Suomen surkein huoltofirma (Lassila&Tikanoja)

Talon seinusta
Oletko koskaan miettinyt mikä on Suomen surkein huoltofirma? Älä mieti enää, sillä nyt paljastan sen. Hyvin luultavasti löysit vastauksen jo otsikosta, mutta nyt sinua varmaan kiinnostaa kuulla miksi. Jatka vapaasti peremmälle ja hae popcornit jo valmiiksi esiin.

Tässä taloyhtiössä jo vuosia oli Pirkan talohuolto. Se ei ollut mikään täydellinen huoltoyhtiö, mutta se toimi. Lassila&Tikanoja tuli tänne kesäkuussa 2016 ja ongelmat alkoivat. Alussa firma toimi ihan hyvin, mutta myöhemmin taso laski, aivan kuten lehmän häntä. Tänään kukaan ei enää tätä huoltoyhtiötä jaksa, eivät naapurini, eivät vuokranantajan muut taloyhtiöt, enkä edes minä. Tämän arvasitkin, koska kirjoitan juuri merkinnän.

Kaksi sanaa, Lassila&Tikanoja

Jos haluat säästää hermoja, vältä L&T:n palveluita, sillä ne eivät toimi. Olen näistä puutteista valittanut Facebookissa palveluntarjoajan sivuille yksityisesti, nyt he ovat minut estäneet. Ilmoitin heille, että odotan edelleen huoltomiestä korjaamaan patteria kerran viikossa. Nyt neljäntenä viikkona he ovat saaneet tarpeeksi minua. Mutta varsinaisesti he ovat saaneet tarpeeksi heidän omaa mahdottomuutta kiinteistönhuollossa, sillä sitä he eivät syystä tai toisesta osaa.

1. Siivous on surkeaa. En ole koskaan nähnyt näin surkeaa siivousta missään. Tässä taloyhtiössä yhteisiä tiloja edustavat sauna, suihkutilat ja pukukopit sekä vessa. Pyykkitupakin löytyy. Kun Lassila&Tikanoja tuli, siivous lakkasi, vaikka siivooja käy sieltä aina silloin tällöin. Joskus piti ihan kysyä, mahtoiko unohtaa mopit ja pesuaineet edelliseen kiinteistöön, kun oli jälleen kerran vain viisi minuuttia siivoamassa. Lattialla on paljon pölyä ja likaa, suihkun seinät ovat likaisia, vessassa usein paperi loppu ja likaa ei voi olla huomaamatta. Tällainen ei ole siivousta, ihan sama vaikka tämä siivooja olisi kotona makaamassa, sama tulos. Ajan kanssa siivous on hieman parantunut.

2. Auraus ja nurmikonleikkuu on surkeaa. Huoltomiehellä on kiire ja tämä vaikuttaa myös auraukseen sekä ruohonleikkuuseen. Kesällä ruohonleikkuuta pitäisi olla Realian isännöitsijän mukaan kerran viikossa. Sitä on ehkä pari kertaa kuukaudessa todellisuudessa ja etenkin leikkipaikan seutu on jätetty aina leikkaamatta. Kesällä näin ensimmäistä kertaa asuessani täällä jo viisi vuotta, kuinka vihdoin nurmikko oli korkeampaa kuin penkki. Kuinka ihmeessä huoltomies ei voi tätä nähdä? Piti hoitaa itse taloyhtiön ruohonleikkurilla. Talvella auraus samanlaista, talojen välistä nopeasti traktorilla ja pois. Olisi käynyt Specsaversilla tämä huoltomies, kun ei näe lunta parkkipaikoilla, ei postilaatikoilla, eikä roska-astioiden alueella. Useilla valituksilla auraus on nyt laadukkaampaa.

3. Huoltomiestä saa odottaa. Huoltomiehellä on jälleen kiire, että nyt pääsee sanoja. Yritä sinäkin elää kuukauden kylmän patterin kanssa makuuhuoneessa talvella, niin tietäisit mistä puhun, soittaminen ei auta. Missä olet huoltomies, oletko saunomassa? Välillä huoltomiestä saa odottaa yli kuukauden! Ilmoitin saunan palaneesta lampusta ja tämä vaati netti-ilmoituksen jälkeen neljä yhteydenottoa asiakaspalveluun ja viidennen Realian isännöintiin, joka pakotti L&T:n aluepäällikköä lähettämään huoltomiehen heti. Saatiin pimeään saunaan vihdoin lampun ja on selvää, etten muista pimeistä lampuista edes ilmoittanut enää, jos ei sitä ensimmäistäkään ketään kiinnostanut vaihtaa.

4. Liputus hoituu miten sattuu. Liputus asiallista, toisinaan surkeaa. Juhannuksena huoltomies laittoi tänne suruliputuksen viime kesänä. Mitään syytä ei ollut ja asukkaat olivat huolissaan, soittamassa toisten ovia onko kaikki hyvin. Mitään selitystä emme koskaan saaneet, emme huoltomieheltä, emme asiakaspalvelusta. Reilu kuukausi sitten isännöitsijä nauroi kanssamme asukaskokouksessa, että liputtivat varmaan omaa lähtöä, ja sellainenkin tässä vielä tulee. Realia Isännöinnin käynnistämä kilpailutus etenee ja tuloksia on saatu. Kevääseen mennessä tämä vaihtuu pois. Liputus on muutenkin ollut vaihtelevaa, välillä lippua ei ole, välillä on - toisinaan aiheellinen suruliputus jää välistä. Mutta vain siksi, koska huoltomies ei ehdi. Pitäisikö hommata lisää ihmisiä töihin?

5. Asiakaspalvelua ei ole ja se maksaa. Lassila&Tikanojan asiakaspalvelu on surkeaa. Heti etusivulla on Chat, mitä virkaa sellaisella on, jos eivät voi ilmoittaa omasta osaamattomuudesta että joku saisi täällä huoltomiehen käymään. Sanottiin, että soita maksulliseen numeroon. Piti oikein kysyä, tiedätkö että minulla on vikailmoitus jo sisässä, miksi minun pitäisi soittaa maksulliseen numeroon vielä? Facebookissa jo estettiin, koska kyllästyivät kyselyihin Messengerissä milloin huoltomies tulee. Jos teitä ei kiinnosta asiakaspalvelu, ei kiinteistönhoito, ei siivous, ei auraus, ei ruohonleikkuu, ei liputus - sammuttakaa vaikka koko firma! Onneksi numerosta vastataan sentään nopeasti.

Kysytkö vielä, miksen ole tyytyväinen Lassila&Tikanojaan? Mieti vielä.

Loppusanat

Luulitko, että tässä huoltoyhtiössä olisi jotain hyvää? Itse asiassa on. Huoltomies on mukava kaveri, mutta hänellä on kiire. Kun hän huoneistossani asioita korjasi, silloin kun hänet ensin sisään saa, lukuisten soittojen jälkeen asiakaspalveluun - hän mainitsi sen ettei ehdi. Piti kysellä, miksi. Hän sanoi, että hänelle on annettu niin paljon kiinteistöjä sekä töitä näiden parissa, ettei kädet oikein riitä, ja häntä saa odottaa pitkään. Hänen pitää puhua tästä työnantajalle suoraan.

Minä en tätä hommaa enää jaksa, en soita enää yhtään puhelua moiseen firmaan, ainoa asia minkä teen heti huomenna on tämä. Teen lämpimän puhelun Realian isännöintiin ja avaan sanaisen arkkuni mitä mieltä olen tästä Suomen surkeimmasta huoltofirmasta. Patterin korjatkoon joku, Lassila&Tikanojalta en halua enää mitään. Realian isännöitsijä saa kyllä huomenna pistää heti huoltoyhtiön vaihtoon. Naapurit ovat kyllästyneet, minä olen kyllästynyt ja näköjään myös itse Lassila&Tikanoja kun ei anna enää minun heille kirjoittaa Facebookissa. Mutta heitäkin varmaan sapettaa kuulla, miten heidän firma toimii, tai siis on toimimatta.

Tuli vielä mieleen tämä, Lassila&Tikanoja poisti arviomahdollisuuden Facebookissa. Minä annoin sinne ykkösen ja keskiarvo oli muutenkin 2,1 pistettä. Tiedätkö miksi? Nämä ihmiset eivät kestä kritiikkiä, kun kuukausia jo huoltomies tekee tätä samaa, ei merkkaa työtä valmiiksi - jolloin siitä ei tule palautelinkkiä. En voi siis antaa palautetta työn päätyttyä siitä, että tuliko kuntoon vai ei, ja miten tyytyväinen olin nopeuteen. Hyvin usein olen ollut Vihainen-naaman puolella. Voi kuinka ikävää, kun tätä asiallista mielipidettä ei saa enää ilmaista - paitsi täällä blogissani ja isännöitsijälle.

Häpeäisitte edes siellä Lassila&Tikanojalla tätä Suomen surkeinta huoltofirmaa!

Olen pitkään ihmetellyt miksi tämä on YouTubessa, mietin jo silloin 2014 miten kukaan voi tehdä kaiken näin huonosti, aivan kuten tässä biisissä lauletaan. Mietitkö sinä tätä samaa?

Asu vuoden tai kaksi Lassila&Tikanojan huoltamassa kiinteistössä, niin tiedät miksi tämä ralli on YouTubessa, vuodesta toiseen - mutta mikään ei muutu ihmisten arjessa.

Siellä tämä on siksi, koska se on oikein, ja tässä on kaikki mihin nämä ihmiset pystyvät.



Onneksi vuoden 2018 alussa tänne tulee huoltofirma, jota kiinnostaa jotain tehdäkin.

Minä toivon, että se on Pirkan talohuolto.

Kommentit

  1. Mainittakoon vielä, että lukuisat palautteet mm. huonosta aurauksesta ovat nyt tehonneet. Kolme viimeistä kertaa huoltomies on aurannut pihat taloyhtiössä kunnolla, ilman kiirettä, ja hän aurasi myös parkkipaikat sekä jäteastioiden alueen lumesta. Myös sepeliä on laitettu kunnolla lähes joka paikkaan. Ihan pienestä en lähde valittamaan, eivät naapuritkaan, jos nyt joku pieni kohta jää ilman sepeliä tms.

    Tänään myös patteri on vihdoin korjattu, oli termostaatti rikki, tuli kyllä nainen tällä kertaa kiinteistönhoitajana. Ilmoitti suoraan, ettei ole löytänyt vikailmoitusta, vaikka minulla on vahvistus sen perillemenosta sähköpostissa. Laitoin siis sähköisesti. Tästä ilmeisesti johtui huoltomiehen odottaminen ja piti vihaisen puhelun tehdä asiakaspalveluun asiasta. Täällä aina ennen kävi sama kiinteistönhoitaja, nuori mies, kuulemma enää ei ole näin. Nyt voi käydä kuka tahansa, kun ei ole enää talkkarimallia heillä, tämä on harmi. Tässä taloyhtiössä on aina ollut talkkarimalli Pirkan talohuollon ajoilta, myös Lassila&Tikanojalla tähän asti.

    Tämä edellinen talkkari myös sanoi, ettei aina tule ilmoitukset hänelle perille vioista. Ihmettelen sitä miksei vikailmoituslomaketta voida kehittää niin, ettei jatkossa näin pääsisi käymään. Näyttää siltä, että jatkossa luotettavin tapa saada joku käymään, on soittaa siitä maksullinen puhelu tai tehdä koko vikailmoitus puhelimessa. Puheliittymässäni siinä meni noin 22 senttiä minuutille. Googlen Hangoutsilla soittaminen on halvempaa, se maksoi vain 12 senttiä minuutille. Aion käyttää tätä jatkossa kaikkiin yrityspuheluihin.

    Liputus on hoitunut ihan hyvin aina muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tällä hetkellä voisi sanoa, että tämä huoltoyhtiö on ihan hyvä, kuitenkin soitin Realiaan tästä huolimatta ja palautetta on annettu niin itse kuin isännöitsijän kautta läpi heidän huoltoyhtiöelämän tässä taloyhtiössä. Siivous on edelleen huonoa, vaikka siitä on asiakaspalveluun ilmoitettu, nyt myös isännöintiin. Tuntuu, ettei saunatiloja ym. siivota lainkaan siivoojan käynnistä huolimatta. Jos tämä siivous vielä paranee, minun puolesta tämä huoltoyhtiö saa jäädä tänne, vaikka onkin ollut kuukausia todella surkeasti hoidettu auraukset ja nurmikonleikkuut.

    Palautetta siis kannattaa ehdottomasti laittaa, jos homma ei toimi, sillä nyt tämä homma toimii ihan hyvin, mikä on positiivinen asia. Totuus on kuitenkin se, että palvelun tulisi olla aina hyvää ilman että sitä vaatii. Realian isännöinti on toiminut esimerkillisesti ja kaikki asiat ovat hoituneet nopeasti heidän kanssa, vaikka muutama asia onkin vielä avoin isännöitsijän sairasloman vuoksi. Tekninen on nyt hoitanut osan tärkeimmistä hommista.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Herättikö juttu ajatuksia? Kommentoi ihmeessä!

Ole kuitenkin ystävällinen äläkä kirjoita asiattomasti toisille kanssakeskustelijoille. Viestit julkaistaan pian moderoinnin jälkeen. Useimmat roskapostit suodatetaan tuoreeltaan automaattisesti. Pysy yllä olevaan kirjoitukseen liittyvässä asiassa mahdollisimman hyvin. Voit kommentoida myös nimettömänä.

Kiitos kaikista kommenteista!