Miksi nappikuulokkeet hajoavat?

Nappikuulokkeiden hajoaminen tosi usein on päivän trendi. Suunnitellaanko niitä ehkä tarkoituksella helposti hajoaviksi jossain päin Kiinaa, jotta ihmiset ostaisivat uudet laiskuuttaan jopa takuuaikana? Kokeilin langattomia kuulokkeita Bluetoothilla aiemmin, niissä kestävyys oli todellista huippua. Laatu ei kuitenkaan vakuuttanut ja jouduin kuulokkeet palauttamaan. Sain rahani takaisin. Myyjän mielestä ostin liian halvan mallin, vaikka maksoin kokonaisuudesta 99 euroa. Kuinka paljon on teistä hyvä?

Nämä tulppakuulokkeet hyvästä hinnasta huolimatta tuntuvat sen sijaan maailmalla hajoavan tyylillä muutamasta kuukaudesta puoleen vuoteen. Niissä on toki takuu ja takuusta saat aina uudet. Työelämä on välillä niin kiireistä, että ei sitä ehdi kaikkialla käymään. Monesti on helpompaa ostaa tarjouksesta uudet, jos aiemmat ovat kaukaisemmasta liikkeestä. Koululaisella voi olla tilanne niin, että opiskelujen vuoksi ei ehdi paneutua takuuasioihin väsyneenä illalla. Tilataan uudet internetistä, tarjouksia piisaa.

Näillä menen useasti takuusta toiseen vuosia, mutta alkaa jo kyllästyttämään. En ole professori vielä, mutta voin rehellisesti todeta että minulla eivät kuulokkeet kestäisi, enpä toisaalta väitäkään olevani ainoa. Googleta vaikka itse. Tuhannet ihmiset Quorassa, Facebookissa ja blogeissa ympäri maailmaa ihmettelevät täysin identtistä ongelmaa. Miksi juuri tänään on taas se päivä, jolloin kuulokkeitaan ei pääse enää käyttämään. Kuulokkeet olivat jälleen kerran rikki. Palvelu pelaa, sitten takuuluukulle!

Omassa elämässä en koe syyllistyvän rikokseen kuulokkeita käytettäessä. Pitelen niitä kuin vauvaa tai kultasormusta. Silti hajoaminen on ennustettavaa miltei heti, kunhan Verkkokauppa.comista tuoreet kuulokkeet laukussa poistunen. Joskus en edes kerkiä poistua kovin pitkäksi Veskaan, jossa otan nämä nappikuulokkeet käyttöön nopeasti. Aikaakaan en kävele ilman elektronista tanssimusiikkia. Huomaat samalla, että kuulokkeet ovat lisänneet roskaa, mutta tämä ei enää kulkeudu kuitenkaan kotiin asti.
Nappikuulokkeet maksavat kymmenestä eurosta jopa sataan euroon. Olen kokeillut niitä kaikkia vain todetakseni, että toisesta puoliskosta lakkaa ääni kuulumasta 1-6 kuukauden kuluttua merkistä riippuen.
Mitä voi tehdä? En jaksa takuussa ravaamista. En saa enää minkäänlaista iloa jatkuvassa kuulokkeiden pakkausten avaamisesta (voisimme muuten perustaa YouTubeen kanavan EarphonesUnboxed), vau!

Tänään on jälleen kerran the päivä, joten Gigantissa nähdään. Saan uudet nappikuulokkeet takuulla!

Miksi kuulokkeet hajoavat heti, siinäpä ainutlaatuinen kysymys

Myös vanhemmat Philips-kuulokkeet SHB7000 Bluetoothilla olen joutunut palauttamaan takuuseen Verkkokauppa.comiin, koska kuulokkeiden akku oli heikentynyt vuodessa täysin. Uutena kappaleita kuuntelin kymmenen tuntia, mutta nyt vain kolmisen tuntia. Tämä kuulokemalli ei ole pätkinyt eikä kuultavia outoja ääniä ollut musiikissa. Verkkokauppa.comin huoltotiskillä sanottiin, että tuo akun heikentyminen on yleistä, varsinkin jos käyttää hyviä kuulokkeitaan erityisen paljon kuunteluun.

Antoivat lahjakortin myymälään. Olin toivonut palautuksen rahana. Uusiakin tarjottiin, mutta en ole halunnut langattomia malleja ottaa. En usko, että Bluetoothia lähden enää kokeilemaan. Tällä hetkellä epäilyttää akku niissä, mikäli vuodessa heikkenee jopa 70 prosenttia. Jouduin tyytymään etuseteliin, ja ehkä vuoden kuluttua pääsen silläkin ostelemaan jotakin kaunista, vaikkapa täysin uusia kuulokkeita. Näitähän olen "ostanut" tässä vuosien mittaan ihan koko ajan, koska joku ei osaa niitä valmistaa.

Onhan se kiva juttu, että lenkkeillessä teidän välillä ei ole kaapelia. Onko se kaapelin poissaolo niin parempi asia, että kannattaisi luopua musiikin äänenlaadusta? Minua ei haittaisi että ääni olisi vähän heikompi, mutta jos kuulokkeet pätkivät jopa puhelimen läheisyydessä ajoittain alvariinsa, niin jotain on pielessä. Ääni on tietenkin täysin normaali kaapelin kautta, mutta kun kuulokkeita markkinoidaan myös langattomina! Tehdään tarkoituksella huonoa laatua, että ostaisimme heiltä lisää tavaroita.

Kuusi kuukautta ja takuuseen

Nämäkin kandidaatit palautuivat myyjän kautta takuuseen ja hyvä niin. Ehkä voin elää langan kanssa. Nappikuulokkeita voi käyttää todella niin läppärissä, tabletissa kuin siellä älypuhelimessa. Ajattoman yksiä nappeja, joita omistan. Ovat tosin nuokin menneet rikki jo toistamiseen ja Philips tuskinpa enää lähetä kolmatta pakettia takuuseen. Lähetin kyllä tiedot, joita he pyysivät, mutta en usko sen auttavan mitään. Rikki mikä rikki. Uudet on nyt ostettava. Aiempaa etuseteliä tiskiin ja uudella takuulla ulos.

Ensimmäisistä tulpista kuuden kuukauden aikana ääni vaimeni sillä tavalla, että joutui kuuntelemaan kovemmalla, jotta kuuli ihan kuin uutena. Kuulokkeet maksavat 40 euroa, ja he lähettivät kaupastaan veloituksetta toiset samanlaiset. Nyt alle kuuden kuukauden aikana niistä irtosi kaiutinritilä, ja vaikka asia on vireillä, enkä usko että tässä tapahtuisi mitään ihmeellistä. Vuoteni aikana toiset kuulokkeet jo rikki, tuskin laittavat ainakaan kolmansia. Valmistaudun ostamaan kokonaan uudet, ei Philipsiltä.

Rahakysymys ehkäpä? Maksoin 40 euroa, sain vielä toistamiseen samanarvoiset kuulokkeet, miksi he lähettäisivät enää kolmansia? Ovatko nappikuulokkeet tehty hajoamaan? Enpä vain jaksanut odotella päätöstä tuohon asiaan ja kävin eilen nappaamassa Tokmannista tuollaiset Pioneerin 25 euron in-ear-kuulokkeet. Eivät nämä kalliit ole, mutta miksi edes ostaa kalliimpaa, jos napit hajoavat välillä elämäsi aikana? Vaihdat sitten takuuseen, sitä olisi jäljellä 23 kuukautta. Ensilenkillä rikki ja palauttamaan!

Bluetooth-kuulokkeet voivat olla todella hyvät tai isoin pettymys

Philips SHB8000 ja hintalapussa seisoi 90 euroa. Kyllä näin hintavilta kuulokkeilta odottaisi myös sitä hyvin soivaa musiikkia ilman pätkimistä. Kysymyksessä oli myös kuulokkeiden aika heikko säätövara: talvella näiden käyttö olisi jo mahdotonta pipon kanssa. Nytkin ne ovat maksimilla ja mahtuvat hädin tuskin päähän. Prismassa sai hyvää palvelua ja rahat käteen. Ehkä näistä langattomista kuulokkeista ei ole tanssimusiikin kuunteluun? Jokainen kuuloke väistämättä hajoaa nopeasti kuluttajan käytössä.

Jos rohkenen menemään tulevaisuuteen, vaikka merkintä onkin vuodesta 2014, niin 2020 ostin todella hyvät "elämäni viimeiset" kuulokkeet Bluetoothilla ja kuinka väärässä olinkaan. Myyjä lupasi laatua. Maksoin tuotteesta 269 euroa, ja vuoden kuluttua kalliit Sonyn kuulokkeet matkustivat takuun kautta huoltoon. Kamalampaa kokemusta ei ollut. Yli kuukauden ilman musiikkia, ja vika oli yllätyksellinen, koska kuulokkeiden muovisanka halkeili tietyistä kohdista. Onnekseni menivät takuuseen, rukoilin.

Myyjä olikin sitä mieltä, että olisin pudottanut nuo. Vaikka olisin, niin täytyisi 269 euron kuulokkeiden kestää? Malli oli WH-1000XM3, ja kunhan tuotetakuusta oli jäljellä kolmisen kuukautta, runonne alkoi taas. Kuulokkeiden sanka alkoi natista, olemaan laiska ja löysä, mikä kertoo ettei tarina päädy hyvin. Jospa hyvin käy, minulla on toimivat kuulokkeet muutaman kuukauden takuun jälkeen. Tämä ei tiedä hyvää Sonylle, koska tuskin ostan toistamiseen käsiin hajoavia vain 299 euron huippukuulokkeita.

Langattomat kuulokkeet tulevaisuudesta

Kävin kuin kävin tänään Gigantissa heti Tokmannin jälkeen ja ostin 25 eurolla Sennheiserin €50 napit. Ei yksinkertaisesti jaksaisi ravata näiden kuulokkeiden takia takuuluukuilla, mutta minkä köyhä voi?
Vuoden 2014 aikana taloustilanne oli niin heikko, ettei ollut varaa edes savuloheen. Ennen hetkeä sain niistä Pioneerin iltalenkillä eilen rikkoutuneista napeista rahat takaisin Tokmannilta. Onnekseni olivat pytingit vierekkäin, perkele! Laiskalle ihmiselle lottovoitto, ei millään jaksaisi pyöriä joka paikassa.

Saatan olla toki hieman väkivaltainen, mutta tuskin. Käytän kuulokkeita yhtä hyvin kuin mitä tahansa muutakin elektroniikkaa. Ja silti ne hajoavat. Saa nähdä miten pitkään Sennheiser toimii. Äänenlaatu oli tosi hyvä tähän hintaluokkaan. Ja eipähän tarvitse arvuutella tuleeko Philipsiltä enää kuulokkeita ja saisi kuunnella musiikkia toimivilla sellaisilla. Kovin on ollut hiljaista sähköpostissa eilisestä. Ehkäpä asian selvitys kestää? Toisaalta eipä varmaan kiinnostakaan, ainakaan halpaa Philipsiä. Boikottiin!

Vuoden 2021 aikana ostin Sonyn täysin langattomat in-ear-kuulokkeet ilman metriäkään johtoja. Ne ovat olleet hyviä, sillä tuosta en ole Verkkokauppa.comin huoltotiskiä sen koommin häirinnyt näissä kuulokeasioissa. Itse asiassa myyjä niitä suositteli, kun kuuli minulta, että alkaa tuntua puulta valittaa rikkinäisistä nappikuulokkeista. Ainoa WF-SP800N-mallin puute olisi luokaton mikrofoni, jota ei voi käyttää edes ruokakaupan kassoille mentäessä, koska vastaanottaja ei kuulisi muuta kuin hälinää.

Näin saisit nappikuulokkeitasi ilmaiseksi vaikka loppuelämäksi

Olen nykyään professori, koska on sitä kokemustakin kertynyt. En muista koska viimeksi olisin näistä maksanut. Saan takuun kautta aina uudet, kerron miten. Hyödynnä samaa ja et enää IKINÄ maksa.
  1. Valitse esim. Verkkokauppa.comista kuulokkeet vain 24 kk takuulla. Mitä pidempi, sen pidemmän aikaa voit pelata tätä peliä huoltotiskin kanssa, eli ainakaan tuon ajan uutta rahaa ei edes tarvita.
  2. Kokemukseni mukaan paras kesto, eli n. kuusi kuukautta, saavutetaan Sennheiserin kuulokkeilla. Tämän yli en ole vielä kuitenkaan päässyt oli hintana 30 tai 60 euroa, eli hinnalla ei mitään väliä.
  3. Jos olet huoltotiskillä kahdesti tai kolmesti, ja takuu uhkaa loppua, sanothan myyjälle pienoisen pyynnön, että haluatkin ostoksen rahana tai lahjakorttina. Perustele asia hyvin vikaantumisilla.
  4. Saat rahat tai lahjakortin. Osta samat tai toiset nappikuulokkeet, ja saat tuoreen 24 kuukauden takuun. Näin olen toiminut jo vuosia, käytännössä sijoitan nappikuulokkeisiin tässä pelissä.
  5. Jos olet täysin kyllästynyt pelaamaan tätä peliä, voit myös harkita uusia, jopa täysin langattomia nappikuulokkeita ilman johtoja. Niitä käytän nykyään ilolla (tilanne 2021): Sony WF-SP800N.
Toivottavasti tästä on hyötyä, koska kuulokkeista ei kannata maksaa ;) Säilytä kuitti aina, vaikka kyse olisi pienestäkin summasta, niistä syntyvät lopulta isot menetykset. Säilytän kaikki takuukuitit. Olisi pieni juttu sellainen, ja tarvittaessa kuitit voi skannata maksutta sähköpostiin, vaikkapa kirjastossa. Nuukalta ei kuitti huku koskaan, sillä en pystyisi rahallisiin menetyksiin sillä, että hukkaisin tositteen kuulokkeiden takuuajasta. On tämä tietysti ahaa-elämys, kun saa takuuaikana maksutta uudet parit.

Yhteenveto: suositan Giganttia tai verkkokauppaa hankintoihin

Minustapa tuntuu, että en enää jaksa. Olen kyllästynyt ajelemaan linja-autoilla Verkkokauppa.comiin, Giganttiin, Prismaan, Poweriin tai mistä nämä kuulokkeet ovatkaan sillä hetkellä. Palvelu liikkeissä on hyvää, eli takuuaikana saat aina uudet, mutta miksei kukaan korjaa sitä varsinaista ongelmaa? Miksipä meille myydään kuulokkeita, jotka eivät kestä normaalia käyttöä? Lopetin laskemisen jo yli kymmenen vuotta sitten, sillä ei tästä takuunalaisesta vaihdosta pysy enää perässä hullukaan. Perkele sentään.

Kotona en tosiaan paljoa kuuntele napeilla mitään, koska minulla on Pioneerin SMA1 -kaiutin Spotify-tuella. Sillä musiikkini soi verkon kautta älypuhelimesta ohjattuna. Kuulokkeita käytän nykyisin vain, kun kuuntelen jotain tietokoneen kautta. Minimalistina harkitsen kaiuttimesta luopumista, ja olisi jo aika kokeilla vaikkapa Deezeriä muutenkin. Heistä kuulee yllättävän paljon kuitenkin. Eikä kiitos enää Bluetoothille. Käyttäisitkö sinä Bluetoothia nappien sijasta? Minkälaisia havaintoja olet jo tehnyt?

Kuulokkeiden hajoaminen minulla on päivän jätti trendi. Ja niitä hajoaa yhtä lailla muillakin, ainakin Googlen hakujen perusteella, mutta mistä syystä. Osa saa varmasti takuusta uudet, mutta loputtomiin ei takuukaan kyllä ala tuotteita vaihdella. Minulla aika oli eilen, kun jouduin omakustanteisesti uudet hankkimaan. Ehkä tässäkin syy, miksi valmistajat tarjoavat kuulokkeille vain vuoden takuun? Alan olla perillä miksi. Ehkä kuulokkeet ovat sittenkin kulutustavaraa? Ostat uudet, koska myyjä haluaa rahaa.

On uskomatonta katsoa miten Verkkokauppa.com takoo voittoa, vaikka palautan kuulokkeita useita vuodessa takuuseen. Saan uudet. Tuottoisaa liiketoimintaa, vaikka roskaa on kaupan. Saavat nappien valmistajilta uudet rehellisen kuluttajan reklamaation jälkeen. Ilmaiseksi tietenkin. Enkä tiedä, mutta jotenkin tuntuu, että ei pitkään jaksaisi tätä. Olisiko aika valmistaa oikeasti kestäviä? Sekin vielä, että johdot kokonaan pois, sellaisia arjen in-ear-kuulokkeita ostaisin heti useita kotonani ladattaviksi.

Mitä mieltä olet? Löytyikö viimeksi kestäviä kuulokkeita, joita ei tarvitse juosta vaihtamaan ostamisen jälkeen? Jaa havaintoja kommenteissa, niin voimme muutkin hankkia kestävät nappikuulokkeet! Olet ehkä täysin kyllästynyt ravaamaan Prismassa taikka Citymarketissa takuuasioissa ja niin minäkin.

Minkälaiset kuulokkeet kestivät eniten? Oletko kyllästynyt rikkoontumisiin? Kommentoi.

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Kyllä itellä kuulokkeet hajoo, mikki ei tai ääni on paskaa. Ja kohtelen niitä, kun jumalaa,mutta silti hajoo! Alkaa vituttaa, kun ostat uudet, 60pv myöhemmi oot samas tilantees.
Tiedän tunteesi, terveisin vakioasiakas verkkokaupan huoltotiskillä nappien kanssa. Oli ne kalliit, halvat, kauniit tai jopa keskinkertaiset: samasta syystä takaisin huoltotiskillä.

Suosittelen langattomia Bluetooth-kuulokkeita, jos käytät julkisia.

Tämä on vähentänyt tarvetta käydä koko ajan kuulokkeita vaihtamassa takuuseen. Suosittelen Sonyn mallia WH-1000XM3. Julkisiin varsinkin nappivalinta, sopii myös ulkoiluun.

Viikon luetuimmat blogissa

Polje kanssani kylätietä uimarannalle

Chromebook nopeammaksi helposti

Vuoden ilman televisiota. Yllätyitkö?

Puskiaisten polkaisu, ei moottoritietä

Paunu väistää Pirtiliä linjalla 1B/12

Minulla oli maailman paras mummo

Pirtilillä ei Paunun ahdinko ikinä lopu

Näin tunnistat narsistin tuoreeltaan

Nuuka keksii elämyksiä, ei osta niitä

Mummolle lahjakortti ja sitten lisää :)