Elisa vihaa peruskäyttäjiä

Elisa nostaa hintaa
Elisa on suomalainen teleoperaattori, joka jostain syystä vihaa internetin peruskäyttäjiä. Naapurillani on kinkkinen homma. Hänellä on ollut 10 megabitin kodin laajakaista. Nyt hän sai kirjeen, että hänen laajakaista päivittyy nopeammaksi. Hän ei nopeutta tarvitse.

Elisa oli saanut jo vuosien ajan laajakaistasta 28,90 euroa kuukaudessa ja asiakas oli tyytyväinen kaapelimodeemilla tulevaan 10M/10M-nettiin. Hän maksaa sillä laskuja, lukee uutisia, katselee videoita ja kuuntelee musiikkia. Hän ei usko hyötyvänsä mitään Elisan palveluiden ja hintojen yhtenäistämisestä. Hän pelkää, ettei saa mitään vastinetta uudistukselle.

Hän kyseli apua minulta. Mitä käy, kun hinta nousee 32,90 euroon ja nopeus 50M/10M-tasolle? Tietokoneita harrastavana nörttinä osasin kysyä heti käyttötarpeet. Hän osasi kertoa sen, että on hienosti pärjännyt jo nykyisellä nopeudella. Nyt Elisa haluaa viedä tämän pois. Nopeus viisinkertaistuu jo lähiaikoina, mutta hänen nettitarpeet eivät ole viisinkertaistuneet yksin asuvan taloudessa. Tiesin kertoa heti, että muutoksella ei ole hänelle muuta merkitystä kuin nouseva lasku.

Peruskäyttäjä ei tarvitse 50 megaa

Käyttäjä oli jopa hymyillyt, koska asiakaspalvelussa Elisan edustaja sanoi, että asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja 10 megabitin yhteys ei enää riitä. Asiakaspalvelijan mukaan 4K-videot yleistyvät kovaa vauhtia ja ihmiset istuvat koko ajan enemmän Netflixissä. Naapurini toisesta talosta ihmetteli, sillä hän ei istu Netflixissä. Hänellä ei edes ole koko Netflixiä. Miksi hänen tulisi maksaa siitä, että muut käyttäjät eivät 10 megabitin yhteydellä pärjää? Mitä vanhempi mies on tehnyt väärin?

Haittaako Elisaa niin paljon, että hän maksaa laskut ajallaan? Nyt mies on kauhistunut. Hän etsii ratkaisuja. Köyhällä ei nimittäin ole varaa maksaa turhasta. Päätin selvittää vaihtoehtoja. Kirjeen hyväksyminen ei ollut vaihtoehdoista sopivin. Hän päätti irtisanoa laajakaistan ja säästää nyt 28,90 euroa kuukaudessa paljon parempaan. Samalla huomasin, että hän maksaa Telian liittymästä liikaa jo Tele Finlandin ajoilta. Ehdotin hänelle Telian uutta liittymää vastaamaan hänen käyttöä.

Telian tiskillä Citymarketissa hänelle myytiin se alennuksella kun kertoi rahallisen tilanteen ja siitä kuinka Elisa syrjii häntä maksavana peruskäyttäjänä. Hän sai liittymän, jossa 250 minuuttia puhetta, 250 kappaletta viestejä ja rajaton 20 megan 4G. Nyt hän jakaa sitä puhelimestaan läppärille ja tämä toiminto oli hänelle uusi. Kukaan ei ole hänelle tästä kertonut edes Elisan asiakaspalvelussa, kun hän haki vaihtoehtoja hinnankorotuksille. Liittymän hän sai 20 eurolla kokonaiseksi vuodeksi.

Liittymän normaalihinta oli 24,90 euroa. Hän oli tyytyväinen alennukseen ja irtisanoi heti sen jälkeen kaapelimodeemin. Oliko tämä Elisan tarkoitus? Pelotella käyttäjää 4K-videoilla ja kasvavalla Netflix-käytöllä, vaikka hän ei ole koskaan näitä tarvinnutkaan? Miksi peruskäyttäjä on Elisalle ongelma? En tiedä ketään, joka tarvitsee oikeasti 50 megan yhteyttä peruskäytössä. Eniten minua ärsyttää Elisa mobiilipuolella - siellä vähin nopeus on 100 Mbps. Pienempää ei edes viitsitä myydä.

Tai myydään, mutta se on niin hidas, että se ei oikein sovi kenellekään. Ajetaanko ihmiset 5G-aikaan, korottamalla kuukausimaksuja sen tähden, että "ihan pian" ei kuule vauhti riitä! Päivitä nyt, niin saat tulevaisuudessa etua. Etua mistä? Pitäähän sitä ensin maksaa vuosia korkeampia kuukausimaksuja? Naapurini oli tulokseen tyytyväinen ja Elisa menetti pitkäaikaisen asiakkaan. Elisaa ei tuntunut meno haittaavan, sillä asiakas reagoi uudistukseen heti ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

Haluan hitaamman netin

Naapurini viereisestä talosta ei ole sopassa ainoa. Hän kuitenkin sai itseään tyydyttävän ratkaisun avullani. Toinen naapurini käveli Telialle juuri viime viikolla. Hänellä oli parin vuoden ajan Tele Finlandin tarjous - 100 Mbps 4G noin 15 eurolla kuukaudessa. Tämä tarjous loppui jo kuukausi sitten, mutta Telia ei ole antanut tästä mitään tiedotetta. Hän maksoi kuukauden normaalihintaa. Miksi operaattorit eivät tiedota hinnannoususta antamalla jatkotarjouksen? Mieti sitä itse.

Ehkä on järkevämpää antaa asiakkaiden herätä itse, voivat tehdä välissä rahaa. Naapurini sanoi, ettei ymmärrä mitään megoista, mutta hänelle jatkettiin haluttua tarjousta vuodella. Hän olisi halunnut hitaamman liittymän, sillä tämä liittymä ei ole toiminut ennenkään maksimilla. 4G-verkossa nopeus on siis jaettua, eikä kaikilla ole mahdollisuutta maksimeihin tukiaseman alueella, mutta hän sai ainakin hintaa alemmaksi. Nopeasti vilkaistuna Telialla ei ole enää alle 100 megan liittymiä.

Hän käveli tyytyväisenä ylös pisteeltä. Hän kuitenkin toivoi, että operaattori omatoimisesti olisi yhteydessä ennen tarjouksen loppumista. Pienellä vaivalla saisivat tyytyväisempiä asiakkaita. Rouva vieressä käyttää myös mobiiliverkkoa Elisalta. Prepaidissa on sentään 50 megan mahdollisuus. Hän ei huomaa mitään eroa toimivuudessa, vaikka ajoittain ei 4G toimi ja vain 3G tulee mokkulaan. Jumalanpalvelus tulee kotiin oli sinulla viisi, kymmenen tai kaksikymmentä megaa.

Myös minä olen miettinyt DNA:ta ja liittymää. Miksi maksan 50 megan netistä, jos ainoa tarkoitus on maksaa laskut, lukea blogeja ja nauttia musiikkia sekä käteviä videoita. Minä en välitä kuvanlaadusta ja minulle riittää 480P YouTubessa. Minulle myös riittää 320K musiikissa MP3-laadussa. Tässä kuussa puhetta on viisi minuuttia ja viestejä kaksi kappaletta. Maksan kuitenkin 50 megan netistä, 200 minuutista puhetta ja 200 kappaleesta viestejä. Koskaan ei ole tullut mitta täyteen.

Maksan kohtuullisesti, 21,90 euroa kuukaudessa, mutta normaalihinta aina välillä pelästyttää - 24,50 euroa. Huhtikuussa uusin kuitenkin sopimusta, koska en halunnut maksaa normaalihintaa. 4G on normaalisti vakaampi ja nopeampi vasteajoiltaan. Tuolloin vaihtoehtona ei ollut hitaampaa 4G-liittymää. Nyt on. DNA 4G Jämpti toimii 4G-verkossa 1M-nopeudella ja tarjoaa puhetta sekä viestejä käytön mukaan. Miksi maksaa rajattomuudesta, jos todellinen käyttö tulee halvemmaksi ilman?

Pari vuotta sitten käytin 1 megabitin laajakaistaa ainoana yhteytenä. Käyttäisin edelleen, mutta tämä päivitys johtui siitä, että sain paremman tarjouksen. Liittymään vaihtaminen tuntui kauniilta, koska joku sanoi, että tulevaisuudessa tarve netille moninkertaistuu. Operaattorit rummuttavat koko ajan kasvavasta mobiilidatasta ja investoinneista erilaisiin verkkoihin. Täytyykö sinun oikeasti maksaa jostain, mitä et todellakaan tarvitse? Miten olisi 50 euron 5G Ready -liittymä Elisan verkosta?

Loppusanat

Elisa on hyvä operaattori. Osakkeenomistajille. He ovat asiakkaita, tilaajat lypsylehmiä. Elisa on nimittäin nostanut puhe- ja nettiliittymiä jo vuosia. Loppua ei näy, sillä nyt on Elisalla yksi asiakas vähemmän. Kun peruskäyttäjät pakotetaan nopeiden nettien kannattajiksi väkisin, he reagoivat irtisanomalla koko kiinteä laajakaista. Ehkä tämä on se tarkoitus, mobiilissa voi myydä puhdasta ilmaa joutumatta vastuuseen. Osta ainakin 200 megan liittymän, saa 10 megan liittymän.

Edes viranomaiset eivät puutu kohtuuttomaan markkinointiin. Nyt luvataan 600 megan liittymiä. Vaihteluväli on kuitenkin vitsi - 5-600 megaa. Liittymäsi voi toimia kuinka hitaasti tahansa, mutta lasku tulee mahdollisimman nopeasti maksimin mukaan. Miten olisi puolen litran verran bensiiniä litran hinnalla? Miten olisi enemmän laskua postilaatikkoosi? Minulla on parempaa asiaa elämässä kuin miettiä 595 hukkunutta megaa. Älä sinäkään maksa ylimääräisestä penniäkään.

Muuten tämä huijaus ei lopu. Jos jokainen vain suoralta hyväksyy hinnankorotukset, näitä tulee lisää. Suomi on tunnetusti täynnä ihmisiä, jotka eivät osoita mieltään. Nyt meille syötetään korkeampia hintoja EU-datan varjolla ja nopeampia pakettiliittymiä sen varjolla, että verkossa käytetty data kymmenkertaistuu koko ajan. Mutta. Milloin viimeksi kävit EU:ssa? Entä milloin viimeksi sinun mobiilidata olisi edes nelinkertaistunut? Viisi vuotta sitten? Lopeta turhasta maksaminen.

Sillä on olemassa monia asioita, joihin ei tarvita nopeaa 1 Gb/s nettiyhteyttä.

Kommentit