Keksi aikataulut vaikka päästäsi, hyvä matkustaja

Airport-pysäkki Tampereella
Joukkoliikenteen järjestäminen on hyvää asiakaspalvelua parhaimmillaan, mutta joskus sekin palvelu hukkuu pois, ainakin Tampereen linja-autoasemalla. Airport-merkityllä pysäkillä ei ole nimittäin aikatauluja lainkaan. Kaikilla ei ole vieläkään älypuhelinta tänä päivänä povitaskussa.

Muutama viikko sitten olin tulossa yöaikaan Helsingistä älypuhelin omassa taskussa. Onnibus laski minut asemalle kello 23. Tiesin linjan 1 lähtöajan, mutta kauempana harhaili epätoivoinen ulkopaikkakuntalainen ison matkalaukun kanssa. Hän yritti kysyä aikatauluja tytöltä, jolla oli puhelin kädessä, mutta teini ei auttanut. Mummolla ei taas ollut älyä puhelimessa.

Mies ei halunnut käyttää taksia aivan ensimmäiseksi. "Perille minun on tästä päästävä, ja määränpää osoittaa Peltolammille — nyt heti", kunnes ilmestyin tarpeeksi lähelle. En oikeastaan ihmetellyt asiaa, koska näin katseista kuinka hukassa mies oli — matkalaukku vieressä. Takseja oli paikan päällä koko ajan, ja oli vain ajan kysymys, koska jokin auto olisi laskeutunut lähemmäksi valtvavaa matkalaukkua. Ymmärsin tilanteen vakavuuden, mutta oli kyllä kova kiire itsellänikin — olinhan myöhässä.

Kiirettä pitää, mutta autettava

Oma linja oli tulossa viiden minuutin sisään, mutta lakkasin kuuntelemasta musiikkia, kuuntelin sen sijaan miestä. Hän etsi linjaa Peltolammille, mutta aikatauluja ei pysäkillä ollut. Muusta kunnasta, pimeä aika ja isohko laukku. Hän oli selvästi hätääntynyt ja ärsyyntynyt, koska edessä olevat eivät ole viitsineet auttaa häntä. Mitä samaiset ihmiset ajattelisivat itse tuollaisessa tilanteessa, uudella paikkakunnalla, pimeään aikaan. Aikaan, jolloin kukaan paikkakuntalaisista ei halua auttaa?

Olimme pysäkillä, joista menee 52 ja 53, katsoin ensin näiden aikataulut läpi. Selvisi, että 53 ei kulje yöaikaan lainkaan, ja viimeisin 52 meni puoli tuntia sitten. Mies ihmetteli, että joutuuko nyt varmasti taksiin, ne kun kuulemma vievät loputkin rahat tililtä. Olin samaa mieltä, sillä en ole ikinä takseja käyttänyt hinnan vuoksi. Paikkakuntalaisena tiesin onneksi linjat, siksi oli helppoa ehdottaa linjaa 50. Sanoin miehelle kellonajan, pysäkin ja että hänen kaipaamaa bussia on odotettava puoli tuntia.

Kerroin, että kyljessä olisi Länsilinjat, 50 sekä Lempäälä. Ehdotin, että kysyy varmuudeksi kuljettajalta onko noussut oikeaan autoon. Mentiin vielä pysäkille, jossa 50 pysähtyy linja-autoasemalla, mies jäi odottamaan kiitellen apua. "En ole ikinä törmännyt vastaavaan", hän sanoi. Olin aika lähellä myöhästyä omasta kotilinjasta, mutta en jättänyt toista ihmistä pulaan. Mies kätteli pitkään, ja tunsin vihdoin puristuksen voiman isona kiitoksena minulle, kun oli aika juosta Vaittiin menevään bussiin.

Busseihin voi törmätä myös päiväsaikaan

Paunulaisessa kotiin katsoin liikenteenseurannasta ja totta tosiaan — 50 pysähtyi kyseisellä pysäkillä. Toivoa sopii, että mies ja matkalaukku olivat tässä hetkessä samassa ajoneuvossa. Olin hämmästynyt, että Suomessa ei osata auttaa ihmisiä hädässä. Voiko Facebook- tai Twitter-päivitys olla tärkeämpi kuin mies, nainen tai lapsi hädässä? En edes tiedä, olinko Suomessa? Kertokaa joku, sillä Tampereen ystävyydeltä ongelman vähättely ei ainakaan vaikuttanut. Ryhdistäytykää kaikki, ihmiset!

Enkä edes lähtisi ihmisiä syyttämään. Mummo oli varmasti syytön, että hänellä ei ole älypuhelinta. Ei mummo siihenkään mitään voinut, että joidenkin pysäkkien aikataulut olivat poissa kuviosta. Mitä ihmettä kaupunki aikoo tehdä? Saako hyvää palvelua vain silloin, kun käyt ensin puhelinostoksilla? Älypuhelin kouraan ja menoksi? On paljon köyhiä, jotka eivät voi hankkia kyseistä laitetta, eivät edes tarjouksesta. Maailma on joskus julma paikka, mutta aina voit olla syypää toisen hymyyn.

Harvat asiat ärsyttävät minua yhtä paljon kuin toisten tunteettomuus ja välinpitämättömyys. Miksi toisille on niin helppoa auttaa, ja toiset olivat omaan napaan tuijoittelijoita? Olin tyytyväinen omaan avuliaisuuteni, ettei muiden toimettomuus onneksi valvottanut enää öisin, mutta muistan tapauksia sieltä täältä useitakin. Se oli täysin käsittämätöntä, mutta yöunet eivät onneksi muistoista menneet. Joku saattoi sanoa jotakin aiemmin, mihin kukaan ei ole reagoinut olankohautuksellakaan.

Loppusanat

Kaikesta päätellen mies pääsi kaverinsa luo Peltolammille. Miksi kaksi ensimmäistä eivät viitsineet miestä millään tavalla auttaa? Oliko teinille Spotifyn kuuntelu tärkeämpää? Tai mitä ajatteli mummo, olisi ihan hyvin voinut ohjata katsomaan linjan 50 aikatauluja 50 metrin päähän. Johtuiko tämä asia kenties vain siitä, ettei mies osannut kunnolla suomea? Siitäkö, että hän oli ulkomaalaisen näköinen? Kyllä ihmisiä pitää auttaa puhuivatpa he sitten hyvin tai huonosti omaa äidinkieltämme.

Sen lisäksi, että mies oli tyytyväinen, hän oli myös ystävällinen, ja sain itsekin hyvän mielen. Meidän pitäisi auttaa toisiamme enemmän. Ei oma napa voi olla tärkeämpää kuin jonkun toisen. Oli se toinen sitten lähisukua tai täysin tuntematon. Mieti itse, miten auttaisit muita seuraavaksi. Voisitko olla tervehtien tuntematonta tai auttaen aikatauluissa. Tampereen joukkoliikenteelle lähti perjantaina palautetta tuosta pysäkistä, vastaus tuli saman tien, mutta muutosta ei luvata nopeasti.

Sen verran linja-autoja tässä itsekin käytän, että aikataulut vaihtuvat paikkoin, eikä niitä enää kesken kaiken tuoda varmastikaan nähtäville. Tämä on väärin, koska päättäjä unohtaa ryhmän, jolla ei ole älykkäitä kapuloita. Tuntuu, että jos ihmisellä on älypuhelin, ja 300 megan netti siinä niin — muillakin on takuuvarmasti — näin isot miehet ajattelevat. Jos taas älyä ei ole, ei ajatella varmastikaan koskaan, että se olisi tietoinen arvovalinta tai peräti kustannuskysymys. Eivät kaikki ole rikkaita ihmisiä.

Tästä huolimatta toivon, että aikatauluja painettaisiin jatkossakin katalogeihin ja pysäkeille.

Kommentit

  1. Onkohan nyt asia korjattu kyseisellä bussipysäkillä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista!

      Kyllähän tässä kesti muistaakseni kuukausia, ennen kuin mitään tapahtui. Olikohan niin, että vasta seuraaviin aikataulumuutoksiin, ennen sitä ei ole tapahtunut mitään.

      Silloin hoidettiin ilmeisesti kaikki pysäkit kerralla, uusilla aikatauluilla.

      Mielestäni olisi nopeamminkin voinut mennä.

      Poista

Lähetä kommentti

Herättikö keskustelu ajatuksia? Kommentoi lisää alle