Olen seitsemän kuukautta S-pankissa

11. marraskuuta olet S-pankin onnen asiakas jo seitsemän kuukauden ajalta. Tämä tarkoittaa myöskin sitä, että vietän samaisen ajan ilman Nordean tilejä, kortteja ja turhia tunnuksia. Vuosikymmen tämän Nordean kanssa meni aika hienosti ja maksuttomasti, mutta en halunnut jatkoistani kuluttaa. Nordeaa jään yhdessä asiassa kaipaamaan: heiltä pankkiiri olisi jo soittanut tuossa ajassa vähintään kahdesti ja kysynyt miten minulla taloudellisesti mennyt ja kaipaanko esimerkiksi Nordean sijoitusneuvontaasi.

Pankilta en ole näitä soittoja saanut koskaan, joten herää kysymys kiinnostaako tätejä taloudellinen tilanteeni? Samalla voisivat myydä asiakkaille esimerkiksi lainoja tai muita palveluitaan. S-pankki on jotenkin etäinen tämän kokemuksen myötä, mutta kuten olen aiemmin painottanut, minulle on usein tärkeintä palveluiden ilmaisuus ja kaikki muu ompi plussaa, jos sattuu toimimaan. Mobiilipankkia en lähde käyttämään kokoaikaisesti, koska se olisi yksinkertaisesti niin huono, mutta jospa tämä tästä.

Nordea olisi halunnut tulevaisuudesta 90 euroa vuodessa, kun isoon S-ryhmään sain liityttyä vain 100 eurolla. Tämän sijoituksen saa takaisin korkoineen jos päättää kuitenkin joskus erota. Eroan vain siinä tapauksessa, jos S-pankin palvelut muuttuvat maksullisiksi, mutta tällä hetkellä ei ole yllätystä tuossa näköpiirissä. Olenpa iloinen asiakas tänään, sillä säästän helposti 7,50 euroa joka kuukausi. Palvelu on kieltämättä heikohkoa, jos ketään S-pankeissa ei kiinnosta miten asiakkailla taloudellisesti mennyt.

Nordealla halvempi hinta on voimassa vain, jos käyttää mobiilipankkia, tuolloin kuukausimaksusi on neljä euroa kuukaudessa. Sekin on rahaa ja S-pankissa mobiilisovellus on vapaaehtoinen. Toinen asia on ehkäpä mobiilitunnistautuminen, se kuuluu samaan kastiin, ja pankkitunnisteitasi voi S-pankissa käyttää edelleen. Uudet tulivat kuuden kuukauden jälkeen, ja S-pankin läpysköissä on 135 tunnistetta. Mobiilipankista on minimalistista kokemusta, siksi kirjoitan näistä kaikista elämyksistä täällä heti.
Nordea menetti seitsemän kuukautta sitten 11-vuotiaan asiakkaansa sillä, että halusi ilmaisista pankkipalveluista veloittaa jopa 7,50 euroa. En mobiilipankkia käytä maksuissa säästöön, joten pakkasin lähtöön.
Tänään kartutan kuukausia S-pankin asiakkaana ollen tyytyväinen ilmaisuuteen. S-pankin virkailija vakuutti ennen käyttöönottoa, että koiraa ei ole ehtoihin haudattuna. Ilmaisuus jatkuu rajattomasti.

Mikä siinä, kenelle ei kelpaisi säästää miltei 90 euroa vuodessa pankin palvelumaksuista ikuisesti?

Pankeille on myös vaihtoehtoja, jos haluat olla tietoinen säästäjä

Olet S-pankin leirissä huhtikuussa 2019 jo vuoden ajan. Juhlaan on vielä matkaa, mutta kokemusta on jo kertynyt. Jaan sitä tässä merkinnässä ja toivon mukaan jollekin on tuosta hyötyä. Esimerkiksi kalliin Nordean jättäminen veloituksettomaan pankkiin on ekoteko lompakollesi. Säästän 90 euroa vuodessa pelkästään sillä, etten ole enää Nordean asiakas. Samalla toki S-ryhmäsi seuraa ostokäyttäytymistäni, mutta en pelkää tätä, koska olen jo tottunut Googlen seurantaanne maanantaista aina sunnuntaihin.

S-pankki tarjoaa juuri niitä peruspalveluita, joita voit löytää mistä tahansa muusta pankista, eli mikä S-pankissa on yksinkertaisesti niin huonoa tai hyvää, että siirtäisin osan palveluista muualle? Sinänsä ilmainen S-tuottotili on tosi huono säästäjälle, koska Nordean tavoin korkoni on hyvin pientä, ja tästä Korkoa korolle -ilmiöstä ei pääse nauttimaan. Harkitsen koko ajan muita pankkejasi tähän hommaan, sillä esimerkiksi Instabank tarjoaisi kirjoitushetkellä 1,00 prosentin koron säästöillesi ja vuosittain.

Instabankin tai Bank Norwegianin parempi korko perustuu siihen, että kyseiset nettipankit toimivat yleensä ulkomailla, eikä pankeilla ole konttoreita. Sitä kautta myös vähemmän työntekijöitä tarvitaan. Bank Norwegianissa korko on juuri hieman laskenut aiemmasta 1,75 prosentista, mutta se on edelleen parempi kuin S-tuottotilillä, joka olisi lähempänä nollaa kuin Norwegianin 0,75 prosenttia vuosittain. Mielestäni kyseisen seitsemän kuukauden aikana S-korkosi on vain pienentynyt entisestään, kiitos.

S-pankki ei ole ainoa vaihtoehto

Pääasiassa olen S-pankkiini ihmeen tyytyväinen, ja tiliotteet löytyvät aina helposti. S-pankkisi onkin yhtä hyvä kuin Nordea, mutta se tulee ilman kuukausimaksuja. Se on kuin OP. Se on kuin Danske Bank. Se on pankki siinä missä muutkin, pitää rahoistasi hyvää huolta. Jos kuitenkin arvostat pankissa hyvin toimivaa mobiilielämystä, jättäisin S-pankin ehkä väliin. Heidän mobiilisovellukset eivät toimi ja ovat nyt todella bugisia. Näitä päivityksiä mobiilipankkiin näyttäisi kuitenkin tulevan ihan säännöllisesti.

S-pankin konttoreissa en olekaan joutunut enää käymään, mutta esimerkiksi Hämeenlinnan konttori oli luotaan työntävä ja sen voi nähdä kuvasta. S-pankin konttoreissa asiakas ei joudu käymään sentään missään Premium-tyylisessä miljöössä, josta voisit sen jälkeen postailla näin hymyilevän päivityksesi asuntolainasta suoraan Facebookiin tai Instagramiin. Ehkä vasta sitten, kun menet konttorista hieman kauemmaksi, mutta omaan pankkiasiointiin ei konttoreidenne julkisivu vaikuta käytännössä yhtään.

Maaseudulla asuva saattaa kaipailla konttoreita juuri sinne, missä julkiset yhteydet ovat aina huonot. Yhdistettynä siihen, että korkoa korolle -ilmiö on S-tuottotileillä huono, maaseuduilla asuvan voi olla järkevintä turvautua lähipankkiinsa ja Instabankiin tai Nordnetiin. Vain hullu lähtee ajelemaan 300 km päähän konttorille, mutta voihan se toki olla kannattavaa, jos sillä säästää sen jopa 90 euroa vuodessa. Olen onnellinen, että liityin noin seitsemän kuukautta sitten S-pankin asiakkaaksi nyt 20 km päässä.
Jos tämä S-pankki haluaisi lisää asiakkaita, tehkää pankkiin liittymisen mahdolliseksi netistä. Näen myös mahdollisena kiertävän pakettiauton, joka tarjoaisi ilmoituksien mukaan mahdollisuutta liittyä syrjäkylilläkin.

Kokemuksia tarjottavasta palvelusta S-pankeissa ihan aiheittain

Asiakaspalvelu. 11. huhtikuuta 2018 minulla olikin maailmani ensimmäinen positiivinen kohtaamiseni pankin asiakaspalvelun seurassa Lielahden kauniissa konttorissa. Olin tosi tervetullut Nordean asiakas ja tietoliikenneongelmista huolimatta tilit, kortit sekä tunnukset saatiin avattua. Näistäpä tulisi varma tieto myöhemmin sähköpostiin lupausten mukaan, jotta sai välitettyä ne muille. Omaan verkkoviestiin vastattiin neljässä arkipäivässä ja lähimaksun kanssa ollutta ongelmaa selvitettiin jo perusteellisesti. 

Mobiilipankki. Asiakaspalvelu toimii, mutta mobiilipankki on heti pieni pettymys. S-mobiili on paitsi ruma, myös buginen, joten sitä en ainakaan puhelimeen enää asentaisi. Lähetin palautetta pankkiirille asiasta ja sain saman päivän aikana linkin Android-kauppaan, josta pääsin lataamaan uuden Säästäjä-sovelluksen. Sillä pankkiasiointi on heti parempaa, mutta koska se on niin uusi, se ei vielä toimi kovin hyvin. Onneksi päivityksiä näyttäisi kuitenkin tulevan säännöllisesti, joten tästä tulee vielä parempi.

Verkkopankki. Verkkopankkiinne olen sen sijaan tyytyväinen. Sitä voi käyttää tästä pienin ongelmin Android-puhelimella tosipaikan tullessa, eikä tarvitse leikkiä bugisen mobiilipankin kanssa koskaan. Verkkopankin miinus on se, ettei siitä ole mobiiliversiota. Sivuston käyttäminen puhelimellasi on siis hyvin hankalaa. Verkkopankkisi on kylläkin selkeä, ja kaikki asiat hoituvat mainiosti. Pankkiasioiden hoito läppärilläsi on mukavaa ja tunnuslukutaulukkoa käytettäessä tietää että uusi tulee maksutta.

S-pankin konttori Hämeenlinnassa

Konttorit. En välitä konttoreista, mutta S-pankin konttorit ovat yleensä kaukana. Lähin konttori on nyt kymmenen kilometrin päässä Nokialla, mutta Nordean tilanne ei ole enää hyvä sekään, Pirkkalan konttori on jo kauan sitten sulkenut ovensa. Nokialla on nykyään lähin Nordean konttori. En menetä mitään, jos lähden konttoriinne Nokialle tai Tampereelle. Paikallisessa S-marketissa konttoria ei ole, koska S-pankin tarkoitus ei olekaan tarjota laajaa konttoriverkostoaan joka kulmassa asiakkailleen.

Säästötilit. Säästäjä-sovellusta kannattaisi varoa. Se kannustaa ihmisiä säästämään ja minulla onkin jo kahdet S-tuottotilit. Käyttötilillä pidän ainoastaan käyttörahaa. Säästäjä luo S-tavoitetilin säästöille sekä toisen S-keräilytilin rahastoille ja samalla sinusta tulee uusi sijoittaja. Mielestäni on naurettavaa luoda ehdoiltaan huonompia säästötilejä asiakkaille. Tuottotileistäsi maksetaan korkoa kuukausittain, kun tavoitetili maksaa korkoja vain kerran vuodessa. Miksi voi olla vaikeaa säästää nykyiselle tilille?

Yleisvaikutelma. S-pankin pankkikortti on mielestäni Nordeaan verrattuna todella tylsähkö. Toisaalta myös Nordean verkkopankki oli mielestäni tyylikkäämpi selaimessa. S-pankin tunnuslukutaulukko on hyvä, mutta siinä saisi olla enemmänkin näitä tunnuslukuja. Lisäksi tässä taulukossa voisi olla entisen Nordean tunnuslukutaulukon tapaan pysyvästi käytettäviä numeroita vahvistuksiin. Tämäpä säästäisi tunnuslukuja pidemmälle ja vähentäisi pankin kuluja. Näitä ei tarvitsisi postittaa niin usein kuin nyt.
Mikäli lähimaksu ei millään toimi Lidlin kassalla, ei edes Pin-koodinne täytön jälkeen, käyttäkää S-korttia automaatilla tai S-ryhmän kaupoilla, niin lähtee lähimaksusi Lidleissäkin rullaamaan. Näin pankkiiri neuvoi.

S-pankin mobiilisovellus uudistuu parhaillaan, tässä kokemukset

Se, että tililläni on kirjoitushetkellä vain nuo 114,20 euroa ei voi S-pankkia syyttää. Kuukautta on vielä hyvin jäljellä. Silti uskon rahojeni riittävän, koska olen äärimmäisen nuukaa. Minulla on kuukausittain hyvin pieni budjetti, joka hupenee kuukauden loppua kohti. Mukana ovat myös kaikki säästöt niistäkin kuukausista, jolloin budjetti on jäänyt ylijäämäiseksi. Jos jonakin kuukautena rikkoutuu vesilasi ja tuo budjettikin on käytetty, alijäämä ei todellakaan rokota taloutta. Voin ihan hyvin ottaa tilin säästöistä.

Pitikö tämän muuten olla arvio mobiilipankista? Sitä piisaa. Toivottavasti. Avaat oman mobiilipankin sormenjäljellä, mutta jos jostakin syystä sormenjälki ei tunnistu, niin ajan Pin-koodilla pääset sisään. Näkymä on nykyään ihan ok, mutta minua ei todellakaan kiinnosta se, että paljonko on siitä seuraavan bonustasooni Lidlissä käyvänä nuukailijana. Vahvistettavia maksuja ei minulla ikinä ole, sillä ne kaikki yhdellä kädellä laskettavat laskut veloittuvat tililtäni eräpäivänä miltei automaattisesti. Luulisin niin.

Tiedot voisi piilottaa heti etusivulta, mutta en tiedä ketä tuollainen ominaisuus oikein palvelee, paitsi jos omilla tileillä olisi pyöreä nolla tai jokin miinusmerkkinen summa. Minusta tässä ei olekaan mitään yksityiskohtaista, että sinäkin tiedät juuri nyt paljonko minulla on tilillä rahaa. Muut rahat olivat tästä paremmissa pankeissa, joista vielä korkojakin irtoaa hyvin. Säästöjänne nimittäin. Inflaatio voi joskus tulevaisuudessa kohota huippulukemiinne ja sitähän ei edes tämä parempi korko välttämättä korvaa.

S-mobiili tarjoaa apua pankkiasiointiin

Pankin omistaa S-ryhmä, ainakin enemmistön, tai jotain. Tietysti siinä mainostetaan jo S-kauppoja, ja siellä pyörivistä tarjouksista saa tietää heti. Jos et nyt tiedä, että S-tilillä makaavaa rahaa voisi myös sijoittaa, ostomahdollisuuksien esille tuominen voi olla järkevää. Juuri nyt näyttäisi saavan Sokokselta alennusta yhdestä vaatteesta 20 prosenttia. Tämä on suhteellisen hyvä tarjous, mutta se ei koske niitä kaikkia asiakkaita. Jos asiakkaalla ei ole S-mobiilia, hän ei saa tarjouskupongeista kiinni mitenkään.

S-ryhmäni tuntuu mainostavan ahkerasti paperitonta asiointia. Se voi olla järkevää, koska useimmat eivät edes halua kuittiaan kassalta, vaikka minua onkin monta kertaa rahastettu väärin niin Prismassa kuin siellä Lidlissä, siksi otan aina kuitit paperisena. Enpä bussipysäkiltä jaksaisi kävellä jonkun väärin veloitetun hillomunkin takia samalla, jos voin tehdä sen vielä katsomalla kuittia kassoilla. Helppoa. En myöhästy siitä ainoasta bussista, joita meille Pirkkalassa syrjälle vain pari kertaa tunnissa pistetään.

Tilinauhaa voisi pyöritellä loputtomiin, ainakin seitsemän vuoden ajalta ilmeisesti, mutta tiliotteita ei nyt löydy. Ne täytyy katsoa tietokoneelta, lisäksi verkkopalkka puuttuu, mutta se on ilmeisesti tulossa. Maksujen tekeminen on helppoa, etenkin silloin jos on aiemmin tallentanut tietoja maksulistaan, ja se on helppoa. Jos tarvitsee tilittää rahaa äidille, niin tuo onnistuu todella nopeasti. Minuuttiakaan mene. Silti jotakin elämyksestä puuttuu, sillä täydellinen softa tämä ei ole. Onneksesi päivitystä on tulossa.
S-mobiilisi tarjoaa ihan hyvän elämyksen pankkiasiointiinne, mutta huomiosi vievät kupongit, kauppa-asiat ja sijoittamista, asuntolainaa sekä muuta mainostavat bannerit, joita saat sulkea miltei koko ajan.

Miksi minun tileillä ei ole ikinä rahaa, kuukautta on vielä jäljellä

Jokunen on saattanut nähdä aiemman kuvan tilillä olevasta rahasta. Helposti tulee köyhän leima siitä, vaikka tulen oikeasti melko hyvin toimeen taloudellisesti. Maksan kaikki e-laskut jo eräpäivänä, en ole eläessä saanut yhtäkään maksumuistutusta. Olen tarkka, joten yksikään asia ei jää huomaamatta ikinä. Huomaan kassavirheet heti ja lasken omat kolikot useita kertoja ennen kassaani. Joskus kävi niin, että Lidlin kassa antoi euron liian vähän takaisin, kävin siitä mainitsemassa, niin sain puuttuvan palasen.

Tuntuu oudolta, että suurin osa eivät edes ota kuitteja. Siinä kassa panee merkille vakiasiakkaat, niin voi sitten joka kerta veloittaa väärin, kun ei tämä asiakas sitä kuittia ikinä ota. Suosittelen, että otat ne edes viidentenä kertana ja teet kassallesi pistotarkastuksia. Jyri ottaa kuitit joka kerta ja säilyttää nuo. Alleviivaan kaikki ostokset, jotka kaduttavat, tarkistan alennusten paikallaolon ja nyt näen kuiteistani miten ruokalasku on noussut jälleen kuukaudessa inflaatioon. Juusto nousi näköjään viidellä sentillä.

Moni lähipiiristä ei pidä tätä kovin mielenkiintoisena, että olen nuuka. Kyllä elämästä on nautittu, on sellainen asia jota olen aina kuullut, lähipiiristä tai muualta. Onko elämästä nauttiminen sitä, että joku pistää rahoja palamaan? Miksi nautin enemmän säästämisestäni kuin kuluttamisesta? Sitä paitsi juuri ne ihmiset, jotka pitävät minua outona, ihmettelevät miten maksan laskuni aina täsmällisesti ajallaan. Heitä kerran vuodessa ilmestyvä vakuutuslasku yllätti taas! Jos et elä kuin rikas, rahaa siihen on aina.

Budjetointi alkaa nuukalla jo aamuteellä

S-pankin verkkopankeissa on kätevä budjetointityökalu, mutta tämä ei mielestäni vielä riitä. Onneksi pankkiirini suositteli Pennoa, joka on kaikin puolin parempi. Vielä toistaiseksi käytän ilmaista Toshlia, joka ei sekään vie talouttasi vararikkoon, mutta joka on liian monipuolinen tarpeeseeni. Penno on siitä lisäksi suomenkielinen, joten sen käyttö on todella helppoa, vaikket englantia osaisikaan. Nuukailu on tapani elää, nautin todella paljon ilmaisista iloista. Parhaitakin juttuja elämässäni löydän ilmaiseksi.

En tule ovelle tinkaamaan rahaa, vaan samalla kun perheesi tulee uimahalliin, lähden uimaan järveen. Te maksatte perheenä vähintään bensakuluja, uimahallimaksuja 20 euron edestä, ja näitä Hesburgerin aterioita. Lähden polkemaan lähirannalle, syön ennen sitä tai sen jälkeen kotona, ja uin järvessä ilman että S-mobiiliini tulee yksi, kaksi tai peräti kolme riviä. Nuo rahat ovat mahdollisuuksilta pois. Rahalla voisi ostaa aikaa. Ihan samalla tavalla jos rahoista ei ole sinulla pulaa, voisit noita roskiinkin heittää.

Tilillä ei ole 114,20 kovin ikuisesti. Joulukuussa tulee uusi budjetti käyttöön ja kaikki mitä tulee sen yli, lähtee saman tien reissuun, säästötilille. En näe, että saa kamalasti iloa tavaroista. Saan aina enemmän nautintoa siitä, että minulla on tukeva säästötili, joka tarvittaessa mahdollistaisi vaikkapa sen irtioton oravanpyörästä. Harmittaa nyt toki se, että ennen Nordealta soitettiin säännöllisesti ja kysyttiin miten voit. Mikä on tilanteesi rahallisesti? S-pankilta tällaisia soittoja ei ole tullut. Eivät välitä asiakkaista?
Ota nuukailu käyttöön jo nyt. Se mahdollistaa taloudellisen vapauden ennen pitkään. Ymmärrä, että kuluttamalla et saa omaisuutta hautaan mukaan. On varmasti mukavampi kuolla, kun on päässyt elämäänkin.

S-korkoni on nykyään jopa poikkeuksellisen alhaalla, näin toimit

Kivijalkapankkien korko on nyt todella alhaalla kaikkialla. Aktia maksaa korkoa 0,00 prosenttia, joten S-pankissa et sentään tienaa säästöillä kaikkein huonoiten, jos niitä säästötilejä ylipäätään teillä on.
  1. Siirrä kaikki säästösi Instabankiin, joka kirjoitushetkellä tarjoaa 1,00 prosentin koron. Uusi tili on veloitukseton, rajoitukseton sekä sisältää reilun talletussuojan aina jopa 100 000 euroonne asti.
  2. Tänään et ehdi paremmalle korollesi Bank Norwegianiin, joka oli 1,75 prosenttia. 1.10.2018 alkaen kyseinen pankki laski korkoaan prosentilla säästötilissään. Ilmainen tili onkin talletussuojalla.
  3. Jos rahalle ei ole ehkä kymmeneen vuoteen tarvetta, Bigbank antaa säästöillesi jopa 2,5 prosentin koron sillä ehdolla, että et tule säästöjäsi tarvitsemaan vuosikymmenen ajan. Esimerkiksi 10 000 sijoittamalla Bigbankiin saa kymmenen vuoden kuluttua takaisin 12 500 alkuperäiselle tilillesi.
  4. Sijoittamalla heti asunto-, metsä- tai muuhun rahastoon. Sijoita osakkeisiin, mutta osakkeisiin sijoittaminen on aina riski. Voisit pahimmillaan menettää rahat, joten älä etene miettimättä.
  5. Et tee yhtään mitään, ja nautit 0,10 prosentin korosta kivijalkapankissasi. Onpa yksinkertaista!
S-pankin asiakkaat, huomio! S-Prime-korko on nyt erittäin alhaalla. S-tuottotilillä asiakas saa 1 000 euron säästöille 0,01 prosentin kuukausikoron. Tämä tarkoittaa sitä, että makuuttamalla S-pankeissa säästöjäsi, saat tuhannelle eurollesi vain 1 sentin koron kuukaudessa. Tämä huolettaa minua niin, että siirrän kaikki säästöni kyseisestä pankista Bank Norwegianiin, jossa korko kirjoitushetkellä oli 1,75 %. Harmillisesti tiedotteiden mukaan korko olisi siellä laskemassa nyt jo lähemmäksi markkinahintoja.
Tällä hetkellä parhaimmat korot näyttäisivät olevan jo määräaikaisilla säästötileillä. Onkin kuitenkin huomioitava, että jos inflaatiosi nyt tästä pomppaa, ei välttämättä kannattaisi nähdä vaivaa säästöjen siirroissa.

Yhteenveto: jos maksuttomuus onkin ainoa kriteeri, hyvä valinta

S-pankin mobiilisovellukset ovat sisältäneet mainosvitriinejä. Milloin tuputetaan mainoksia, milloin myymälöitäsi, milloin tarjouksia S-ryhmään. Säästäjä oli askel parempaan, mutta toimivuudella tuo ei ainakaan vakuuttanut minua. Ruokaostokset näiden bonuksieni kera olivat siellä kuitenkin pääroolissa ja itse pankkiasiointi on jäänyt taka-alalleni. Jos kirjaudut Säästäjä-sovellukseen, haluatko nähdä tilin vai kuitin ABC:lta? Säästäjä pyrkii näyttämään jälkimmäistä tietoa peräti jo kyllästymiseenne saakka.

Lisäksi siitä tyrkytetään rahastotilejä sekä ominaisuuksiltaan epäedullisia tavoitetilejä. Nyt ymmärrät miksi. Pankki ei halua mainostaa tuottotilejä, joissa säästöille saa korkoja kuukausittain. Tämän sijaan ihmisille tyrkytetään tavoitetilejä, joissa tuo samainen korko kertyisi vain kerran vuodessa. Pankkihan siinä voittaa lopulta, ja moni pankkiasiakas ei ole asiasta lainkaan tietoinen. Ajatellaan, että se on yhtä lailla säästötili siinä missä ne muutkin tilisi Nordeassa, Danske Bankissa tai vaikka kalliissa Aktiassa.

Olkaa varovaisia S-pankin suhteessa! Se on kyllä ilmainen, mutta ei täysin ongelmaton. Jos sinulla ei ole minkäänlaista tietoa säästämisestä tai sijoittamisesta, pankkini voittaa aina. Säästäjä-sovelluksen kyselyn jälkeen allekirjoitat pankin kanssa sijoittajasopimuksesi, vaikka monien mielikuva on se, että siinä vain säästettäisiin olemassa oleville säästötileille. Mitähän käy jos asiaan perehtymätön alkaakin säästämään sovelluksen kautta luodulle rahastotilille? Ei varmaan kovin hyvin, saanet tässä miettiä.

S-pankki on pääasiallinen pankki ja käytä sitä vain peruspalvelupakettiin. Muut palvelut ovat minulle merkityksettömiä. S-tuottotilin korko on niin huono etenkin nyt, että kuukaudessa siirrän varsinaisen säästötilin Bank Norwegianiin, jossa ei ole nollakorkoa, vaan kunnollinen 0,75 prosentin korko. Tässä yhteydessä pitäisi varmaan alkaa sitä sijoittamista harkita, vaikka Nordean sijoitusneuvontaa en enää saakaan. Tuntuu, että S-pankki keskittyy liikaa ilmaisiin palveluihin ja oheismyynnistä ei niin väliä.

Mikäli sinulla on parempaa käyttöä rahoille, ja tykkäät hoitaa raha-asioita tietokoneellasi ilman että pankkiirisi soittaa miten sinulla taloudellisesti menee, S-pankin asiakkuudella et kyllä metsään mene. Aion pysyä pankin asiakkaana vuosia, ja taloudellisesti menisi hyvin mikäli S-pankkini on kuuloilla!

Maksatko kuukausimaksuja raha-asioistasi omalle pankille? Mieti vielä kerran miksi ihmeessä!

Kommentit

Helen sanoi…
S-pankkiirilla täydellistä palvelua. Siirtyi autolaina, asuntolaina ja vielä vakuutukset (suositteli Lähitapiolaa), kaikki paremmilla ehdoilla kuin Danskebankissa ja nopeasti. Tilit avattiin niin teinille kuin meille vanhemmille. Sadan euron maksulla koko perheen pankkipaketit ilmaiseksi, lainassa säästämme jatkossa puoli prosenttia koroissa. Laina maksetaan vuotta nopeammin kun säästöä kuukausittain. Pankkiirille 5/5 S-pankkiin. Emme ole saaneet noin hyvää palvelua mistään, ei Nordeasta, eikä etenkään Danskebankista.
Hienoa, itsekin olen tyytyväinen S-pankkiin. Säästötilin olen kuitenkin siirtänyt viime marraskuussa pois Bank Norwegianiin parempien korkojen takia.
Anonyymi sanoi…
Asiakaspalvelu on alkanut tökkiä viime vuosina, ja sitä ei kai siksi voi edes enää kutsua. Viesteihin ei vastata, pehelimessa saa kököttää ja vapaat ajat konttoriin on kuukauden päässä.... Mutta ihan ok jos kaikki pelittää.
Hei.

Varmaan on tullut asiakkaita liikaa halvan hinnan perässä.

Itsellä aika vähän ongelmia S-pankin kanssa, mutta se kohu kosketti.

Ei onneksi omilta tileiltä lähtenyt rahaa, mutta muista juttu oli.

https://yle.fi/uutiset/3-12621116

Pankkia en tässä yhteydessä aio vaihtaa. Jos niitä tulee lisää.

Suosittelen seuraavasta tietoturvakohusta toimimaan.

Kaipa ne vähän enemmän henkilökuntaa tarvitsee, konttoreita.

Ehkä pitäisi periä palvelumaksuja, niin tulisi IT:llekin rahaa?

Toivotaan, että tilanne muuttuu joskus parempaan.
Kiitos ja hei hei!

Viikon luetuimmat blogissa

Absolutistina en ota sitä yhtäkään

Biletys on rimanalitus absolutistille

Bussifani testaa ratikkaa Herwoodiin

Jyri, 15, saapui kouluun kiusattavaksi

Näin tunnistat narsistin tuoreeltaan

Älä nuukaile liikaa! Budjetti nousuun

Pirtilillä ei Paunun ahdinko ikinä lopu

Jyri on uniikki INFJ-persoonallisuus

Jyri omistaa minimalistina 274 asiaa

Vuosi sapattivapaata, tämän mä opin