Älä osta mitään -perjantai

Nauti ajasta ilman ostoksia
Nyt ei ole ollut oikein mitään kirjoitettavaa, eikä ihmekään - maailmassani kun ei tapahdu juurikaan mitään kesän päättymisen jälkeen. Pyöräretket ovat lähinnä talven pakolliset kauppareissut ja niistä ei oikein mitään kiinnostavaa kerrottavaa tänäänkään ole.

Toisaalta, mitä sitä väkisin. Tänään ajattelin kuitenkin kirjoittaa huomisesta. Keskiyön jälkeen esimerkiksi Gigantin verkkokaupassa starttaa niin sanottu Musta perjantai -alennusmyynti. Mielestäni tästä on nostettu turhaa haloota kaikkialla, vaikka todellisuudessa tarjouslehdessä oli vain muutamia hyviä tarjouksia. Esimerkiksi pesukone, mutta siitäkin hyötyvät vain ne, joiden pesukone on mennyt rikki vastikään.

Turhaa rahan haaskausta

Mielestäni näissä pääasiallisena ideana on saada ihmisten kiinnostus kuluttamiseen, koska monet muutkin tekevät huomenna niin. Mutta tarvitseeko ihminen todella sitä tuotetta? Lisäksi se tieto, että tarjous kestää vain päivän, saa monet tekemään hätiköityjä päätöksiä. Itsehän elän vaatimattomasti eikä minulla ole maailman terävintä kärkeä edustava älypuhelin. Minulla ei myöskään ole mitään turhaa. En vain halua tavaran paljoutta kotiini. Tavara muuten omistaisi minut.

Minulle riittää, että minulla on kannettava tietokone ja älypuhelin, josta saan myös netin kotiini. Siinäpä minun "viihde-elektroniikka" yksinkertaistettuna. Pärjään myös hyvin yksillä nappikuulokkeilla näiden kanssa. Olen katsonut jo Gigantin tarjouksia - toki alennusmäärä oli joissain tuotteissa isokin, mutta sitten taas myös ohjevähittäishinta vaikutti turhan suurelta. Eivätkä ne mitään huomennakaan tappiolla myy. Kaikki on suunniteltua. Että ihmiset luopuisivat rahastaan.

On vain helppoa keksiä lähtöhinta mainokseen, tai kallistaa sitä tuotetta juuri ennen kampanjaa, jolloin kaikki näyttää paremmalta. En tosin ole hirveästi asiaan perehtynyt, mutta varmasti tätäkin kampanjoissa esiintyy. Vielä hauskempaa on se, että ihmiset eivät oikeasti tarvitse kaiken maailman ekstraa. Televisionkin voi korvata nettitelevisiolla ja katsella sitä suorana tietokoneella tarvittaessa. Niin moni tavara on korvattavissa toisella! Sinun vain on tajuttava tämä totuus.

Alennukset lisäksi perustuvat minusta liiaksi siihen, etteivät ihmiset halua sitä tavaraa oikeasti, paitsi vasta silloin kun se on alennuksessa. Tästä johtuen ihmiset eivät seuraa tavaran hintakehitystä. Näin ollen ihmisten vakuuttaminen tavaran edullisuudesta tai tarpeellisuudesta on suhteellisen helppoa. Jos löydät Gigantin tarjouslehdestä tuotteen, jota olet halukas ostamaan juuri nyt, mikset ole halunnut ostaa sitä viime vuonna vastaavaan aikaan? Mainos loi tämän halun.

Tiedätkö, kun ei ihminen oikeasti ymmärrä elävänsä tässä kulutusmaailmassa, kävelemme kaupungilla logojen keskellä. Logot muuttavat ajatuksiamme. Applen logo pakottaa vierailemaan myymälässä, koska kaikki blogit juuri nyt puhuvat tulevasta iPadista tai iPhonesta. Facebook kertoo päivittäin mitä kaikkea hienoa kavereilla on. Kun näet tätä tarpeeksi, ja jos Rihannallakin on sellainen vempain, sinun on pakko mennä shoppailemaan. Luulet, että tulet aika onnelliseksi.

Loppusanat

Vaikka itse en aio ostaa huomenna mitään, lähden silti ruokakauppaan. Silloin tosin puhutaan jo tarpeesta - ilman ruokaa kun ei selviä ainakaan pitkään. Sen sijaan voit selvitä ilman radiota ja televisiota helposti. Mielestäni moni ihminen kuluttaa liian paljon täysin turhaan tavaraan. Heille se voi olla pakollista, jotta pysyisi kärryillä nykytrendeistä, moni vaihtaakin älypuhelintaan aina uuden mallin ilmestyessä. Valmistajat kiittävät - kate on uutuuksissa parhaimmillaan.

Joskus ostaa pitää, mutta minulla osto lähtee tarpeesta. Jos vanhalla partakoneella pärjää, en osta uutta, kunnes menee käyttökelvottomaksi. Nykyään alennuksia on kuitenkin säännöllisesti, joten huominen ei ole ainoa päivä ostaa tavaraa. Mieti siis vielä kerran tarvitsetko sitä tarjous-iPadia, vai pärjäisitkö hienosti älypuhelimella kodin ulkopuolella. Joku kuitenkin ostaa sen, onneksi tämä ei ole omasta rahapussista pois. Joten tee mitä haluat. Raha on loppupeleissä sinun.

Kommentit