Ruuhkaa? Entä pirkkalalaisten arki
Ruuhkaisessa ruokakaupassa asiakas on keskellä ihmispaljouttasi, yrittää navigoida ostoskärry tai ostoskori kädessä, ja ollaan Pirkkalassa. Hän vaikuttaisi hieman kiireiseltä ja stressaantuneelta, mutta ei siinä kamalasti muutakaan voi. Äänimaailmakin on täynnä muiden puheensorinaa, kärryjen kolinaa ja kassojen jatkuvia piippauksia. Asiakkaat jakaisivat yhteisen päämäärän, mutta mittani on ollut täysi pitkään. Käyn ruokakaupassa myöhään illalla, naapurini käy rauhallisessa kaupassa kolmelta yöllä.
Pirkkalan arki on toisaalta pimeydessä rämpimistä, vain kahteen kertaan tekemistä ja verorahojen hukkaamista joutaviin rantauudistuksiin. Huovin teollisuusalueelle johtava mielipolku on pilkkopimeä valovuosia, eikä ketään kiinnosta, tätä on autoilevan kansan paratiisini. Kunnalla meni ohitse tilaisuus valaista ulkoilureitti parisen vuotta sitten, kun aivan vierestä tehtiin valaisinurakkaa samaisen kunnan toimesta, mutta kyllä se myöhemminkin onnistuu. Eiköhän sinne valoa saada, älä murehdi sitä nyt.
Kannattaako lukemista jatkaa?
- Artikkeli käsittelee Prisman ruuhkaisuutta, erityisesti nyt iltaisin. Pirkkalan asukkaat kärsivät ruuhkista, liikenteen melusta ja kalliista asumisesta. Ratikkatyömaiden ja Tampereen kasvunkin myötä kaupankäynti on entistä ruuhkaisempaa. Blogisti kertoo omasta tavasta tulla ruuhkitta.
- Jutussa korostetaan introverttien ja erakkojen tarvetta vetäytyä rauhallisempaan ympäristöön. Pirkkalassa tämä alkaakin olla usein yhä vaikeampaa jatkuvien rakennusprojektien ja lisääntyvän asutuksen vuoksi. Nautintojen kauppareissuistasi vuosieni takaa on tullut erakolle pakkopullaa.
- Kirjoittaja kritisoi kuntia siitä, että asiat tehdään noin kahteen kertaan. Veronmaksajat toivoo, että lähellä olevat valaistusurakat tehtäisiin vaikka samaan aikaan, mikä säästäisi kuntamenoja ja uusia autokilometrejä paikalle saapumiseksi uudelleen. Pirkkalassa unohdettiin jatkaa urakkaa.
- Merkinnässä korostetaan, kuinka tanssimusiikki vaikuttaa tunteisiin suoraan ja syvästi. Se voi herättää iloa, virkeyttä, harrasta tunnelmaa tai liikuttaa kyyneliin. Musiikkisi auttaa jaksamaan ja tuntemaan yhteyttä ulkomaailmaan. Tanssimusiikki on monelle merkittävä inspiraation lähde.
- Toisaalta artikkeli käsittelee joukkoliikenteen haasteitani Pirkkalassa. Paunu on lopettanut, ja Vekka Group kamppailee talousvaikeuksissa. Vekka Groupin ne taloudelliset ongelmat aiheuttivat huolta kuntalaisille, sillä yhtiö ei ole pystynyt maksamaan velat ja luopui eräistä sopimuksista. Se herättää kysymyksiäkin siitä, kuinka kauan Länsilinjat Oy pystyy ajamaan Pirkkalaan tappiolla.
Tämä tiivistelmä on luotu tekoälyn avulla.
Pirkkala liittyi luontoystävällisiin kuntiin, mutta se ei minua lohduta. Haluaisin uskoa siihen, että kotikunnasta tulee luontoa vaaliva, mutta uusimmat kaavat upeisiin metsiin eivät anna syytä juhlaan esimerkiksi Kurikassa. Olenpa puhunut tästä jo pitkään, Pirkkalasta selviämiseen tarvitaan musiikkia, siksi uusin Spotify Premiumin jälleen: puolella vuodella eteenpäin. Tanssimusiikkia voinee kuunnella vielä 517 päivää ilman mainoksia ja ohitustien melua. Todennäköisesti uusit jatkossakin, kuka ties.
Lopuksi tyydyn joukkoliikenteen pariin. Vaasan joukkoliikennettä hoitava Vekka Group on velkaa kaupungille yli 370 000 euroa, mikä olisikin kertynyt kesäkuusta 2023 lähtien lippujen myyntituloista ja sakkomaksuista. Kaupunki on neuvotellut bussiyhtiön kanssa kahdesti tuloksetta. Lopulta kaupunki päätyi kuittaamaan velat liikennöintikorvauksista. Vekka on ollut taloudellisissa haasteissa muissakin kaupungeissa, kuten Hämeenlinnassa, mikä herätti huolta yhtiön joukkoliikenteen jatkuvuudesta.
Pirkkalan Prismalla kello 23 jälkeen, ruuhkaa pakoon
Moro, stressaannutko ruuhkilla, liikenteen melusta, ahtaasta ja kalliista kämpästä sekä vieraista ihmisistä ihollasi? Et ole ainoa, vaikka et pääkaupunkiseudulla asuisikaan. Tätä samaa ja usein paljon enemmänkin voisit kokea myös Pirkkalassa. Pirkkalan Prisma on valmiiksi ruuhkainen ilman hidasta ratikkatyömaata, mutta stressi on kova ruuhkasta ja tunnelmistani alkavan ratikkatyömaan keskellä. Tampereen kasvu ruuhkauttaa näitä kauppoja koko ajan lisää, siksi asioin siellä nykyään kello 23.
Pirkkalalainen erakko nautti kauppareissusta vasta, kun kaupalla kuljeksii samaan aikaan yksi tai korkeintaan muutama ruokakunta. Viime aikoina jatkuvasti kasvava suurehko ihmismassa on alkanut häiritä paikallista. Tiet ovat jatkuvasti tukossa, parkkipaikkaa et löydä mistään tai se maksaa maltaita. Julkiset ovat täynnä spurgua ja muita epämääräisiä tyyppejä. Koko ajan rakennetaan ja haalitaan niitä. Tosin, vaikka katu- ja liikenneinfra ei Kenkätiellä vedä vieläkään, teitä asukkaita tarvitaan ja lisää.
Pirkkalassa ei ruodita koskaan keitä kylään muuttaa. Miksi ei? Ketään ei voi vähempää kiinnostaa. Näiden kaavojen ja kiireen keskellä ei kerkeä miettimään sellaisia. Suurinta osaa ruuhkat eivät haittaa, mutta introvertit rasittuvat ja koittavat selvitä seudun järjettömistä kasvuista tietäen, että piakkoin on ruuhkaisempaa. Minä vuonna kauppaani ei yölläkään enää mahdu? Anteeksi, mutta niin kiinnostaa. Se on muuttotappiopaikkakuntien juttu, että kun muutat kylälle, ne ihmiset etsivät tietoa ja kyselevät.
![]() |
Ruuhkittani hypermarketiin Pirkkalassa |
Lähdetäänpä siitä, että energiataso ei ole introverteilla iso alkuunkaan, joten kaikenlainen ruuhka-Suomen ihmispaljous saa väsymään ja stressaantumaan. On outoa ajatella, että nykyään myös Pirkkala kuuluu ruuhka-Suomeen. Partolassa et voi keskipäivällä edes käydä. Moni päättäjä on sanonut minulle suoraan, mitä jos muuttaisit Kihniöön sitten. Kapitalismi näyttäytyy Pirkkalan kaupoilla hyvin. Voittoa pitää kääriä, vaikka se tarkoittaa osalle asiakkaista päänsärkyä tai ahdistuneisuutta ihmisvilinässä.
Erakolla on tarve vetäytyä väkijoukostaan, löytämällä rauhallisemman paikan rauhoittuakseen ja palautuakseen. Kysyn vain, löytyykö tällaista paikkaa enää Pirkkalasta, vaikkapa kymmenisen vuoden kuluttua? Matkustamalla täällä Suomessakin olen huomannut sen, että kauppareissun ei tarvitsisi olla stressaava, kunhan ollaan maaseudun antimissa. Mänttä-Vilppulassa esimerkiksi kauppareissu tuntui rauhalliselta keskellä suloisinta päivää. Tuumi, eihän yhteiskuntaa tarvitse rakentaa enemmistölle.
Moni maaseudun vangeista toivoisi paremmasta huomisesta, mutta muutto ei välttämättä ratkaise ainakaan kaikkia ongelmia. Pirkkalan arjessa kiire, nämä ruuhkavuodet ja jatkuva uudistuminen näkyy ja kuuluu. Kauppareissulla ei ehdi tai jaksa vaihtaa muutamia sanoja, kaikilla ja kaikkialla on kiire, että ei siinä jäädä juttelemaan. Ohitustien tuntumaa, kuule oravanpyörän ääniä, eikä moottoritie yöksikään hiljene. Mieti vielä kerran haluaako tällaista arkea nauttia ja muistathan poiketa kuulokeosastoilla.
Kauniita maisemia nyt, mutta pimeydessä rämpiä saa
Vähän samaan tapaan kuin Tampereella, nyt Pirkkalassa ratikka on tärkeintä. Paunun lopettaessa suorat bussiyhteydet Vähäjärveltä sinne Kyöstiin vuosia sitten, joukkoliikenne heikkeni. Muistan, kun annoin palautetta kunnalle jo tuolloin, että valaistusta saisi tuoda saunamatkalle. Parisen vuotta sitten ilahduit siitä, että vastaavalla polulla valaistusurakka oli juuri alkamassa, kivan Huovin ja Turkkiradan teollisuusalueen takaa. Urakan valmistuessa kuntalaisten arki on vähän helpottunut, muttei täysin.
Et ole hyödyllinen kuntalainen, joten veronmaksajina en asiasta puhu. Olisi silti kiva, että muiden veronmaksajien varastoja käytettäisiin viisaasti. Ei ollut kuin alle kilometrin pätkä, ja sen olisit voinut tehdä samalla kertaa. Kuvittele seisovasi tässä. Katson vasemmalle ja valaisinurakan viimeisin valo on alle kymmenen metrin päässä. Kertoo ikävän paljon tämän kunnan touhuista. Viiden vuoden kuluttua, ehkä, tilataan uusi valaistusurakka ja taas maksetaan — hullu mies kerralla valaisinurakkaa tekee.
Etenkin ilmastonmuutoksen aikana talvet ovat lyhyitä ja on todella liukasta. Olisi kivaa, jos eteen näkisit, niin voisi varoa paremmin liukkaita kohtia. Olettamus on, valaistus saadaan kuntoon, kunhan kunnan virkamiehet ehtivät toteuttamaan aiempia. Huovintie on tarkoitus jatkaa Lentoasemantielle ja kyseinen pelto on sen jälkeen teollisuuden jatketta. Voisin kuvitella, että tuota myös Matti Näsi haluaa. On se kapitalismi niin mukavaa, vaikka pellolla olen kauriita, kettuja ja susia silloin tällöin nähnyt.
![]() |
Pellolle vain kaikki pellolta, muutakin on |
Pirkkalan arki on juuri siitä, että ehdokkaat rummuttavat paremmasta Pirkkalastakin ja äänestää pitäisi. Minkälainen ääni tuo tänne valoa pimeyden keskelle ja ennen kaikkea muuta mikä olisi se ääni, joka huomioisi muutakin kuin äänestäjiään. Linnut ja eläimet eivät äänestä. Jatkuvin puhtaan luonnon kaato Pirkkalan arjessa on tuonut kuntaan uudenlaisia juttuja. Jotkut asukkaat ovat huomanneet uusia vieraita kotipihallansa, esimerkiksi kanahaukkoja. Ketut ja ne muut tulevat koko ajan lähemmäksi.
Pirkkalan virkamiehet! Metsät alas vaan, vie samalla monet kodit. Sopiiko, että joku toinen kerta teidän koti lähtee alta, niin opettaisi ajattelemaan tuossa luontoviisaassa kunnassa. Linnuilla on hyvä muisti ja älykkyyttä, oman pesän sijainti tiedetään! Ihminen tuhoaa kaiken rahankiillot silmissä. Mieti välillä itsekin täytyisikö kuntalaisen törmätä kanahaukkaan iltalenkeillä, eikö sen reviirinä ollut vähän toisenlainen maisema? Kanahaukka pesii yleensä näissä vanhoissa havumetsissä, ei Suupantorilla.
Pirkkalan arki on tarkalleen siinä, että kuntalainen voi osallistua kehitykseen. Tämä on hyvä asia, lomake ei tosin millään tapaa varmista kuntalaisuutta. Miten ne tulokset vääristyivätkään lopulta, jos lähettäjää ei tunnistettu vahvasti? Hyvää näkymää toki, mutta et saanut vastata toisella lailla. Omasta mielestäni Vähäjärven seutu on nytkin hyvä, sellaisenaan. Miksi tänne pitäisi rakentaa yhtään mitään, jos tapana on rikkoa, sotkea ja turmella kaikki? Minkälaisen järviseudun sinä haluaisit, kerro toki?
Elektronista tanssimusiikkia, ei arjesta muuten selviä
Paunulaisissa.-soittolistallasi on nyt 7 623 tanssibiisiä, kuunneltavaa riittää. Se on 412 tuntia ja 8 minuuttia elämästäsi. Voi olla, etten kuule samaa kappaletta uudelleen viikkoon. Uusia lisäyksiä tulee koko ajan, mutta myös vanhoja klassikoita kuunnellaan, DJ THT:n remikseillä. Kirjoitin viime viikolla ilmaisesta suoratoistopalvelusta, mutta en sitä itse käytä. Koen saavani niin paljon vastinetta musiikin kuuntelusta, ja kuuntelet sitä myös erityisen paljon, ettei kymppi kuussa siitä kaikesta tunnu juuri.
Melodian vasta alkaessa, 2.19 minuutin kohta, karvat nousevat pystyyn ja onnensiemenet tulevat. Vaikka ollaankin keskellä keskeisintä kasvuseutua. Istahdanpa ABC Pirkkalan pöytään ostamatta ensin mitään, mutta tanssibiisin loputtua lähden kunnolla liikkeelle ja tuhlailet hupirahaa. Usko, että monen hupirahaan budjetointi on oikeasti hyvä asia. Sinulla on tässä tietty budjetti, jota voin tuhlata vapaasti, mutta en täysin loputtomasti. Onko päättäjillä budjetti, kun tuntuu sitä hilloa sotaankin riittävän?
Sinulle tanssimusiikki on syy elää. Luontoni kaikkine oheispalveluineen vain täydentää tätä. Olet onnellinen siitä, että naakat ovat löytäneet kotini. Joka aamu katson naakkoja viereisessä metsikössä etsimässä ruokaa, olen tehnyt todellakin töitä lintujen kalastelemiseksi tänne. Ulkona ollessa kuulisin mielellään linnunlaulua, se paikoin kuuluukin, mutta ohitustien melu peittää ilmaisen konsertin ilon. Linnunlaulua pitää tihrustaa Pirkkalassa, kirjaimellisesti. Parempi se ohitustien melu totta kai on.
![]() |
Pirkkalassa on pakko kuunnella musaani |
Tanssimusiikki potkii tunteisiin suoremmin kuin mikään taiteenlaji. Sillä on ainutlaatuinen kyky ilahduttaa, virkistää, järkyttää, luoda harrasta tunnelmaakin ja liikuttaa lopulta vaikka kyyneliini asti. Ennen kaikkea muuta tanssimusiikki auttaa minua jaksamaan, rentoutumaan vilkkaalla Sorin aukiolla ja tuntemaan ystävyyttä ilman ystävää. Kuuntelen elektronista tanssimusiikkiasi tänään yli 20 vuoden ajan. Vakuutan, että se soi myös viimeisenä elinpäivänä, milloin sellainen päivä sitten taas onkaan.
Toisinaan tanssimusiikista innostuu lähiluonnossa samoiluun ja näkee uhanalaisia lajeja. Muisto, mielikuvat ja mielleyhtymät voidaankin tuntea musiikin kautta normaalia voimakkaampina. Musiikki olisi siten eräänlainen tunteiden ja muistojen kieli. Sen on huomattu olevan erittäin tehokas mielialan parantaja ja biiseillä voidaankin purkaa pahaa oloa, pitää hyvää mieltä yllä tai käydä tunnekokemuksia läpi. Yksi niistä tapahtui eilen, kun törmäsit iltalenkeillä outolintuun. Hän bilettää ja pitää hauskaa.
Stonecoldin biisi After The Sun soi, tulikin hypittyä iloista :) Illan pimetessä näkösällä kymmeniä variksia Pirkkalan Citymarketilla ja vilkutin niistä jokaiselle. Sanoin, haluan nähdä linnuista jokaisen myös jatkossa. Pirkkalalaiset, ehkä tamperelaiset ihmettelivät, mutta sanoin vielä lopuksi olennaisen. Varikset hei, kaveritkin tänne! Nautin jokaisesta. Paluumatkalla soi Kolizionin biisi Doomed ja tunteet vain voimistuivat. Länsilinjoilla huomaan, kuulokkeet vetelevät viimeistä, takuuvaihto siis edessä.
Bussiyhtiön vaikeudet, miten se vaikuttaa Pirkkalaan!
Pirkkalan arki on musiikkia ja joukkoliikennettä. Paunu on lopettanut joo, mutta Vekka Group on talousvaikeuksissa myös. Uutistulviesi mukaan Vekka Group ei ole vakavarainen yritys ja sillä on ollut ongelmaa maksuissa. Se ei esimerkiksi ole pystynyt maksamaan yhtään mitään busseista, joita yhtiösi on joutunut vuokraamaan Tampereella tai Vaasassa. Tampere joutuisi turvautumaan koviin keinoihini ottamalla rahat liikennöintikorvauksista Vaasan tavoin. Pirkkalassa mietitään Nyssen vakauttakin.
Vaikka vararikon partaalla oleva yritys ei ajakaan Pirkkalassa mitään, kuntalaisilla on huoli siitä, pystyykö Nysse järjestämään liikennettä: esimerkiksi perä-Pirkkalaankaan pitkään. Totuutta on, että Suomessa ei taida olla yhtäkään kannattavaa linja-autoyritystä. Nyssellä on tapana polkea sopimukset niin halvoiksi kuin mahdollista, siksi monella herää sen vuoksi kysymys jos toinenkin siihen, kauanko Länsilinjat Oy ajaa niitä tappiolla. Olet sitä mieltä, että Vekka on tarjonnut liian halpoja tarjouksia.
Vekka kamppailee yli puolen miljoonan maksurästien kanssa pelkästään Hämeenlinnan seudulla. Yhtiö ilmoitti luopuvansa kaikista liikennöintisopimuksista kaupungin kanssa. Hämeenlinnalle ei käy, koska liikenteestä katoaisi yli puolet. Totuuden siementä ei haluta kuulta, ei Tampereella jo, eikä edes tuolla Hämeenlinnassa. Jos tavoitteenasi on mahdollisimman edullinen sopimus, tuskin kannata enää tässä vaiheessa ihmetellä, jos sellaisen myös saa? Toivottiin näitä hyviä tarjouksia, siinä (oli) yksi.
![]() |
Bussiyhtiön alamäki huolettaa Pirkkalaa |
Moni liikennöitsijä haluaisi voittaa ja tuossa on lopputulos. Tehdään koko ajan vain alhaisempia tarjouksia, vaikka inflaatio on ja pysyy vuodesta toiseen. Se kurittaa niin Vekkaa kuin muitakin nimiä. Muistakaa kaikessa tässä kilpailutuskiimassa kaiken tämän, että Väinö Paunu osasi hinnoitella, ja tätä esimerkkiä myös Martti Paunu noudatti. Paunu laskisi aikaa sitten, että Helsinkiin täältä Tampereelta on kannattavaa vain täydellä kalustolla ja 27 euron hinnalla. Hintasota tuli ja kaikki tuototkin suli.
Martti Paunu osasi näin laskea senkin, ettei nykyisenlainen Nysse-diilisi ole kultakaivos ja lopetti tarjouskilpailuihin osallistumisen maaseudun linjoja lukuun ottamatta. Vekka ilmoitti jo viime vuoden lokakuussa lopettavansa koulukuljetukset Hämeenlinnassa. Tuolloin yhtiö perusteli päätöstä hienoilla taloudellisilla syillä. Yrityksien maksutietoja seuraavan Intrumin mukaan, Vekka Groupille on kertynyt satojentuhansien eurojen maksuviiveitä, mikä aiheuttaa huolta myöskin Pirkkalan kilpailutuksissa.
Paunusta ei ole enää kuin muistoja jäljellä, mutta onko kohta Vekka-muisto ja tämä on vasta alku. Unionin täytyy lakkauttaa isot liudat turhia säännöksiä, näin sitä bussiliikennettä voi harjoittaa jälleen kannattavasti. Ruokakaupat sen kuin porskuttavat siinä Partolalla, mutta vierestä ajelevat dieselbussit saavat hädin tuskin polttonestettä kuitattua. Toinen tapa suitsia niitä Vekan tapaisia autotallifirmojasi on vaatia kilpailutuksessa halpuuden lisäksi laatuja, jotta Länsilinjat tai vastaava pystyisi voittoon.
Yhteenveto: valoa kohti, meillä täällä Pirkkalassa vain
Ikiliikkuja, joka näkee valoa pilkkopimeälläkin rämpiessä, on luonteeltaan toiveikas ja vahva. Hän pystyy löytämään toivon ja mahdollisuudet vaikeimmissakin tilanteissa. Osasin nähdä pimeydessäkin hyvää, tähdet näkyivät komeina ja vierestä juoksentelevat peurat saivat hetkessä tyytyväiseksi. Ilo on, vaikka erityistä syytä iloon ei olisikaan. Jokainen paikka on tuossa kunnassa potentiaalinen uusi kaava. Kannattaa se muistaa, jos mielii muuttaa maaseuduiltaan. Ratikkatyömaa on sitten toinen hidaste.
Moni kysyy miten jaksan olla tässä kaikessa introverttina. Toivottavasti onnistun sen avaamaan. Kaupassa käydään keskiyöllä tai myöhemminkin, etkä poistu kotoa. Luovuin pihakalustesarjoistakin, koska ohitustien melu on niin voimakasta, ettei omalla pihallakaan enää viihdy. Se kuulostaa ankealta, mutta sitä se myös on, omaa rauhaa saan parhaiten tällä hetkellä kotoa. Erakko pohtii näitäkin asioita suoraan sohvalta. Monen on kuultava toivebiisit, kuntaa ei voida rakentaa enemmistöjen ehdoilla.
Prismalla voi käydä, mutta ei ruuhka-aikaan. Olet huomenna, Suupantorilla. Luulisi, että kello 22 jälkeen Länsilinjat tuo taasen Prismalle ja saat hoidettua noin viikon ostoslistan, tyylikkäästi maaliin. Soittolistat ovat jo valmiina, miten sinulla? Ei tuonne ihmisten ilmoille yhtään useammin kiinnostaisi mennä. Kello 23 siellä on juuri sopivasti ostorakoa, erakko ja pari-kolme muuta yhtä hullua asiakasta, jotka haluavat asioida rauhassa. Eikä muuten tarvitse itkeviä lapsia kuunnella, lähdetäänkö kohta!
Tykkään asua vain perä-Pirkkalalla, ehkä luontoystävällinen kunta pystytään lunastamaan, olen suorastaan vaatinut kuntaa liittymään tähän verkostoon blogissa. Myös muiden paine sai myönteisen tuloksen. Tällainen on pirkkalalaisten arki, mietitään mahdutaanko kymmenen vuoden kuluttua siitä Pirkkalan Prismaan ja kulkeeko joukkoliikenne kilpailutusteni edetessä. Uskon, että maalla ajatellaan kasvuseudun autuudesta, mutta ei täällä nyky-Pirkkalassa seudun ratikkatyömaitasi väistellessä.
Kellon lyödessä 22.30 hyppää vaihteeksi Länsilinjalle, tulkaa muutkin. Vähän kuin Kihniöllä olisit ja kassalle pääsee tulemalla. Yhtään aikaisemmin en sinne ostohelvettiin mene. Anna minulle 20 minsaa ostoksiin, niin poistun bussipysäkille tyytyväisenä erakkona ilman mitään roboja ja ihmiskontakteja.
Länsilinjat, sillä kotiin 23.30. Joraa autioilla kaduilla, kyllä sitä bassoa riittää, ja noutaja tulee!
Kommentit