Pirtilillä ei Paunun ahdinko väisty
Niin sittenkin kävi, että tämä tamperelaisin joukkoliikenneuudistus runnottiin läpi vastustuksista huolimatta. Ei tällä ainakaan Paunun ahdinko helli. Samalla on hyviä uutisia: Nysseeni pääsee jatkossa rollaattorilla ilmaiseksi. Tamperelainen insinöörikin Nysseltä suunnitteli uuden reitistön, yhteistöissä kaupunkilaisten kanssa. Minua eivät kuunnelleet, eivätkä ilmeisesti ihmisiä muitakaan. Härmälän vika on kuljettajilla. Miksi TKL:n bussikuskit eivät ajaisi ohi, vinkkaa käsin perällä hiihtävästä Paunusta?
Varusmies jää ilman liikennettä lennostolle, ja joutuisit linjalla 12 harrastamaan hikistä kuntoilua, ilman tarvetta kuntosaleille. Linja 12 pysähtyy Pirkkalan kalleimman ostosparatiisin lähellä, Pirkkalan Citymarketissa, josta on n. kilometrin kävely Lidliini. Käyn kauppiaan kaupoissa vain Euron päivillä, ja jatkossa vain Pirkanmaan tilausliikenteen vuoroilla. Näitäkin vuoroja on niin vähän, koska Tampereen kaupunkiliikennettä on joka välissä. Väinö Paunu Oy on pistetty ahtaalle, ilman ainoatakaan lähtöä.
Kannattaako lukemista jatkaa?
- Kirjoittaja kertoo avoimesti kuinka Pirkanmaan tilausliikenteen kyydissä matkustava voi kokea turvattomuutta ja kehottaa muuta käyttäjää pitämään kiinni omaisuudesta sekä tangosta kaikissa käännöksissä ja muissa tilanteissa kaikin käsin. Hän kertoo, että Paunun hyviä kyytejä jää ikävä.
- Uudistuksien myötä Paunun ajamat linjareitit olivat vähentyneet minimiin ja linjasto on siirtynyt Pirkanmaan Tilausliikenteelle, mikä on aiheuttanut taloudellisia vaikeuksia Paunun yritykselle.
- Kirjoittaja kritisoi myös Tampereen joukkoliikenteen suunnittelua, joka hänen mukaansa ei ole ottanut huomioon asukkaiden tarpeita. Hän mainitsee esimerkkejä, kuten linjan 12, joka pysähtyy Pirkkalan Citymarketilla eikä Lidlillä. Se ei palvele alueen asukkaita, kulkemalla yhtäkkiä toisin.
- Jyri käsittelee Tampereen joukkoliikenteen uudistusta, joka olisi vaikuttanut todella paljon Väinö Paunu Oy:n toimintaan. Hän kertoi kuinka muutos on tuonut haasteita erityisestikin Pirkkalaan.
- Päivyrissä korostetaan myös Paunun pitkää historiaa ja sen merkitystä paikallisille asukkaille. Kirjoittaja nostaa esiin, kuinka Paunun bussit tarjosivat tunnelmallisen matkustuskokemuksen ja miellyttäviä katsekontakteja, joita ei löydy muilta Tampereen bussiliikenteen liikennöitsijöiltä.
Tämä tiivistelmä on luotu tekoälyn avulla.
Linjan lähes kaikki kalusto on Tampereen kaupunkiliikennettä. Ottaen huomioon, että Paunulla on Pirkkalassa oma bussivarikko, on uudistus varmasti tappio heille. TKL:n kuskit eivät osaa ajatellakaan, vai onko arkijärki Nyssen toimesta nyt kiellettyä, kun täydet autot seisovat pysäkeillä ja teitä ahdataan joka väliin sekä nurkkaan bussissa. Tiivistäkää! Perässä ajavat bussisi ovat etuajassa, tyhjinä ja kuskeja vihaisia 20 minuuttia myöhässä aikatauluista. Miksi et ajaisi ohi, anna matkustajaa seuraavallekin!
Härmälässä täyttäkään bussia et voi ohittaa, vaikka on kuinka etuajassa. Härmälän lopussa ohittaa voisi, mutta todennäköisyys on iso, että joku jää pois toisestakin. Tampere on innoissaan, mutta täällä manataan huonoja yhteyksiä. Pirkkalassa pääsee parhaiten Soljaan, mutta kuka on väittänyt, että siinä asuu koko Pirkkala? Miksei kyseisestä linjasta puolet laitettaisi eri variaationa lentokentälle ja Vaittiin, siellä asutaan! On rikkaita seudulla: 7,5 minuutin välein ajava linjastosi, tiheimmin kuin Espoossa!
Mistä joukkoliikenteen hurrikaani johtuu ylipäätään?
Paikalliset nauttivat busseista, paljon. Jos ei olla tamperelaisia, et ehkä tiedä minkälaisia ongelmia Nyssessä on. Nysse kuljettanee valtavan määrän ihmisiä niin töihin kuin vapaa-ajalle. Jotkut tykkäävät shoppailla Ratinassa tuoden komeita ostoskasseja kotiin. Sallittakoon kaikki. Me liikumme eri asioista. Pirkkalasta ulottui vielä eilen poikittaislinja Kangasalle. Seudun suosituin, siten käytetyin. Periviidalle ei käy, että sitä ajaa sataprosenttisesti Väinö Paunu Oy — ilman ensimmäistäkään peruttua lähtöä.
Variaatio A, B ja C kulkee ihan tyhjänä, Pirkkalassa ja Kangasalla. Osa busseista jatkoivat linjana 45 jonnekin Kangasalan torille. Ymmärrän hyvin, että Härmälässä asuvat ovat täysin kyllästyneitä täysiin busseihin, joita kulkee perässä tyhjinä. Ihmiset ahtautuvat ensimmäiseen linja-autoon, vaikka perässä tulisi tyhjä paunulainen lentoasemalle. Tuota olen jo todistanut. Ihmiset pakkaantuvat tuhlaillen aikaa ensimmäiseen bussiin, vaikka perimmäisessä olisi suuri tila. Kyllä takimmaisetkin Härmälään vie!
Olet pian Pirkkalassa paremmin paunulaisilla, kun edessä ollut täysi TKL oli lopulta Pirkkalassa 11 minuuttia myöhässä ja paunulainen 11 minuuttia etuajassa. Nythän ratikkaa halutaan jatkaa Ratinasta Pirkkalaan asti. Jos kyselet Pirkkalan vihreiltä tästä asiasta, he kannattavat kaikkea sitä, joka vähänkin liittyy ratikkaan. Busseja käyttävänä ongelmasi alkaa vasta Härmälästä. On rakennettu kerrostalotiivis Härmälänranta ja tässä on tulos. Nyt puuttuu enää meidän Pirkkala omien hölmöilyjen maksajaksi.
![]() |
Katsekontakti loistaa, samaan lippuhintaan |
Jos eivät täyty Pirkkalassa, mutta nyt Härmälässä, mikä vika? Rakenna ratikkaa, Tampereella sitä rahaa tuntuisi asuvan, mutta lopettakaa ajoissa ennen Pirkkalaa. Näin voitaisiinkin hoitaa Pirkkalasta syöttöliikenteen paunulaisella ratikoihin sekä muualle. Pidän vastuuttomana, että linjaa 8 ja 12 ajetaan TKL:n sekä Pirkanmaan Tilausliikenteen toimesta. Tilausliikenteeni varikko on Ylöjärvellä ja TKL:n on Tampereella. Mikä järki on ajattaa bussi sieltä tänne, kun Paunulla on Pirkkalassa jo kuudet bussit?
Päättäjät toiminevat väärin, ei mietitä asiaa tai ilmastoa. Ihmettelen miten Pirkkalan valtuustossa paljon vihreitä on, joita tämäkään asia ei niin yllättäen koske, koska nämä ovat niitä vihreitä ajamassa kaltaisteni homojen asioita. On oikeita ongelmia. Heitä ei tunnu enää tuo varsinainen ilmastokysymys kiinnostavan yhtään. Tuskin edes ymmärtävät, missä on se lähin varikko milläkin toimijalla: Nyssellä. Tulevaisuudessa liikennöitsijältä vaadittaneen kaikkein eniten sähköbussia Pirkanmaan seuduilla.
Linja numero 10 lähtee tuossa, Väinö Paunu Oy:ltä valtiofirmalle. Rahvaalla on pistää kymmeniin sähköbusseihinsa, joita saavat hyvin halvalla Kiinasta. Näin toimii Pohjolan Liikenne. Väinö Paunu Oy on pian niin ahtaalla, että on syytä huolestua. Aidot työpaikat ja toimivat linja-autosi vaaroissa, koska esimerkiksi Paunulla tai Länsilinjoilla ei tule olemaan koskaan varoja uusia kalustoja sähköbusseihini kannattavasti. Juuri näit, että kymmenen vuoden jälkeen sanotaan reitillä heipat, ja asiakas kärsii!
Yhdessä yössä Pirkkalan lentoaseman bussit hävisivät
Väinö Paunu Oy on lähtenyt Pirkkalan lentokentältäkin jo vuosikausia. Vanhat mummot ja papat, varusmiehet, koululaiset, työläiset ja bussifanit pääsivät hienosti asioillensa. Tilanne tänään onko se, että lentokentällesi pääsee enää aamuisin ilman suurta iloa paluukuljetuksista. Lukuisilta perheiltä on poistunut tilaisuus suosia joukkoliikennettään. Varusmiehet miettivät kuinka päästään varuskuntaan. Töitäkin olisi ihmisillä, mutta ei enää bussikuljetuksia. On hyvä irtisanoutua, mies sanoo pysäkillä.Mummo sekä vaari ovat suuressa pulassa. Alueillasi ei ole kauppaa tai muuta toimintaa, eikä sieltä pääse mihinkään ilman autoja. Monelta vanhukselta on näkö mennyt vähän huonoksi, joten auto ei ole nyt vaihtoehto. He, jotka vielä näkevät, pystyvät sellaisen nyt ostamaan. Koen suurinta empatiaa näitä ihmisiä kohtaan, joiden liikkuminen on vaikeutunut yhdessä yössä. Pirkkalan lentoasema on hiljainen. Täältä ei ole mennyt tänä päivänä yhtään bussia. Kundi siinä vieressä manaa, että unohti pommista.
Tänään on päivä, jolloin paras lähtee jalkaisin. Esimies on helpolla mielissään, että työntekijä on myöhässä, koska tältä pysäkiltä on viiden kilometrin matkat parempaan onneensa. Toivon, että sieltä hän pääsee jatkamaan niin hyvin alkanutta matkaa. Viesti päättäjille on aika selvä: täällä tarvitaan sitä joukkoliikennettä. Jos torjut sitä ilmastonmuutostasi, miksi helvetissä viet Pirkkalasta hyvät yhteydet? Kuka taistelee ilmastonmuutosta vastaan poistamalla bussit, siirretäänkö lentokenttiäkin Soljaan!
Bussi kulki, ja Pirkkala on parempien palveluiden koti? Missä ovat paremmat palvelut juuri nyt, jos mummo joutuu elämään nälissään, mutta vain siksi että eipä ole näköä hypätä rattiin? Miksi uskollisia rangaistaan? Jos olisin päättäjiä, en kohtelisi veronmaksajia näin. K-kauppiaiden kannattaisi tutustua tähän bussijumiin, bussilla ei pääse Pirkkalan kyliltä enää kaupoillekaan, saattepa rahastaa vanhuksia rauhassa kuljettamalla siitä ruoat. Bussilla ei pääse kauppaan? Joo, varmaa tuottoa ensi vuonnakin.
Yksinäisyyttä sai torjua, eikä sitä torjuta siten, että kyläläiset jätetään elämään onnensa nojaan. He ovat maksaneet suuria veroja vuosikymmeniin, joten saivatko nyt palkinnoksi autioituneen Pirkkalan? Minusta on järjetöntä, että Kyöstin marketille laitetaan busseja jopa seitsemän minuutin välein rahana samalla kun yksinäiset vaarit eivät pääse Paunin pysäkiltä paunulaisella silmälääkärille! Hävetkää! Jos olisi päättäjä, en edelleenkään katsoisi sitä hyvällä. Aiotteko olla seuraavassa kunnanvaltuustossa?
Voi olla, että kun mummo perän näkee, äänellä äänestää sitä pois. Vähättelet, että hän on kylässä yksin, ja enää taistelee oikeuksistaan. Jokaisella olisi oikeus hyvään joukkoliikenteeseen. Jokaisella on oikeus sosialisoitua Suupantorilla nähden maisemia. Elää tätä elämää. Viemällä asemalta bussit, tämä edesauttaa sitä että jo valmiiksi syrjäytyneet ihmiset, syrjäytyvät vain lisää. Näitäkin virheitä jo tuleva valtuusto tulee korjaamaan pitkään. Miten aiot saada linjattomat äänestämään, kysyisin nyt vielä?
Scaniakaan huoli niitä tilausliikenteen liisinkiautojasi
Pirkanmaan Tilausliikenteen bussit liisataan, Scanialta. Liisinkiautojen etu on, että yhtiö ei omista niitä kalustoja, ne omistaa Scania. Autoista maksetaan kuukausimaksua ja palautetaan sitten Scanialle aikanaan. Täällä herää kysymys jo nyt, että huoliiko Scania linja-autoja Pirkanmaan Tilausliikenteeltä siinä kunnossa? Paunu ja Länsilinjat ostavat bussejaan lainaksi, ja se näkyy: bussieni kunnosta alkaen. Bussi ei ole oma, joten miksi kohdella? Autoilijat näkevät perää jatkuvasti, huono mainos Nysselle!Pirkanmaan Tilausliikenteen autot ovat melko nolot. Niitä alkoi näkyä linjalla 12, kun se entinen 1B kilpailutettiin. Niin siinä sitten kävi, että lähditkö testaamaan. Paunun kyydit olivat ensiluokkaisia jo 9 vuoden kokemuksella, mutta kaduin syvästi Pirkanmaan Tilausliikenteen autooni nousua ensikerralla. Kuljettaja ei ensinnäkään osannut edes kieltä, mutta paras vitsi on siinä tulossa. Hän ei osannut oikein ajaakaan. Käännöksillä perä kävi pientareillakin, takapenkillä lottoat milloin ikkunalasi on sylissä.
Yhdellä risteyksellä näit takapenkiltä liikennevalon ihan läheltä. Ei siellä tarvinnut pitkään miettiä miksi perät ovat siinä kunnossa. Tampereen kaupunkiliikenteessä näen useasti työhönsä kyllästyneitä kuljettajia, joista ei irtoa edes hymyä, saatikka tervehdystä. Ikävä tervehtiä noustessa kyytiin, ja TKL:n kuljettaja ei katso sinua silmiin. Väinö Paunu Oy:llä tilanne onpi kuin toiselta planeetalta. Empaattisia, ystävällisiä, nauravia ja todella hyviä kuljettajia: aina valmis palvelemaan. Siellä silmät kohtaavat.
![]() |
Pirtil, bussin ikä nyt 2 vuotta, ihme romut |
Mitenkä kehtaavat siellä Nyssellä kilpailuttaa arjen kotilinja tällä tavalla? Nykyään sielläkin liikkui lähinnä kuvan mukaista romukalustoa, ja Väinö Paunu Oy:n siistejä autojani on ikävää, vaikkapa edellä kuvattua autoa #148. Sitten vielä tosiaan ihmetellään, että mihin on väki kadonnut linjalta 12! On myös melkoinen turvallisuusriski ajattaa tuollaisia busseja, joissa eivät edes takavalot toimi (ovat palasina!). Sisällä kaaos, yhden alakeulakin painaumilla edessä. Nyssen edustajat, matkustaisitteko itse niillä?
Mikä järki on ylipäätään kilpailuttaa, jos vain halpa voittaa? Ei siinä kamalasti laatupisteitä kysytä, näkyy sekin. Romubussia tulee romubussin perään, osa yhtiön kuljettajista eivät osaa suomeksi puhua. Heidän on kuitenkin kyettävä palvelemaan asiakkaita. Tilanne järkyttää jo nyt, ja mitä tuossa voisi olla sitten joskus, kun on 2022, 2024 tai 2026? Kokonainen kyläs nimeltä Tampere tätä halpaa Pirkanmaan Tilausliikennettä? Palaat kilpailutuksissa takaisin halpuudesta laatuun, olisi aika jees! Näin mekin.
TKL-autot ovat päässeet paikoin huonoon kuntoon ajoissaan, varsinkin siisteydessä, tarvittaisiin pikaisesti varikolla käyntiä miltei jokaisella autolla. Esim. ilkivaltaa voisitte siivota paljon nopeammin, Paunulla se on onnistunut, ja autot ovat aina siistejä myös sisältä! Tilausliikenteen autoissa varikko on vissiin tuntematon käsite, mutta eikö halvalla saanutkin hyvää? Jos jollekin Nyssellä bussien kunnot ja asiakaskato on tullut lahjana, niin ei blogijutun jälkeen. Tullaan kyytiin rohkeina, kilpailuttajatkin.
Paunulle jalkaisin, linjan 12 tarjonta heikkeni, 33,3 %!
Linjan 12 käyttöaste oli odotettua alhaisempi, mikä osaltaan johtui siitä, etten sitä enää näe. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 2022 aikana linjan tarjontaa vähennetään. Eipä pääse suorinta tietä Lidliin, niin samalla vaivalla menen Suupantorille nauttimaan Paunun kyydeistä. Näin on tehnyt moni muu. Ei täältä ole pitkä matka Suupantorille, saman verran mitä tulee Citymarketilta: tuonne Lidliini. Paluussa sama. Aivan uskomatonta, että vielä jossain pieni katsekontakti ja kielipää kuuluu samaan lippuun.Omasta puolesta Nysse voi lopettaa kyseiset joutolinjat vaikka Suupantorille. Kuka tahansa pystyy loppuosasta kävelemään Suupantorille, ja pistäkää se kutsubussi huonojalkaisille liikkeelle. Sitä paitsi. Nysse on saanut asiakkaat katoamaan kotilinjalta. Useat autot ovat jonoksi asti Soljassa, eikä yhtäkään pistetä Vaittiin tai lentoasemalle vahingossakaan. Jos vaihdat linjalta 8 ja seuraavaan bussiin linjalla 12 on 20 minuuttia, niin kävelet tuossa ajassa kotiin. En jää odottamaan tuomiopäivää, talvipakkasilla.
Lähetä palautetta, Nysselle, siinä toivon enemmän Paunun vuoroja Pirkkalaan! Paljon parempaa palvelua siellä, ja mielestäni muissa toimijoissa ei ole palvelussa hurraamista Väinö Paunuun nähden. Ehkä vielä tajuavat, että halvin tarjous ei ole aina menestyksen tae tai reitti kalliiseen Citymarketiini... Minusta hieno Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on varteenotettava matkakumppani, vaikkakin kyseisen firman kuljettajilla ei ole virallista työasua, ja saanevat vielä bussitkin siivota itsenäisesti luudalla.
Paunu on myöhässä, kuski tarjoaa kahvit |
On jotenkin niin turvaton olo Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n bussissa. Tavarasta saa pitää hyvää huolta, ettei se lennä lattialle. Siinä, kun Paunun autossa on voinut keskittyä vaikka kirjan lukemiseen kirjastoista haettuna, Pirkanmaan Tilausliikenteessä saa pitää kaksin käsin: yhdellä pidän tangosta ja toisella päivärepusta koko matkani ajan. Kirjan lukemisesta ei tässä tule suurta juhlaa tai reppu lentää lattialle joka käännöksessä. Minkä takia perän täytyy käydä joka käännöksessä pientareilla? Kävele.
Ole todella tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, ja pääsen tuonne Euron päiville paunulaisellakin, täytyy vain kävellä ekstrakilometri Pakkalankulmasta. Jos ollaan tarkkoja, pysäkkisi on numero 7003. Kyllä vain, bussifani tietää. Euron päiviltä saapastelen ilolla takaisin Pakkalankulman bussipysäkillesi numero 7002. Kunto kasvaa kohisten, samalla kun Pirkkalan ison Citymarketin eteen ajelevat rahvaat sähköautoilla, aivan liikkeen edustoille lataamaan sähköisiä ajoneuvoja ostosreissujensa lomassa.
Ollen siellä Euron päivillä, painotat Euron tuotteita, etkä osta mitään muuta. Jos kaapeista puuttuu parisen tomaattia ja yksinäinen kurkku, laitan koriin katsomatta hintaasi. Minulla ei ole enää energiaa hakea halvimmat tuotteet eri kaupoista, sillä aika on minulle rahaa. Nykyään käyn ruokakaupoissa sen mukaan, missä on eniten tarjouksia, joten saatan tehdä kuukaudessa jo kahdet reissut Lidliini ja yhdet kauppiaiden K-kauppoihin. Prismassa tulee myös käytyä tilanteen mukaan, jos on energiaa jäljellä.
Ollen siellä Euron päivillä, painotat Euron tuotteita, etkä osta mitään muuta. Jos kaapeista puuttuu parisen tomaattia ja yksinäinen kurkku, laitan koriin katsomatta hintaasi. Minulla ei ole enää energiaa hakea halvimmat tuotteet eri kaupoista, sillä aika on minulle rahaa. Nykyään käyn ruokakaupoissa sen mukaan, missä on eniten tarjouksia, joten saatan tehdä kuukaudessa jo kahdet reissut Lidliini ja yhdet kauppiaiden K-kauppoihin. Prismassa tulee myös käytyä tilanteen mukaan, jos on energiaa jäljellä.
Bussifani karsi aikataulut linjalla kahdeksan Paunulle
Et käytä TKL:ää, joten siitä selkeyttä ilman turhaa vuoroa. Tarkemmin jos sitä hetkessä miettii, niin pystyisin sittenkin tekemään kauppoja Paunulla. Liikkumaan aina, vaikka insinöörit ovat tehneet siitä vaikeaa. Eniten käyttämäni vuoro arkisin on tuo järjettömän hyvä klo 12.30 vuoro. Ihanin aika lähteä.
Huomaa: en takaa, että alla luetellut vuorot ovat Väinö Paunu Oy:n. Mutta nehän ovat.
Kyösti, pysäkki 7060 (Väinö Paunu Oy)
Arkisin (25 lähtöä, noin 21 %)00-04: ei Paunun lähtöjä, en liiku tähän aikaan
5: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
6: 06.20, 06.52
7: 07.00, 07.52
8: 08.30, 08.37
9: 09.07, 09.15
10: 10.10, 10.50
11: 11.30, 11.40
12: 12.30
13: 13.10, 13.50
14: 14.00, 14.22, 14.45, 14.52
15: 15.22
16: 16.07, 16.15, 16.45
17: 17.07, 17.15
18-00: ei Paunun lähtöjä, käytän Länsilinjoja: 21 asti
Lähtöjä yhteensä 120, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 95, Väinö Paunu Oy: 25.
Lauantaisin (22 lähtöä, noin 23 %)
Lauantaisin (22 lähtöä, noin 23 %)
00-04: ei Paunun lähtöjä, en liiku tähän aikaan
5: 5.30
6: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
7: 7.25
8: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
9: 9.20, 9.35
10: 10.05
11: 11.35, 11.45
12: 12.15
13: 13.45, 13.55
14: 14.25
15: 15.55
16: 16.05, 16.35
17: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
18: 18.05, 18.15, 18.45
19: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
20: 20.15, 20.30
21: 21.00
22: 22.20
23-00: 23.00
Lähtöjä yhteensä 95, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 73, Väinö Paunu Oy: 22.
Sunnuntaisin (27 lähtöä, noin 42 %)
00: 00.30
01: 01.00
02: 02.30
03: 03.00
04: 04.30
05: 05.30
06: 06.30
07: 07.30
08: 08.20
09: 09.40
10: 10.15
11: 11.15, 11.45
12: 12.15
13: 13.15, 13.45
14: 14.15
15: 15.15, 15.45
16: 16.15
17: 17.15, 17.45
18: 18.15
19: 19.15
20: 20.15
21: 21.15
22: 22.25
23-00: ei Paunun lähtöjä, en liiku tähän aikaan
Lähtöjä yhteensä 64, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 37, Väinö Paunu Oy: 27.
Mikäli liikennöitsijällä ei ole sinulle väliä, muut TKL:n vuorot ovat käytettävissäsi normaalisti.
Haukiluoma, pysäkki 1668 (Väinö Paunu Oy)
Arkisin (24 lähtöä, noin 21 %)00-04: ei Paunun lähtöjä, en liiku tähän aikaan
5: 05.55
6: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
7: 07.22, 07.30
8: 08.00, 08.07
9: 09.00, 09.37, 09.45
10: 10.20, 10.30
11: 11.20
12: 12.00, 12.40, 12.50
13: 13.40
14: 14.15
15: 15.00, 15.07, 15.37
16: 16.00, 16.07, 16.37
17: 17.50
18: 18.20, alkaa olla kiire jos meinaat lähteä!
19-00: ei Paunun lähtöjä, en liiku tähän aikaan
Lähtöjä yhteensä 112, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 88, Väinö Paunu Oy: 24.
Lauantaisin (22 lähtöä, noin 25 %)
Lauantaisin (22 lähtöä, noin 25 %)
00-03: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
4: 4.30
5: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
6: 6.30
7: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
8: 8.25
9: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
10: 10.30, 10.40
11: 11.10
12: 12.40, 12.50
13: 13.20
14: 14.50
15: 15.00, 15.30
16: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
17: 17.00, 17.10, 17.40
18: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
19: 19.10, 19.25, 19.55
20: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
21: 21.10, 21.25
22: 22.00
23-00: 23.30
Lähtöjä yhteensä 86, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 64, Väinö Paunu Oy: 22.
Sunnuntaisin (27 lähtöä, noin 42 %)
00: 00.00
01: 01.30
02: 02.00
03: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
04: 04.30
05: 05.30
06: 06.30
07: 07.30
08: 08.40
09: 09.20
10: 10.15, 10.45
11: 11.15
12: 12.15, 12.45
13: 13.15
14: 14.15, 14.45
15: 15.15
16: 16.15, 16.45
17: 17.15
18: 18.15, 18.45
19: 19.20
20: 20.20
21: 21.20
22: ei Paunun lähtöjä, odotan seuraavaa
23-00: 23.30
Lähtöjä yhteensä 64, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 37, Väinö Paunu Oy: 27.
Mikäli liikennöitsijällä ei ole sinulle väliä, muut TKL:n vuorot ovat käytettävissäsi normaalisti.
Aikataulut ovat viimeksi päivitetty: 11.11.21. Voimassa 05.06.22 asti.
06.06.22 alkaen Väinö Paunu Oy ei enää liikennöi linjalla 8, joten aikataulu jää muistoksi tänne.
Huomaa, että poistin listalta Pirkanmaan tilausliikenteen vuoro Vaitista, koska en yksinkertaisesti enää käytä kyseistä linjaa 12. Pystyn hoitamaan kaikki asiat sapattivapaalla Väinö Paunu Oy:n autoilla, vaikka eivät liikukaan aamusta iltamyöhään. Käyn kyseisellä linjalla 8 myös Ylöjärvellä, loput kävellen. Kunto on noussut uusiin lukemiin, koska kävelyn määrä on uudistuksen myötä lisääntynyt, enkä enää käytä lähipysäkkejä, kuten ennen vanhaan Paunun autoja viittoessani. Kuntosalista en maksa ikinä!
Yhteenveto: Nysse, töissä käytiin — lentoasemaltakin!
Kiitän paunulaisia kuljettajia lukuisista matkoista Vatialaan, joiden avulla olet vaihtanut tuhansia sanoja. Olemme jutelleet näistä uudistuksista, joiden takia moni kuljettajani on vaihtanut Pirkanmaan tilausliikenteelle varmemman työn johdosta. Tuntuu, että Väinö Paunu Oy on sijoitettu todella ahtaalle päättäjien toimesta. Puhutaan näistä ilmastoahdistuksista, ja suuresta työttömyydestä, mutta samalla innolla viedään kuljettajien ilot sillä, että Pirkanmaan Tilausliikenne Oy kuljettaakin halvemmalla.
Omissa tilanteissa muutoksia on paljon, näihin on pakko tottua. Yhdellä ihmisellä ei ole kamalasti valtaa suurien herrojen päätöksissä. Moni harkitsee jo henkilöautoja, koska joukkoliikenne heikkenee Pirkkalassa näin paljon esimerkiksi lentokentän seuduilla. Eilen täältä lähti viimeinen 1A, joten sitten hyvä keksiä miten varusmiehet, koululaiset, eläkeläiset tai tavalliset työläiset pääsevät ilman vuoroja kulkemaan. Viimeisin ajo lentokentältä Kangasalle hoitui sekin, kokenut EB-kuski Mats Karlsson.
Ilo ja lahjaa matkustaa paunulaisilla, mutta jatkossa on hieman vaikeampaa. Jos mahdollista, tule suosimaan heitä yksittäisissä matkoissa. Vielä eilen näitä paunulaisia kulki tämän tästä TKL:n välissä, mutta tilanne tänään on se, että jopa 95 prosenttia näistä vuoroista ajaa Tampereen kaupunkiliikenne. Miten suosia paunulaisia? Ei yhtään mitenkään, koska väliaika vaunujeni välissä on liian pitkä. Kuulen työtä tekeviltä moitteita siitä, että kuka jaksaa jopa kolme vaihtoa työpaikalle? Suunnittelija tietty!
Jos työmatka vie ajan, ihmiset masentuvat, uupuvat ja jäänevät sairaslomalle. Pirkkalalainen, sekä miksei tamperelainen päättäjäsi, vähät välittää aiheesta niin kauan kuin ratikka kulkee n. 7,5 minuutin välein Hervannan ja Pyynikintorin välillä. Olen aidosti melko pettynyt uudistukseen ja vaikea kuvitella, että se edistää joukkoliikennettä aikana, jona sitä pitäisi viedä eteenpäin. Ei taaksepäin. Olen puhunut, joten nyt on sinun vuoro. Onko mukana päättäjää? Voitko ystävällisesti viedä tätä asiaa eteenpäin?
Reitit ja aikataulut olivat suunniteltu huonosti. Useimmille sekin poistuvissa viikonloppuvuoroissa, useimmilla vaihdoilla matkalla kohteeseen. Kukaan ei halua tehdä töitä Pirkanmaan tilausliikenteellä. Huonon maineen firma, ammattikuljettajat jäävät enemmin ilman työpaikkaa ja kalustossa on tulos.
Ei haluta halpakyytejä ja romuja. Ja hei, katsekontakteja ja kielipäätä, Japani ei ole tokikaan pakko.
Knoppitietoa bussifanilta kaikille teille: "Jyrki, se nopein bussikuski"
Ennen muuta sanon sinulle Jyrki, olet niin nopea bussikuski. Aina kun olen sun kyydissä, perillä ollaan kaikki ennätysajassa. Ei ole häpee olla nopee! Otin ajoajan sekuntikellolla ja vertailin työkavereihisi :)
- Väinö Paunu Oy, Länsilinjat Oy: ne ovat perinteikkäitä tamperelaisia bussifirmoja, joita uhkaa nyt Nobina, Vekka Liikenne ja Pohjolan Liikenne yrittäessään tai voittaessaan linjastokilpailutuksia.
- Väinö Paunu Oy on liikuttanut meitä pirkkalalaisia kymmenen vuotta Nyssen alla, ja tietysti tuota pidempään, omana liikennöitsijänään. Aikana, jolloinka TKL hoiti vain Tampereen liikennettään.
- Väinö Paunu Oy:stä on monia loruja. Tunnetuin lienee "Kilisee kolisee nousee sauhu, mäen takaa kuuluu pauhu, sieltä tulee harmaa vaunu, jonka kyljessä lukee Väinö Paunu!". Ei piakkoin enää.
- Aloitin karsastamaan TKL:n autoja heti, kun tulivat linjalle 1, koska tiesin mihin tämä nyt johtaa. Paunun alasajoon linjalla ennen pitkään, ja kuinka oikeassa olin. Muuta en käytä, loppuun asti.
- Jos tulen tänään Suupantorille, odotan ainakin kolmen, mutta usein yhdeksännen bussin yli, että pääsen liikkumaan sillä, mihin olen vuosikymmenessä tottunut. Väinö Paunu Oy kulki hyvin niin sota-aikaan kuin myös nyt! No, ainakin siihen kesäkuun alkuun, sitten vaihdetaan jo kotilinjaa.
- Kymmenessä vuodessa tunnet kuljettajasi nimeltä ja he tervehtivät sinua nähdessään ohjaamosta kesken kaiken olitpa sitten Suupantorilla tai Tampereella, parasta vilkuttaa takaisin. Huomasin!
- Talvisotaan iskettiin 20 parasta autoa Väinö Paunu Oy:ltä, ennen sitä vuoroliikennettä Suomessa. Sitä oli ennen vanhaan, ennen talvisotaa vaikka ja mihin, Jyväskylään, Mänttään ja ihan Kuruun.
- Nysse-autot #141-149 hommattiin uusina kesäkuussa 2014 täysin Pirkkalan liikennettä varten. Jo muutoksia ilmassa, enemmän liikennettä ja Nysse-brändin alla. Tätä juhlittiin ja uusin bussein.
- Vuonna 1979, Paunu pani liikkeelle Kalevala-bussisarjan, joka sai suurta suosiota. Tilausliikenne, sitä yhtiö on ajanut aina Budapestiin saakka, joten ihan kotimaahan ei firman ajotaito ikinä jää.
- Ennen lopullista vetäytymistä, Pirkkalan varikolla työskenteli aktiivisesti noin kuusi kuljettajaa. Silloin, kun liikennettä oli enemmän linjalla 1, varikolla oli myös enemmän busseja ja kuskeja.
- Ylöjärveläinen bussifirma Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on laajentunut nopeasti kasvamaan. Se ei kuitenkaan aiheuta mitään muuta, kuin entistä enemmän syvenevän Paunun ahdingon aloilla. Pirtilillä on vuoden 2019 kahdesta miljoonasta jo yli 5 miljoonaa linjakilometriä ja tämä kasvaa.
- Nysse-verkoston häviäjiin voidaan laskea Valkeakosken liikenteen ja Väinö Paunun. Molempien linjakilometrit ovat laskeneet reippaasti vuodelta 2019 tähän päivään. Väinö Paunu Oy:n viidestä miljoonasta linjakilometristä pudottiin kahdessa vuodessa kolmeen miljoonaan linjakilometriin.
- Väinö Paunu Oy menettää myös Nokian liikennettään, linjalla 70, joka menee 2023 halvemmalle liikennöitsijälle. Tämän myötä todennäköisesti myös Kehon varikko Nokialla suljetaan kokonaan. Osa kuljettajista ovat menossa eläkkeelle, ja muut uskoakseni vaihtavat firmaa. Huonosti menee.
- Väinö Paunu Oy ei enää mielestäni osallistu Nysse-kilpailutuksiin aktiivisesti ja tuo voisi johtua siitä, että Martti Paunu haluaisi nyt eläkkeelle. Samalla laittaisi mielellään perinteikkään bussien firmansakin ansaituille päiville. Oma näkemys on, että firmaa ei ole lähivuosina olemassakaan.
- Vuoden 2022 aikana Paunu laittaa linja-autoja myyntiin. Ei niitä kannata tyhjänäkään seisottaa varikolla. Kun ei ole liikennettä Nysse-verkostossa, niin ei ole, rahoiksi vain. Myyntiin lähti jopa autoja uusimmasta päästä, ainakin autoja #148, #141 ja #123. Epäilen, että myös VDL:t lähtisivät. Paunun varikolla ei ole enää ylimääräisiä busseja, koska kaikki on myyty pois siellä seisomasta.
- Väinö Paunu perusti bussiliikkeen jo vuonna 1926 ja huomasi melko pian sen jälkeen toiminnan olleen kannattavaa. Hän hankkisi vähän lisääkin kalustoja, laajensit liikennöintiä. Tämän jälkeen hän rakensi Epilään n. 16 linja-auton tallit, säilytys- ja korjaustiloiksi. Se lienee ollut tarpeellista, koska aikatauluilla päästiin täyttämään ihmisten tarpeita ja palkkaamaan uusia nimiä suosioon.
- Paunu täyttäisi pyöreät 100 vuotta vuonna 2026, aika näyttää mennäänkö tyylikkäästi sinne asti vai ajaako hillitön hintakilpailu perinteikkään bussifirman kuilun partaalle. Tästä syystä en käytä Koiviston Auton mitään liikennettä missään ja suosittelen samaa. Halpuutus, se oli suurin virhe.
- Paununkaan tarina ei ole sujunut täysin mutkattomasti, sillä esimerkiksi jo vuonna 2012 jossain päin Tamperetta bussi syttyi tuleen, mutta toisaalta: toinen vastaava bussi eksyi Pirkkalassa jopa Keskisentielle ja joutui sieltä peruuttamaan melko metsäisässä maisemassa. Kaikkea koettu on!
- Toisin kuin monesti ajateltiin, Paunulla ei ole enää yhtäkään Scalaa. Nämä olivat jo liian vanhoja Nysse-liikenteeseen, joten osa meni myyntiin tai varaosiksi, Viroon. Toisaalta pian myös Paunun muutkin vanhimmat bussit alkavat olla liian vanhoja, mutta ennen sitä Nysse-liikenne loppuisi.
- Paunun entisiä busseja voisit bongata mm. Valkeakosken Liikenteen, Koiviston Auton tai vaikka Vekka Groupin sekä Länsilinjojen monissa busseissakin: kautta maan. Paunun autoista on pidetty niin hyvää huolta, että Valkeakosken Liikenne hankki jo mm. Kuhmoisten auton numerolla #65.
Erityisinä kiitoksina tässä lopuksi haluaisi kiittää Pirkkalan varikon kuljettajia. Jyrki, Sirpa ja Marja. Olette näin hyviä. Nekalan varikolta yksi naiskuski, kiitos kanssa. Säästit kissan hengen kotiseudullani yksinkertaisesti sillä, että pysähdyit suojatielle ikiajoiksi. Vaikka linjasi oli myöhässä, mitä väliä? Kissa sai uskallusta bussin edessä ja ylitti suojatien turvallisesti, sitten jatkettiin. Olet sen suklaan ansainnut ohjaamoon. Muillekin olen nyt suklaata antanut, koska tällaisia bussikuskeja pitää arvostaa todella.
Paunulaisissa., Bassolinjalla (Listakesto, 416 t 39 m)
Kuuntele vain elektronista tanssimusiikkia kaikkialla, erilaisista omista sekä muiden soittolistoista. Paunulaisiin minulla on kuitenkin erityinen soittolista, jota erityisesti päivittelen bussista käsin. Tästä soittolistasta et kuule samaa kappaletta Radio Novien tavoin 50 kertaa päivässä, onnea matkaan vain!
Biisilistan rehellinen kuvaus itse ylläpitäjältä:
Nauti soundeista Tampereelle tai minne ikinä. Suuri osa biiseistä, elleivät peräti kaikki, muistuttivat ilometreistä Väinö Paunu Oy:n busseissa. Niissä on pyyhitty kyyneleitä silmistä, nukuttu univajeeseen, kuunneltu teknomusiikkia, iloittu arjen pienistä retkistäsi ja ennen muuta keräilty ihania muistoja!
Biisilistan tyylilajit edustavat raskainta konemusiikkia:
UK Happy Hardcore, Rawstyle, Hardstyle, Frenchcore, Dubstep, Gabber Hardcore, Industrial Hardcore, Hard Trance, Dancecore, Jumpstyle, Freeform, Speedcore, Uptempo, Nightcore ja paljosti muutakin!
Koen, että Nyssellä ei ole enää mitään annettavaa, eikä liemmin pikavuoroillakaan. Junat eivät taasen oikein kiinnosta, tai nämä ratikat, mutta fillarillani voisin reissata hotellilla tai ilman. Lopetin jatkuvat bussiajot samalla Väinö Paunu Oy:n kanssa, kiitti tekijöille muistoista, ne 20 vuotta yhdessä koettiin!
Tässä hetkessä vuotta 2025 takana on 0 bussimatkaa, arvoa jäljellä bussikortilla 9,96 euroa.
Kommentit