Paunulla yli 10 vuotta ajelua päättärille

Eräänä kauniina kevätpäivänä tajuat, että Väinö Paunu Oy:n bussiliikennettäsi Pirkkalassa onkin enää jäljellä vain vähäsen. Aloitin työni: 30. toukokuuta ajelin Paunun busseilla niin paljon kuin mahdollista ja työ on ohi 6. kesäkuuta 2022. Sinä päivänä niitä vähiä paunulaisia ei Pirkkalassa enää kulje linjalla 8. Paunun kuljettajat itse ovat ilmiön jo huomanneet, koska kesäauringon alla 4. kesäkuuta Sirpa kuulutti ohjaamossa, että "Jaaha, Jyri on lähtenyt taas liikkeelle!". Hei, ehti etupenkille, kuis Sirpalla hurisee?

Etupenkilläni oli kauniit maisemat, ja kuljettajan kanssa tuli ajettua muutama lenkki hyvällä linjalla. Eikä siinä kaikki, juttelimme kaikesta ajankohtaisesta. Meidän keskustelu ei ole mennyt huutamiseksi tai riitelyksi. On se vain hienoa, kun löytyy ihmisiä, jotka ovat hyviä: keskustelemaan. Et yhtään tunne olevasi alempana kuin se toinen, eikä sinun tarkoituksena ole saada toisen energia kuiviin suusoitolla. Voin sanoa, että näitä bussihetkiä tulemme molemmat kaipaamaan. Onneksi kuutosella jatkui, siitä.

Väinö Paunu Oy:n liikennöintisopimus linjallasi 6 on voimassa vuoteen 2025 asti. Tämän jälkeen linja kilpailutetaan taas, ja on täysin mahdollista, että vaatimuksena olisikin sähköbussi. Uskon, että Paunu jättää seuraavan kisan väliin linjalla 6. Näin linja saattaa mennä 2026 jo Pirkanmaan Tilausliikenteelle tai Pohjolan Liikenteelle. Paunu on jättänyt nytkin monien linjojen kilpailutukset väliin, erityisesti nyt silloin, kun linjalla oli ainoana vaatimuksena sähköbussi. Näin on tehnyt myös Länsilinjat, ei järkeä.

Niin ikävältä kuin kohtalo siinä kuulostaa, viiden vuoden kuluttua Länsilinjat on samassa tilanteessa. Siinä tilanteessa, jossa Väinö Paunu Oy on nyt, eli linjakilometrejä katoaa Nysse-lähdöillä rytinällä. Se ei paljoa päättäjiä kiinnosta, jos joku paikallinen bussifirmasi Tampereelta katoaa konkurssiini, isojen alle. Bussifani testasi linjaa kymppi päästä päähän: molempiin suuntiinsa Paunun ajamana viimeksi ja seuraavana päivänä sähköbusseilla, Pohjolan Liikenteellä. Oli metka reissu, mutta Paunua jäi kaipuu.

Tulipa sitäkin koettua, viimeistä kertaa Paunulla linjalla 10, viimeistä kertaa Paunulla kaikkien aikojen viimeisimmällä vuorolla Pirkkalasta linjallasi 8. Sekin on koettu, että matkustin myydyssä bussissa #141.

Paunu joutuu nyt myymään autojaan pois ja myyntiin lähtivät ainaskin 145, 141 ja 148. Eipä niitä oikein kannata tyhjinä Nekalan varikolla seisottaa, eihän se tuo firmalle sitä rahaa, ilman Nysse-liikennettä.

Veikkaan, että Paunulta katoaa lisää bussiliikennettä Tampereella jo vuonna 2023 isompien tieltä.

Bussifani liikkeelle: "Varikkovierailu, bussisi tauotta"

Tavallisin paikallinen ei edes tiedä asiasta nyt mitään, mutta bussifanina tiesin, ja siksi lähdin tuosta liikkeelle. Joka päivä olisi Paunun busseissa fiilistelemässä jotakin, joka on pian historiaa. Vanhemmat lähtivät viikoksi Turkkiin, joten rajaton bussikortti oli koko ajan lainassa. Se kattaa myös ne yömaksut, joten yövuoroilla on tullut pyörittyä, jonkin verran. Minulle on INFJ-persoonallisuutena aina tärkeintä hyvästellä rakkaita asioita, niinpä koskettelin esimerkiksi nyt myydyn bussini penkkejä autossa #141.

Sen lisäksi kuuli tutulta kuljettajalta jo valonsa sammuneelta Pirkkalan varikolta, että suosikkiautosi on myyty! Tiesin, että mies puhui autosta #148 ja se kyllä harmitti. Olisivat voineet myydä auton #149. Onneksi auto #144 on vielä tallella, josta on erityisesti hyviä muistoja Pirkkalan yöliikenteessä kasilla. Niitä voi aina muistella, kun astuu sisään autoon linjalla 6, ainakin siihen 2025 asti. Moni kuljettaja on vienyt minut varikolle, josta on lyhyempi matka kotiin. Olipa se niin metkaa, koska rakastan busseja.

Muutin tänne Pirkkalaan huhtikuun 1. päivänä ja tuosta alkaen olet käyttänyt pelkästään paunulaisia. Joko kysyisitte, että miksi? Olen INFJ ja jos olen johonkin täysin tyytyväinen, en lähde sitä vaihtamaan. Tästä syystä minulla on internetyhteys kotiin ja mobiililiittymä luuriin samoilla operaattoreilla vuosia. Kotivakuutus ollut sekin Ifillä jo valovuosia. Sähkönmyynti on ollut alusta saakka Vattenfallilla hyvään hintaan. Miksi vaihtaa, jos kaikki toimisi erinomaisesti? Nyt on pakko, koska Paunu ei enää liikennöi.

Sade alkaa! Kurvaa varikolle, miltei kotiin

Paikallisella bussivarikolla oli kivaa, koska havainnoin pääkoppaan siellä olleet autot ennen lopullista sulkua. Tunteisiin meni, silmät vetistyivät ja kuljettaja lohdutti taas. Kiitos paljon kuljettajille ihanasta mahdollisuudesta tutustua lähemmin siihen, miten bussit hoidetaan ajokuntoon seuraavaksi aamuksi. Liikkeellä ollessani autoin myös linja-autonkuljettajia tiukoilla ajoajoilla linjalla 8. Yövuorollasi löytyi baarikansan lompakko ja puhelin. Paunun autossa kaverukset kyselivät lompakkoa itse ja saivat sen.

Älypuhelin oli vaikeampi tapaus, koska kuljettaja ei voi tähän vastata ajon aikana. Puhelin soi ihanasti taukoamatta siinä toivossa, että joku vastaisi. Jyri vastaa, joo. Moikka, sulla vissiin hieno iPhone jäänyt bussiin? Joo, missä bussi mahtaa olla, jos tulisin hakemaan? Ollaan tässä Haukiluomassa kohta ja tämä lähtee tästä ihan pian, joten tulisitko Keskustorille suuntaan Pirkkala? Auto olisi 144 linjalla 8. Auto on siinä 24 yli, mutta tule vähän aiemmin paikalle päivystämään. Hei kiitos tuhannesti, tää meni hyvin!

Saavuttiin pian Haukiluomaan ja Autohuoltajalla ei ollut muuta aikaa kuin se kolmiminuuttinen. Hän piti hyvänä sitä, että tarjouduin katsomaan bussiini hukkuneilta tavaroilta, että hän pääsi itse vessaan. Linja-autosta ei ole kuitenkaan löytynyt mitään muuta kuin hieman roskaa, ne siivosin ulkona olevaan roskikseen. Sen jälkeen menisin kävelylle Ylöjärvelle. Kello 1.55 bussini #144 palaa ja jatkettiin matkaa, olin kuljettajan kanssa kaikki loput lenkit. Kuljettaja kiitteli avustani. Sanoi, että puhelin oli noudettu.

Nuukat viikot täynnä liikettä sisältää uintiakin arjessa

Nuuka ei kuluta turhaan, mutta välillä saanet irrotella kunnolla. Nuukuus on sitä, että elä normaalisti senttejä laskien, jotta joku toinen kerta senttejä ei tarvitsisi laskea. Oli varaa käydä niin syömässä kuin uimahallissa. Uimahallina oli taas Ylöjärven uimahalli, koska se on Tampereen seudulla paras. Se olisi myös kallein uimahalli bussikortilta, n. 5,50 euroa. Aamu-uintietu olisi kyllä metka tuolla. Tampereen halleissa aamu-uinnille pääsee edullisemmin, mutta halleja ei siellä ole niin hyviä kuin tämä tuossa.

Saavut uimahalliin tietenkin paunulaisilla, linja-autossa numero 141, ensin Haukiluomaan. Sieltä on 45 minuutin matka kävellen paraatipaikalle, joten päädyn ottamaan TKL:n kyydin jo Ylöjärvelle. Näin sain enemmän uintiaikaa. Paluuni tapahtui samaisella TKL-kyydillä Haukiluomaan. Palasin kiireellä, koska halusin nähdä mitä Paunulta tulee viimeisinä lähtöinä Pirkkalasta pe 3.6.22. Näin nuo kaikki ja jututin osaa kuljettajista. Automyyjä olisi täällä taas, vilkutti minulle ohjaamostasi jälleen, vastaan.

Melkein unohtui kertoa mitä tapahtui uimahallilla. Vaikka uintiaikaa olikin vain 2,5 tuntia, olin täällä silti hieman yliajalla. Uimahallissa viihtyy, jos ei uidessa, niin poreissa tai saunassa. Pienessä saunassa oli tällä kertaa uskomattomat löylyt. Jopa pienellä heitolla vastaus tuntui ihollasi. Olit saunoissa yksin, joten menovettä tuli heitettyä oikein kunnolla. Sitten tänne tuli kaksi pientä poikaa, noin 10-vuotiaita, ja he sanoivat jotakin. Ei helvetti että on kuuma, pitäisikö lähteä? Älkää vielä, heitän ihan vain vähän.

Nuuka uimahallissa, ilmainen vesilasi

Pojat saunoivat viisi minuuttia, koska et heittänyt yhtään liikaa, ja sekin tuntui kyllä ihollasi. Minusta on tärkeää huomioida myös muita, vaikka tykkään yksin saunoissa heitellä kunnolla. Sauna on toisena kotina. Vastapainoksi lämmöille menen oikeasti kylmään kylmäaltaaseen ja olen siellä minuutin. Olen aiemmin käynyt tosi usein muissakin uimahalleissa ja kylpylöissä, mutta valitettavasti sauna ei usein vakuuta. Lapinniemen kylpylässä sauna on ikävän onneton, se ei oikein vastaa asiakastoiveisiimme.

Sinne voisit heittää vaikka miten, eikä iholla tunnu, muutkin ovat sanoneet samaa. Ei tämä ole sauna, täällä on aivan liian kylmä. En tiedä säästävätkö sähköä vai onko kiuas niin vanha, ettei se toimi? Tästä syystä vakiohalliksi valikoituu Ylöjärven uimahalli, vaikka sinne onkin hieman matkaa nyt Pirkkalasta. Bussikortin omistajana halliin on helppo astua, varmistat vain että arvoja riittää. Portti aukeaa sinulle. Aikuiselle maksu on 5,50 euroa bussikortillasi. Siinä säästää verrattuna siihen, että ostaisit kassoilta.

Nuuka kävi hyvästelemässä Paunun autoja näin linjalla 10 ja huomasit päätepysäkillä sattumalta, että erääseen museoon oli vapaa pääsy. Siellä olisi nähtävillä erilaisia piirustuksia alakoululaisilta. Nuukien unelma, että joskus jotakin löytyy jopa ilmaiseksi, eikä kaikesta tarvitse aina maksaa. Se onkin asenne, joka ratkaisee paljon. Nuukana pyrin hyötymään kaikesta ilmaisesta, esim. vapaa pääsy, ulkoilu, softat esim. Malwarebytes ja Spotify Free, maksamatta niistä. En kuitenkaan halua sinulta ilmaisia pizzoja.

Väinö Paunu Oy:n tulevaisuus näyttäisi teille synkältä

Väinö Paunu Oy on perinteikäs tamperelainen bussiliike, joka ajaa tilausajoja, pikavuoroja ja Nyssejä. Valitettavasti liikenne Nysse-verkostossa olisi koko ajan vähentynyt linjakilometreissä mitattuna. Ajo tulee vähenemään reippaasti lisää. Uskon, että Pirkanmaan Tilausliikenne Oy tai Pohjolan Liikenne Oy tulevat korjaamaan ajot myös seuraavissa kilpailutuksissa. Kilpailutuksissa haetaan edullisuuspisteitä ja laatupisteitä, mutta mitä virkaa on niillä hiton laatupisteillä, jos halvin tarjous kuitenkin voittaisi?

Ihan sama, vaikka jättäisivät kysymättäkin. Pirkanmaan Tilausliikenteen tarjous: olit niin halpa, että siihen ei varmasti kuulu autojeni siivous kunnolla, niiden pesu, huoltoja tai muut tarpeelliset. Jatkuva kilpailuttaminen on lisäksi bussien käyttäjille surullista nähtävää. Jos vain edullisuudella on nyt väliä, muutkin toimijat pyrkivät voittamaan, ja tuolloin joukkoliikenteen laatu laskee. Bussisi on hoitamatta ja aika huonossa kunnossa, kuljettajat jopa reikäisillä työasuilla tai kokonaan ilman näitä. Surullista.

Minusta olisi ihanaa, jos veronmaksajana saisi arvokkaan kyydin. Olisi hyvä palvelu ja siisti bussi. Sitä ei saa, jos joutuu jatkuvasti tarjoamaan paremman tarjouksen. Sen näki myös tässä taloyhtiössäni, kun halvin huoltofirmanne voitti, onneksi L&T oli täällä vain vähään aikaan. Se vaihdettiin, koska asukkaat eivät olleet tyytyväisiä. Linjoilla näkyy myös, parivuotiaita busseja, mutta valoja rikki ja periä hukassa. Paunun autot yli kymmenvuotiaita, kulumia. Pitäisikö vähän petrata, Pirkanmaan Tilausliikenne oy?

Koukuttavampaa kuin huumeet? Tässä.

Älä koskaan laita palautetta suoraan liikennöitsijöille, koska tärkein eli tilaaja, ei saa sitä tietoa. Tuon lisäksi kun palautetta annan, olen oppinut hyväksymään sen, että Paunulta tulee vastaus ja Pirtililtä ei. Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on niin halpa liikennöitsijänä, etteivät löydä rahaa tästä edes tekoälylle, vastaamaan negatiivisiin tai positiivisiin asiakaspalautteisiin. Hyvin usein, olen nyt oppinut sanomaan asiasta suoraan ohjaamoon, se palaute menee varmasti perille. Kyllä tuolla hyviäkin tätejä ja setiä on.

Veikkaat, että Nysse-verkostossa Paunua ei enää ole viimeistään 2026. Tuntuu jo nyt siltä, että Paunu jättää tarjouskierroksia väliin. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta oletus on. Linjoilla 5 ja 10 ei Paunulta tullut mitään tarjousta, miksi? Linjoilla vaadittiin sähköbusseja, eivätkä Paunu tai Länsilinjat tule enää vastaamaan huutoon. He eivät saisi mistään niin monta sähköbussia, kun nykyinenkin kalusto on ihan ok. Mielestäni on niin, että Paunun kannattaa ajaa Nyssen likaviemäri alas ja keskittyä pikavuoroihin.

Mitä hittoa päättäjien päissä liikkui? Eivätkö he osaa olla nuukia? Nuuka käyttäisi bussejasi 14 vuotta. Jos sen huoltaa hyvin, panostaa siisteyteen, niin kyllä näillä nyt 15 vuotta matkustaisi. Sitten voitaisiin miettiä rauhassa niitä sähköbusseja. Tuntuu uskomattomalta, siis todellakin, että tilanne on juuri näin surkea. Myyntiin vain, kun et pystynyt edustamaan halvinta. Eipä edes kotitalouksissa autoja vaihdeta noin vain, ja ihan huvin vuoksi, jos autollani pääsee paikasta A paikkaan B. Päättäjäni hyvät, herätys.

Nuuka kävisi buffeteissa, mutta vasta kun maha kurni

Sirpan kyyti oli tarjolla myös lauantaina. Juttelimme paljon. Kävi jo ilmi, että moni asiakas ihmetteli sitä. Tampereen kaupunkiliikenteen autoissa ei kuskeille siinä jutella, olivat niin työhön kyllästyneitä. Paunun autoissa on sitä palvelua mukana, joo. Vähän päälle kuuden sanoin, että nuukana taidan jäädä Ratinassa pois, koska mahassa kurni. Kuljettaja oli ymmärtäväinen, koska buffettiin mennään tyhjällä mahalla, jotta ehtii syödä koko rahalla. Pidin tiukasti tangosta, nyt etuovi aukesi ja työn iloa Sirpalle!

Saavut vihdoin Raxiin ja kysyt ensimmäisenä mihin asti buffetti tarjoillaan. Selvisi, että ruoka-aikaa oli yli tunti, joten minulla meni syödessä vähintään 80 prosenttia ajasta. Ulkomuistista söin ahkerasti, paloina mitattuna söin ainakin kaksi pizzaa ja vedin vielä kahdet lautaset lämmintä ruokaa. Sen lisäksi join yhdeksän lasia limsaa. Buffet maksoi viikonloppunasi 15,90 euroa, ja kun olet aiemmin nuukaillut, ei sellainen hinta tunnu niin missään. Missään vaiheessa kukaan ei ole sanonut, että syöt vähemmän.

Olisi noloa, koska mainos sanoi "Nälkä lähtee syömällä!". Ota kyyti bussikuskilta, ja jatkettiin tuosta yhteistä matkaa kohti Pirkkalan yövuoroja Haukiluomaan kello 23.00. Tällä vuorolla luvassa on paljon järkensä menettäneitä ihmisiä, suurin osa eivät nyt pystyssä pysy, ja tilanne tulee pahenemaan tuosta. Paunun päättävällä lähdöllä Haukiluomaan poistuisi 3.56 pariskunta, joka ei päissään muistanut missä asuvat. Nousivat seuraavaan TKL:n autoon odottamaan sitä, koska muisti mahdollisesti tekisi paluut.

Nuuka buffetissa: 12 tuntia syömättä ensin

En kerennyt tehdä mitään, sillä TKL lähti jo. On kurjaa, että alkoholi tuhoaa aivoja. Lamaa kohti tuon kulutus tulee helposti lisääntymään, ja se näkyykin tölkkijahdissasi suurempina päivätuloina koskaan. Se oli älytöntä, näillä vuoroilla. Ihmisiä tuli kyytiisi oluet ja kaljat kädessä, sitten mentiin kapakkaan ja kaupunkiin, paluumatkallani nuo samat ihmiset olivat niin kännissä etteivät muistaneet mitään. Jutut, ne olivat pimeitäkin, karaoken taso hipoi nollaa ja muutama suuttui kuskinvaihdosta. Kiire jatkoille!

En mennyt itse kyseisellä sunnuntain 4.00 vuorolla, jota TKL liikennöi. Odotin tälläkin kertaa Paunun vuoroa kello 4.30. Autosi tuli Nekalan varikolta ja kuski oli hyvä, vaikka en hänelle mitään jutellutkaan. Sanon toki usein "Moi!" autoon noustessa ja kuljettaja vastaa. Se riittää, TKL:n autoissa ei aina vastata sitäkään. Vuorolla olisi klubeista, kapakoista ja pubeista palaavia matkustajia. Paunun kuskin tiedän ja yhdistän lähtöön vielä vuosienikin päästä. Sitten pelimies Tesomalta. Hei, ovatko hyvät kuulokkeet?

Ovat ne, tosi kestävä akku ja hyvä äänenlaatu. Okei, voisi huomenna ostaa ne. Niin, mutta olisi saanut nuo jo eilen, jos olisit jättänyt baarireissun väliin... Kyllä minä ne huomennakin ostan. No toivottavasti muistat miltä kuulokkeesi edes näyttävät ja ostat siitä sitten hyvää soundia. Totta kai, kiitos vain. Vielä oli toinen pariskunta autossa, yksi niistä meinasi koko ajan oksentaa autoon, mutta lopulta jaksoi ulos asti. Yövuorolla matkustaminen kapakoiden ohi on muistutus siitä miksi ihmeessä olisin absolutisti.

Yhteenveto: surun kautta iloon, Länsilinjat säilyi vielä

6.6.22 oli päivä, jolloin Pirkkalasta ei enää päässyt menoihinsa paunulaisilla. Eipä haittaa, näin luulet, alkukankeuksien kautta voittoon. Menin jo vanhasta muistista kello 12.30 pysäkille Kyösti odottamaan paunulaista, onneksesi tajusin nopeasti tulleeni väärään paikkaanne. Eipä ihme, että juuri sinä päivänä lähdin menoille Länsilinjojen autolla vasta kello 13.00. Sen jälkeen oikea aika ja oikea paikka muistui jo mieleen. Käytän nykyäänkin tuota 12.30 lähtöaikaa, koska tämä on oikein sopiva minulle, paras aika.

Paunulaisissa oli tuttuja kuljettajia, siitä lisää matkustusmukavuutta. Onneksesi huomasit, että myös Länsilinjoilla on hyviä kuljettajia. Totuus on nyt se, että samanlaisia palveluita ei saa mistään muualta. Toisilla liikennöitsijöillä kuljettajani vaihtuvat tiuhaan, eivätkä vanhemmat enää uskalla laittaa lapsia bussiin, kun Paunun autoissa oli vakiokuljettajia. He tiesivät katsoa, että lapsesi pääsee kotiin. He ovat tunteneet matkustajat kuin omat taskut. Juoksitko taas? Noukittiin postilaatikollasi. Bussiin tulossa?

Saapuessani autoon, kävelen ensin Suupantorille, koska se tuo kuntoa. Puhun usein itsekseni ääneen ja huvittavinta oli se, kun 7-vuotias tyttö ihmetteli minua ääneen, "Hei aikuinen, kenelle te puhutte?". Ei, en ainakaan sinulle, mutta olen vain tuollainen eli puhuin itsekseni ja nyt ääneen. Tyttö naurahti ja jatkoi leikkejä, mutta niin oli jatkettava itsekin, että olisin ehtinyt bussiini nyt. Olen puhunut itsekseni lapsesta, koska se helpottaa asioitten muistamista, ja on varmasti osasyyt miksi en aina puhu paljoa.

Jos tulee puhuttua paljon jo yksin, niin ei sitä välttämättä jaksa enää niitä näitä jutella kaikille. Sanoin kuitenkin Länsilinjojeni kuljettajille "Moi!" astuessani sisään. Auto tulee pysäkille viime tippaan, joten siellä ei kannata liian ajoissa notkua, vaikka on toki suositeltavaa. Parin vuoden päästä voisin kirjoittaa taas, kun Nysse vie täältä Länsilinjatkin suoraan Suupantorilta, koska Tamperelainen päättäjä haluaisi laittaa linjan 8 autot äärimmilleen, jotta ratikkaa saadaan myytyä Härmälän asukkaille ja Pirkkalaan.

Mitä jäi mieleen jo 10 vuodesta Paunulla? Hyvä palvelu, hyvät muistot, siistit autot. En näkisi mitään syytä siirtyä edes Länsilinjojen autoon, mutta olisi pakko. Paunu-kaipuuta hoidan matkoilla kutosella tai linjalla 42, Kuhmoisiin. En käytä muita liikennöitsijöitä, ellei ole aivan pakko. Perinteet kunniaan.

Yhdesti sekä Paunu #112 että bussifani saapuivat Kyöstille viimeistä kertaa, ajelut voitiin päättää.

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Tampereen toisiksi paras liikennöitsijä. Erittäin mukavia ja ystävällisiä kuljettajia, uudempi kalusto hyvässä kunnossa ja siistejä sisältä mikä on erittäin isoo plussaa! Ainut miinus on että vanhin kalusto alkaa oleen jo huonossa kunnossa ja että Paunulla on liian vähän linjoja ajettavina :(

Bussiharrastajan näkökulmasta isoa plussaa on Lahti Scalat, joita Paunulla on käytössä vielä 8 🤩
Samaa mieltä muuten, mutta se on ensimmäiseksi paras ;)

Vitsit vitsinä, sinulla on oikeus omaan mielipiteeseen! Minulla toisena on Länsilinjat ja kolmantena vasta Pohjolan Liikenne. Olet oikeassa siinä, että Paunulla on huippupalvelua, ja nyt kun Pirkkalan varikolla Paunun autoja on enää nolla, voidaan sanoa toiminnan päättyneet. Kuudesta kuljettajasta viisi jäävät eläkkeelle lähikuukausina tai -vuotena. Seuraavaksi suljetaan Kehon varikko Nokialla, eli se siitä kilpailuttamisesta, Paunulla on tosiaan palvelu ollut hyvää ja autot siistejä ilkivallalta pääasiassa. Sekin osaltaan siksi, että eivät olleet niin halpoja kuin kilpailijat nykyään, ja siltikin voittivat. On rahaa myös pitää kalustosta huolta. Pirkanmaan Tilausliikenteen autoja kun katselee, niin jo parivuotiaissa autoissa käytön jälkiä ja korissa vaurioita, Paunun autoissa on noita myös, autot tosin lähemmäs kymmenvuotiaita... eikä siltikään niin pahoja vaurioita. Suosittelen linjaa 42, täysin Paunun ajamana, pitkä ja metka reissu Kuhmoisiin vaikka Scaloilla ei sillä reitillä ajetakaan. Nyt on muuten liuta Paunun autoja myynnissä, ainakin 141, 148 ja 123, ja kohta tulee lisää. Jos olisi varaa, ostaisin suosikkiautoni 148. Kutosella sopimus 2025 asti Paunulla ja tämän jälkeen linja kilpailutetaan niin että sähköbussi vaatimuksena. Paunu tulee jättämään sen tarjouskierroksen varmasti väliin, kuten yhdet linjalla 2, 5 ja 10, ei heillä ole mahdollisuutta hankkia sähköbusseja kannattavasti. Ei Länsilinjoillakaan, sekin tamperelainen. Pohjolan Liikenteen kuski sanoi vitosella kun hetken jututin, että heillä on täysin uudet sähköbussit ja Pirtiliäkin halvempi tarjous, ei tule olemaan mitään mahdollisuutta pitää autot esim. huollettuina jos meinaavat vielä palkkaakin maksaa. Kyllä tämä tilanne tulee palaamaan entiseen, nythän Nysse joutuu maksamaan myös polttoainekorvauksiakin firmoille, ja Koivisto osti Pirtilin eli hintojen on pakko nousta. Koiviston Auto ei tule jättämään halpoja tarjouksia, se on selvää Nysse-liikenteessä, silloin varmaan Paunullakin taas menisi taas paremmin. Tamperelaisia päättäjiä tuskin paljoa kiinnosta, jos paikallinen. Niin, jos paikallinen firma menee konkurssiin isompien jalkoihin. Kunhan on halpaa ja ratikka kulkee jossain siellä. Eikö joukkoliikenteen pitäisi palvella uskollisia asiakkaita, eikä asiakkaan joukkoliikennettä pidemmillä matkoilla ja useimmilla vaihdoilla? Täällä ainakin palvelu huonontunut kun ykkösbussit poistui, lähelle kotia ei pääse kuin pari kertaa tunnissa enää, tosin ei parane valittaa, viereiseen Sionkylään ei mene kesällä ollenkaan busseja. Sinne kyläläiset unohtuvat kaikkine ongelmineen Pirkkalassa. Eikä päättäjiä kiinnosta!

Kiitos ja nauti paunulaisista kyydeistä vielä kun voi :)

Viimeisimmän viikon luetuimmat

En vieläkään käytä: WhatsAppia ja elän

Paunun alasajo, bussiharrastus on siinä

Nysse, lisäheikennystä ei tarvita yhtään

Pirtilillä ei Paunun ahdinko katoa, ikinä

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Vuosi 2023 ostolakkoilua, tämän ostin

Ääriminimalisti, Jyri, omistaa 219 asiaa

Nuukan parhaita aseitani inflaatioon 6

Näinkö päädymme narsistien ansoihin

Paunun alasajo, Nysse-liikenne loppuu