Seitsemän kuukautta S-pankin asiakkaana

Täällä avasin tilin
11. marraskuuta olen S-pankin asiakas seitsemän kuukauden ajalta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että olen vastaavan ajan ilman Nordean tilejä, kortteja ja tunnuksia. Vuosikymmen tämän Nordean kanssa meni hienosti ja maksuttomasti, mutten halunnut jatkosta kuluttaa.

Nordea olisi halunnut tulevaisuudesta 90 euroa vuodessa, kun S-ryhmään sain liityttyä vain 100 eurolla ja tuon sijoituksen saa takaisin korkoineen jos päättää kuitenkin joskus erota. Eroan vain siinä tapauksessa, jos S-pankin palvelut muuttuvat maksullisiksi, mutta tällä hetkellä ei ole yllätystä näköpiirissä. Olen iloinen asiakas, sillä säästän 7,50 euroa joka kuukausi.

Nordealla halvempi hinta on voimassa vain, jos käyttää mobiilipankkia, tuolloin kuukausimaksu on neljä euroa kuukaudessa. Sekin on rahaa ja S-pankissa mobiilisovellus on vapaaehtoinen. Toinen asia on myös mobiilitunnistautuminen, se kuuluu samaan kastiin, ja pankkitunnisteita voi S-pankissa käyttää edelleen. Uudet tuli kuuden kuukauden jälkeen ja näissä läpysköissä on aina 135 tunnistetta. Myös mobiilipankista on minulla kokemusta, siksi kirjoitan näistä kaikista täällä nyt.

Pankkikokemus: maksuton, mutta ei virheetön

Olen S-pankin leirissä huhtikuussa 2019 jo vuoden ajan. Juhlaan on vielä matkaa, mutta kokemusta on jo kertynyt. Jaan sitä tässä merkinnässä ja toivon mukaan joillekin on tästä hyötyä. Esimerkiksi kalliin Nordean jättäminen veloituksettomaan pankkiin on ekoteko lompakolle. Säästän 90 euroa vuodessa pelkästään sillä, etten ole enää Nordean asiakas. Samalla toki S-ryhmä seuraa ostokäyttäytymistäni, mutta en pelkää tätä, koska olen jo tottunut Googlen seurantaan maanantaista sunnuntaihin.

Asiakaspalvelu. 11. huhtikuuta 2018 minulla oli ensimmäinen positiivinen kohtaaminen asiakaspalvelun kanssa Lielahden konttorissa. Olin tervetullut Nordean asiakas ja tietoliikenneongelmista huolimatta tilit, kortit ja tunnukset saatiin avattua ja näistä tileistä tuli tieto myöhemmin sähköpostiin lupausten mukaan, jotta sain välitettyä ne maksajille. Verkkopankin viestiin vastattiin alle viidessä arkipäivässä ja lähimaksun kanssa ollutta ongelmaa selvitettiin. Annetut toimenpiteet auttoivat, kortilla piti maksaa koodin kanssa muussa kuin Lidlin myymälässä, ja tämän jälkeen lähimaksu onnistui myös Lidlissä. Lidlin päätteissä kuulemma vikaa.

Mobiilipankki. Asiakaspalvelu toimii, mutta mobiilipankki on pettymys. S-mobiili on paitsi ruma, myös buginen, joten sitä en ainakaan puhelimeeni enää asenna. Tieto tuli myöhemmin uudesta Säästäjästä, minkä asensin heti, mutta tämä oli jo lupaus paremmasta. Vähemmän turhaa osioissa, mutta bugit eivät ole ainakaan hävinneet. PIN-kirjautuminen ei aina toimi, sormenjälki ei aina tunnistu. Toisinaan sovellus menee lukkoon, jolloin kirjautuminen ei onnistu ilman tunnistautumista pankissa, minä en ainakaan jaksa tapella sovelluksen kanssa. Se ei toimi ja on helpompaa maksaa tunnuslukutaulukolla. Se voittaa toimivuudessa S-mobiilipankin kiistatta 100-0!

Verkkopankki. Verkkopankkiin olen sen sijaan tyytyväinen. Sitä voi myös käyttää pienin ongelmin Android-puhelimella tosipaikan tullessa eikä tarvitse leikkiä bugisen mobiilipankin kanssa. Verkkopankin miinus on se, ettei siitä ole mobiiliversiota. Sivuston käyttäminen puhelimella on siis hyvin hankalaa. Verkkopankki on kylläkin selkeä ja kaikki asiat hoituvat mainiosti. Pankkiasioiden hoito läppärillä on mukavaa ja tunnuslukutaulukkoa käytettäessä tietää että uusi tulee aina ilmaiseksi - tunnistautumiskertoja ei siis kannata säästää! Nordeassa tunnuslukutaulukosta luopuminen oli yksi syy vaihtaa pankkia. Verkkopankissa on myös puutteita, maksuja ei voi toistaa automaattisesti.

Nordean entinen kortti

Konttorit. En välitä konttoreista, mutta S-pankin konttorit ovat yleensä kaukana. Lähin konttori on nyt kymmenen kilometrin päässä Nokialla, mutta Nordean tilanne ei ole enää hyvä sekään, Pirkkalan konttori on jo kauan sitten sulkenut ovensa. Nokialla on myös lähin Nordean konttori. En menetä mitään, jos lähden konttoriin Nokialle tai Tampereelle. Paikallisessa S-marketissa konttoria ei ole, koska S-pankin tarkoitus ei olekaan tarjota laajaa konttoriverkostoa joka kulmassa asiakkailleen.

Säästötilit. Säästäjä-sovellusta kannattaa varoa. Se kannustaa ihmisiä säästämään ja minulla on jo kahdet S-tuottotilit. Käyttötilillä pidän ainoastaan käyttörahaa. Säästäjä luo S-tavoitetilin säästöille ja toisen S-keräilytilin rahastoille samalla sinusta tulee sijoittaja. Mielestäni on naurettavaa luoda ehdoiltaan huonompia säästötilejä asiakkaille. Tuottotilistä maksetaan korkoa kuukausittain, kun tavoitetili maksaa korkoja vain kerran vuodessa. Jouduin lopulta olemaan yhteydessä, että minulle tarpeettomasti luodut tilit poistettaisiin. Tämä onnistui muutamassa arkipäivässä ja itse säästämisen idea sovelluksessa on todella huonosti mietitty - et voi säästää olemassa oleville tileille.

Yleisvaikutelma. S-pankin pankkikortti on mielestäni Nordeaan verrattuna todella tylsä. Toisaalta myös Nordean verkkopankki oli mielestäni kaikin puolin tyylikkäämpi verkkoselaimessa. S-pankin verkkosivut ovat taas mielestäni Nordean vastaavia paremmat. S-pankin tunnuslukutaulukko on hyvä, mutta siinä saisi olla enemmänkin näitä tunnuslukuja. Lisäksi tunnuslukutaulukossa voisi olla entisen Nordean tunnuslukutaulukon tapaan pysyvästi käytettäviä numeroita vahvistuksiin. Tämä säästäisi itse tunnuslukuja aiempaa pidemmälle ajalle ja vähentäisi myös S-pankin kuluja. Pankin ei olisi enää tarvinnut lähettää ilmaisia tunnuslukutaulukkoja postissa niin usein kuin tehdään nyt.

Pääasiassa olen pankkiini tyytyväinen ja tiliotteet löytyvät helposti. S-pankki on yhtä hyvä kuin Nordea, mutta se tulee ilman kuukausimaksuja. Se on kuin OP. Se on kuin Danske Bank. Se on pankki siinä missä muutkin, pitää rahoista hyvää huolta. Jos kuitenkin arvostat pankissa hyvin toimivaa mobiilielämystä, jättäisin S-pankin väliin. Heidän mobiilisovellukset eivät tomi ja ovat todella bugisia. Itse en S-pankin mobiilipankkiin enää koske omien kokemusten perusteella.

Loppusanat

S-pankin mobiilisovellukset ovat sisältäneet mainosvitriinejä. Milloin tuputetaan mainoksia, milloin myymälöitä, milloin tarjouksia S-ryhmään. Säästäjä oli askel parempaan, mutta toimivuudella se ei ainakaan vakuuttanut minua. Ruokaostokset näiden bonuksien kera ovat siellä kuitenkin pääroolissa ja itse pankkiasiointi on jäänyt taka-alalle. Jos kirjaudut Säästäjä-sovellukseen, haluatko nähdä tilin vai kuitin ABC:lta eiliseltä? Säästäjä pyrkii näyttämään jälkimmäistä tietoa.

Lisäksi siinä tyrkytetään rahastoilejä sekä ominaisuuksiltaan epäedullisia tavoitetilejä. Ymmärrän miksi. Pankki ei halua mainostaa tuottotilejä, joissa säästöille saa korkoja kuukausittain. Sen sijaan ihmisille tyrkytetään tavoitetilejä, joissa tuo samainen korko kertyy vain kerran vuodessa. Pankkihan siinä voittaa lopulta ja moni asiakas ei ole asiasta lainkaan tietoinen. Ajatellaan, että se on yhtä laila säästötili siinä missä muutkin tilit Nordeassa, Danske Bankissa tai Aktiassa.

Olkaa varovaisia S-pankin suhteessa! Se on ilmainen, mutta ei ongelmaton. Jos sinulla ei ole minkäänlaista tietoa säästämisestä tai sijoittamisesta, pankki voittaa. Säästäjä-sovelluksen kyselyn jälkeen allekirjoitat pankin kanssa sijoittajasopimuksen, vaikka monien mielikuva on se, että siinä vain säästettäisiin olemassa oleville säästötileille. Mitä käy jos asiaan perehtymätön alkaakin säästämään sovelluksen kautta luodulle rahastotilille? Ei varmaan kovin hyvin.

Jos sinulla on parempaa käyttöä kuukausimaksuille ja tykkäät hoitaa raha-asioita tietokoneellasi, S-pankin asiakkuudella et kyllä metsään mene, siksi aion pysyä pankin  asiakkaana vuosia.

Maksatko kuukausimaksuja raha-asioistasi pankille? Mieti vielä kerran miksi ihmeessä!

Kommentit