Väinö Paunu Oy ahtaalle Pirkkalassa: "Länsilinjoilla kotiin"

Niin tässä sitten kävi, että tämä tamperelainen joukkoliikenneuudistus runnottiin läpi vastustuksesta huolimatta. Bussifani vastustaa uudistusta jyrkästi. Samalla on hyviä uutisia: Nysseen pääsee jatkossa rollaattorilla ilmaiseksi. Hyvä uutinen bussifanille, joka ostaa useasti yli viikon ruokia Lidlistä. Näin ei tarvitse ravata ruokakaupassa joka välissä. Vihaan ostoksia. Tamperelainen suunnitteli uuden reitistön yhteistyössä kaupunkilaisten kanssa. Minua eivät kuunnelleet, eivätkä ilmeisesti heitä muitakaan.

Varusmiehet jäivät ilman liikennettä lennostolle, ja joudun linjalla 12 harrastamaan hikistä kuntoilua, ilman tarvetta kuntosalille. Linja 12 pysähtyy Pirkkalan kalleimman ostosparatiisin lähellä, Pirkkalan Citymarketissa, josta on n. kilometrin kävely Lidliin. Käyn kauppiaan kaupassa vain Euron päivillä, ja jatkossa vain Pirkanmaan tilausliikenteen vuoroilla. Näitäkin vuoroja on niin vähän, koska Tampereen kaupunkiliikennettä on joka välissä. Väinö Paunu Oy on pistetty ahtaalle ilman yhtäkään päivävuoroa.

Linjalla 8 suurin osa autoista ovat Tampereen kaupunkiliikennettä. Ottaen huomioon, että Paunulla on Pirkkalassa oma bussivarikko, on uudistus varmasti suuri tappio heille. Tämä on tappio myös minulle, koska en voi enää suosia paunulaisia, sillä sellaisia ei juuri kulje. Linja kahdeksan on nykymuodossaan tarpeeton linja minulle, koska siihen täytyy kävellä, enkä kävele TKL:n vuoksi. Linjalle 8 satunnaisesti, silloin kun ei tarvitse heti palata paunulaisella. Näin isken jopa kahdet paunulaiset samalla iskulla.

Paunulaisia kulkee linjalla 8 noin 0-4 tunnissa. Kauppareissut paunulaisilla voi täysin unohtaa. Olen aidosti sitä meiltä, että viattomat ihmiset kärsivät ratikan takia. Tampere on innoissaan, mutta täällä manataan huonoja yhteyksiä. Ei riitä, että linja kahdeksan kulkee jopa seitsemän minuutin välein, jos ei ole paunulaisia seassa riittävästi. Linja on minulle merkityksetön tuolla tarjonnalla. Linjalla 12 aika on parempi, koska Pirkanmaan tilausliikenne ajaa Tampereen kaupunkiliikenteen seassa useammin.
Voitte edelleen viedä minulta paunulaiset, mutta ette saa minua kaupunkiliikenteen autoihin. Shoppailin ympärilläni, ja aion jatkossa suosia Länsilinjat Liikenne Oy:n autoja kauppareissuilla ja kylpylään.
Mikä tahansa muu on parempi kuin TKL. Minua ihmetyttää sekin, miksi Nyssen sivuilla on kuvina niin usein TKL:n kalustoa. Eikö tällä seudulla ole mitään muuta kuin TKL:ää? Surullisinta aikaa elämme.

Väinö Paunu Oy ei enää operoi Pirkkalassa juuri ollenkaan ruhtinaallisen vuosikymmenen jälkeen.

Mistä tuo joukkoliikenteen hurrikaani johtuu ylipäätään?

Tamperelaiset nauttivat busseista paljon. Jos et ole tamperelainen, et ehkä tiedä minkälaisia ongelmia Nyssessä on. Nysse kuljettaa valtavan määrän ihmisiä niin töihin kuin vapaa-ajalle. Jotkut tykkäävät shoppailla Ratinassa tuoden komeita ostoskasseja kotiin. Sallittakoon kaikki. Me liikumme eri asioista. Pirkkalasta ulottui vielä eilen poikittaislinja Kangasalle. Takana on kaupunkiseudun suosituin ja siten käytetyin linja. Olen matkustanut sillä päästä päähän: ruuhkia ei ole paitsi vasta jossain Tampereella.

Variaatiot A, B ja C kulkivat miltei tyhjinä Pirkkalassa ja Kangasalla. Osa busseista jatkoivat linjana 45 jonnekin Kangasalan torille. Ymmärrän hyvin, että Härmälässä asuvat ovat täysin kyllästyneitä täysiin busseihin, joita kulkee perässä tyhjinä. Ihmiset ahtautuvat ensimmäiseen linja-autoon, vaikka perässä tulisi tyhjä paunulainen lentoasemalle. Tätä olen todistanut itse. Ihmiset pakkautuvat tuhlaillen aikaa ensimmäiseen bussiin, vaikka perimmäisessä olisi riittävästi tilaa. Teen useammin kaiken eri tavalla.

Silloin pääsin Pirkkalaan paremmin paunulaisella, kun edessä ollut täysi TKL oli lopulta Pirkkalassa 11 minuuttia myöhässä ja paunulainen 11 minuuttia etuajassa. Nythän ratikkaa halutaan jatkaa Ratinasta Pirkkalaan asti. Jos kyselet Pirkkalan vihreiltä tästä asiasta, he kannattavat kaikkea sitä, joka vähänkin liittyy ratikkaan. Busseja käyttävänä ongelma alkaa vasta Härmälästä. Juuri vastustan sitä, että miksi Tampereelta pitäisi ajaa busseja Soljaan n. 7,5 minuutin välein ilmastoahdistuksen aikaan tyhjinä?

Paunulainen 1C, jonka tilalla on vain viikolla kulkeva TKL, Ikeasta

Jos bussit täyttyvät Pirkkalasta, mutta vasta Härmälässä, mikä bugi? Rakentakaa ratikka, Tampereella sitä rahaa tuntuu olevan, mutta lopettakaa ajoissa ennen Pirkkalaa. Näin voitaisiin hoitaa Pirkkalasta syöttöliikenteen paunulaisella ratikoihin sekä muualle. Pidän vastuuttomana, että linjaa 8 ja 12 ajetaan TKL:n sekä Pirkanmaan tilausliikenteen toimesta. Pirkanmaan tilausliikenteen varikko on Ylöjärvellä ja TKL:n on Tampereella. Mikä järki on ajattaa busseja sieltä tänne, kun Paunulla on Pirkkalassa?

Päättäjät toimivat aina väärin, ei mietitä asioita tai ilmastoa. Ihmettelen miten Pirkkalan valtuustossa on niin paljon vihreitä, joita tämäkään asia ei yllättäen koske, koska nämä ovat niitä vihreitä ajamassa kaltaisteni homojen asioita. On oikeita ongelmia. Heitä ei tunnu enää tuo varsinainen ilmastokysymys kiinnostavan yhtään. Tuskin edes ymmärtävät, missä onpi lähin varikko milläkin toimijalla Nyssellä. Tulevaisuudessa liikennöitsijältä vaaditaan kaikkein eniten sähköbusseja Pirkanmaan seudulla.

Linja nro 10 lähtee jatkossa Väinö Paunu Oy:ltä valtion firmalle. Valtiolla on rahaa pistää kymmeniin sähköbusseihin, joita saavat ilmaiseksi Helsingistä kalustepoistona. Näin toimii Pohjolan Liikenne. Väinö Paunu Oy on pian niin ahtaalla, että on syytä huolestua. Aidot työpaikat ja toimivat linja-autot vaarassa, koska esimerkiksi Paunulla tai Länsilinjoilla ei tule olemaan koskaan varaa uusia kalustoa sähköbusseihin kannattavasti. Juuri näit, että kymmenen vuoden jälkeen sanotaan reitillä heipat!
Monet kuljettajat Väinö Paunu Oy:llä ovat menettäneet kotikenttäedun, sillä Tampereen kaupunkiliikenne varasti vuorot. Moni on vaihtanut, tai harkitsee vaihtoa, että työ olisi lähempänä kotiseutua Pirtilin vuoroilla.

Yhdessä yössä Pirkkalan lentokenttä on autioitunut linja-autoista

Eilen sunnuntaina lentoasemalta Sionkylän ohi kulki helposti kymmeniä busseja. Vanhat mummot ja papat, varusmiehet, koululaiset, työlliset ja bussifanit pääsivät hienosti asioilleen. Tilanne tänään on se, että lentokentälle pääsee enää aamuisin ilman suurta iloa paluukuljetuksista. Lukuisilta perheiltä on poistunut tilaisuus suosia joukkoliikennettä. Varusmiehet miettivät kuinka päästä varuskuntaan. Mummot potevat sitä, että milloin on se hetki, jolloin saa soittaa ambulanssi matkalla apteekkiin.

Mummot sekä vaarit ovat todellisessa pulassa. Alueella ei ole kauppoja tai muuta toimintaa, eikä sieltä pääse mihinkään ilman autoa. Monelta vanhukselta on näkö mennyt vähän huonoksi, joten auto ei ole nyt vaihtoehto. He, jotka vielä näkevät, pystyvät sellaisen kyllä ostamaan. Koen suurta empatiaa näitä ihmisiä kohtaan, joiden liikkuminen on vaikeutunut yhdessä yössä. Pirkkalan lentoasema on hiljainen. Täältä ei ole mennyt tänä päivänä yhtään bussia. Kundi tässä vieressä manaa, että unohti pommista.

Tänään on se päivä, jolloin olisi parasta lähteä autolla. Esimies on varmasti mielissään, että työntekijä on myöhässä, koska tältä pysäkiltä on viiden kilometrin matka parempaan onneen. Toivon, että sieltä hän pääsee jatkamaan niin hyvin alkanutta matkaa. Viesti päättäjille on aika selvä: täällä tarvitaan sitä joukkoliikennettä. Jos torjut sitä ilmastonmuutosta, miksi helvetissä viet Pirkkalasta hyvät yhteydet? Millainen päättäjä taistelee ilmastonmuutosta vastaan vähentämällä busseja yössä 99 prosenttia?

Pirkkalassa on takseja ihan kuin maailmalla noin muuten

Busseja kulkee, ja Pirkkala on parempien palveluiden koti? Missä ovat paremmat palvelut juuri nyt, jos mummo joutuu elämään nälissään, mutta vain siksi että eipä ole näköä hypätä rattiin? Miksi uskollisia rangaistaan? Jos olisin päättäjä, en kehtaisi kohdella veronmaksajia näin. Minulta löytyy empatiaa sen verran paljon, että pitäisin juttua mahdottomana. Veronmaksajana minua ei pelota maksaa enemmän, että tämä kyläänsä yksinäistyvä mummo pääsee paunulaisella jututtamaan myyjiä Suupantorille.

Yksinäisyyttä pitäisi torjua, eikä sitä torjuta siten, että kyläläiset jätetään elämään onnensa nojaan. He ovat maksaneet suuria veroja vuosikymmeniä, joten saivatko he palkinnoksi autioituneen Pirkkalan? Minusta on järjetöntä, että Kyöstin marketille laitetaan busseja jopa seitsemän minuutin välein rahana samalla kun yksinäiset vaarit eivät pääse Paunin pysäkiltä paunulaisella silmälääkärille! Hävetkää! Jos olisin päättäjä, en edelleenkään katsoisi tätä hyvällä. Aiotteko olla seuraavassa kunnanvaltuustossa?

Voi olla, että tämä yksinäiseksi jäänyt mummo, äänellään äänestää sinut pois. Olet vähätellyt sitä, että hän on kylässä yksin, ja enää taistelee oikeuksistaan. Jokaisella on oikeus hyvään joukkoliikenteeseen. Jokaisella on oikeus sosialisoitua Suupantorilla nähden maisemia. Elää tätä elämää. Viemällä asemalta bussit, tämä edesauttaa sitä että jo valmiiksi syrjäytyneet ihmiset, syrjäytyvät vain lisää. Näitä virheitä tuleva valtuusto tulee korjaamaan pitkään. Miten aiotte saada uudet autoilijat takaisin linja-autoon?
Pirkkalan jäähallilla on liitäntämahdollisuus busseihin ilmaisella parkkitilalla. Näin sanoo päättäjä. Moniko päättäjistä olisi autossaan, sitten bussissa? Jos autoilija lähtee, useimmiten perille. Yksinkertaista!

Miksi ei kannata mennä Pirkanmaan tilausliikenteessä Lidliin?

Pirkanmaan tilausliikenteen autolla pääsisi kyllä tiettyinä aikoina sekä kauppaan että kaupasta, mutta kilometrin kävely ei innosta takaisin yli viikon ruokaostosten kera. Citymarketissa en shoppaile, koska siellä on niin kallista Euron päivien ulkopuolella. Elämässä helpointa alkaa saapastella vaikka suoraan Suupantorille linjalle 11, joka kulkee tasaisesti, eikä tarvitse metsästää aikatauluistanne Pirtil-vuoroja. Kyseisen linjan kalusto tulee sataprosenttisesti Länsilinjoilta, joten linja on suunniteltu hyvin.

Ihmeillä pääsee ruokakauppaan, missä voit tehdä rauhassa kaikki hyvät ostokset. Palaan sieltä ilman turhia odotteluita takaisin aikana kuin aikana Länsilinjoilla. Sapattilomalla minulle on tärkeintä, että en käy kaupassa ruuhka-aikaan, pelkästään koronan potentiaalin vuoksi. Auto vaihtuu kirjoituksesta alkaen. Jatkossa liikun Länsilinjojen autoilla linjalla 11, mutta mikäli mahdollista aikatauluttaa, tulen suosimaan ensisijaisesti Väinö Paunu Oy:n autoja tai Pirkanmaan tilausliikennettä Euron päiville.

Lähetin palautetta Nysselle asiasta, vaikka se ei johtaisi mihinkään. Kilpailuttajat arvostavat hintaa ja vähät välittää palvelusta. Tampereen kaupunkiliikenteen autoissa näen useasti työhönsä kyllästyneitä kuljettajia, joista ei irtoa edes hymyä, saatika tervehdystä. Ikävää tervehtiä noustessa kyytiin, ja TKL:n kuljettaja ei katso sinua silmiin. Väinö Paunu Oy:llä tilanne onpi kuin toiselta planeetalta. Empaattisia, ystävällisiä, nauravia ja yksinkertaisen hyviä kuljettajia valmiina tervehtimään. Mistä palvelua nyt?

Länsilinjojen auto Ylöjärveltä ratikkareitillä

Muutamalla vuorolla päivästä linjalla 8 pääsee jo nauttimaan palvelusta. Se ei kuitenkaan riitä, koska suurin osa autoista ovat "vääriä". Nyt, kun tavallista työtä tekevät joutuvat yhä useammin vaihtamaan ratikkaan tai muuhun bussiin, kuljettajan palvelusta ei saa tinkiä. Tampereella tingitään, koska suurin osa vuoroista linjalla 8 sekä 12 ovat Tampereen kaupunkiliikennettä! Miten tämä on mahdollista? Hän, joka näitä muutoksia suunnittelee, mahtaako käyttää samanlaisia busseja bussifanin laajuisesti?

Mahtaako suunnittelijalla olla yhtään empatiakykyä siihen, että pirkkalalainen Jyri joutuu kävelemään n. kilometrin verran Lidlistä saadakseen viikon painavat ruoat kotiin Pirkanmaan tilausliikenteessä? Voin hankkia avuksi rollaattorin, sillä tänä päivänä sellaisella voi matkustaa Nyssessä ilmaiseksi. Aion suosia toisenlaista reittiä, lähinnä aikataulujen ja pysäkkien vuoksi, joten nähdään kotilinjalla 11. Noin suoritan kauppareissut 2-4 kertaa kuukaudessa frugalistina, koska veitte paunulaiset, päättäjät.

Bussifania ei saa TKL:n autoon. Jos joskus muuta ei ole, alan pyöräilemään ja shoppailen nastat, jotta ei tarvitsisi liikkua vasten omaa tahtoaan. Muistakaa tämä, mitä kerron teille juuri nyt, kun seuraavan kerran raha silmissä kilpailutatte alueen reittejä. Palvelu ei siinä ainakaan parane. Tästä syystä tulen suosimaan Länsilinjat Liikenne Oy:n autoja jatkossa Pirkkalan seudulla. Minulle onkin yksinkertaisen tärkeää se, että pääsen liikkumaan joustavasti ja hyvällä palvelulla. Sitä löytyy vielä, hyvä päättäjä!

Lidliin asiointi muuttuu vaivalloiseksi kilometrin kävelyllä Citymarketilta. Suuret kantamukset väsyttävät minua, joten hankin rollaattorin, jolla viikon ruokakuorma kulkee leipomanne kilometrin. Bussiin ilmaiseksi.

Tällaista vastasuunnittelua bussifani tekee Nyssen suunnittelijoille

Tutkin aikatauluja pitkään, ja paras matkustusvalinta löytyypi linjalla 11, jota Länsilinjat Liikenne Oy operoi. Varautukaa, siellä Länsilinjoilla, että alan ravaamaan teidän autoissa yli viikon ruokien kanssa 😂 Moni paunulainen kuljettaja on vitsaillut, kuinka mahdun ovesta, koska iso kylmälaukku, valtaisa kestokassi ja koulureppu. Toisaalta niitä ruokia riittää, eikä tarvitse pakastimen takia käydä kaupoissa usein. Näin säästän rahaa eniten, eikä vanhaan kolme kertaa viikossa -kaupparalliin ole enää paluuta.
  1. Niin sanottu "kotilinja" vaihtuu. Uusi linja 11 alkaa Suupantorilta ja menee Tays Arvoon. Linja on upeasti täydellinen minulle, koska pääsen sillä Prismaan, Lidliin, Euron päiville, Postiin, löytöjen Tokmanniin, Tampereelle kuin Lapinniemen kylpylään ja vaihdolla Länsilinjoihin Länsilinjoilta parhaimmillaan Ikeaan. Linja 11 on aitoa Länsilinjaa, joka kulkee kahdesti tunnissa pitkin päivää. Lidliin ostoaikaa jää 45 minuuttia ja samalla ehtii harrastaa liikuntaa, koska Suupantorille ei ole lyhyt matka. Voisi sanoa, että käytän jatkossa tätä eniten kantaen Suupantorilta kotiin... Voisiko piakkoin alkaa miettiä sitä, että kuntosaleja ei tarvita ja liikunta olisi tässä. Hiki kainalossa kotiin.
  2. Pirkanmaan tilausliikenteellä lähden mukavasti Lielahden suuntaan lähipysäkiltä tai näille Euron päiville ja Tokmanniin. Enpä usko, että jaksan aina Suupantorille asti saapastella. Kotiinpaluussa pystyn saapumaan kotiin saman liikennöitsijän autossa, joten näin TKL-ongelma on ratkaistu.
  3. Linjalla 8 tulen suosimaan niitä käsin laskettavia paunulaisia mikäli tämä on mahdollista. Uusi linja menee Haukiluomaan, joten tulen suosimaan heitä matkalla muun muassa Tesoman halliin, jossa tuleekin käytyä 3,30 euron aamu-uinneilla kuukausittain. Näin pääsen nauttimaan omasta soittolistasta, jota en ole tehnyt onnekseni Spotifyssä täysin turhaan. Paunulaisia kulkee vielä!
  4. Linja 34 täältä Pirkkalasta Takkiin tutun Ikean kautta on minulle turha, koska siellä on TKL. Tieto riittää, että kävelen linjalle 11 ja vaihdan Länsilinjoista Länsilinjoihin. Bussin vaihto on hauskaa... Linjalle 34 joutuisi kävelemään, joten miksen kävelisi sitten Suupantorille tai Pirtilillä vaihtoon?
  5. Mikäli silloin tällöin tekee mieli Hervantaan ilman ratikkaa, niin Länsilinjoilla pääsee jatkossakin tuonne moottoritietä. Siellä on geneerisiä ostosparatiiseja kuten Lidl, Tokmanni ja Hervantajärvi.
Päättäjät, he ovat juuri vieneet lähes kaikki paunulaiset linjoilta, mutta en juuri hyväksy huonompaa. Paremmuusjärjestyksessä: Väinö Paunu Oy, Länsilinjat Liikenne Oy ja Pirkanmaan Tilausliikenne Oy.

Selasin aikataulut läpi ja kirjasin ylös Pirkanmaan tilausliikenteen ajot Vaitista ja Saapastieltä. Vuoroja on hankala sovittaa tavalla, että pääsisi palaamaan samalla liikennöitsijällä ilman tunnin odotusaikaa. Samoin käy valitettavasti paunulaisille toisilla pysäkeillä. Näin ollen linja 11 on valintani, kiitos.

Nyt joudun vallitsevan tilanteen vuoksi suosimaan seuraavaksi parasta jne.

Näin olen suosinut paunulaisia jo vuosia, Paunulla cityyn ja kotiin

Erityistä, että ennen pääsin 1B:llä noin 20 metriin Lidlistä, mutta jatkossa 12 vain 1 000 metriä sieltä. #148 on miun suosikkiauto, joten oli täydellistä matkustaa sillä niin Tampereelle kuin sieltä kotiin. En tiedä missä kyseinen auto juuri nyt on, koska vuoroja on vähentynyt niin paljon Pirkkalassa. Harmi.

Kiitän Väinö Paunu Oy:tä kaikista matkoista, joista olen etuoikeutetusti nauttinut, pian vuodesta 2012 alkaen muutettuani Pirkkalaan. Pyrin suosimaan teitä jatkossakin mikäli se on teknisesti mahdollista. Tulen fiilistelemään muistoja aina, kun paluu omaan vuokrakotiin vain paunulaisella iskee pahiten!

Tutkin juuri aikatauluja viikkojen ja viikonloppujen osalta löytääkseni parhaat lähtöajat, joilla pääsisin edes menosuunnassa nauttimaan paunulaisesta ja paluusuunnassa Länsilinjoista ilman odotteluita. Te suunnittelette jossain insinööritoimistossa, minä suunnittelen palveluiden Pirkkalassa. TKL, no way.


Musiikki: Scott Brown - Commence (Sy & Unknown Remix) © Evolved
Kuvauspaikka: Pirkkalan kunta, Tampereen kaupunki
Päivämäärä: 25. toukokuuta 2021
Tekijä ja editoija: Jyri Väätäinen

Enää ei pikavuoroja linjalla 1A kulje, ja täytyykin miettiä pitäisikö Pirkkalasta jopa muuttaa. Muistakaa siellä suunnittelussa, että olen lähettänyt Väinö Paunu Oy:lle lukuisia palautteita siitä, että kiitos juuri kuljettajien, en ole ikinä harkinnut mitään muuta tapaa kuin linja-autoa omaksi, hyväksi autokseni.

Tulen valitsemaan aina, kaikkialla missä tämä on mahdollista, vaikka teettekin siitä vaikeaa. Ikinä en uskoisi kirjoittavani tästä, mutta tämä on näköjään hyvin mahdollista, kuten sijoituksissa bitcoiniin. Uskokaa tai älkää, ennustin tätä jo pitkään, koska jo viime kaudella paunulaisia oli vähemmän.

Muistan kuin eilisen sen, että muutin Pirkkalaan ja paunulaiset liikkuivat muina kuin ykkösinä. Heillä oli vielä tuolloin erilaiset autotkin. Nykyiset tulivat juurikin Pirkkalaan kesällä 2014 ja kyllähän noilla on sitten ajettukin, mutta nyt joku viisas ylempänä päätti että riitti. En vieläkään usko tätä todeksi.

Matkoja, niitä tuhansia matkoja, joita paunulaisissa tein vuosikymmenessä en unohda koskaan!

Bussifanin karsitut aikataulut Nyssen linjoille 8 ja 12

En käytä TKL:ää, joten nyt selkeyttä ilman turhia vuoroja. Tarkemmin jos tässä hetkessä miettii, niin pystyisin sittenkin tekemään kauppoja Paunulla. Liikkumaan muutenkin, esimerkiksi jatkoyhteyksiin vaikka lähipysäkiltä, jos ensisijainen valinta ei sovi. Ensiksi nappaamaan vanhan tutun Kyöstiltä!

Huomaa: en takaa, että alla olevat vuorot ovat Väinö Paunu Oy:n tai Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n. Suurella todennäköisyydellä näin kuitenkin on, ellei Nysse ole mennyt esim. poistamaan vuoroja.

Kyösti (Väinö Paunu Oy)

Arkisin
5: ei palvelua
6: 06.20, 06.52
7: 07.00, 07.52
8: 08.30, 08.37
9: 09.07, 09.15
10: 10.10, 10.50
11: 11.30, 11.40
12: 12.30
13: 13.10, 13.50
14: 14.00, 14.22, 14.45, 14.52
15: 15.22
16: 16.07, 16.15, 16.45
17: 17.07, 17.15
18-24: ei palvelua

Lauantaisin
5: 5.30
6: ei palvelua
7: 7.25
8: ei palvelua
9: 9.20, 9.35
10: 10.05
11: 11.35, 11.45
12: 12.15
13: 13.45, 13.55
14: 14.25
15: 15.55
16: 16.05, 16.35
17: ei palvelua
18: 18.05, 18.15, 18.45
19: ei palvelua
20: 20.15, 20.30
21: 21.00
22: 22.20
23: 23.00
24: ei palvelua

Sunnuntaisin
00: 00.30
01: 01.00
02: 02.30
03: 03.00
04: 04.30
05: 05.30
06: 06.30
07: 07.30
08: 08.20
09: 09.40
10: 10.15
11: 11.15, 11.45
12: 12.15
13: 13.15, 13.45
14: 14.15
15: 15.15, 15.45
16: 16.15
17: 17.15, 17.45
18: 18.15
19: 19.15
20: 20.15
21: 21.15
22: 22.25
23-24: ei palvelua

Vaitti (Pirkanmaan Tilausliikenne Oy)

Arkisin
5: 05.15, 05.35
6: 06.15
7: ei palvelua
8: 08.15, 08.35
9: 09.15
10: ei palvelua
11: 11.25, 11.55
12-13: ei palvelua
14: 14.15, 14.35, 14.55
15-16: ei palvelua
17: 17.15, 17.35, 17.55
18-19: ei palvelua
20: 20.20, 20.50
21-22: ei palvelua

Lauantaisin
5: ei palvelua
6: 6.25
7: 7.55
8: 8.55
9: 9.55
10: 10.55
11: 11.55
12: 12.55
13: 13.55
14: 14.55
15: 15.55
16: 16.55
17: 17.55
18: 18.55
19: ei palvelua
20: 20.30
21: 21.30
22: ei palvelua

Sunnuntaisin
9: 9.00, 9.30
10: 10.00
11: 11.30
12: 12.00, 12.30
13: ei palvelua
14: 14.00, 14.30
15: 15.00
16: 16.30
17: 17.00, 17.30
18: ei palvelua
19: 19.30
20: 20.00
21: ei palvelua
22: 22.00

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy ei sovi kaupoille, koska Partolasta ei ole paluuvuoroa lähellä. Vuoro on hyvä, jos tietää poistuvan reissulle pidemmäksi aikaa, eikä joutenolo haittaa. Jatkan suosimaan Väinö Paunu Oy:tä matkalla ruokakauppaan, koska joku vuoropari näyttää sittenkin onnistuvan Partolasta.

Muut vuorot, joita varsinaisessa aikataulussa näet, ovat Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen.

Näyttää siltä, että hyvin pystyy kulkemaan! Viimeksi päivitetty: 15.08.21.

Yhteenveto: bussifani elää vaihtamalla lähin auto hyötyliikuntaan

Kiitän paunulaisia kuljettajia lukuisista matkoista Vatialaan, joiden avulla olemme vaihtaneet tuhansia sanoja. Olemme jutelleet näistä uudistuksista, joiden vuoksi moni kuljettaja on vaihtanut Pirkanmaan tilausliikenteelle varmemman työn johdosta. Tuntuu, että Väinö Paunu Oy on sijoitettu todella ahtaalle päättäjien toimesta. Puhutaan tästä ilmastoahdistuksesta, ja suuresta työttömyydestä, mutta samalla innolla viedään kuljettajien työt sillä, että Tampereen kaupunkiliikenne kuljettaa halvemmalla...

Omassa tilanteessa muutoksia on paljon, ja näihin on pakko tottua. Yhdellä ihmisellä ei ole kamalasti valtaa suurien herrojen päätöksissä. Moni harkitsee henkilöautoja, koska joukkoliikenne heikkenee Pirkkalassa näin paljon esimerkiksi lentokentän seudulla. Eilen täältä lähti viimeinen 1A, joten sitten hyvä keksiä miten varusmiehet, koululaiset, eläkeläiset tai tavalliset työläiset pääsevät ilman vuoroja kulkemaan. Hei, onneksi sentään Tampereella oli ratikkaviikko, ja kaikki on niin fantastisen uutta!

Ilo ja kunnia matkustaa paunulaisilla, mutta jatkossa se on hieman vaikeampaa. Jos mahdollista, tulen heitä suosimaan yksittäisissä matkoissa. Vielä eilen niitä paunulaisia kulki tämän tästä TKL:n välissä, mutta tilanne tänään on se, että jopa 95 prosenttia näistä vuoroista ajaa Tampereen kaupunkiliikenne. Miten suosia paunulaisia? Ei yhtään mitenkään, koska väliaika vaunujen välissä on liian pitkä. Kuulen työtä tekeviltä useita moitteita siitä, että kuka jaksaa kolmea vaihtoa ennen työpaikkaa ratikkoineen?

Jos työmatka pitenee liikaa, ihmiset masentuvat, uupuvat ja jäävät sairaslomalle. Pirkkalalainen, sekä miksei tamperelainen päättäjä, vähät välittää aiheesta niin kauan kuin ratikka kulkee n. 7,5 minuutin välein Hervannan ja Pyynikintorin välillä. Olen aidosti melko pettynyt uudistukseen ja vaikea kuvitella, että se edistää joukkoliikennettä aikana, jona sitä pitäisi viedä eteenpäin. Ei taaksepäin. Olen puhunut, joten nyt on sinun vuoro. Onko mukana päättäjiä? Voisitko ystävällisesti viedä tätä asiaa eteenpäin?

Reitit ja aikataulut ovat suunniteltu huonosti. Useimmille se näkyy poistuvissa viikonlopun vuoroissa, useimmissa vaihdoissa matkalla kohteeseen, hyväksi havaittujen reittien muutoksista epäedullisiin ja kävelyn sekä pyöräilyn määrä lisääntyy. Jopa sateella. Perheyrityksiä ajetaan ahtaalle, mitä vielä?

Joukkoliikennesuunnitteluun minulla on astetta huonompia terveisiä. Hävetkää, jos yhtään voitte!

Jos seikkailen paunulaisissa, vaikka lyhyenkin matkan ajan, kuuntelen tätä. Sama tunne?

Kommentit

Viikon luetuimmat blogissa

Matkailulippu oravanpyörästä: "Elämä on valintoja"

Matti kukkarossa? Talous haltuun Pennolla

Nyt järkyttää! Mitä ihmettä tapahtui Lidlille?

Näin tunnistat narsistin empaatikkona

Minimalismi ja mikroaaltouuni: "Suhteemme ei jatku"