Matkustaja, keksit aikataulut päästäsi

Joukkoliikenteen järjestäminen on hyvää asiakaspalvelua parhaimmillaan, mutta joskus sekin palvelu unohtuu pois, ainakin täällä Tampereen linja-autoasemalla. Airport-merkityllä bussipysäkillä ei löydy nimittäin aikatauluja lainkaan. Kaikilla ei ole vieläkään älypuhelinta tänä päivänä povitaskussaan. Eipä ainakaan mummolla, eikä hädissä olevalla miehellä, jonka älypuhelimen akku loppui vartti sitten. Hän ei pysty aikatauluja katselemaan, ja turvautuu pian paikallisten apuun, jos sitä neuvontaasi ensin saa.

Muutama viikko sitten olin vihdoinkin tulossa yöaikaan Helsingistä älypuhelin omassa povitaskussa. OnniBus.com laski minut asemalle kello 23. Tiesin linjan 1 tarkan lähtöajan, mutta vähän kauempana harhaili epätoivoinen ulkopaikkakuntalainen ison matkalaukun kanssa. Hän yritti kysyä aikataulujasi tytöltä, jolla oli puhelinta kädessä, mutta teini ei auttanut. Mummolla ei sitten ollut älyä puhelimessa. Mummo yritti auttaa sen verran, että olisi katsonut kelloja ja aikatauluja, joita ei ollutkaan missään.

Mies ei halunnut käyttää taksia aivan ensimmäiseksi. "Perille minun on tästä päästävä, ja määränpää osoittaa Peltolammille — nyt heti.", kunnes ilmestyin tarpeeksi lähelle. En oikeastaan ihmetellyt sitä, koska näin katseista kuinka hukassa mies oli — matkalaukku lähellä. Olipa takseja paikan päällä koko ajan, ja oli vain ajan kysymys, koska jokin auto olisi laskeutunut lähemmäksi valtavaa matkalaukkua. Ymmärsin tilanteen vakavuuden, mutta oli kyllä kova kiire itsellänikin — olinhan vähän myöhässä.

Nysse on yksi iso ongelma. Tuntuu, että Nysseä suunnittelevat ne, jotka eivät joukkoliikennettä käytä. Paunun linja-autonkuljettajat sanelevat jatkuvasti, joiden kanssa juttelen, että aikatauluni on vedetty liian tiukille. Pakko ottaa kellot ranteesta, jos ollaan myöhässä. Kysyn, että mites liikenne on talvella? Suunnittelija olettaa, että mennään jokaisista liikennevaloista vihreillä, mutta ei näin silloinkaan käy. Kyllä. Oletetaan, että alussa ei tule ketään, vaikka ruuhka seisottaa silloinkin. Sepä, kellot ranteesta.
Empaattisena INFJ:nä olen tosi avulias ja luonteeseeni kuuluu auttaa, vaikka en välttämättä saisi siitä rahaa, tai muuta korvausta. Sain tästä illan episodista paljonkin hyvää mieltä ja autan muita toki jatkossakin.
Taitojasi voidaan käyttää hyväksi, ja juuri tätä empaattisuutta Helsingissä asuva mieheni käytti, enkä osannut varoa matkalla seurusteluun. BPD on alussa niin kiinnittynyt kumppaniin, että olin ostettu.

Pian on pakko tämä suhde lopettaa, koska se on ollut pitkään pelkkää vuoristorataa. Hyvä on niin!

Kiirettä pitäisi, mutta empaatikon on autettava tai et nuku hyvin

Oma linja oli tulossa viiden minuutin sisään, mutta lakkasin kuuntelemasta musiikkia, kuuntelin sen sijaan miestä. Hän etsi linjaa Peltolammille, mutta aikatauluja ei pysäkillä ollut. Muusta kaupungista, pimeä aika ja isohko laukku. Hän oli selvästi hätääntynyt ja ärsyyntynyt, koska edessä olevat eivät ole viitsineet auttaa häntä. Mitä samaiset ihmiset ajattelisivat itse tuollaisessa tilanteessa, täysin uudella paikkakunnalla, pimeään aikaan. Aikaan, jolloin enää kukaan paikkakuntalaisista ei haluaisi auttaa?

Olimme pysäkillä, joista menee 52 ja 53, katsoin ensin näiden aikataulut läpi. Selvisi, että eipä 53 kulje yöaikaan lainkaan, ja viimeisin 52 meni puoli tuntia sitten. Herra ihmetteli, että joutuuko nyt varmasti taksiin, ne kun kuulemma vievät loputkin rahat tililtä. Olin jopa samaa mieltä, sillä en ole ikinä takseja käyttänyt hinnan vuoksi. Paikkakuntalaisena tiesin onneksi linjat, siksi oli helppoa ehdottaa linjaa 50. Sanoin miehelle kellonajan, pysäkin ja että hänen kaipaamaa bussia on odotettava noin puoli tuntia.

Kerroin, että kyljessä olisi Länsilinjat, 50 sekä Lempäälä. Ehdotin, että kysyy varmuudeksi kuljettajalta onko noussut oikeaan autoon. Mentiin vielä pysäkille, jossa 50 pysähtyisi linja-autoasemalla, herra jäi odottamaan kiitellen kovasti apuja. "En ole ikinä törmännyt vastaavaan.", hän sanoi. Olin aika lähellä myöhästyä omasta kotilinjasta, mutta en jättänyt toista ihmistä pulaan. Mies kätteli pitkään, ja tunsin vihdoin puristuksen voiman isona kiitoksena minulle, kun oli aika juosta Vaittiin menevään bussiini.

Airport-pysäkiltä puuttuvat aikataulut

Paunulaisessa kotiin katsoin liikenteenseurannasta ja totta tosiaan — 50 pysähtyi kyseisellä pysäkillä. Toivoa sopii, että mies ja matkalaukku olivat tässä hetkessä samassa ajoneuvossa. Olin hämmästynyt, että Suomessa ei osata auttaa ihmisiä hädässä. Voiko Facebook- taikka Twitter-päivitys olla tärkeämpi kuin mies, nainen tai lapsi hädässä? Enpä edes tiedä, olinko Suomessa? Kertokaa joku, sillä Tampereen ystävyydeltä ongelman vähättely ei ainakaan vaikuttanut. Ryhdistäytykää kaikki, kaupungin ihmiset!

Enkä edes lähtisi ihmisiä syyttämään. Mummo oli varmasti syytön, että hänellä ei ole älypuhelinta. Ei mummo siihenkään mitään voinut, että joidenkin pysäkkien aikataulut olivat poissa kuviosta. Mitähän ihmettä kaupunki aikoo tehdä? Saako hyvää palvelua vain silloin, kun käyt ensin älypuhelinostoksilla? Älypuhelin kouraan ja menoksi? On paljon köyhiä, jotka eivät voi hankkia kyseistä laitetta, eivät usein tarjouksestakaan. Maailma on joskus julma paikka, mutta aina voit olla syypää toisen isoon hymyyn.

Harvat asiat ärsyttävät minua yhtä paljon kuin toisten tunteettomuus ja välinpitämättömyys. Miksi toisille on niin helppoa auttaa, ja toiset olivat omaan napaan tuijottelijoita? Olin tyytyväinen omaan avuliaisuuteni, ettei muiden toimettomuus onneksi valvottanut enää öisin, mutta muistan tapauksia sieltä täältä useitakin. Se oli täysin käsittämätöntä, mutta yöunet eivät onneksi muistoista menneet. Joku saattoi kysyä jotakin aiemminkin, mihin kukaan ei olekaan reagoinut olankohautuksellakaan.

Tampereen Kaupungin Liikelaitos, onko teillä kelloja etuajoissa?

Linjallasi 1 on nykyään sekä Väinö Paunu Oy:n että TKL:n busseja. Ennen oli ainoastaan paunulaisia ja kaikki oli paremmin. Huomattavan paljon paremmin. Autot ovat aina ajoissa, ja myös talvella liikenne pelaa ilman, että auto jää Vähäjärvelle jumiin poikittain. Heillä on ilmiselvä kotikenttäetu, jota ei TKL vieläkään taida. Onhan TKL uusi liikennöitsijä Pirkkalassa, ja tästä syystä on busseja usein myöhässä. Silloin kun auto sattuu olemaan etuajassa, TKL ei ikinä jää tasaamaan ajantasauspysäkilleen. Miksi?

Mikä siinä on niin vaikeaa? Katsot sitä rannekelloa. Jos olet kolme minuuttia etuajassa, jäät seisomaan kolmeksi minuutiksi Suupantorin ajantasauspysäkeille, jotta ihmiset ehtivät bussiisi. Väinö Paunu Oy jää tasaamaan aina, koska Marjan mukaan heidän ajolistoissa Suupantori on merkitty sillä tavalla, että ne ovat molempiin suuntiin ajantasauspysäkkejä. Aivan kuten pitääkin. TKL:n kuljettajasi kysyttäessä lataa aika vihaisena, että heidän ajolistan mukaan ajetaan ohi, koska ko. pysäkillä ei ole ajantasausta.

Otan yhteyttä Nysseen heti, ja he välittävät tiedon TKL:n esimiehille, jotka eivät ota asiaa kuullakseen. Mistä maksamme Nysselle, jos Nyssen lupaus ajantasauspysäkistä ei toteudu TKL:n lähdöillä? Minun mielipide on se, että TKL pitää ottaa linjalta 1 pois niin kauaksi aikaa, että oppivat tasaamaan aikaa. Ei sitä turhaan juhlita, että pysäkillä pitää joskus seistä, se nimittäin helpottaa asiakkaita. Juurikin niitä asiakkaita, jotka sinun palkan maksavat! Ajantasaus helpottaa matkan suunnitteluasi todella paljon.

Bussifani neuvoo: ajantasauspysäkillä kello

Nyssen mukaan ajantasauspysäkkienne aikaan voi luottaa, sillä ajoneuvo ei lähde sieltä sekuntiakaan etuajassa. Kiva siinä sateessa on seistä, kun TKL ajaa ohi pysäkin neljä minuuttia etuajassa! Nyt sitten joku kehtaa kysyä, miksi suosin Väinö Paunu Oy:n lähtöjä linjalla? Siellä tasataan aikaa vaikka keskellä yötä, vaikka sen viisi minuuttia, jos niin täytyy. Asiakaspalvelu on se tärkein. Eikä ole muuten niinkään ensimmäinen kerta, kun mummo ja pappa jäävät odottamaan lisää, koska TKL ei jää tasaamaan aikaa.

Hyvä on siinä TKL:n ammattikuljettajan seistä neljä minuuttia enemmän Vaitissa? Ovat kaiken lisäksi vihaisia. Heille sanoo, että katso sitä kelloa. Ajat ajantasauspysäkin ohi neljä minuuttia etuajassa, siinä on ajamaton vuoro. Sanktioita tulee Nysseltä. Ihan sama se! Jos ajoneuvo on HSL-alueella ohittamassa ajantasauspysäkin etuajassa, liikennöitsijä saa sanktion ajamattomista vuoroista. Loppuisi ihan äkkiä TKL:lta hommat, kun näitäkin ohiajojasi sanktioitaisiin kunnolla. Ketä tuo kiinnostaa, ei sitä Nysseä.

Onhan siinä nyt Tampereen kaupungin liikennelaitos! Ei niitä koske Nyssen säännöt. Jättäkää samalla vaikka se vuorokin sitten ajamatta, niin ei tarvitse sääntöjä rikkoa. Kyllä sieltä yksi Paunu tulee. Siihen voisi astua, koska voit olla satavarma siitä, että tasaa aikaa kaikilla ajantasauspysäkeillä. Nyt kävi niin, että Suupan myyjä oli vähän hidas, ja ehdin bussiin silti. Bussi jäi tasaamaan, ei ollut muuten TKL. Nuo eivät jää tasaamaan juuri ikinä, ja kai niistä pitää aina palautetta laittaa, saisivat sanktionsa Nysseltä.

Nyssen palautelomake tarjoaa meille kasvotonta asiakaspalvelua

Ottaen huomioon, että Nyssen palautelomake kyselee asiakkailta etu- ja sukunimiäsi, osoitettasi sekä sähköpostiasi, niin sieltä sitä tietoa on turha kysyä. Jos vastaus ylipäätään joskus tulee, vastaajana on kasvoton henkilö. Ei siinä juuri lue mitään muuta kuin "Ystävällisin terveisin, Nyssen asiakaspalvelu". He kysyvät nimeäsi, sukunimiä myöden, mutta eivät itse viitsi tulla kaapista ulos? Niin tamperelainen juttu? Vastaus oli myös aika automaattinen, ei edes pahoittelua siitä, että kuljettaja ajoi ohi sateessa.

Piti myös noita aikatauluja muistella. Lähetin siitäkin palautetta, koska se ulkomaalainen mies oli niin hätääntynyt, sillä akku oli lopuillaan. Pysäkkinäyttöjä ei ollut missään. Aikataulut olivat poissa omista paikoista. Tervetuloa hei Tampereelle! Ihmiset välinpitämättömiä. Mitä sä tänne tuut mies, kuuntelen musiikkia! Ihan järjetöntä, onneksi sattui aikataulu löytämään netistä, ja mies pääsi eteenpäin. Totea, että Nyssen asiakaspalvelu oli silläkin kertaa kasvoton. Ei edes vastaajanne nimeä, saati pahoittelua.

Kiitos viestistä, asia otetaan huomioon vastaisuudessa. Voisivat edes kertoa, mitä oikein tarkoittavat vastaisuudella? Kuukausia, vuosia, vuosikymmeniä? On monia ihmisiä, joilla on nyt älypuhelin, mutta joilla ei ole rahaa Prepaid-kuukauteen. Silloin kun valitset ruoan ja Prepaid-kuukauden välillä, valinta on helppo. Valitset ruoat, ja vasta sitten Prepaid-kuukauden, kun sitä rahaa olisi taas vähän enemmän. Oma tilanne ei ole kylläkään ikinä näin paha, ja siinä mielessä ihmettelen rahattomia ihmisiä välillä.

Nyssen asiakaspalvelussa on kehitettävää

On ihan uskomatonta, että asiakaspalveluunne pääsee, vaikka ei osaa edes pahoitella. Se on myös aina huono merkki minusta asiakaspalvelijassa, että hän menettää maltin hetkessä, kun tulet selvittämään reklamaatiota. Asiakaspalvelussa olisin itse asiakkaitani varten, en juoksisi heti piiloon, kun joku tulisi sanomaan päin naamaani että ravintolanne pizzat ovat ihan paskoja! Varmasti pystyisin jotakin asialle tekemään, antamaan lahjakortin tai uuden pizzan. Jos asiakas on tässä vaikea, keksisit jotakin muuta.

Joku sanoisi, että eikö auto olisi parempi? Ei tarvitsisi palautetta laittaa TKL:lle tai Nysselle? Olisi joo, mutta ajattelen silti vähän syvällisemmin sitä. Auto ei ole se hinta, mitä maksat siitä autoliikkeessä. Se auto on myös bensaa, katsastuksia, remonttejani, vakuutuksia ja parkkipirkon laskuja. Täytyisi joskus ajokortti ajaa. Jos olisin mies, jonka tilillä on miljoonia, minulla olisi auto aikaa sitten. Nyt lasken, että siihen ei ole pienintäkään varaa. Joukkoliikenne tulee minulle halvemmaksi, vaikka TKL oli mitäs oli.

Sekään ei ole kiva, että saat tosi kasvotonta asiakaspalvelua kaupungilta. Vastaus tulee yli viikossa. Ei siellä ole edes resursseja näköjään, tai sitten tulee niin paljon palautetta, joihin vastaaminen vie aikaa. Olisihan se varmaan aikaa vievää, jos joutuisi tuhansiin vastauksiin oman nimen erikseen painamaan. Silti asiakkaana toivoisi jotain sellaista, että asiakaspalvelu olisi kohdallasi henkilökohtaista, ja ennen kaikkea muuta, joku välittäisi teistä asiakkaana ja pahoittelisi huonosta kokemuksesta lahjakortilla.

Suositan kaikille tamperelaisille Väinö Paunu Oy:n linja-autojasi

Miksi ihmeessä? Se on addiktoivaa. Oma kuljettaja, pienet kävelyt alussa tai sitten lopussa, voi jäädä aiemmalla tai myöhemmällä bussipysäkillä. Kunto nousee. Ei tarvitse talvella autoa skrapata. Autoon nousu suoraan ilman, että pistetään talviaikaan lämmitystä päälle ennakkoon. Kuljettaja tekee kaiken puolestasi. Bussi säästää rahaa, sillä katsastuksia, korjauksia tai muitakaan ei tarvitse pähkäillä. Enkä ehkä vaihtaisi mihinkään muuhun, en koskaan. Huoletonta ja palkitsevaa, ei edes ajokorttia tarvita!

On ihanaa auttaa muita aikatauluissa. Nämä ihmiset ilman nykyaikaisia älypuhelimia arvostavat sitä. On oma istumapaikka, jota voi helposti vaihtaa. Jos kyllästyy takapaikkojen moottoriin, voi tulla eteen katselemaan maisemia kuljettajan läheisyyteen. Joskus sitten laskin, kuka maksaa enää käteisellä, ja aika harvassa pyörittiin. Muutamia ihmisiä, mutta käteinen on edelleen pätevä maksuväline täällä. En enää juokse metsäpoluilla, koska juoksen bussiin. Tästä olisi ehkä opittava pois, sillä ajoissa on hyvä.

Kerran oli minuuteista kiinni, että ehdin linjalle 1C, Vaitista Vatialaan. Epäilin, että auto lähti jo, mutta hän ilmestyi eteeni vain kymmenen minuuttia myöhässä. Väinö Paunu Oy:n kuljettaja pahoitteli omaa myöhästymistään, vaikka en ollut itsekään ajassa. Tampereen kaupunkiliikenteen autossa pahoittelua on turha odottaa, vaikka koko bussivuoro jäisi ajamatta. Pidän aika erinomaisena sitä, että Paunulla on aika empaattisia kuljettajia. On kiva nousta, kun sinulle hymyillään, ja omat koirat ovat tervetulleita.

Väinö Paunu Oy, #149, linjalla 8

Minulle autottomuus on tapojani pidellä omasta kunnosta kiinni. Olenpa huomannut, että tulee vähän enemmän liikuttua. Osaan nuo aikataulut ulkoa linjalla 1B, 1A ja 1C tietysti Väinö Paunu Oy:n vuorojen osalta. Eikä ole pienintäkään ongelmaa nousta oikeaan autoonne, jota talvisin ei tarvitse lämmitellä tai skrapata. Jos kävisi niin, että autosi olisi kylmä juuri varikolta tulleena, Marja pahoittelee tapahtunutta ja kertoo sen ajoneuvon olevan lämmin hetken kuluttua. Eikä siihen lopultakaan kauaa mennytkään.

Autoilu säästää aikaa, sitä kuulen usein. Kuka nyt viitsii 30 minuuttia istua bussissa Tampereelle? Eikä kukaan enää juurikaan viitsi, silloin maksetaan ajoneuvoveroja, katsastuksia, korjauksia ja bensiinistä. Eikä pidä valittaa. Jos on valmis ajan säästämisestä ja kunnon huononemisesta maksamaan, siitä vain, ole hyvä! Täällä otan toisenlaisen asenteen. Nuukana en maksa yhtään ajan kirjoista, joten kirjastosta tulee lainattua aineistoa, jota bussissa on aikaa lueskella. Vastamelukuulokkeilla melultaan suojassa.

Sitä aikaa voi käyttää hyödyllisesti, silloin voi vaikka budjetoida, tai täytellä kyselyitä. Esimerkiksi itse tienaan euroja vastaamalla kotisohvalla tai busseissa Kuluttajapaneeli- tai Norstatpaneeli-kyselyihin, palkkioksi saan lahjakortteja Tokmanniin, Ikeaan tai minne ikinä haluan GoGift-lahjapalvelun kautta. Jos olisi auto, en voisi käyttää aikaa hyväksi näin, koska se aika pitäisi pyhittää liikenteen seurantaan. Työn annan kuskeille, joka autossa #116 on Marja. Jos ei jaksa lukea, voi kuunnella tanssimusiikkia.

Yhteenveto: INFJ on avulias, mutta eikö avut maita teille muille!

Kaikesta päätellen mies pääsi kaverinsa luokse Peltolammille. Miksi kaksi ensimmäistä eivät viitsineet miestä millään tavalla auttaa? Oliko teinille Spotifysta kuuntelu tärkeämpää? Mitä sä ajattelit mummo, olisi ihan hyvin voinut ohjata katsomaan linjan 50 aikatauluja 50 metrin päähän. Johtuiko tuossa asia kenties vain siitä, ettei mies osannut kunnolla kieltään? Siitäkö, että hän oli ulkomaalaisen näköinen? Kyllä ihmisiä pitäisi voida auttaa. Puhuivatpa he sitten hyvin tai huonosti tuntemaamme äidinkieltä.

Sen lisäksi, että mies oli tyytyväinen, hän oli myös ystävällinen, ja sain itsekin hyvän mielen. Meidän pitäisi auttaa toisiamme enemmän. Ei oma napa voi olla tärkeämpää kuin jonkun toisen. Oli se toinen sitten lähisukua tai täysin tuntematon olento. Mieti nyt, miten auttaisit muitakin seuraavaksi. Voisitko olla tervehtien tuntematonta tai auttaen aikatauluissa. Tampereen joukkoliikenteelle lähti perjantaina palautetta tuosta pysäkistä, vastaus tuli saman tien, mutta muutoksia ei luvata kovinkaan nopeasti.

Sen verran linja-autoja tässä itsekin käytän, että aikataulut vaihtuvat ajoittain, eikä niitä enää kesken kaiken tuoda varmastikaan nähtäville. Tämä on jo väärin, koska päättäjä unohtaa ryhmän, jolla ei ole älykkäitä kapuloita. Tuntuu, että jos ihmisellä on älypuhelin, ja 300 megan netti siinä niin — muillakin on takuuvarmasti — näin isot miehet ajattelevat. Jos taas älyä ei ole, ei ajatella varmastikaan koskaan, että se olisi tietoinen arvovalinta tai peräti kustannuskysymys. Eivät kaikki ole niin rikkaita ihmisiä.

Oma taloustilanne ei ole hyvä. En voi pärjätä vuottakaan ilman töitä. On pakkomielle tuhlata, ja kylän lennot kiinnostavat, vasta kävin kaksi kertaa Saksassa... ja kadun sitä niin paljon. Näillä tonneilla olisi saanut vuokran maksettua puoleksi vuodeksi eteenpäin. Aijaa, että olisi vuokra maksettu kuukausiksi. Vuokranantajani varmaan ihmettelisi, että yhtäkkiä tulee puolen vuoden vuokramaksut kerralla. Ehkä minun pitäisi ryhdistäytyä ja lopettaa kaikenlainen turha kuluttaminen, jotta rahoja kerrankin olisi.

Aikataulu pysäkillä olisi mielestäni peruspalvelua, ja vielä parempi toki olisi, jokin infonäyttö asiasta. Reaaliaikainen tieto siitä, mikä bussi tulee, milloin, ja mihin sillä pääsee. Näin aikataulujen vaihtuvuus kesken kauden ei haittaisi mitään. Sekään ei olisi huonompi juttu, jos auttaisimme minkä voisimme.

Mummo on ainakin yrittänyt, mutta hän ei ole sellainen mummo, jolla olisi uusin iPhone 7 Plus.

Kommentit

Kiitos kommentista Niko :)
Anonyymi sanoi…
Onkohan nyt asia korjattu kyseisellä bussipysäkillä?
Kiitos kommentista!

Kyllähän tässä kesti muistaakseni kuukausia, ennen kuin mitään tapahtui. Olikohan niin, että vasta seuraaviin aikataulumuutoksiin, ennen sitä ei ole tapahtunut mitään.

Silloin hoidettiin ilmeisesti kaikki pysäkit kerralla, uusilla aikatauluilla.

Mielestäni olisi nopeamminkin voinut mennä.

Viikon luetuimmat blogissa

Polje kanssani kylätietä uimarannalle

Chromebook nopeammaksi helposti

Vuoden ilman televisiota. Yllätyitkö?

Puskiaisten polkaisu, ei moottoritietä

Paunu väistää Pirtiliä linjalla 1B/12

Minulla oli maailman paras mummo

Pirtilillä ei Paunun ahdinko ikinä lopu

Näin tunnistat narsistin tuoreeltaan

Nuuka keksii elämyksiä, ei osta niitä

Mummolle lahjakortti ja sitten lisää :)