Mielikuvamainonnan neljä syntiä ruokakaupoissa

Oletko jo nauttinut Gelatellin edullisen Mahtistuutin paikkakuntasi Lidlissä? Oletko huomannut, että tuotteen mielikuva ei ehkä vastaa todellisuutta? Nyt suurella joukolla lähettämään palautetta Lidliin! Ihmisillä on moniakin asioita päivässä, aamulla heräät töihin ja illalla pitäisi jaksaa uudestaan Lidliin, sillä jokainen haluaa ostaa ruokaa. Jokainen meistä haluaa syödä hyvin. Sinä ja minä, kaikki teemme niin. Omassa ruokakaupassa hienot paketoinnit, ja aina hienoimmat, tyrkyttävät itseään useasti.

Minä olen parempi kuin sinä, kaupan jäätelöt tappelevat keskenään. Ostajan näkökulmasta asiassa on yksi mutta. Paketoinnin sisälle ei välttämättä saa näkyvyyttä ja tuolloin joudut luottamaan tuotteiden järjettömään mielikuvamainontaan ruokakaupoissa. Eikä tutumpi Lidl ole suotta alansa ainoa, Prisma, Citymarket, Alepa ja esim. M-Market — ihan kaikki kauppiaat tekevät sitä jopa päivittäin. Kauppiaasi haluavat, että ostat niin paljon tuotteita kuin mahdollista, ja tuotteen esille panoon panostetaan.

Kaikki ketjut ja valmistajat haluavat sinut ostamaan juuri tämän tuotteen, koska tämä tuote on paras, ehkäpä se antaa myös enemmän vastinetta rahoillesi. Hitsi, saatat saada jopa viisi prosenttia bonusta. Oletko koskaan ostanut tuotteen ruokakaupasta vain pakkauksen perusteella? Et ole todellakaan ainoa. Harmillista tästä tekee se, että kansikuva ei aina kerro koko kuvaa. Usein tuote ei näytä samanlaiselta oikeassa elämässä, kun rahat ovat jo vaihtaneet omistajaa, etkä voi koko jutulle yhtään mitään.

Aikoinaan olin työharjoittelussa mainiossa Clas Ohlsonissa ja pääsin seuraamaan asiakkaiden kulkua myymälässä. Valvontakameralla seurasin eri-ikäisiä asiakkaita ja kuinka he kaupassa kulkevat. Tämän jälkeen sijoitettiin näihin paikkoihin tuotteita, joita tavallisesti ostetaan eniten. Erityisesti seurattiin sitä, miten myynti kehittyy parempaan suuntaan yksinkertaisesti sijoittamalla tuotteet eri paikkaan, tai parhaimmillaan kokonaan eri tavalla. Ruokakaupassa tehdään tätä samaa, vaikket uskokaan.
Ostamme jäätelöt helposti tuotekuvien perusteella, mutta ainakaan Lidlissä tuotekuvat eivät usein vastaa todellisuutta. Minne voi valittaa, että ei ole saanut ostamaansa mielikuvaa Mahtistuutista suklaalla?
Tästä tuli mieleen, että ruokamainonnassa rikotaan jatkuvasti tätä neljää syntiä. Joskus saamme ehkä muutoksia aikaan, mutta voin olla varma siitä, että myös seuraava Mahtistuutti pettää ulkonäöllään.

Oletin ostavani kauniin jäätelön, mutta totuus oli täysin toisenlainen. Miksi ihmeessä?

Ruokamainonnan neljä syntiä ruokakaupoissa kautta maan

Nykyään en edes katso kauppojen tuotekuvia. Suora olettamus on, että ne eivät näytä todellisuudelta. Joskus perhepizzan täytteet olivat ripoteltu sinne tai tänne, mutta pakkauksen kuvassa kaikki näytti niin seksikkäältä. Ruokahalu syntyi heti, ja kyseinen pizza pääsi heti kotiuuniin, kunnes avattu paketti paljasti sen karun totuuden. Täytteitä oli paljon vähemmän ja niiden sijoittelu oli täysin mielivaltaista. Mietin jopa, että onkohan tämä pizza hintansa arvoinen? Emme kuitenkaan voi asialle mitään.

1. Kansitaide ei vastaa todellisuutta. Ruokakaupassa saa olla aina tosi tarkkana. Paketointi on harvoin läpinäkyvää ja joudut luottamaan tuotetietoihin sekä -kuviin. Joskus nämä eivät vastaa todellisuutta ja saatat pettyä kotona niin pizzan kuin jäätelön lopulliseen ulkonäköön. Hyvän kansitaiteen tarkoitus on yllyttää ihmisiä kuluttamaan yli tarpeiden vaikuttaen ajattelutapoihin. Moni ostaa tuotteita pelkästään pakkauksen perusteella  kaikkihan on tämän mukaan ihanan terveellistä ja hyvää sydämelle.

2. Maksat ruokakaupan hintaviesteistä. S-ryhmä ei mainosta missään ja ryhmän mukaan tämä pitää hinnat alhaisina. Lidl ja K-ryhmä mainostavat sen sijaan teidän televisiossa. Mielestäni onkin melko typerää mainostaa ruokaa. Ruokaa on pakko ostaa aina, eikä sitä tarvitse mainostaa. Ihmiset osaavat tulla lähes automaattisesti ruokakauppaan. Kaikki mainonta televisiossa, netissä, lehdissä ja radiossa maksaa ja maksajana on aina kuka muukaan kuin asiakas itse. Aivan, jokaisella kauppareissulla.

Mielikuva ja todellisuus jäätelössä

3. Maksat vielä enemmän matkalla ruokakauppaan. Täällä mainonta ei koskaan lopu. Ensimmäiseksi sinua yritetään kosia take away -aterioilla, joissa kate on aina kohdallaan. Kukapa ei haluaisi nopeaa ruokaa pieneen nälkään. Seuraavaksi pakotetaan kävelemään koko ruokakaupan läpi, koska maito- ja lihatuotteet ovat aina perällä. Miksi? Jos nämä tuotteet olisivat heti alussa, et koskaan päätyisi kaupan takaosastolle. Tämä tarkoittaisi lähikaupalle suuria rahan menetyksiä täällä paistopisteellä.

4. Mainokset ja maapallon tuhlaus. Ruokien mainonta on mielestäni pääosin tarpeetonta. Mainosten tekeminen tuhlaa valtavasti sähköä ja printtimainonnassa myös mustetta. Mainonnan toimittaminen kotiin asti postin kautta aiheuttaa turhia päästöjä. Myös uuden ajan digitaaliset mainosnäytöt kaduilla vaativat tarpeettomasti energiaa. Mitä enemmän turhia mainoksia, sitä enemmän energian ja luonnon tuhlausta, täysin turhaan nyt ja vielä huomenna. Miksette anna ruoan mainostaa itse itseään?

Pyrin välttämään ruokakaupan harjoittamaa manipulointia sillä, että en tee ostopäätöksiä mielikuvan, vaan puhtaasti hinnan perusteella. Oletan automaattisesti, että jokaisen tuotteen tuotekuva on jollakin tavalla editoitu. Paras ulkoasu olisi mielestäni se, että pussissa lukisi vain Ruisleipä ja muut pakolliset tiedot. Saman voisi tietysti toteuttaa edellä mainitulle pizzalle myös. Sehän voisi tietyllä tavalla laskea myös tuotteen hintaa, koska paketoinnin suunnittelukuluista tippuisi ainakin pienoinen osa pois.

Yhteenveto: älä osta tuotteita enää vain mielikuvien perusteella

Ostamani jäätelö Lidlistä tuotti pienoisen pettymyksen. Gelatellin Mahtistuutti olikin täysin erilainen mielikuvaan verrattuna pakkauksessa. Se ei ollut enää niin hauskan näköinen ja siinä oli liian vähän kuorrutetta. Se oli lisäksi yhdessä kohtaa jäätelöä, mikä ei todellakaan vastaa luvattua. Ymmärrän, että tuotekuva on vain näkemys tuotteesta, mutta kyllä tuotekuviin pitäisi voida täysin luottaa. Jos lähin elektroniikkakauppias myisi televisiota väärällä kuvalla pakkauksessa, nousisi tästä iso haloo.

Ruokakauppa tekee tätä ihan joka päivä, ja kukaan meistä ei korota ääntään. Kaiken kiireen keskellä emme edes mieti sitä. Se on vain nopeaa jäätelöä, joka poistuu käsistämme samaan hengenvetoon. Kesähelteillä kaikki sulaa suussa nopeasti, milloin ehtisimme edes näkemään tätä todellisuutta, kun haluamme saada jäätelön tuomaa helpotusta edes pieneksi hetkeksi. Palautteen antaminen tuntuu hankalalta, koska aina se ei tehoa, ja sinulle voidaan nauraa. Mitä valitat, aika pieniä asioita!

Jäätelöiden lisäksi olen törmännyt pakastepizzoihin, joissa täytteiden asettelu ja määrä ei useinkaan vastaa pakkauksessa luvattua. Olen oppinut sen, että paras tapa saada näyttävää ruokaa, on tehdä sitä itse. Oletko huomannut kuinka hienoja ovat HK:n laatikkoruoat? Muusia ja mummon lihapyöryköitä, mutta ruokahalu menee heti avattuasi boksin sisällön. Tästä syystä kannatan ruoan itse tekemistä. Saat tuoreempaa, saat tehdä itse, ja lopputulos on omissa käsissä. Olet varmasti tyytyväinen.

Onkin turhaa ostella tuotteita vain hetken mielijohteesta, koska tarjoiluehdotus on mielestäsi kaunis. Vähentämällä heräteostoksia tähän perustuen, olen päässyt pienentämään ruokabudjettia kunnolla. Enää eivät mielikuvat vaikuta omiin ostopäätöksiin. Haluan kirjoittaa ongelmasta, koska en varmasti ole ainoa. Moni on shoppailun lomassa huomannut ilmiön ruokakaupassa, mutta kukaan ei juuri enää välitä. Olemme aivan liian kiireisiä lähettämään palautetta valmistajalle tai kaupoille havainnoista.

Oletko törmännyt vääriin mielikuviin ruokakaupan tuotteissa? Kommentoi alle.

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Itse seuraan paljon myös ruokamainontaa työn puolesta, niin televisiossa, banderolleissa, ikkunoissa jne. Samat asiat tulee myös itselleen mieleen, mutta toisaalta siinä tehdään myös palvelusta monissa tapauksissa, eli pienet ja oikeanlaisia asioita tekevät ruokabrändit voivat tuoda itseään esille. Näin ne saavat mahdollisuuden kaikkien halpojen pirkkojen rinnalla.
Hienoa, että työsi kautta päädyit samoihin havaintoihin.

Viikon luetuimmat blogissa

Matkailulippu oravanpyörästä: "Elämä on valintoja"

Matti kukkarossa? Talous haltuun Pennolla

Nyt järkyttää! Mitä ihmettä tapahtui Lidlille?

Näin tunnistat narsistin empaatikkona

Minimalismi ja mikroaaltouuni: "Suhteemme ei jatku"