Linja-autoissa oli vielä eilen tunnelmaa

Nokian uusi bussilinjasto otettiin käyttöön heti sen jälkeen kun Väinö Paunu Oy ajoi viimeiset lenkit linjalla 70. Viimeisimmän lähdön variaatio oli Y matkalla Tampereelle ja sieltä Nokialle. Bussikuski itse on ottanut valokuvaa näin historiallisista hetkistäsi, mutta myös jotkut matkustajista kuvailivat. Hetki oli minulle ainutlaatuinen, sillä haluaisi seisoa omien sanojen takana. Käytän liikennöitsijän palveluita viimeiseen asti. Näin ollen minun on oltava mukana liikkeellä silloinkin, kun yhtiössä on konkurssi.

Periviidan säestyksellä Tampereen seudun joukkoliikenteessä tehtiin kasvotonta ja osin tehotonta. Pirkkalassa linjastonne huononi jo, mutta Nokialle kuokka ehti vasta nyt. Bussissa numero 156 tapasin nokialaisen miehen, joka muutti paikkakunnalle menneenä viikkona. Hän vasta oppi linjat ja linjastot, mutta nyt joutuu opettelemaan niitä taas. Hän järkyttyi siitäkin, että 4.6. hän sai ihanaa bussipalvelua viimeistä kertaa Nokian historiassa. Hän ei usko, että sen kasvoton Koiviston Auto pystyisi samaan.

Sure koko sen ja sitä seuraavan päivän lokkia, joka pesi tyylikkäästi Nokian bussipysäkkikatoksella. Ajettiin muutamia bussilenkkejä siellä tyyliin joka päivä ja kahden eri naiskuskin kanssa seurattiin sitä lokkiliveä. Yksi kierros paljasti, ettei lokkiliveä enää ollut. Vain pesä oli jäljellä. "Ei siinä kyllä ainakaan mitään ilkivallan jälkii ole!", naiskuski sanoi. Ei näytä olevan ei, katsopa miten siisti se pesä on! Lokkia ei ole seuraavallakaan ajollani näkynyt pesällä. Missä se Nokian lokkilive on, tietääkö Nysse? Vastaa.

En usko, että kyse on ilkivallasta. Pesä olikin nimittäin koskematon ja alkuperäisessä muodossaan. Paunun toinen naiskuski epäili, että lokki lähti karkuun uutta linjastoa, se kun astui katukuvaan näinä aikoina. Nähtiin työmiehiä vaihtamassa tietoa mm. Viholan ja Koskenmäen pysäkeilläkin. Pitää toivoa, että lokki palaa vielä kotiinsa, jotta joku pesäpäivä voisit polkea polkupyörälläsi Nokialla ja nähdä siitä lokkiliveä taas. Ihanaa seurattavaa, ja fillari voi laittaa vaikka parkkiin. Tauon paikka. Lokitkin osaa!
Nokian linjastosi uudistuu tavalla, jonka mukaan nokialainen pääsee jatkossa vaihdotta kaupoille. Tämän kustannuksella ihmiset joutuvat vaihtamaan matkalla töihin toiseen bussiini tai junaani. Halutaanko?
Nysse pyrki tekemään näitä uudistuksia yhdestä syystä. Joukkoliikennesuunnittelijan työt täytyy taata. He eivät aja niitä reittejä busseilla ja myös suunnittelijoiden poikkeusreitit aiheuttavat hämmennystä.

Sen sitä saa, kun bussia minuuttiakaan ajanut alkaa suunnitella reittejä tai aikatauluja, hyvin meni!

Viimeisin paunulainen: Tampereelle ja Nokialle, #156

Koko toukokuun loppu ja kesäkuun alku, pelkkää paunuilua! En tiedä mitä tuosta sanoa enää, vaikka sanottavaa on paljon. Puhut usein erilaisuudesta ja että olisin itse erilainen. Et vieläkään koe kuuluvani yhteen mihinkään tai kehenkään. Se todistettiin jälleen, sillä samoin kuin linjalla 8, sen viimeisimmän Paunun lähdön Tampereelle ja sieltä takaisin ajeli bussikuskin kanssa vain bussifani Pirkkalasta. Oltiin kaksistaan siellä eilenkin, mutta väkeä tuli matkani varrelta lisääkin kuppiloita kohti. Niin kuin aina.

On ainoa, joka ei mennyt autossa 156 kuppilaan, ja sai lähteä Tampereelta takaisin Nokialle. Ennen tätä näit omin silmin miten bussikuski liikuttui viimeisimmästä lähdöstä Nokialle. Hän nousi autosta, otti valokuvan keulastasi ja sanoi minulle kuuluvasti näin: "Tämä menee muistojen kansioon!". Minun oli pakko vastata siitä, että se (muistojen kansio) alkaa olla minullakin täynnä. Osta kiintolevy. Otetaan vielä yhdet valokuvat, ja sitten purettiin jono kello 23.45 lähtevälle ajolle, Nokiaa päin. Vielä mahtuu.

Kun suurin osa väistä, elleivät siinä kaikki, saivat istumapaikkansa kello oli miltei 23.44.23. Siltikin joillekin voi tulla yllätyksenä se, että bussi lähtee kello 23.45.00 eikä 23.45.59 tai 23.46.46. Mies, avaat nuo baarin ovet myöhässä kello 23.45. Luuli ehtivänsä kyytiin, mutta näki vain perää ja jäikö rannoille. Mies, et päässyt tekemään historiaa kanssamme, jossa kokonainen bussilliseni nautti viimeisimmästä matkasta Paunulla, kauniin Nokian kaupunkikuviin. Lähti takaisin baariin, kyllä niitä juomia riittää.

Nokian viimeinen paunulainen, se #156

70Y on vuoro, joka ei mene moottoritietä. Se palvelee silloin mm. Raholaa, sillä linja 15B jäi kello 23 kieppeillä tauolle seuraavaan aamuun. Tästä päivästä alkaen tuokin variaatio kulki nyt Koiviston Auto -konsernina. Paremmin sitä tunnetaan Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:nä. Se on iso bussiliike, joka on taatusti nuukaa, eikä sen matkustusmukavuus tai -palvelu tule yltämään edes joskus Paunun tasoille. Väinö Paunu Oy:n kuljettaja sanoi minulle lopuksi, että hän jää Paunulle ja pikavuoroillasi nähdään.

"Mä siirryn juniin tai ajan omalla autolla. Noi isot yhtiöt on niin sieluttomia. Jotenkin vaan Paunu ja Länsilinjat ovat ne ainoat, jotka kuuluu tänne. TKL toki sitten noissa Tampereen sisäisissä jutuissa. Mä alan tulla vanhaksi: ajattelen, että ennen oli kaikki paremmin!", Tero sanoo paunulaisessa. Eikä tuossa turhaan, sillä niin moni samaistui, minä mukaan lukien. Paunu kuului olennaisesti osana Pirkkalaakin. "Häpäisy, historiaa pitää vaalia enemmän, kiroa Tamperetta, Nysseä ja Nokiaa!", nimetön täydensi.

Hän ei halunnut nimeä esille, blogilla. Sitten bussifani avaa suuta ja kertoo, että historianne lisäksi pitäisi vaalia näitä tarinoita, äärettömän kauniita bussiseikkailuja. Tässä on yksi, sanon kuuluvastikin. Hän oli samaa mieltä, mutta onko niin maanantaina? Isot, melkeinpä kasvottomat firmat, ne valtaavat kadut samalla kun toisaalla olit konkurssin partaalla. Joukkoliikennejohtaja pitää vaihtaa Tampereella heti. Ehkä saadaan sellainen joukkoliikenne, jota ei tarvitse värittää uusiksi vain nimenmuutoksilla.

Nokian bussilinjastosi uudistuu, mummolta kritiikkiä

Edellinen linjastomuutos Nokia toteutettiin keväällä 2020, mutta kolmen vuoden välein pakkaa on tietysti hyvä sekoittaa. Bussikuskit eivät ehdi muutoksia vilkaista, sillä ei ajon aikana. Päättärillä ei ole aikaa edes autoja katsastaa, kun täytyisi jo lähteä. Matkustajat painivat aikataulujen kanssa jo. "Miksi toimivaa pitäisi muuttaa!", mummo huutaa Viholan omalla Citymarketilla kauppakassi arjen kädessä. Mummo ei ole tyytyväinen uudistuksiin, sillä Keholta tuonne Tampereelle yhteys on vaihdollisena.

"Minulla on huonot jalat, että ei kauppakassien kanssa jaksa vaihtaa koko ajan!", mummo tuumi. Nysse myy bussiuudistusta nokialaisille sillä, että he pääsisivät vaihdoitta oman kaupungin kaupoille. Minusta se on onnistunut mainiosti ennenkin, ainakin Koskenmäen ja Viholan suunnilta. Kyse on vain siitä, mitä uudistuksilta halutaan? Jo näyttää siltä, että Kehon palvelu tippuu puolesta tunnista tuntiin. Silloin, kun palvelua saa, saanet vaihtaa junaan tai bussiin Nokialla. Tampereella vaihda sitten taas.

Ei kai voi olettaa, että työmatkoilla kävisit töissä yhden bussireitin varrella? Yksi vaihto enemmän kuulostaisi omaan korvaani uskomattomalta. Junan suosiminen on sekin käsittämätön ajatus, se työsi kun ei ole monella juuri Tesomalla, vaan Tesomalta täytyy hypätä bussiini ja seikkailla Raholaan. Juna ei ole oikea väline ratkaisuina työmatkailuuni niin kauan, kuin junasi eivät pysähdy bussin tavoin joka viidennelläkymmenennellä postilaatikolla, niin kuin dösä tekee. Silloin pääseekin töihin ja oikeasti.

Nokia, se fillari on vaihtoehto busseille

Nokian kaupungilla on samanlainen ongelma valtuustossa kuin Pirkkalan kunnassakin. Asioita ei viitsitä vastustaa kunnolla, vaan ollaankin Tampereen mieliksi. Aiotteko nuolla jo Tampereen kenkää loppuun asti vai voiko joskus ladata sinne suuntaan hieman suoria sanoja, että tarvitsettekin palvelua. Emme näitä heikennyksiä! Teidät on valittu pitämään kuntalaisten etuja yllä ja tuosta huolimatta niin Pirkkalan kuin nyt Nokian joukkoliikennettä on heikennetty kunnolla. Väittäisin, että samaistut jo.

Yhdessä paikassa Nokiaa juhlavaa. Harjuniitystä pääsit vaihdoitta Tampereen keskustaan bussilla. Sekö tasavertaista palvelua on, muut pääsevät vaihdoitta vain kauppakeskuksiini. Mitä hyötyjä näistä hienoista kauppakeskuksista enää edes on, inflaationi ollessa yli kahdeksan prosenttia, ei kenelläkään ole enää varaa kuluttaa. Siksi tuosta syystä olisi syytä päästä Nokialla muualtakin töihin ilman vaihtoa, jotta voisit nauttia ostovoimasta edes hieman. Sen inflaatio tulee jatkossakin viemään kukkaroista.

Kenelläkään ole päivää odottaa 60 minuuttia seuraavaa bussia ja sitä seuraavaa 10 minuuttia ja sitä seuraavaa 10 minuuttia. Ihmiset palaavat autoon ja siellä ihmetellään miten siinä näin kävi? Jos vaikka Periviita joskus ymmärtäisi sen, että bussit eivät houkuttele vaihdoilla juniin tai ratikkoihin läheskään yhtä paljon kuin supernopeat moottoritietä käyttävät pikavuorot lähikunnista kaupunkiin. Pirkkalasta pääsi Vaitista sinne Tampereelle vartissa, kunhan pistät Vekka Groupin kalustoa liikkeelle kunnolla.

Paunun palvelu olikin niin hyvä, että lahjoja oli jaossa

Toukokuun loppu eli kylpylää, ajeluita, paunuilua. Ihmettelit lähinnä sitä, miten paljon nokialaiset toivat kuljettajille erilaisia lahjoja. Me löydettiin Sirpan kanssa vuoron päätteeksi varikolla sen jonkun koriste-esineesi lattialta, laittoi sen säilöön kuskini oven taakse. Vitsailin, että pitäisi varmaan panna myyntiin, kun roskalehdissä joka välissä joku on rikastunut jollain kirpputorin rihkamalla. Onneksi ei ehditty laittamaan, sillä omistaja tulikin Nokialla autolle etsimään sitä. Se olisi korvaamaton löytö.

Tyttö itki sen esineen perään ja isä yritti lohduttaa etsien sitä Paunulaisten lattialta. "Etsittekö hei tällaista artikkelia, se olisi täällä!", kuskini heitti. Sieltä löytyi ja itku muuttui iloksi. Pian he katosivat, mutta vain hetkeksi. Samalla muut näyttäisivät suorittavan kuljettajan vaihtoa Kehon varikon upeissa maalaismaisemissa. Harjoittelija tuli toimistoonsa tällä kertaa, ja sai heti kiitoksesi. Isä ojensikin niin hänelle kuin Sirpallekin tyylikkään Meira-kassin. Siellä oli kahvia, mausteita ja sinappiakin grilliin.

Hän kiittää tällaista palvelua, eivät juosseet karkuun, niin kuin kasvottomilla firmoilla jo tehdään. Siellä saisi ihan oikeasti apua etsimiseen. Jokainen nurkka tsekattiin, kunnes esine löytyi, vaikka tämä aiheutti linjalleni muutaman minuutin myöhästymisen. Parasta niissä kokemuksissa olisi se, että joku toinen päivä sai tavata samaisella varikolla viiksekkään miehen vaihtopuuhissa. En ole tällaista nähnyt vielä missään. Hän paikkasi rouvaa ja heitti hyvää huumoria tuleville matkustajille. Lapsikin nauroi.

Toin kahvipaketin Paunun naiskuskille, joo

Lahjaa tuli joka suunnasta, itsekin annan nyt 20 euron Lidl-lahjakortin: eläköityvälle naiskuskille. Eilen jaoin kahvipaketteja Paunun bussikuskeille. Yksi kuljettaja sai sellaisen heti, sillä tuolle oli syytä. Oli ensimmäistä ja viimeistä kertaa elämässä Paunun varikolla Nokialla, hän tervehti. Pyörällä saavuin ajeluihin, ja kuten elämässä on täällä tapana, jäi joskus kyttäämään niitä Paunulaisia. Hän vilkutti aina rampeilla. Vilkutin sitten hänelle. Sai vilkuttaa monta kertaa. "Ei olisi tarvinnut kyllä ostaa!", tuumi.

Sekuntiakaan siellä mennyt, kun hän katsoi kahvipakettia ja sopivan tilan laukustaan tälle. Se kävi vain nopeasti, ettet kyennyt millään bussin takaa näkemään! Sitten juttelitte ja juttelitte vielä pitkään. Kyytiisi en tullut, koska seuraavalla lähdöllä oli sitten se kuski, joka jää illalla eläkkeelle. Häntä en näe hetkeen, toista ehkä ikinä, vaikka mistä sitä tietää. Ainahan sitä hyville kuskeille töitä on! Voin kertoa, että en ole missään muualla nähnyt tätä, että joku antaisi lahjoja ohjaamooni. Sille on tosin selitys.

Nokialaisetkin ovat hei tajunneet jo, mitä ovat menettämässä. Ja vaikka jouluun on aikaa, niin sille kuskillesi sanottiin monesti myös suuret kiitokset ohjaamoon. Moni sanoikin suoraan, että edes uudet sähköbussit eivät tätä Paunun menetystäsi korvaa. Kauanko nekään ovat tuoretta, kun katson PirTilini kalustoja muutaman vuoden takaa täynnä lommoja, kolhuja ja löysiä ruuveja päivästä toiseen. Paunun autossa 149 huomasi, että se kolisi ajossaan. Mutta ei se kauaa kolissut, kun 149 korjattiin kuntoon.

Missä voi Paunuilla vielä? Miniviikkoni ja Kuhmoisiin

Nuukana käy kaikkialla, mikä liittyi vähänkin siihen, että on ilmaista vain. Sain itse asiassa kutsun, joku järjesti ilmaisen taidekoulun kahdeksi tunniksi. Ymmärrät toki, että tällä haetaan taidekurssille jo niitä uusia taiteilijoita, mutta et näe itsessäsi taiteilijaa. Osaan vaan kirjoittaa ja paljon, mm. Paunusta. Kai sitäkin lasketaan taiteeksi? Ohjaaja sanoi pikakurssilla, että teoksen voit heittää roskiin, mutta hän suosittelisi silti yrittämään. Kaikki saivat teoksen aikaan, ehtona oli piirtää alkuun seitsemän viivaa.

Sitten piirrettiin toiset seitsemän viivaa lähistölle kiertäen kaartaen. Sitten sai luvan piirtää kolme erikokoista palloa, joiden teemat oli mitä haluaisit tehdä tänä vuonna tai missä haluaisit olla juuri nyt. Viimeisin pallo oli, mistä haluaisin nauttia enemmänkin. Rakastan itse Loimaata, joten teos muotoutui sen mukaan. Kai tiedät, että Loimaalle pääsee Tampereelta sillä Väinö Paunu Oy:llä? Ottaen huomioon, että miltei kaikki tulivat kurssitaloon ilman käsitystäkään miten pensseli pysyy kädessä, taide tulvi.

Omassa teoksessa syntyy sattumalta Loimijoki, tai siltä toivottavasti näytti, mutta kesällä 2023 en vielä mene sinne. Periviita, sait miettimään sitäkin, että Loimaalle pääsee toivottavasti Paunuilla aina, mutta Kuhmoisiini liikenne loppuu seuraavaksi Nyssen verkostoissa Paunun ajamana elokuussa. Käyn siellä elokuussa tuon Loimaan sijasta. Loimaalaiset, te voitte olla varmoja rakkaudestani Loimaahan ja tulen käymään siellä teillä jo heinäkuulla ja sitten vielä kerran syyskuussa. Sitten me nähdään, taas.

Oma näkemys kesästäsi täällä Suomessa

Viimeisin lähtö, bussissa 156, ei mennyt niin kuin Strömsössä. Kyyneleet ja koko matkan ajan. Olin samalla onnellinen että surullinen. Älä kysy miten, mutta minulta onnistuu! Onnellinen siitä, että sain olla Paunulaisessa. Surullinen, että viimeistä kertaa Nokialle. Uusi nokialainen teki paluun ohjaamoon ja hän kysyi kuskilta, että voiko teille paljastaa yhden jutun. Hän unohti lisätä sen C-vyöhykkeen AB:n jatkoksi. "Kiitos rehellisyydestäsi, vielä ehdin rahastaa!", kuski sanoo herralle. Se oli rehellisyyttä.

Sellaista muistoa viimeisimmältä lähdöltä ja Paunulla, annoin vielä kummallekin suklaat kouraan. Kuski sanoi, että hän ajaa Paunun linjaa Kuhmoisiin, joten etsin vielä samana iltana hotellit. Tai yritin, mutta kylän ainoa majatalosi oli muka noina aikoina kokonaan yksityistilaisuudessa. Onneksi kerkesin kysellä myös toisaalta, siellä hinta painui aika alas. Olit valmis maksamaan majatalolle 85 euroa yöstä, mutta siellä naurettiin moisille. Heillä yö maksoi 30 euroa vain, jos tuo omat liinavaatteet. Sinnekin.

Elokuussa päätetään seuraavat Paunut linjoilla 42, kuski sanoi jo eilen, että saan ottaa myös fillarin mukaan. Kolmen yön aikana ehtii polkea, nähdä kansallispuistoja. Minun unelma ei ole kallis ulkomaa, unelmani on tasaisen hyvä kyyti, ne itkun partaalle vievät elämykseni ja maksuttomat erät kotimaisiin metsiini. Mitä voi tehdä Kuhmoisissa neljässä päivässä? Ei kai Isojärven kansallispuisto yksi ole? Kuski rupesi tarinoimaan jo Kuhmoisten kuhmuroista ja Päijälän linnavuoresta. Toivottavasti aika riittää!

Yhteenveto: Nysse ilman Paunua 2026, lopetan bussit

Paljasti asiasta jo joillekin Paunun kuljettajille, mutta nyt tästä tietää koko netti. Toivottavasti tieto kantautuu myös Nyssen tietoon, sillä enpä olisi koskaan harkinnut tällaistakaan asiaa, jos esimerkiksi Pirkkalan linjasto olisi vuoden 2020 tasolla. Käyn toukokuussa kylpylässä, Nokian Edenissä, ja tein sen viimeksi 1. kesäkuuta mutkattomasti Länsilinjoilla ja Paunulla tunnissa. Tarvitsit yhden vaihdon. Se on jatkossa kuulkaa niin, että sieltä Nokialta tulisi sitten toinen vaihto ja matka-aika pitenee yli vartilla.

Mika Periviita voi vaikka polkaista Pirkkalasta sinne Nokialle Edeniin, se hoituu 35 minuutissa. Ota kaksi bussivaihtoa, vie tunnin ja 15 minuuttia elämästäsi tai otat vaihdoton fillarimatka 35 minuutissa. No niinpä. Ei tule jatkossa Nysse lipputuloa kamalasti saamaan, kun edes Pirkkalasta suorinta tietä nyt Nokialle menevä bussilinja Pitkäniemen vierestä on kesätauoillasi. Mites ne, jotka täällä töissä käyvät? Kuka niitä ajattelee, 30 minuutin matka muuttuu äkkiä yli tunnin matkaksi ja auto alkaa kiinnostaa.

Lopetan bussiharrastuksen, koska jatkossa Tampereen kaupungin joukkoliikenteellä on vain näitä isoja, tunteettomia, kasvottomiakin, isoja liikennöitsijöitä. Paunu on jättänyt jo nyt kierroksia välistä. Nyt uskon vahvasti, että eivät tule enää kilpailutuksiin osallistumaan. Periviidan säestyksellä kilpailua rajoitetaan tässä kaupungissa niin, että vain rahalla ja koolla on välii. Mutta onko koolla oikeasti väliä? Susta tuntui, että teit hyvän päätöksen. Muita lainataksesi, kunnon bussimurros alkoi Paunulaisista.

Paunulaisiini myös loppuu. On varmaa, että yhtäkään Paunua ei 2026 enää Nyssellä liiku. Siihen on minun hyvä lopetella busseilla harrastamisiani, samalla kausikortin omistajas jäisi eläkkeelle, joten en sen jälkeen tulisi saamaan silloin tällöin niitä rajattomia bussimatkojas. Siitä olet varma, että kun jään bussiharrastuksesta eläkkeelle, tulenpa muistamaan tämänkin hetken ikuisesti. Kiitos paljon Paunulle siitä, että viimeisin auto linjalla oli 156. On iästään huolimatta hieno auto ja toi muistoa Pirkkalasta.

On vaikeaa päätös, mutta Nysse ei ole sitten niin mitään ilman Paunua. Moni on nyt ihmetellyt sitä, mutta en saa minkäänlaista bussifiilistä missään muualla kuin Paunun autoissa. Kuskikin nauroi, että ei kai ketään voi pakko-ongelle laittaa, jos tykkää heittää virveliä? Eikä kuski Paunua kilpailuun jätä.

Ala itsekin tulla kovin vanhaksi, sanot: eilen 4.6. kaikki oli paremmin. 156, tule takaisin Nokialle.

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Maaseudulle ratikka? Luovuin sohvasta

Ääriminimalisti, Jyri, omistaa 210 asiaa

Viiden vuoden juhlahetki Loimaalla nyt

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Limsaholismi ohi, järkivihreyttä kuntiini

Kymmenen vuotta blogina, Pirkkalasta

Ääriminimalisti poisti kaiken vapauteen

Paskavuoren huippuni on takana, tästä

Sääli, kuusi vuotta S-pankin asiakkaana

Vuosi 2023 ostolakkoilua, tämän ostin