Mielikuvamainonnan neljä syntiä

Oletko jo nauttinut Gelatellin edullisen Mahtistuutin paikkakuntasi Lidleissä? Oletko huomannut, että tuotteen mielikuva ei ehkä vastaa todellisuutta? Nyt suurilla joukoilla lähettämään palautettasi Lidliin! Ihmisillä on moniakin asioita päivässä, aamulla heräät töihin ja illalla pitäisi jaksaa uudestaan Lidliisi, sillä jokainen haluaa ostaa ruokaa. Jokainen meistä haluaa syödä hyvin. Sinä sekä minä, kaikki teemme niin. Omassa ruokakaupassa hienot paketoinnit, ja aina nuo hienoimmat, tyrkyttävät itseään useasti.

Minä olen parempi kuin sinä, kaupan jäätelöt tappelevat keskenään. Ostajan näkökulmasta asiassa on yksi mutta. Paketoinnin sisälle ei välttämättä saa näkyvyyttä ja tuolloin joudut luottamaan tuotteiden järjettömään mielikuvamainontaan ruokakaupoissa. Eikä tutumpi Lidl ole suotta alansa ainoa, Prisma, Citymarket, Alepa ja esim. M-Market — ihan kaikki kauppiaat tekevät sitä jopa päivittäin. Kauppiaana haluat, että ostamme niin paljon tuotteita kuin mahdollista, ja asioiden esillepanoihin panostetaan.

Kaikki ketjut ja valmistajat haluavat sinut ostamaan juuri tämän tuotteen, koska tämä tuote on paras, ehkäpä se antaa myös enemmän vastinetta rahoillesi. Hitsi, saatat saada jopa viisi prosenttia bonusta. Oletko koskaan ostanut tuotteen ruokakaupasta vain pakkauksen perusteella? Et ole todellakaan ainoa. Harmillista tästä tekee se, että kansikuvasi ei aina kerro koko kuvaa. Usein tuote ei näytä samanlaiselta oikeassa elämässä, kun rahat ovat jo vaihtaneet omistajaansa, etkä voi jutuille yhtään mitään. Miksi?

Aikoinaan olin työharjoittelussa mainiossa Clas Ohlsonissa ja pääsin seuraamaan asiakkaiden kulkua myymälässä. Valvontakameralla seurasin eri-ikäisiä asiakkaita ja kuinka he kaupassa kulkevat. Tämän jälkeen sijoitettiin näihin paikkoihin tuotteitasi, joita tavallisesti ostetaan eniten. Erityisesti seurattiin sitä, miten myynti kehittyisi parempaan suuntaan yksinkertaisesti sijoittamalla tuotteet eri paikkaan, tai parhaimmillaan kokonaan eri tavalla. Ruokakaupoissa tehdään tätä samaa, vaikket uskoisikaan.
Ostamme jäätelöt helposti tuotekuvien perusteella, mutta ainakaan Lidlissä tuotekuvat eivät usein vastaa todellisuutta. Minne voi valittaa, että ei ole saanut ostamaansa mielikuvaa Mahtistuutistaan suklaalla?
Tästä tuli mieleen, että ruokamainonnassa rikotaan jatkuvasti tätä neljää syntiä. Joskus saamme ehkä muutoksia aikaan, mutta voin olla varma siitä, että myös seuraava Mahtistuutti pettää ulkonäöllään.

Oletin ostavani pakkauksesta kauniin jäätelön, mutta totuus oli täysin toisenlainen. Miksi ihmeessä?

Ruokamainonnan neljä syntiä, nyt ruokakaupoissa kautta maani

Nykyään en edes katso kauppojen tuotekuvia. Suora olettamus on, että ne eivät näytä todellisuudelta. Joskus perhepizzan täytteet olivat ripoteltuja sinne tai tänne, mutta pakkauksen kuvassa kaikki näytti niin seksikkäältä. Ruokahalu syntyi heti, ja kyseinen pizza pääsi heti kotiuuniin, kunnes avattu paketti paljasti sen karun totuuden. Täytteitä oli paljon vähemmän ja niiden sijoittelu oli täysin mielivaltaista. Mietin jopa, että onko tämä pizza hintansa arvoinen? En nimittäin ostanut pizzaa edes tarjouksesta.

1. Kansitaide ei vastaa todellisuutta. Ruokakaupassa saa olla aina tosi tarkkana. Paketointi on harvoin läpinäkyvää ja joudut luottamaan tuotetietoihin sekä -kuviin. Joskus nämä eivät vastaa todellisuutta ja saatat pettyä kotona niin pizzan kuin jäätelön lopulliseen ulkonäköön. Hyvän kansitaiteen tarkoitus on yllyttää ihmisiä kuluttamaan yli tarpeiden vaikuttaen ajattelutapoihin. Moni ostaa tuotteita pelkästään pakkauksen perusteella — kaikkihan olisi tämän mukaan ihanan terveellistä ja hyvää sydämellenne.

2. Maksat ruokakaupan hintaviesteistä. S-ryhmä ei mainosta missään ja ryhmän mukaan tämä pitää hinnat alhaisina. Lidl ja K-ryhmä mainostavat sen sijaan teidän televisiossa. Mielestäni onkin melko typerää mainostaa ruokaa. Ruokaa on pakko ostaa aina, eikä sitä tarvitse mainostaa. Ihmiset osaavat tulla lähes automaattisesti ruokakauppaan. Kaikki mainonta televisiossa, netissä, lehdissä ja radiossa maksaa ja maksajana on aina kuka muukaan kuin asiakas itse. Aivan, jokaisella kauppareissullanne.

Mielikuva ja todellisuus jäätelössä

3. Maksat vielä enemmän matkalla ruokakauppaan. Täällä mainonta ei koskaan lopu. Ensimmäiseksi sinua yritetään kosia take away -aterioillasi, joissa kate on aina kohdallaan. Kukapa ei haluaisi nopeaa ruokaa pieneen nälkään. Seuraavaksi pakotetaan kävelemään koko ruokakaupan läpi, koska maito- ja lihatuotteet ovat aina perällä. Miksi? Jos nämä tuotteet olisivat heti alussa, et koskaan päätyisi kaupan takaosastolle. Tämä tarkoittaisi lähikaupallesi suuria rahan menetyksiä myös täällä paistopisteellä.

4. Mainokset ja maapallon tuhlaus. Ruokien mainonta on mielestäni pääosin tarpeetonta. Mainosten tekeminen tuhlaa valtavasti sähköä ja printtimainonnassa myös mustetta. Mainonnan toimittaminen kotiin asti postin kautta aiheuttaa turhia päästöjä. Myös uuden ajan digitaaliset mainosnäytöt kaduilla vaativat tarpeettomasti energiaa. Mitä enemmän turhia mainoksia, sitä enemmän energian ja luonnon tuhlausta, täysin turhaan nyt ja vielä huomenna. Miksette anna ruoan mainostaa itse itseään? Toimii.

Pyrin välttämään ruokakaupan harjoittamaa manipulointia sillä, että en tee ostopäätöksiä mielikuvan, vaan puhtaasti hinnan perusteella. Oletan automaattisesti, että jokaisen tuotteen tuotekuva on jollakin tavalla editoitu. Paras ulkoasu olisi mielestäni se, että pussissa lukisi vain Ruisleipä ja muut pakolliset tiedot. Saman voisi tietysti toteuttaa edellä mainitulle pizzalle myös. Sehän voisi tietyllä tavalla laskea myös tuotteen hintaa, koska paketoinnin suunnittelukuluistasi tippuisi varmasti hassu palanen pois.

Näin säästän helposti matkalla Lidliin, on helppoa ja on hauskaa

Suurin osa asiakkaista saapuvat Pirkkalan Lidliin autoillaan. Tämän olen laskenut seuraamalla kaupan liikennettä jo tunnin ajan. Toinen osa laskeutuu kauppaan suoraan bussista, joka näyttää olevan #148, ja liikennöitsijänä oli sillä kertaa Väinö Paunu Oy. Linjalla 1B, tietysti. Muut tulevat perässä pyöräillen tai jalan. Mielestäni autoileva kansa ei säästä saapuessaan Lidliin. Heillä menisi bensiiniin, ja samalla kunto rappeutuu liian pitkästä autossa istumisesta, ja tilava tavaraluukku saa ostamaan enemmän.

En lähde ketään kieltämään, mutta miten ne perheet oikein pärjää, jos täytyy ostaa kärryllisen ruokaa? Satasilla, mieti sitä. Itse elän sinkkuna satasella kuukauden. Kuinka teen sen? Miten se kaikki voisi olla helppoa ja sitten vielä hauskaa? Kerron toki, mutta etkö kuvasta näe! Minua et bensapumpuilla näe! Se siitä sitten, hyvä vitsi ja rahaa säästyy. En edes käytä välttämättä busseja, koska säästän nekin rahat. Ei bussimatka ole edes kallis, parin euron luokkaa sisältäen paluun vaihdoilla, mutta säästäisin nuokin.

Aina ihmettelen autoilijoiden, ja toki kanssa polkijoiden katseita, että jokohan tuo punainen vaihtuisi! Eikö teillä ole muuta tekemistä kuin seistä liikennevaloissa? Niinpä, se tekee tästä helppoa ja hauskaa. Puhun myös pyöräilijöille. Täällä menen Lidliin vain metsäteitä, ei tylsiä liikennevaloja, paljon hienoja polkuja ja ennen kaikkea muuta hurjaa menoa! Ei tarvitse melussaan polkea, eivätkä mopojonnet keuli edessäsi, kun yrität ylittää suojateitä pyörääsi taluttaen. Samalla aikaanne säästyisi, liikennevaloista.

Ahkera seikkailija lähtee Lidliin polkien

Silmälaseilla tai ilman näet että tavaratila puuttuu, se rajoittaa melko hyvin ajan mielikuvamainonnan synnit. Vaikka tuote olisi hyväkin, ja tarjouksesta kolme, niin ei ole tilaa kuljettaa sitä. Rahaa säästyy. Teetkö kerralla ostoksia koko perheelle? Lähtekää koko perhe pyöräilemään kauppaan ja säästätte! Ei niin kiinnosta kiesit täällä päin, koska Pirkkalasta eivät metsätiet lopu, paitsi jos Kokoomus päättäisi. Sen takia voi äänestää tai olla äänestämättä, mutta on kerrankin viihdyttävää, että on paljon rahoja.

Olen tilanteessa, että 10 euron lataus bussikortille riittää koko kuukaudeksi. Usein ylikin, koska pystyn hoitamaan kaikki asiat polkupyörällä ja samalla paino pysyy kurissa. Työ on jonkin verran nakertanut jaksamista, joten jos en millään jaksa, kauppaan on pakko lähteä bussilla. Silloin pari euroa ei missään tunnu, kun on koko kuukauden ruoka- ja bussimenoista säästänyt. Tästä pidän pyöräilyssä, et koskaan tarvitse niitä bensapumppuja, etkä pahemmin terveyskeskuslääkäreitäkään. Ilmainen lottovoittonne.

Pyörän hankin tarjouksesta vuonna 2013. Pelini täyttää aikanaan 10 vuotta, eli bensiinin lisäksi säästän siinä, että tätä ei tarvitse katsastaa. Sitten tulee mieleen sekin, että ajokorttia en ole edes ajanut, ja niin parasta kallis auto jäi hankkimatta. Pyöränne juoksevat kustannukset ovat vain murto-osa autokansan kustannuksista. Lidliin tulen välillä nopeammin kuin samaan aikaan lähtenyt ruuhkabussi. Kyllä, Jyrki siinä tovin ihmettelee, kun olen nopeammin kaupassa kuin paunulainen bussi. Oli niin täynnä tuossa.

Kauppias ei turhaan mainostele, hän haluaa sinun syövän paljon

Matkalla ruokakauppaan, metsän kautta kun kuljen, en näe yhtäkään mainosta. Ei näy bussipysäkkien isohkot plakaatit ruoista, joita voisit pian ostaa. Ohitse ei todellakaan mene yksikään TKL:n linja-auto, joka olisi varustettu isoilla mainosteippauksilla, jotka kehottavat tulemaan Koskikeskukseen. Samalla aika pieni reppu selässä pitää ostokset sopivina. Tarvittaessa minulla on myös tilavampi reppu, johon viikon ruoat mahtuvat heittämällä, viimeistään tiivistämällä. Kuntosalikortteja ei ole, kysyt miksi?

Pirkkalan omaan Lidliin on metsäisiä polkujanne jopa aavistuksen vähemmän kuin asfalttiviidakossa. Metsässä on myös hauska polkea, koska siellä on aina viileämpää. Jos tuntuu, että reppuun ei enempiä mahdu, katselen ostoslistaa ja huomaan nopeasti jotakin. Tämä limsa ei ollutkaan ostoslistalla, poista. Välillä olen joutunut perumaan kauppoja tämän vuoksi ennen kassaneitiä. Vuosia tätä ostajan hommaa tehneenä, tiedän tismalleen milloin ostan jotakin yli kantokyvyn, tästä selvisi ettei limsanne mahdu.

Säästäminen on osa minua. Tiedetään, että ruoka on herkullista, ja sitä kyllä itsekin söisin paljon. Jos jääkaapissa olisi aina maukkaita limsoja, äitien tekemiä laatikoita ja herkullisia jälkiruokia, ei pitkään. Syön kyllä kaiken ja tästä syystä rajoitan ostoja jo kaupasta. Kaikki mikä houkuttelee sinua, jää kaupan hyllyyn. En koskaan osta suklaata, vaikka joku päätti, että niitä saa taas kuusi kympillä! Rahaa säästyy. Vähemmän läskiä kertyy alavartaloon ja muista, että minä sentään poljen, kun painelet sitä kaasua.

Nuuka käyttää kaupoilla vain reppuja

Jään aina miettimään sitäkin, että Lidlistä olisi enää muutama hassu kilometri isoon Ikeaan, ja kuinka ollakaan. Ei ole peräkärryä, niin sieltä ei millään saisi uusinta Ikea 365 -lattiavalaisintasi kotiin. Sitten huomaan taas, että tili tässä säästyy, ja aikaa kun Ikealle ei tarvitse polkea. On helppoa ja on hauskaa. Ihmettelen oikeastaan sitä, että mikä estää muita pyöräilemästä nyt, on tuossa sata hyvää syytä. Arjen säästöt on vain yksi niistä, eikä liity mitenkään Citymarketiin, joka sekin kiinnostaa Euron päivillään.

Oikeastaan hyvin usein pyöräilen sekä Lidlissä että Citymarketissa hyötyäkseni parhaista tarjouksista. Euron tarjoukset lähtevät kauppiaan luota, ja kaiken muun ostan edullisemmin Lidlistä. En kuitenkaan saa mainoksia sähköpostiin, joten miten tiedän mikä on tarjouksessa ja missäkin? Nörtillä on kuulkaa sellainen vekotin kotona kuin kaapelimodeemi, ja kun kytkee koneeseen niin pääset vaikka ja minne ;) Sieltä netistä katson uusimmat tarjoukset viikoittain ilman, että kauppiaat täyttävät Gmailini suotta.

Se on kyllä hyvin vaikeaa, koska Gmailissa on 17 Gt vapaata tilaa, mutta olen minimalisti ja siisteys on in. Ihanaa herätä aamuun, kun postilaatikossa on nolla viestiä. Tärkeät hoitaa ja poistaa. Palaa asiaan, jos jäi vielä jotain hampaan väliin, lupaan vastata. Mutta kopioita vuosien takaisista keskusteluista en tarvitse. Olen myös huomannut, että tällä säästää paljosti rahoja, koska mainokset eivät tule luoksesi. Sinä tulet mainoksien luo. Silloin tiedät jo jotakin tarvitsevasi, eli rahaa säästyy paljon, onnittelen!

Näin saat ilmaista ostosrahaa ruokakauppoihin ja nostat kuntoja

Nuuka pyrkii säästämään arkibudjetissa koko ajan. On tullut huomattua, että hinnat nousevat vieressä. Budjettia en halua isontaa ensimmäiseksi, vaan silloin tulee mietittyä mistä voisi lähinnä nipistää. Nyt vuonna 2019 tuntuisi limsa nousseen hinnoiltaan, ja kyllähän tässä miettii vain, josko joisi vähemmän. Se, että alkoholiini kului kelvottoman ystävän seurassa oli miinus. Jouduin sen kustantamaan. Usko tai älä, mutta kustansin toisen alkoholiongelman, koska ilman sitä kuului vain huutoa ja päällesi käytiin.

Menetin miehelleni kaikkiaan yli 5 000 euroa, enkä edes laske kaikkia menoja, esimerkiksi arjen ruoat. Inflaatio sekin vaikuttaa, vaikka enää en menetä rahaa ohi kirjanpidon. En halua elää niin, että valtava inflaatio syö budjettia, joten täytän vapaa-ajalla kyselyitä. Norstatpaneeli ja Kuluttajapaneeli, ainakin, maksavat kaikille asiakkailleen rahaa. Rahaa siitä, että täytät heidän kyselyitä, joissa monet yritykset haluavat kuulla mielipiteitäsi. Lahjakortti kelpaa Tokmannista vaikka Ikeaan, jos sille tuulelle satut.

Toinen hieno tapa tienata on kerätä löytötölkkejä, ja niitähän löytyy oikeasti paljon, kun vähäsen etsii. Eräänä perjantaina niitä olivat kassit täynnä, että vaihdoin ne Lidlin kautta seteleihin 20 euron edestä, joilla sitten ostin jauhelihaa, juustoa, makkaraa ja mitä muuta sieltä Lidlistä löytyykään. Budjettiin nyt koskematta, teen siis tiliä sillä, että joillekin on ihmeen vaikeaa palauttaa se juttu ja tienata 15 senttiä. Ehkä 15 senttiä tuntuu sinusta naurettavalta, mutta kun tölkkejä on sata, niin rahoja saisit 15 euroa.

20 euroa helposti neljässä tunnissa

Mistä pulloja ja tölkkejä sitten oikein löytyisi? Sehän on osa liiketoimintaa, mutta ei ainakaan pieniltä paikkakunniltasi. Täällä omassa Pirkkalassa niitä on aika vähän, mutta siksi poljen usein Tampereelle asti. Siellä löytöjä riittää kaikille halukkaille, mutta kerääjiä on koko ajan aiempaa enemmän. Niitä on nuoria, vanhoja, keski-ikäisiä ja kaikilla keräämisen takana on oma taustansa. Itse pidän sitä hyvänä tienestinä: toiset maksavat kuntosaleille ja kuntoilevat, toiset kuntoilevat ja saavat siitä korvauksia.

Näen, että pulloja ja tölkkejä keräämällä voisit tienata helposti 250-500 euroa kuukaudessa riippuen siitä, paljonko aikaa olet valmis pyhittämään rakkaalle harrastuksellesi. Pätevimmät keräävät nyt 900 euroa, keräämällä jo miltei kuukauden, ja tekevät äkkilähdön Thaimaahan pullojahdeilla. Tampereella kerääjiä on monia, ja olen usein yksi heistä, koska sillä todellakin tienaa ja saa läskejä pois kehostaan. Kerään myös pantittomat pullot ja tölkit maasta ja roskiksista, jotta voisin viedä nuo kierrätykseen.

Kierrättäminen on minulle ilo. Minuakin ihmetyttää usein uutisen miesoletetun tavoin, että miten tuo tölkki avataan, ja heitetään kulauksen jälkeen koko sisältö roskiin. Ei tainnutkaan olla hyvä tuo juoma. Lisäksi on mukavaa, kun ihmiset juoksevat perääsi antaakseen pantillisen tölkin tai pullon, kiität aina. Minusta on ihanaa, että juuri tässä työssä ei ole esimiestä niskalla, ja työajat voi päättää itse. Parhainta ovat juuri ne päivät, jolloin tölkkejä löytyy miltei koko ajan, ja Lidlin kassaneiti antaa seteleitä käsiisi.

Yhteenveto: älä osta tuotteitasi enää vain mielikuvien perusteella

Ostamani jäätelö Lidlistä tuotti pienoisen pettymyksen. Gelatellin Mahtistuutti olikin täysin erilainen mielikuvaan verrattuna pakkauksessani. Se ei ollut enää niin hauskan näköinen ja siinä oli liian vähän kuorrutetta. Se oli lisäksi yhdessä kohtaa jäätelöä, mikä ei todellakaan vastaa luvattua. Ymmärrän, että tuotekuva on vain näkemys tuotteesta, mutta kyllä tuotekuviin pitäisi voida täysin luottaa. Mikäli ajan elektroniikkaliike myi kuvaputkitöllön taulutelevision ostajalle, tuskin hyväksyt kauppoja kevyesti?

Ruokakauppa tekee tätä joka päivä, ja kukaan meistä ei korota ääntään. Kaiken kiireen keskellä se, että emme edes mieti sitä. Tässä on vain nopeaa jäätelöä, joka poistuu käsistämme samaan hengenvetoon. Kesähelteilläsi kaikki sulaa suussa nopeasti, milloin ehtisimme edes näkemään tätä todellisuutta, kun haluamme saada jäätelön tuomaa helpotusta edes pieneksi hetkeksi. Palautteen antaminen, se tuntuu hankalalta, koska aina se ei tehoa ja sinulle voidaan nauraa. Niin, varmaan tämä Photoshop on tuttu.

Jäätelöiden lisäksi olen törmännyt pakastepizzoihin, joissa täytteiden asettelu ja määrä ei useinkaan vastaa pakkauksessa luvattua. Olen oppinut sen, että paras tapa saada näyttävää ruokaa, on tehdä sitä itse. Oletko huomannut kuinka hienoja ovat HK:n laatikkoruoat? Muusiasi ja mummon lihapyöryköitä, mutta ruokahalu menee heti avattuasi boksin sisällön. Tästä syystä kannatan jo ruoan itse tekemistä. Saat tuoreempaa, saat tehdä itse, ja lopputulos olisi omissa käsissä. Olet varmasti tyytyväinen, joo.

Onkin turhaa ostella tuotteita vain hetken mielijohteesta, koska tarjoiluehdotus on mielestäsi kaunis. Vähentämällä heräteostoksia tähän perustuen, olen päässyt pienentämään ruokabudjettia kunnolla. Enää eivät mielikuvat vaikuta omiin ostopäätöksiin. Haluan kirjoittaa ongelmasta, koska en varmasti ole ainoa. Moni on shoppailun lomassa huomannut ilmiön ruokakaupassa, mutta kukaan ei juuri enää välitä. Olemme aivan liian kiireisiä lähettämään palautetta valmistajalle tai kaupoille havainnoistasi.

Miten  säästät ruokakaupassa? Ovatko kauppojen synnit tuttuja työn vuoksi? Oletko huomannut peräti naurettavia tarjoiluehdotuksia kaupan tuotekuvissa? Mitä jätin mahdollisesti mainitsematta? Pystytkö keräämään löytötölkkejä ja -pulloja edes suurissa taloudellisissa vaikeuksissa jopa muiden nähden?

Mitä tahansa sinulla onkaan mielessä aiheesta, kerrot siitä vapaasti. Kommentoi keskusteluun alle.

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Itse seuraan paljon myös ruokamainontaa työn puolesta, niin televisiossa, banderolleissa, ikkunoissa jne. Samat asiat tulee myös itselleen mieleen, mutta toisaalta siinä tehdään myös palvelusta monissa tapauksissa, eli pienet ja oikeanlaisia asioita tekevät ruokabrändit voivat tuoda itseään esille. Näin ne saavat mahdollisuuden kaikkien halpojen pirkkojen rinnalla.
Hienoa, että työsi kautta päädyit samoihin havaintoihin.

Viikon luetuimmat blogissa

Näin irtisanoudut oravanpyörästäsi

Paunulla oli viimeisin matka Nokialle

Nuuka iskee vuoden 2022 budjettiin

Pirtilillä ei Paunun ahdinko ikinä lopu

Jyri on uniikki INFJ-persoonallisuus

Näin päädymme narsistin ansaan

Näin tunnistat narsistin tuoreeltaan

Olen seitsemän kuukautta S-pankissa

Nuukan parhaita aseita inflaatioon 4

Paunulla 10 vuotta ajelua, nyt loppui