Miksi kuulokkeet hajoavat näin nopeasti?

Musiikkia luonnossa
Nappikuulokkeiden hajoaminen on päivän trendi. Tehdäänkö kuulokkeista tarkoituksella helposti hajoavia, jotta ihmiset ostaisivat uudet jopa takuuaikana? Kokeilin myös langattomia kuulokkeita Bluetoothilla aiemmin, mutta niissä kestävyys oli todellista huippuluokkaa.

Toisaalta äänenlaatu jätti toivomisen varaa. Valkoiset Bluetooth-kuulokkeet kävin eilen palauttamassa Prismaan. Ääni pätki silloin tällöin ja välillä kuulokkeista kuului outoja ääniä musiikin seassa. Nämä tulppakuulokkeet hinnasta huolimatta tuntuvat sen sijaan minulla hajoavan muutamasta kuukaudesta puoleen vuoteen. Niissä on toki takuu ja takuusta saa aina uudet. Näillä menen aina takuusta toiseen vuosia.

Miksi kuulokkeet hajoavat

Philips SHB8000 ja hintalapussa seisoi 90 euroa. Kyllä näin hintavilta kuulokkeilta odottaisi myös sitä hyvin soivaa musiikkia ilman pätkimistä. Kysymyksessä oli myös kuulokkeiden heikko säätövara: talvella näiden käyttö olisi mahdotonta pipon kanssa. Nytkin ne ovat maksimilla ja mahtuvat hädin tuskin päähän. Prismassa sai hyvää palvelua ja rahat käteen. Ehkä näistä langattomista kuulokkeista ei ole musiikin kuunteluun? Jokainen kuuloke väistämättä hajoaa nopeasti.

Myös vanhemmat Philips-kuulokkeet SHB7000 Bluetoothilla olen joutunut palauttamaan Verkkokauppa.comiin, koska kuulokkeiden akku oli heikentynyt alle vuodessa. Uutena musiikkia kuuntelin kymmenen tuntia, mutta nyt vain kolmisen tuntia. Ne kuulokkeet eivät kyllä pätkineet eikä kuultavia outoja ääniä ollut musiikissa. Verkkokaupan huoltotiskillä sanottiin, että tuo akun heikentyminen on yleistä, varsinkin jos käyttää erityisen paljon.

He antoivat lahjakortin myymälään vaikka olisin kyllä toivonut rahana palautuksen. Uusia tarjottiin, mutta en ole halunnut enää langattomia ottaa. Varsinkin kun kuuntelen kotona nyt pääasiassa kaiuttimella musiikkia, joten kuulokkeita en ole paljoa käyttänyt läppärissä. Lahjakortilla ostin Trend Plus -puhelimen lahjaksi. Johonkin se raha piti kuluttaa... En usko, että Bluetoothia kannattaisi edes enää kokeilla - lienevät kaikki samaa roskaa. Pätkivät kovasti jne.

Onhan se kiva juttu, että lenkkeillessä sinun ja puhelimen välillä ei ole kaapelia. Onko se kaapelin poissaolo niin parempi asia, että kannattaisi luopua musiikin äänenlaadusta? Minua ei haittaisi että ääni olisi vähän heikompi, mutta kun kuulokkeet pätkivät jopa puhelimen läheisyydessä ajoittain alvariinsa, niin jotain on pielessä. Onhan ääni tietenkin täysin normaali kaapelin kautta, mutta kun kuulokkeita markkinoidaan myös langattomina! Tehdään tarkoituksella huonoa.

Philipsin kuulokkeet

Molemmat kuulokkeet siis palautuivat kauppaan takuuseen ja hyvä niin. Ehkä voin elää langan kanssa. Nappikuulokkeita kun voi todellakin käyttää niin läppärissä, tabletissa kuin älypuhelimessakin. Niitä yksiä nappeja, joita omistan. Ovat tosin nekin menneet rikki jo toistamiseen ja Philips tuskin enää lähetä kolmatta pakettia takuuseen. Lähetin kyllä tiedot, joita he pyysivät, mutta en usko sen auttavan mitään. Rikki mikä rikki ja uudet on ostettava. Rahaa tiskiin ja takuulla ulos.

Ensimmäisistä tulpista alle kuuden kuukauden aikana ääni vaimeni niin, että joutui kuuntelemaan kovemmalla, jotta kuuli kuten uutena. Kuulokkeet maksoivat 40 euroa ja he lähettivät kaupastaan veloituksetta toiset samanlaiset. Nyt alle kuuden kuukauden aikana niistä irtosi kaiutinritilä ja vaikka asia on vireillä, en usko, että tässä tapahtuisi mitään ihmeellistä. Vuoden aikana toiset kuulokkeet jo rikki, tuskin laittavat kolmansia. Valmistaudun ostamaan uudet.

Rahakysymys ehkä? Maksoin 40 euroa, sain vielä toistamiseen samanarvoiset kuulokkeet, miksi he lähettäisivät enää kolmansia? Ovatko nappikuulokkeet tehty hajoamaan? En ole jaksanut odotella päätöstä tuohon asiaan ja kävinkin eilen nappaamassa Tokmannista Pioneerin 25 euron in-ear-kuulokkeet. Eivät nämä kalliit ole, mutta miksi edes ostaa kalliimpaa, jos napit hajoavat useamman kerran vuoden aikana? Niin, en tiedä. Vaihdan taas takuuseen kun aika on.

Saatan olla myös väkivaltainen, mutta tuskin. Käytän kuulokkeita yhtä hyvin kuin mitä tahansa muutakin elektroniikkaa. Ja silti ne hajoavat. Saa nähdä miten pitkään Pioneer toimii. Äänenlaatu oli ainakin hyvä tähän hintaluokkaan. Ja eipähän tarvitse arvuutella tuleeko Philipsiltä enää kuulokkeita ja saa kuunnella musiikkia toimivilla sellaisilla. Kovin on ollut hiljaista sähköpostissa eilisestä. Ehkäpä asian selvitys kestää? Toisaalta ei varmaan kiinnostakaan.

Loppusanat

Myös Bluetooth-kaiuttimeni on mennyt rikki, koska sen kautta toistettu ääni oli vaisumpaa kuin uutena ja jos volyymiä nosti, alkoi basso kumista. Näin kaiuttimet olivat siis kuuntelukelvottomat. Niitä myös sai ladata alvariinsa. Uutena paketissa ei kyllä lukenut edes arvioitua kestoaikaa, joten oli kuin sian säkissä ostaisi. Hyvä tosin, että sai palautettua takuuseen ja sain siitäkin rahat takaisin. Pitänee kuluttaa musiikkia napeilla. Napeilla, joita saa vaihtaa kerran kolmessa kuukaudessa.

Kotona en tosiaan paljoa kuuntele napeilla mitään, koska minulla on Pioneerin SMA1 -kaiutin Spotify-tuella. Sillä soi musiikki verkon kautta älypuhelimesta ohjattuna. Kuulokkeita käytän nykyisin vain, kun kuuntelen jotain tietokoneen kautta. Aina ei tosin jaksa edes kuulokkeita kaivaa esiin, sillä onhan tietokoneessa ja tabletissa omatkin kaiuttimet. Niistä kuuluu yllättävän hyvin kuitenkin. Ei kiitos enää Bluetoothille. Käyttäisitkö sinä Bluetoothia nappien sijasta?

Kuulokkeiden hajoaminen minulla on päivän trendi. Ja niitä hajoaa yhtä lailla muillakin, ainakin Googlen hakujen perusteella. Osa saa varmasti takuusta uudet, mutta loputtomiin ei takuukaan kyllä ala tuotteita vaihdella. Minulla aika oli eilen, kun jouduin omakustanteisesti uudet hankkimaan. Ehkä tässä syy, miksi valmistajat tarjoavat kuulokkeille vain vuoden takuun? Alan olla perillä miksi. Ehkä kuulokkeet ovat sittenkin kulutustavaraa? Että sinäkin ostaisit uudet.

Mitä mieltä olet itse?

Kommentit