Bussi myöhässä, sinä maksat

Bussi talvella
Kuten aiemmin olen jo kirjoittanut, viime talvesta alkaen käytän pääasiassa busseja liikkumiseen. Tänä talvena esimerkiksi tammikuun aikana tein bussilla 11 matkaa. Näistä suurin osa tapahtuu vaihdolla. Miksipä ei, kun annetaan mahdollisuus, vaihtaa reissun suuntaa.

Tänä talvena joulukuussa sekä tammikuussa tein bussilla yhteensä 22 matkaa. Tämä ei ole paljon, mutta yksikin maksettu matka bussin myöhästymiseen on liikaa. Etenkin viikonloppuna busseja suosikkilinjalla menee todella harvoin, siksipä vaihdon mahdollisuus pienenee reilusti, jos lähdön tai paluun bussi on myöhässä aikataulustaan. Bussi myöhässä, sinä maksat, kaikessa yksinkertaisuudessaan. Satunnaismatkailijoita täytyisi koukuttaa bussiin.

Laskin, että vuodessa teen noin 70 matkaa. Tämä käy helposti, kunhan rekisteröi tilin Nyssen verkkopalveluun Nellaan. Joku on sanonut, että minun pitäisi maksaa kausilipusta, että pääsisin tästä ongelmasta eroon - ei tarvitsisi murehtia lisämaksuja. Olen kirjoittanut asiasta jo aiemmin, en satunnaiskäyttäjänä hyötyisi kausilipusta ja minulla ei ole edes tarvetta bussille juurikaan talven ulkopuolella. Maksaisin siis näillä määrillä paljon turhasta, maksaisitko sinä?

Lisäksi kausikortti kilpailisi pyöräilyn kanssa.

Bussit myöhästelevät, satunnaiskäyttäjä maksaa

Kuulin jo viime vuonna siitä, että Nyssen taksat nousevat. Kausilippu vuodeksi nousee ilmeisesti 355 eurosta 360 euroon. Kausilippu kuukaudeksi nousee 49 eurosta 51 euroon AB-vyöhykkeillä. Mutta, toisaalta myös kyseisen vyöhykkeen arvolippu kallistuu neljällä sentillä 1,88 euroon. Sillä maksulla ei saa mitään vastinetta, kun edes vaihtoaika ei pitene. Aikana, jona satunnaiskäyttäjät pitäisi enemmänkin koukuttaa bussiin, niin juuri heitä rangaistaan hinnankorotuksilla.

Eilen oli tarkoitus lähteä Lidliin ostoksille. Teen niin aina ja pääsen arkisin mukavasti kotiin vaihdolla. Joskus tämä ei onnistu parhaimmalla linjalla, mutta pääsen viimeistään Suupantorille asti ruuhka-ajan lisävuoroilla jos kaupassa menee hieman odotettua enemmän. Sunnuntaina tarjonta on kuitenkin heikompaa ja etenkin bussin myöhästyminen on joskus aiheuttanut ongelmia. Eilen menobussi kello 14.15 oli minuutilleen ajoissa, mutta paluubussi kello 15.06 sen sijaan ei.

Laskin ehtiväni vaihtoon aikatauluihin perustuen, sillä vaikka bussi olisikin myöhässä, olisin ehtinyt vaihtoajan umpeutuessa vasta 15.15. Bussi olikin myöhässä lähes 25 minuuttia. Jouduin maksamaan uuden arvolipun syystä, mihin en ole voinut viattomana matkustajana vaikuttaa. Kirjoitin asiasta palautteen Nysselle ja toivoin, että vaihtoaika olisi 60 minuutin sijasta 80 minuuttia. Tämä helpottaisi asiakkaita, jotka käyttävät bussia harvoin, ja ne myöhästelevät etenkin talvella.

Avasin aiheen tästä myös Facebookissa, jossa muutama kuljettaja otti tämän tosissaan, että vika onkin heissä. Sanoin jo avauksessa, että en syytä busseja, vaan palveluntarjoajaa. Mielestäni on kohtuutonta laskuttaa asiakasta siitä, mihin hän ei voi mitenkään vaikuttaa. Asiakkaalle on kuitenkin annettu vaihto-oikeus tunnin ajaksi ja on harmi, jos bussin myöhästyminen vie sen. Eräs kuljettaja sanoi, että minun olisi pitänyt nousta kyytiin pyytäen kalliimman ABC-lipun. Kysyin miksi?

Miksi minun pitäisi maksaa enemmän turvasta, jota useinkaan en joutuisi käyttämään? En muutenkaan haluaisi maksaa matkastani 3,15 euroa, jos bussi sattuisi myöhästymään. Seuraavaksi toinen käyttäjä sanoi, että minun pitäisi hommata kausilippu. Kun mainostin miten vähän bussia käytän, häntäkin alkoi asia harmittamaan. Kolmas muisti kertoa, että vaihdon päällimmäinen tarkoitus on jatkaa matkaa, ei päästä kotiin asioinnin jälkeen. Kaikki ihan hyviä ideoita.

Niin voi tehdä, jos vain ehtii. Olen toiminut näin jo vuosia. Ei ole optimaalista, että Nysse päättää miten satunnaiskäyttäjä matkustaa arvolipulla. Jos ensibussi olisi myöhässä ja menisin Tampereelle keskustaan, saattaisin myöhästyä sunnuntaina jatkobussista, minkä vuorotarjonta ei ole runsasta. Ongelma sekin, jonka tuo vaihtoajan pidentäminen hiuskarvalla olisi ratkaissut. Joutuisin maksamaan lisää siitä, että ainoa bussi oli ajoissa, mutta alkuperäinen myöhässä.

Tietoa on, käyttäkää sitä

Nyt haluaisin korostaa, etten ole valittamassa. Bussi saa myöhästyä, minuutin, kaksi tai jopa seitsemän. Lähes puolen tunnin myöhästyminen on kuitenkin jo kohtuutonta, eikä ainakaan kuuluisi olla asiakkaan vastuulla maksujen osalta. Ymmärrän myös, että aikatauluissa kaikki on ohjeellista, paitsi tasauspysäkkien kohdilla. Mutta jos edes tasauspysäkkien aikatauluihin ei voi luottaa, me eletään aidosti aika synkkiä aikoja, niin Pirkkalassa kuin Tampereellakin.

Pitäisikö niitä aikatauluja jonkun hioa huomioiden ratikkatyömaat, liikenneruuhkat ja vuorokaudenajat? Tampere on edelläkävijöitä, meillä on Lissu Liikenteenseuranta, Nella Nettilataus, Allu Aikataulut, mutta tätä tietoa ei hyödynnetä tarpeeksi asiakkaiden hyväksi. Kun lähes jokaisessa bussissa on GPS, voisi joku käyttää sitä dataa, mittaamalla ajoaikoja tarkemmin. Bussit varmasti ajavat nopeammin varhaisaamuisin linjalla 1 kuin iltapäivällä tai aamuruuhkaan.

Miksei aikatauluja säädetä sen mukaan? Tämä olisi mahtavaa, etenkin nyt, koska paperisia aikataulukirjoja ei enää tehdä. Aikataulun muuttaminen kesken kauden olisi siis enemmän kuin mahdollista ilman suuria harmeja. Kyse on haluttomuudesta ja toisaalta halutaan rahastaa. Jos kansalaiset ehtisivät asioida esim. poliisiasemalla tai verenluovutuksessa vaihdon turvin, niin siinä jäisi tuloja saamatta mikä varmaankin nostaisi painetta hinnankorotuksiin.

En myöskään ymmärrä miksi Nysse ei tee kyselyitä laajemminkin kuinka saada autoilijat kyytiin. Tai mikseivät tee tutkimuksia kuinka saada satunnaiskäyttäjä bussiin. Minä voin antaa vinkin: autoilija haluaa luotettavia aikatauluja ja satunnaiskäyttäjä haluaa päästä vähällä vaivalla. Maksaminen voisi jo aikuisten oikeasti olla mahdollista mobiililipulla älypuhelimien aikakaudella sekä toisaalta lisämaksut siitä mihin ei voi itse vaikuttaa, rokottavat kaikenlaista kiinnostusta.

Matkustamalla me tarjoamme paljon dataa itsestämme. Millaisia linjoja käytämme, milloin ja millä tavalla. Kausilippu ei voi olla ratkaisu kaikille bussien jatkuvaan myöhästymiseen talvella. Ylipäätään rahastaminen siitä, mihin bussin käyttäjä ei voi vaikuttaa, on täysin nurinkurista. On naurettavaa maksaa ekstraa, mutta vain siksi, ettei suosikkilinja ole löytänyt pysäkillensä ajoissa. Tässä vaiheessa satunnaiskäyttäjää ei todellakaan kiinnosta mistä syystä bussi on ajastaan jäljessä.

Bussikuskit tuntuvat aina ottavan sen tosissaan, jonkinlaisena haukkuna, että asiakas ei ehtinyt suunniteltuun vaihtoon. Kuski on kuitenkin palveluammatissa ja voisi välittää vaikka Nysselle tiedon siitä, ettei voi mitenkään pysyä aikataulussa. Joukkoliikenteen toimimattomuus ei pitäisi näkyä asiakkaalle myöhästymisinä, saati edes ylimääräisinä kuluina. Paras vastaus kyselyyni sosiaalisessa mediassa oli se, että olisitpa itse ajoissa tuolloin. Jokainen voi pyrkiä kuskiksi.

Loppusanat

On surullista, että Nysse ei arvosta satunnaismatkailijoita. On nurinkurista, että kausilipun ostaja vuodeksi saa matkansa tehdä noin eurolla päivässä. Ja hän voi tehdä niitä useitakin vaihdolla tai ilman. Satunnainen matkailija maksaa yhdestä vaihtoon oikeuttavasta matkastaan 1,88 euroa. Miksi satunnaiskäyttäjiä rangaistaan, kun enemmänkin pitäisi kannustaa bussiin? Helmikuinen korotus 1,84 eurosta tuohon neljä senttiä korkeampaan suuntaan ei ainakaan lämmitä.

Ei etenkään, jos sillä ei saa vastinetta, ja lisää joutuu maksamaan bussien myöhästymisiin. Kohta tulevat halvemmaksi nastarenkaat maastopyörään, etenkin nyt talvien ollessa kohtuullisia pakkaslukemia seuraillen. Minua ainakin kiinnostaa tukea busseja, oli kuskina Paunun, Länskän tai TKL:n kuljettaja. Se ei kuitenkaan lämmitä, jos joudun maksamaan kahdesti siitä syystä, mihin en voi vaikuttaa. Ei viitsisi jatkuvaan bussejakaan seurailla, milloin kannattaa lähteä matkoilleen.

On todella päivittäistä tämä etenkin linjoilla yksi, että bussit ovat myöhässä, osa pienesti - osa suuresti. Tästä kärsii satunnaiskäyttäjä. Kun hintoja seuraavan kerran korotetaan, toivoisin, että joku kysyisi itseltään. Millaisin toimenpitein bussien käyttöä lisättäisiin niin, että tulovirtakin kasvaisi, ei se ainakaan hintoja korottamalla toteudu. Bussi kiinnostaa eniten juuri silloin, kun se on aina halpa, halvempaa kuin auto ja juuri nyt monilla ei ole tarvetta edes kausariin. Miksi?

On olemassa ihmisiä, jotka asuvat sellaisessa pienessä kunnassa, palveluiden luona. Ja vaikka taksi on vaihtoehto täysin omilla ajoilla, tykkään tästä huolimatta joukkoliikenteen voimasta.

Tästä syystä kannatan vaihtoajan pidentämistä 60 minuutista 80 minuuttiin.

Oletko juuri sinä, joka kuuntelet? Puhu tästä ideasta.

Ehkä löydämme päättäjät. Kiitos.

Kommentit

  1. Sama ongelma se on pk-seudulla HSL-liikenteessä vaihtojen sujuvuuden ja niihin vaikuttavien liikenneolosuhteiden (aikataulujen) osalta, vaikka vaihtoaika 80 min.

    Jos jotkut kuskit tuosta ottavat itseensä, siinähän ottavat. Turha siitä on asiakkailleen alkaa vittuilemaan tai on väärässä ammatissa.

    25 min on sen verran rankka myöhästyminen, jotta siihen varmasti joku järkevä selitys olemassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helsingissä on kyllä vaihtoehtojakin ja tarjontaa varmasti myös viikonloppuna. Ikävää, jos ei sielläkään joukkoliikenne täysin mutkatonta oli. Kun yöaikaan palasin Weekend Festival -tapahtumasta, bussikuski joutui ottamaan ihmisiä jälkeeni ilmaiseksi sisään, koska oli niin paljon myöhässä aikataulustaan.

      Tampereella en ole törmännyt vastaavaan. Täällä tuo 80 minuuttia saattaisi toimia, koska ei olla sentään Helsingissä. Toki tuokaan ei ratkaisisi kaikki ongelmat. Toinen tapa on kannustaa ostamaan kausilippu, mutta se on tosiaan hyvin kallis, jos bussia käyttää vain satunnaisesti.

      Toisaalta arvolippu voisi olla halvempi ruuhka-ajan ulkopuolella.

      Poista
  2. Tässä kävi sitten niin, etten saanut hyvitystä, mutta toive 80 minuutin vaihtoajasta välitettiin sekä muutenkin kirjattiin ylös kaikki tästä ongelmasta liittyen bussien myöhästymisiin.

    Tämän takia uusi arvolippu tarvitaan, koska näkee toisen bussin jo lähteneen siinä vaiheessa kun oma vasta tulossa keskustaan, siis viikonloppuna. Tuskin mikään muuttuu.

    Sehän söisi tuloja, kun entistä suurempi osa saisi hyvään aikaan hoidettua asiat arvolipun voimassa ollessa matkalla takaisin kotiin tekemään sapuskaa tai jotain.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Herättikö keskustelu ajatuksia? Kommentoi lisää alle