Linja-autossa oli tunnelmaa, Nokiallako

Nokian uudet bussilinjastot otettiin käyttöön heti sen jälkeen kun Väinö Paunu Oy ajoi viimeiset lenkit linjalla 70. Viimeisimmän lähdön variaatio oli Y matkalla Tampereelle ja sieltä Nokialle. Bussikuski itse on ottanut valokuvaa näin historiallisista hetkistäsi, mutta myös jotkut matkustajista kuvailivat. Hetki oli minulle ainutlaatuinen, sillä haluaisi seisoa omien sanojen takana. Käytän liikennöitsijän palveluita viimeiseen asti. Näin ollen minun on oltava mukana liikkeellä silloinkin, kun tehdään arjen historiaa.

Periviidan säestyksellä Tampereen seudun joukkoliikenteestäsi tehdään kasvotonta ja osin tehotonta. Pirkkalassa linjastonne huononi jo, mutta Nokialle kuokka ehti vasta nyt. Bussissa numero 156 tapasin nokialaisen miehen, joka muutti paikkakunnalle menneenä viikkona. Hän vasta oppi linjat ja linjastot, mutta nyt joutuu opettelemaan niitä taas. Hän järkyttyi siitäkin, että 4.6. hän sai ihanaa bussipalvelua viimeistä kertaa Nokiani historiassa. Hän ei usko, että tuo kasvoton Koiviston Auto pystyisi samaan.

Surin koko tuon ja sitä seuraavan päivän lokkia, joka pesi tyylikkäästi Nokian bussipysäkkikatoksella. Ajettiin muutamia bussilenkkejä siellä tyyliin joka päivä ja kahden eri naiskuskin kanssa seurattiin sitä lokkiliveä. Yksi kierros paljasti, ettei lokkiliveä enää ollut. Vain pesä oli jäljellä. "Ei siinä kyllä ainakaan mitään ilkivallan jälkii ole!", naiskuski sanoi. Ei näytä olevan ei, katsopa miten siisti se pesä on! Lokkia ei ole jo seuraavaksikaan näkynyt pesällään. Missä se Nokian lokkilive on, tietääkö Nysse? Emme me.

En usko, että kyse olisi ilkivallasta. Pesä olikin nimittäin koskematon ja alkuperäisessä muodossaan. Paunun toinen naiskuski epäili, että lokki lähti karkuun uutta linjastoa, se kun astui katukuvaan näinä aikoina. Nähtiin työmiehiä vaihtamassa tietoa mm. Viholan ja Koskenmäen pysäkeilläkin. Pitää toivoa, että lokki palaa vielä kotiinsa, jotta joku pesäpäivä voisit polkea polkupyörälläsi Nokialla ja nähdä siitä lokkiliveä taas. Ihanaa seurattavaa, ja fillarit voi laittaa vaikka parkkiin. Tauon paikka. Lokitkin osaa!
Nokian linjastosi uudistuu tavalla, jonka mukaan nokialainen pääsee jatkossa vaihdotta kaupoille. Tämän kustannuksella ihmiset joutuvat vaihtamaan matkalla töihin toiseen bussiini tai junaani. Halutaanko?
Nysse pyrki tekemään näitä uudistuksia yhdestä syystä. Joukkoliikennesuunnittelijan työt täytyy taata. He eivät aja niitä reittejä busseilla ja myös suunnittelijoiden poikkeusreitit aiheuttavat hämmennystä.

Sen sitä saa, kun bussia minuuttiakaan ajanut alkaa suunnitella reittejä tai aikatauluja, hyvin meni!

Viimeisin paunulainen: Tampereelle ja Nokialle, #156

Koko toukokuuni loppu ja kesäkuuni alku, pelkkää paunuilua! En tiedä mitä tuosta sanoa enää, vaikka sanottavaa on paljon. Puhut usein erilaisuudesta ja että olisin itse erilainen. Et vieläkään koe kuuluvani yhteen mihinkään tai kehenkään. Se todistettiin jälleen, sillä samoin kuin linjalla 8, sen viimeisimmän Paunun lähdön Tampereelle ja sieltä takaisin ajeli bussikuskin kanssa vain bussifani Pirkkalasta. Oltiin kaksistaan siellä eilenkin, mutta väkeä tuli matkani varrelta lisääkin kuppiloita kohti. Niin kuin aina.

Olit ainoa, joka ei mennyt autossa 156 kuppilaan, ja sain lähteä Tampereelta takaisin Nokialle. Ennen sitä näin omin silmin miten bussikuski liikuttui viimeisimmästä lähdöstä Nokialle. Hän nousi autosta, otti valokuvan keulastasi ja sanoi minulle kuuluvasti näin: "Tämä menee muistojen kansioon!". Minun oli pakko vastata siitä, että se (muistojen kansio) alkaa olla minullakin täynnä. Osta kiintolevy. Otetaan vielä yhdet valokuvat, ja sitten purettiin jono kello 23.45 lähtevälle ajolle, Nokiaa päin. Vielä mahtuu.

Kun suurin osa väistä, elleivät peräti kaikki, saivat istumapaikkansa kello olisi miltei 23.44.23. Siltikin joillekin voi tulla yllätyksenä se, että bussis lähtee kello 23.45.00 eikä 23.45.59 tai 23.46.46. Mies, avaat nuo baarin ovet myöhässä kello 23.45. Luuli ehtivänsä kyytiin, mutta näki vain perän ja jäitkö rannalle. Mies, et päässyt tekemään historiaa kanssamme, jossa kokonainen bussilliseni nautti viimeisimmästä matkasta Paunulla, kauniin Nokian kaupunkikuvaani. Hän lähti takaisin baariin, niitä juomia riittää.

Nokian viimeinen paunulainen, se #156

70Y on vuoro, joka ei mene moottoritietä. Se palvelee silloin mm. Raholaa, sillä linjasi 15B jäi kello 23 kieppeillä tauolle seuraavaan aamuun. Tästä päivästä alkaen tuokin variaatio kulki nyt Koiviston Auto -konsernina. Paremmin sitä tunnetaan Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:nä. Se on iso bussiliike, joka on taatusti nuukaa, eikä sen matkustusmukavuus tai -palvelu tule yltämään edes joskus Paunun tasoille. Väinö Paunu Oy:n kuljettaja sanoi minulle lopuksi, että hän jää Paunulle ja pikavuoroillasi nähdään.

"Mää siirryn junaan tai ajan omalla autolla. Noi isot yhtiöt on niin sieluttomia. Jotenkin vaan Paunu ja Länsilinjat ovat ne ainoat, jotka kuuluu tänne. TKL toki sitten noissa Tampereen sisäisissä jutuissa. Mä alan tulla vanhaksi: ajattelen, että ennen oli kaikki paremmin!", Tero sanoo paunulaisessa. Eikä tuossa turhaan, sillä niin moni samaistui, minä mukaan lukien. Paunu kuului olennaisesti osana Pirkkalaakin. "Häpäisy, historiaa pitäisi vaalia enemmän, kiroa Tamperetta, Nysseä ja Nokiaa!", nimetön täydensi.

Hän ei halunnut nimeä esille, blogissa. Sitten bussifanisi avaa suuta ja kertoo, että historianne lisäksi pitäisi vaalia näitä tarinoita, äärettömän kauniita bussiseikkailuja. Tässä on yksi, sanon kuuluvastikin. Hän oli samaa mieltä, mutta onko niin maanantaina? Isot, melkeinpä kasvottomat firmat, ne valtaavat kadut samalla kun toisaalla olit konkurssin partaalla. Joukkoliikennejohtaja pitää vaihtaa Tampereella heti. Ehkä saadaan vielä sellainen joukkoliikenne, jota ei tarvitse värittää uusiksi nimenmuutoksella.

Nokian bussilinjastosi uudistuu, mummolta kritiikkiä

Edellinen linjastomuutos Nokialla toteutettiin keväällä 2020, mutta kolmen vuoden välein pakkaa on tietysti hyvä sekoittaa. Bussikuskit eivät ehdi muutoksia vilkaista, sillä ei ajon aikana. Päättärillä ei ole aikaa edes autoja katsastaa, kun täytyisi jo lähteä. Matkustajat painivat aikataulujen kanssa jo. "Miksi toimivaa pitäisi muuttaa!", mummo huutaa Viholan omalla Citymarketilla kauppakassi arjen kädessä. Mummo ei ole tyytyväinen uudistukseen, sillä Keholta tuonne Tampereelle yhteys on vaihdollisena.

"Minulla on niin huonot jalat, että ei kauppakassin kanssa jaksa vaihtaa koko ajan!", mummo tuumi. Nysse myy bussiuudistusta nokialaisille sillä, että he pääsisivät vaihdoitta oman kaupungin kaupoille. Minusta se on onnistunut mainiosti ennenkin, ainakin Koskenmäen ja Viholan suunnilta. Kyse on vain siitä, mitä uudistuksilta halutaan? Jo näyttää siltä, että Kehon palvelu tippuu puolesta tunnista tuntiin. Silloin, kun palvelua saa, saanet vaihtaa junaan tai bussiin Nokialla. Tampereella vaihdat sitten taas.

Ei kai voi olettaa, että työmatkalla oleva kävisi töitä yhden bussireitin varrella? Yksi vaihto enemmän kuulostaisi omaan korvaani uskomattomalta. Junan suosiminen on sekin käsittämätön ajatus, se työsi kun ei ole monella juuri Tesomalla, vaan Tesomalta täytyy hypätä bussiini ja seikkailla Raholaan. Juna ei ole oikea väline ratkaisuina työmatkailuuni niin kauan, kuin junasi eivät pysähdy bussin tavoin joka viidennelläkymmenennellä postilaatikolla, niin kuin bussi tekee. Silloin pääseekin töihin ja oikeasti.

Nokia, se fillari on vaihtoehto busseille

Nokian kaupungilla on jo samanlainen ongelma valtuustossa kuin Pirkkalan kunnassakin. Asioita ei viitsitä vastustaa kunnolla, vaan ollaankin Tampereen mieliksi. Aiotteko nuolla jo Tampereen kenkää loppuun asti vai voiko joskus ladata sinne suuntaan hieman suoria sanoja, että tarvitsettekin palvelua. Emme näitä heikennyksiä! Teidät on valittu pitämään kuntalaisten etuja yllä ja tuosta huolimatta niin Pirkkalani kuin nyt Nokian joukkoliikennettä on heikennetty, kunnolla. Väittäisin, että samaistut jo.

Yhdessä paikassa Nokiaa juhlitaan. Harjuniitystä pääsee vaihdotta Tampereen keskustaan busseilla. Sekö on tasavertaista palvelua, muut pääsevät vaihdoitta vain kauppakeskuksiini. Mitä hyötyjä näistä hienoista kauppakeskuksista enää edes on, inflaationi ollessa yli kahdeksan prosenttia, ei kenelläkään ole enää varaa kuluttaa. Siksi tuosta syystä olisi syytä päästä Nokialla muualtakin töihin ilman vaihtoa, jotta voisit nauttia ostovoimasta edes hieman. Sen inflaatio tulee jatkossakin viemään kukkaroistasi.

Kenelläkään ei ole päivää odottaa 60 minuuttia seuraavaa bussia ja sitä seuraavaa 10 minuuttia ja sitä seuraavaa 10 minuuttia. Ihmiset palaavat autoon ja siellä ihmetellään miten siinä näin kävi? Jos vaikka Periviita joskus ymmärtäisi sen, että bussit eivät houkuttele vaihdoilla juniin tai ratikkoihin läheskään yhtä paljon kuin supernopeat moottoritietä käyttävät pikavuorot lähikunnista kaupunkiin. Pirkkalasta pääsi Vaitista sinne Tampereelle vartissa, kunhan pistät Vekka Groupin kalustoja liikkeelle kunnolla.

Paunun palvelu olikin niin hyvä, että lahjoja oli jaossa

Toukokuun loppusi eli kylpylää, ajeluita, paunuilua. Ihmettelin lähinnä sitä, miten paljon nokialaiset toivat kuljettajille erilaisia lahjoja. Me löydettiin Sirpan kanssa vuoron päätteeksi varikolla sen jonkun koriste-esineesi lattialta, laittoi sen säilöön kuskini oven taakse. Vitsailin, että pitäisi varmaan panna myyntiin, kun roskalehdissä joka välissä joku on rikastunut jollain kirpputorin rihkamalla. Onneksi ei ehditty laittamaan, sillä omistaja tulikin Nokialla autoille etsimään sitä. Se olisi korvaamaton löytö.

Tyttö itki sen esineensä perään ja isäs yritti lohduttaa etsien sitä Paunulaisen lattialta. "Etsittekö hei tällaista artikkelia, se olisi täällä!", kuskini heitti. Sieltä löytyi ja itku muuttui iloksi. Pian he katosivat, mutta vain hetkeksi. Samalla muut näyttäisivät suorittavan kuljettajan vaihtoa Kehon varikon upeissa maalaismaisemissa. Harjoittelija tuli toimistoonsa tällä kertaa, ja sai heti kiitoksen. Isä ojensikin niin hänelle kuin Sirpallekin tyylikkään Meiran kassin. Siellä oli kahvia, mausteita ja sinappiakin grilliin.

Hän kiitteli tällaista palvelua, eivät juosseet karkuun, niin kuin kasvottomissa firmoissa nyt tehdään. Siellä saisi ihan oikeasti apua etsimiseen. Jokainen nurkka tsekattiin, kunnes esine löytyi, vaikka tämä aiheutti linjalleni muutaman minuutin myöhästymisen. Parasta niissä kokemuksissa olisi se, että joku toinen päivä sai tavata samaisella varikolla viiksekkään miehen vaihtopuuhissa. En ole tällaista nähnyt vielä missään. Hän paikkasi rouvaa ja heitti hyvää huumoria tuleville matkustajille. Lapsetkin nauroi.

Toin kahvipaketin Paunun naiskuskille, joo

Lahjoja tuli joka suunnasta, itsekin annoin mm. 20 euron Lidl-lahjakortin eläköityvälle naiskuskille. Eilen jaoin kahvipaketteja Paunun bussikuskeille. Yksi kuljettaja sai sellaisen heti, sillä tuolle oli syytä. Oli ensimmäistä ja viimeistä kertaa elämässä Paunun varikolla Nokialla, hän tervehti. Pyörällä saavuin ajeluihin, ja kuten elämässä on täällä tapana, jäi joskus kyttäämään niitä Paunulaisia. Hän vilkutti aina rampeilla. Vilkutin sitten hänelle. Sait vilkuttaa monta kertaa. "Ei olisi tarvinnut kyllä ostaa!", tuumi.

Sekuntiakaan ei tosin mennyt, kun hän katsoi kahvipakettia ja sopivaa tilaa laukustaan tälle. Se kävi niin nopeasti, ettet kyennyt millään bussin takaa näkemään! Sitten juttelitte ja juttelitte vielä pitkään. Kyytiin en tullut, koska seuraavalla lähdöllä oli sitten se kuski, joka jää illalla eläkkeelle. Häntä en näe hetkeen, toista ehkä ikinä, vaikka mistä sitä tietää. Ainahan sitä hyville kuskeille töitä on! Voin kertoa, että en ole missään muualla nähnyt tätä, että joku antaisi lahjoja ohjaamoon. Sille on tosin selitystä.

Nokialaisetkin ovat heti tajunneet sen, mitä ovat menettämässä. Ja vaikka jouluun on aikaa, niin sille kuskillesi sanottiin monesti myös suuret kiitokset ohjaamoon. Moni sanoikin suoraan, että edes uudet sähköbussit eivät tätä Paunun menetystäsi korvaa. Kauanko nekään ovat tuoretta, kun katson PirTilini kalustoja muutaman vuoden takaa täynnä lommoja, kolhuja ja löysiä ruuveja päivästä toiseen. Paunun autossa 149 huomasin, että se kolisi ajossaan. Mutta ei se kauaa kolissut, kun 149 korjattiin kuntoon.

Missä voi Paunuilla vielä? Miniviikkoni ja Kuhmoisiin

Nuukana käyn kaikkialla, mikä liittyy vähänkin siihen, että on ilmaista huvia. Sain itse asiassa kutsun, joku järjesti ilmaisen taidekoulun kahdeksi tunniksi. Ymmärrät toki, että tällä haetaan taidekurssille jo niitä uusia taiteilijoita, mutta et näe itsessäsi taiteilijaa. Osaan vaan kirjoittaa ja paljon, mm. Paunusta. Kai sitäkin lasketaan taiteeksi? Ohjaaja sanoi pikakurssilla, että teoksen voit heittää roskiin, mutta hän suosittelisi silti yrittämään. Kaikki saivat teoksen aikaan, ehtoina oli piirtää alkuun seitsemän viivaa.

Sitten piirrettiin toiset seitsemän viivaa lähistölle kiertäen ja kaartaen. Sitten sait luvan piirtää kolme erikokoista palloa, joiden teemat oli mitä haluaisit tehdä tänä vuonna tai missä haluaisit olla juuri nyt. Viimeisin pallo oli, mistä haluaisin nauttia enemmänkin. Rakastan itse Loimaata, joten teos muotoutui sen mukaan. Kai tiedät, että Loimaalle pääsee Tampereelta sillä Väinö Paunu Oy:llä? Ottaen huomioon, että miltei kaikki tulivat kurssitaloon ilman käsitystäkään miten pensseli pysyy kädessä, taidetta oli.

Omassa teoksessa syntyi sattumalta Loimijoki, tai siltä se toivottavasti näytti, mutta kesällä 2023 en vielä mene sinne. Periviita, sait miettimään sitäkin, että Loimaalle pääsee toivottavasti Paunuilla aina, mutta Kuhmoisiini liikenne loppuu seuraavaksi Nyssen verkostoissa Paunun ajamana elokuussa. Käyn siellä elokuussa tuon Loimaan sijasta. Loimaalaiset, te voitte olla varmoja rakkaudestani Loimaahan ja tulen käymään siellä teillä jo heinäkuussa ja sitten vielä kerran syyskuussa. Sitten me nähdään, taas.

Oma näkemys kesästäsi täällä Suomessa

Viimeisin lähtö, bussissa 156, ei mennyt niin kuin Strömsössä. Kyynelehdin ja koko matkan ajan. Olin samalla onnellinen että surullinen. Älä kysy miten, mutta minulta onnistuu! Onnellinen siitä, että sain olla Paunulaisessa. Surullinen, että viimeistä kertaa Nokialle. Uusi nokialainen teki paluun ohjaamoon ja hän kysyi kuskilta, että voiko teille paljastaa yhden jutun. Hän unohti lisätä sen C-vyöhykkeen AB:n jatkoksi. "Kiitos rehellisyydestä, vielä ehtii rahastaa!", kuski sanoi herralle ennen Nekalan varikkoa.

Tällaista muistoa viimeisimmästä lähdöstä ja Paunulla, annoin vielä kummallekin suklaata kouraan. Kuski sanoi, että hän ajaa Paunun linjaa Kuhmoisiin, joten etsin vielä samana iltana hotellit. Tai yritin, mutta kylän ainoa majatalosi oli muka noina aikoina kokonaan yksityistilaisuudessa. Onneksi kerkesin kysellä myös toisaalta, siellä hinta painui aika alas. Olit valmis maksamaan majatalolle 85 euroa yöstä, mutta siellä naurettiin moisille. Heillä yö maksoi 30 euroa yölle, jos tuo omat liinavaatteet. Sinne siis.

Elokuussa päätetään seuraavat Paunut linjalla 42, eli kuski sanoi jo eilen, että saan ottaa myös fillarin mukaan. Kolmen yön aikana ehtii polkea, nähdä kansallispuistoja. Minun unelma ei ole kallis ulkomaa, unelmani on tasaisen hyvä kyyti, ne itkun partaalle vievät elämykseni ja maksuttomat erät kotimaisiin metsiini. Mitä voi tehdä Kuhmoisissa neljässä päivässä? Ei kai Isojärven kansallispuisto yksi ole? Kuski rupesi tarinoimaan jo Kuhmoisten kuhmuroista ja Päijälän linnavuoresta. Toivottavasti aikas riittää!

Yhteenveto: Nysse ilman Paunua 2026, lopetan bussit

Paljastin asiasta jo joillekin Paunun kuljettajille, mutta nyt tästä tietää koko netti. Toivottavasti tieto kantautuu myös Nyssen tietoon, sillä enpä olisi koskaan harkinnut tällaistakaan asiaa, jos esimerkiksi Pirkkalan linjasto olisi vuoden 2020 tasolla. Käyn toukokuussa kylpylässä, Nokian Edenissä, ja tein sen viimeksi 1. kesäkuuta mutkattomasti Länsilinjoilla ja Paunulla tunnissa. Tarvitsit yhden vaihdon. Se on jatkossa kuulkaa niin, että sieltä Nokialta tulisi sitten toinen vaihto ja matka-aika pitenee yli vartilla.

Mika Periviita voisi vaikka polkaista Pirkkalasta sinne Nokialle Edeniin, se hoituu 35 minuutissa. Ota kaksi bussivaihtoa, vie tunnin ja 15 minuuttia elämästäsi tai otat vaihdoton fillarimatka 35 minuutissa. No niinpä. Ei tule jatkossa Nysse lipputuloa kamalasti saamaan, kun edes Pirkkalasta suorinta tietä nyt Nokialle menevä bussilinja Pitkäniemen vierestä on kesätauoillasi. Mites ne, jotka täällä töissä käyvät? Kuka niitä ajattelee, 30 minuutin matka muuttuu äkkiä yli tunnin matkaksi, ja auto alkaa kiinnostaa.

Lopetan bussiharrastuksiani, koska jatkossa Tampereen kaupungin joukkoliikenteessä on vain näitä isoja, tunteettomia, kasvottomiakin, isoja liikennöitsijöitä. Paunu on jättänyt jo nyt kierroksia välistä. Nyt uskon vahvasti, että eivät tule enää kilpailutuksiin osallistumaan. Periviidan säestyksellä kilpailua rajoitetaan tässä kaupungissa niin, että vain rahalla ja koolla on välii. Mutta onko koolla oikeasti väliä? Susta tuntui, että tein hyvän päätöksen. Muita lainataksesi, kunnon bussimurros alkoi Paunulaisista.

Paunulaisiini se myös loppuu. On varmaa, että yhtäkään Paunua ei 2026 enää Nyssellä liiku. Siihen on minun hyvä lopetella busseilla harrastamisiani, samalla kausikortin omistajas jäisi eläkkeelle, joten en sen jälkeen tulisi saamaan silloin tällöin niitä rajattomia bussimatkojas. Siitä olet varma, että kun jään bussiharrastuksesta eläkkeelle, tulenpa muistamaan tämänkin hetken ikuisesti. Kiitos paljon Paunulle siitä, että viimeisin auto linjalla oli 156. On iästään huolimatta hieno auto ja toi muistoja Pirkkalasta.

Se on vaikea päätös, mutta Nysse ei ole enää sitten mitään ilman Paunua. Moni on nyt ihmetellyt sitä, mutta en saa minkäänlaista bussifiilistä missään muualla kuin Paunun autoissa. Kuskikin nauroi, että ei kai ketään voi pakko-ongelle laittaa, jos tykkää heittää virveliä? Eikä kuski Paunua kilpailuun jätä.

Voiko olla, että alat itsekin tulla kovin vanhaksi, sillä sanoit myös: eilen 4.6. kaikki oli paremmin.

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Sääli, kuusi vuotta S-pankin asiakkaana

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Jyri, oliko uniikki INFJ-persoonallisuus

Maan mainiot nuukan päiväreissut, €22

Lopetin turhan laskutuksen, niinkö kävi

Mummo kaipaa makuja, Jyri pyöräilyitä

Näinkö päädymme narsistien ansoihin

Limsaholismi ohi, järkivihreyttä kuntiini

Pirtilillä ei Paunun ahdinko katoa, ikinä

Paunun alasajo, Nysse-liikenne loppuu