungeissa asia ei välttämättä ole näin, siksi muutin mielelläni maaseudulle, pienen vuokranantajan helmoihin. Pieni on ihmisen asialla. Säästöjä haetaan muista asioista, huoltoyhtiötä kilpailuttamalla, sekä vähän muustakin.

Huoltoyhtiö vaihtuu, uudistuksia saapuu

Meillä oli aikoinaan todella huono vuokranantaja, joka ei ollut kiinnostanut vanhahkojen talojen ylläpidosta. Välissä tätä ehti omistaa isompi firma, mutta heitä ei miellyttänyt asuntojen sijainti ja niistä saatavat vuokrat, Satoa nimittän. Niinpä taloyhtiö myytiin pois. Uusi omistaja haluaa meihin panostaa ja se näkyy. Taloissa on aloitettu pienoiset rempat - tekninen isännöitsijä hommasi saunaan uuden puisen kehyksen mädän tilalle, muitakin puutteita saunassa tullaan korjaamaan.

Kokous oli varsin mielenkiintoinen siitäkin huolimatta, että asukkaista vaivautui paikalle vain kourallinen. Asukastoimikunta oli aiheena numero yksi. Tällaista ei täällä koskaan ollutkaan ja edellinen Saton isännöitsijä sellaisen perusti. Tästä on aiheutunut lähinnä ongelmia, koska muutamalle jäi hampaankoloon siellä tapahtuneet asukasvalinnat. Tästä on syntynyt pienoista riitaa, joka on aina välillä voimissaan. Paikalle saapuneet kumosivat asukastoimikunnan.

Viidestä kolme olivat sitä vastaan ja kaksi olisi halunnut sitä jatkaa. Oli pienestä kiinni, mutta nyt asukastoimikuntaa ei ole. Isännöitsijä joutuu hoitamaan tehtävät kuuntelemalla palautteita asumisen viihtyvyyden parantamiseksi esimerkiksi järjestämällä tapahtumia. Jo kokouksessa kävi ilmi, jos vain viisi vaivautuu sinne, miten moni vaivautuisi pihatalkoisiin huoltoyhtiön aikakaudella? Toimintaan varattu budjetti käytetään isännöitsijän kautta kaikkia asukkaita kuunnellen.

Vaihtoehto sopii kaikille, koska ennen kaikkea haluttiin saada ilmapiiri rauhoittumaan aiemmin hyvin toimineessa taloyhtiössä, toista suurempi titteli ei miellytä kaikkia. On parempi, että isännöitsijä ottaa vastuun kaikesta. Toisaalta asukastoimikunta on aina vapaaehtoista taloyhtiölle ja sellainen toimisi muutenkin paremmin muutamia rivitalopareja suuremmissa taloyhtiöissä. Seuraavaksi käsiteltiin huoltoyhtiön toimintaa ja sen vaihtoa toiseen. Asukkaita L&T ei miellytä.

Muina toiveina biojätteen astioiden uusinnat, ilmastointilaite pyykkitupaan, talkkaritilan uudelleensarjoitus, uudet suihkut yhteiseen saunaan ja paljon muuta. Nyt huomaa, että Realia Isännöinti sekä uusi vuokranantaja oikeasti välittävät. Aiemmassa ei ollut samanlaista halua parantaa asumisen laatua muutamia ovien maalauksia lukuun ottamatta. Joku selvittää lasten leikkipaikan turvallisuutta ja sen mahdollista uusimistarvetta. Ehkä sitä ei tarvita lainkaan.

Lisäksi talon kuntoarvio ja kartoitus tarvittaville remonteille tehdään.

Lassila&Tikanoja kerää haukkuja

Tällä hetkellä Lassila&Tikanojan kiinteistöhuoltoon ei ole kukaan tyytyväinen. Tämä olikin kokouksen suurin aihe. Myöskään isännöitsijä ei ole huoltoyhtiöön tyytyväinen, koska hänen reklamaatioita ei ole kukaan kuunnellut. Samoja puutteita viikosta toiseen. Lassila&Tikanoja, lyhyemmin L&T, tuli tänne Saton välivaiheen takia. Entinen huoltoyhtiö toimi mainiosti ja kukaan ei siitä olisi halunnut luopua mistään hinnasta. Tänään tuo Pirkan talohuolto on vain toivelistalla.

Isännöitsijän mukaan vuokranantajan muutkin taloyhtiöt ovat Lassila&Tikanojasta valitelleet. Hyvin pitkälti samoja asioita tuli ilmi muissakin kokouksissa. Hän on yrittänyt näihin pureutua, koska asukkaan ilmoitus asiakaspalveluun ei ole johtanut mihinkään. Minäkin olen sitä palautetta antanut. Isännöitsijällä on yhteistiedot tätä korkeampiin tahoihin, mutta jos edes tämä ei saa palvelua paranemaan, niin mikä sitten? Uusi huoltoyhtiö, totta! Sitä tässä odotellaan.

Aloitan ensin positiivisista. Mielestäni Lassila&Tikanoja on ollut mielenkiintoinen huoltoyhtiö. Kesäkuussa 2016 näin talkkarin ensimmäistä kertaa ja hän sai minut hymyilemään. Hän oli mies, eikä poika enää. Hänellä pysyi ruuvimeisseli taskussa, ja porakone kädessä. Hän pääsi nopeasti jyvälle taloyhtiöön. Hänellä oli taitoa korjata omassakin huoneistossa asioita kerralla kuntoon. Hän on ihana persoona, valmis juttelemaan aivan kaikesta korjauksen aikana huoneistossa.

Talkkarin kertomuksen mukaan hän on kuitenkin kiireinen, hänellä on muutama taloyhtiö liikaa ja tämä on kuulemma tuttua Lassila&Tikanojaa. Yksi mies hoitaa liian paljon kiinteistöjä kerralla, odotusaika palvelulle kasvaa ja asioita ei välillä ehditä hoitaa. Olen ollut aina sitä mieltä, että se vika ei ole hänessä. Hän vain tekee töitään, mutta ei asukkaan tulisi kuitenkaan odottaa palvelua yli viikkoa esimerkiksi lampun vaihdossa yleisessä saunassa. Se on varsin kohtuutonta.

Vielä suurempi ongelma on huoltoyhtiön pihatyöt. Lasten leikkipaikkaa ei ole kukaan parturoinut koskaan ja se olikin kasvanut jo umpeen. Hoidin itse, kun isännöitsijä hommasi ruohotrimmerin asukkaiden käyttöön. Ruohonleikkuuta täytyi muutenkin aina soittamalla soittaa ja sauna muine yhteistiloineen kaipaisi siivousta. Kuulemma maksetaan, mutta ei siivota roskien vientiä pidemmälle. Mistä siis asukkaina maksetaan? Ongelma on ylempänä L&T:n johdossa.

On nurinkurista lopettaa yhteistyö ihanan talkkarin kanssa vain siksi, että hän ei ehdi.

Loppusanat

Hänen lisäksi paikalla käy auttavia käsiä, aina siivoojasta pihanhoitoryhmään. Kuten todettua, siivousta ei tehdä asianmukaisesti, ruohonleikkuut ja talviauraukset jäävät herkästi väliin ajan tai kaluston puutteeseen. Ei huoltotöitä tehdä näin, vaikka kilpailutus voitetaan. Asukkaiden toiveena olisi saada tätä aina huoltanut Pirkan talohuolto. Siellä ketään ei ole tarvinnut töistä muistutella ja ne tehtiin kunnolla. Ei se täydellinen ollut, mutta paljon parempi. Se oli yksinkertaisen toimiva.

Enkä minäkään asukkaineen ole liian vaativa, tässä vain tehdään niin huonosti asioita, kuin olla ja voi. Jos työntekijät eivät ehdi hoitamaan heille määrättyjä kiinteistöjä, niin tulisiko kenellekään siellä johtoportaalla mieleen, että työntekijöitä voi palkata lisääkin? Ei tarjouksen voittaminen kiinteistöhuollossa tarkoita sitä että on tekemättä mitään. Isännöitsijä ei kuitenkaan uskaltanut luvata PTH:ta takaisin, koska kymmeniä muitakin oli samaisella kilpailutuksen listalla.

Meille käy myös nykyinen, jos homma oikeasti paranee ja jatkossa asiat tehdään ilman että talkkaria pitää odottaa viikosta kahteen, ja että nurmikko lähtee pois itsestään viikon välein - eli juuri niin usein kuin sopimuksessa lukee. Soittaminen ei kiinnosta enää, jotta saa palvelua, mistä maksaakin vuokrissa. Isännöitsijä on kuitenkin yrittänyt kiinteistöhuoltoa hieman kehittää antamalla palautetta päälliköille. Se ei ole tuottanut tulosta ja onnenpyörä pyörii kohta. Minkä näistä valitaan?

Se on kuitenkin täysin varmaa, jos Lassila&Tikanoja täältä lähtee, minun tulee tosi ikävä tätä ihanan rentoa, taitavaa ja pienestä ujoudestaan huolimatta varsin hyväntuulista talkkaria.

Olen kiitollinen asioista, joiden kimppuun olet huoneistossani tarttunut, teit ne hyvin.

Näistä töistä tulen muistamaan sinua aina.

Kuvan otin Tesomajärveltä, koska vuokralla jää aikaa muuhunkin.

Kommentit