Talvi, Nysse, TKL ja Lassila&Tikanoja

Talvi voi yllättää, etenkin silloin, jos Pirkkalassa tiet on jätetty huonoon kuntoon lumisateen jäljiltä. Kuvan bussi linjalla 1B Vähäjärven kautta Vatialaan juuttui juuri ennen Ollikantietä ja tukki samalla koko tien poikittain. Bussi oli siellä paikallaan noin aamuseitsemältä kaikkien kiusana. Autottomana voi olla pakko lähteä töihin, ruokakauppaan, kirjastoon, Ikealle tai jopa työvoimatoimistoon. Toinen naapureistani oli lähtemässä terveyskeskukseen, mutta ilmoitin tästä yllättävästä liikenneasiasta.

Rouva tilasi taksin, ja pääsi ajoissa lääkärille. Mielestäni aurausta pitää hoitaa paremmin. Hommia saa ulkoistaa täysin, mutta hommat ompi tehtävä. Vaikka päätie aurattiin, lähin kevyenliikenteenväylä oli lunta täynnä vielä iltapäivälläkin. Bussin juuttumisesta tielle sain taas tiedon naapurilta, ja näin osasin tiedottaa upeaa toista naapuria tässä asiassa. Toimiiko liikennetiedotus teidän mielestä kuinka hyvin, arvoisa Tampereen kaupunki? Aamulla moni odotti bussia Vähäjärven lenkin alueella niin turhaan.

Nyt puhutaan oikeista ihmisistä ja heillä on kiire töihin. Jokaisella minuutilla on merkitystä. Elämme maailmassa, jossa lähes jokaisella on maksimissaan vuoden vanha älypuhelin omassa kädessä. Ei ehkä minulla, mutta monella. Älypuhelin on niin tärkeä, ettei ilman pärjää. Se olisi törkeää yrittää sopeutua tähän maailmaan ilman älyä kapulassa. Tätä ei kuitenkaan tamperelainen päättäjä ymmärrä. Nyssen tiedotus ei ole tavoittanut meitä. Jouduimme jälleen selittelemään pomoille myöhästymisistämme.

Ongelmia tuli myös muille kuljettajille. Väinö Paunu Oy:n auto #148 joutui peruuttamaan, koska tietoa ei ole ollut tietukosta. Onnea kaikille niille, jotka kyseisellä vuorolla yrittivät töihin, koska peruutus ei ole tapahtunut ihan hetkessä. Kuljettaja soitti firmalleen, ja sieltä osattiin informoida muita kuljettajia ajamasta 1A-vuoron reittiä tukkeen ajaksi. Hieno pyyntö ei ole tullut tilaajalta, Nysseltä. Loppupeleissä vaikeutettiin hyvin monta kulkijaa, varmasti useampi myöhästyi tärkeistä tapaamisista tämän takia.
Joukkoliikennettä tehdään usein ihmisille, joilla ei ole henkilöautoa, ihan omasta tai rahallisesta tahdostaan. Onkin väärin, että Huovin mummot myöhästelevät lääkäreistään ja työntekijät töistään. Miten ratkaistaan?
Olen tietylläkin tavalla kyllästynyt tähän aikana, jona minulla on puhelinnumero ja sähköposti Nellan tiedossa. Nella pystyisi lähettämään tiedotteen vaikkapa puhelimeeni perustuen asuinpaikkaani.

Halutessaan he voisivat tiedottaa sijaintiin perustuen ja suositella vaihtoehtoisia bussilinjoja.

Lassila&Tikanoja yllätti täysillä (sen ainoan kerran vuodessa)

Vaikka Lassila&Tikanoja on omasta kokemuksesta puutteellinen huoltoyhtiö, talvi ei yllättänyt heitä. He tulivat jo varhaisaamulla auraamaan taloyhtiön aluetta. Pahin lumi lähti pois jo ennen kuin ehdin edes pihalle astua ensimmäistä kertaa. Läheistä taloyhtiötä hoitaa Pirkan talohuolto ja siellä aura kävi vasta illansuussa. Lassila&Tikanoja hoiti hommat tokikin hieman kiireellä, elikkä kansanomaisemmin hutaisten, ja esimerkiksi osa auratusta lumesta siirtyi postilaatikkojen luo pahimmat siistittynä.

Tämän olen joutunut itse korjaamaan, samoin kuin roskakatoksen alueella. Kiitollinen pitäisi olla, että suurimmat hoituivat, mutta niin kiire ei saa sentään olla että lunta jää alueelle käynnistäsi huolimatta, mistä olen palautetta antanut. Vieressäni asuu rouva, joka ei enää itse kykene raskaisiin töihin, niinpä tarjouduin häntä auttamaan piha-alueella. Kolasin omalla lapiolla lumet pois, ja rouva säästyi työltä, mihin ei yksinkertaisesti pysty. Vastineeksi sain mukavan teekupillisen itse leivotun kakun kera.

Olipa tarkoitus lähteä tämän jälkeen bussilla kauppareissulle, sillä kevyen liikenteen väylät olivat lunta tulvillaan. Sillä ei paraskaan maastopyörä kulje kovin helposti. Nautiskelin uudesti huonoa tiedotusta Tampereen kaupungin joukkoliikenteeltä. Facebookissa tai sivuilla ei ollut tuosta bussiasiasta infoa, eikä varsinkaan mitään poikkeusreiteistä, joita moni olisi halunnut eteensä. Noin kello 16 bussi saatiin hinattua pois ja uskaltauduin jäämään pysäkille kokeillakseni onnea omakunnan bussitarjonnassa.

TKL tielle poikittain, Paunu peruuttaa

Linja-autoa ei kuitenkaan koskaan tänne tullut, edes puolessa tunnissa, niinpä lähdin sitten suosiolla tärkeimmille ostoksille viereiseen kauppaan. Ei tiedotusta hoideta näin. Tässä koko tiedotusta ei ollut olemassakaan. Monia turhautuneita kasvoja ja juuri he, jotka joukkoliikennettä kipeimmin tarvitsevat, jäivät ilman minkäänlaista tietoa asiasta. Nykymeno tuntuu olevan siinä, että tiedotusta voidaan kyllä parantaa, mutta vasta sitten kun ajat ovat nykyistä paremmat. On siinä todellinen lupaus, Nysseltä.

Tampereen kaupunki on keskittynyt valitettavasti liikaa kalliin ratikan rakentamiseen, ja tällaisetkin bussiongelmat lakaistaan suosiolla maton alle. Huomenna kaikki on taas kunnossa. Mitään tällaista ei olisi koskaan ollutkaan, sanotaan. Minullakin oli bussipysäkillä älypuhelin kädessä, luulisi että vuoden 2017 aikana aikuisten oikeasti saisi jotain lisäinfoa näytöllensä, missä se bussi on tai mitä pitäisi tehdä saadakseen sellainen. Turha toive, sillä talvi yllätti meidät kaikki. Ei ehkä muuta kuin kävelemään.

Vaikka vihaan tätä Lassila&Tikanojan surkeaa huoltoyhtiötä, tänään se on toiminut Pirkkalan kuntaa hieman paremmin aurauksessa. Jos taloyhtiössänne on mahdollisuus valita joku muu huoltoyhtiö, se kannattaa todella. L&T:n huolto on paitsi hidas että toimimaton. Huoltomiestä saa soittaa useasti, tai mitään ei oikein tapahdu. Kotikatu on toiminut aina, ja ihmettelen suuresti miksipä tähän vaihdettiin. Toivon todella, että joku päivä Kotikatu palaa. Toivon myös Nyssen tiedotteita suoraan puhelimeen.

Väinö Paunu Oy vaihtuu täällä liikelaitokseen, miksi ihmeessä?

Väinö Paunu Oy on saanut asiakseen Pirkkalan liikennöinnin jo aikaa sitten, paljon ennen kuin muutin Pirkkalaan vuonna 2012, koska he ovat tällä seudulla parhaita. Heillä on Pirkkalan varikko ja vuoteen 2016 asti liikennöinti on kuulunut aina heille. Tästä vuodesta alkaen linjalla on näkynyt myös TKL:ää, ja tässä on tulos, autoja on tiellä poikittain ja ajantasauspysäkeillä ei jäädä tasaamaan. Siinä missä tuo Paunu jää tasamaan Suupantorille, liikelaitos ajaa ohi etuajassa. Eikö siellä välitetä asiasta yhtään?

Onko kaupunkiliikenteen mielestä niitä ajantasauspysäkkejä vain Tampereella? Bussi aina myöhässä. Aina jää auto johonkin jumiin ja Paunulta tilataan auto noukkimaan asiakkaat. Siinä, missä ennen TKL oli Tampereen kaupungin sisäinen liikennöitsijä, Paunu ja muut yksityiset saivat seudun kehyskunnat. Länsilinjat on omiaan Ylöjärvellä, Paunu toistaiseksi Pirkkalassa ja Kangasalla. Isoa kaupunkia ei taida miellyttää, että Paunulle tulikin aiemmassa linjastouudistuksessa kaupungin vilkkain runkolinja 1.

Varastavat sen ilon itselleen. Nyt ottavat 25 prosenttia Paunun vuoroista, joskus toisten 50 prosenttia. Aikanaan kaikki menee siihen, että vain 15 prosenttia vuoroista on enää Paunua. Sitten on aika lähteä. Kyseessä on perinteikäs tamperelainen bussifirma, jonka itse Väinö Paunu on perustanut. Nyt firmaa johtaa Martti Paunu, joka ei uutisissa aina hyvillä asioilla ollut, esimerkiksi joskus rattijuoppona kiinni jääminen oli omiaan valtaamaan Aamulehden palstat. Ei hän onneksi sitä bussia ajanut, omaa autoa.

Taksi on vaihtoehto, jos TKL tukkii tien

Kaupunkiliikenne ei osaa näitä seutuja ajaa. Ehkä tulevat osaamaan vuosikymmenien aikana, jos edes silloin, kuljettajapalvelu ei aina ole sekään hyvää. TKL:n kuljettajissa on paljon hiljaisia. Juuri mitään ei kuulu, kun sanot kovaan ääneen "Moikka!". Sinua tuskin edes katsota silmiin. Poikkeuksia ei ole, tai sitten niitä on, ainakin joskus. Yksi kuljettaja oli niin toimiva, että sopisi paremmin Paunulle. Siellä on aidosti empaattisia, puheliaita kuljettajia, jotka toivottavat jopa hyvät huomenet ennen bussikyytiä.

Ymmärrän, että kuljettajat tekevät pitkää yhdeksän tunnin päivää kahdessa erässä, samalla he saavat tunnin palkattoman tauon ja kaksi palkallista, mutta voisi silti yrittää. Asiakaspalvelu alkaa kaikilla tervehdyksestä. Jos ei jaksa enää palvella, niin täytyy vaihtaa alaa. Minusta kyyti itsessään on yksi osa palvelua. Rahastus sekä tervehtiminen on toinen osa sitä. Tuosta TKL-palvelusta johtuen aloin skipata autot, ja nykyään pysäytän vain paunulaiset versiot linjalla 1. Tiedän tismalleen, koska niitä menee.

Yksi kuljettaja ei edes Paunulla koskaan tervehdi asiakkaita. En koskaan laita valitusta Paunulle näin hiljaisesta palvelusta, vaan olen oppinut olemaan sanomatta kyseiselle herralle "Moikka!". Yllätyin toki kovasti aikoinaan, kun sanoin hänelle "Kiitos paljon!" ennen autosta poistumista ja hän vastaa heti "Ole hyvä!". Hän oli ujo, tai kyllästynyt työhön, mutta hän toimitti minut ja muut turvallisesti. Hän keskittyi ajoon, eikä asiakkaiden kanssa keskusteluun, missä on nähtävyyttä. "En ole taksi!".

Yhteenveto: TKL:n kuljettaja yritti parastaan, mutta näin kävi

Vaikka autollisia on liikenteessä selvästi enemmän, ei se tarkoita nyt sitä, että joukkoliikenne voidaan hoitaa huonosti. Joukkoliikenteen käyttäjät nojautuvat bussiin ja onhan se kumma, että autoton mies ei pääse hoitamaan kauppa-asioitaan, kun maastopyörä ei pääse etenemään täydessä lumessa. Vielä olen nuori, pääsen vaikka kävellen toistaiseksi. Entäpä tämä mummo, jolla on aika varattu lääkärille? Mummo, joka luottaa annettuihin aikatauluihin, eikä pääse omin jaloin kovinkaan pitkiä matkoja?

Tämä mummo, joka myöhästyessään saa sitä, mitä hän ei koskaan halua itselleen tapahtuvan. Laskun siitä, ettei ehtinyt lääkärin vastaanotolle ajoissa. Tai mitä sanoo tämä poika, jonka tarkoitus oli ehtiä äidinkielen tunneille? Poika, joka ei halua tulla kouluun lumesta ihan märkänä. Vaikka isoa bussia ei saa siirrettyä paikaltaan nopeasti, tiedotusta voi antaa. Ei sekään oikein ole, että tämän bussin jälkeen, läpi on yrittänyt monta muutakin bussia. Osa kuskeista vieläpä yllättyen ja sitten vain peruuttaen.

Tämän tytön tie kouluun johti aamulla umpikujaan, mutta vain siksi, koska kuljettajiakaan ei ole tieto asiasta tavoittanut kuin vasta ehkä keskipäivällä. Tämä maa nimeltä Suomi on aidosti isossa kriisissä silloin, kun joukkoliikenne menee ihan sekaisin talvesta ja aurauskalusto odottaa pientä sivuremonttia vasta seuraavaan lumimyräkkään, sillä se on vaikuttanut tänään tuhansien ihmisten arkeen. Tällainen lumikriisi on vaikuttanut kaikista kipeimmin juuri heihin, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kulkea.

Mitä toimenpiteitä Tampereen kaupunki aikoo tehdä tiedotuksen lisäämiseksi? Onko tilanne edelleen sama vuoden 2020 aikana selityksien aidolla tulvalla? Maksamme veroa, ja tällaista palvelua saamme, varsinkin Pirkkalassa. Ei täällä osata aurata ajoissa. Lopettakaa sitten nuo bussit kokonaan, jos ei ole tarkoitus niitä ajaa lumimaailmassa nimeltä Pirkkala. Kyllä täällä Pirkkalassa rahaa on, että voidaan vaikka sukset ostaa, ja mennä sinne kaupoille näin aikatauluista vapaina ihmisinä ja liikkuvina.

Sillä on olemassa joitakin asioita, joita ei voi enää tapahtumien jälkeen korjata. Koko tien tukkiva bussi mutkikkaan, erittäin kapean ja huonon näkyvyyden tiellä olisi voinut aiheuttaa paljon pahempaa noin kahdeksan tunnin pysäköinnillään vain alueen asukkaille juuri ja juuri näkyvät hätävilkut päällä.

Ei ollut lain vaatimia varoituskolmioita, ei edessä, eikä pahemmin takana. Onko elämä halpa?

Kommentit

Anne sanoi…
Tuo on kyllä totta, että vaikka autollisia on liikenteessä selvästi enemmän, ei se tarkoita sitä, että joukkoliikenne voidaan hoitaa huonosti. Asumme täällä Kajaanissa ja kuljemme bussilla usein. Täällä mielestäni talvisin tiet hoidetaan kyllä hyvin mutta muistan kerran kun talvi yllätti kunnolla ja lunta oli satanut todella paljon. Bussi jäi jumiin aamulla mutta onneksi kuljettaja sai paikallisen 24/7 hinauspalvelun paikalle nopeasti ja ei mennyt aikaa kun pääsimme jatkamaan matkaa. Todella hienoa, että onnistui ripeästi koska muutama työmatkalainen oli myös kyydissä.
Hienoa, että pääsitte pienestä jumista huolimatta tyylikkäästi perille.

Viikon luetuimmat blogissa

Arjen yksinäiset ovat akkuongelmissa

Paunulla extempore-retki työvapaalla

Bussifani testaa Vekkaa Vääräkoivulle

Pirtilillä ei Paunun ahdinko ikinä lopu

Jyri, 15, saapui kouluun kiusattavaksi

Vuosi sapattivapaata, tämän mä opin

Näin tunnistat narsistin tuoreeltaan

Nuukan budjetti ja arjen Euron Päivät

Tästä 100 asiaa, joista en pidä yhtään

Jyri omistaa minimalistina 324 asiaa