Pirtilillä ei Paunun ahdinko ikinä lopu

Niin tässä sitten kävi, että tämä tamperelainen joukkoliikenneuudistus runnottiin läpi vastustuksesta huolimatta. Bussifani vastustaa uudistusta jyrkästi. Samalla on hyviä uutisia: Nysseen pääsee jatkossa rollaattorilla ilmaiseksi. Hyvä uutinen bussifanille, joka ostaa useasti yli viikon ruokia Lidlistä. Näin ei tarvitse ravata ruokakaupassa joka välissä. Vihaan ostoksia. Tamperelainen suunnitteli uuden reitistön yhteistyössä kaupunkilaisten kanssa. Minua eivät kuunnelleet, eivätkä ilmeisesti ihmisiä muitakaan.

Varusmiehet jäivät ilman liikennettä lennostolle, ja joudun linjalla 12 harrastamaan hikistä kuntoilua, ilman tarvetta kuntosalille. Linja 12 pysähtyy Pirkkalan kalleimman ostosparatiisin lähellä, Pirkkalan Citymarketissa, josta on n. kilometrin kävely Lidliin. Käyn kauppiaan kaupassa vain Euron päivillä, ja jatkossa vain Pirkanmaan tilausliikenteen vuoroilla. Näitäkin vuoroja on niin vähän, koska Tampereen kaupunkiliikennettä on joka välissä. Väinö Paunu Oy on pistetty ahtaalle ilman ainoatakaan lähtöäsi.

Linjalla 8 suurin osa autoista ovat Tampereen kaupunkiliikennettä. Ottaen huomioon, että Paunulla on Pirkkalassa oma bussivarikko, on uudistus varmasti suuri tappio heille. Tämä on tappio myös minulle, koska en voi enää suosia paunulaisia, sillä sellaisia ei juuri kulje. Linja kahdeksan on nykymuodossaan tarpeeton linja minulle, koska siihen täytyy kävellä, enkä kävele TKL:n vuoksi. Linjalle 8 satunnaisesti, silloin kun ei tarvitse heti palata paunulaisella. Näin iskisin jopa kahdet paunulaiset samoilla iskuilla.

Paunulaisia kulkee linjalla 8 noin 0-4 tunnissa. Kauppareissut paunulaisilla voi täysin unohtaa. Olen aidosti sitä meiltä, että viattomat ihmiset kärsivät ratikan takia. Tampere on innoissaan, mutta täällä manataan huonoja yhteyksiä. Ei riitä, että linja kahdeksan kulkee jopa seitsemän minuutin välein, jos ei ole lentokentälle niitä riittävästi. Linja on minulle merkityksetön tuolla tarjonnalla. Linjalla 12 aika on parempi, koska tämä kulkeutuu sentään Vaittiin, jotta ei tarvitsisi kentälle kävellä Suupantorilta.
Voitte edelleen viedä minulta paunulaiset, mutta ette koskaan vie minua paunulaisista. PTL eli Pirtil on taas bussiyhtiöiden Lidl, jossa bussikuskeilla ei edes työasua, ja luudalla siivoavat vuoron päätteeksi.
Mikä tahansa muu on parempi kuin TKL. Minua ihmetyttää sekin, miksi Nyssen sivuilla on kuvina niin usein TKL:n kalustoa. Eikö tällä seudulla ole mitään muuta kuin TKL:ää? Surullisinta aikaa elämme.

Väinö Paunu Oy ei enää operoi Pirkkalassa juuri ollenkaan ruhtinaallisen vuosikymmenen jälkeen.

Mistä tuo joukkoliikenteen hurrikaanisi johtuu tässä ylipäätään?

Tamperelaiset nauttivat busseista paljon. Jos et ole tamperelainen, et ehkä tiedä minkälaisia ongelmia Nyssessä on. Nysse kuljettanee valtavan määrän ihmisiä niin töihin kuin vapaa-ajalle. Jotkut tykkäävät shoppailla Ratinassa tuoden komeita ostoskasseja kotiin. Sallittakoon kaikki. Me liikumme eri asioista. Pirkkalasta ulottui vielä eilen poikittaislinja Kangasalle. Takana on kaupunkiseudun suosituin ja siten käytetyin linja. Olen matkustanut sillä päästä päähän: ruuhkia ei ole paitsi vasta jossain Tampereella.

Variaatiot A, B ja C kulkivat miltei tyhjinä Pirkkalassa ja Kangasalla. Osa busseista jatkoivat linjana 45 jonnekin Kangasalan torille. Ymmärrän hyvin, että Härmälässä asuvat ovat täysin kyllästyneitä täysiin busseihin, joita kulkee perässä tyhjinä. Ihmiset ahtautuvat ensimmäiseen linja-autoon, vaikka perässä tulisi tyhjä paunulainen lentoasemalle. Tuota olen jo todistanut. Ihmiset pakkaantuvat tuhlaillen aikaa ensimmäiseen bussiin, vaikka perimmäisessä olisi riittävästi tilaa. Teen useammin kaiken eri tavalla.

Silloin pääsin Pirkkalaan paremmin paunulaisella, kun edessä ollut täysi TKL oli lopulta Pirkkalassa 11 minuuttia myöhässä ja paunulainen 11 minuuttia etuajassa. Nythän ratikkaa halutaan jatkaa Ratinasta Pirkkalaan asti. Jos kyselet Pirkkalan vihreiltä tästä asiasta, he kannattavat kaikkea sitä, joka vähänkin liittyy ratikkaan. Busseja käyttävänä ongelmasi alkaa vasta Härmälästä. Juuri vastustan sitä, että miksi Tampereelta pitäisi ajaa busseja Soljaan n. 7,5 minuutin välein ilmastoahdistuksenne aikaan tyhjinä?

Väinö Paunu Oy, #148, linjalla 1C

Jos bussit täyttyvät Pirkkalasta, mutta vasta Härmälässä, mikä bugi? Rakentakaa ratikka, Tampereella sitä rahaa tuntuu asuvan, mutta lopettakaa ajoissa ennen Pirkkalaa. Näin voitaisiin hoitaa Pirkkalasta syöttöliikenteen paunulaisella ratikoihin sekä muualle. Pidän vastuuttomana, että linjaa 8 ja 12 ajetaan TKL:n sekä Pirkanmaan tilausliikenteen toimesta. Tilausliikenteen varikko on Ylöjärvellä ja TKL:n on Tampereella. Mikä järki on ajattaa busseja sieltä tänne, kun Paunulla on Pirkkalassa jo neljä bussia?

Päättäjät toimivat aina väärin, ei mietitä asioita tai ilmastoa. Ihmettelen miten Pirkkalan valtuustossa on niin paljon vihreitä, joita tämäkään asia ei yllättäen koske, koska nämä ovat niitä vihreitä ajamassa kaltaisteni homojen asioita. On oikeita ongelmia. Heitä ei tunnu enää tuo varsinainen ilmastokysymys kiinnostavan yhtään. Tuskin edes ymmärtävät, missä on se lähin varikko milläkin toimijalla Nyssellä. Tulevaisuudessa liikennöitsijältä vaadittaneen kaikkein eniten sähköbusseja Pirkanmaan seuduilla.

Linja nro 10 lähtee jatkossa Väinö Paunu Oy:ltä valtion firmalle. Valtiolla on rahaa pistää kymmeniin sähköbusseihin, joita saavat ilmaiseksi Helsingistä kalustepoistona. Näin toimii Pohjolan Liikenne. Väinö Paunu Oy on pian niin ahtaalla, että on syytä huolestua. Aidot työpaikat ja toimivat linja-autot vaarassa, koska esimerkiksi Paunulla tai Länsilinjoilla ei tule olemaan koskaan varaa uusia kalustoa sähköbusseihin kannattavasti. Juuri näit, että kymmenen vuoden jälkeen sanotaan reitillä heipat!
Monet kuljettajat Väinö Paunu Oy:llä ovat menettäneet kotikenttäedun, sillä Tampereen kaupunkiliikenne varasti vuorot. Moni on vaihtanut, tai harkitsee vaihtoa, että työ olisi lähempänä kotiseutua Pirtilin vuoroilla.

Yhdessä yössä Pirkkalan lentoasemani olisi autioitunut busseista

Eilen sunnuntaina lentoasemalta Sionkylän ohi kulki helposti kymmeniä busseja. Vanhat mummot ja papat, varusmiehet, koululaiset, työlliset ja bussifanit pääsivät hienosti asioilleen. Tilanne tänään on se, että lentokentälle pääsee enää aamuisin ilman suurta iloa paluukuljetuksista. Lukuisilta perheiltä on poistunut tilaisuus suosia joukkoliikennettä. Varusmiehet miettivät kuinka päästä varuskuntaan. Mummot potevat sitä, että milloin on se hetki, jolloin saa soittaa ambulanssi matkalla apteekkiin.

Mummot sekä vaarit ovat todellisessa pulassa. Alueella ei ole kauppoja tai muuta toimintaa, eikä sieltä pääse mihinkään ilman autoa. Monelta vanhukselta on näkö mennyt vähän huonoksi, joten auto ei ole nyt vaihtoehto. He, jotka vielä näkevät, pystyvät sellaisen kyllä ostamaan. Koen suurta empatiaa näitä ihmisiä kohtaan, joiden liikkuminen on vaikeutunut yhdessä yössä. Pirkkalan lentoasema on hiljainen. Täältä ei ole mennyt tänä päivänä yhtään bussia. Kundi tässä vieressä manaa, että unohti pommista.

Tänään on se päivä, jolloin olisi parasta lähteä autolla. Esimies on varmasti mielissään, että työntekijä on myöhässä, koska tältä pysäkiltä on viiden kilometrin matka parempaan onneen. Toivon, että sieltä hän pääsee jatkamaan niin hyvin alkanutta matkaa. Viesti päättäjille on aika selvä: täällä tarvitaan sitä joukkoliikennettä. Jos torjut sitä ilmastonmuutosta, miksi helvetissä viet Pirkkalasta hyvät yhteydet? Millainen päättäjä taistelee ilmastonmuutosta vastaan vähentämällä busseja yössä 99 prosenttia?

Pirkkalalainen, käytä taksia, kiitos

Busseja kulkee, ja Pirkkala on parempien palveluiden koti? Missä ovat paremmat palvelut juuri nyt, jos mummo joutuu elämään nälissään, mutta vain siksi että eipä ole näköä hypätä rattiin? Miksi uskollisia rangaistaan? Jos olisin päättäjä, en kehtaisi kohdella veronmaksajia näin. Minulta löytyy empatiaa sen verran paljon, että pitäisin juttua mahdottomana. Veronmaksajana minua ei pelota maksaa enemmän, että tämä kyläänsä yksinäistyvä mummo pääsee paunulaisella jututtamaan torimyyjiä Suupantorille.

Yksinäisyyttä pitäisi torjua, eikä sitä torjuta siten, että kyläläiset jätetään elämään onnensa nojaan. He ovat maksaneet suuria veroja vuosikymmeniä, joten saivatko nyt palkinnoksi autioituneen Pirkkalan? Minusta on järjetöntä, että Kyöstin marketille laitetaan busseja jopa seitsemän minuutin välein rahana samalla kun yksinäiset vaarit eivät pääse Paunin pysäkiltä paunulaisella silmälääkärille! Hävetkää! Jos olisin päättäjä, en edelleenkään katsoisi tätä hyvällä. Aiotteko olla seuraavassa kunnanvaltuustossa?

Voi olla, että tämä yksinäiseksi jäänyt mummo, äänellään äänestää sinut pois. Olet vähätellyt sitä, että hän on kylässä yksin, ja enää taistelee oikeuksistaan. Jokaisella on oikeus hyvään joukkoliikenteeseen. Jokaisella on oikeus sosialisoitua Suupantorilla nähden maisemia. Elää tätä elämää. Viemällä asemalta bussit, tämä edesauttaa sitä että jo valmiiksi syrjäytyneet ihmiset, syrjäytyvät vain lisää. Näitä virheitä tuleva valtuusto tulee korjaamaan pitkään. Miten aiotte saada bussittomat äänestämään, kysyn vielä?
Pirkkalan jäähallillasi löytyypi liitäntämahdollisuus busseihin ilmaisella parkkitilalla. Näin sanoisi päättäjäni. Moniko päättäjistä olisi autossaan, sitten bussissa? Jos autoilija lähtee, useimmiten perille. Yksinkertaista!

Miksi ei kannata mennä Pirkanmaan tilausliikenteessäsi Lidliin?

Pirkanmaan tilausliikenteen autolla pääsisi kyllä tiettyinä aikoina sekä kauppaan että kaupasta, mutta kilometrin kävely ei innosta takaisin yli viikon ruokaostosten kera. Citymarketissa en shoppaile, koska siellä on niin kallista Euron päivien ulkopuolella. Elämässä helpointa alkaa saapastella vaikka suoraan Suupantorille linjalle 11, joka kulkee tasaisesti, eikä tarvitse metsästää aikatauluistanne Pirtil-vuoroja. Kyseisen linjan kalusto tulee sataprosenttisesti Länsilinjoilta, joten linja on suunniteltu aika taidolla.

Ihmeillä pääsee ruokakauppaan, missä voit tehdä rauhassa kaikki hyvät ostokset. Palaan sieltä ilman turhia odotteluita takaisin aikana kuin aikana Länsilinjoilla. Sapattilomalla minulle on tärkeintä, että en käy kaupassa ruuhka-aikaan, pelkästään koronan potentiaalin vuoksi. Auto vaihtuu kirjoituksesta alkaen. Jatkossa liikun Länsilinjojen autoilla linjalla 11, mutta mikäli mahdollista aikatauluttaa, tulen suosimaan ensisijaisesti Väinö Paunu Oy:n autoja tai Pirkanmaan tilausliikennettä Euron päivilleni.

Lähetin palautetta Nysselle asiasta, vaikka se ei johtaisi mihinkään. Kilpailuttajat arvostavat hintaa ja vähät välittää palvelusta. Tampereen kaupunkiliikenteen autoissa näen useasti työhönsä kyllästyneitä kuljettajia, joista ei irtoa edes hymyä, saatika tervehdystä. Ikävää tervehtiä noustessa kyytiin, ja TKL:n kuljettaja ei katso sinua silmiin. Väinö Paunu Oy:llä tilanne onpi kuin toiselta planeetalta. Empaattisia, ystävällisiä, nauravia ja yksinkertaisen hyviä kuljettajia valmiina tervehtimään. Mistä palvelua nyt?

Länsilinjojen auto herättää mielenkiintoa

Muutamalla vuorolla päivästä linjalla 8 pääsee jo nauttimaan palvelusta. Se ei kuitenkaan riitä, koska suurin osa autoista ovat "vääriä". Nyt, kun tavallista työtä tekevät joutuvat yhä useammin vaihtamaan ratikkaan tai muuhun bussiin, kuljettajan palvelusta ei saa tinkiä. Tampereella tingitään, koska suurin osa vuoroista linjalla 8 sekä 12 ovat Tampereen kaupunkiliikennettä! Miten tämä on mahdollista? Hän, joka näitä muutoksia suunnittelee, mahtaako hän käyttää samanlaisia busseja bussifanin laajuisesti?

Mahtaako suunnittelijalla olla yhtään empatiakykyä siihen, että pirkkalalainen Jyri joutuu kävelemään n. kilometrin verran Lidlistään saadakseen viikon painavat ruoat kotiin Pirkanmaan tilausliikenteessä? Voin hankkia avuksi rollaattorin, sillä tänä päivänä sellaisella voi matkustaa Nyssessä ilmaiseksi. Aion suosia toisenlaista reittiä, lähinnä aikataulujen ja pysäkkien vuoksi, joten nähdään kotilinjalla 11. Noin suoritan kauppareissut 2-4 kertaa kuukaudessa nuukailijana, koska veitte ne paunulaiset, päättäjät.

Bussifania ei saa TKL:n autoon. Jos joskus muuta ei ole, alan pyöräilemään ja shoppailen nastat, jotta ei tarvitsisi liikkua vasten omaa tahtoaan. Muistakaa tämä, mitä kerron teille juuri nyt, kun seuraavan kerran raha silmissä kilpailutatte alueen reittejä. Palvelu ei siinä ainakaan parane. Tästä syystä tulisin suosimaan Länsilinjat Liikenne Oy:n autoja jatkossa Pirkkalan seudulla. Minulle onkin yksinkertaisen tärkeää se, että pääsen liikkumaan joustavasti ja hyvällä palvelulla. Sitä löytyy vielä, hyvät päättäjät!

Lidliin asiointi muuttuu vaivalloiseksi kilometrin kävelyllä Citymarketilta. Suuret kantamukset väsyttävät mummoja, joten hanki rollaattori, jolla viikon ruokakuorma kulkee leipomanne kilometrin. Bussiin ilmaiseksi.

Bussifani ei enää käytä lähilinjaasi, 12 on nykyään vaakalaudalla

Linjan 12 käyttöaste oli odotettua alhaisempi, mikä osaltaan johtuu siitä, etten sitä enää käytä. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 2022 aikana linjan tarjontaa vähennetään. Eipä pääse suorinta tietä Lidliin, niin samalla vaivalla menen Suupantorille nauttimaan Paunun kyydistä. Näin on tehnyt moni muu. Ei täältä ole pitkä matka Suupantorille, saman verran mitä tulee Citymarketilta tuonne Lidliin. Paluussa kävelen, on liikuntaa. Uskomatonta, että ei tarvitse erikseen urheilla, kun Nysse pitää siitä huolensa.

Omasta puolesta Nysse voi lopettaa kyseisen linjan tarpeettomana Suupantorille. Kuka tahansa pystyy loppuosasta kävelemään Suupantorille, ja pistäkää se kutsubussi huonojalkaisille liikkeelle. Sitä paitsi. Nysse on saanut asiakkaat katoamaan kotilinjalta. Useat autot ovat jonoksi asti Soljassa, eikä yhtäkään pistetä Vaittiin tai lentoasemalle vahingossakaan. Jos vaihdat linjalta 8 ja seuraavaan bussiin linjalla 12 on 20 minuuttia, niin kävelen tuossa ajassa kotiin. En jää odottamaan tuomionpäivääsi Suupantorille.

Lähetin palautetta sinne Nysselle, että toivon enemmän Paunun vuoroja Pirkkalaan! Paljon parempaa palvelua siellä, ja mielestäni muissa toimijoissa ei ole palvelussa hurraamista Väinö Paunuun nähden.
Ehkä vielä tajuavat, että halvin tarjous ei ole aina menestyksen tae tai reitti kalliiseen Citymarketiin... Minusta hieno Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on varteenotettava matkakumppani, vaikkakin kyseisen firman kuljettajilla ei ole virallista työasua, ja saanevat vielä bussitkin siivota itsenäisesti luudallaan.

Odotan kyytiä Euron päiville, tässä

Linja, joka pysähtyy Lidlillä, käärii matkustajavoitot ja on siten oikein kannattava sekä kannatettava. Citymarketiin en mene kuin Euron päiville. Silloin kun menen Euron päiville, en käytä lähipysäkkiä. Miksi? Olen tottunut, että bussimatka alkaa kilometrin kävelyllä Suupantorille. Olenpa todennut itse, mihin se johtaa. Kunto on kasvanut samalla, kun autoilijoiden kuntovarallisuus on laskenut. En enää halua käyttää lähipysäkkejä mistään hinnasta. Tulee liikuttua niin, että muulloin ei sitten tarvitse.

Olenpa todella tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, ja pääsen tuonne Euron päiville paunulaisellakin, täytyy vain kävellä ekstrakilometri Pakkalankulmasta. Jos ollaan tarkkoja, pysäkkisi on numero 7003. Kyllä vain, bussifani tietää. Euron päiviltä saapastelen ilolla takaisin Pakkalankulman bussipysäkillesi numero 7002. Kunto kasvaa kohisten, samalla kun Pirkkalan ison Citymarketin eteen ajelevat rahvaat sähköautoillaan, aivan liikkeen edustalle lataamaan sähköisiä ajoneuvoja ostosreissujensa lomassa.

Ollessani täällä Euron päivillä, painotan Euron tuotteita, enkä osta mitään muuta. Jos kaapista puuttuu parisen tomaattia ja yksinäinen kurkku, laitan koriin katsomatta hintaasi. Minulla ei ole enää energiaa hakea halvimmat tuotteet eri kaupoista, sillä aika on minulle rahaa. Nykyään käyn ruokakaupassa sen mukaan, missä on eniten tarjouksia, joten saatan tehdä kuukaudessa jo kahdet reissut Lidliin ja yhdet kauppiaiden K-kauppoihin. Prismassa tulee myös käytyä tilanteen mukaan, jos on energiaa jäljellä.

Pirkkalan omassa Citymarketissa olisi aina sähköautoja, ajetaan ihan liikkeen eteen, samalla kun harjoitan kuntosalia pysäkeille ja pysäkeiltä, takaisin tietysti painojen kanssa. Euron päivät alkanevat? Olen tulossa!

Bussifanin karsitut Paunun aikataulut Nysse-linjalle 8 kaikkialta

En käytä TKL:ää, joten tästä selkeyttä ilman turhia vuoroja. Tarkemmin jos tässä hetkessä miettii, niin pystyisin sittenkin tekemään kauppoja Paunulla. Liikkumaan aina, vaikka insinöörit ovat tehneet siitä vaikeaa. Eniten käyttämäni vuoro arkisin on tuo järjettömän hyvä klo 12.30 vuoro. Ihanin aika lähteä.

Huomaa: en takaa, että alla luetellut vuorot ovat Väinö Paunu Oy:n. Mutta nehän ovat.

Kyösti, pysäkki 7060 (Väinö Paunu Oy)

Arkisin (25 lähtöä, noin 21 %)

00-04: ei Paunun lähtöjä
5: ei Paunun lähtöjä
6: 06.20, 06.52
7: 07.00, 07.52
8: 08.30, 08.37
9: 09.07, 09.15
10: 10.10, 10.50
11: 11.30, 11.40
12: 12.30
13: 13.10, 13.50
14: 14.00, 14.22, 14.45, 14.52
15: 15.22
16: 16.07, 16.15, 16.45
17: 17.07, 17.15
18-00: ei Paunun lähtöjä

Lähtöjä yhteensä 120, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 95, Väinö Paunu Oy: 25.

Lauantaisin (22 lähtöä, noin 23 %)

00-04: ei Paunun lähtöjä
5: 5.30
6: ei Paunun lähtöjä
7: 7.25
8: ei Paunun lähtöjä
9: 9.20, 9.35
10: 10.05
11: 11.35, 11.45
12: 12.15
13: 13.45, 13.55
14: 14.25
15: 15.55
16: 16.05, 16.35
17: ei Paunun lähtöjä
18: 18.05, 18.15, 18.45
19: ei Paunun lähtöjä
20: 20.15, 20.30
21: 21.00
22: 22.20
23-00: 23.00

Lähtöjä yhteensä 95, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 73, Väinö Paunu Oy: 22.

Sunnuntaisin (27 lähtöä, noin 42 %)

00: 00.30
01: 01.00
02: 02.30
03: 03.00
04: 04.30
05: 05.30
06: 06.30
07: 07.30
08: 08.20
09: 09.40
10: 10.15
11: 11.15, 11.45
12: 12.15
13: 13.15, 13.45
14: 14.15
15: 15.15, 15.45
16: 16.15
17: 17.15, 17.45
18: 18.15
19: 19.15
20: 20.15
21: 21.15
22: 22.25
23-00: ei Paunun lähtöjä

Lähtöjä yhteensä 64, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 37, Väinö Paunu Oy: 27.


Mikäli liikennöitsijällä ei ole sinulle väliä, muut TKL:n vuorot ovat käytettävissäsi normaalisti.

Haukiluoma, pysäkki 1668 (Väinö Paunu Oy)

Arkisin (24 lähtöä, noin 21 %)

00-04: ei Paunun lähtöjä
5: 05.55
6: ei Paunun lähtöjä
7: 07.22, 07.30
8: 08.00, 08.07
9: 09.00, 09.37, 09.45
10: 10.20, 10.30
11: 11.20
12: 12.00, 12.40, 12.50
13: 13.40
14: 14.15
15: 15.00, 15.07, 15.37
16: 16.00, 16.07, 16.37
17: 17.50
18-00: 18.20

Lähtöjä yhteensä 112, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 88, Väinö Paunu Oy: 24.

Lauantaisin (22 lähtöä, noin 25 %)

00-03: ei Paunun lähtöjä
4: 4.30
5: ei Paunun lähtöjä
6: 6.30
7: ei Paunun lähtöjä
8: 8.25
9: ei Paunun lähtöjä
10: 10.30, 10.40
11: 11.10
12: 12.40, 12.50
13: 13.20
14: 14.50
15: 15.00, 15.30
16: ei Paunun lähtöjä
17: 17.00, 17.10, 17.40
18: ei Paunun lähtöjä
19: 19.10, 19.25, 19.55
20: ei Paunun lähtöjä
21: 21.10, 21.25
22: 22.00
23-00: 23.30

Lähtöjä yhteensä 86, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 64, Väinö Paunu Oy: 22.

Sunnuntaisin (27 lähtöä, noin 42 %)

00: 00.00
01: 01.30
02: 02.00
03: ei Paunun lähtöjä
04: 04.30
05: 05.30
06: 06.30
07: 07.30
08: 08.40
09: 09.20
10: 10.15, 10.45
11: 11.15
12: 12.15, 12.45
13: 13.15
14: 14.15, 14.45
15: 15.15
16: 16.15, 16.45
17: 17.15
18: 18.15, 18.45
19: 19.20
20: 20.20
21: 21.20
22: ei Paunun lähtöjä
23-00: 23.30

Lähtöjä yhteensä 64, Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos: 37, Väinö Paunu Oy: 27.


Mikäli liikennöitsijällä ei ole sinulle väliä, muut TKL:n vuorot ovat käytettävissäsi normaalisti.

Aikataulut ovat viimeksi päivitetty: 11.11.21. Voimassa 05.06.22 asti.
06.06.22 alkaen Väinö Paunu Oy ei enää liikennöi Pirkkalassa, joten aikataulu jää muistoksi tänne.

Huomaat, että poistin listasta Pirkanmaan tilausliikenteen vuorot Vaitista, koska en yksinkertaisesti enää käytä kyseistä linjaa 12. Pystyn hoitamaan kaikki asiat sapattivapaalla Väinö Paunu Oy:n autoilla, vaikka eivät liikukaan aamusta iltamyöhään. Käyn kyseisellä linjalla 8 myös Ylöjärvellä, loput kävellen. Kunto on noussut uusiin lukemiin, koska kävelyn määrä on uudistuksen myötä lisääntynyt, enkä enää käytä lähipysäkkejä, kuten ennen vanhaan Paunun autoja viittoessani. Uudistus on siten siedettävä.
Marjalta kuultua 16.12.21. Väinö Paunu Oy lopettaa liikennöinnin kesäkuussa 2022 täällä Pirkkalassa. TKL varastaa loputkin vuorot linjalla 8. Varikosta luovutaan ja autot siirretään jouluksi Nekalaan.

Paunu väistyy nyt kesäkuun 5. päivä, uusi video - kiitos kaloista!

Tämä video kuvastaa tuon paremmin kuin mikään muu. Vain yksi kyyti voi olla paras. I Want More :) Jo kymmenen vuotta on noilla ajettu Pirkkalaan muutettuani, so long, and thanks for all the fish. Kiitos!


2012 - 2022, kiitos paljon Paunun kuljettajat!
Ihania muistoja useista tuhansista, ainakin, bussimatkoista.

Suklaata ovat minulta saaneet Paunun bussikuskit: Marja, Sirpa, Jyrki, Katri ja Jyrki.
Minnaa ehdin viimeisenä päivänä kehua ohjaamoon, siirtyi muualle :)

Suklaata ei ollut mukana, olisin kyllä tarjonnut muutaman levyn.
Paunulaisissa ikuisesti ja vaikkei niitä kuljekaan täällä enää.
Jatkakaa samaan malliin Paunulla tai muualla!

Yhteenveto: bussifani elää vaihtamalla lähiauto hyötyliikuntaan

Kiitän paunulaisia kuljettajia lukuisista matkoista Vatialaan, joiden avulla olemme vaihtaneet tuhansia sanoja. Olemme jutelleet näistä uudistuksista, joiden vuoksi moni kuljettaja on vaihtanut Pirkanmaan tilausliikenteelle varmemman työn johdosta. Tuntuu, että Väinö Paunu Oy on sijoitettu todella ahtaalle päättäjien toimesta. Puhutaan tästä ilmastoahdistuksesta, ja suuresta työttömyydestä, mutta samalla innolla viedään kuljettajien töitä sillä, että Pirkanmaan Tilausliikenne Oy kuljettaapi halvemmalla...

Omassa tilanteessa muutoksia on paljon, ja näihin on pakko tottua. Yhdellä ihmisellä ei ole kamalasti valtaa suurien herrojen päätöksissä. Moni harkitsee jo henkilöautoja, koska joukkoliikenne heikkenee Pirkkalassa näin paljon esimerkiksi lentokentän seudulla. Eilen täältä lähti viimeinen 1A, joten sitten hyvä keksiä miten varusmiehet, koululaiset, eläkeläiset tai tavalliset työläiset pääsevät ilman vuoroja kulkemaan. Viimeisimmän vuoron lentokentältä Kangasalle hoiti paunulainen kuski Mats Karlsson.

Ilo ja kunnia matkustaa paunulaisilla, mutta jatkossa se on hieman vaikeampaa. Jos mahdollista, tulen heitä suosimaan yksittäisissä matkoissa. Vielä eilen niitä paunulaisia kulki tämän tästä TKL:n välissä, mutta tilanne tänään on se, että jopa 95 prosenttia näistä vuoroista ajaa Tampereen kaupunkiliikenne. Miten suosia paunulaisia? Ei yhtään mitenkään, koska väliaika vaunujen välissä on liian pitkä. Kuulen työtä tekeviltä useita moitteita siitä, että kuka jaksaa kolme vaihtoa ennen työpaikkaa ratikkoineen?

Jos työmatka pitenee liikaa, ihmiset masentuvat, uupuvat ja jäävät sairaslomalle. Pirkkalalainen, sekä miksei tamperelainen päättäjä, vähät välittää aiheesta niin kauan kuin ratikka kulkee n. 7,5 minuutin välein Hervannan ja Pyynikintorin välillä. Olen aidosti melko pettynyt uudistukseen ja vaikea kuvitella, että se edistää joukkoliikennettä aikana, jona sitä pitäisi viedä eteenpäin. Ei taaksepäin. Olen puhunut, joten nyt on sinun vuoro. Onko mukana päättäjiä? Voisitko ystävällisesti viedä tätä asiaa eteenpäin?

Reitit ja aikataulut ovat suunniteltu huonosti. Useimmille se näkyy poistuvissa viikonlopun vuoroissa, useimmissa vaihdoissa matkalla kohteeseen, hyväksi havaittujen reittien muutoksista epäedullisiin ja kävelyn sekä pyöräilyn määrä lisääntyy. Jopa sateella. Perheyrityksiä ajetaan ahtaalle, mitäpä vielä?

Emme tarvitse uusia toimijoita. Tarvitsemme paikallisuutta. Paunu jatkoajalle, ja ollaan Mansessa!

Knoppitietoa bussifanilta kaikille teille: "Jyrki, Väinö Paunulta nopein bussikuski"

Ennen muuta sanon sinulle Jyrki, olet niin nopea bussikuski. Aina kun olen sun kyydissä, perillä ollaan kaikki ennätysajassa. Ei ole häpee olla nopee! Otin ajoajan sekuntikellolla ja vertailin työkavereihisi :)
  • Väinö Paunu Oy, Länsilinjat Oy: ne ovat perinteikkäitä tamperelaisia bussifirmoja, joita uhkaa nyt Nobina, Vekka Liikenne ja Pohjolan Liikenne yrittäessään tai voittaessaan linjastokilpailutuksia.
  • Väinö Paunu Oy on liikuttanut meitä pirkkalalaisia kymmenen vuotta Nyssen alla, ja tietysti tuota pidempään, omana liikennöitsijänään. Aikana, jolloinka TKL hoiti vain Tampereen liikennettään.
  • Väinö Paunu Oy:stä on monia loruja. Tunnetuin lienee "Kilisee kolisee nousee sauhu, mäen takaa kuuluu pauhu, sieltä tulee harmaa vaunu, jonka kyljessä lukee Väinö Paunu!". Ei piakkoin enää.
  • Aloitin karsastamaan TKL:n autoja heti, kun tulivat linjalle 1, koska tiesin mihin tämä nyt johtaa. Paunun alasajoon linjalla ennen pitkään, ja kuinka oikeassa olin. Muuta en käytä, loppuun asti.
  • Jos tulen tänään Suupantorille, odotan ainakin kolmen, mutta usein yhdeksännen bussin yli, että pääsen liikkumaan sillä, mihin olen vuosikymmenessä tottunut. Väinö Paunu Oy kulki hyvin niin sota-aikaan kuin myös nyt! No, ainakin siihen kesäkuun alkuun, sitten vaihdetaan jo kotilinjaa.
  • Kymmenessä vuodessa tunnet kuljettajasi nimeltä ja he tervehtivät sinua nähdessään ohjaamosta kesken kaiken olitpa sitten Suupantorilla tai Tampereella, parasta vilkuttaa takaisin. Huomasin!
  • Talvisotaan iskettiin 20 parasta autoa Väinö Paunu Oy:ltä, ennen sitä vuoroliikennettä Suomessa. Sitä oli ennen vanhaan, ennen talvisotaa vaikka ja mihin, Jyväskylään, Mänttään ja ihan Kuruun.
  • Nysse-autot #141-149 hommattiin uusina kesäkuussa 2014 täysin Pirkkalan liikennettä varten. Jo muutoksia ilmassa, enemmän liikennettä ja Nysse-brändin alla. Tätä juhlittiin ja uusin bussein.
  • Vuonna 1979, Paunu pani liikkeelle Kalevala-bussisarjan, joka sai suurta suosiota. Tilausliikenne, sitä yhtiö on ajanut aina Budapestiin saakka, joten ihan kotimaahan ei firman ajotaito ikinä jää.
  • Ennen lopullista vetäytymistä, Pirkkalan varikolla työskenteli aktiivisesti noin kuusi kuljettajaa. Silloin, kun liikennettä oli enemmän linjalla 1, varikolla oli myös enemmän busseja ja kuskeja.
  • Ylöjärveläinen bussifirma Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on laajentunut nopeasti kasvamaan. Se ei kuitenkaan aiheuta mitään muuta, kuin entistä enemmän syvenevän Paunun ahdingon alalla. Pirtilillä on vuoden 2019 kahdesta miljoonasta jo yli 5 miljoonaa linjakilometriä ja tämä kasvaa.
  • Nysse-verkoston häviäjiin voidaan laskea Valkeakosken liikenteen ja Väinö Paunun. Molempien linjakilometrit ovat laskeneet reippaasti vuodelta 2019 tähän päivään. Väinö Paunu Oy:n viidestä miljoonasta linjakilometristä pudottiin kahdessa vuodessa kolmeen miljoonaan linjakilometriin.
  • Väinö Paunu Oy menettää myös Nokian liikennettään, linjalla 70B, joka menee 2023 halvemmalle liikennöitsijälle. Tämän myötä todennäköisesti myös Kehon varikko Nokialla suljetaan kokonaan. Osa kuljettajista ovat menossa eläkkeelle, ja muut uskoakseni vaihtavat firmaa. Huonosti menee.
  • Väinö Paunu Oy ei enää mielestäni osallistu Nysse-kilpailutuksiin aktiivisesti ja tämä voisi johtua siitä, että Martti Paunu haluaisi nyt eläkkeelle. Samalla laittaisi mielellään perinteikkään bussien firmansakin ansaituille päiville. Oma näkemys on, että Paunua ei ole lähivuosina olemassakaan.
  • Vuoden 2022 aikana Väinö Paunu laittaa autoja myyntiin. Ei niitä kannata tyhjänäkään seisottaa varikolla. Kun ei ole liikennettä Nysse-verkostossa, niin ei ole, rahoiksi vain. Myyntiin lähti jopa autoja uusimmasta päästä, ainakin autot #148, #141 ja #123. Epäilen, että myös VDL:t lähtevät.
Erityisenä kiitoksena tähän lopuksi haluaisin kiittää Pirkkalan varikon kuljettajia. Jyrki, Sirpa ja Marja. Olette niin hyviä. Nekalan varikolta yksi naiskuski, kiitos kanssa. Säästit kissan hengen kotiseudullani yksinkertaisesti sillä, että pysähdyit suojatielle ikiajoiksi. Vaikka linjasi oli myöhässä, mitä väliä? Kissa sai uskallusta bussin edessä ja ylitti suojatien turvallisesti, sitten jatkettiin. Olet sen suklaan ansainnut ohjaamoon. Muillekin olen aina suklaata antanut, koska tällaisia bussikuskeja pitäisi arvostaa todella.

EDM-sessioita paunulaisiin (Bussifanin matkalista, n. 98 h 29 m)

Kuuntelen vain elektronista tanssimusiikkia kaikkialla erilaisista omista sekä muiden soittolistoista. Paunulaisiin minulla on kuitenkin erityinen soittolista, jota erityisesti päivittelen bussista käsin. Tästä soittolistasta et kuule samaa kappaletta Radio Novan tavoin 50 kertaa päivässä, onnea matkaan vain!

Bussifani nauttii ilometreistä paunulaisissa soittolistalla. Biisilista päivitetty (nyt 1 794 biisiä)!

Biisilistan rehellinen kuvaus ylläpitäjältä:
Nauti soundeista Tampereelle tai minne ikinä. Suurin osa biiseistä, elleivät peräti kaikki, muistuttavat ilometreistä Väinö Paunu Oy:n busseissa. Niissä on pyyhitty kyyneleitä silmistä, nukuttu univajeeseen, kuunneltu teknomusiikkia, iloittu arjen pienistä hetkistä ja ennen muuta nautittu yhdestä elämästä!

Kommentit

Viikon luetuimmat blogissa

Paunulla päiväreissu kauas Caribialle

Suomi on auki, kylpylähaaste tulille...

Näin tunnistat narsistin tuoreeltaan

Tästä 100 asiaa, joista en pidä yhtään

Paunulla 10 vuotta ajelua, nyt loppui

Näin helposti tunnistat minimalistin

Nuuka kesäretkellä Kuhmoisissa, €14

Ostolakko on kapitalistin painajainen

Jyri omistaa minimalistina 296 asiaa