Pirtilillä ei Paunun ahdinko ikinä lopu

Niin tässä sitten kävi, että tämä tamperelainen joukkoliikenneuudistus runnottiin läpi vastustuksesta huolimatta. Bussifani vastustaa uudistusta jyrkästi. Samalla on hyviä uutisia: Nysseeni pääsee jatkossa rollaattorilla ilmaiseksi. Hyvä uutinen bussifanille, hän ostaa useasti yli viikon ruokia Lidleistä. Näin ei tarvitse ravata ruokakaupassa joka välissä. Vihaan ostoksia. Tamperelainen suunnitteli uuden reitistön yhteistyössä kaupunkilaisten kanssa. Minua eivät kuunnelleet, eivätkä ilmeisesti ihmisiä muitakaan.

Varusmiehet jäivät ilman liikennettä lennostolle, ja joudun linjalla 12 harrastamaan hikistä kuntoilua, ilman tarvetta kuntosaleille. Linja 12 pysähtyy Pirkkalan kalleimman ostosparatiisin lähellä, Pirkkalan Citymarketissa, josta on n. kilometrin kävely Lidliini. Käyn kauppiaan kaupoissa vain Euron päivillä, ja jatkossa vain Pirkanmaan tilausliikenteen vuoroilla. Näitäkin vuoroja on niin vähän, koska Tampereen kaupunkiliikennettä on joka välissä. Väinö Paunu Oy on pistetty ahtaalle ilman ainoatakaan lähtöäsi.

Linjalla 8 suuri osa autoista ovat Tampereen kaupunkiliikennettä. Ottaen huomioon, että Paunulla on Pirkkalassa oma bussivarikko, on uudistus varmasti suuri tappio heille. Tämä on tappio myös minulle, koska en voi enää suosia paunulaisia, sillä sellaisia ei juuri kulje. Linja kahdeksan on nykymuodossaan tarpeeton linja minulle, koska siihen täytyy kävellä, enkä kävele TKL:n vuoksi. Linjalle 8 satunnaisesti, silloin kun ei tarvitse heti palata paunulaisella. Näin iskisin jopa kahdet paunulaiset samoilla iskuilla.

Paunulaisia kulkee linjalla 8 noin 0-4 tunnissa. Kauppareissut paunulaisilla voi täysin unohtaa. Olen aidosti sitä meiltä, että viattomat ihmiset kärsivät ratikan takia. Tampere on innoissaan, mutta täällä manataan huonoja yhteyksiä. Ei riitä, että linja kahdeksan kulkee jopa seitsemän minuutin välein, jos ei ole lentokentälle niitä riittävästi. Linja on minulle merkityksetön tuolla tarjonnalla. Linjalla 12 aika on parempi, koska tämä kulkeutuu sentään Vaittiin, jotta ei tarvitsisi kentälle kävellä Suupantorilta.
Voitte edelleen viedä minulta paunulaiset, mutta ettepä koskaan vie minua paunulaisistani. PTL eli Pirtil on taas bussiyhtiöiden Lidl, jossa bussikuskeilla ei edes työasua, ja luudalla siivoavat vuoron päätteeksi.
Paunun historiaa onkin rakennettu vuosikymmeniä ja tuo on ainoa liikennöitsijä, joiden busseista saat kaupan päälle tunnelmallisen matkan. Mistään muualta en ole samaa tunnelmaa löytänyt, vieläkään.

Väinö Paunu Oy ei pian kulje Pirkkalassa, mutta sentään kivat kymmenen vuottani tulevat täyteen :)

Mistä joukkoliikenteen hurrikaani johtuu ylipäätään?

Tamperelaiset nauttivat busseista paljon. Jos et ole tamperelainen, et ehkä tiedä minkälaisia ongelmia Nyssessä on. Nysse kuljettanee valtavan määrän ihmisiä niin töihin kuin vapaa-ajalle. Jotkut tykkäävät shoppailla Ratinassa tuoden komeita ostoskasseja kotiin. Sallittakoon kaikki. Me liikumme eri asioista. Pirkkalasta ulottui vielä eilen poikittaislinjaa Kangasalle. Takana on kaupunkiseudun suosituin ja siten käytetyin linja. Olen matkustanut sillä päästä päähän: ruuhkia ei ole paitsi vasta jossain Tampereella.

Variaatiot A, B ja C kulkivat miltei tyhjinä Pirkkalassa ja Kangasalla. Osa busseista jatkoivat linjana 45 jonnekin Kangasalan torille. Ymmärrän hyvin, että Härmälässä asuvat ovat täysin kyllästyneitä täysiin busseihin, joita kulkee perässä tyhjinä. Ihmiset ahtautuvat ensimmäiseen linja-autoon, vaikka perässä tulisi tyhjä paunulainen lentoasemalle. Tuota olen jo todistanut. Ihmiset pakkaantuvat tuhlaillen aikaa ensimmäiseen bussiin, vaikka perimmäisessä olisi riittävästi tilaa. Teen useammin kaiken eri tavalla.

Silloin pääsin Pirkkalaan paremmin paunulaisilla, kun edessä ollut täysi TKL oli lopulta Pirkkalassa 11 minuuttia myöhässä ja paunulainen 11 minuuttia etuajassa. Nythän ratikkaa halutaan jatkaa Ratinasta Pirkkalaan asti. Jos kyselet Pirkkalan vihreiltä tästä asiasta, he kannattavat kaikkea sitä, joka vähänkin liittyy ratikkaan. Busseja käyttävänä ongelmasi alkaa vasta Härmälästä. Juuri vastustan sitä, että miksi Tampereelta pitäisi ajaa busseja Soljaan n. 7,5 minuutin välein ilmastoahdistuksenne aikaan tyhjinä?

Parhaat bussit ja tutut kuskit, kyytiin

Jos bussit täyttyvät Pirkkalasta, mutta vasta Härmälässä, mikä bugi? Rakentakaa ratikka, Tampereella sitä rahaa tuntuisi asuvan, mutta lopettakaa ajoissa ennen Pirkkalaa. Näin voitaisiin hoitaa Pirkkalasta syöttöliikenteen paunulaisella ratikoihin sekä muualle. Pidän vastuuttomana, että linjaa 8 ja 12 ajetaan TKL:n sekä Pirkanmaan Tilausliikenteen toimesta. Tilausliikenteeni varikko on Ylöjärvellä ja TKL:n on Tampereella. Mikä järki on ajattaa busseja sieltä tänne, kun Paunulla on Pirkkalassa jo kuudet bussit?

Päättäjät toimivat aina väärin, ei mietitä asiaa tai ilmastoja. Ihmettelen miten Pirkkalan valtuustossa on niin paljon vihreitä, joita tämäkään asia ei yllättäen koske, koska nämä ovat niitä vihreitä ajamassa kaltaisteni homojen asioita. On oikeita ongelmia. Heitä ei tunnu enää tuo varsinainen ilmastokysymys kiinnostavan yhtään. Tuskin edes ymmärtävät, missä on se lähin varikko milläkin toimijalla Nyssellä. Tulevaisuudessa liikennöitsijältä vaadittaneen kaikkein eniten sähköbusseja Pirkanmaan seuduilla.

Linja nro 10 lähtee jatkossa Väinö Paunu Oy:ltä valtioni firmalle. Valtiolla on rahaa pistää kymmeniin sähköbusseihinsa, joita saavat hyvin halvalla Kiinasta. Näin toimii Pohjolan Liikenne. Väinö Paunu Oy on pian niin ahtaalla, että on syytä huolestua. Aidot työpaikat ja toimivat linja-autosi vaaroissa, koska esimerkiksi Paunulla tai Länsilinjoilla ei tule olemaan koskaan varoja uusia kalustoja sähköbusseihini kannattavasti. Juuri näit, että kymmenen vuoden jälkeen sanotaan reiteillä heipat, ja asiakas kärsisi!

Yhdessä yössä Pirkkalan lentoaseman bussit hävisivät

Eilen sunnuntaina lentoasemalta Sionkylän ohi kulki helposti kymmeniä busseja. Vanhat mummot ja papat, varusmiehet, koululaiset, työläiset ja bussifanit pääsivät hienosti asioillensa. Tilanne tänään on se, että lentokentällesi pääsee enää aamuisin ilman suurta iloa paluukuljetuksista. Lukuisilta perheiltä on poistunut tilaisuus suosia joukkoliikennettään. Varusmiehet miettivät kuinka päästä varuskuntaan. Töitäkin olisi ihmisillä, mutta ei enää bussikuljetuksia. Kortistoon vai ja tukia nostamaan, niin mitä?

Mummot sekä vaarit ovat todellisessa pulassa. Alueilla ei ole kauppoja tai muuta toimintaa, eikä sieltä pääse mihinkään ilman autoja. Monelta vanhukselta on näkö mennyt vähän huonoksi, joten auto ei ole nyt vaihtoehto. He, jotka vielä näkevät, pystyvät sellaisen nyt ostamaan. Koen suurinta empatiaa näitä ihmisiä kohtaan, joiden liikkuminen on vaikeutunut yhdessä yössä. Pirkkalan lentoasema on hiljainen. Täältä ei ole mennyt tänä päivänä yhtään bussia. Kundi tässä vieressä manasi, että unohti pommista.

Tänään on se päivä, jolloin olisi parasta lähteä autolla. Esimies on helpolla mielissään, että työntekijä on myöhässä, koska tältä pysäkiltä on viiden kilometrin matka parempaan onneesi. Toivon, että sieltä hän pääsee jatkamaan niin hyvin alkanutta matkaa. Viesti päättäjille on aika selvä: täällä tarvitaan sitä joukkoliikennettä. Jos torjut sitä ilmastonmuutostasi, miksi helvetissä viet Pirkkalasta hyvät yhteydet? Millainen päättäjäni taistelee ilmastonmuutosta vastaan vähentämällä busseja yössä 99 prosenttia?

Länsilinjojen design herättää mielenkiintoa

Busseja kulki, ja Pirkkala on parempien palveluideni koti? Missä ovat paremmat palvelut juuri nyt, jos mummo joutuu elämään nälissään, mutta vain siksi että eipä ole näköä hypätä rattiin? Miksi uskollisia rangaistaan? Jos olisin päättäjä, en kehtaisi kohdella veronmaksajia näin. Minulta löytyy empatiaa sen verran paljon, että pitäisin juttua mahdottomana. Veronmaksajana minua ei pelota maksaa enemmän, että tämä kyläänsä yksinäistyvä mummo pääsee paunulaisella jututtamaan torimyyjiä Suupantorille.

Yksinäisyyttä pitää torjua, eikä sitä torjuta siten, että kyläläiset jätetään elämään onnensa nojaan. He ovat maksaneet suuria veroja vuosikymmeniin, joten saivatko nyt palkinnoksi autioituneen Pirkkalan? Minusta on järjetöntä, että Kyöstin marketille laitetaan busseja jopa seitsemän minuutin välein rahana samalla kun yksinäiset vaarit eivät pääse Paunin pysäkiltä paunulaisella silmälääkärille! Hävetkää! Jos olisin päättäjä, en edelleenkään katsoisi tätä hyvällä. Aiotteko olla seuraavassa kunnanvaltuustossa?

Voi olla, että kun mummo bussin näkee, äänellään äänestää sinut pois. Vähättelit, että hän on kylässä yksin, ja enää taistelee oikeuksistaan. Jokaisella olisi oikeus hyvään joukkoliikenteeseen. Jokaisella on oikeus sosialisoitua Suupantorilla nähden maisemia. Elää tätä elämää. Viemällä asemalta bussit, tämä edesauttaa sitä että jo valmiiksi syrjäytyneet ihmiset, syrjäytyvät vain lisää. Näitäkin virheitä jo tuleva valtuusto tulee korjaamaan pitkään. Miten aiotte saada linjattomat äänestämään, kysyisin nyt vielä?

Scaniakaan huoli niitä tilausliikenteen liisinkiautojasi

Pirkanmaan Tilausliikenteeni bussit liisataan Scanialta. Liisinkiautojen etu on se, että yhtiö ei omista niitä kalustoja, ne omistaa Scania. Autoista maksetaan kuukausimaksua ja palautetaan sitten Scanialle aikanaan. Täällä herää kysymys jo nyt, että huoliiko Scania linja-autoja Pirkanmaan Tilausliikenteeltä siinä kunnossa? Paunu ja Länsilinjat ostavat bussejaan lainaksi, ja se näkyy: bussieni kunnosta alkaen. Bussi ei ole oma, joten miksi kohdella? Autoilijat näkevät periäsi jatkuvasti, huono mainos Nysselle!

Pirkanmaan Tilausliikenteen autot ovat melko huonoja. Niitä alkoi näkyä linjalla 12, kun se entinen 1B kilpailutettiin. Niin siinä sitten kävi, että lähditkö testaamaan. Paunun kyydit olivat ensiluokkaisia jo 9 vuoden kokemuksella, mutta kaduin syvästi Pirkanmaan Tilausliikenteen autooni nousua ensikerralla. Kuljettaja ei ensinnäkin osannut edes suomea, mutta paras vitsi on siinä tulossa. Hän ei osannut oikein ajaakaan. Käännöksissä perä kävisi pientareillakin, takapenkillä lottoat milloin ikkunalasi on sylissä.

Lähetin palautetta Nysselle asiasta, vaikka se ei johtaisi mihinkään. Kilpailuttajat arvostavat hintaa ja vähät välittää palvelusta. Tampereen kaupunkiliikenteen autoissa näen useasti työhönsä kyllästyneitä kuljettajia, joista ei irtoa edes hymyä, saatikka tervehdystä. Ikävä tervehtiä noustessa kyytiin, ja TKL:n kuljettaja ei katso sinua silmiin. Väinö Paunu Oy:llä tilanne onpi kuin toiselta planeetalta. Empaattisia, ystävällisiä, nauravia ja yksinkertaisen hyviä kuljettajia valmiina tervehtimään. Mistä palveluita nyt?

Pirtil, bussin ikä 2 vuotta, ihme romut

Miten nuo kehtaavat siellä Nyssellä kilpailuttaa arjen kotilinjaa tällä tavalla? Nykyään sielläkin liikkuu lähinnä kuvan mukaista romukalustoa, ja Väinö Paunu Oy:n siistejä autojani on ikävää, vaikkapa edellä kuvattua autoa #148. Sitten vielä tosiaan ihmetellään, että mihin on väki kadonnut linjalta 12! On myös melkoinen turvallisuusriski ajattaa tuollaisia busseja, joissa eivät edes takavalot toimi (ovat palasina!). Sisältä sotkuisia, yhden perässä pakoputki laahaa alla. Nyssen edustajat, matkustaisitteko itse näillä?

Mikä järki on ylipäätään kilpailuttaa, jos halvin tarjous voittaa? Ei enää kamalasti laatupisteitä kysytä ja se näkyy. Romubussia tulee romubussien perään, osa yhtiön kuljettajista eivät osaa suomeksi puhua. Heidän on kuitenkin kyettävä palvelemaan asiakkaita. Tilanne järkyttää jo nyt, ja mitä tuossa voisi olla sitten joskus, kun on 2022, 2024 tai 2026? Kokonainen kyläs nimeltä Tampere tätä halpaa Pirkanmaan Tilausliikennettä? Palatkaa kilpailutuksissa takaisin halpuudesta laatuun, olisi aika jees! Näin mekin.

TKL:n autot ovat nekin päässeet paikoin huonoon kuntoon ajossa, varsinkin siisteydessä, tarvittaisiin pikaisesti varikolla käyntiä miltei jokaisella autolla. Esim. ilkivaltaa voisitte siivota paljon nopeammin, Paunulla se on onnistunut, ja autot ovat aina siistejä myös sisältä! Tilausliikenteen autoissa varikko on vissiin tuntematon käsite, mutta eikö halvalla saanutkin hyvää? Jos jollekin Nyssellä bussien kunnot ja asiakaskato on tullut lahjaksi, niin ei blogijutun jälkeen. Tulkaa kyytiin rohkeasti, te kilpailuttajatkin.

Bussifani ei enää käytä linjaani 12, tarjonta heikkenee

Linjan 12 käyttöaste oli odotettua alhaisempi, mikä osaltaan johtuu siitä, etten tätä enää käytä. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 2022 aikana linjan tarjontaa vähennetään. Eipä pääse suorinta tietä Lidliin, niin samalla vaivalla menen Suupantorille nauttimaan Paunun kyydeistä. Näin on tehnyt moni muu. Ei täältä ole pitkä matka Suupantorille, saman verran mitä tulee Citymarketilta tuonne Lidliini. Paluussa kävelen, on liikuntaa. Uskomatonta, että ei tarvitse erikseen urheilla, kun Nysse pitää siitä huolensa.

Omasta puolesta Nysse voi lopettaa kyseisen linjan tarpeettomana Suupantorille. Kuka tahansa pystyi loppuosasta kävelemään Suupantorille, ja pistäkää se kutsubussi huonojalkaisille liikkeelle. Sitä paitsi. Nysse on saanut asiakkaat katoamaan kotilinjalta. Useat autot ovat jonoksi asti Soljassa, eikä yhtäkään pistetä Vaittiin tai lentoasemalle vahingossakaan. Jos vaihdat linjalta 8 ja seuraavaan bussiin linjalla 12 on 20 minuuttia, niin kävelet tuossa ajassa kotiin. En jää odottamaan tuomionpäivääsi Suupantorille.

Lähetin palautetta, nyt Nysselle, että toivon enemmän Paunun vuoroja Pirkkalaan! Paljon parempaa palvelua siellä, ja mielestäni muissa toimijoissa ei ole palvelussa hurraamista Väinö Paunuun nähden.
Ehkä vielä tajuavat, että halvin tarjous ei ole aina menestyksen tae tai reitti kalliiseen Citymarketiin... Minusta hieno Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on varteenotettava matkakumppani, vaikkakin kyseisen firman kuljettajilla ei ole virallista työasua, ja saanevat vielä bussitkin siivota itsenäisesti luudallaan.

Bussikuskillani oli kiire kahville

Linja, joka pysähtyi Lidlillä, käärii matkustajavoitot ja on siten oikein kannattava sekä kannatettava. Citymarketiin en mene kuin Euron päivilleni. Silloin kun menen Euron päiville, en käytä lähipysäkkiä. Miksi? Olen tottunut, että bussimatka alkaa kilometrin kävelyllä Suupantorille. Olenpa todennut itse, mihin se johtaa. Kunto on kasvanut samalla, kun autoilijoiden kuntovarallisuus on laskenut. En enää halua käyttää lähipysäkkiä mistään hinnasta. Tulee liikuttua niin, että salikortti oli enää hölmöille.

Olenpa todella tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, ja pääsen tuonne Euron päiville paunulaisellakin, täytyy vain kävellä ekstrakilometri Pakkalankulmasta. Jos ollaan tarkkoja, pysäkkisi on numero 7003. Kyllä vain, bussifani tietää. Euron päiviltä saapastelen ilolla takaisin Pakkalankulman bussipysäkillesi numero 7002. Kunto kasvaa kohisten, samalla kun Pirkkalan ison Citymarketin eteen ajelevat rahvaat sähköautoillaan, aivan liikkeen edustalle lataamaan sähköisiä ajoneuvoja ostosreissujensa lomassa.

Ollessani siellä Euron päivillä, painota Euron tuotteita, etkä osta mitään muuta. Jos kaapeista puuttuu parisen tomaattia ja yksinäinen kurkku, laitan koriin katsomatta hintaasi. Minulla ei ole enää energiaa hakea halvimmat tuotteet eri kaupoista, sillä aika on minulle rahaa. Nykyään käyn ruokakaupoissa sen mukaan, missä on eniten tarjouksia, joten saatan tehdä kuukaudessa jo kahdet reissut Lidliini ja yhdet kauppiaiden K-kauppoihini. Prismoissa tulee myös käytyä tilanteen mukaan, jos on energiaa jäljellä.

Bussifani karsi aikataulut linjalla kahdeksan Paunulle

Et käytä TKL:ää, joten siitä selkeyttä ilman turhia vuoroja. Tarkemmin jos tässä hetkessä miettii, niin pystyisin sittenkin tekemään kauppoja Paunulla. Liikkumaan aina, vaikka insinöörit ovat tehneet siitä vaikeaa. Eniten käyttämäni vuoro arkisin on tuo järjettömän hyvä klo 12.30 vuoro. Ihanin aika lähteä.

Huomaa: en takaa, että alla luetellut vuorot ovat Väinö Paunu Oy:n. Mutta nehän ovat.

Kyösti, pysäkki 7060 (Väinö Paunu Oy)

Arkisin (25 lähtöä, noin 21 %)

00-04: ei Paunun lähtöjä
5: ei Paunun lähtöjä
6: 06.20, 06.52
7: 07.00, 07.52
8: 08.30, 08.37
9: 09.07, 09.15
10: 10.10, 10.50
11: 11.30, 11.40
12: 12.30
13: 13.10, 13.50
14: 14.00, 14.22, 14.45, 14.52
15: 15.22
16: 16.07, 16.15, 16.45
17: 17.07, 17.15
18-00: ei Paunun lähtöjä

Lähtöjä yhteensä 120, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 95, Väinö Paunu Oy: 25.

Lauantaisin (22 lähtöä, noin 23 %)

00-04: ei Paunun lähtöjä
5: 5.30
6: ei Paunun lähtöjä
7: 7.25
8: ei Paunun lähtöjä
9: 9.20, 9.35
10: 10.05
11: 11.35, 11.45
12: 12.15
13: 13.45, 13.55
14: 14.25
15: 15.55
16: 16.05, 16.35
17: ei Paunun lähtöjä
18: 18.05, 18.15, 18.45
19: ei Paunun lähtöjä
20: 20.15, 20.30
21: 21.00
22: 22.20
23-00: 23.00

Lähtöjä yhteensä 95, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 73, Väinö Paunu Oy: 22.

Sunnuntaisin (27 lähtöä, noin 42 %)

00: 00.30
01: 01.00
02: 02.30
03: 03.00
04: 04.30
05: 05.30
06: 06.30
07: 07.30
08: 08.20
09: 09.40
10: 10.15
11: 11.15, 11.45
12: 12.15
13: 13.15, 13.45
14: 14.15
15: 15.15, 15.45
16: 16.15
17: 17.15, 17.45
18: 18.15
19: 19.15
20: 20.15
21: 21.15
22: 22.25
23-00: ei Paunun lähtöjä

Lähtöjä yhteensä 64, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 37, Väinö Paunu Oy: 27.


Mikäli liikennöitsijällä ei ole sinulle väliä, muut TKL:n vuorot ovat käytettävissäsi normaalisti.

Haukiluoma, pysäkki 1668 (Väinö Paunu Oy)

Arkisin (24 lähtöä, noin 21 %)

00-04: ei Paunun lähtöjä
5: 05.55
6: ei Paunun lähtöjä
7: 07.22, 07.30
8: 08.00, 08.07
9: 09.00, 09.37, 09.45
10: 10.20, 10.30
11: 11.20
12: 12.00, 12.40, 12.50
13: 13.40
14: 14.15
15: 15.00, 15.07, 15.37
16: 16.00, 16.07, 16.37
17: 17.50
18-00: 18.20

Lähtöjä yhteensä 112, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 88, Väinö Paunu Oy: 24.

Lauantaisin (22 lähtöä, noin 25 %)

00-03: ei Paunun lähtöjä
4: 4.30
5: ei Paunun lähtöjä
6: 6.30
7: ei Paunun lähtöjä
8: 8.25
9: ei Paunun lähtöjä
10: 10.30, 10.40
11: 11.10
12: 12.40, 12.50
13: 13.20
14: 14.50
15: 15.00, 15.30
16: ei Paunun lähtöjä
17: 17.00, 17.10, 17.40
18: ei Paunun lähtöjä
19: 19.10, 19.25, 19.55
20: ei Paunun lähtöjä
21: 21.10, 21.25
22: 22.00
23-00: 23.30

Lähtöjä yhteensä 86, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 64, Väinö Paunu Oy: 22.

Sunnuntaisin (27 lähtöä, noin 42 %)

00: 00.00
01: 01.30
02: 02.00
03: ei Paunun lähtöjä
04: 04.30
05: 05.30
06: 06.30
07: 07.30
08: 08.40
09: 09.20
10: 10.15, 10.45
11: 11.15
12: 12.15, 12.45
13: 13.15
14: 14.15, 14.45
15: 15.15
16: 16.15, 16.45
17: 17.15
18: 18.15, 18.45
19: 19.20
20: 20.20
21: 21.20
22: ei Paunun lähtöjä
23-00: 23.30

Lähtöjä yhteensä 64, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 37, Väinö Paunu Oy: 27.


Mikäli liikennöitsijällä ei ole sinulle väliä, muut TKL:n vuorot ovat käytettävissäsi normaalisti.

Aikataulut ovat viimeksi päivitetty: 11.11.21. Voimassa 05.06.22 asti.
06.06.22 alkaen Väinö Paunu Oy ei enää liikennöi linjalla 8, joten aikataulu jää muistoksi tänne.

Huomaat, että poistin listasta Pirkanmaan tilausliikenteen vuorot Vaitista, koska en yksinkertaisesti enää käytä kyseistä linjaa 12. Pystyn hoitamaan kaikki asiat sapattivapaalla Väinö Paunu Oy:n autoilla, vaikka eivät liikukaan aamusta iltamyöhään. Käyn kyseisellä linjalla 8 myös Ylöjärvellä, loput kävellen. Kunto on noussut uusiin lukemiin, koska kävelyn määrä on uudistuksen myötä lisääntynyt, enkä enää käytä lähipysäkkejä, kuten ennen vanhaan Paunun autoja viittoessani. Uudistus on siten siedettävää.

Yhteenveto: Nysse, töissä käytiin — lentoasemaltakin!

Kiitä paunulaisia kuljettajia lukuisista matkoista Vatialaan, joiden avulla olemme vaihtaneet tuhansia sanoja. Olemme jutelleet näistä uudistuksista, joiden takia moni kuljettajani on vaihtanut Pirkanmaan tilausliikenteelle varmemman työn johdosta. Tuntuu, että Väinö Paunu Oy on sijoitettu todella ahtaalle päättäjien toimesta. Puhutaan näistä ilmastoahdistuksista, ja suuresta työttömyydestä, mutta samalla innolla viedään kuljettajien töitä sillä, että Pirkanmaan Tilausliikenne Oy kuljettaakin halvemmalla...

Omassa tilanteessa muutoksia on paljon, ja näihin on pakko tottua. Yhdellä ihmisellä ei ole kamalasti valtaa suurien herrojen päätöksissä. Moni harkitsee jo henkilöautoja, koska joukkoliikenne heikkenee Pirkkalassa näin paljon esimerkiksi lentokentän seuduilla. Eilen täältä lähti viimeinen 1A, joten sitten hyvä keksiä miten varusmiehet, koululaiset, eläkeläiset tai tavalliset työläiset pääsevät ilman vuoroja kulkemaan. Viimeisimmän vuoron lentokentältä Kangasalle hoiti paunulainen kuski Mats Karlsson.

Ilo ja kunnia matkustaa paunulaisilla, mutta jatkossa se on hieman vaikeampaa. Jos mahdollista, tule heitä suosimaan yksittäisissä matkoissa. Vielä eilen näitä paunulaisia kulki tämän tästä TKL:n välissä, mutta tilanne tänään on se, että jopa 95 prosenttia näistä vuoroista ajaa Tampereen kaupunkiliikenne. Miten suosia paunulaisia? Ei yhtään mitenkään, koska väliaika vaunujen välissä on liian pitkä. Kuulen työtä tekeviltä useita moitteita siitä, että kuka jaksaa kolme vaihtoa ennen työpaikkaa ratikkoineen?

Jos työmatka pitenee liikaa, ihmiset masentuvat, uupuvat ja jäävät sairaslomalle. Pirkkalalainen, sekä miksei tamperelainen päättäjäsi, vähät välittää aiheesta niin kauan kuin ratikka kulkee n. 7,5 minuutin välein Hervannan ja Pyynikintorin välillä. Olen aidosti melko pettynyt uudistukseen ja vaikea kuvitella, että se edistää joukkoliikennettä aikana, jona sitä pitäisi viedä eteenpäin. Ei taaksepäin. Olen puhunut, joten nyt on sinun vuoro. Onko mukana päättäjiä? Voisitko ystävällisesti viedä tuota asiaa eteenpäin?

Reitit ja aikataulut ovat suunniteltu huonosti. Useimmille se näkyi poistuvissa viikonloppuvuoroissa, useimmilla vaihdoilla matkalla kohteeseen. Kukaan ei halua tehdä töitä Pirkanmaan tilausliikenteellä. Huonon maineen firma, ammattikuljettajat jäävät enemmin ilman työpaikkaa ja kalustossa on tulos.

Emme tarvitse halpakyytejä ja bussiromuja. Onko laatu, täsmällisyys ja palvelu säästöjen arvoista?

Knoppitietoa bussifanilta kaikille teille: "Jyrki, se nopein bussikuski"

Ennen muuta sanon sinulle Jyrki, olet niin nopea bussikuski. Aina kun olen sun kyydissä, perillä ollaan kaikki ennätysajassa. Ei ole häpee olla nopee! Otin ajoajan sekuntikellolla ja vertailin työkavereihisi :)
  • Väinö Paunu Oy, Länsilinjat Oy: ne ovat perinteikkäitä tamperelaisia bussifirmoja, joita uhkaa nyt Nobina, Vekka Liikenne ja Pohjolan Liikenne yrittäessään tai voittaessaan linjastokilpailutuksia.
  • Väinö Paunu Oy on liikuttanut meitä pirkkalalaisia kymmenen vuotta Nyssen alla, ja tietysti tuota pidempään, omana liikennöitsijänään. Aikana, jolloinka TKL hoiti vain Tampereen liikennettään.
  • Väinö Paunu Oy:stä on monia loruja. Tunnetuin lienee "Kilisee kolisee nousee sauhu, mäen takaa kuuluu pauhu, sieltä tulee harmaa vaunu, jonka kyljessä lukee Väinö Paunu!". Ei piakkoin enää.
  • Aloitin karsastamaan TKL:n autoja heti, kun tulivat linjalle 1, koska tiesin mihin tämä nyt johtaa. Paunun alasajoon linjalla ennen pitkään, ja kuinka oikeassa olin. Muuta en käytä, loppuun asti.
  • Jos tulen tänään Suupantorille, odotan ainakin kolmen, mutta usein yhdeksännen bussin yli, että pääsen liikkumaan sillä, mihin olen vuosikymmenessä tottunut. Väinö Paunu Oy kulki hyvin niin sota-aikaan kuin myös nyt! No, ainakin siihen kesäkuun alkuun, sitten vaihdetaan jo kotilinjaa.
  • Kymmenessä vuodessa tunnet kuljettajasi nimeltä ja he tervehtivät sinua nähdessään ohjaamosta kesken kaiken olitpa sitten Suupantorilla tai Tampereella, parasta vilkuttaa takaisin. Huomasin!
  • Talvisotaan iskettiin 20 parasta autoa Väinö Paunu Oy:ltä, ennen sitä vuoroliikennettä Suomessa. Sitä oli ennen vanhaan, ennen talvisotaa vaikka ja mihin, Jyväskylään, Mänttään ja ihan Kuruun.
  • Nysse-autot #141-149 hommattiin uusina kesäkuussa 2014 täysin Pirkkalan liikennettä varten. Jo muutoksia ilmassa, enemmän liikennettä ja Nysse-brändin alla. Tätä juhlittiin ja uusin bussein.
  • Vuonna 1979, Paunu pani liikkeelle Kalevala-bussisarjan, joka sai suurta suosiota. Tilausliikenne, sitä yhtiö on ajanut aina Budapestiin saakka, joten ihan kotimaahan ei firman ajotaito ikinä jää.
  • Ennen lopullista vetäytymistä, Pirkkalan varikolla työskenteli aktiivisesti noin kuusi kuljettajaa. Silloin, kun liikennettä oli enemmän linjalla 1, varikolla oli myös enemmän busseja ja kuskeja.
  • Ylöjärveläinen bussifirma Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on laajentunut nopeasti kasvamaan. Se ei kuitenkaan aiheuta mitään muuta, kuin entistä enemmän syvenevän Paunun ahdingon alalla. Pirtilillä on vuoden 2019 kahdesta miljoonasta jo yli 5 miljoonaa linjakilometriä ja tämä kasvaa.
  • Nysse-verkoston häviäjiin voidaan laskea Valkeakosken liikenteen ja Väinö Paunun. Molempien linjakilometrit ovat laskeneet reippaasti vuodelta 2019 tähän päivään. Väinö Paunu Oy:n viidestä miljoonasta linjakilometristä pudottiin kahdessa vuodessa kolmeen miljoonaan linjakilometriin.
  • Väinö Paunu Oy menettää myös Nokian liikennettään, linjalla 70, joka menee 2023 halvemmalle liikennöitsijälle. Tämän myötä todennäköisesti myös Kehon varikko Nokialla suljetaan kokonaan. Osa kuljettajista ovat menossa eläkkeelle, ja muut uskoakseni vaihtavat firmaa. Huonosti menee.
  • Väinö Paunu Oy ei enää mielestäni osallistu Nysse-kilpailutuksiin aktiivisesti ja tuo voisi johtua siitä, että Martti Paunu haluaisi nyt eläkkeelle. Samalla laittaisi mielellään perinteikkään bussien firmansakin ansaituille päiville. Oma näkemys on, että Paunua ei ole lähivuosina olemassakaan.
  • Vuoden 2022 aikana Väinö Paunu laittaa autoja myyntiin. Ei niitä kannata tyhjänäkään seisottaa varikolla. Kun ei ole liikennettä Nysse-verkostossa, niin ei ole, rahoiksi vain. Myyntiin lähti jopa autoja uusimmasta päästä, ainakin autot #148, #141 ja #123. Epäilen, että myös VDL:t lähtevät.
Erityisenä kiitoksena tähän lopuksi haluaisi kiittää Pirkkalan varikon kuljettajia. Jyrki, Sirpa ja Marja. Olette näin hyviä. Nekalan varikolta yksi naiskuski, kiitos kanssa. Säästit kissan hengen kotiseudullani yksinkertaisesti sillä, että pysähdyit suojatielle ikiajoiksi. Vaikka linjasi oli myöhässä, mitä väliä? Kissa sai uskallusta bussin edessä ja ylitti suojatien turvallisesti, sitten jatkettiin. Olet sen suklaan ansainnut ohjaamoon. Muillekin olen aina suklaata antanut, koska tällaisia bussikuskeja pitäisi arvostaa todella.

Bassolinjalla, paunulaisissa (Listan kesto 288 t 54 m)

Kuuntelen vain elektronista tanssimusiikkia kaikkialla erilaisista omista sekä muiden soittolistoista. Paunulaisiin minulla on kuitenkin erityinen soittolista, jota erityisesti päivittelen bussista käsin. Tästä soittolistasta et kuule samaa kappaletta Radio Novan tavoin 50 kertaa päivässä, onnea matkaan vain!

Bussifani nauttii ilometreistä paunulaisissa bassolinjalla. Biisilistalla nyt jo 5 317 biisiä!

Ja sitten ei muuta kuin bussiin. Ehkä junaan. Tai minne ikinä.

Vain 25 viimeisintä bussimatkaa maksutta, bussikortin arvolla tai pankkikortin rahalla:

Pvm Liikennöitsijä, bussi # Matkan syy Hinta
31.10.23 Nysse / Tampereen Kaupunkil. Liikel., #055 Uusi HP-läppäri kotiin! 0,00 euroa
1.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #171 💗 (Pitkäniemestä) Pakko päästä €0 ajeluille 0,00 euroa
1.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #183 💗 (Pitkäniemeen) Länsilinjoilta 6 km kävellen! 0,00 euroa
4.11.23 Nysse / Tampereen Kaupunkil. Liikel., #118 Citymarket-ruokaostoksia 0,00 euroa
4.11.23 Nysse / Tampereen Kaupunkil. Liikel., #043 TKL:llä vuokrakotiin! 0,00 euroa
5.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #125 💗 (Partolasta) Työkeikalle + mummo 0,00 euroa
5.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #125 💗 (Partolaan) Länsilinjoilta 6 km kävellen! 2,21 euroa
11.11.23 Nysse / Tampereen Kaupunkil. Liikel., #124 Citymarket-ruokaostoksia 0,00 euroa
11.11.23 Nysse / Tampereen Kaupunkil. Liikel., #039 TKL:llä vuokrakotiin! 0,00 euroa
12.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #031 💗 (Pitkäniemestä) Työkeikalle + mummo 0,00 euroa
12.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #031 💗 (Pitkäniemeen) Länsilinjoilta 6 km kävellen! 0,00 euroa
15.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #104 💗 (Pitkäniemestä) Nappikuulokkeet, takuuvaihto 0,00 euroa
15.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #185 💗 (Pitkäniemeen) Uudet ja bassolinja jatkuu! 0,00 euroa
16.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #168 💗 (Pitkäniemestä) Ikea-expresspalautuksia 😅 0,00 euroa
16.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #183 💗 (Pitkäniemeen) Länsilinjoilta 6 km kävellen! 0,00 euroa
17.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #167 💗 (Partolasta) Lahjat joulupuukeräykseen 0,00 euroa
17.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #167 💗 (Partolaan) Länsilinjoilta 6 km kävellen! 0,00 euroa
18.11.23 Nysse / Tampereen Kaupunkil. Liikel., #034 Citymarket-ruokaostoksia 0,00 euroa
18.11.23 Nysse / Tampereen Kaupunkil. Liikel., #039 TKL:llä vuokrakotiin! 0,00 euroa
22.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #186 💗 (Partolasta) Työkeikalle + mummo 0,00 euroa
22.11.23 Nysse / Länsilinjat Oy, #171 💗 (Pitkäniemeen) Länsilinjoilta 10 km kävellen! 0,00 euroa
29.11.23 Nysse / Tampereen Kaupunkil. Liikel., #0xx Ovi aukesi ja matka jo käy 2,21 euroa
29.11.23 ExpressBus / VÄINÖ PAUNU OY, #0xx 💗 Loimaa vt 9, Vesihovi yms. 10,50 euroa
29.11.23 ExpressBus / VÄINÖ PAUNU OY, #0xx 💗 Tampere, vaikka ei haluaisi 10,50 euroa
29.11.23 Nysse / Tampereen Kaupunkil. Liikel., #0xx TKL:llä vuokrakotiin! 2,21 euroa

Huom! Länsilinjat ei enää seikkaile Pirkkalassa, mutta äkkiäkö Nokialle 6 km kävelet, Nysse!

Biisilistan rehellinen kuvaus itse ylläpitäjältä:
Nauti soundeista Tampereelle tai minne ikinä. Suurin osa biiseistä, elleivät peräti kaikki, muistuttavat ilometreistä Väinö Paunu Oy:n busseissa. Niissä on pyyhitty kyyneleitä silmistä, nukuttu univajeeseen, kuunneltu teknomusiikkia, iloittu arjen pienistä hetkistä ja ennen muuta nautittu yhdestä elämästä!

Biisilistan tyylilajit edustavat raskainta konemusiikkia:
UK Happy Hardcore, Rawstyle, Hardstyle, Frenchcore, Dubstep, Gabber Hardcore, Industrial Hardcore, Hard Trance, Dancecore, Jumpstyle, Freeform, Speedcore, Uptempo, Nightcore ja paljosti muutakin!

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Vuokralaisten oma Black Friday, tästä

Näin tunnistat narsistin tuoreeltaan

Jyri omistaa supernuukana 234 asiaa

Jyrin älypuhelimessa on 20 sovellusta

Vuosi 2022 ostolakkoa, tämän ostin

Paunulla 10 vuotta ajelua, nyt loppui

Kone paketista rikki ja budjetti paisui

Näin päädymme narsistin ansaan

Tehtiinkö historiaa Nokialla, juuri nyt!