Näin lopetat oman foorumiuran Elisalla

Hauska juttu, että vuosia sitten kirjoitin merkinnän blogiini puolessa tunnissa ja kuukausittain, mutta tilanne tänään on toista: harvoin syntyypi enää juuri mitään ajatuksia. Ajanhallinta on työssä käyvällä jatkuvasti suurennuslasin alla ja aikaa ei millään riitä blogiin asti. Elämä on ollut tällaista aina. Ainakin niin kauan, kuin olen ollut työelämässä, joten muutama sapattivapaa tekisi kyllä ihmiselle hyvää. Aion jäädä yhdelle varmasti, kunhan taloustilanne on hieman parempi. Siihen ei ole enää onneksi kauan.

10. helmikuuta 2020 sain Elisan yhteisömanagerilta parhaan muistutuksen. Minua varoitettiin heidän foorumilla, että käyttäydyn asiattomasti. Tykkään pikkaisen enemmän DNA:sta enkä enää auta sinisiä asiakkaita veloituksetta ystävälliseen sävyyn. Kirjoitin muutenkin yli kymmenen vuoden aikana 14 000 viestiä heidän yhteisöfoorumeille — tietenkin ihan ilmaiseksi. Vaatimatta peruspalkkaa tai muitakaan etuja. Maksoin kaikessa rauhassa silloista Elisan puhelinliittymääni, ilman toivoakaan paremmasta.

OmaYhteisössä on toki muitakin avustajia, mutta minulta avustajan titteli evättiin, koska en ole ollut tarpeeksi avulias viime aikoina. Yksityisviesteissä minua kiristettiin ylläpidon toimesta avustamaan enemmän, koska siinä olen parhaimmillani. Siinä vaiheessa kun julkisesti esitin palkkatoiveen tästä, yhteisömanageri esti minut yhteisöstä, koska käytökseni oli edelleen loukkaavaa Elisaa kohti. Mikäpä tuota parempi tapa herätä aitoon todellisuuteen? Edessä juuri nyt on runsaasti vapautunutta aikaa.

Otin asiakseni kehittyä, ja asiat joihin aiemmin ei ole ollut aikaa, saavat nyt tuntejani. En enää karsasta tätä blogia ajan puuttumiseeni ja aion kirjoittaa paljon. Luen jatkuvasti sijoittamisella vaurastumisesta mm. Omavaraisuushaasteesta, ja toivon tässä hetkessä itsekin kovasti, että vuoden 2021 aikana pääsen sijoittamaan ensimmäisen satasen. Katsotaan sitten mihin liike johtaa, koska nykyään Elisa ei enää vie aikaani. Enkä enää auta Elisan asiakkaita ilmaiseksi saamatta siitä kohtuullista korvausta S-tililleni.
Elisa, kuten jo moni muukin yritys, käyttää ilmaista halpatyövoimaa hyväksi foorumeillaan. Tein vuosia oikeita töitä saamatta muuta kuin ajoittaisia lahjakasseja. Ne eivät korvanneet sitä valtavaa työn määrää.
Nyt hän avautuu, koska moni tekee edelleen työtä ilmaiseksi Elisalle tai muille. Eikö teillä järki pelaa, vai käytetäänkö teidän empaattisuutta ja auttamisen halua härskisti hyväksi Elisa Oyj:n toimesta?

Jos Elisa maksaisi työstä asiallista korvaustaan, niin sitä pääsisin sijoittamaan ihan Nordnetissä.

Liittymäasiakkaita käytetään Elisalla törkeällä tavalla

Suomalaiset, ja ikävällä tavalla monet ulkomaiset teleoperaattorit, muista suuryrityksistä tänään nyt puhumatta käyttävät asiakkaitaan hyväksi. Apua hakemaan tullut asiakas innostuu itsekin auttamaan ja näin asiakas on voitettu korvaamaan yhtä asiakaspalvelijaa. Eräs on sanonut minulle jo viisi vuotta sitten, että foorumeillasi hukkaan vain arvokasta aikaani. Syy siihen, että tiedän foorumeiden olevan myrkkyä, johtuu tästä kommentista. Ihmiset foorumeilla ovat joskus ilkeitä, koska eivät onnistu.

Ainoa syy miksi he epäonnistuvat tässä on se, että he eivät voi kehittää itseään, koska hehän roikkuvat näillä hiton foorumeilla. Huomaan ilmiön itsekin, esimerkiksi Elisan foorumilla, että samaiset ihmiset vastaavat uusille ihmisille. Ihmisille, jotka käyvät foorumeilla mahdollisesti vain kerran. Toisilla on 10 000, 5 000 tai 15 000 viestiä ja operaattorinne edustaja nauraa varmaan partaansa kun palkkaa ei osata vaatia. Jos osataan, niin siitä suututaan niin perusteellisesti, että huomauttajasi estetään yhteisöstä.

Ihminen, jolla on 45 000 viestiä foorumilla luultavasti tietää näistä asioista runsaasti, mutta itse olen vähentänyt kirjoittamista jo vuosien ajan foorumeille. Silti viestejä tuli aina lisää. Estetyksi tuleminen sai miettimään, olisiko ainainen ajanpuute selittynyt palstoilla roikkumisella? Facebookista olen jopa jättäytynyt parisen vuotta sitten (ja muusta sosiaalisesta mediasta). Toisaalta sain kyseisestä paikasta työkokemusta: opin vastaamaan paremmin asiakaspalvelutilanteisiin ja löytämään niitä ratkaisuja.

Vietin foorumeilla Elisalla liikaa aikaa

Totuus on, että ratkaisuja elämään voipi löytää myös ilman foorumia. Moni joka kirjoittaa foorumeille paljon, tekee tässä tapauksessa Elisan asiakaspalvelunne työt, mutta itse aloin käyttää aikaa vastaavan työn etsimiseen ja pääsin mikrotukihenkilöksi tekemään tätä samaa palkkakuitin kera. Jos Elisa kaipaa OmaYhteisöönsä uuden iskulauseen, suosittelen lainaamaan Giganttia. Se nyt vaan on tyhmää maksaa orjille liikaa. Itse asiassa he eivät maksa luottojäsenilleen penniäkään, koska se on Elisan hyvä tapa.

Olen oppinut hyvin, että aidoilla ihmisillä ei ole aikaa sosiaaliseen mediaan, loputtomaan televisioon, keskustelupalstoihin tai edes Quoraan. Näistä mitään en tällä hetkellä nauti. Joten eston tullessa ilmi kirjoitin viimeisen viestin Elisalle, kirjauduin ulos ja sanoin kovaan ääneen: nyt tylsää on. Tylsyys on kuitenkin normaalia ja puhelimen sijasta suuntasin Paunun bussilla pieneen reissuun Koivistonkylän Prismaan. Siellä isken parit kärpäset samalla kertaa: isompi säästö ja pienoinen kävely pysäkiltäni.

Elisan foorumi on ollut jo pitkään hiljaisempi kuin koskaan, ja varsinkin nyt kun kovia nimiä lähtee, uppoava laiva on vihdoin edessä. En näe yhtäkään syytä palata Elisalle orjatöihin vaikka esto päättyy maaliskuussa. Minulla on jo työpaikka, enkä tarvitse toista, en varsinkaan palkattomana. Lisäksi on aikaa panostaa omaan blogiini, Elisa Oyj:n terveydentilan sijasta, näistä omista panostuksista voin nauttia itse. Mikäli Elisan tulos paranee, en saa sieltä mitään, vaikka välillisesti vaikutan siihen.

Kaikkien yhteisöjen proletaarit, liittykää foorumeille!

Todellisuus ja ehkäpä tärkein syy lopettaa foorumit on kortilla oleva aika. Aikaa vapautan nauttimalla sinkkuelämää ilman sosiaalista mediaa, televisiota tai pitkästyttäviä sarjoja Areenasta. Minulla ei ole aikaa ostaa ja katsoa Netflixiä. Minulla ei ole aikaa kaivata parisuhteita tai lapsia. Minulla ei ole aikaa kuunnella radiosta sitä, että juontaja kertoo kellonajan. Se masentaa, ja menisin mieluiten tietämättä koko ajan kelloa. Enkä ole yllättynyt, olen pitkään vähentänyt erilaisia foorumeita jo monia vuosia.

Foorumeilta lähteminen ei vie sinulta mitään. Jos kohtaat ongelman, aina löytyy jokunen, jonka 15 000 viestistä Elisan jättifoorumilla löytyy ratkaisu 5G verkko-ongelmaasi. Toisaalta useimmiten kannattaa etsiä ratkaisu itsekin, niin oma kyky ratkaista ongelmia paranee. Näin voit päästä mieluisiin hommiisi kauniille IT-osastolle erilaisiin yrityksiin, vaikkapa DNA:lle. Elämässä olen oppinut sen, että mikään ei tule valmiina, eikä omaa tietopankkia kannata jakaa ilmaiseksi verkossaan saamatta siitä korvausta.

Toisaalta se Elisa on aina osannut rahastaa Omaguru-linjalla €2 minuutille. Olen läpällä heittänyt, että pitäisi varmaan itsekin perustaa sellainen, olisi ainakin Elisan asiakkailla tienaaminen helppoa. Jo sata kertaa viikossa kysytään ihan samaa: miksi 4G on hidas, mistä voinkaan irtisanoa palvelun tai kuka on oikea taho selvittämään hitautta kiinteässä verkossa. Orjana minun piti muistaa olla kohtelias, vaikka kysyjä oli itse vihainen, ja halusi vain purkaa nettiongelmiaan. Onnekseni ohi on ja ihan lopullisesti.

Elämä on aivan liian lyhyt orjatöihin

Vähentämällä tuttuja foorumeita, samaan 24 tuntiin on tullut runsaasti vapaata aikaa. Pääsen vihdoin irtaantumaan arjesta nauttimalla suosikkileffoja elokuvateatterissa. Saan vihdoin kohennettua kuntoa käymällä uimahallissa. Eipä ole enää pienintäkään syytä istua kotisohvalla ja päivitellä Elisan yhteisöä toivomalla, että nyt ratkaisen tämän tai tämän. Ihan ilmaiseksi. Pahimpina aikoina istuin Länsilinjojen etupenkillä vastaillen asiakkaiden kysymyksiinne. Moni tekee näin joka päivä. Ollaan niin koukussa.

Oletko foorumeiden aktiivikäyttäjä? Lopeta nyt. Se on paras vinkki minkä voin antaa. Lähetä sen sijaan työhakemus Elisalle. Ihmettelin suuresti Elisan painostusta auttaa muita. Emme ole kommunisteja, ja niin kauan kuin OmaYhteisön manageri ei ole esimieheni, työvelvoitetta ei ole. Elisan OmaYhteisössä en ole saanut ilmaista itseäni, vaan minulta toivottiin nimenomaan avun antamista Elisan asiakkaille. Naurettavinta on se, että elin Elisan foorumeita lähes vuosikymmenien ajan. Saamatta hyvitystäni.

Onneksi seuraava vuosikymmen, tai kolme vuosikymmentä menevät hyvin ilman, lakkaan ilomielin menettämästä arvoaikaa lisää. Aika on tosiaan jatkuvasti kortilla, ja on sinusta itsestäsi kiinni kuinka paljon olet valmis auttamaan ihmisiä täysin ilmaiseksi. Moni Elisalla häärivä vapaaehtoinen tekisi tiliä vastauksillaan, jos olisi käyttänyt vastaamiseen menetettyä aikaansa työhakemuksiin IT-osastoille tai perustaisi vaikkapa ihan oman firman. Kyllä asiakkaita luulisi löytyvän, innokkaita sellaisia vieläpä.

Elisan palkaton työ, tuloksen teko ja isoja säästöjäkin

Tylsyyden kohtaaminen tuo varman ratkaisun pöytään. Lopeta sosiaalinen media. Lakkaa tuhlaamasta aikaa näyteltyjen sarjojen kanssa. Mene vaikka luontoon. Mene vaikka kirjastoon. Mene aivan muualle kuin nettiin, foorumille tai sohvallesi joka päivä. Aloita treenaaminen. Unohda orjatyö. Unohda nyt, tai et unohda koskaan. Jokainen tietää kuinka palkitsevaa on, että saat autettua toista INFJ:nä. Jo jokainen tietää kuinka foorumilla ruvetaan kilpailemaan viestien määristä. Saamatta yhtään mitään. Niin joo.

Jos muistat tämän ihmisen, joka sanoi minulle suoraan jo viisi vuotta sitten, että lopettaisit jo. En ole kuunnellut häntä, olin nimittäin koukussa kivaan. Päivittäinen aamu-, päivä- ja iltavuoro houkutteli foorumeille ja koska se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa  tietenkin palkatta. Oma addiktio jätetään taakse samalla tavalla kuin missä tahansa muussakin addiktiossa eli lopetetaan tupakointi saman tien. Ensimmäinen viikko, kaksi, kolme, neljä taikka jopa vuosi voisi olla vaikeaa, mutta huomaat eläväsi.

Elät paremmin kuin jotkut muut, jotka edelleen, edelleen tuhlaavat arvokasta aikaansa jakaen tietoaan ilmaiseksi Elisan kaltaisille pörssiyrityksille. Elisaa ei loppuasiakas kiinnosta pätkääkään, sen huomaa jo siitä, että DNA:sta poiketen vikailmoitus maksaa. Kuluttajaviraston mukaan viasta ilmoittaminen ei saisi maksaa. Lisäksi Elisa kohtelee asiakkaitaan eri tavalla ja monesti halvemman liittymän saa heiltä vain Moi Mobiilin asiakkaana. Silloinkin tarjouksia jaetaan surutta oman naamakertoimen mukaan.

Orjatyötä on ja miten oikeassa hän

Vaikka pakosta joudunkin käyttämään Elisan kiinteää laajakaistaa ja tuplalaajakaistana mobiili 50M tuleekin halvemmaksi kuin erikseen ostettuna hinnan ollessa €9,90 kuukaudessa 50+50-paketille, en usko olevani kovinkaan innokas siirtymään kyseisen firman puhelinasiakkaaksi. Niin kauan kuin DNA on olemassa, olen tämän asiakas, ellei pakottavaa tarvetta vaihtaa ilmene. DNA on pystynyt myymään minulle €6,90 eurolla käyttökelpoisen liittymän, mikä Elisalle on ollut usein mahdottoman vaikeaa.

DNA:n puheliittymällä on käyty myös Pirkanmaan tilausliikenteen bussista Elisan turhilla foorumeilla. Perusajatuksenani on se, että tein sitä jo vuodesta 2009. Addiktio alkaa aivan ensimmäisestä viestistä. Foorumiurani huipulla ja sen päätepisteessä ilmoitan varsin kovaan ääneen että et tarvitse foorumeita parhaaseen elämääsi. Toistan, ET TARVITSE foorumeita parhaaseen elämääsi. Toista tätä ilosanomaa kymmenen kertaa joka päivä peilin edessä heräämisen jälkeen ja päätä palkattoman foorumiurasi!

Vaikka se voi kuulostaa hankalalta, niin juuri. Kukapa enää istuu sohvalla tekemättä mitään tylsyyden hetkellä, otetaanpa puhelin omaan käteen ja surffaillaan rajattomalla 4G:llä pitkäänkin sen sijaan että löydettäisiin muuta elämää. Tarinasi ei vaadi loputtomia gigatavuja datoja. Moi Mobiilin vain kuuden euron simmi oli Elisan OmaYhteisössä lähes kirosana. Siitä ei ole saanut puhua sanaakaan. Sanontani "Kuuden euron simmi" otti moderaattoreita koville. Totuus on, että vaihtoehtoja ryöstölle on aina.

Vuosikymmen, kirjoitin n. 30 000 viestiä foorumeille

Spotify kutsui mukaan ohjelmaan, siellä tein hyvän tilin. Sain runsaasti yrityksen logoilla varustettua vaatetusta, ilmaisia Premium-kuukausia ja täysin ilmaisen elämyksen Spotifyn konttorille Ruotsiin. Matka oli viikon ja sisälsi kaiken lennoista ruokailuun, hotelleista perustaja Daniel Ekin tapaamiseen henkilökohtaisesti. Spotifyn foorumeille kirjoitin ainakin 15 000 viestiä auttaen palvelun asiakkaita. Heillä oli ongelmia Spotifyn kanssa, joten minä ja muut ehdimme paikalle ratkaisulla ennen muita.

Elisan tilanteessa viestejä oli ainakin 15 000 kappaletta. Elisa ei ole avustajia palkinnut mitenkään. En päässytkään Elisan pääkonttorille taikka Viroon. Joskus muistivat arvottomalla kortilla tai grillisetillä. Nyt riitti, en enää halua auttaa ilmaiseksi. Poistuin foorumilta takavasemmalle, enkä aio tuhlata lisää aikaa. Elämä on aivan liian lyhyt tuhlattavaksi, mutta Spotify-kokemus oli kyllä paras. Harvat pääsee olohuoneesta Spotifyn pääkonttoriin tapaamaan perustajia, joten siitä olen aidosti iloinen. Kiitosta.

Enkä ole ainoa, moni muu on lopettanut Spotifyn tai Elisan foorumeilla. Ihmiset kyllästyvät siihen, että aika katoaa niin nopeasti, ja me tuhlaamme sitä grillipihtien vuoksi Elisan tapauksessa. Spotifyn matka pääkonttorille voi olla uskomaton, mutta sen eteen on täytynyt painaa pitkät tunnit joka päivä. Palkatta. Sekin oli kamalaa, että minimalistille saapui koko ajan arvotonta paitaa, sukkia, sontsia sekä mitä muuta. Tuohon aikaan kotini oli täynnä tavaraa ja täytin myös kierrätyskeskukset. Sekä suvun.

Tauko teki hyvää aina, tunteja palkatta

Myönnän edelleen, että olen persoonana INFJ, ja meitä hyväuskoisia asianajajia on helppo käyttää niin hyväksi. Rakastamme auttaa, usein pyyteettömästi. INFJ on luotu auttamaan, tuomaan hyvää maahan. Olen kuitankin työstänyt itseäni, enkä enää aio auttaa ilmaiseksi. Jatkossa en usko olevani Elisalla. Ei siinä ollut pienintäkään järkeä. Yhteisömanageri painotti, että ohjelmaan kuuluu auttaminen, eikä tuo tarjouksien kyttääminen. Minusta oli ihanaa, että tiesin mitä samaiset liittymäni maksavat muualla.

En tekisi sitä hommaa enää päivääkään. Eikä kiinnosta edes palkalla. Rasittavaa. Kiukkuiset asiakkaat tulevat purnaamaan päin naamaa, että Elisan verkko on ihan perseestä! Taas on bitti jumissa! Elisa on niin surkea! Se oli sinun syytä, vaikka en ollut edes töissä koko firmalle. Tuo antoi riittävästi esimakua mitä Elisalle työ voisi olla. Minua ei kiinnosta pätkääkään palvella kiukkuisia asiakkaita, joiden porno on katkennut Elisan verkko-ongelmaan. He ovat hyvin vihaisia tästä syystä. Ei voi suositella Elisaa.

Ehkä muutamasta tuhannesta sitä työtä tekisi, mutta että grillipihtien takia? Saisit parempaa elämää. Mikä muuttui ilman Elisan OmaYhteisöä? Aikaa on vapautunut. Olen löytänyt luonnon Kintulammin, Harjun hyvän ulkoilureitin, Julkujärven frisbeegolfin ja mitä muuta. Paino ja stressitaso on laskenut. Elisan asiakkaat eivät vie enää yöunia sillä, että verkko ei taaskaan toimi. En ymmärrä kuinka muut jaksavat sitä hommaa. Moni muu on edelleen siellä auttamassa Elisan vihaisia asiakkaita palkatta.

Yhteenveto: minkä taakseen jättää, uutta hyvää löytää

Luulet, että mitä ihmettä? Jätkähän on päässyt konkariksi omalla foorumiurallaan. Miten voit lopettaa kesken? Oletko hieman tyhmä? Tyhmät ihmiset eivät tuhlaa aikaa palkattomiin hommiin. Työstä pitää aina saada korvaus, ja jos tämä tehdään vapaaehtoisesti, se tehdään vapaaehtoisesti. Kukaan Elisalta ei voi pakottaa minua avustamaan ilmaiseksi ilman oikeutta mielipiteeseen, että Elisa on nykyään hyvin kallis operaattorini ainakin puhelinliittymissään. Sitä mielipidettä ei saanut siellä juurikaan kantaa.

Elisan luottojäsenyys tarkoittaa Elisan ihannointia, ja siihen en henkilökohtaisesti kykene. Minusta ihmisillä tulee olla oikeus ilmaista mielipiteensä puulaakista, koska todellisuudessa olin vain asiakas, niin kuin muutkin palkattomat foorumiorjat kyseisellä verkkosivustollasi. Saatan olla hauska, saatan olla vaativa, mutta jokaisella on oikeus kommenttiin, eikä Elisan yhteisömanageri tule sitä estämään. Jos Elisan foorumilla tästä saa porttikiellon, niin keskustelu käydään aina jossain. Nykyään täällä.

Oletko aktiivinen foorumilainen Elisalla, Telialla, Matkapuhelinfoorumilla tai Vauva.fi:ssä? Vaikka et auttaisi, vaan juttelisit niitä tai näitä, kysyhän itseltäsi miksi. Vietin varovaisen arvion mukaan noin tunnin päivässä foorumeilla tänä vuonna, ja tuo on ongelma. Viisi vuotta sitten vietin helposti useita tunteja päivässä foorumeilla. Mitä kaikkea muuta voisit tehdä tunnin päivässä enemmän? Se on vain omasta tahdosta kiinni: voit irtisanoa itse itsesi foorumilta kuin foorumilta menettämättä mitään.

Olen tietysti harmissani, että tunteja on mennyt hukkaan. Jos tekisin samaiset jutut palkkaa vastaan, olisin tällä hetkellä varmaan sapattivapaasta nauttiva monimiljardööri, joka on sijoituksiaan vastaan noussut pintaan. Näitähän on. Netissä on tuhansia sijoitusblogeja, joiden kirjoittajat vaurastuvat vuosi vuodelta samaan aikaan kun Elisan yhteisömanageri ei viitsi palkkaa maksaa palkattomille avustajille. Olen tällä hetkellä hieman vauraampi, koska tosiaan sain töitä, ja nyt katsotaan mihin tämä johtaa.

Katsele vain rohkeasti eteenpäin ja kylläpä vain: ihmeet sekä aika ovat sinun. Alustavasti hain Palstalta pientä keskustelua, kenties ystäviä, mutta se on mennyt ainaiseksi auttamiseksi. Lopulta koukutuin. Ei ole nurinkurista, se on väärin. Auttaa muita asiakkaita tavalla, että Elisan tukipuhelin soi vähemmän.

Onneksi tajusin lopulta, että elämässä on muutakin kuin Elisalle työskenteleminen, ilmaiseksi.

Kommentit

Pettynyt sanoi…
Pitkäänpä jaksoit pitää taukoa Elisan foorumilta, puhut toista ja teet toista, mistä on kyse? Hieman naurettavaa tuollainen toisena ihmisenä esiintyminen ja nuo tahalliset kirjoitusvirheet. Ei tuosta kovin vaikeaa ole huomata kuka siellä nimimerkin takana oikein on, mutta koita nyt mies ryhdistäytyä!
En enää käy foorumeilla, en etenkään Elisan foorumeilla. Enkä käy nytkään katsomassa mistä puhut. Muuta elämää, kyllä Elisa tulee menettämään asiakkaitaan, kuin myös foorumilaisia. Se vaatii vaan hetken tajutakseen, että aika menee näillä foorumeilla hukkaan. Sitä paitsi tunnukseni siellä on lukittuna ainakin maaliskuun alkuun ja hyvä niin: toivottavasti tajuavat pitää lukittuna jatkossakin. En nimittäin aio siellä enää käydä, aika menee hukkaan kun kirjoittelee foorumeille. Samoin kuin Facebookissa, ei mitään annettavaa.
Anonyymi sanoi…
Etkö itse vapaaehtoisesti alunperin alkanut sinne kirjoittelemaan? Kirjoittelit monesti siihen sävyyn kuin olisit elisalainen, jonka vuoksi lopulta "ylennettiin" avustajaksi?

Tuo, että firmat teetättävät sinällään itselleen kuuluvia hommia muilla, maksavilla asiakkaillaankin, on nykyisin yleistä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Joukkouttaminen . Testauttaahan Mikkisoftakin Win 10 SAC-versioiden päivitykset asiakkaillaan, kun solmussa olevista koneista saa lukea miltei kuukausittain.

"Elisaa ei loppuasiakas kiinnosta pätkääkään, sen huomaa jo siitä, että DNA:sta poiketen vikailmoitus maksaa."

Millä perusteella maksaa? Eikö enää ole mitään veloituksetonta väylää vikailmoituksille?

DNA on vielä hyvä operaattori, mutta katsotaan, ollaanko jouluna vielä samaa mieltä. Voi olla, että nämä halvat liittymät tulevat tiensä päähän ja edullisimmat tarjolla olevat tulevat olemaan enää vain 100 Mbit 30 €/kk liittymiä. Lisäksi DNA:lla ei mobiililaajakaistaan tule erillistä veloitusta julkisesta IP:sta, eikä liittymien markkinointiluvan poistosta.
Täysin vapaaehtoisesti. Jokainen menee siihen samaan: tulee autetuksi ja alkaa auttaa. Tämä oli tuhansien viestien kierre. Elisalla soittaminen maksaa ja sähköinen vikailmoitus on hyvin piilossa. Voihan DNA:kin mennä huonommaksi, mutta ainakin toistaiseksi on toiminut (parhaat hinnat tiskin alta tai numeronsiirrolla). Elisalla ei markkinoinnin poisto maksa enää pitään EU:n määräyksestä.
Jupe sanoi…
Satuinpa tässä jokunen kuukausi sitten löytämään blogisi. Vaikka olen monista asioista kanssasi eri mieltä, niin mielelläni luen tätä, sillä mielestäni "oman kuplan" ulkopuoliset asiat voivat herättää uusia ajatuksia, kuten tämä blogi tekeekin.

Mielestäni unohdit kirjoituksestasi erään tärkeän pointin, keskustelun itsessään. Foorumeilla oleminen ei välttämättä tarkoita F5:n rämpyttämistä ja uuteen ketjuun vastaamista. Mielestäni parasta foorumeilla on erilaisten asioiden ympärille syntyvä keskustelu. Käyn itse foorumeilla 3-4 kertaa päivässä, ja jokaisella kerralla aikaa kuluu ~5-15 minuuttia. Seuraan lähinnä tietyn aihepiirin ympärillä käytyä keskustelua uuden oppimisen toivossa. Tästä syystä en koe käyttämääni aikaa hukkaan heitetyksi. Toki kiinnostavaa asiaa löytyisi muualtakin, mutta olen katsonut parhaaksi seurata ainoastaan tietyn aihepiirin keskustelua, muutoin foorumeista muodostuisikin kuvailemasi aikavaras.

Mitä tulee auttamiseen, niin mieluusti autan, mikäli kiinnostavassa aiheessa tulee kysymys johon osaan vastata. Mutta en kyllä selaile sivukaupalla aiheita etsiäkseni kiinnostavaa viestiketjua johon voisin vastata.
Hei, olet asian ytimessä!

Monilla ihmisillä syntyy addiktio, jota voi yrittää pienentää erilaisilla foorumilakoilla. Näin se pitäisikin olla, että foorumit odottavat meitä, emmekä odota foorumeita itse. Kuulun kyllä yhteen foorumiin ja käyn siellä kerran viikossa.

En kuitenkaan suoraan ymmärrä näitä "yritysfoorumeita", joihin palkataan ihmisiä avustamaan, niin miksi pitäisi siinä tapauksessa auttaa ilmaiseksi muita. Paljon on sitten näitä oikeita harrastefoorumeita, joissa ajanvieton ymmärrän täysin.

Toivotan sinulle mukavaa viikonloppua suosikkifoorumeillasi!

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Jyri kertoo sinulle nyt elämänopeistaan

Paunulla sapattivapaan kiertoajelulleko

Vain kolme vuotta ilman narsistia, juhlit

Pirtilillä ei Paunun ahdinko katoa, ikinä

Pyöräilin 125 km Loimaalle ilman saleja

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Älä nuukaile liikaa! Budjettiko nousuun

Pirkkalaan uusi kuntosali, ei uimahallia!

Olepa seitsemän kuukautta, S-pankissa

Jyrin älypuhelimessa asuu 25 sovellusta