Loimaalle, jos Pirkkalan metsä häviää

Luonnosta vieraantuneet ihmismassat rummuttavat Puskiaisten moottoritien ja muun puolesta, vaan olen se heikoin lenkki, ja täräytän julkisen tiedotteen tulille. Jos tänne Pirkkalaani tuleekin Puskiaisten moottoritie, ja metsä katoaa siinä samalla, muutan pois Loimaalle. Se on siinä vaiheessa melkein ainoa vaihtoehto, koska täällä Pirkkalassa luontokato on pian ajankohtaisempi kuin koskaan. Tätä ei olekaan tarpeeksi, ja puhun sellaisesta luonnostasi, joka on yhtenäistä ja loputonta. Näin olisi edelleen tuolla.

Introverttina olen hiljaista tyyppiä, mutta nyt on avattava suu, sillä metsä ei voi kertoa mielipiteitään. Annan metsillesi äänen blogini kautta, näytän videon avulla miten metsässä voi viettää aikaa ja kuinka valloittava Pirkkalan ja Lempäälän loputon metsä on. Vain hullu haluaisi tuhota tätäkin helmeä jonkun tekosyyn vuoksi. Asun täällä Pirkkalassani yli kymmenen vuotta, tästä Pirkkalan ja Lempäälän metsäsi ovat minulle tuttuja. Navigaattoriakaan et enää tarvitse, niin löydän Kaitajärvellekin perille hetkessä.

Autottomana pirkkalalaisena painottaisin ajassa moottoriteidenne läheisyydessä vallitsevaa meluasi, ihan desibelimittarien kanssa, verrattuna arjen luontohelmiin. Luontokohteissa, joissa moottoritie on vieressä, desibelejäsi on parhaimmillaan 80, kun taas Kaitajärven luontohelmessä maksimiarvo alittaa tässä 25 desibeliä. Ei kestä kauaa tajuta, missä ihminen rentoutuu paremmin, ja palaa takaisin. Niinpä, vaikka luuri ei ole oikea mittari sovelluksella, se antaa hyvää osviittaa luontohelmieni hiljaisuudesta.

Haluaisitko sinne, viettämään arkiasi, latautumaan kunnolla. Julkisuudessa on puhuttu, että Pirkkala vastustaa sekä Puskiaisten oikaisua, että suunniteltavaa kehätietä. On ihan normaalia, sillä yhtenäistä luontoa Pirkkalassa on enää niin vähän. Lempäälä rummuttaa teiden puolesta, sillä teiden avulla kunta saisi houkuteltua mukaan uusia asukkaita ja perusteltua uusien alueitten rakentamista, luontokadolla. Se kaikki lähiluonnon kustannuksilla. Lempäälä, en olisi kuvitellut sitä, että ette edes arvosta metsiä!
Lempäälän kunta kysyy jo verkkosivuillaan, mikä on lempipaikkasi Lempäälässä? Birgitan polku, Kaitajärvi ja muu luonto lähitienoilla. Miksi kunta haluaisi rikkoa sitä luonnon vetovoimaa moottoritiellä?
Vaadi, että Lempäälän kunta vetäytyy moottoritietä tai kehätietä puoltavasta asenteesta. Vaikka en ole kuntalainen, allekirjoitin kuntalaisaloitteenne, sillä pirkkalalaisena käytän teidän metsiä aktiivisesti.

Jos ette arvosta omia metsiä, niin arvostakaa edes Pirkkalan yhä ainutlaatuisen yhteneväisiä metsiä!

Sitä moottoritietä syntyisi Lempäälästä Pirkkalaan 10 kilometriä

Pelkästään tämän hankkeen meno kunnille, valtiolle ja kenties EU:lle 185 miljoonaa euroa. Mikä järki? Sillä samalla rahalla saisivat vanhuksenne uudet vaipat hoitokodeilla loppuajaksi! Tai sinä, autoilijana, uutta pintaa kyläteille ja muille kunnostusta kaipaaville tieosille. "Esiin ei ole myöskään tullut mitään sellaista estettä, joka estäisi hankkeen toteuttamisen!”, Pirkanmaan ELY-keskuksen ylijohtajasi lataa. Hyvä jumala. Juha Sammallahti, olet täysin vieraantunut asiasta, jos luontokatoni ei ole sinusta este.

Et voi sanoa, että ei ole mitään esteitä, jos Pirkkalasta katoaisi tuo vähäkin yhtenäinen luonto. Sinuna menisin vaikka biologian tunneille tai jotain, tai vaikka sinne luontoon, jota olet hymyssä tuhoamassa! Muista, että metsäs ei voi puhua, mutta me voimme. Voisitte jättää tuleville sukupolville miltei kaiken, vain jotain tai ei yhtään mitään. Suhtautumisesi luontooni on nähty, ja saat vielä siitä ihan palkkaa. Se, että minua vähän harmittaisi osallistua yhteiseen veropottiin, kun yksittäiset ihmiset tuhlaavat sen.

He tuhlaavat turhiin tiehankkeisiinne, joista ei ole mitään hyötyä silloin, kun sinun oma äiti nukkuu hoivakodissa paskat pöksyissä. He tuhlaavat sen uusiin teihin, vaikka vanhat huutelisivat päällystettä vuosien takaa ja huuto jatkuu. Autoilijat huoltavat menopelejään, koska on tullut ajettua jälleen kerran kuoppaan. Ei tarvita uutta, pitäkää edes ne vanhat ajettavassa kunnossa. Luulen myös, että luontoa on kyllä helppo kaataa, mutta vaikeaa entisöidä. Ratikka on jo tehty, mutta tiehankkeenne ehtisi perua.

Sadan metrin päähän tästä moottoritie?

Kuntien ja yksityisten lausunnoissa kannettiin suurtakin huolta laajan ja toistaiseksi vielä yhtenäisen metsäalueen kohtalosta Tampereen eteläpuolella. Jos tiehankkeet toteutuvat, tulisi alueesta niukka tai paikoin kelvoton virkistyskäytössä. Humaani päättäjä taikoo yhteneväisistä metsistä luonnonlahjat, se edistäisi metsien luonnonsuojelua, lähentäisi asukkaiden suhdetta metsään. Emme tarvitse kalliitakin liikuntahalleja, vaan yhtenevää ja kaikkia tasavertaisesti palvelevaa metsää, ilman stressiä meluista.

Moottoritie tai muu tiehanke tarkoittaa ensin pelkkiä teitä, kunnes siitä viipaloidaan lisää, ja avataan tie täysin turhalle maankäytölle. Pirkkalan vauraus perustuu mielestäni tonttien myyntiin, mutta eipä täällä ole niitäkään loputtomiin. Et voi löytää lisää tontteja kaupaksi ilman, että moottorisaha kaataisi metsää jossain muualla päin kuntia, samalla metsäeläin joutuisi etsimään uusinta paikkaa. Pirkkalassa on pulaa yritystonteista, vaikka jo lyhyellä lenkillä huomaat, että liiketiloja vuokrataan joka kulmalla.

Täyttäkää nuo ensin. Ja mietitään mistä saadaan lisää sitten. Ei kai kaikkien yritysten ole pakko sijaita juuri Pirkkalassa tai Lempäälässä? Voisivatko yritykset muuttaa syrjemmälle? Eivät ne arjen ulkoilijat, jotka yritystenne edestä tai takaa yrittävät löytää palasen metsää tai maistiaisen oksista. Useita yli- tai alikulkuja, leppoisaa olisi jatkossa luontohommeleihisi osallistumiseni, kun olisi joka välissä tiehanke tai useita meluista ja katoavasta luonnosta muistuttamassa. Olet lähellä kadota elämäsi tarkoituksen.
Lempäälän kunnan tulee irtisanoutua Pirkanmaan maakuntakaavan 2040 suurista väyläsuunnitelmista ja niiden varaan laadituista kunnan omista kaavoitus- ja kasvusuunnitelmista. Luontoa vaiko peltihalleja?

Autottomuus säästäisi sinkun rahaa, ja vie rasvatkin ympäriltäsi

Moni on ihmetellyt teinin ääniä 14-vuotiaana, hän oli satavarma siitä, että autoon et tule nojaamaan. Autoilu on Suomessa pyhää. Sitä vaalitaan, ja saat edelleen arjen kovimpia haukkuja uskollisuudestasi joukkoliikenteelle. Se on taktinen valinta, sillä näin 17 vuotta myöhemmin en edelleenkään halua arjen omaa autoa tai ajokorttia. Jokainen voi katsoa tulokseni peilistä, onko sinulla autoa vai ei, istumaan en ala! Pyöräily vie metsiin mahtavimpiin, ja tämän kaiken ohella en muista tehneeni edes autohuoltoa.

Lääkärillä en ole käynyt miesmuistiini. Olin vuoden 2020 aikana läski ja myönnän sen. Painoa oli vain 95 kilogrammaa, ja kun Finlan työterveyshoitaja sanoi siitä suoraan, että se onkin ongelma: ala töihin. Hain vaa'an kotiin ja aloin konkreettisiin hommiin. Tiesin, että ylipainon syynä oli parisuhde-ero, työ. Sekin työ, joka vei energiaa aamusta iltaan. Ei ollut aikaa edes kesällä luontoonne lähteä. Saipa painon laskemaan, mutta yritin myös löytää enemmän syytä elämälle. Ongin sapattivapaan säästöillä, näin.

Et kadu sitä, että jäin sapattivapaalle. Syksyisin on ihanaa polkaista Kaitajärvelle, uida siellä ilman sitä rihman kiertämää, ja palata heti taloyhtiön lenkkisaunaan pienen grillituokion jälkeen. Autoja ei ole, ja melu on poissa, kerran näin päin. Upeita metsäpolkujani maastopyöräilyynne, mitä muuta pitäisi olla? Sitä, että setelitukulla Thaimaahan? Ei kiinnosta, ei sitten yhtään. Lähdetään, Kaitajärvelle, arjen aikaa hukata ei saa. Valitsin yli vuosi sitten elämän työn edelle ja uskon, että tulisit siitä itsekin nauttimaan.

Metsä, pyörä ja bussi, vaatekooksi Small

Pyöräillessä vaikkapa Lidliinsä, näen jatkuvasti kuinka ylipainoisia jotkut autoilijat olivat. He vaivalla nousevat ulos autoistaan, hengästyvät ostoskärryjensä liikuttelusta pihalta itse halpaliikkeeseesi, kun Jyri hikoilee metsäpoluilla ostokset selkärepussa hengästymättä tippaakaan. Rasvoja ei roiku mistään, ja myös peppusi on kiinteytynyt, siitä näkee todellisen ikiliikkujan. Minimalisteja kun olen, Lidlissä en tarvitse edes kärryä, sillä ostokset mahtuvat sinkkukoriini. Tielleni lähden nopeasti, videoista näkyy!

Bussissa on Tampereen seudun joukkoliikenteessä hyvin tilaa, kunhan jätät ruuhkaisimmat linjat 7, 8 ja vaikkapa 3 pois. Olen siinä tilanteessa, että nykyään en tarvitse enää edes busseja, sillä retkelle pääsi eilenkin helposti pyörällä. Talven tullessa palailen bussiini, mutta mitään bussijuhlaa ei siitä enää tule. Haluaisin myös korostaa, että en vastusta autoilua tai autoilijoita. Minulle on se ja sama missä ajelette. On teidän rahoja, joita itse teidän tilanteessa säästäisin, nimimerkki nyt tuhansien säästöjä tileilläni.

Minulla olisi varaa autoiluun, mutta en siltikään tee autoilusta arkea. Tiedän, että se maksaa. Isälläni on käytetty Toyota ihan aina huollossa, aina siitä on jotakin rikki, ja ihmettelen syvästi miten autoilija vielä jaksaa sen kanssa tapella työpaikkansa korjaamolla. Se vähä vapaa-aika, mitä töistä tulee, menee aina. Se vähä raha, mitä töistä tuli, katoaa erinäisiin autopesuihin, varaosiin, katsastuksiin ja veroihin. Se elämän tarkoitus? Autokuskilla on pyhä lehmä ja uusia moottoriteitä, vaikka nykytiesi riekaleina?
Bussifani ei halua luopua täysin helpoista busseista, mutta liikuntaa hän on lisännyt sapattivapaallasi selkeästi työminääni verrattuna. On vihdoinkin aikaa ja energiaa, mistä saisin lisää tunteja näihin päiviin?

Elektroninen tanssimusiikki on metsäopas, takapuoli ylös ja ulos

Elektroninen ja tanssimusiikki. Elektroninen tanssimusiikki. Tekno. EDM. Rakkaalla on monta nimeä. En edes luetellut niitä kaikkia, äkkiseltään mietittynä se amispoppi ja jumputus jäi puuttumaan. Tekno kuuluu hyvin metsässäkin, kunhan on hyvät verkot. DNA:lla olisi Kaitajärvellä vakaa 3G-yhteys, mutta minulla olisi DNA:lle toive. Olemme lukeneet tarpeekseen uutisiasi siitä, että sekä DNA, Elisa että Telia sammuttavat 3G-verkon lähivuosina, mutta miten tuossa tilanteessa? Ilman verkkoa vai, miten niin?

Kannattaako vaikka varmistaa 4G-verkon toimivuus ennen kuin sammuttaisitte kiireellä 3G:ni? Mitä virkaa on 5G:llä, jos edes 4G LTE ei toimisi kaikkialla, kuuluvuuskartoista viis! Pitäisi olla kuuluvuutta, mutta mäkisen maaston vuoksi 4G-kenttää et saa huitomallakaan. Onneksi kätevä Spotify tarjoaa sitä latausmahdollisuutta, joten Paunulaisissa.-biisilista soi mukavasti vaikka lentotilassa tai avaruudessa. Se, että musiikki soi, ei tarvita huitomista tai paikasta toiseen siirtymistä kiesien melusaasteita kohti.

Moi, olisiko teillä aikaa musiikille? Puut heijastuvat tyylikkäästi Kaitajärvelle. Olisi nyt kuin musiikkia itsessään, bassoa ja melodioita, kuvattuna ääniraitana. Mistä biisistä mahtaa olla kyse? Huomaan, että 3G teki paluuni, joten säädän soittolistalta jonoon sen DJ Gollumin remiksin DJ THT:n hyvistä biiseistä Open Up The Dancefloor (DJ Gollum Remix). Taivas on nätti ja järvesi kutsuu jo uimaan, mutta en vielä uskalla. Jätän tuon seuraavalle kerralle, itkien onnesta, kun tämä biisi soi sapattivapaalla eräjärvellä.

Musiikkisi vie Kaitajärvellä mukanaan

Tiistaina muistat, että ennen lenkkisaunaa tuo voisi toteutua jälleen kerran. Lähden sen Apsin kautta liikkeelle ja menen jo Kaitajärvelle poikkeuksellisesti Keskisentietä. Autoja en näe, mutta näen sitäkin enemmän innokkaita polkijoita, juoksijoita tai kävelijöitä. Iloitsen jokaisesta, te olette niin hyviä! Ette ainakaan aina autoile, ja näytätte liikkuvilta ihmisiltä, tuskin on terveyskeskukselle asiaa lähiaikoina. En ole itsekään kuntalääkäreille taakkaa, kun pulahdan lokakuussa järveen nauttien polskutteluista.

Musiikki, tekno tai edm, on minulle tärkeintä. Se on kaveri, johon luotan. Musiikille ei tarvitse sanoa, että lähdetkö mukaani satoja kertoja, hän lähtee. Musiikki on aina sapattivapaalla kanssani. Basso saa pyöräilemään lujaa, vaikka lounaasta on pitkiä aikoja. Tanssimusiikki antaa energiaa, onnellisuutta ja ennen kaikkea muuta sisältöjä elämääni. Rakastan tanssimusiikkia ja toivon, että joku tajuaisi soittaa sitä myös hautajaisissa. Edelleen, synnyin, elän parasta aikaa tälle musiikille, ja kuolen tuon vuoksi.

Jokainen päivä, jok'ikinen päivä sapattivapaalla, on jotakin ihan uutta. Joka kerta ennen kuin aurinkos jo laskee lähde niin halutessasi maastopyöräilemään, kuuntelemaan kaikenlaista teknoa kevyemmästä aina raskaimpaan jytyyn. Yritän paeta kauas melustasi, pitkäksi elämästä, ja siinä hetkessä haluat vain piiloutua rottarallilta, kaiken maailman myyntihommilta, juosta juoksumatolta. Helppoa, sinun täytyy vain piiloutua kauaksi metsään ja elää elämää tavallasi, bassoisalla jytällä ja säästöilläsi höystettynä!
Nuuka tietää, että rahaa saa aina jostain, mutta aikaa ei. Siksi en enää tuhlaa aikaani rottaralleissanne samaan aikaan, kun moni työtä tekevä tuttuni on sanonut jo monta kertaa, että mihin tämä kesä on kadonnut?

Mikäli moottoritie ja kehätie toteutuvat, muutan tästä Loimaalle

Moi, minulla oli vuosien unelmaa. Kymmenen vuoden unelma, käydä joskus Loimaalla. Pirkkalastani sinne on enimmillään sata kilometriä bussilla ja kun Väinö Paunu Oy heitti seikkailijan pois Loimaa th E -pysäkillä, tunsin saapuneeni oikeaan paikkaan. Introvertin unelmakaupunkiin, Loimaalle. Oli ihan uskomaton paikka, todella uskomaton. Ihmisiä ei ollut paljoa, ja luonto vei mukaan bussipysäkeiltäni. Luonto vangitsi katseen, en voinut mitenkään unohtaa sitä tosiasiaa, että Pirkkalassa on luontokato.

Jos ei nyt, niin ihanko kohta. Ainakin kymmenessä vuodessa. Silti haluan asiasta pitää meteliä ajoissa. Voi olla, että kukaan ei löydä lähempänä h-hetkeä rahoitusta kyseisille arjen tiepätkille, tai Lempäälän kunta vaikka herää siihen tosiasiaan, että kuntalainen ei halua katsoa menetettyä metsääsi eläimineen vain Ylen dokumenteista. Televisiosta, joka syö sitä sähköäsi, kun sähköpulalla pelotetaan. Miten olisi, jos sammuttaisitte alkuun ihanat diginäytöt mainoksinesi? Arjen turhaa konsumerismia kerrassaan.

Penno-budjeteissa on tuhat euroa mahdolliseen muuttoon sinne Loimaalle. Olen vuokralainen, joten voi lähteä tiehen nopealla aikataululla, mutta haluaako sitä Pirkkalan tai Lempäälän kunta? Jatkuvasti sataa euroja Lempäälään, kun paahdan maastopyörällä Pirkkalan metsistä Lempäälän metsieni kautta aina Marjamäen Lidliin asti. Jos joskus saatte aikaiseksi uimahallin siinä Ideaparkissa, poljen sinnekin. Hei, hakekaa kasvuja Lempäälässä rautateistä, tehkää asema Sääksjärvelle. Autoilusi, ei ole kestävää.

Viimeisin vaihtoehtoni, muutto Loimaalle

Meidän kanssa on moni muu nuorukainen. Näe jatkuvasti samoja nuoria ja nuoria aikuisia busseissa. Moni heistä sanoo, että he eivät edes tarvitse peltilehmää näillä vuoroväleillä, kiitos Nysselle! Junaan pääsee samalla kausilipulla vyöhykkeet huomioiden. Siinä on tulevaisuus, vaikka moni autoilija onkin sanonut minulle päin naamoja, että ylireagoin muuttojutuilla. "Se on suotuisaa kehitystä, arvostan!", isä sanoi. Toisella kerralla hän sanoi, että metsään on mentävä sitten kauemmaksi, ei nyt muu auta.

Haluan nähdä isäsi ilmeen, kun hän menee Puskiaisten oikaisua pitkin luontoosi, kun bensiinin hinta on laman takia ei kaksi, tuosta kolme euroa litralta, ei varmaankaan naurata muut menot rästissä. Eipä voi mitään, olen edelleen täydessä valmiudessa muuttaa täältä. Onkin hienoa autoilijoiden heittää, että sinne luontoon pääsee pyhällä lehmällä, kun toisilla ei ole kuin miltei näivettyneitä maatiloja, kaatuvia navettoja ja vain vähän käypää rahaa luonnon etsimiseen pitkästyttävillä ajeluilla betoniviidakoissasi.

Loimaa ei ole ainoa paikka, johon muuttaisit, mutta se on ehdottomasti ensisijaisin. Olen nyt katsellut Loimaan karttaa, hintatasoja, jalkaudun Loimaalle uudemman kerran marraskuussa. Vuokralla on heti tuttu asia. Sieltä löytyi hyvin edullisia vuokra-asuntojasi, kunnasta löytyy pikkuinen kylpyläuimahalli, ja ennen kaikkea muuta luonnosta saa jalalla kiinni! Et tarvitse peltilehmää, taksiasi, mutta silti toivon kunnilta ymmärrystä asiaan. Ole aito pirkkalalainen, ja jätän tuon kunnan vain aitoon luontokatooni.
Onko loimaalaisia kuulolla? Nyt rakastuin teidän Loimijokeen, Vesihovi-uimahalliin, luontoon ja peltoon. Marraskuussasi saavun sinne jo toisen kerran, silloin aion jalkautua paremmin keskustan suuntaan. Tervehdys!

Miten olisi vain minuuttien ajan säästö luonnon kustannuksella?

Pirkkala ei juuri tätä halua, mutta Lempäälä hyötyisi tästä. Siellä rummutetaan jo toteuttamista. Sekin yllättävää, että ilmeisesti Tampere haluaa tätä. Pirkkalalaisen lähiluonnon kustannuksilla. Hävetkää!


Musiikki: DJ THT - Open Up The Dancefloor
(DJ Gollum Remix) © Tough Stuff! Music
Kuvauspaikka: Pirkkala, Lempäälä
Kuvausaika: Lokakuu 2022
Tekijä ja editoija: Jyri Väätäinen

Yhteenveto: Paljon voi muuttua, mutta näytä että kuulut metsiin

Vaikka moottoritie ja kehätie yksistään ei ole ihan mahdoton yhtälö, mutta ELY-keskus olisi valinnut jo pahimman mahdollisen toteutuksen luonnon kannalta, molemmat vaihtoehdot. Se on tuhoisin tapa viedä luontoja kuntalaisilta jonkun ahneen kapitalistin takia, joka haluaa päästä moottoritieajosta ajat säästäen. Onko julkisuudessa puhuttava kahdeksan minuutin ajallinen säästösi luontokadon arvoista? Hävetkää! Ei ole senkään arvoista, jos teillä liikkuisi rekkoja. Kyllähän se maitopurkki Lidliisi löytää!

Älä pelkää, saat lasisi maitoa jatkossakin, vaikka vasikka et olekaan. Lähellä oleva luonto oli kuitenkin olennaisin tekijä itselle kymmenisen vuotta sitten, jolloin muutin Tampereelta Pirkkalaan, mutten nyt Lempäälään. Lempäälä oli toinen vaihtoehto, nimenomaan luontojen rikkauksilla te kositte minut. Se, että en ikinä päässyt muuttamaan Lempäälään, ei koskaan kaduttanut minua. Kiirehdi satulaan ja olet pian täällä, Lempäälässä. Uppoudu metsiin, maastopyöräillen hiljaa tai lujaa, ihan fiiliksen mukaan.

Seuraa keväisin luonnon heräämistä Kurikkakalliolta, mutta Vähä-Naistenjärven pitkospuilla se melu kuuluu läpi, joten Pirkkalassa on oikeasti mentävä todella syrjään melusuojaan. Kesäisin sitä moni käy vaikka lapsiesi kanssa kalastamassa erämaan järvillä. Jo ahvenilta löytyvät vaikuttavan tummat kyljet. Inahdustakaan et kuule siitä, että jossain päin on työtä tekevällä orjalla kiire Lidliin ja apteekkiin. Siinä keskitytte unelmiin, ahventen saalistamiseen erämaan upeilla järvillä jo Lempäälässä ja Pirkkalassa.

Voisitko kuvitella hetkeenne Puskiaisten oikaisua tai kehätietä lentokentälle? En itse ainakaan. Jotkut hyötyvät alueista ympäri vuoden. Onhan täällä lukuisia laavuja ja mahdollisuuksia geokätköilyyn. Olen kävellyt näissä metsissä satojakin kertoja, koskaan kyllästymättä näihin, ja aina uusinta löytäen. Tästä vuosi sitten kiinnitin näissä luontohelmissä huomioni isoihin lakanoihisi. "Tähänkö moottorities?", ja nykyään vastustan pienintäkään ajatusta siitä todellisuutena. Haluaisinpa sitä luontoa, en niitä teitä.

Luonnon ystävänä ei voi hyväksyä luontokatoa. Luonto on paikka rentoutua, kuntoutua ja voida hyvin. Metsä antaa tilaa ajatuksille, mielenrauhalle ja henkilökohtaiselle terveydelle. Sinun perse ei kiinteydy Puskiaisten oikaisuilla tai kehäteillä. Etkä tarvitse Puskiaisten oikaisua, vaan Puskiaisten polkaisua! 

Ääni luonnon puolesta. Metsältä tahdon teitä en, vaan hetken ja seikkailun tulisen. Ei luontokadolle!

Vetoan niin Lempäälän kuin Pirkkalan kuntaan luontokadon hillitsemiseksi ja sen välttämiseksi.

Tärkeintäsi et kadottanut, avaimia metsän unohtanut.
Paljon vuosiasi on kulunut, joita yhdessä me koettiin,
aamuun asti hetkiä niin monenlaisia, yhdessä jaettiin.
Ei metsä lopu milloinkaan, kun sitä hyvin hoitaa vaan,
yhdessä saatte aina kulkea, toinen toisianne tukea! 🔊

Vuosi on 2022, enkä millään olisi uskonut kirjoittavani tästä vielä nykyaikana. Kyllä, luonnolle!

Kommentit

Teemu Hiltunen sanoi…
On niin hieno kirjoitus, että pakko jakaa se Facebookissa: https://www.facebook.com/groups/eipuskiaistenoikaisua ja https://www.facebook.com/groups/1873436576204793
Ja laitetaan Twitteriinkin vielä! Kiitos!
Moi,

Joo, metsällä kun ei ole toistaiseksi ääntä.

Toivotaan, että jää oikaisu toteutumatta, mutta se vaatii muitakin.

Hienoa, että jaoit sen. Nyt puhutaan kahden kunnan yhtenäisen metsän tuhosta.

Mielestäni se olisi toteutuessaan rikos luontohelmiä vastaan.

Itse en Facebookissa olekaan, joten kiitos kun jaoit.

Yritin pistää parastani luontoni vuoksi. Moni rakastaa luontoa!

Ja siksi puhumme sen puolesta.

Viikon luetuimmat blogissa

Absolutistina en ota sitä yhtäkään

Biletys on rimanalitus absolutistille

Bussifani testaa ratikkaa Herwoodiin

Jyri, 15, saapui kouluun kiusattavaksi

Näin tunnistat narsistin tuoreeltaan

Älä nuukaile liikaa! Budjetti nousuun

Pirtilillä ei Paunun ahdinko ikinä lopu

Jyri on uniikki INFJ-persoonallisuus

Jyri omistaa minimalistina 274 asiaa

Vuosi sapattivapaata, tämän mä opin