Talvi, Nysse, TKL ja Lassila&Tikanoja

Talvi voisi yllättää, etenkin silloin, jos Pirkkalassa tiet on jätetty huonoon kuntoon lumisateen jäljiltä. Kuvan bussi linjalla 1B, jo Vähäjärven kautta Vatialaan juuttui juuri ennen Ollikantietä ja tukki samalla koko tien poikittain. Bussisi oli siellä paikoillaan noin aamuseitsemältä kaikkien kiusana. Autottomana voisi olla pakko lähteä töihin, ruokakauppaan, kirjastoon, Ikealle tai jopa työvoimatoimistoon. Toinen naapureistani oli lähtemässä terveyskeskukseen, mutta ilmoitin tästä yllättävästä liikenneasiastani.

Rouva tilasi taksin, ja pääsi ajoissa lääkärille. Mielestäni aurausta pitää hoitaa paremmin. Hommia saa ulkoistaa täysin, mutta hommat ompi tehtävä. Vaikka päätie aurattiin, lähin kevyenliikenteenväylä oli lunta täynnä vielä iltapäivälläkin. Bussin juuttumisesta tielle sain taas tiedon naapurilta, ja näin osasin tiedottaa hienoa toista naapuria tässä asiassa. Toimiiko liikennetiedotus teidän mielestä kuinka hyvin, arvoisa Tampereen kaupunki? Aamulla moni odotti bussiaan Vähäjärven lenkin alueella niin turhaan.

Puhutaan jo oikeista ihmisistä ja heillä on kiire töihinsä. Jokaisella minuutilla on merkitystä. Elämme maailmassa, jossa lähes jokaisella on maksimissaan vuoden vanha älypuhelin omassa kädessä. Ei ehkä minulla, mutta monella. Älypuhelin on niin tärkeä, ettei ilman pärjää. Se olisi törkeää yrittää sopeutua tähän maailmaan ilman älyä kapulassa. Tätä ei kuitenkaan tamperelainen päättäjäsi ymmärrä. Nyssen tiedotus ei ollut tavoittanut meitä. Jouduimme jälleen selittelemään pomoille myöhästymisistämme.

Ongelmia tuli myös muille kuljettajille. Väinö Paunu Oy:n auto #148 joutui peruuttamaan, koska tietoa ei ole ollut tietukoista. Onnea kaikille niille, jotka kyseisellä vuorolla yrittivät töihin, koska peruutus ei ole tapahtunut ihan hetkessä. Kuljettaja soitti firmalleen, ja sieltä osattiin informoida muita kuljettajia ajamasta 1A-vuoron reittiä tukkeen ajaksi. Hieno pyyntö ei ole tullut tilaajalta, Nysseltä. Loppupeleissä vaikeutettiin hyvin monta kulkijaa, varmasti useampi myöhästyi tärkeistä tapaamisista tämän takia.
Joukkoliikennettä tehdään usein ihmisille, joilla ei ole henkilöautoa, ihan omasta tai rahallisesta tahdostaan. Onkin väärin, että Huovin mummot myöhästelevät lääkäreistään ja työntekijät töistään. Miten ratkaistaan?
Olen tietylläkin tavalla kyllästynyt tähän aikana, jona minulla on puhelinnumero ja sähköposti Nellan tiedossa. Nella pystyisi lähettämään tiedotteen vaikkapa jo puhelimeeni perustuen asuinpaikkaani.

Halutessaan he voisivat tiedottaa sijaintiinne perustuen ja suositella vaihtoehtoisia bussilinjojasi.

Lassila&Tikanoja yllätti täysillä (sen ainoan kerran vuodessani)

Vaikka Lassila&Tikanoja on omasta kokemuksesta puutteellinen huoltoyhtiö, talvi ei yllättänyt heitä. He tulivat jo varhaisaamulla auraamaan taloyhtiön aluettasi. Pahin lumi lähti pois jo ennen kuin ehdin edes pihalle astua ensimmäistä kertaa. Läheistä taloyhtiötä hoitaa Pirkan talohuolto ja siellä aura kävi vasta illansuussa. Lassila&Tikanoja hoiti hommat tokikin hieman kiireellä, elikkä kansanomaisemmin hutaisten, ja esimerkiksi osa auratusta lumesta siirtyi postilaatikkojen luo ne pahimmat siistittyinä.

Tämän olen joutunut itse korjaamaan, samoin kuin roskakatoksen alueella. Kiitollinen pitää olla, että suurimmat hoituivat, mutta niin kiire ei saa sentään olla että lunta jää alueelle käynnistäsi huolimatta, mistä olen palautetta antanut. Vieressäni asuu rouva, joka ei enää itse kykene raskaisiin töihin, niinpä tarjouduin häntä auttamaan piha-alueella. Kolasin omalla lapiollasi lumet pois, ja rouva säästyi työltä, mihin ei yksinkertaisesti pystyisi. Palkaksi sain mukavan teekupillisen tässä itseleivotun kakun kera.

Olipa tarkoitus lähteä tämän jälkeen bussilla kauppareissulle, sillä kevyen liikenteen väylät olivat lunta tulvillaan. Tällä ei paraskaan maastopyörä kulje kovin helposti. Nautiskelin uudesti huonoa tiedotusta Tampereen kaupungin joukkoliikenteeltä. Facebookissa tai sivuilla ei ollut tuosta bussiasiastani infoa, eikä varsinkaan mitään poikkeusreiteistä, joita moni olisi halunnut eteensä. Noin kello 16 bussi saatiin hinattua pois ja uskaltauduin jäämään pysäkille kokeillakseni onnea omakunnan bussitarjonnassasi.

TKL tielle poikittain, Paunu peruuttaa

Linja-autoa ei kuitenkaan koskaan tänne tullut, edes puolessa tunnissa, niinpä lähdin sitten suosiolla tärkeimmille ostoksille viereiseen kauppaan. Ei tiedotusta hoideta näin. Tässä koko tiedotusta ei ollut olemassakaan. Monia turhautuneita kasvoja ja juuri he, jotka joukkoliikennettä kipeimmin tarvitsevat, jäivät ilman minkäänlaista tietoa asiasta. Nykymeno tuntuu olevan siinä, että tiedotusta voidaan kyllä parantaa, mutta vasta sitten kun ajat ovat nykyistä paremmat. On siinä todellinen lupaus, Nysseltä.

Tampereen kaupunki on keskittynyt valitettavasti liikaa kalliin ratikan rakentamiseen, ja tällaisetkin bussiongelmat lakaistaan suosiolla maton alle. Huomenna kaikki on taas kunnossa. Mitään tällaista ei olisi koskaan ollutkaan, sanotaan. Minullakin oli bussipysäkillä älypuhelin kädessä, luulisi että vuoden 2017 aikana aikuisten oikeasti saisi jotain lisäinfoa näytöllensä, missä se bussi on tai mitä pitäisi tehdä saadakseen sellainen. Turha toive, sillä talvi yllätti meidät kaikki. Eikä ehkä muuta kuin kävelemään.

Vaikka vihaan tätä Lassila&Tikanojan surkeaa huoltoyhtiötä, tänään se on toiminut Pirkkalan kuntaa hieman paremmin aurauksessa. Jos taloyhtiössänne on mahdollisuus valita joku muu huoltoyhtiö, se kannattaa todella. L&T:n huolto on paitsi hidas että toimimaton. Huoltomiestä saa soittaa useasti, tai mitään ei oikein tapahdu. Kotikatu on toiminut aina, ja ihmettelen suuresti miksipä tähän vaihdettiin. Toivon todella, että joku päivä Kotikatu palaa. Edes siivous ei L&T:llä toimi, yhteistilasi likaisia aina.

Väinö Paunu Oy vaihtuisi täällä liikelaitokseen, miksi ihmeessä?

Väinö Paunu Oy on saanut asiakseen Pirkkalan liikennöinnin jo aikaa sitten, paljon ennen kuin muutin Pirkkalaan vuonna 2012, koska he ovat tällä seudulla parhaita. Heillä on Pirkkalan varikko ja vuoteen 2016 asti liikennöinti on kuulunut aina heille. Tästä vuodesta alkaen linjalla on näkynyt myös TKL:ää, ja tässä on tulos, autoja on tiellä poikittain ja ajantasauspysäkeillä ei jäädä tasaamaan. Siinä missä tuo Paunu jää tasamaan Suupantorille, liikelaitos ajaa ohi etuajassa. Eikö siellä välitetä asioista yhtään?

Onko kaupunkiliikenteen mielestä niitä ajantasauspysäkkejä vain Tampereella? Bussi aina myöhässä. Aina jää auto johonkin jumiin ja Paunulta tilataan auto noukkimaan asiakkaat. Siinä, missä ennen TKL oli Tampereen kaupungin sisäinen liikennöitsijä, Paunu ja muut yksityiset saivat seudun kehyskunnat. Länsilinjat on omiaan Ylöjärvellä, Paunu toistaiseksi Pirkkalassa ja Kangasalla. Isoa kaupunkia ei taida miellyttää, että Paunulle tulikin aiemmassa linjastouudistuksessa kaupungin vilkkain runkolinjasi 1.

Varastavat sen ilon itselleen. Nyt ottavat 25 prosenttia Paunun vuoroista, joskus toisten 50 prosenttia. Aikanaan kaikki menee siihen, että vain 15 prosenttia vuoroista on enää Paunua. Sitten on aika lähteä. Kyseessä on perinteikäs tamperelainen bussifirmasi, jonka itse Väinö Paunu on perustanut. Nyt firmaa johtaa Martti Paunu, joka ei uutisissa aina hyvillä asioilla ollut, esimerkiksi joskus rattijuoppona kiinni jääminen oli omiaan valtaamaan Aamulehden palstat. Eipä onneksesi tätä bussia ajanut, omaa autoa.

Taksi on vaihtoehto, jos TKL tukkii tien

Kaupunkiliikenne ei osaa näitä seutuja ajaa. Ehkä tulevat osaamaan vuosikymmenien aikana, jos edes silloin, kuljettajapalvelu ei aina ole sekään hyvää. TKL:n kuljettajissa on paljolti hiljaisia. Juuri mitään ei kuulu, kun sanot kovaan ääneen "Moikka!". Sinua tuskin edes katsota silmiin. Poikkeuksia ei ole, tai sitten niitä on, ainakin joskus. Yksi kuljettaja oli niin toimiva, että sopisi paremmin Paunulle. Siellä on aidosti empaattisia, puheliaita kuljettajia, jotka toivottavat jopa hyvät huomenet ennen bussikyytiä.

Ymmärrän, että kuljettajat tekevät pitkää yhdeksän tunnin päivää kahdessa erässä, samalla he saavat tunnin palkattoman tauon ja kaksi palkallista, mutta voisit silti yrittää. Asiakaspalvelusi alkaa kaikilla tervehdyksestä. Jos et jaksa enää palvella, niin täytyy vaihtaa alaa. Minusta kyyti itsessään on yksi osa palvelua. Rahastus sekä tervehtiminen on toinen osa sitä. Tuosta TKL-palvelusta johtuen aloin skipata autot, ja nykyään pysäytän ne paunulaiset versiot linjalla 1. Tiedän tismalleen, koska niitäkin menee.

Yksi kuljettajasi ei edes Paunulla tervehdi asiakkaitaan ikinä. En koskaan laita valitusta Paunulle näin hiljaisesta palvelustasi, vaan olen oppinut olemaan sanomatta kyseiselle herralle "Moikka!". Yllätyin toki kovasti aikoinaan, kun sanoin hänelle "Kiitos paljon!" ennen autostani poistumista ja hän vastaa heti "Ole hyvä!". Hän oli ujo, tai kyllästynyt työhönsä, mutta hän toimitti minut ja muut turvallisesti. Hän keskittyi ajoon, eikä asiakkaiden kanssa keskusteluun, missä olisi nähtävyyttä. "En ole taksi!".

Ei ole ensimmäinen kerta! TKL on aina poikittain, nyt joka talvi

Miksi linja 1 on kilpailutettu? Asun täällä Pirkkalassa jo seitsemättä vuotta ja täällä oli ennen koko linja pelkkää Paunua. Ei minään talvena ollut busseja poikittain. Nyt osaa tätä liikennettä hoitaa Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos ja tässä on tulos. Joka talvi on vähintään yksi heidän TKL-auto poikittain, ja liikenne seisoo turhaan, mummot maksavat lääkäreille käymättömiä terveyskeskuskäyntejä. Jos sitä ei tunneta näitä katujani yli 11 vuodelta, niin eihän TKL:n bussikuskeilla vaaranpaikkoja ole tiedoissa.

Kadut ovat muutenkin kapeita, joten kahta bussia ei edes mahdu vierekkäin. Monesti tuo paunulainen joutuu väistämään toista jalkakäytävälle, se on vaarallista. Mutta ei siinä muutakaan voi, ettei tule sitä yhteentörmäystä. Tämäkin on kuskien tiedossa, kun taas TKL:n autot ajavat kuin rallikisoissa. Milloin tapahtuu, ja tätäkö sitä saa, kun TKL haluaisi ajaa välillä maaseutua? Pysyisivät kaupunkialueella! Tuo on sitä aluetta, missä TKL ajaa nyt hyvin. Palvelu on huonontunut reippaasti, kun se TKL tuli kylään.

Paunulla ei ole minään talvena jäänyt yhtäkään bussia tielle poikittain, koska siellä on samoja kuskeja 10, 20 tai 30 vuotta talossa. Aina pääsit lääkärille tai työvoimatoimistoon. Nyt saapi arvuutella tuleeko bussia ikinä, kun joku TKL-kuski on jälleen kerran pyörähtänyt kotikadulla. Mielipide on, että jos tuo Väinö Paunu Oy osaa näitä reittejä ajaa, niin jättäkää ne hommat heille, ja heittäkää pyyhkeet kehään. Jos tämä Paunu olisikin jäänyt poikittain tällä seudullani, olisin varmasti laittanut siitä kuvan teille.

Kesät ja talvet, Paunu kuljettaa Pirkkalaan

Nysse kilpailuttaa linjoja joskus 5 tai 10 vuoden välein. Halvin tarjous voittaa aina. TKL on kaupungin firmaa, joten he voivat itse määritellä linjat, missä nämä ajavat. Halusivat jostain syystä Pirkkalaanne. No, täältä saat sitä työkokemusta, jospa sitten ensi talvena sujuisi työkin vähän paremmin. "Hankalia alueita siinä, mutta kyllä me pärjätään, kun ollaan vuosia ajettu!", sanoo paunulainen Sirpa. Nyt yli 15 vuotta ajossa ja Vähäjärvi on tuttua yli kymmenen vuoden ajalta. "Tässä on vaaranpaikka!", kuuluu.

Näytän kuvan paunulaiselle Katrille ja hän ihmettelee miten se tuollein meni? "Tuleeko se auto mistä suunnasta?", hän täydentää. Vaitista Vatialaan. No tuo selittäisi kyllä, siellähän on se mäki, ihme että nyt meidän autoista ei ole kukaan sinne vielä jäänyt jumiin. Ihme, en ole itse nähnyt ikkunoista ikinä. Teillä on näitä mäkiä ajettukin jo valovuosia, että on jotain valmiutta kohdata nämä ongelmat. "Näin on, mutta ajetaanko jatkossa, siitä ei kukaan tiedä. Nyt kun tuli se TKL väliin linjoille!", Katri sanoi.

Toivoisin ainakin, en ainakaan ole tästä muualta parempaa reissua vielä kohdannut. Eipä tarvitse edes kelloa katsoa, kun olette miltei aina ajoissa, pakkastalvellakin ja TKL on sen 5-10 minuuttia myöhässä. Teidän autoon tulen nousemaan viimeiseen asti! Yhden kerran taisi se bussikuski olla kolme minuuttia myöhässä Vaitissa, niin hän pahoitteli tilannetta, kunnes kerroin ettei meillä ole kiirettä. Olin oikeassa vaunussa, koska se oli Paunu ja pian jatkettiin, kun hän rahasti muut matkustajat mukaan perässäni.

Pirkkala on ollut rikas kunta, mutta siinä eivät monet asiat pelaa

Joku sanoi, että Pirkkala olisi kuin Kauniainen. Ja sitä se onkin. Tämä on todella vauras kunta, että jopa Tampere tietää sen. Silti talvi tulee Pirkkalalle aina yllätyksenä. Jokainen lumimyräkkä tarkoittaisi sitä täydellistä kaaosta liikenteeseen. Lunta sataa nyt, mutta traktoreita ei ikinä liiku. Tiekarhuista täällä ei edes tiedetä mitään. Jalankulkijat liukastelevat jatkuvasti. Itsekin vetänyt melko komeat liukastumiset. Vain siksi, että Pirkkalan kunta ei halua näitä hoitaa. Sepeliä saat kuule odottaa, ja valoja on pimeänä.

Ilmoitat kunnalle useasta pimeästä valosta kävelytiellä, niin täysin samat valot olisivat pimeänä vielä ensi vuonnakin, miksi? Tämä on Suomen toinen Kauniainen! Ei siis mikään ihme, jos jopa bussejasi jää ajamatta, kun edes bussipysäkille ei kävellen pääse helposti. Minusta se kokoomusvetoinen kunta voisi hankkia jokaiselle kuntalaiselle sukset, niin voisivat jättää tiestöt kokonaan hoitamatta, kunto nousee. Se olisi ihanaa, koska se näkyisi Pirkkalan terveyskeskuksen menoissa. Niitä ei enää olisi niin paljoa.

Eikä tässä vielä ihan kaikki, lopputalvella täällä on luistelurata. Voit luistella pitkin kuntaa. Vaarallista menoa parempien palveluiden kunnassa! Ei näy sitä sepeliä vieläkään. Silloin kävelisin omaa tietäni ja hammaslääkärille, niin mummo tuli sanomaan, että tästä kuule tiedät olevasi Pirkkalassa! "Niin niin, luistimet jalkaan ja menoksi!", mummo naurahti. Edessämme oli loiva mäki terveyskeskukseen jäällä. Keskellä kirkasta kevätpäivää. "Hei kundi, otatko jäillä vai ilman?", mummo nauraa minulle taasen.

Pirkkala voisi hommata kuntalaisille sukset

Entä jos jompikumpi meistä olisi liukastellut? Entäpä perässä olevan vaarin rollaattorireissu? Jos nyt niin kävisi, onneksi päivystys on lähelläsi vielä pitkälle iltaan asti. Pirkkala on kuitenkin kotini, vaikka olen kyllä monta kertaa liukastellut täällä aiemminkin, mutta en jostain syystä juuri tuolloin. Onneksi oli tuo tukeva kaide vieressä, joista minä, mummo ja vaari yrittivät pitää mäkeä ylöspäin yritettäessä. Nuorena pääsin kultamitaleille, mummo sai hopeaa ja vaari sekin pronssia. Vanhalla oli rollaattori!

Miten meni niin kuin omasta mielestä, Pirkkala? Kuulin myös paunulaiselta bussikuskilta, että ne tiet ovat yhtä huonossa kunnossa Tampereellakin. Kyllä monella pysäkillä saat pistää parastasi, että sieltä liikkeelle lähdetään pyörähtymättä ympäri. Ylämäet ovat pahimpia, kun aurauskalusto on näin ajossa. Sitä tässä ihmetellään yhdessä, että miten joka kerta talveni tulee suomalaisille yllätyksenä. Onneksesi lumet sulavat aikanaan, sen tietävät kaikki, niin viimeistään silloin ei tarvitse hiihtää kuntalääkärille.

Sellainen paikka tuo Pirkkala, ja kuitenkin tässä on paljon hyvää, lähiluonto (kunnes Kokoomus kerää pois). Lähiluonto on tämän paikan kulmakiviä, siitä pääset omaan rauhaan kauaksi ihmisistä, melusta ja ongelmista. Se eheyttää ja antaa energiaa. Luen jatkuvasti paikallislehdistäni siitä, että sitä halutaan viedä meiltä pois. Olisi kiva Puskiaisten moottoritie metsän läpi, juurikin sen metsän läpi, mitä kautta ulkoilutan koiraani ja näen muitakin samalla asialla. Yrität ainakin, kunhan töistäsi ehdit tänne asti.

Yhteenveto: TKL:n kuljettajasi yritti parastaan, mutta näin kävi

Vaikka autollisia on liikenteessä selvästi enemmän, ei se tarkoita nyt sitä, että joukkoliikenne voidaan hoitaa huonosti. Joukkoliikenteen käyttäjät nojautuvat bussiin ja onhan se kumma, että autoton mies ei pääse hoitamaan kauppa-asioitaan, kun maastopyöräsi ei pääse etenemään täydessä lumessa. Vielä olen nuori, pääsen vaikka kävellen toistaiseksi. Entäpä tämä mummo, jolla on aika varattu lääkäreille? Mummo, joka luottaisi annettuihin aikatauluihin, eikä pääse omin jaloin kovinkaan pitkiä matkoja?

Tämä mummo, joka myöhästyessään saa sitä, mitä hän ei koskaan halua itselleen tapahtuvan. Laskun siitä, ettei ehtinyt lääkärinsä vastaanotolle ajoissa. Tai mitä sanoo tämä poika, jonka tarkoitus oli ehtiä äidinkielen tunneille? Poika, joka ei halua tulla kouluun lumestaan ihan märkänä. Vaikka isoa bussia ei saa siirrettyä paikaltaan nopeasti, tiedotusta voi antaa. Ei sekään oikein ole, että tämän bussin jälkeen, läpi on yrittänyt monta muutakin bussia. Osa kuskeistasi vieläpä yllättyen ja sitten sieltä peruuttaen.

Tämän tytön tie kouluun johti aamulla umpikujaan, mutta vain siksi, koska kuljettajiakaan ei ole tieto asiasta tavoittanut kuin vasta ehkä keskipäivälläsi. Tämä maa nimeltä Suomi on aidosti isossa kriisissä silloin, kun joukkoliikenne menee ihan sekaisin talvesta ja aurauskalusto odottaa pientä sivuremonttia vasta seuraavaan lumimyräkkään, sillä se on vaikuttanut tänään tuhansien ihmisten arkeen. Tällainen lumikriisi on vaikuttanut kaikista kipeimmin juuri heihin, joilla ei ole muutakaan vaihtoehtoa kulkea.

Mitä toimenpiteitä Tampereen kaupunki aikoo tehdä tiedotuksen lisäämiseksi? Onko tilanne edelleen sama vuoden 2020 aikana selityksien aidolla tulvalla? Maksamme veroa, ja tällaista palvelua saamme, varsinkin Pirkkalassa. Ei täällä osata aurata ajoissa. Lopettakaa sitten nuo bussit kokonaan, jos ei ole tarkoitus niitä ajaa lumimaailmassa nimeltä Pirkkala. Kyllä täällä Pirkkalassa rahaa on, että voidaan vaikka sukset ostaa, ja mennä sinne kaupoille näin aikatauluista vapaina ihmisinä ja liikkuvinakin.

Sillä on olemassa joitakin asioita, joita ei voi enää tapahtumien jälkeen korjata. Koko tien tukkiva bussi mutkikkaan, erittäin kapean ja huonon näkyvyyden tiellä olisi voinut aiheuttaa paljon pahempaa noin kahdeksan tunnin pysäköinnillään vain alueen asukkaille juuri ja juuri näkyvät hätävilkkunsa päällä.

Ei ollut lain vaatimia varoituskolmioita, ei edessä, eikä pahemmin takana. Onko elämäsi halpa?

Kommentit

Anne sanoi…
Tuo on kyllä totta, että vaikka autollisia on liikenteessä selvästi enemmän, ei se tarkoita sitä, että joukkoliikenne voidaan hoitaa huonosti. Asumme täällä Kajaanissa ja kuljemme bussilla usein. Täällä mielestäni talvisin tiet hoidetaan kyllä hyvin mutta muistan kerran kun talvi yllätti kunnolla ja lunta oli satanut todella paljon. Bussi jäi jumiin aamulla mutta onneksi kuljettaja sai paikallisen 24/7 hinauspalvelun paikalle nopeasti ja ei mennyt aikaa kun pääsimme jatkamaan matkaa. Todella hienoa, että onnistui ripeästi koska muutama työmatkalainen oli myös kyydissä.
Hienoa, että pääsitte pienestä jumista huolimatta tyylikkäästi perille.

Viikon luetuimmat blogissa

Polje kanssani kylätietä uimarannalle

Chromebook nopeammaksi helposti

Vuoden ilman televisiota. Yllätyitkö?

Puskiaisten polkaisu, ei moottoritietä

Paunu väistää Pirtiliä linjalla 1B/12

12 syytä AdSense-eläkkeelle blogilla

Minulla oli maailman paras mummo

Pirtilillä ei Paunun ahdinko ikinä lopu

Näin tunnistat narsistin tuoreeltaan

Nuuka keksii elämyksiä, ei osta niitä