Tokmannin takuu ei noudata kuluttajaviraston ohjeita

LED-lamppuja
Kävin eilen ostoksilla Lielahden XXL-myymälässä. Siellä vaihdoin netistä ostetut ulkoiluhousut toisenlaisiin. Netistä tilaaminen ei siis ole aina ongelmatonta, jos tuote ei sitten miellytäkään. Samalla kävin Prismassa katselemassa lamppujen hintoja. Olivat aika edullisia meinaan.

Näille lampuille ei ollut nyt tarvetta, mutta katselin mihin hintaan niitä saa, ennen kuin kävelin Lidliin ruokaostoksille. Lidlistä löytyi kaikenlaista. Kotiin tulin parilla bussilla matkustelun jälkeen kello 16 ja huomasinkin pihalle tullessani, eikö täällä näe kulkea. Kun tarkemmin katsoin, mystisesti oman pihan lamppu oli palanut. Sitten muistin, että Tokmanni myi tuon lampun kolmen vuoden takuulla. Se on pitkä ja halusin koittaa!

Saman tien Tokmanniin, mutta lopulta Bauhausiin

Ennen kuin lenkitin koiraa, otin jo vanhan lampun irti, ja naapurin kanssa ehdittiin jo näistä jutella. Periaatteessa kuuluisi huoltoyhtiöön eli Lassila&Tikanojalle, mutta koska itsekin olen näitä huoltomiehiä täällä juoksuttanut kolmesti kuukauden sisään, en viitsisi enempää häiritä. Kohta tulee jo putkimies, juuri patteriverkoston takia ovat käyneet muillakin nyt viime aikoina. Töitä siis huoltoyhtiöllä on näiden taloyhtiöiden parissa tärkeimmissä asioissa.

Naapurin mukaan hehkulamput olivat yksinkertaisempia valmistaa ja hintaansa nähden kestivät kohtuullisesti. Minä taas ilmoitin, että muistan kyllä sähkölaskut näiltä ajoilta, ja ne olivat kohtuuttomia. LED-lampun rakenne näyttää päältäpäin yksinkertaiselta, mutta sisältä paljastuu useampi LED ja muutakin. Jos yksi asia hajoaa, loputkin samalla. Kuka tekisi lamput kestämään, kun ainoa tarkoitus on se, että ostamme lisää. Omassa käytössä LED kestää sen 1-2 vuotta.

Piakkoin kirjauduin nettiin ja katsoin aikatauluja. Menin seuraavalla Paunun bussilla Partolaan. Sieltä juoksin Tokmanniin, että ehtisin myös vaihtoajalla takaisin. Siellä alkoi teatteri. Myyjällä oli jonoa, mutta kun hän ehti palvelemaan minua, hän torppasi niin minut kuin kuluttajaviraston ohjeet. Viraston mukaan virheestä saa valittaa myös ilman kuittia, jos ostajan pystyy todentamaan. Esimerkiksi hinnalla, tiliotteella ja tuotteessa olevilla merkinnöillä.

Toimitin tämän kaiken. Minulla oli tiliote mukana, ostopäivämäärä vuodelta 2016 ja lampussa luki Energy+, Tokmanni Oy, 09/2015. Lampun kolmen vuoden takuu ei ole siis lampunkaan mukaan mennyt. Lisäksi Tokmanni Oy -merkittyjä lamppuja tuskin myydään Prismassa tai Citymarketissa. Myyjä sanoi, että hän ei saa tehdä poikkeuksia, joita hänelle on annettu. Kun kysyin kuka näin ohjeistaa, ja saisinko kassalle juttelemaan, oli kuulemma salaista tietoa.

Myyjä tulosti esimerkin vuoksi kuitin ja näytti mitä siellä lukee. Ihan kuin minua pidettäisiin tyhmänä. Siellä luki, että takuu on voimassa kuittia vastaan. Sanoin heti, että vaikka tässä lukisi mitä, niin lakisääteisiä kuluttajan oikeuksia valittaa virheestä ilman kuittia eivät ne poista. Myyjä valitteli ja vielä ihmetteli miksen menisi ostamaan uudet. Piti kertoa uudelleen takuusta ja siitä kuka säilyttää 7,99 euron tuotteen kuitin kolme vuotta? Mustekin siitä menee tuossa ajassa.

Loppusanat

Lopulta kerroin ottavani yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Vaikka kyse on pienestä summasta, niin Tokmannin tulisi noudattaa näitä lakeja. Minä en välitä kuka sitä myyjää ohjeistaa toimimaan lainrikkojana, minä haluan, että nämä ihmiset oppivat tavoille. Myös asiakaspalvelussa. Minulta ei ole kestänyt aikaakaan löytää pankin tiliotteista merkinnän tuolle lampulle. Jos heillä eivät kassajärjestelmät tähän pysty, he ovat jääneet näissä pankkien taakse, miettimättä.

Kävelin sitten nopeasti ulos ja viereisestä Bauhausista ostin korvaavan lampun. Ei tullut mitään takuuta kuittiin, mutta toisaalta, ei luvata sitä mitä ei pystytä tarjoamaan. Enkä mitään takuuta vaatisikaan halvalle kulutustavaralle. Nyt kun Tokmannilla sellainen oli, ihan periaatteesta toivon, että noudattavat antamaansa. Mitä näihin LED-lamppuihin tulee, ovat suurinta huijausta kautta historian. Paketissa lukee aina, että me palvelemme jopa 15 000 tai jopa 25 000 tuntia.

Arvoisa Tokmanni, jos annatte takuun, niin missä se on kuitittomille? Minä en ole vielä yhteenkään lamppuun törmännyt, joka tähän kykenisi, ja tällainen LED sammuu 1-2 vuodessa minun kotitalouskäytössä. Muutenkin kaikki riippuu sytytyskerroista, kuun asennosta, lämpötilasta, tarpeesta valaista, olosuhteista, hintalapusta ja paljosta muustakin. Luvataan kuun taivaalta, ja kuitissa vielä takuutakin ikiajoiksi, mutta hädässä nauretaan pihalle tiskiltä.

Sillä niin, ehkäpä meidän on ostettava näitä lisää, koska samat ihmiset haluavat rahaa.

He haluavat sen heti menettämättä tippaakaan vanhaa bisnestä.

Kommentit

  1. LED-lamput eivät itsellänikään kestä, jos on kyse pihalampusta, niin varmaan huoltoyhtiö vaihtaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän ne vaihtaa, mutta täytyy sen viikon odottaa, ja riippuu siitä minkälaisen lampun vaihtavat tilalle. Ulkolamput kuuluvat taloyhtiölle rakenteiden osalta. Kuitenkin huoltoyhtiö voi vaihtaa sellaisen ledin, joka olisi käyttööni liian tehoton.

      Eivät nuo paljoa maksa, tuokin pakkaslamppu maksoi 7,50 euroa, on noin 800 lumenia ja valaisee koko etupihan kokonaisuudessaan, ja saa vaihdettua varmasti paljon nopeammin kuin viikossa.

      Ajattelen sen niin, että kun sisälläkin itse pitää vaihtaa, niin kyllähän voi varastossakin, ja etupihalla yhtä hyvin.

      Poista
  2. Sain tänään 19. tammikuuta korvaavan lampun veloituksetta. Keskiviikkona tuli vastaus nettilomakkeeseen, että vaihdetaan uuteen ilman kuittia. Sitä vastaan sain sitten uuden.

    Korvaavassa Energy+-lampussa oli 800 lumenia, kun aiemmassa oli tuhat. Vaihto kuitenkin miellytti minua ja poistuin kaupasta myös tarjoussuklaan kanssa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Herättikö keskustelu ajatuksia? Kommentoi lisää alle