Philips kieltäytyy vaihtamasta kuulokkeita takuuseen

PHILIPS JA TAKUU :: KULUTTAJA  :: PHILIPS JA TAKUU
Philipsin tilalle piti ostaa jotain ihan muuta

Philipsiltä saapui tänään vastaus, joka ei sinällään toiminut vitsinäkään. Philips nimittäin kieltäytyi käsittelemästäkään asiaani ilmoittaen, että jos haluankin juttua viedä eteenpäin, teknikoiden arvio tuoteviasta on maksullinen. Tapauksessa, jossa heidän mukaansa tämä asia ei kuuluisi takuuseen. Tuntuu, että eihän se kuulu, jos heti siitä keskustellaan. Maailmassa ei ole mahdollista se, että liimaus pettää tai tulee muita valmistusvirheitä? Philips on näyttänyt tässä parhaansa, ja lompakko kiittää.
Jaksanko tapella tästä, kun kuulokkeetkin ehdin jo laittaa menemään lähimpään roskakoriin? No enpä tiedä, minulla onkin jo bassorikkaat Sennheiser-kuulokkeet. Enkä halua enää Philipsiltä mitään. Ostin kuulokkeet 40 eurolla ja jo yhden kerran takuu nämä vaihtoi, sillä ensimmäisissä huippuääni lakkasi kuulumasta toisesta kuulokkeesta. Kummallista, silloin niitä kuulokkeita on käytetty oikein. Philipsille kannattaa mieluiten valehdella, niin saa nappikuulokkeet takuuseen. Tällainen palvelu ei ole hyvää.

Takuu toimi hyvinkin, jopa vanhat käskettiin hävittämään asianmukaisesti. No ajattelin, että tässäkin kuva riittäisi pelkästään ja heitin ne myös menemään. Enkä kyllä lähettäisi niitä heille tutkimuksiin. Varsinkin, kun kuulokkeet olivat mainostettu kestäviksi. Missä on tämä mainostettu huippukestävyys? Todella pettynyt hankintaani, enkä usko ostavani muita Philipsin tuotteita lähiaikoina. Toivottavasti en tule ostamaan Philipsin tuotteita enää koskaan merkin parasta partakonetta lukuun ottamatta.
Olen niin vihainen Philipsille, että en enää osta yhtäkään Philipsin kuuloketta jatkossa. En edes superkovasta tarjouksesta, piste.
Philips on hyvä merkki partakoneissa, fööneissä, ja sitten tietysti kotipartureissa, mutta kuulokkeissa kierrän kyseisen merkin kaukaa. He ovat kyvyttömiä noudattamaan takuuta ja omia mainoksiaan.

Miksi ihmeessä Philipsin asiakas on aina väärässä?

Mitähän on tämä suuri kestävyys, jota on testattu eläimillä, jos kaiutinritilä ei kestä sitä normaalia arjessa tapahtuvaa käyttöä? Miksi asiakas on aina se, joka on kuin lammas, eikä osaa käyttää mitään. Jos tämän Philips olisi halunnut välttää, niin kannattaa varmaan järjestää kursseja siitä, että kuinka Philipsin tulppakuulokkeita pitäisi käyttää tavalla, jonka takuunne vaatii. Voitte olla varmoja, että tämän jälkeen en teidän kuulokkeita tule ostamaan — olettehan tyytyväisiä tästä ilouutisesta!

Miksipä ei? Eihän kukaan osaa käyttää mitään ja jos jotain sattuu mainostamaan kestävänä, niin se on sitä, kunnes takuuluukulle on asiaa. Ja selityksien tulva alkaa! Kaikesta keksitään jotain, että anteeksi, mutta tällä kertaa teitte jotain väärin. Mitä mieltä ikävästäkin asiasta on meidän iki-ihana Kilpailu- ja kuluttajavirasto? Tavarassa on virhe, jos se ei vastaa mainostettua. Tässä tuote ei ole kestävä, jos sen ritilä irtoaa ihan itsestään. Toivottavasti käyttävät tulevaisuudessa sentään parempaa pikaliimaa!

Olen kirjaimellisesti petetty Philipsin asiakas, nyt. Katsomalla pelkkää pakkausta, minkä löysin enää internetistä (hei, se pahvinkeräys tyhjennetään viikoittain), sain muistoja matkaan. Kyllä tämä kaiken olennaisen kertoo. Kuulokkeiden valintaan vaikutti juuri tuo kestävyys, ja pakkauksen mukaan kaiken päälle voi pahimmillaan astua, ilman että tuote siitä vaurioituu. Jos kuitenkin ritilä irtoaa liitoksistaan, niin tuotteessa onkin käyttäjän aiheuttama virhe ja sitä virhettä ei Philipsin takuu enää korvaa.

SHO2200 -tuotteen pakkaus ja tiedot antavat ymmärtää kestävyydestä

Viraston mukaan myyjän on myös selvitettävä tarkemmin miten tuotetta on käytetty väärin, että virhe pääsi syntymään. Ei siis riitä, että sanotaan tuotteen olleen vääränlaisessa käytössä. Pitää näyttää heti toteen, että asiakas on itse omalla toiminnallaan rikkonut tämän tuotteen. Käytännössä Philipsille on näytetty tarkasti vika valokuvalla, jossa ritilä on irronnut. Ritilän irtoaminen on normaalia tällaisissa kuulokkeissa, koska liimaus yleensä pettää. Kannattaa harkita kuluttajaneuvojien arvokasta työtä.

Kannattaako sen sijaan pitkästyttävä tappelu? Neuvoja ottaisi kyllä keissin vastaan, mutta minullahan on jo hyvät kuulokkeet. Saa nähdä mitä teen. Alempana on Philipsin vastaus, jota sai odottaa viikkoja. Joka tapauksessa kaksi uutta kuuloketta vuoden aikana 40 eurolla on minusta ok, joskin  tietysti vähän harmittaa. Harmittaa se, että sijoitin 40 euroa kuulokkeisiin, jotka eivät ole kaikilta ostin mainoksensa veroiset. Mitä mieltä olet itse? Minkälaisia kokemuksia sinulla on Philipsin kuluttajatuotteista?

Valitettavasti energiani ei riitä tappelemaan asiasta ainakaan tällä hetkellä. Olen liian väsynyt viemään tätä asiaa eteenpäin, ja tämä on ehkä onnenpotku heille Philipsillä. He eivät joudu vastuuseen. Jaksan kuitenkin pistää kyseisen tuotemerkin boikottiin, enkä enää osta heidän kuulokkeita tulevaisuudessa. Kymmenen vuotta sitten olin teini-iässä, ja hankin pikkurahalla ensimmäiset Philips-kuulokkeeni. Rakastuin niihin, koska ääni miellytti korvia. Olen tästä suosinut heitä, vaan miten kävikään?

 Philipsin vastaus ei yllätä kissaakaan

Palaan aikaisempaan keskusteluumme näistä Philipsin SHO2200-kuulokkeista. Olemme saaneet vastauksen, että kuulokkeen verkko ei ole voinut noin vain irrota, vaan tapaus katsotaan itseaiheutetuksi. Täten takuu ei kuulokkeita ikävä kyllä korvaa. Halutessasi kuulokkeet voidaan lähettää InfoCare-huoltoliikkeelle tarkistettavaksi. Mikäli he toteavat, että kuulokkeissa ei ole valmistusvirhettä, koituu lähetys- ja tarkastuskulut asiakkaalle. Ymmärrän että päätös harmittaa, mutta ilmoita meille, haluatko kuulokkeet lähetettävän tarkistettavaksi.
Tämän jälkeen päivä on muuta kuin mukava. Kiitos kuitenkin hyvästä yrityksestä.

Loppusanoina boikotoi Philipsiä

Valmistaja tietenkin luistaa ja pelottelee, mutta koska alkuperäisiä kuulokkeitakaan ole, niin turhapa niitä on mihinkään lähetellä. Valitettavasti tällä kertaa asia näyttää jäävän tähän ja varmistan vielä sen osalta, että jatkossa kuulokkeeni ovat jotain muuta kuin Philips  tai ainakin ostan uudet kuulokkeeni suoraan Gigantista tms. Sieltä saisi suoraan rahat takaisin tai uudet tilalle. Nyt ostin ne valmistajalta suoraan. Käytännössä olisi vain parempi valehdella suoraan Philipsille, mitä en koskaan tee.

Se oli aika iso virhe. Jos olisin väittänyt, että ääni lakkasi tulemasta toiseen, saisin heti uudet postiin. Virhettä ei tosin ole pakko onneksi toistaa. Kotona kuunnellut ainakin jo vuoden pelkällä kaiuttimella musiikkia, napit ovat käytössä vain ulkosalla ja matkoilla. Sennheiserit ovat kylläkin äänenlaadultaan paremmat ja bassotoisto jopa tukevampi. Yllättävää onkin se, että näiden hinta oli 69 euroa. Tänään jo tiedän, että hyvistä napeista ei tarvitse maksaa satasia, halvallakin saa hyvää teknon kuunteluun.

Ja tulee toisaalta ihan samanlainen takuukin vielä. Tällä kertaa yksi hauskimmista virastoistamme eli kuluttajaneuvonta jää ilman työtä, sillä en ajatellut tuota sittenkään viedä eteenpäin. Antaa olla. Tähän tosin myös pyritään, koska monikaan ei jaksa tapella aivan loppuun asti. Luulen, että oli virhe heittää kuulokkeet menemään vielä silloin, koska niitä olisi voinut tarvittaessa näyttää neuvojallekin. Joka antaisi puolueettoman kantansa. Ja joka saisi Philipsin saappaisiin hieman kaivattua kohtuutta.

Joka tapauksessa kiitos Sennheiserille ja ei-kiitos Philipsin suuntaan näistä kuulokkeista! Menetitte juuri vuosia, jo teini-iästä alkaen Philipsin kuulokkeita suosivaa elämäntapanörttiä. Häpeäisitte!

Lukijoilta kaipaan tietoa vaihtoehdoista, oletko yksi muuttajista joka on pettynyt Philipsiin?

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Hei! Jos kuitenkin vielä tulet toisiin ajatuksiin ja jaksat viedä asiaa eteenpäin, kannattaa olla yhteydessä valtakunnalliseen kuluttajaneuvontaan (http://www.kkv.fi/asiointi/kuluttajaneuvonta/) - ei Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.

Terveisin Laura/ KKV:n viestintä
Hei Laura. Kiitos viestistäsi! Ilman muuta harkitsen asiaa vielä, mutta olen jo hävittänyt kuulokkeet, koska odotin uusien saapuvan saman tien kuten asia meni viimeksikin, jossa kuuloke vaihdettiin takuuseen. Käskivät hävittämään. Nyt minulla on pelkkä kuva tallessa, jossa vika ilmenee. Philips katsoo itseaiheutetuksi, vaikka kuulokkeita on mainostettu kestävinä, mm. kuulokkeiden päälle voi mainoksen mukaan jopa astua jaloin. Ritilä irtosi kuitenkin normaalissa musiikin kuuntelussa. Kiitos siis, tarkoitinkin tuota neuvontaa juuri, joten olen yhteydessä sinne jos vielä saan aikaiseksi. Tuossa mitä muiden blogeja luin, Philips ei noudata edes kuluttajariitalautakunnan päätöksiä, joten hankala sanoa näin etukäteen auttaako tuo asiassa.
Olli sanoi…
Philips johti takavuosina kuluttajaviranomaisten mustaa listaa, eikä näemmä tokene. Muun muassa Helsingin kuluttajaneuvoja kehotti vuonna 2005 olemaan hyvin varovainen Philipsin kanssa. Ainoa varma tapa saada kuluttajasuojalain mukainen turva joutumatta kiduttavan väsytystaistelun uhriksi on olla ostamatta Philipsiä. Se ei ole vaikeaa, koska useimmat muut merkit toimivat rehellisesti.
Juuri näin, olen itse vähentänyt Philipsin ostoa eikä taloudessa taida Philipsiä paljoa ollakaan, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Taidan omistaa Philipsiltä enää vain hammasharjan ja partakoneen. Esimerkiksi Philipsin kuulokkeet korvasin Sennheiserin kalliimmilla ja ovat toistaiseksi toimineet hyvin.

Viikon luetuimmat blogissa

Matkailulippu oravanpyörästä: "Elämä on valintoja"

Matti kukkarossa? Talous haltuun Pennolla

Nyt järkyttää! Mitä ihmettä tapahtui Lidlille?

Näin tunnistat narsistin empaatikkona

Minimalismi ja mikroaaltouuni: "Suhteemme ei jatku"