Tamperelainen joukkoliikenne romutetaan

Pysäkki täällä Pirkkalassa
Ratikan piti mullistaa maailmaa, mutta nyt tamperelaiset päättäjät ovat vihdoin tajunneet, että todella kalliiksi tuli! Tampereen tulos on tappiolla ja joukkoliikenteen tukia on leikattu tähän vedoten 10 %. Tästä syystä asiakasmaksut kallistuvat ensi vuodesta vastaavan määrän.

Minulle tämä tarkoittaa sitä, että ensi vuoden tammikuusta saan 50 eurolla entistä vähemmän matkoja. Nyt yksi vaihtoon oikeuttava matka maksaa 1,88 euroa ja ensi vuodesta alkaen se olisi jo 1,98 euroa. Tässä alkaa jo miettiä olisiko oma auto, ajokortti ja vapaus kannattavampi investointi. Mitä matkani maksaisi 2021, kun ratikka on ulkona - 2,28 euroa?

Jostakin rahat on otettava, että saadaan turha ratikka liikkeelle Hervannasta keskustaan, joka ei palvele Pirkkalassa, Lempäälässä tai Kangasalla asuvia. Olen aina ihmetellyt päättäjien intoa rakentaa ratikkaa. Kyllä ruuhkat olisivat ratkaistavissa busseilla - niitä vain pitää laittaa kulkemaan eri reittejä pitkin. Tähän päättäjien kyky ei taas riitä, vaan Tampereella piti investoida ratikkaan, joka sitten sai talouden ylösalaisin. Missä vaiheessa meidän palkat olisivat nousseet? Kulut kylläkin.

Suunnitelmana romuttaa joukkoliikenne

Tampereella suunnitellaan joukkoliikennettä 2021 jo nyt. Sen mukaan runkolinja yksi lakkaisi ja siitä tulisi vaihdollinen ratikan kanssa, eikä edes riitä. Tämän jälkeen lyhyen matkan päästä täytyisi vaihtaa taas, jos mielii vaikkapa Kangasalan kaupunkiin. Bussi numero yksi on jo nyt koko linjan pituudelta täynnä ja myöhässä, haluaisin nähdä miten täysi bussillinen ihmisiä purkautuu ulos asti, ja sitten alkaa kilpajuoksu täyteen ratikkaan. Kuka jaksaisi vaihtaa useita kertoja päästääkseen töihin?

Tampereen suunnitelma on ihmeen selvä, ihmisiä halutaan kiusata myös konkreettisesti, ihan kuin kalliimmat maksut eivät olisi jo tarpeeksi. Ehkä ihmisiä halutaan omaan autoon, ettei vain tarvitsisi koko joukkoliikennettä yhtenä kauniina päivänä 2025 tai 2030. Silloin voisi rakentaa lisää tunneleita ja kameravalvontaa. Käytän busseja lähinnä kauppareissuihin, mutta kohta kannatavammaksi tulee lähikaupasta ostaminen - säästetty euro tai pari menisi helposti bussilippuihin.

Kuljettajalta lippua hankkivia rokotetaan jatkossa kaikkein eniten. Kolmen euron sijasta he maksaisivat jatkossa 50 senttiä enemmän. Tämä on oikein, koska jokaisella on mahdollisuus matkakorttiin tai tulevaan mobiililippuun, ja tuolloin voi nauttia hieman halvemmasta taksasta. Myös kausiliput kallistuvat, parhaimmillaan jopa 20 eurolla, jos mietitään sitä vuosilippua. Kaupungin mukaan joukkoliikenteen hinnat ovat edelleen kilpailukykyisiä ja lähes Suomen halvimpia.

Väinö Paunun liikennöimä 1C Pirkkalassa

Surullista on se, että satunnaismatkailija maksaa. Kymmenen sentin korotus tuntuu ja 50 eurolla saa jatkossa vain 50 matkaa, kun nyt niitä saa vielä 53, mikä tuntuu lompakossa vuosi vuodelta. Enkä usko, että tilanne jää tähän, 2021 matkoja saa samaan rahaan vieläkin vähemmän. Palkka ei sen sijaan silloinkaan nouse, millä tavalla elätämme itseämme? Ruoka, matkat, vuokrat, kaikki nousevat. Palkat eivät. Hallituksen on tehtävä jotain, mutta siellä ei asiaa mietitä, heillä kun menee mainiosti.

Kansanedustaja ei enää edusta kansaa, muuten tämä ongelma olisi jo korjattu. Tampere saa heittää rahaa kankkulan kaivoon ratikkaprojektissa ja tavallinen tamperelainen maksaa. Pahimmillaan tämä ihminen ei edes asu ratikkareitillä, mutta joutuu maksamaan kalliita lippuja. Miksi koko ratikkaa edes suunniteltiin? Haluttiinko tehdä toinen Helsinki? Silloin järkevintä olisi ollut rakentaa metro vaikka Vesilahden Narvasta Lentävänniemeen. Nurinkurista on se, että paikalliset maksavat.

Tämän hetken linjastosuunnitelma on naurettava. Vesilahden bussi menisi jatkossa Hervantaan vaihdolliseksi ratikan kanssa - tietenkin! Vesilahdesta on kuitenkin jo nyt kova bussimatka keskustaan Tampereelle. Matka kestää nimittäin lähes tunnin, kun autolla se menee 30 minuutissa. Nyt näitä matkustajia halutaan vielä kerran kiusata ylimääräisellä vaihdolla ratikkaan, joka vain lisää matkustukseen käytettävää aikaa, siis kannattaa Narvan kylältä suunnata auto-ostoksille!

Loppusanat

Näin joukkoliikenne romutetaan hetkessä. Meillä on vihdoin ja viimein toimiva, hyvin suunniteltu bussiliikenne, mutta yksi ratikka romuttaa sen. Ratikka on siitä huono, että sen reittiä ei voi muuttaa kysynnän mukaan. Toisaalta suunnitelmassa bussiliikennettä vähennetään tai jopa poistetaan kokonaan ratikan ympäristöstä. Entä jos ratikka kolaroi tai menee vaikka rikki, miten ihmisten liikkuminen taataan silloin, kun bussiliikennettä ei enää reitillä ole tai se on olematonta?

Ratikka on paitsi kallis, myös epäkäytännöllinen, eikä palvele kaikkia tamperelaisia tasapuolisesti. Vaarana on, että ratikasta innostuu myös pirkkalalainen puisto-osasto nimeltä vihreät, joten sellainen voidaan tännekin tuoda. Enkä usko, että on kamalan mahdotonta saada muidenkaan puolueiden tukea siihen, että saadaan pirkkalalaisetkin maksamaan kalliita ratikkoja ja kiskoja, joita ei käytä kukaan. Siksi vihreitä ei kannata äänestää, sillä he kannattivat tätä ratikkaa myös Tampereella.

Itse käytän busseja vain satunnaisesti, mutta nyt tämäkin ilo kallistuu entisestään. Muistan vielä ne ajat, kun kertalippu kortilta maksoi 1,84 euroa ja korotus 1,88:iin oli maltillista. Nyt hyppäys on jo kymmenen senttiä. Se ei ole enää kohtuullista ja saa miettimään vaihtoehtoja joukkoliikenteelle. Onneksi en ole luopunut vielä polkupyörästäni ja matka Ikeaan on tehtävä paremmalla säällä sillä. Jatkossa matka Ikeaan olisi jo nelisen euroa. Mitä kaikkea muuta sillä saisi jo tänään?

Ainakin liikuntaa säästöineen, ja nyt on aika tarkistaa fillarin kunto, muista voidella!

Kommentit