Mielikuvamainonnan neljä syntiä ruokakaupoissa

Virolainen jäätelö Lidlistä
Ihmisillä on monia asioita päivässä, aamulla heräät töihin ja illalla pitäisi jaksaa Lidliin, sillä jokainen haluaa ostaa ruokaa. Jokainen meistä haluaa syödä hyvin. Sinä ja minä, me kaikki teemme niin. Kuitenkin ruokakaupassa hienot paketoinnit tyrkyttävät itseään ihan koko ajan.

Minä olen parempi kuin sinä, jäätelötuutit tappelevat keskenään. Ostajan näkökulmasta asiassa on yksi mutta. Paketoinnin sisälle ei aina saa näkyvyyttä ja tuolloin joudut luottamaan tuotteiden mielikuvamainontaan ruokakaupoissa. Eikä Lidl ole suotta ainoa, Prisma, Citymarket, Alepa ja esimerkiksi M-Market - ihan kaikki tekevät sitä päivittäin.

Kaikki ketjut ja valmistajat haluavat sinut ostamaan juuri tämän tuotteen, koska tämä tuote on paras, ehkäpä se antaa myös enemmän vastinetta rahoillesi. Hitsi, saatat saada jopa viisi prosenttia bonusta. Oletko koskaan ostanut tuotteen ruokakaupasta vain pakkauksen perusteella? Et ole todellakaan ainoa. Harmillista tästä tekee se, että kansikuva ei aina kerro koko kuvaa. Usein tuote ei näytä samanlaiselta oikeassa elämässä, kun rahat ovat vaihtaneet omistajaa, etkä voi sille yhtään mitään.

Ruokamainonnan neljä syntiä

1. Kansitaide ei vastaa todellisuutta. Ruokakaupassa saa olla tarkkana. Paketointi on harvoin läpinäkyvää ja joudut luottamaan tuotetietoihin ja -kuviin. Joskus nämä eivät vastaa todellisuutta ja saatat pettyä kotona niin pizzan kuin jäätelön lopulliseen ulkonäköön. Hyvän kansitaiteen tarkoitus on yllyttää ihmisiä kuluttamaan yli tarpeiden vaikuttaen ajattelutapoihin. Moni ostaa tuotteita pelkästään pakkauksen perusteella - kaikkihan on tämän mukaan terveellistä ja hyvää sydämelle.

2. Maksat ruokakaupan hintaviesteistä. S-ryhmä ei mainosta missään ja ryhmän mukaan tämä pitää hinnat alhaisina. Lidl ja K-ryhmä mainostavat sen sijaan usein televisiossa. Mielestäni on typerää mainostaa ruokaa. Ruokaa on pakko ostaa aina, eikä sitä tarvitse mainostaa. Ihmiset osaavat tulla automaattisesti ruokakauppaan. Kaikki mainonta televisiossa, netissä, lehdissä ja radiossa maksaa ja maksajana on aina kuka muukaan kuin asiakas itse. Aivan, jokaisena kauppareissuna.

Mielikuva ja todellisuus jäätelössä

3. Maksat vielä enemmän matkalla ruokakauppaan. Täällä mainonta ei lopu. Ensimmäiseksi sinua yritetään kosia take away -aterioilla, joissa kate on kohdillaan. Kukapa ei haluaisi nopeaa ruokaa pieneen nälkään. Seuraavaksi sinua pakotetaan kävelemään koko ruokakaupan läpi, koska maito- ja lihatuotteet ovat aina perällä. Miksi? Jos nämä olisivat heti alussa, et koskaan päätyisi kaupan takaosastolle. Tämä tarkoittaisi kaupalle rahanmenetyksiä myös paistopisteellä.

4. Mainokset ja maapallon tuhlaus. Ruoan mainonta on mielestäni pääosin tarpeetonta. Mainosten tekeminen tuhlaa valtavasti sähköä ja printtimainonnassa myös mustetta. Mainonnan toimittaminen kotiin asti postin kautta aiheuttaa päästöjä. Myös uuden ajan digitaaliset mainosnäytöt kaduilla vaativat tarpeettomasti energiaa. Mitä enemmän mainoksia, sitä enemmän energian ja luonnon tuhlausta, täysin turhaan nyt ja vielä huomenna. Miksette anna ruoan mainostaa itse itseään?

Loppusanat

Ostamani jäätelö Lidlistä tuotti pienoisen pettymyksen. Gelatellin Mahtistuutti oli täysin erilainen mielikuvaan verrattuna pakkauksessa. Se ei ollut niin hauskan näköinen ja siinä oli liian vähän kuorrutetta. Se oli lisäksi yhdessä kohtaa jäätelöä, mikä ei todellakaan vastaa luvattua. Ymmärrän, että tuotekuva on vain näkemys tuotteesta, mutta kyllä tuotekuviin pitäisi voida luottaa. Jos elektroniikkakauppias myisi televisiota väärällä kuvalla pakkauksessa, nousisi haloo.

Ruokakauppa tekee tätä ihan joka päivä ja kukaan ei korota ääntään. Kaiken kiireen keskellä emme edes mieti sitä. Se on vain jäätelöä, joka poistuu käsistämme samaan hengenvetoon. Kesähelteillä kaikki sulaa suussa nopeasti, milloin ehtisimme edes näkemään todellisuutta, kun haluamme saada jäätelön tuomaa helpotusta edes pieneksi hetkeksi. Palautteen antaminen tuntuu hankalalta, koska aina se ei todellakaan tehoa, ja sinulle voidaan nauraa. Mitä valitat, pieniä asioita!

Jäätelöiden lisäksi olen törmännyt pakastepizzoihin, joissa täytteiden asettelu ja määrä ei useinkaan vastaa pakkauksessa luvattua. Olen oppinut sen, että paras tapa saada näyttävää ruokaa, on tehdä sitä itse. Oletko huomannut kuinka hienoja ovat HK:n laatikkoruoat? Muusia ja mummon lihapyöryköitä, mutta ruokahalu menee heti avattuasi sisällön. Tästä syystä kannatan ruoan itse tekemistä. Saat tuoreempaa, saat tehdä itse, ja lopputulos on omissa käsissä. Olet varmasti tyytyväinen.

Oletko törmännyt vääriin mielikuviin ruokakaupan tuotteissa? Kommentoi alle.

Kommentit