Länsilinjoilla ei Paunun ahdinko lopu

Niin tässä sitten kävi, että tämä tamperelainen joukkoliikenneuudistus runnottiin läpi vastustuksesta huolimatta. Bussifani vastustaa uudistusta jyrkästi. Samalla on hyviä uutisia: Nysseen pääsee jatkossa rollaattorilla ilmaiseksi. Hyvä uutinen bussifanille, joka ostaa useasti yli viikon ruokia Lidlistä. Näin ei tarvitse ravata ruokakaupassa joka välissä. Vihaan ostoksia. Tamperelainen suunnitteli uuden reitistön yhteistyössä kaupunkilaisten kanssa. Minua eivät kuunnelleet, eivätkä ilmeisesti heitä muitakaan.

Varusmiehet jäivät ilman liikennettä lennostolle, ja joudun linjalla 12 harrastamaan hikistä kuntoilua, ilman tarvetta kuntosalille. Linja 12 pysähtyy Pirkkalan kalleimman ostosparatiisin lähellä, Pirkkalan Citymarketissa, josta on n. kilometrin kävely Lidliin. Käyn kauppiaan kaupassa vain Euron päivillä, ja jatkossa vain Pirkanmaan tilausliikenteen vuoroilla. Näitäkin vuoroja on niin vähän, koska Tampereen kaupunkiliikennettä on joka välissä. Väinö Paunu Oy on pistetty ahtaalle ilman yhtäkään päivävuoroa.

Linjalla 8 suurin osa autoista ovat Tampereen kaupunkiliikennettä. Ottaen huomioon, että Paunulla on Pirkkalassa oma bussivarikko, on uudistus varmasti suuri tappio heille. Tämä on tappio myös minulle, koska en voi enää suosia paunulaisia, sillä sellaisia ei juuri kulje. Linja kahdeksan on nykymuodossaan tarpeeton linja minulle, koska siihen täytyy kävellä, enkä kävele TKL:n vuoksi. Linjalle 8 satunnaisesti, silloin kun ei tarvitse heti palata paunulaisella. Näin isken jopa kahdet paunulaiset samalla iskulla.

Paunulaisia kulkee linjalla 8 noin 0-4 tunnissa. Kauppareissut paunulaisilla voi täysin unohtaa. Olen aidosti sitä meiltä, että viattomat ihmiset kärsivät ratikan takia. Tampere on innoissaan, mutta täällä manataan huonoja yhteyksiä. Ei riitä, että linja kahdeksan kulkee jopa seitsemän minuutin välein, jos ei ole paunulaisia seassa riittävästi. Linja on minulle merkityksetön tuolla tarjonnalla. Linjalla 12 aika on parempi, koska Pirkanmaan tilausliikenne ajaa Tampereen kaupunkiliikenteen seassa useammin.
Voitte edelleen viedä minulta paunulaiset, mutta ette koskaan vie minua paunulaisista. PTL eli Pirtil on taas bussiyhtiöiden Lidl, jossa bussikuskeilla ei edes työasua, ja luudalla siivoavat vuoron päätteeksi.
Mikä tahansa muu on parempi kuin TKL. Minua ihmetyttää sekin, miksi Nyssen sivuilla on kuvina niin usein TKL:n kalustoa. Eikö tällä seudulla ole mitään muuta kuin TKL:ää? Surullisinta aikaa elämme.

Väinö Paunu Oy ei enää operoi Pirkkalassa juuri ollenkaan ruhtinaallisen vuosikymmenen jälkeen.

Mistä tuo joukkoliikenteen hurrikaani johtuu ylipäätään?

Tamperelaiset nauttivat busseista paljon. Jos et ole tamperelainen, et ehkä tiedä minkälaisia ongelmia Nyssessä on. Nysse kuljettaa valtavan määrän ihmisiä niin töihin kuin vapaa-ajalle. Jotkut tykkäävät shoppailla Ratinassa tuoden komeita ostoskasseja kotiin. Sallittakoon kaikki. Me liikumme eri asioista. Pirkkalasta ulottui vielä eilen poikittaislinja Kangasalle. Takana on kaupunkiseudun suosituin ja siten käytetyin linja. Olen matkustanut sillä päästä päähän: ruuhkia ei ole paitsi vasta jossain Tampereella.

Variaatiot A, B ja C kulkivat miltei tyhjinä Pirkkalassa ja Kangasalla. Osa busseista jatkoivat linjana 45 jonnekin Kangasalan torille. Ymmärrän hyvin, että Härmälässä asuvat ovat täysin kyllästyneitä täysiin busseihin, joita kulkee perässä tyhjinä. Ihmiset ahtautuvat ensimmäiseen linja-autoon, vaikka perässä tulisi tyhjä paunulainen lentoasemalle. Tätä olen todistanut itse. Ihmiset pakkautuvat tuhlaillen aikaa ensimmäiseen bussiin, vaikka perimmäisessä olisi riittävästi tilaa. Teen useammin kaiken eri tavalla.

Silloin pääsin Pirkkalaan paremmin paunulaisella, kun edessä ollut täysi TKL oli lopulta Pirkkalassa 11 minuuttia myöhässä ja paunulainen 11 minuuttia etuajassa. Nythän ratikkaa halutaan jatkaa Ratinasta Pirkkalaan asti. Jos kyselet Pirkkalan vihreiltä tästä asiasta, he kannattavat kaikkea sitä, joka vähänkin liittyy ratikkaan. Busseja käyttävänä ongelma alkaa vasta Härmälästä. Juuri vastustan sitä, että miksi Tampereelta pitäisi ajaa busseja Soljaan n. 7,5 minuutin välein ilmastoahdistuksen aikaan tyhjinä?

Paunulainen 1C, jonka tilalla on vain viikolla kulkeva TKL 34, Ikeasta

Jos bussit täyttyvät Pirkkalasta, mutta vasta Härmälässä, mikä bugi? Rakentakaa ratikka, Tampereella sitä rahaa tuntuu olevan, mutta lopettakaa ajoissa ennen Pirkkalaa. Näin voitaisiin hoitaa Pirkkalasta syöttöliikenteen paunulaisella ratikoihin sekä muualle. Pidän vastuuttomana, että linjaa 8 ja 12 ajetaan TKL:n sekä Pirkanmaan tilausliikenteen toimesta. Pirkanmaan tilausliikenteen varikko on Ylöjärvellä ja TKL:n on Tampereella. Mikä järki on ajattaa busseja sieltä tänne, kun Paunulla on Pirkkalassa?

Päättäjät toimivat aina väärin, ei mietitä asioita tai ilmastoa. Ihmettelen miten Pirkkalan valtuustossa on niin paljon vihreitä, joita tämäkään asia ei yllättäen koske, koska nämä ovat niitä vihreitä ajamassa kaltaisteni homojen asioita. On oikeita ongelmia. Heitä ei tunnu enää tuo varsinainen ilmastokysymys kiinnostavan yhtään. Tuskin edes ymmärtävät, missä onpi lähin varikko milläkin toimijalla Nyssellä. Tulevaisuudessa liikennöitsijältä vaaditaan kaikkein eniten sähköbusseja Pirkanmaan seudulla.

Linja nro 10 lähtee jatkossa Väinö Paunu Oy:ltä valtion firmalle. Valtiolla on rahaa pistää kymmeniin sähköbusseihin, joita saavat ilmaiseksi Helsingistä kalustepoistona. Näin toimii Pohjolan Liikenne. Väinö Paunu Oy on pian niin ahtaalla, että on syytä huolestua. Aidot työpaikat ja toimivat linja-autot vaarassa, koska esimerkiksi Paunulla tai Länsilinjoilla ei tule olemaan koskaan varaa uusia kalustoa sähköbusseihin kannattavasti. Juuri näit, että kymmenen vuoden jälkeen sanotaan reitillä heipat!
Monet kuljettajat Väinö Paunu Oy:llä ovat menettäneet kotikenttäedun, sillä Tampereen kaupunkiliikenne varasti vuorot. Moni on vaihtanut, tai harkitsee vaihtoa, että työ olisi lähempänä kotiseutua Pirtilin vuoroilla.

Yhdessä yössä Pirkkalan lentokenttä on autioitunut busseista

Eilen sunnuntaina lentoasemalta Sionkylän ohi kulki helposti kymmeniä busseja. Vanhat mummot ja papat, varusmiehet, koululaiset, työlliset ja bussifanit pääsivät hienosti asioilleen. Tilanne tänään on se, että lentokentälle pääsee enää aamuisin ilman suurta iloa paluukuljetuksista. Lukuisilta perheiltä on poistunut tilaisuus suosia joukkoliikennettä. Varusmiehet miettivät kuinka päästä varuskuntaan. Mummot potevat sitä, että milloin on se hetki, jolloin saa soittaa ambulanssi matkalla apteekkiin.

Mummot sekä vaarit ovat todellisessa pulassa. Alueella ei ole kauppoja tai muuta toimintaa, eikä sieltä pääse mihinkään ilman autoa. Monelta vanhukselta on näkö mennyt vähän huonoksi, joten auto ei ole nyt vaihtoehto. He, jotka vielä näkevät, pystyvät sellaisen kyllä ostamaan. Koen suurta empatiaa näitä ihmisiä kohtaan, joiden liikkuminen on vaikeutunut yhdessä yössä. Pirkkalan lentoasema on hiljainen. Täältä ei ole mennyt tänä päivänä yhtään bussia. Kundi tässä vieressä manaa, että unohti pommista.

Tänään on se päivä, jolloin olisi parasta lähteä autolla. Esimies on varmasti mielissään, että työntekijä on myöhässä, koska tältä pysäkiltä on viiden kilometrin matka parempaan onneen. Toivon, että sieltä hän pääsee jatkamaan niin hyvin alkanutta matkaa. Viesti päättäjille on aika selvä: täällä tarvitaan sitä joukkoliikennettä. Jos torjut sitä ilmastonmuutosta, miksi helvetissä viet Pirkkalasta hyvät yhteydet? Millainen päättäjä taistelee ilmastonmuutosta vastaan vähentämällä busseja yössä 99 prosenttia?

Pirkkalassa on takseja ihan kuin maailmalla noin muuten, köyhä maksaa

Busseja kulkee, ja Pirkkala on parempien palveluiden koti? Missä ovat paremmat palvelut juuri nyt, jos mummo joutuu elämään nälissään, mutta vain siksi että eipä ole näköä hypätä rattiin? Miksi uskollisia rangaistaan? Jos olisin päättäjä, en kehtaisi kohdella veronmaksajia näin. Minulta löytyy empatiaa sen verran paljon, että pitäisin juttua mahdottomana. Veronmaksajana minua ei pelota maksaa enemmän, että tämä kyläänsä yksinäistyvä mummo pääsee paunulaisella jututtamaan myyjiä Suupantorille.

Yksinäisyyttä pitäisi torjua, eikä sitä torjuta siten, että kyläläiset jätetään elämään onnensa nojaan. He ovat maksaneet suuria veroja vuosikymmeniä, joten saivatko he palkinnoksi autioituneen Pirkkalan? Minusta on järjetöntä, että Kyöstin marketille laitetaan busseja jopa seitsemän minuutin välein rahana samalla kun yksinäiset vaarit eivät pääse Paunin pysäkiltä paunulaisella silmälääkärille! Hävetkää! Jos olisin päättäjä, en edelleenkään katsoisi tätä hyvällä. Aiotteko olla seuraavassa kunnanvaltuustossa?

Voi olla, että tämä yksinäiseksi jäänyt mummo, äänellään äänestää sinut pois. Olet vähätellyt sitä, että hän on kylässä yksin, ja enää taistelee oikeuksistaan. Jokaisella on oikeus hyvään joukkoliikenteeseen. Jokaisella on oikeus sosialisoitua Suupantorilla nähden maisemia. Elää tätä elämää. Viemällä asemalta bussit, tämä edesauttaa sitä että jo valmiiksi syrjäytyneet ihmiset, syrjäytyvät vain lisää. Näitä virheitä tuleva valtuusto tulee korjaamaan pitkään. Miten aiotte saada uudet autoilijat takaisin linja-autoon?
Pirkkalan jäähallilla on liitäntämahdollisuus busseihin ilmaisella parkkitilalla. Näin sanoo päättäjä. Moniko päättäjistä olisi autossaan, sitten bussissa? Jos autoilija lähtee, useimmiten perille. Yksinkertaista!

Miksi ei kannata mennä Pirkanmaan tilausliikenteessä Lidliin?

Pirkanmaan tilausliikenteen autolla pääsisi kyllä tiettyinä aikoina sekä kauppaan että kaupasta, mutta kilometrin kävely ei innosta takaisin yli viikon ruokaostosten kera. Citymarketissa en shoppaile, koska siellä on niin kallista Euron päivien ulkopuolella. Elämässä helpointa alkaa saapastella vaikka suoraan Suupantorille linjalle 11, joka kulkee tasaisesti, eikä tarvitse metsästää aikatauluistanne Pirtil-vuoroja. Kyseisen linjan kalusto tulee sataprosenttisesti Länsilinjoilta, joten linja on suunniteltu hyvin.

Ihmeillä pääsee ruokakauppaan, missä voit tehdä rauhassa kaikki hyvät ostokset. Palaan sieltä ilman turhia odotteluita takaisin aikana kuin aikana Länsilinjoilla. Sapattilomalla minulle on tärkeintä, että en käy kaupassa ruuhka-aikaan, pelkästään koronan potentiaalin vuoksi. Auto vaihtuu kirjoituksesta alkaen. Jatkossa liikun Länsilinjojen autoilla linjalla 11, mutta mikäli mahdollista aikatauluttaa, tulen suosimaan ensisijaisesti Väinö Paunu Oy:n autoja tai Pirkanmaan tilausliikennettä Euron päiville.

Lähetin palautetta Nysselle asiasta, vaikka se ei johtaisi mihinkään. Kilpailuttajat arvostavat hintaa ja vähät välittää palvelusta. Tampereen kaupunkiliikenteen autoissa näen useasti työhönsä kyllästyneitä kuljettajia, joista ei irtoa edes hymyä, saatika tervehdystä. Ikävää tervehtiä noustessa kyytiin, ja TKL:n kuljettaja ei katso sinua silmiin. Väinö Paunu Oy:llä tilanne onpi kuin toiselta planeetalta. Empaattisia, ystävällisiä, nauravia ja yksinkertaisen hyviä kuljettajia valmiina tervehtimään. Mistä palvelua nyt?

Länsilinjojen auto Ylöjärveltä ratikkareitillä herättää kiinnostusta

Muutamalla vuorolla päivästä linjalla 8 pääsee jo nauttimaan palvelusta. Se ei kuitenkaan riitä, koska suurin osa autoista ovat "vääriä". Nyt, kun tavallista työtä tekevät joutuvat yhä useammin vaihtamaan ratikkaan tai muuhun bussiin, kuljettajan palvelusta ei saa tinkiä. Tampereella tingitään, koska suurin osa vuoroista linjalla 8 sekä 12 ovat Tampereen kaupunkiliikennettä! Miten tämä on mahdollista? Hän, joka näitä muutoksia suunnittelee, mahtaako käyttää samanlaisia busseja bussifanin laajuisesti?

Mahtaako suunnittelijalla olla yhtään empatiakykyä siihen, että pirkkalalainen Jyri joutuu kävelemään n. kilometrin verran Lidlistä saadakseen viikon painavat ruoat kotiin Pirkanmaan tilausliikenteessä? Voin hankkia avuksi rollaattorin, sillä tänä päivänä sellaisella voi matkustaa Nyssessä ilmaiseksi. Aion suosia toisenlaista reittiä, lähinnä aikataulujen ja pysäkkien vuoksi, joten nähdään kotilinjalla 11. Noin suoritan kauppareissut 2-4 kertaa kuukaudessa frugalistina, koska veitte paunulaiset, päättäjät.

Bussifania ei saa TKL:n autoon. Jos joskus muuta ei ole, alan pyöräilemään ja shoppailen nastat, jotta ei tarvitsisi liikkua vasten omaa tahtoaan. Muistakaa tämä, mitä kerron teille juuri nyt, kun seuraavan kerran raha silmissä kilpailutatte alueen reittejä. Palvelu ei siinä ainakaan parane. Tästä syystä tulen suosimaan Länsilinjat Liikenne Oy:n autoja jatkossa Pirkkalan seudulla. Minulle onkin yksinkertaisen tärkeää se, että pääsen liikkumaan joustavasti ja hyvällä palvelulla. Sitä löytyy vielä, hyvä päättäjä!

Lidliin asiointi muuttuu vaivalloiseksi kilometrin kävelyllä Citymarketilta. Suuret kantamukset väsyttävät mummoja, joten hanki rollaattori, jolla viikon ruokakuorma kulkee leipomanne kilometrin. Bussiin ilmaiseksi.

Bussifani ei enää käytä lähilinjaa, 12 on nykyään vaakalaudalla

Linjan 12 käyttöaste oli odotettua alhaisempi, mikä osaltaan johtuu siitä, etten sitä enää käytä. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 2022 aikana linjan tarjontaa vähennetään. Eipä pääse suorinta tietä Lidliin, niin samalla vaivalla menen Suupantorille nauttimaan Paunun kyydistä. Näin on tehnyt moni muu. Ei täältä ole pitkä matka Suupantorille, saman verran mitä tulee Citymarketilta tuonne Lidliin. Paluussa kävelen, on liikuntaa. Uskomatonta, että ei tarvitse erikseen urheilla, kun Nysse pitää siitä huolen.

Omasta puolesta Nysse voi lopettaa kyseisen linjan tarpeettomana Suupantorille. Kuka tahansa pystyy loppuosasta kävelemään Suupantorille, ja pistäkää tuo kutsubussi huonojalkaisille liikkeelle. Pelkkää melua tuosta linjasta lähiympäristöön ja vielä kello 22 jälkeen tyhjinä Suupantorilta Vaittiin. Vaikka ennen vastustin KTV-lenkin poistumista, niin ei näin hyvä ole, ettei siellä ole ketään matkalla. Ennen käytin 1B:tä säännöllisesti, mutta menivät suunnittelijat päättämään, että 12 jatkossa Citymarketiin.

Lähetin palautetta sinne Nysselle, että toivon enemmän Paunun vuoroja Pirkkalaan! Paljon parempaa palvelua siellä, ja mielestäni muissa toimijoissa ei ole palvelussa hurraamista Väinö Paunuun nähden.
Ehkä vielä tajuavat, että halvin tarjous ei ole aina menestyksen tae tai reitti kalliiseen Citymarketiin... Minusta hieno Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on varteenotettava matkakumppani, vaikkakin kyseisen firman kuljettajilla ei ole virallista työasua, ja saanevat vielä bussitkin siivota itsenäisesti luudalla.

Hetki pieni, kyllä tämä tästä vielä lähtee Euron päivillekin, toivottavasti

Linja, joka pysähtyy Lidlillä, käärii matkustajavoitot ja on siten oikein kannattava sekä kannatettava. Citymarketiin en mene kuin Euron päiville. Silloin kun menen Euron päiville, en käytä lähipysäkkiä. Miksi? Olen tottunut, että bussimatka alkaa kilometrin kävelyllä Suupantorille. Olen todennut itse, mihin se johtaa. Kunto on kasvanut samalla, kun autoilijoiden kuntovarallisuus on laskenut. En enää halua käyttää lähipysäkkiä mistään hinnasta. Tulee liikuttua niin, että muulloin ei enää tarvitse.

Olen todella tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, ja pääsen tuonne Euron päiville paunulaisellakin, täytyy vain kävellä ekstrakilometri Pakkalankulmasta. Jos ollaan tarkkoja, pysäkki on numero 7003. Kyllä vain, bussifani tietää. Euron päiviltä saapastelen ilolla takaisin Pakkalankulman bussipysäkille numero 7002. Kunto kasvaa kohisten, samalla kun Pirkkalan ison Citymarketin eteen ajelevat rahvaat sähköautoillaan, aivan liikkeen edustalle lataamaan sähköisiä ajoneuvoja ostosreissun lomassa.

Ollessani täällä Euron päivillä, painotan Euron tuotteita, enkä osta mitään muuta. Jos kaapista puuttuu parisen tomaattia ja yksinäinen kurkku, laitan koriin katsomatta hintaa. Minulla ei ole enää energiaa hakea halvimmat tuotteet eri kaupoista, sillä aika on minulle rahaa. Nykyään käyn ruokakaupassa sen mukaan, missä on eniten tarjouksia, joten saatan tehdä kuukaudessa jo kahdet reissut Lidliin ja yhdet kauppiaiden K-kauppoihin. Prismassa tulee myös käytyä tilanteen mukaan, koska se on helppoa.

Pirkkalan omassa Citymarketissa on aina sähköautoja, ajetaan ihan liikkeen eteen, samalla kun harjoitan kuntosalia pysäkeille ja pysäkeiltä, takaisin tietysti painojen kanssa. Euron päivät alkavat? Olen tulossa!

Bussifanin karsitut aikataulut Nyssen linjalle 8, Pirkkalasta

En käytä TKL:ää, joten tästä selkeyttä ilman turhia vuoroja. Tarkemmin jos tässä hetkessä miettii, niin pystyisin sittenkin tekemään kauppoja Paunulla. Liikkumaan aina, vaikka insinöörit ovat tehneet siitä vaikeaa. Eniten käyttämäni vuoro arkisin on tuo järjettömän hyvä klo 12.30 vuoro. Ihanin aika lähteä.

Huomaa: en takaa, että alla olevat vuorot ovat Väinö Paunu Oy:n. Mutta nehän ovat.

Kyösti (Väinö Paunu Oy)

Arkisin
5: ei palvelua
6: 06.20, 06.52
7: 07.00, 07.52
8: 08.30, 08.37
9: 09.07, 09.15
10: 10.10, 10.50
11: 11.30, 11.40
12: 12.30
13: 13.10, 13.50
14: 14.00, 14.22, 14.45, 14.52
15: 15.22
16: 16.07, 16.15, 16.45
17: 17.07, 17.15
18-00: ei palvelua

Lauantaisin
5: 5.30
6: ei palvelua
7: 7.25
8: ei palvelua
9: 9.20, 9.35
10: 10.05
11: 11.35, 11.45
12: 12.15
13: 13.45, 13.55
14: 14.25
15: 15.55
16: 16.05, 16.35
17: ei palvelua
18: 18.05, 18.15, 18.45
19: ei palvelua
20: 20.15, 20.30
21: 21.00
22: 22.20
23-00: 23.00

Sunnuntaisin
00: 00.30
01: 01.00
02: 02.30
03: 03.00
04: 04.30
05: 05.30
06: 06.30
07: 07.30
08: 08.20
09: 09.40
10: 10.15
11: 11.15, 11.45
12: 12.15
13: 13.15, 13.45
14: 14.15
15: 15.15, 15.45
16: 16.15
17: 17.15, 17.45
18: 18.15
19: 19.15
20: 20.15
21: 21.15
22: 22.25
23-00: ei palvelua

Aikataulut ovat viimeksi päivitetty: 11.11.21. Voimassa 05.06.22 asti.
06.06.22 alkaen Väinö Paunu Oy ei enää liikennöi Pirkkalassa, joten aikataulu jää muistoksi tänne.

Huomaa, että poistin listasta Pirkanmaan tilausliikenteen vuorot Vaitista, koska en yksinkertaisesti enää käytä kyseistä linjaa 12. Pystyn hoitamaan kaikki asiat sapattivapaalla Väinö Paunu Oy:n autoilla, vaikka eivät liikukaan aamusta iltamyöhään. Käyn kyseisellä linjalla 8 myös Ylöjärvellä, loput kävellen. Kunto on noussut uusiin lukemiin, koska kävelyn määrä on uudistuksen myötä lisääntynyt, enkä enää käytä lähipysäkkejä, kuten ennen vanhaan Paunun autoja viittomaan. Uudistus on siten ihan okei.
Marjalta kuultua 16.12.21. Väinö Paunu Oy lopettaa liikennöinnin kesäkuussa 2022 täällä Pirkkalassa. TKL varastaa loputkin vuorot linjalla 8. Varikosta luovutaan ja autot siirretään jouluksi Nekalaan.

Yhteenveto: bussifani elää vaihtamalla lähiauto hyötyliikuntaan

Kiitän paunulaisia kuljettajia lukuisista matkoista Vatialaan, joiden avulla olemme vaihtaneet tuhansia sanoja. Olemme jutelleet näistä uudistuksista, joiden vuoksi moni kuljettaja on vaihtanut Pirkanmaan tilausliikenteelle varmemman työn johdosta. Tuntuu, että Väinö Paunu Oy on sijoitettu todella ahtaalle päättäjien toimesta. Puhutaan tästä ilmastoahdistuksesta, ja suuresta työttömyydestä, mutta samalla innolla viedään kuljettajien työt sillä, että Pirkanmaan Tilausliikenne Oy kuljettaa halvemmalla...

Omassa tilanteessa muutoksia on paljon, ja näihin on pakko tottua. Yhdellä ihmisellä ei ole kamalasti valtaa suurien herrojen päätöksissä. Moni harkitsee henkilöautoja, koska joukkoliikenne heikkenee Pirkkalassa näin paljon esimerkiksi lentokentän seudulla. Eilen täältä lähti viimeinen 1A, joten sitten hyvä keksiä miten varusmiehet, koululaiset, eläkeläiset tai tavalliset työläiset pääsevät ilman vuoroja kulkemaan. Hei, onneksi sentään Tampereella oli ratikkaviikko, ja kaikki on niin fantastisen uutta!

Ilo ja kunnia matkustaa paunulaisilla, mutta jatkossa se on hieman vaikeampaa. Jos mahdollista, tulen heitä suosimaan yksittäisissä matkoissa. Vielä eilen niitä paunulaisia kulki tämän tästä TKL:n välissä, mutta tilanne tänään on se, että jopa 95 prosenttia näistä vuoroista ajaa Tampereen kaupunkiliikenne. Miten suosia paunulaisia? Ei yhtään mitenkään, koska väliaika vaunujen välissä on liian pitkä. Kuulen työtä tekeviltä useita moitteita siitä, että kuka jaksaa kolmea vaihtoa ennen työpaikkaa ratikkoineen?

Jos työmatka pitenee liikaa, ihmiset masentuvat, uupuvat ja jäävät sairaslomalle. Pirkkalalainen, sekä miksei tamperelainen päättäjä, vähät välittää aiheesta niin kauan kuin ratikka kulkee n. 7,5 minuutin välein Hervannan ja Pyynikintorin välillä. Olen aidosti melko pettynyt uudistukseen ja vaikea kuvitella, että se edistää joukkoliikennettä aikana, jona sitä pitäisi viedä eteenpäin. Ei taaksepäin. Olen puhunut, joten nyt on sinun vuoro. Onko mukana päättäjiä? Voisitko ystävällisesti viedä tätä asiaa eteenpäin?

Reitit ja aikataulut ovat suunniteltu huonosti. Useimmille se näkyy poistuvissa viikonlopun vuoroissa, useimmissa vaihdoissa matkalla kohteeseen, hyväksi havaittujen reittien muutoksista epäedullisiin ja kävelyn sekä pyöräilyn määrä lisääntyy. Jopa sateella. Perheyrityksiä ajetaan ahtaalle, mitä vielä?

Joukkoliikennesuunnitteluun minulla on astetta huonompia terveisiä. Hävetkää, jos yhtään voitte!

Jos seikkailen paunulaisissa, vaikka lyhyenkin matkan ajan, kuuntelen bussifanin soittolistaa.

Kommentit

Viikon luetuimmat blogissa

Näin tunnistat narsistin tuoreeltaan

Kannattaako pesukoneita korjauttaa?

Ensimmäinen televisioton vapaapäivä

Minimoi soittolistat ja ostoslistat heti

Facebook lähti vain 365 päivää sitten

En enää hoida ruokaostoksia Lidlissä

Talvi, Nysse, TKL ja Lassila&Tikanoja

Länsilinjoilla 2 vuotta ilman narsistia

Asioita, joihin minimalisti kompastuu

Blogger voittaa WordPressin näin