Nokian uusin bussilinjastosi otettiin käyttöön välittömästi sen jälkeen, kun Väinö Paunu Oy ajoi viimeiset linjalla 70. Viimeisen lähtöni suola ja suuri erikoisuus oli Y-variaatio matkalla Tampereelta Nokialle. Bussikuski itse on valokuvannut näitä historiallisia hetkiä, ja myös jotkut matkustajista ottivat siitä kuvia. Hetki oli minulle ainutlaatuinen, sillä haluan seisoa sanojen takana ja käyttää kyseisen liikennöitsijän palveluitasi viimeiseen asti. Näin ollen monen on oltava liikkeellä silloinkin, kun tässä yhtiössä on konkurssin uhkaa.
Mika Periviidan säestyksellä Tampereen seudun joukkoliikenteestä tehtiin nopeasti niin kasvoton ja näin tehoton uudistus. Pirkkalassa linjasto heikkeni jo aiemmin, mutta Nokialta muutos astuisi voimaan vasta nyt. Bussista numero 156 tapasin nokialaisen miehen, joka oli muuttanut paikkakunnalle edellisellä viikolla. Hän oli juuri oppinut linjat ja reitit, mutta nyt muuttajan täytyy opetella ne uudelleen. Mies oli järkyttynyt siitä, että 4. kesäkuuta hyvästä palvelusta nauttii viimeisellä ajolla. Kaiketi, kasvoton Koiviston Auto et pystyisi samaan.
Surullista nähtävää oli sen ja sitä seuraavan päivän lokkini, joka pesi tyylikkäästi Nokian bussipysäkkikatoksella. Ajoimme useitakin bussilenkkejäsi siellä miltei päivittäin, ja kahden eri naiskuskin kanssa seurasimme tätä "lokkiliveä". Yksikin kierros paljasti, ettei "lokkiliveä" enää ollut – vain pesä oli jäljellä. "Jyri, eipä siellä kyllä ainakaan mitään ilkivallan jälkiä näy!" totesi naiskuski. "Ei näytä ei, katsohan Sirpa miten siisti pesä on!" Lokkia ei näkynyt pesällä seuraavillakaan ajoillani. Missä se Nokian "lokkilive" nyt on, tietääkö Nysse? Vastaa heti.
Et usko, että kyse on vain ilkivalloista, sillä pesä oli koskematon ja täysin alkuperäisessä muodossaan. Paunun toinen naiskuski epäili siellä, että lokkini pelästyi uutta linjastoa, joka ilmestyi katukuvaasi juuri näihin aikoihin. Nyt näimme työmiehiä vaihtamassa tietoja muun muassa Viholan ja Koskenmäen pysäkeiltä. Pitää toivoa, että paskalokki vielä palaa kotiinsa, jotta jonain pesäpäivänä voisit pyöräillä Nokialla ja nähdä arjen "lokkiliveä" taas. Se oli kivaa seurattavaa, ja pyörän voisi vaikka pysäköidä siksi aikaa. Tauon paikka. Lokitkin osaavat!
Viimeisin paunulainen: Tampereella ja Nokialle, #156
Avaatko oven, poljin Pirkkalasta historialliselle lähdölle! En tiedä, mitä siitä sanoisit, sitä sanottavaa olisi paljon. Puhut usein erilaisuudesta ja siitä, että olisin itse erilainen. En ikinä ajattele kuuluvani yhteen mihinkään tai kehenkään. Se todistettiin jälleen, sillä samoin kuin linjalla 8, sen viimeisimmän Paunun reitin Tampereelle ja kait takaisin ajoi bussikuskin kera vain bussifani Pirkkalasta. Olimme kaksistaan siellä eilenkin, mutta kauniin matkan varrelta tuli lisäväkeä baareja kohti. Niin kuin nytkin, kyllä alkoholi on hyvä ja menestyvä brändi.
Olenko täällä bussissa numero 156, jonka määränpäästä saa lähteä Tampereelta takaisin Nokialle. Ennen tätä näet enää omin silmin, miten bussikuski liikuttuu viimeisestä lähdöstä Nokialle. Mies nousi bussissa, otti valokuvan keulasta ja sanoi minulle kuuluvasti: "Tämäkin menee muistojen kansioon!" Minun oli vastattava kuskille, että (muistojen kansio) alkaa olla minullakin täynnä. Kuski, joko kuvasit 149:n? Osta hei kiintolevy. Vielä yhdet kuvat, ja sitten jono purettiin, kello 23.45 on viimeinen ajo. Vielä mahtuu: tervetuloa, tervetuloa ja lisää.
Kun suurin osa, elleivät kaikki, olivat saaneet kehutun istumapaikkansa, kello olisi 23.44. Joillekin saattoi tulla yllätyksenä, että perä poistuu kello 23.45.00 eikä 23.45.59 tai 23.46.46. Mies, joka availee baarin ovia myöhässä kello 23.45. Luuli ehtivänsä kyytiin, mutta näki vain perän ja jäi rannoille. Mies ei päässytkään tekemään historiaa kanssanne, jossa kokonainen bussillinen nautti viimeisestä matkasta Paunulla kauniisiin Nokian kaupunkikuviin. Kuka lie lähti takaisin baariin kai; kyllä seudulla niitä hanajuomia ja Koiviston Autoja vielä riittää.
![]() |
Nokian viimeinen paunulainen, hyvin kulkee |
Linja 70Y on vuoro, joka ei kulje moottoritieltä. Auto auttaa muun muassa Raholaa, sillä linjastossa 15B jäi tauoillesi kello 23:n aikaan seuraavaan aamuun asti. Tästä päivästä alkaen Y-reittivariaatio liikennöi Koiviston Auto -konsernin alaisuudessa. Halpayhtiöitä tunnetaan paremmin nimellä Pirkanmaan Tilausliikenne Oy. On suurempi bussiyritys, joka on taatusti nuuka, eikä sen matkustusmukavuus tai -palvelu tule edes joskus yltämään Paunun tasolle. Väinö Paunu Oy:n kuljettaja sanoi minulle, että hän jää Paunulle: pikavuoroilla nähdään!
"Mää siirryn juniin tai ajelen omalla autolla. Nää isot yhtiöt on niin sieluttomia. Jotenkin vain hyvät Väinö Paunu Oy sekä Länsilinjat ovat ne ainoat, jotka kuuluisivat tänne. TKL toki sitten noissa Tampereen sisäisissä jutuissa. Mä alan tulla vanhaksi: ajattelen, että ennen oli kaikki paremmin!" Tero sanoo hyvin paunulaisittain. Eikä tuossa kai turhaan, sillä niin moni samaistui, minä mukaan lukien. Paunu kuuluisi olennaisina osina Pirkkalaakin. "Iso häpäisy! Historiaa voisit vaalia enempi: kiroan Tamperetta, Nysseä ja Nokiaa!" mummo täydensi.
Mummu ei halunnut nimeään esille blogissa. Sitten bussifani avaa suunsa ja kertoo, että historianne lisäksi pitäisi vaalia näitä tarinoita, äärettömän kauniita bussiseikkailuja. "Tässä on yksi, tallentakaa muistojen kansioon", sanon kuuluvasti. Vanhus yhtyy äkkiä, mutta onko niin maanantaina? Isot, melkeinpä kasvottomat firmat valtaavat kadut samalla kun toisaalla olet alasajon partaalla. Joukkoliikennejohtaja pitää vaihtaa Tampereella, heti. Ehkä saadaan sellainen joukkoliikenne, jota ei tarvitse värittää uusiksi ja yhtiöitten nimenmuutoksilla.
Nokian bussilinjastosi uudistuu, mummolta kritiikkiä
Edellinen linjastomuutos Nokia toteutettiin keväällä 2020, mutta kolmen vuoden välein pakkaa on tietysti hyvä sekoittaa. Bussikuskit eivät ehdi muutoksia vilkaista, sillä ei ajon aikana. Päättärillä ei ole aikaa edes autoja katsastaa, kun täytyisi jo lähteä. Matkustajat painivat aikataulujen kanssa jo. "Miksi toimivaa pitäisi muuttaa!", mummo huutaa Viholan omalla Citymarketilla kauppakassi arjen kädessä. Mummo ei ole tyytyväinen uudistuksiin, sillä Keholta tuonne Tampereelle yhteys on vaihdollisena.
"Minulla on huonot jalat, että ei kauppakassien kanssa jaksa vaihtaa koko ajan!", mummo tuumi. Nysse myy bussiuudistusta nokialaisille sillä, että he pääsisivät vaihdoitta oman kaupungin kaupoille. Minusta se on onnistunut mainiosti ennenkin, ainakin Koskenmäen ja Viholan suunnilta. Kyse on vain siitä, mitä uudistuksilta halutaan? Jo näyttää siltä, että Kehon palvelu tippuu puolesta tunnista tuntiin. Silloin, kun palvelua saa, saanet vaihtaa junaan tai bussiin Nokialla. Tampereella vaihda sitten taas.
Ei kai voi olettaa, että työmatkoilla kävisit töissä yhden bussireitin varrella? Yksi vaihto enemmän kuulostaisi omaan korvaani uskomattomalta. Junan suosiminen on sekin käsittämätön ajatus, se työsi kun ei ole monella juuri Tesomalla, vaan Tesomalta täytyy hypätä bussiini ja seikkailla Raholaan. Juna ei ole oikea väline ratkaisuina työmatkailuuni niin kauan, kuin junasi eivät pysähdy bussin tavoin joka viidennelläkymmenennellä postilaatikolla, niin kuin dösä tekee. Silloin pääseekin töihin ja oikeasti.
![]() |
Nokia, se fillari on vaihtoehto busseille |
Nokian kaupungilla on samanlainen ongelma valtuustossa kuin Pirkkalan kunnassakin. Asioita ei viitsitä vastustaa kunnolla, vaan ollaankin Tampereen mieliksi. Aiotteko nuolla jo Tampereen kenkää loppuun asti vai voiko joskus ladata sinne suuntaan hieman suoria sanoja, että tarvitsettekin palvelua. Emme näitä heikennyksiä! Teidät on valittu pitämään kuntalaisten etuja yllä ja tuosta huolimatta niin Pirkkalan kuin nyt Nokian joukkoliikennettä on heikennetty kunnolla. Väittäisin, että samaistut jo.
Yhdessä paikassa Nokiaa juhlavaa. Harjuniitystä pääsit vaihdoitta Tampereen keskustaan bussilla. Sekö tasavertaista palvelua on, muut pääsevät vaihdoitta vain kauppakeskuksiini. Mitä hyötyjä näistä hienoista kauppakeskuksista enää edes on, inflaationi ollessa yli kahdeksan prosenttia, ei kenelläkään ole enää varaa kuluttaa. Siksi tuosta syystä olisi syytä päästä Nokialla muualtakin töihin ilman vaihtoa, jotta voisit nauttia ostovoimasta edes hieman. Sen inflaatio tulee jatkossakin viemään kukkaroista.
Kenelläkään ole päivää odottaa 60 minuuttia seuraavaa bussia ja sitä seuraavaa 10 minuuttia ja sitä seuraavaa 10 minuuttia. Ihmiset palaavat autoon ja siellä ihmetellään miten siinä näin kävi? Jos vaikka Periviita joskus ymmärtäisi sen, että bussit eivät houkuttele vaihdoilla juniin tai ratikkoihin läheskään yhtä paljon kuin supernopeat moottoritietä käyttävät pikavuorot lähikunnista kaupunkiin. Pirkkalasta pääsi Vaitista sinne Tampereelle vartissa, kunhan pistät Vekka Groupin kalustoa liikkeelle kunnolla.
Paunun palvelu olikin niin hyvä, että lahjoja oli jaossa
Toukokuun loppu eli kylpylää, ajeluita, paunuilua. Ihmettelit lähinnä sitä, miten paljon nokialaiset toivat kuljettajille erilaisia lahjoja. Me löydettiin Sirpan kanssa vuoron päätteeksi varikolla sen jonkun koriste-esineesi lattialta, laittoi sen säilöön kuskini oven taakse. Vitsailin, että pitäisi varmaan panna myyntiin, kun roskalehdissä joka välissä joku on rikastunut jollain kirpputorin rihkamalla. Onneksi ei ehditty laittamaan, sillä omistaja tulikin Nokialla autolle etsimään sitä. Se olisi korvaamaton löytö.
Tyttö itki sen esineen perään ja isä yritti lohduttaa etsien sitä Paunulaisten lattialta. "Etsittekö hei tällaista artikkelia, se olisi täällä!", kuskini heitti. Sieltä löytyi ja itku muuttui iloksi. Pian he katosivat, mutta vain hetkeksi. Samalla muut näyttäisivät suorittavan kuljettajan vaihtoa Kehon varikon upeissa maalaismaisemissa. Harjoittelija tuli toimistoonsa tällä kertaa, ja sai heti kiitoksesi. Isä ojensikin niin hänelle kuin Sirpallekin tyylikkään Meira-kassin. Siellä oli kahvia, mausteita ja sinappiakin grilliin.
Hän kiittää tällaista palvelua, eivät juosseet karkuun, niin kuin kasvottomilla firmoilla jo tehdään. Siellä saisi ihan oikeasti apua etsimiseen. Jokainen nurkka tsekattiin, kunnes esine löytyi, vaikka tämä aiheutti linjalleni muutaman minuutin myöhästymisen. Parasta niissä kokemuksissa olisi se, että joku toinen päivä sai tavata samaisella varikolla viiksekkään miehen vaihtopuuhissa. En ole tällaista nähnyt vielä missään. Hän paikkasi rouvaa ja heitti hyvää huumoria tuleville matkustajille. Lapsikin nauroi.
![]() |
Rohkeasti päätepysäkille, jaan kahvipaketteja |
Lahjaa tuli joka suunnasta, itsekin annan nyt 20 euron Lidl-lahjakortin: eläköityvälle naiskuskille. Eilen jaoin kahvipaketteja Paunun bussikuskeille. Yksi kuljettaja sai sellaisen heti, sillä tuolle oli syytä. Oli ensimmäistä ja viimeistä kertaa elämässä Paunun varikolla Nokialla, hän tervehti. Pyörällä saavuin ajeluihin, ja kuten elämässä on täällä tapana, jäi joskus kyttäämään niitä Paunulaisia. Hän vilkutti aina rampeilla. Vilkutin sitten hänelle. Sai vilkuttaa monta kertaa. "Ei olisi tarvinnut kyllä ostaa!" tuumii. Yhdeksän on vielä jäljellä.
Sekuntiakaan siellä mennyt, kun hän katsoi kahvipakettia ja sopivan tilan laukustaan tälle. Se kävi vain nopeasti, ettet kyennyt millään bussin takaa näkemään! Sitten juttelitte ja juttelitte vielä pitkään. Kyytiisi en tullut, koska seuraavalla lähdöllä oli sitten se kuski, joka jää illalla eläkkeelle. Häntä en näe hetkeen, toista ehkä ikinä, vaikka mistä sitä tietää. Ainahan sitä hyville kuskeille töitä on! Voin kertoa, että en ole missään muualla nähnyt tätä, että joku antaisi lahjoja ohjaamooni. Sille on tosin selitys.
Nokialaisetkin ovat hei tajunneet jo, mitä ovat menettämässä. Ja vaikka jouluun on aikaa, niin sille kuskillesi sanottiin monesti myös suuret kiitokset ohjaamoon. Moni sanoikin suoraan, että edes uudet sähköbussit eivät tätä Paunun menetystäsi korvaa. Kauanko nekään ovat tuoretta, kun katson PirTilini kalustoja muutaman vuoden takaa täynnä lommoja, kolhuja ja löysiä ruuveja päivästä toiseen. Paunun autossa 149 huomasi, että se kolisi ajossaan. Mutta ei se kauaa kolissut, kun 149 korjattiin Paunun varikolla kuntoon.
Missä voi Paunuilla vielä? Miniviikkoni ja Kuhmoisiin
Nuukana käy kaikkialla, mikä liittyi vähänkin siihen, että on ilmaista vain. Sain itse asiassa kutsun, joku järjesti ilmaisen taidekoulun kahdeksi tunniksi. Ymmärrät toki, että tällä haetaan taidekurssille jo niitä uusia taiteilijoita, mutta et näe itsessäsi taiteilijaa. Osaan vaan kirjoittaa ja paljon, mm. Paunusta. Kai sitäkin lasketaan taiteeksi? Ohjaaja sanoi pikakurssilla, että teoksen voit heittää roskiin, mutta hän suosittelisi silti yrittämään. Kaikki saivat teoksen aikaan, ehtona oli piirtää alkuun seitsemän viivaa.
Sitten piirrettiin toiset seitsemän viivaa lähistölle kiertäen kaartaen. Sitten sai luvan piirtää kolme erikokoista palloa, joiden teemat oli mitä haluaisit tehdä tänä vuonna tai missä haluaisit olla juuri nyt. Viimeisin pallo oli, mistä haluaisin nauttia enemmänkin. Rakastan itse Loimaata, joten teos muotoutui sen mukaan. Kai tiedät, että Loimaalle pääsee Tampereelta sillä Väinö Paunu Oy:llä? Ottaen huomioon, että miltei kaikki tulivat kurssitaloon ilman käsitystäkään miten pensseli pysyy kädessä, taide tulvi.
Omassa teoksessa syntyy sattumalta Loimijoki, tai siltä toivottavasti näytti, mutta kesällä 2023 en vielä mene sinne. Periviita, sait miettimään sitäkin, että Loimaalle pääsee toivottavasti Paunuilla aina, mutta Kuhmoisiini liikenne loppuu seuraavaksi Nyssen verkostoissa Paunun ajamana elokuussa. Käyn siellä elokuussa tuon Loimaan sijasta. Loimaalaiset, te voitte olla varmoja rakkaudestani Loimaahan ja tulen käymään siellä teillä jo heinäkuulla ja sitten vielä kerran syyskuussa. Sitten me nähdään, taas.
![]() |
Oma näkemys kesästäsi täällä Suomessa |
Viimeisin lähtö, bussissa 156, ei mennyt niin kuin Strömsössä. Kyyneleet ja koko matkan ajan. Olin samalla onnellinen että surullinen. Älä kysy miten, mutta minulta onnistuu! Onnellinen siitä, että sain olla Paunulaisessa. Surullinen, että viimeistä kertaa Nokialle. Uusi nokialainen teki paluun ohjaamoon ja hän kysyi kuskilta, että voiko teille paljastaa yhden jutun. Hän unohti lisätä sen C-vyöhykkeen AB:n jatkoksi. "Kiitos rehellisyydestäsi, vielä ehdin rahastaa!", kuski sanoo herralle. Se oli rehellisyyttä.
Sellaista muistoa viimeisimmältä lähdöltä ja Paunulla, annoin vielä kummallekin suklaat kouraan. Kuski sanoi, että hän ajaa Paunun linjaa Kuhmoisiin, joten etsin vielä samana iltana hotellit. Tai yritin, mutta kylän ainoa majatalosi oli muka noina aikoina kokonaan yksityistilaisuudessa. Onneksi kerkesin kysellä myös toisaalta, siellä hinta painui aika alas. Olit valmis maksamaan majatalolle 85 euroa yöstä, mutta siellä naurettiin moisille. Heillä yö maksoi 30 euroa vain, jos tuo omat liinavaatteet. Sinne, ääriminimalistille kelpaava hinta.
Elokuussa päätetään seuraavat Paunut linjoilla 42, kuski sanoi jo eilen, että saan ottaa myös fillarin mukaan. Kolmen yön aikana ehtii polkea, nähdä kansallispuistoja. Minun unelma ei ole kallis ulkomaa, unelmani on tasaisen hyvä kyyti, ne itkun partaalle vievät elämykseni ja maksuttomat erät kotimaisiin metsiini. Mitä voi tehdä Kuhmoisissa neljässä päivässä? Ei kai Isojärven kansallispuisto yksi ole? Kuski rupesi tarinoimaan jo Kuhmoisten kuhmuroista ja Päijälän linnavuoresta. Toivottavasti aika riittää! Paunu tuntee mitä ajaa.
Yhteenveto: Nysse ilman Paunua 2025, lopetan bussit
Paljasti asiasta jo joillekin Paunun kuljettajille, mutta nyt tästä tietää koko netti. Toivottavasti tieto kantautuu myös Nyssen tietoon, sillä enpä olisi koskaan harkinnut tällaistakaan asiaa, jos esimerkiksi Pirkkalan linjasto olisi vuoden 2020 tasolla. Käyn toukokuussa kylpylässä, Nokian Edenissä, ja tein sen viimeksi 1. kesäkuuta mutkattomasti Länsilinjoilla ja Paunulla tunnissa. Tarvitsit yhden vaihdon. Se on jatkossa kuulkaa niin, että sieltä Nokialta tulisi sitten toinen vaihto ja matka-aika pitenee yli vartilla.
Mika Periviita voi vaikka polkaista Pirkkalasta sinne Nokialle Edeniin, se hoituu 35 minuutissa. Ota kaksi bussivaihtoa, vie tunnin ja 15 minuuttia elämästäsi tai otat vaihdoton fillarimatka 35 minuutissa. No niinpä. Ei tule jatkossa Nysse lipputuloa kamalasti saamaan, kun edes Pirkkalasta suorinta tietä nyt Nokialle menevä bussilinja Pitkäniemen vierestä on kesätauoillasi. Mites ne, jotka täällä töissä käyvät? Kuka niitä ajattelee, 30 minuutin matka muuttuu äkkiä yli tunnin matkaksi ja auto alkaa kiinnostaa.
Lopetan bussiharrastuksen, koska jatkossa Tampereen kaupungin joukkoliikenteellä on vain näitä isoja, tunteettomia, kasvottomiakin, isoja liikennöitsijöitä. Paunu on jättänyt jo nyt kierroksia välistä. Nyt uskon vahvasti, että eivät tule enää kilpailutuksiin osallistumaan. Periviidan säestyksellä kilpailua rajoitetaan tässä kaupungissa niin, että vain rahalla ja koolla on välii. Mutta onko koolla oikeasti väliä? Susta tuntui, että teit hyvän päätöksen. Muita lainataksesi, kunnon bussimurros alkoi Paunulaisista.
Paunulaisiini myös loppuu. On varmaa, että yhtäkään Paunua ei 2026 enää Nyssellä liiku. Siihen on minun hyvä lopetella busseilla harrastamisiani, samalla kausikortin omistajas jäisi eläkkeelle, joten en sen jälkeen tulisi saamaan silloin tällöin niitä rajattomia bussimatkojas. Siitä olet varma, että kun jään bussiharrastuksesta eläkkeelle, tulenpa muistamaan tämänkin hetken ikuisesti. Kiitos paljon Paunulle siitä, että viimeisin auto linjalla oli 156. On iästään huolimatta hieno auto ja toi muistoa Pirkkalasta. #156, on aika tulla takaisin Nokialle.
Kommentit