Montako mainosta on kohtuullista, Elisa?

Tätä ei mainosteta koskaan
Elisan liittymiin kuuluu aina mainontaa, epäselvä kuitenkin on yksi asia, miten paljon mainontaa pitäisi hyväksyä euron säästämiseksi? Elisa ei tätä selkeästi kerro, löytyykö vastaus liittymän sopimuspapereista? Lähdin tutkimaan, koska saan poistaa näitä mainoksia lähes jatkuvasti elämästäni.

Ostovaiheessa tätä tietoa ei juurikaan mainosteta, joten tieto on etsittävä omin kätösin. Mistä? Verkkokaupan sivulla liittymissä mainostetaan vain markkinointiluvan peruuttamista. Se maksaa euron. Ei, haluan tietää paljonko mainoksia Elisa mainostaa lähetettävän. Muutaman linkin takaa löydän markkinointiluvallisten liittymien ehdot. Niissä sanotaan, että Elisa voi lähettää noin 1-5 viestiä joka viikko. Voi ei, se on kauhea määrä mainoksia!

Kuka ostaa uusia puhelimia joka viikko?

Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että Elisa voi lähettää minulle jopa 20 markkinointiviestiä kuukaudessa joko puhelimeen tai sähköpostiin. Mielestäni tuo ei ole mitenkään kohtuullista, koska muualta saisin samalla hinnalla parempaa palvelua ilman ainoatakaan mainosta. Maksan Elisalle pelkästä mobiiliverkon liittymästä puhelimeeni 9,90 euroa ja muu menee käytön mukaan. Netti on 1 Mbit/s. Hyvä kattavuus ei enää pitkään toimi, sillä kattavuutta on muuallakin.

Jos siitä hyvästä pitäisi ottaa vastaan 20 mainosviestiä kuukaudessa. Elisa onkin mainostanut minulle erilaisia tuotteita: lähes viikoittain pitäisi kuulemma ostaa Saunalahden verkkokaupasta uusi hieno puhelin tai tabletti, kerran oli sähköä tarjouksessa, toisinaan lehtitarjouksen mukana saa halvan tilaajalahjan. Ai niin, välillä tulee palkintokyselyitä. Viestit voi kyllä yksinkertaisesti estää, mutta muualla niitä ei edes ole. Miksi maksaa paljon, että voi nähdä mainoksia?

Tele Finlandilla on hieno liittymä kympillä kuussa: 2 Mbit/s -netti, 100 minuuttia puhetta ja 100 kappaletta viestejä. Data on rajaton ja ei tietoakaan mistään sinua aamulla herättävästä sähkötarjouksesta. Tekstiviestimainoksia ei juurikaan tule, mutta sähköpostia Elisan kumppanit pommittavat kyllä ahkeraan, mutta eivät kauan - vaihtoehtoja olen jo katselemassa. Ehkä pitäisi kokeilla mistä on DNA tehty? Vaikka. Kahden megan rajaton netti samaan hintaan.

Elisalta on tullut mainoksia puhelimeeni jo pitkään. Useita vuosia itse asiassa. Elisa ei ole koskaan mainostanut mitään tarpeellista. Elisa ei ole koskaan mainostanut minulle parempaa ruokavaliota, ilmaista liikuntaa, vaihtoehtoja kuluttamiselle - minimalismi. En enää jaksa näitä mainoksia, jos saisin muualta samaan, tai jopa pienempään hintaan enemmän vastinetta rahoille. Viime kuussa Elisa mainosti minulle sitä, että onni löytyy Gigantista. Ei muuta kuin ostoksille.

Yksi tarjous oli oikeasti halpa, mutta minulla oli jo täysin samanlainen tavara, vaikkakin toiselta merkiltä. En siis tarvitse uusia kuulokkeita. Miksi Elisa ei mainosta jotain hyödyllistä? Vaikkapa halvempia liittymiä. Niitä olen joutunut itse etsimään ja olen todella halukas vaihtamaan. Nykyisellä mainosmäärällä Elisan tilanne on kestämätön. Aiemmin niitä sentään tuli vielä kohtuullisesti. Nyt näitä mainoksia tulee häiritsevän paljon tuotteista, joita en tarvitse.

Loppusanat

Sähköpostin roskapostikansio täyttyy siis Elisan mainosposteista. Niistä ei voi kieltäytyä, koska on antanut Elisalle luvan roskapostiin. Elisan hinnat eivät kuitenkaan erityisen halpoja enää ole, joten mainonnalla tuollaisissa määrissä, pitäisi saada jo kahvipaketti kuukausittain pöytään asti tuotuna. Tämä on laillista Suomessa, koska mainonnasta on mahdollista rahaa vastaan luopua - ehkäpä jättää liittymä tilaamattakin. Mutta totuus on, että ilman liittymää ei Suomessa pärjää.

Kaikki on siirtynyt nettiin, netissä ovat niin ajanvaraukset, kuin pankit. Käytän nettiä liittymän kautta myös tietokoneelle jaettuna ja dataa on mennyt vähintään 100 gigatavua kuukaudessa. Rajattomasti. En kuitenkaan mielestäni tee siinä mitään väärin, että Elisalla olisi oikeus toimittaa sähköposti täyteen mainoksia viikoittain. Muualla saa samaa palvelua ilman tällaista häiritsevää tekijää. Mielestäni Elisa on epäonnistunut ja mainonnan olemassaolo ajaa minut kilpailijalle.

Olen ollut Elisan asiakas vuodesta 2011, mutta mainostulvaan alkaa hukkua. Nykyään mainoksia tulee ihan liikaa. Ei näin, Saunalahti! Joskus mainoksia tuli vain muutamia kuukaudessa, mutta nykyään niitä tulee useita viikossa. Tämä on jo runsaasti ja saa varmasti monet vaihtamaan operaattoria. Kiinteään laajakaistaan ei mainontaa ole kaiketi Elisalla kuulunut. Kiinteän laajakaistan hinnoilla ei olisi edes tarpeen. Mikä on mielipiteesi asiaan, montako mainosta kuukaudessa on liikaa?

Kommentit

  1. Ei riittänyt sähköpostin tukkiminen eikä typerien tekstiviestien lähettely vaan alkoivat soitella mainospuheluita liittymiin vaikka maistraatissa mainos ja markkinointikielto ja puhelut erikseen kielletty..Pitkä asiakkuus loppui siihen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi on vielä mainosvapaita operaattoreita. Olen ollut pois Elisasta nyt kaksi vuotta, enkä ole saanut nykyiseltä operaattoriltani mitään mainosta puhelimeen. Pari asiakkuuteen liittyvää myyntipuhelua ovat soittaneet vuosien aikana - lähinnä kun tarjous oli umpeutumassa - mutta en ole ottanut kalliimpaa. Nytkin onnistui viestillä operaattorille jatkaa nykyistä umpeutuvaa tarjouskampanjaa vuodella eteenpäin.

      Ei jää sitä Elisaa kaipaamaan, ja verkko toimii myös nyt paremmin - edullisemmin.

      Poista

Lähetä kommentti

Herättikö keskustelu ajatuksia? Kommentoi lisää alle