Puskiaisten polkaisuja, ei moottoritietä

Kalenterissasi on nyt pitkään 2023. Herään, mutta toiveikkaana, sillä kalenterissani on 4. helmikuuta 2023. Se tietääkin jo sitä, että piakkoin Pirkanmaan Tilausliikenne Oy vie metsäfriikin mekkalaani. Nyt ei ole muitakaan vaihtoehtoja, koska lähin lempimetsäsi on puolustamiseni arvoista. Autosi olivat näin käteviä ja hyviä, mutta teitä ei tarvita lempimetsiinne nyt, tarvitaan Puskiaisten polkaisut teille! Sitten voi tietää, mitä olet tuhoamassa mikäli moottoritie Lempäälästäsi Pirkkalaani on todellakin tarpeen.

Hyvä uutinen on se, että metsä on tälläkin hetkellä auki. Bussifani huomaa samalla, että Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on saamassa koko ajan lisää liikennettä Nysse-alueellakin, joten Jyri lähtikin tuonne hienoilla Länsilinjojen autoillasi. Mielenosoitus pidettiin Sääksjärvellä, tuolla isoin muutos tapahtuisi. Paikalla oli tässä porukkaa, paikallisia, Pirkkalasta ja muualtakin. Monelle lempimetsä on tärkeä, enkä voi vieläkään uskoa sitä, että joku päivä sitä ei ole. Oikaisuakaan en tarvinnut busseilla Sääksjärvelle.

Olet kirjoittanut, tehnyt videonkin aiemmin asiasta, mutta en voi lakata ylistämästä minulle tärkeitä asioita. Metsää, sitä ei saa kaataa, koska autoissa on ratti. Tieongelmia pitää poistaa siellä, missä niitä ongelmia on. Rakentamalla teitä metsäänne tuodaan uusia ongelmia, kuntalaisilta häviää rauhallinen alue ulkoiluuni. Silloin et voi enää liikkua ilman, että automelu tai peltihallien olemassaolo tunkeutuu tuosta viereemme. Lempäälässä ja Pirkkalassa on jo vaikeaa välttyä meluiltasi, jopa Lempimetsässä.

Lempimetsässä minun täytyi polkea aika syrjään, että elämisen melu katoaisi kuulumattomiin. Silti esimerkiksi haulikkoampumakeskuksen toiminta lentoaseman kupeessa kuuluu jo kauas metsiimme. Olisi tärkeää, että tuonne ei tulisi ainakaan lisää tätä meluani. Minusta autoilua ei pidä täysin poistaa, mutta autoilusi ei kuulu niihin metsiini, joissa mummosi viihtyy linnunlaulua kuullen. Metsät, joihin koululaiset menevät oppitunneillaan tutkimaan puustoja, kasvustoa ja näitä tosi kauniita eräjärviä.
Rakastatko metsääsi. Se onkin paikka, jossa kuulet itseäsi paremmin. Omaksu luonnon tahti. Luonnon tahti on kärsivällisyys. Hän, jolla ei ole mitään unelmia, anna hänen mennä metsään. Sitten hänellä on monia.
Joskus mainostin Pirkkalan ja Lempäälän metsää Alepan kassalle Jollaksessa, se tapahtui vuonna 2019. Kassa sanoi, että hän lähtee sinne mahdollisimman pian. Olisiko kurjaa, jos hän näkisikin siellä teitä.

Mainostin kassalle lempimetsää, koska se on hiljainen ja loputon, juuri ennen hänen lomaviikkoja.

Nysse-matkaa enemmän kuin koskaan, autoilu väheni

Joukkoliikenne on ihmisille, mutta sitä ei siltikään käytetä tarpeeksi. Moni autoilija voi säästää aikaa, omaa jaksamista, tulemalla Tampereelle junilla. Hän saisi säästyneillä rahoillaan hotellihuoneen yöksi tai vaikka kylpyläkäyntejä koko perheelle. Nysse, onko tamperelaisten joukkoliikennejärjestelmä, joka toimii ihan hyvin. Nyssen kuukausittaiset matkat olivat nousseet jopa korona-aikaa edeltävälle tasolle ja ylittäneet sen. Silti täällä on aivan liian paljon autoilijoitani, jotka eivät autoilustaan tingi koskaan.

Olen kirjoittanut aiheesta myös lehteen, mutta asioista ei voi koskaan pitää liian vähän meteliä. Vain muutaman minuutin takia tuhottaisiin laaja, toistaiseksi ainoa Pirkkalan yhteneväinen metsä pitkältä matkalta. Kuka siitä hyötyy? Ajatellaan, että autoilija säästäisi seitsemän minuuttia matkalla Nokialle vaikka sieltä Lempäälästä. Mitä aiot tehdä säästyneellä ajalla? Säästäisit enemmän aikaa lopettamalla television katselut, liiallisen somettamisen tai pitkästyttävien Netflix-maratonien katselut iltaisin!

Puhutaan ajan säästämisistä, mutta ei puhuta liiallisesta tuhlaamisestasi. On arvioitu, joskus vuosiasi sitten sitä, että hanke tulisi maksamaan 185 miljoonaa. Se on luku siltä ajalta, lisää siihen jo tyypillisen inflaatiolisän, aletaan puhua korkeimmista summista. Usein tulevia julkisia hankkeita ala-arvioidaan, monesti niiden todellinen hinta on arvioitua paljon isompi, kunhan päästään vain aloittamaan! Sekään ei ole huomioitu, että kaatamalla metsää metsien eläimet kadottavat kotinsa ja hän kadottaa metsän.

Lempäälässä osoitettiin mieltä metsästä

Suomessa on aivan liian paljon terveysongelmia, ylipainoa muun muassa. On ihan järjetöntä, että sitä autoilua helpotettaisiin samalla, kun pitäisi helpottaa metsiin pääsy vaikkapa toimivilla houkuttimilla. Birgitan polku on yksi niistä houkuttimista. Autoiluita pitäisi pikemminkin vähentää, vaikka en täysin vihreää ajatusmaailmaa edustakaan tavallisena kansalaisena. Minun ajatusmaailmaa lähin on ehdoton kokoomuslainen vihreä. En kuitenkaan pyri politiikkaan, mutta haluan vaikuttaa käymällä metsässä.

Liikenteen ympäristövaikutukset ovat niin suuria. Erityisesti moottoriliikenne tuottaa valtavaa melua, sen vieressä ei ole kiva patikoida tai sienestää, muusta tekemisestä metsässä jo puhumattakaan. Kaikki uusi liikenne, jota uusi kehätiesi tai tieoikaisu generoisi huonontaisi ilmanlaatua entisestään. Emmekä voi unohtaa sitä tosiasiaa, että ylimääräinen liikenne vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Siitä syystä tässä ei ole ajokorttia tai sitä autoa, liiku ekologisesti julkisilla, pyörällä tai jalan ja perille pääsen, kokeilet!

Autoja tarvitaan mielestäni eniten siellä, missä julkisia ei ole, tai yhteydet ovat huonoja. Sitä on turha mielestäni valittaa huonoja julkisia, jos ei niitä edes käytä, sillä juuri käyttämällä päätät lähdöistä. Voit esimerkiksi laittaa Väinö Paunu Oy:lle palautteita ja tiedustella voivatko ajaa enemmän pikavuorojaan alueellasi tai luoda vaikka kokonaan uusia reittejä, joista ei juuri nyt julkisia kulje. Uskoisin, että tässä ahdingossa heitä kiinnostaisi kaikenlainen liikenne, jolla saisi varikolla seisovia bussejasi käyttöön.

Kuluttaminen ja matkailu ei tuonut onnea, metsä heti

Minua turhautti ensimmäinen matkani ulkomaille, Ruotsiin. En tiennyt mitä sai ottaa lentokentälle ja mitä ei, enkä saanut edes kunnolla öitä, mutta olihan matkassa hetkensä. Vasta iloisen matkasi jälkeen ymmärsin kuitenkin tärkeimmän, olin iloinen vain matkan ajan, mutta sen jälkeen ilo katosi. Palasit jo tähän normaaliin, ja pian oli ostettava uusi matka Saksaan. Kävin aikoinaan enemmän ulkomailla kuin lähimetsässä. Olenkin vuosien mittaan muuttanut elämäni suunnan ja nykyään matkailen metsässä.

Välillä tuli pistäydyttyä Ikean kahviloissa, siellä on ilmaista kuumaa juomaa liikkeen asiakkaille, eikä leivonnainen maksanut euroakaan. Se oli elämys, koska päätin lähteä perässä lempimetsään. Matkailu ei ole koskaan kiinnostanut minua varsinaisesti, mutta kun aikoinaan olin Facebookissani, pitihän sitä aina muille todistaa olevansa mukana tässä kulutusjuhlassa. Varmasti siellä on niitä ihmisiä nytkin. En kuitenkaan voi olla kertomatta sitä, että lentomatkailuni varsinkin oli todella saastuttavaa ilmastolle.

Kurjaa katsoa kotisohvilla sitä, että ihmiset lentävät vieläkin. Kuka voi pistää kunnollisen lentoveron, niin saisi tuon hullutuksen pois kartoiltasi, ehkä muutama muukin löytäisi ratkaisun lempimetsästäsi? Ei mitään, lennä toki jos siltä tuntuu, mutta mahdollisesti tuleva kehätie helpottaisi lentämistä ja tästä entisestään. Se toisi jo ajallista säästöä, mitä en ymmärrä vieläkään. Mitä hauskaa on siinä, että lähdet autoilla ajamaan lentokentälle ja näet enää vain otteita aiemmin siellä seisoneesta huippumetsästä?

Ennen miekkaria Ikeasta halpaa kahvilaa

Olen puhunut tässä blogissani järjettömästä kulutushysteriasta nyt vuosia. Repesin, kun Erkki Lähde mainitsi kyseisessä mielenosoituksessasi sanasen kulutusjuhlistasi. Hän oli sitä mieltä, että nykyisellä väkimäärällä tarvittaisiin kaksi maapalloa, mutta koska näin ei voi tehdä, toinen kahdesta pitäisi ottaa pois. Sekään ei tietenkään käy, joten meidän on syytäkin miettiä mihin me oikein kulutamme? Mitä me oikein haluamme sillä, että pääsisimme töihin seitsemän minuuttia nopeammin? Jos pääsemme edes.

Moni on perustellut uutta kehätietä tai oikaisua peltikolareillasi. Väitän, että ne eivät sillä korjaannu. Autoilijat ovat tunnetusti aina oikeassa, eivätkä tee koskaan virheitä, vaikka varsinkin Pirkanmaalla se kiihdyttäminen kiihdytyskaistoilla on monelle hyvin vaikeaa. Turvavälejä ei pidetä ja on aina jonnekin kiire, ajetaan moottoritiellä jopa alinopeutta. Jos et uskalla ajaa nopeusrajoitusten mukaan, jää kotiin! Erkin puhe oli loppunut hyvin: helvettiinkö meillä on kiire? Hän sanoi yleisön edessä kiittäen ajasta.

Matkustamisesta ulkomaille, jo älyttömästä shoppailukulttuurista, on tullut tietynlainen riippuvuus. Ihmisillä lomasi ei ala, ellei pääse heti lentokenttien kautta ulkomaille. Minulle on edelleen se ja sama mitä kukin elämällä tekee, mutta se on aivan liian lyhyt, jotta ehtisin nähdä perusteellisesti maailmaa. Tästä syystä loppuelämäni on pyhitetty Suomelle, jotta näen Lapuan, Keravan ja Loimaan vielä kerran. Mikä hassuinta ei enää edes löydä kaupasta mitään ostettavaa, sillä sinulla voi olla nyt aivan kaikkea.

Elämä on niin kuiva, että metsään ei ehditä edes astua

Näin mielenkiintoisen mehuni siellä Salessa, ja pian Suupantorilla myyjä myi minulle sen, loppupäivä oli kruunattu. Elämäsi oli todella kuivaa, kun pitäisi vain juosta askareisiin jonkun muun vuoksi, mutta mehusi näyttäisi olevan märkää. Otin hörpyn! Eikä voinut olla hymyilemättä. Sekin painuisi ihan hyvin mieleeni, että hyvin monelle se päällimmäisin syy saada töitä on tulevaisuuden unelmat, oma perhe ja auto, luksusta tarjoava omakotitalo ja muut meihin istutetut normit. Auto on, jotta pääset nyt töihin.

Voi olla, että haet ruoat kotimatkoilla, joten suurimman osan ajastasi auto ei edes käytä tiestöjä. Mitä varten autoilijoille pitäisi rakentaa lisää tiestöjä? Koko ruuhkani perustuukin täysin yhteiskunnan itse luomaan ongelmaan. Työ. Jos kello löi 16, niin toimistot tyhjenevät ja se tuo ruuhkia ei vain teille, vaan myös ruokakauppaan. Tästä syystä vältän kuin ruttoa ruuhka-aikoja, jotta pääsen bussillani kauppaan nopeitten. Suomessa ei olisi ikinä ruuhkaa, jos olisi kuuden tunnin työpäivät ja pystyville kotietätyö.

Monella on juuri nyt surua naamoilla. Läheinen on kuollut, ikää oli ja paljon. Yleisesti kuulen paljosti siitä, että surun keskellä olisi toivonut, että vietettäisiin enemmän aikaa yhdessä. Sitä saa, kun työnne on tärkeämpää kuin ne ihmissuhteet. Emme kerkeä edes metsissäsi piipahtamaan järin kunnolla, sillä seuraava työpäivä kutsuu taas. Lomilla ehtii, mutta ei senkään pitäisi olla juoksua siksi, että on työnne vuoksi jäänyt jotakin tekemättä. Tätä toivoisin yhteiskunnalta enemmän, vaihtoehtojasi työelämään.

Elämä kuivaa? Mehu märkää. Ota hörppy

Meille tuputetaan jatkuvia kasvuja, vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi. Entä jos ajattelisimme uudella tavalla, että kasvu ei voi olla loputonta, tai muuten olemme entistä enemmän suossa. Ahneeksi ei ikinä kannata tulla tavoittelemalla aina enemmän. Joskus normaali elämä, ilman kulutusjuhlaa, voisi olla se tie jota haluaisit kulkea pitkään. Pirkkalan kunta on yksi niistä kaikista pienimmistä kunnistasi. Täällä on paljon tilaa varattu muun muassa lentokentälle ja teollisuushalleille, tiestölle. Tarvitaanko lisää?

Minusta ihminen ei enää osaa nauttia siitä, mistä ihmiset meitä ennen nautiskelivat. Joskus muinoin ei ollut edes olutta kaupoissa ja pärjättiin. Tarvitsemme jokaisen mainostettavan tuotteen, sillä emme tiedä sijoittamisesta mitään, ylimääräiset rahat laitat suosiolla tulevaan lottovoittoon (jota odottelet). Saatte muuten odottaa vielä pitkään! Minulle lottovoitto on se, että saan herätä joka aamu askareisiini, puolustaa minulle tärkeitä asioita ja taltioida huikean mielenosoituksen teille. Toivottavasti viihdyit.

Blogeilla halusi jälleen kerran korostaa metsää ja joukkoliikennettä. Busseilla matkustaminen on yhtä helppoa, ellei helpompaa kuin autolla, koska linja-autoon mahtui vaikka koko suku. Saa varmasti kivat metsäretket tehtyä Lempäälään. Minusta tuntui, että enää ei osata ajatella elämää. Elämäsi nykyään on niin kiireistä, meluista, stressaavaa, että joka viikonloppu lähden sitäkin pakoon metsiini. Niin, ja olen siellä tunteja, nauttien hiljaisuudesta tai haluamastani musiikista, kirjoista tai ihan podcasteistakin.

Nuuka odotti kesiä, pyörä kuntoon vaikka pala palalta

Kesiäkin kohti laitatte hiljaa polkupyörää kuntoon, mutta koska en haluaisi liata käsiäni liikaa, annan suurimman työn paikkakuntalaiselle pyöräkorjaaja Jukalle. Pyörän perushuolloistasi oli jo hyvin aikaa, joten hän saa keväämmällä säätää vaihteet kuntoon, vaihtaa kuluneet osat ketjusta pakkoihin ja vaikka ne mutterit kiristää. Mitä aion tehdä sillä pyörällä? Kesä tulee olemaan minulla täynnä elämyksiä. Aion polkea hiljaa tai lujaa lempääläläisissä tai pirkkalalaisissa ikimetsissä niin että hikeä valuu kaikkialta.

Hiestä ja liikunnasta puheen ollen, joko siellä on hiki, kun auton rattia käännät? Entä tuleeko hiki, jos pääsisit jatkossa kylille seitsemän minuuttia nopeammin? Uskon, että jos yhä useampi teistä unohtaisi autot hetkeksi autotalliin ja tekisitkö vaikka Puskiaisten polkaisu tai hiihdot, ymmärtäisit siitä tulevan peruuttamattoman tuhon. Metsäsi on liian kallista menetettäväksi, koska sen menetys realisoituu siitä myöhemmin terveyskeskuksissa. Nuo täyttyisivät ylipainoisista, masentuneista ja stressaantuneista.

Se maksaisi yhteiskunnalle sen tiestön lisäksi. Olen lisäksi satavarma siitä, että metsä tuo pidemmän päälle eniten säästöjä. En esimerkiksi itse ole lääkärillä käynyt miesmuistiini. En syö mitään lääkkeitä. Vain vitamiineja. Olen niin laihaa, että laudaksi sanotaan, haukkujilla on yleensä miestissit. "Pitäisikö sinun saada vähän lihasta luitten ympärille?", eräs sanoi uimahallin saunassa. Et viitsinyt, mutta olisi voinut sanoa, että pitikö sinun katsoa ruokakaupassa tuote-etikettejä ja vähentää kalorien saanteja?

Metsäsi olisi auki sinulle myös talvella

Toisaalta minulla olisi Pirkkalan kunnalle toive. Et tarvitse omaa uimahallia. Niitä on naapurustossasi ihan tarpeeksi. Tärkeintä on nytkin se, että kuntalaiset pääsemme metsään virkistäytymään, se ei edes maksaisi mitään. Uimahallit maksaa. Nuuka olen, niin uin vaikka Houkkalammella patikoinnin ohessa Lempäälässä. Luontosi tarjoaa minulle uskomattoman paljon, enkä usko kenenkään tylsistyvän siihen. Näkeehän sen nyt ilman silmälasejakin, että tuoltakin pääsi vaikka ja mihin, aina Siisjärvelle saakka.

Olen kuullut myös sitäkin, että moni ei ole ikinä käynytkään luonnossa, ja ehkä siksi kannattaa uutta tietä. Minusta se on väärä ajatusmaailma. Jos et käy luonnossa ikinä, hyvä. Anna muiden käydä. Enhän itsekään autoile, eikä kukaan meistä autottomista seiso moottoriteilläsi vaatien sen tuhoamista sieltä, tänään. Metsillä rahan tekeminen on sitä paitsi niin lyhytnäköistä toimintaa, kun Lempäälä ja Pirkkala on ihan täynnä vuokralla olevista liiketiloista. Tiivistämisen mahdollisuudet unohtuneet tästä nekin.

Jos meillä ei olisi jo kiire helvettiin, tai töihin, niin kyllä metsää osattaisiin arvostaa vähän enemmän. Eilen oli erityinen päivä minulle, tulin Länsilinjoilla osoittamaan mieltä rakkaan metsänne puolesta, ja kun episodin päätteeksi mentiin heti Ammejärvelle. Minä itkin ilosta ja surusta samaan aikaan. Seisoin korkean puuni edessä, katsoin sitä ylöspäin, käännyin nähdäkseni muutkin maisemat ja liikutuin. Entä jos vuonna 2030, 2040 tai 2050 sitä puuta ei enää ole? Eikä muitakaan maisemia. Olin siksikin tuolla.

Yhteenveto: metsä on toinen kotini ja puolustan tästä

Suomessa metsää on varmasti enemmän kuin monissa muissa maissa, mutta sitä ei siltikään kannata kaataa kevyin perustein. Puskiaisten oikaisu on ilmeisesti suunniteltu hanke jostain 70- tai 80-luvulta asti. Ei sen ajan opit päde enää tähän päivään. Olen myös kuullut siitä, että kyseisen hankkeen rahoitus on epävarmaa, vaikka tietyt tahot yrittävätkin viljellä sen onnistumista vielä tänäkin päivänä. Tämäkin yksistään on riittävä syy minulle pitää lempimetsääni kuin toisena kotinani, en siis tarvitse mökkejä.

Halaan puita, katselen kuinka hiihtolatusi paranevat mitä syvemmälle metsään uskaltaudut, ja melu sekin häviää kuin tuhkaa tuuleen. Näet iloisia lapsia tutkimassa omaa lähimetsää. Pitää myös muistaa, että näin monelle lempimetsä oli syyt numero yksi muuttaa Pirkkalaan tai Lempäälään. Pidät mielessä se, että se voi olla myös syy numero yksi muuttaa täältä pois mikäli joku metsäretki sitä ei enää ole. Ole varma, että olen ensimmäisten joukoissa pakkaamassa laukut matkoillani Loimaalle tai muuallekin.

Muutto on sitä paitsi todella kätevä, kun olet heittänyt nyt kuukausien ajan turhaa rihkamaa pois. Sitä tavaraa, eli kansanomaisemmin kulutusjuhlaa lähtisi niin lahjoituksiin kuin sekajätteisiin, ja nyt alkaa olla vapaa. Usko, että jos muutto joskus eteen vielä tulee, niin pääsen muuttamaan helposti jo nykyistä paljon pienempään asuntoon. Tavaranpaljoutta ei enää ole, ja neliöitäkin vain 38, koska poistumalla jo ulko-ovesta niitä kaipaamianne neliömetrejä tuleekin hehtaarikaupoilla lisää ja aina lisää metsästä.

Lempäälän kunta voisi ottaa mallia Loimaan kaupungista. Lempäälässä on muutamia hyviä hanketta vastustavia päättäjiä, mutta jotkut vihaavat sitä. Ottakaa mallia muista ja tuokaa luonto osana jatkuvia rahavirtoja. Matkailen itse tosi usein Loimaalle ja pelkästään siksi, että näkisitte upean Loimijoen aina uudelleen ja uudelleen. Loimaalle, että syventyisi metsään aina uudelleen ja uudelleen. Loimaa nauttii matkailusta, sillä Loimaalle pääsi niin bussilla kuin junillakin. Mikä estää Lempäälää kehittymästä?

Metsän houkuttelevuus perustuu jo salaisiin aineksiin. Metsä kasvaa hitaasti, mutta on silti valmis. Ei, siellä ei ole kiire, toisin kuin moottoriteillä. Metsässä ei ole äänitulvaa tai erimielisyyksiä. Se kuuntelee murheitasi ja vastaa niihin tarjoamalla stressiä poistavia polkuja eräjärvineen. Metsä on tukenamme.

Pirkanmaalla on metsien saatavuus (väh. 3 ha) muita seutuja heikompi, älä kaada sitä ajansäästöön!

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Viimeisestä hörpystä miltei neljä vuotta

Taas ilta-alessa ja uusia menoeriä tilille

Sääli, kuusi vuotta S-pankin asiakkaana

Megasäästö vaatekaapissa ja ilta-alessa

Köyhyys lotoissa, vauraus sijoituksissasi

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Ekologinen elämänä säästökuuria kohti

Mieluummin teen muistoja kuin rahoja

Matkailulakko jo viisi vuotta, Huittisiin

Kuluta, reklamoit, palauta ja Vilppulaan