Sennheiserin nappikuulokkeiden kestävyys

CX3 takuun kautta
Aihe, mistä kirjoitan nyt, on helppo arvata. Kuulokkeiden kestävyys Sennheiseriltä ja tällä kertaa kuinka nämä samaiset laatukuulokkeet palvelivat minua vain neljä kuukautta. Onhan tämä laatua vai ei? Verkkokauppa.comiin kävi tieni aamulla TKL:n paikallisbussilla.

Asiana oli se, että löysin taskusta uudemman kerran täysin rikkinäiset kuulokkeet. Olen vieraillut Gigantissa ja Verkkokauppa.comissa säännöllisesti kuulokkeiden kanssa. Kolme vuotta sitten meni hermo kulkea talvella kahdella paikallisbussilla Lielahden Giganttiin ja otin kuulokkeet rahana. Siirsin ostoksen lähemmäs minua, Verkkokauppa.comin myymälään. Siellä menossa jo kolmas vuosi samalla takuulla. Ja nähtävästi jatkuu.

Aina ilmaisia kuulokkeita

Käytännössä en ole maksanut nappikuulokkeista vuosiin. Otan yhdet kahden vuoden takuulla ja tänä aikana kuulokkeita vaihtuu monta kertaa. Alkuperäiset mukaan lukien enimmillään omistin kolmet kuulokkeet samalla rahalla. Jos viimeisin nappikuuloke menee rikki ihan ennen takuuta, pyydän myyjältä saada korvauksen lahjakorttina, vedoten siihen että sama malli on ollut noin huono ja haluaisin kokeilla toista merkkiä. Tämä onnistuu vain, jos kirjoitetaan lahjakortti. Muussa tapauksessa myyjä joutuu hakemaan takaportin kautta samat kuulokkeet hyllystä kuitin mukaan.

Ei tuossa mitään väärää ole, juuri ennen takuun loppumista, mutta jos keskimääräinen palvelusaika kuulokkeilla on kolmesta kuuteen kuukauteen, häviäisin rahat lopullisesti ja joutuisin sen jälkeen ostamaan rahalla uudet. Jos ennakoin tämän, palautuvat kuulokkeista rahat, ja saan hyllystä uudet tuoreella takuulla, mallikin on vapaasti vaihdettavissa. Gigantissa takuu toimi verkkistä paremmin: siellä jokainen takuupalautus pidentää takuuta ihanan uudella kahdella vuodella.

Huolto kirjoittaa siellä varman hyvityskuitin. Tämä on paras tapa minusta, koska se on turvallinen. Toisaalta, kuten juuri totesin, Giganttiin meneminen etenkin talvella aiheuttaa minulle paljon kuluja ja säästän enemmän rahaa Verkkokauppa.comin huoltoehdoilla. Jos kuulokkeet kestäisivät sen pari vuotta ongelmitta ja hajoaisivat juuri ennen takuuta, en varmastikaan menisi tiskille hakemaan uusia, sillä kuuntelenhan minä musiikkia päivittäin jopa kymmenen tuntia. Käytännössä puoli vuotta on aika vähän, ja ihmettelen näitä kuulokkeita edelleen. Laatua kaipaan minä.

Onko yksiäkään nappikuulokkeita, jotka kestäisivät kokonaisen takuun alusta loppuun? Pisin kuuloke kesti vuoden ja kolme kuukautta, tämä oli Sonyn 35 euron malli. Luotto merkkiin syntyi heti, koska takuussa vaihdoin heti samanlaiseen - ilmaiseksi. Tuotteella oli kahden vuoden sellainen. Tämä toinen kuuloke kesti sitten neljä kuukautta. Päätin sitten ottaa pettymyksen lahjakorttina juuri ennen takuun umpeutumista, sillä ostin 38 euron arvoiset Sennheiserin nykyiset CX3-kuulokkeet.

Kuten todettua, eivät nämäkään hyvästä rakenteesta huolimatta olleet kovin vakuuttavia, itse asiassa aloin huomata jo viime viikolla jotain. Jotain, mikä aiheutti sen, etten kuullut samalla äänenvoimakkuudella tarpeeksi kovaa laitteilla. Ehdin jo epäröidä sitä, että korvat ovat jostain tukossa. Eilen juuri sinä hetkenä kun nautin kaikkien aikojen suosikkibiisistäni, toinen puoli mykistyi kokonaan, ja tämä kaikki tapahtui aikana kun Verkkokauppa.com meni jo kiinni samalla minuutilla. Pikkuisen harmitti, sillä musiikki on tärkeä asia elämässäni. Nyt ja aina tulevaisuudessa.

Loppusanat

Minulla on ollut vuosien saatossa useita merkkejä. Minulla on ollut niin Creativen, Sonyn, Philipsin, Pioneerin kuin Sennheiserin nappikuulokkeita. Minulla on ollut paljon lisää erilaisia kuulokkeita. Onkin helpompaa sanoa millaisia Suomessa myytäviä nappikuulokkeiden merkkejä minulla ei ole vielä ollut, ja sellaisia ei ole edes paljon. Mutta näitä kaikkia nappikuulokkeita yhdistää yksi ja sama juttu: nämä kuulokkeet eivät kestä arkipäiväistä käyttöä. Verkkokauppa.comin tiskillä huoltomies sanoi, etten ole todellakaan ainoa ihminen asioimassa hänen luona nappien kanssa.

Miehen mukaan mallia on vaihdettu takuuseen yli kymmenen prosentin verran kaikista myydyistä CX3:sta. Myös muissa vastaavissa malleissa, esimerkiksi CX1, lukema oli sama. Rupesinkin miettimään, kuka tekee tarkoituksella näin huonolaatuisia kuulokkeita? Pitäisikö panna paksumpaa johtoa, tehdä jotain sellaista, että minäkin voisin käyttää aikaani jotenkin muuten kuin matkustaessa busseilla vaihtamaan näitä mauttoman huonoja kuulokkeita jatkuvasti uusiin?

Oli miten oli, pääsin takaisin. Paunun bussilla tällä kertaa. Kotona avasin paketin ja ihmettelin tätä samaa: kuulokkeet ovat jälleen pakattuna muovikoteloon ja tämä on jo toinen sellainen. Voisiko mitenkään lakata myymästä kertakäyttötavaraa tällaisessa pysyväisluontoisessa rasiassa? Jos joudun tätäkin joskus viemään takuuseen uudelleen, en haluaisi millään kantaa kotiin kolmatta samanlaista säilytysrasiaa, tämän rihkamatavaran hyllyn jatkoksi. Kaiken lisäksi kuulokkeet ovat todella hankalat sieltä myös ottaa, sillä rasian sisällä oleva kuulokerasia on todella tiukka.

Mutta jos johonkin olen tyytyväinen, niin näissä kuulokkeissa on muhkea basso.

Toivon, että sitä riittää kuukausiksi eteenpäin!

Kommentit