Philips kieltäytyy vaihtamasta kuulokkeita
![]() |
Ostin vähän kalliimmat tilalle |
Jaksanko tapella tästä, kun kuulokkeetkin ehdin laittaa menemään lähimpään roskakoriin? No en tiedä, minulla on jo bassorikkaat Sennheiser-kuulokkeet. Enkä halua enää Philipsiltä mitään. Ostin kuulokkeet 40 eurolla ja kerran takuu jo nämä vaihtoikin, ensimmäisissä ääni lakkasi kuulumasta toisesta kuulokkeesta. Kas kummaa, silloin kuulokkeita on käytetty oikein.
Takuu toimi hyvin, jopa vanhat käskettiin hävittämään asianmukaisesti. No ajattelin, että tässäkin kuva riittää pelkästään ja heitin ne myös menemään. Enkä kyllä lähettäisi niitä heille tutkimuksiin. Varsinkin, kun kuulokkeet olivat mainostettu kestäviksi. Missä on tämä mainostettu huippukestävyys? Todella pettynyt hankintaani, enkä usko ostavani muita Philipsin tuotteita lähiaikoina. Toivottavasti en tule ostamaan Philipsin tuotteita enää koskaan parasta partakonetta lukuun ottamatta.
Miksi Philipsin asiakas on aina väärässä?
Mitä on se suuri kestävyys, jota on testattu eläimillä, jos kaiutinritilä ei kestä sitä normaalia arjessa tapahtuvaa käyttöä? Miksi asiakas on aina se, joka on kuin lammas, eikä osaa käyttää mitään. Jos tämän Philips olisi halunnut välttää, niin kannattaa varmaan järjestää kursseja siitä, että kuinka Philipsin tulppakuulokkeita pitäisi käyttää tavalla, jonka takuunne vaatii. Voitte olla varmoja, että tämän jälkeen en teidän kuulokkeita tule ostamaan — olettehan tyytyväisiä tästä uutisesta!Miksipä ei? Eihän kukaan osaa käyttää mitään ja jos jotain sattuu mainostamaan kestävänä, niin se on sitä, kunnes takuuluukulle on asiaa. Ja selityksien tulva alkaa! Kaikesta keksitään jotain, että anteeksi, mutta tällä kertaa teitte jotain väärin. Mitä mieltä ikävästä asiasta on meidän iki-ihana Kilpailu- ja kuluttajavirasto? Tavarassa on virhe, jos se ei vastaa mainostettua. Tässä tuote ei ole kestävä, jos sen ritilä irtoaa ihan itsestään. Toivottavasti käyttävät tulevaisuudessa parempaa pikaliimaa!
Viraston mukaan myyjän on myös selvitettävä tarkemmin miten tuotetta on käytetty väärin, että virhe pääsi syntymään. Ei siis riitä, että sanotaan tuotteen olleen vääränlaisessa käytössä. Pitää näyttää heti toteen, että asiakas on itse omalla toiminnallaan rikkonut tämän tuotteen. Käytännössä Philipsille on näytetty tarkasti vika valokuvalla, jossa ritilä on irronnut. Ritilän irtoaminen on normaalia tällaisissa kuulokkeissa, koska liimaus yleensä pettää. Kannattaa harkita kuluttajaneuvojien arvokasta työtä.
Kannattaako sen sijaan pitkästyttävä tappelu? Neuvoja ottaisi kyllä keissin vastaan, mutta minullahan on jo hyvät kuulokkeet. Saa nähdä mitä teen. Alempana on Philipsin vastaus, jota sai odottaa viikkoja. Joka tapauksessa kaksi uutta kuuloketta vuoden aikana 40 eurolla on minusta ok, joskin tietysti vähän harmittaa. Harmittaa se, että sijoitin 40 euroa kuulokkeisiin, jotka eivät ole kaikilta ostin mainoksensa veroiset. Mitä mieltä olet itse? Minkälaisia kokemuksia sinulla on Philipsin kuluttajatuotteista?
Philipsin vastaus ei yllätä kissaakaan
Palaan aikaisempaan keskusteluumme Philipsin SHO2200-kuulokkeista. Olemme saaneet vastauksen, että kuulokkeen verkko ei ole voinut noin vain irrota, vaan tapaus katsotaan itseaiheutetuksi. Täten takuu ei kuulokkeita ikävä kyllä korvaa. Halutessasi kuulokkeet voidaan lähettää InfoCare-huoltoliikkeelle tarkistettavaksi. Mikäli he toteavat, että kuulokkeissa ei ole valmistusvirhettä, koituu lähetys- ja tarkastuskulut asiakkaalle. Ymmärrän että tämä päätös harmittaa, mutta ilmoita meille, haluatko kuulokkeet lähetettävän tarkistettavaksi.Tämän jälkeen päivä on muuta kuin mukava. Kiitos kuitenkin.
Loppusanat
Valmistaja tietenkin luistaa ja pelottelee, mutta koska alkuperäisiä kuulokkeitakaan ole, niin turhapa niitä on mihinkään lähetellä. Valitettavasti tällä kertaa asia näyttää jäävän tähän ja varmistan vielä sen osalta, että jatkossa kuulokkeeni ovat jotain muuta kuin Philips — tai ainakin ostan uudet kuulokkeeni suoraan Gigantista tms. Sieltä saisi suoraan rahat takaisin tai uudet tilalle. Nyt ostin ne valmistajalta suoraan. Käytännössä olisi vain parempi valehdella suoraan Philipsille, mitä en koskaan tee.Se oli aika iso virhe. Jos olisin väittänyt, että ääni lakkasi tulemasta toiseen, saisin heti uudet postiin. Virhettä ei tosin ole pakko onneksi toistaa. Kotona jo kuunnellut vuoden ainakin pelkällä kaiuttimella musiikkia, napit ovat käytössä vain ulkosalla ja matkoilla. Sennheiserit ovat kyllä äänenlaadultaan paremmat ja bassotoisto jopa tukevampi. Yllättävää onkin se, että näiden hinta oli 69 euroa. Nyt tiedän, että hyvistä napeista ei tarvitse maksaa satasia, halvallakin saa jo hyvää teknon kuunteluun.
Ja tulee toisaalta ihan samanlainen takuukin vielä. Tällä kertaa yksi hauskimmista virastoistamme eli kuluttajaneuvonta jää ilman työtä, sillä en ajatellut tuota sittenkään viedä eteenpäin. Antaa olla. Tähän tosin myös pyritään, koska monikaan ei jaksa tapella aivan loppuun asti. Luulen, että oli virhe heittää kuulokkeet menemään vielä silloin, koska niitä olisi voinut tarvittaessa näyttää neuvojallekin. Joka antaisi puolueettoman kantansa. Ja joka saisi Philipsin saappaisiin hieman kaivattua kohtuutta.
Joka tapauksessa kiitos Sennheiserille ja ei-kiitos Philipsin suuntaan näistä kuulokkeista!
Kommentit
Terveisin Laura/ KKV:n viestintä