Nysseä vaihtamalla paranee Pirkkalassa

Arki olisi ilman heikennyksiäkin tarpeeksi monimutkaista, Nysse! Suunnittelijat heikensivät jo muun muassa Pirkkalani joukkoliikennettä ratikan edessä vuotenne 2021 aikana. Tuolloin matka Takamaalta aina tuonne Kyöstille saakka muuttui hankalaksi ja vaihdolliseksi. Samaan matkaanne menisi ennen 15 minuuttia, nykyään 45 minuuttia, Pirkkalan sisällä? Sitten karjaisette kovaan ääneen, missä väet? Väki on ikävä kyllä kadonnut, mutta ei syyttä. Palveluja on heikennetty liikaa, mutta kohta huononee taas.

Kuka tätä haluaa? En minä ainakaan, eikä moni busseja käyttävä naapuri. Nyssen suunnittelijoiden on tiputtava tähän päivään, sillä olin kirjoittanut aiheista jopa paikallislehtiin. Nyssen vastaus seuraavaan lehteen ei yllättänyt ketään, sillä he eivät nähneet ehdotelmissani ratkaisua asiaan. Ratikkaa pitäisi nyt myydä kaupunkilaisille ahtaamalla linjan 8 lähtö äärimmilleen. Näin saadaan myös Pirkkalan päättäjiä mukaan, sillä Pirkkala joutuu maksamaan osansa siinäkin, että ratikka menee alkuun vain Partolaan.

Bussifanina voin kertoa suunnittelijoille, että linjalle kahdeksan en mene. En käytä sitä koskaan. Joku kysyy aina miksi? En introverttina pysty siihen. Tulet sieltä Tampereelta kyytiin ja seisot täpötäydessä bussissa Härmälän päätyyn. Raskasta mielenterveydelle, toiset saivat taianomaisia paniikkikohtauksia ihmispaljoudesta. Eihän tämä kuitenkaan Nyssen suunnittelijoita haittaa, he eivät näitä busseja käytä! Linja 11 on siten oivin ratkaisu, sieltä myös kylän mummo löytää istumapaikan matkalla Pirkkalaan.

Peräänkuuluta mielelläsi uudestaan omien kuljettajieni hyvinvointia. Säännöllisenä matkustajana on huomannut, että alalta halutaan mieluiten lähteä. Jopa vessataukoja ei keritä pitämään, joten moni on sanonut minulle päin naamaa, että muutoksia tarvittaisiin. Lakon aikaansaama palkankorotus ei niitä puutteitasi korvaa. Lakossa oltiin enimmäkseen surkeiden työolojen vuoksi. Ne jatkuvat, joten on aika miettiä kovaan ääneen ketä sellainen kiinnostaa? Mistä aiotte saada alalle uusia tekijöitä? Nysse hoi!
Nysse, Pirkkalasta on päästävä ilman vaihtojasi Toivioon tai Pereelle. Matkallasi kotiin on oltava istumapaikka, emme ole karjaa. Siksi teidän on peruttava muutos, joka poistaisi Länsilinjojen autoja keskustastani.
Muutos voi aiheuttaa sinulle myös lisähankintoja, nimittäin linjoilla 11 moni on turvautunut ilmaisiin USB-latauspistokkeisiin. TKL:n autosta niitä on turha etsiä, joten varavirtaa ostamaan! Nysse, hyvä.

Länsilinjat Oy:n poistumisilla Suomen talous uuteen nousuun? Ehkä parempia varusteluita TKL:lle?

Nysseltä lisää vaihtojakin pirkkalalaisille, olkaa hyvät

Länsilinjat Oy voitti kilpailutuksen linjalla 11, liikennöintisopimus on voimassa vuoteeni 2028, mikäli Länsilinjat ottaa tarjottavat kolmen vuoden optiokaudet käyttöön. Muussa tapauksessa se liikennöinti loppuisi jo vuoden 2025 aikana. Alkuun mentiin Kyöstiltä Raholaan, mutta sittemmin linjasto uudistui. Nyt mentiin Suupantorilta suunnilleen Taysin seudulle. Linja on todella pitkästyttävä, koska se menee alkuun Pereen ja sitten Toivion sekä Sarankulman kautta Tampereelle. Silti käytän sitä, saa kai istua?

Joukkoliikenteeltä sai vaatia parempaa. En ymmärrä miksi helvetissä Pirkkalan bussit menevät kaikki Kyöstille? Siellä on varmaan nytkin kolme bussia jonossa odottamassa lähtöjään. Eipä siinä ole mitään järkeä. Niitä kannattaa ilmeisesti tyhjänä ajaa Pirkkalassa 7,5 minuutin välein, mutta ei Länsilinjoja 30 minuutin välein! Nyssen suunnittelijat, onko teillä enää mitään järkeä päässä? Kaiken lisäksi ne sanoo, että linja 11 loppuisi jatkossa Pereelle. Koululaiset ja työläiset vaihtamaan busseja, siinä on ratkaisua.

Kuvassa on monta ihmistä Suupantorilla, heitä muutos koskisi. Osa menee Nuolialan koululle, mutta moni heistä jää Pereellä taikka Toiviolla. Joka lähtö ei tietenkään saa paljoa kannatusta, mutta pitääkö kaiken mennä voitot edellä? Ei julkisen liikenteen tarvitse olla kannattavaa, mutta sen täytyy palvella. Se ei ole jatkossa minkäänlaista palvelua, jos tuossa joutuu vielä itsekin seisomaan täysissä busseissa. Moni toiviolainen ei jatkossa mene Suupalle, vaan Tampereelle vaihtojen takia ja Pirkkala hyväksyy!

Hommatkaa silmälasit, väkeä riittää jo

Nysse on asioistasi päättänyt, vaikka keneltäkään ei edes kysytty mielipidettä busseissani täytettävin kyselyin, kysymättä tehtiin isompaa muutosta. En ole yllättynyt. Vääränlainen lähestymistapa, asiakas tuo kuitenkin rahoja sisään, mutta hän voi viedä ne poiskin. Moni on vaihtanut autoon, kun vaihtoihini pakotettiin, eli linja 1 lopetettiin teollisuusalueille Pirkkalaan. Tuotiin 34, joka ajaa vain arkisin, vaikka töitä on muulloinkin. Ennen oli bussi täysi työmatkalaisia, nykyään bussi 34 on tyhjä. Muut autoissa.

Suunnittelijat ovat tekemässä samaisen virheen juuri nyt. Vaihtojasi tulee, matka-aika pitenee, joten niitä autoilijoita syntyy. Ihmisiä häviää entisestään busseistani, ja suunnittelija karjaisee taas miksi ei ole väkeä! Kerron teille, onko aivan pakko tuhota julkinen liikenne tekemällä tuosta julkista surkeutta? Siinä on vastaus kysymykseen missä väki. Koittakaa edes vuoden ajan pitää linjastoja paikoillaan, niin saattaisitte yllättyä. Kuka jaksaa opetella jatkuvasti uusia reittejäsi, linjanumeroita tai aikataulujasi?

Vaadi, että Länsilinjat Oy jatkaa Suupantorille asti myös ensi vuonna. Muutos on peruttava nyt. Syynä on se, että Länsilinjoilla on parempaa palvelua kuin Tampereen Kaupungin Liikelaitoksella. Lisäksi se, että Länsilinjojen autoissasi on nykyaikaista kalustoa ja USB-pistokkeita, joita ei muista autoista löydä hakemallakaan. Linja 11 voi pidentää Kyöstille vartin välein kulkevana linjana. Jättäkää nuo kasit sitten Messukeskukselle, saavat Härmälässä asuvat aloittaa päivänsä tyhjillä busseilla, kiskojakaan tarvita!

Ratikkaa ei tarvita Pirkkalaan, ei tänne Suupantorille

Ratikka liikkui jo kuukausia Taysilta jo Ratinaan ja Pyynikintorilta jo Hervantaan. Pian liikutaan lisää, sinne Lentävänniemeen. Nyt suunnitellaan jo Linnainmaa - Pirkkala -pätkää. Epäselvää on, mihin asti sitä vedettäisiin Pirkkalassa. Tampere on siinä mielessä ovelia, että Pirkkala joutuu maksamaan kuluja siinäkin tapauksessa, että ratikka rakennettaisiin vain Partolaan, kuntarajalleni. Ei vielä Suupantorille. Pirkkalaisen mukaan bussikulut Pirkkalalle viime vuonna olivat tästä noin miljoonan euron luokkaa.

Ratikan vuosikulut Pirkkalalle olisivat nyt kymmenen miljoonaa euroa. Tähän päälle vielä bussikulut. Kallein vaihtoehto siitä on ehdottomasti Suupantorille asti. Onko kunnallani varaa? Vaadi, että ratikka jätetään rakentamatta Suupantorille. Pirkkalan joukkoliikennettä voidaan hoitaa nytkin toimivasti. Se onnistuu palauttamalla Länsilinjat Oy kylille ja kuntaani, jolloin ratikka voisi toteutuessaan jäädä vain Partolaani. Henkilökohtaisesti sanon suoraan, että minua ei kiinnosta pätkääkään ratikkaani vaihto.

Pirkkalasta tulee päästä jatkossakin vaihdotta Tampereelle, sillä ratikka vaihtoineen tekee mutkia. Se tulee näkymään siinä, että moni tulee vaihtamaan autoon. Näkee sen nytkin linjalla 3, ratikka on aivan täysi ja siellä saat seistä. Enemmän kapasiteettia, mutta se on silti äärimmilleen ahdattu kokemus. Sen aiheuttaa bussien lakkauttaminen tai vähentäminen ratikkareiteillä. Haluatteko tätä samaa Pirkkalaan ja ehkä Ylöjärvelle tai vaikka Kangasalaan myöhemmin? Mihin väliin ratikka edes tulisit, Pirkkalaan?

Ratikka ei sovi Pirkkalaan, säästäkää rahaa

Naistenmatkantie on kapea, Härmälässä on Tampereella sitä samaa. Meinaatteko taas aukaista tiet? Sitten voidaan seikkailla autoilla, busseilla tai polkupyörillä poikkeusreiteillä vuosia! Ei kiitos. Joskus olen nähnyt sanottavan, että Pirkkala kasvaa ja ratikka on investointisi tulevaisuuteen. Huijausyritys! On ollut lehtijuttua, että Pirkkalan kasvu on jo vuosi vuodelta hidastunut, sillä tänne ei saa määräänsä enempää asukkaita. Silleen saisi, jos loputkin lähimetsistä kaadettaisiin, mutta et anna siihen lupaa.

Pirkkalan kunnan ei kannata maksaa yhdeksän miljoonaa enemmän joukkoliikenteestä ja vuosittain. Maan arvonnousu ei ole sekään juttusi, koska itseä ei ainakaan kiinnostaisi maksaa enemmän vuokraa ratikan takia. Asuminen on nyt valmiiksi Pirkkalassa monelle kallista. Kaiken lisäksi, toteutuessaan, se ratikka veisi Naistenmatkantieltä pysäkkejäkin. Se tietäisi enemmän kävelyä sateissa ja paisteissa niin hyvä- kuin huonojalkaisillekin. Ketä tällainen palvelee, kun bussit pysähtyvät vaikka postilaatikolla?

Ratikka voi jäädä rakentumatta siinä tapauksessa, että Pirkkala tulee järkiin. Ollaanko jatkossa vaikka Tampereen lähiöt vai kunta, joka säilyttäisi mielellään identiteettinsä? Maatalous-Pirkkalasta on enää rippeitä jäljellä, mutta ratikka kadottaisi loputkin. Nyt päätetään ratikasta, sitä seuraavaksi tuhansista kerrostaloista ratikkareitin varrelle, jääkö kotisi tästä alle? Sanotaan, että olemme niin onnellisia tässä Pirkkalassa, mutta enpä ole. Aiotteko pistää eläkeläiset kävelemään kauemmaksi kiskoille, hävetkää!

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy, onko ainoa bussiliike!

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on ylöjärveläisin bussiliike, joka on tänään Koiviston Auto -konsernin omistuksissa. Iso bussiliike voi kilpailla hinnalla, mutta ei juurikaan laadulla. Sen vuoksi monet bussit, joita kyseisellä firmalla on, ovat kirjaimellisesti romubusseja. Alla oleva kuva on hyvää sarkasmia, sillä firmasta löytyy siistejäkin yksiköitä. Ostivat siellä Paunulta vuonna 2022: #147:n, joka oli ostohetkellä virheetön. Ikää kahdeksan vuotta. Alle vuodessa perään tuli iso lommo ja sitten sivuun. Ammattitaito.

Sanattomaksi veti Paunun bussin kohtalo Pirtilillä. Toisessa autossasi tanko oli irti penkistä. Tukeva mies penkkiin istahti. Luuli, että penkki uppoaa! Se kun oli tuossa autossa riippuvainen tangon tuista. Sanoin tangosta kuljettajalle ja hän tuumi, että Pirkanmaan Tilausliikennettä kiinnosta tällaiset. Hän on vain töissä. Toisessa oli keskioven tukiseinä rikki. Ruuveja ei ollut siinä nimeksikään. Riittäisi ihan pienempikin äkkijarrutus, niin lapsi olisi lentänyt korkealtakin. Paunulla olisi korjattu, aikaa sitten.

"Mitä se auttaa, että tänne sanot, kun nuo autot on joka päivä ajossa. Ei kerkeä korjaamaan!", kuului. Siitä tajusin nopeasti sen, että jos yksikin linja-autoni on rikki, niin heillä ei ole edes vara-autoja. Mitä sanot Nysse, uhkapeliä kannattaa pelata kilpailuttamalla jokainen eurosentti. Kovat voitot Periviidalla. Väinö Paunu Oy:ltä katoaa samalla lisää liikennettä, niin Nokialta kuin Kuhmoisistakin. Koiviston Auto nappaa ne. Uusia sähköbusseja tulee, mutta kuinka kauan nämä ovat hyvännäköisiä? Arpa vetämään.

Erikoista, siisti auto liikennöitsijälläni

Eräänä talvipäivänäni tänä vuonna Pirkanmaan Tilausliikenne Oy näytti parastaan. Kuljettajanani oli mukava täti, ja meillä asui mukavia keskusteluja siinä, mutta epäonnistuttiin täysin palvelemaan. Täti oli oikealla työpaikalla, sillä yritti saada koko päivän toimivia autoja liikenteeseensä, mutta vaikka hän kuinka soitteli Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n valvomoon vara-autoa ei irronnut mistään. Hän joutui ajamaan loppupäivän vikalistalla, koska voitetuissa tarjouskilpailuissa ei yhtään varaa, vara-autoon.

Auto oli 45 minuuttia myöhässä, edes rahastuslaite ei toiminut siinä, sitten ajettiin Ei linjalla Vaittiin. Sen lisäksi tuli kysyttyä kuljettajalta ajavatko enää tilausliikennettä ollenkaan? Kuljettaja sanoi, että jo vuonna 2022 firman tuloa oli lähinnä paikallista sopimusliikennettä Nysselle. Vain muutama prosentti kaikesta liikenteestäsi oli enää tilausliikennettä. Kumpikin ihmettelimme, että eikö tuon firman nimen voisi muuttaa nyt Pirkanmaan Sopimusliikenne Oy:ksi tai vaikka Koiviston Autoksi! Tilausajoja ei ole.

"Rautatieasemalle noin 20 minuuttia, arvioisin!", kuljettajani lataa ja reissaajat poistuvat ratikkaan. Matkalaukkuja on kiva kärrätä edestakaisin, kun ratikan vuoksi bussikilometriin menee tänään vartti. Lisää mukaan ratikan valoetuus ja keskustan yleinen liikenne, niin pienikin matka vie minuutteja. Nyt tehtiin virhe, mutta kukaan ei myönnä sitä! Samat voisit sanoa Pohjolan Liikenteestä, sillä siellä niistä vara-autoista on myös pulaa. Linjalla 10 voit nähdä TKL:ää, ei ollut Paunulla tai Länsilinjoilla samaa.

Hintoja nostetaan taas, 1. toukokuuta ja taso nousee!?

Lopuksi haluaisin muistuttaa, että oma bussikorttini täytti tammikuussa 11 vuotta. Tiedän siis jotain, mistä puhun. Älä kuitenkaan kuuntele minua, sillä paras tietopankki on sinä kuljettajapaikalla, Nyssen suunnittelijaa. Onko niin, että kuljettajieni kokemus ei merkkaa suunnittelijoille mitään? Satavarmasti antavat hekin palautetta, äärimmilleen ahdetusta bussistasi ja mahdottomasta aikataulustasi. Olemme vain ilmaa, meitä halutaan kiusata. Äitisi käyttää linjaa 8 työmatkalla ja hän on lähettänyt palautetta.

Palautteisiinne vastataan, mutta mitä tuo merkkaa, jos ei muutoksia tule? Viimeksi vastattiin, että jos Pirkkalan bussiin ei mahdu, voit käyttää apulinjoja. Laittakaa tuosta palautetta härmäläisille. Mutta ne ihmiset eivät näe näitä apulinjoja, koska he tietävät vain "kaseista Härmälääni". Äitini on väsynyt joka päivä, koska hän joutuu heräämään tavallista aikaisemmin nykyään, jotta ehtii töihinsä. Hänen täytyy mennä jopa kahta aikaisemmalla kasilla, että ehtii satavarmasti harvemmin kulkevaan jatkolinjaan.

Mieti työmatkojasi, 16 kilometriä, mutta kävelyineen menisi ajallisesti yli tunti. Ei riitä, että rikottiin aiemmat yhteydet. Silloin pääsitte kotiovelta Tampereelle, nykyään joutuu kävelemään Kyöstille, siitä sitten bussimatka alkaa. Bussi täyttyy ruuhka-aikaan jo Pirkkalassa, joten ennen Härmälää voi joutua seisomaan. Siksi tarjosi Nysselle linjan 11 lyhentämisen sijasta linjan 8 lyhentämistä. Totuus onkin se, että linja 8 on niin pitkä, että sitä ei saada mitenkään muuten aikatauluun tai tyhjemmiksi autoiksi.

Oma bussikortti, sen ikä on yli 11 vuotta

Haastattelin erästä kuljettajaa työoloista. Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n kuljettaja haluaa pysytellä nimettömänä, koska myöhästymispalautteet palautuvat usein liikennöitsijöillesi ja siitä kuljettajillesi. Nysse ei ota itse vastuita mistään, esimerkiksi yrittämällä parantaa aikatauluja heti ja oikeasti. Kaiken maailman sakkojakin on olemassa, että kun on viisi tuntia putkeen ajanut, niin keskittyminen menee. Siinä sitten yhtiö maksaa, jos on jäänyt vahingossa koukkaamatta tieltä Messukeskuksen pysäkeille.

Mikä tässä työssä on oikeastaan huonointa? "Aloita kuule vaikka siitä, että laitat jotain tolkkua näihin aikatauluihini!", kuljettaja kuiskaa ettei kukaan kuule. Mitä sen Nyssen tarkalleen ottaen pitäisi tuossa myöntää? "Myöntäisivät edes millä kustannuksella ratikoiden täsmällisyys on saavutettuna, kun ajelet 10-15 minuuttia myöhässä bussia ja haukut saa, kun en ole aikataulussa!", hän täydentää. On kyllä niin totta, että valoetuuksia on säädetty pieleen ratikan eduksi. Sen näkee jo työkavereittenne ilmeistäkin.

"Näkee näkee, ja kun tässä työssä ei enää edes ehdi jalkaa liikuttaa päätepysäkeillä, kun aikaa ei ole!", kuski voivottelee työolojaan. "15 minuuttia jos nyt itse ajaisit myöhässä, niin lakisääteinen ruokatauko menee täysin perseelleen, etkä ehdi syödä mitään tai työkaverit ei ehdi syödä mitään!", kuului perässä. Voiko olla, että 75 prosenttia Nyssestä joutuvat kärsimään 25 prosentin ratikoiden vuoksi! "Ei, eikä ole aikaa edes arjen asiakaspalveluun, niihin laiterikkoihin tai pakollisiin ohjeviesteihini!", kuski kertoo.

Yhteenveto: Periviita jatkaa strategiaansa, muut kärsi

Mitä haluaisit kertoa tuleville työkavereillesi? "Hyvä kysymys. Jos haluaisi, että ajat perseesi autossa nonstoppina, ilman vessataukoa tai välipalaa kiireeseen, tervetuloa Pirtilille töihin!", kuski iloitsi. On huomannut sen itsekin, että kuljettajissa on paljon vanhoja, miltei eläkeiässä olevia, mistä tuo johtuu? "Ai mistä johtuu, nuoret osaavat arvostaa muutakin kuin persettä, joka puutuu ilman vapaa-aikaasi!", hän tuumi. Nuori on bussikuski viikon tai pari, ehkä kuukausia, ja se riittää. "Riittää riittää!", kuului.

Bussikuskin päällimmäisin huoli oli päätepysäkeilläni. Hän ei ehtinyt nytkään tarkistaa oliko autossa ilkivaltaa, nuuskaa, tölkkejä, löytötavaroita tai mitään muuta poikkeuksellista. Liikkeille on lähdettävä heti, tai joutuisi keräämään myös seuraavan auton matkustajia, jos teit mitä tahansa näistä sitä ennen. Myöhässä ajo kumuloitui pelkästään niistä äkkiä 15 minuuttiin. Tauoille joutuvat sitten ajamaan ilman asiakkaita Ei linjalla -kyltein, jotta työkaverit pääsivät tuosta lounastamaan tai aikanaan kotiin. Niin.

Jos ajetaan linjoilla, niin kiusataan seuraavaa työkaveria tiedostaen, ettei tuo palvele asiakkaita. Raju myöhästymisesi vaikuttaa nimittäin siihen, että joutuu itsekin juoksemaan seuraaviin ajoihini. Nysse, mikä teissä on vialla, jos et saa näin yksinkertaisia asioita toimimaan nykyään? Mitä voi sattua, ennen kuin tapahtuu? Mitä työehtosopimuksissa voitaisiin uudehkon lakon ansiosta muuttaa? Missä muussa työssä on työrupeamien väleissä kaksi tosi pitkää tuntia taukotiloissa tai vaikka kauppakeskuksessa?

Voi olla, että joku kerta bussikuski ei jaksaisi, hän irtisanoutuu. Ketkä meitä sitten liikuttaa? Sekin on outoa, että kuka haluaa sitä halpuutusta kumipyörän alle? Ehdotan, että Pirkanmaan Tilausliikenne Oy jätetään rannalle tulevista kilpailutuksista. Heitä on jo seudulla liikaa ja lisää saavat. Jättifirmoillasi on varaa olla edullisia, kunnes merkittävät kilpailijat on savustettu. Tämä ei ole kilpailua, sähköistymisiin on harvalla varaa. Ajanhukkaa on riittävästi ilman vaihtoakin työviikoilla, ei lisää vaihtoja Pirkkalaan.

On surullista katseltavaa. Pirkkalan joukkoliikennettä ei saa heikentää, sinun on peruttava heti linjan 11 lyhentäminen. Se palvelee isoja joukkoja Pirkkalassa. Lopettakaa tuo ulina kannattamattomuudesta, sillä julkisen liikenteen ei pidä olla kannattavaa, 20 ihmistä riittää. Voi olla, että palaa se kysyntäkin.

Jos näin pienessä kunnassa asuinalueiden väliset yhteydet vaativat bussin vaihdon, huutonaurua!

Kommentit

tammers sanoi…
lainaus:
___________________________________
Pirkkalaisen mukaan bussikulut Pirkkalalle viime vuonna olivat tästä noin miljoonan euron luokkaa.

Ratikan vuosikulut Pirkkalalle olisivat nyt kymmenen miljoonaa euroa.
___________________________________

Silti monet väittävät, että suomessa ei ole korruptiota. Helsingissä kaupungin hallitus toteutti monta tappiollista joukkoliikenneprojektia. Länsimetro, raidejokeri, kruunusillat jne. Ja nyt itketään miksi joukkoliikenne kallistuu ja samalla huononee.
Tampereella on nykyään tätä samaa.

Kauhulla saa Pirkkalasta katsoa mitä muita kuntia ne yrittää saalistaa mukaan. Olen lisäksi kuullut, että Tampere voisi avustaa uimahallissa Pirkkalaan, jos Pirkkala liittyisi ratikka-aikaan mukaan. Helsingissä on tehty virheitä, mutta täällä toistetaan niitä samoja, nyt tuo ratikka Pirkkalaan taitaa olla pöydälläkin Tampereella. Tätä kuntaamme johtaa Kokoomus, joten heitä kyllä houkuttelisi ratikkareitin varrelle kerrostalokompleksi toisensa perään. Se kun tietää paperilla kasvua ja tuloja, kun esim. Sionkylästä ei mummo pääse linja-autolla kuntalääkärille tai hautausmaalle (ellei satu koulupäivää kalenteriin ja silloinkin tosi huonoilla aikatauluilla). Häpeäisivät edes!

Suomessa on korruptiota, se on vaan hyvin piilotettu. :)

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Limsaholismi ohi, järkivihreyttä kuntiini

Komein ylipainoni oli narsistisuhteessa

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Paskavuoren huippuni on takana, tästä

Chromebook nopeammaksi ja helposti

Jyri, oliko uniikki INFJ-persoonallisuus

Näinkö päädymme narsistien ansoihin

Mieluummin teen muistoja kuin rahoja

Vuosi sapattivapaata, tämän oppineena

Paunulla viimeistä kertaa jo Kuhmoisiin