Paunun alasajo, harrastus on siinä

Moi, on painavaa asiaa. Aloitat bussiharrastuksen Väinö Paunu Oy:n innoittamana, ja nyt kun firmaa enää ole olemassakaan, lopetan bussiharrastuksen jo Väinö Paunu Oy:n lopetuspäätökseen. Kävin vielä kerran Loimaalla, sielläkin stressitesti odotti. Saapuu sähköposti, kirjeen mukaan Mastercard-korttini lopetetaan huhtikuussa, mutta onneksi S-pankki oli lähellä ja tulin juttusille Loimaan Prismaan. Siellä ei tiedetty tarkkaa syytä lopetukselle, mutta Coinmotion on mahdollisesti keskittymässä sijoituksiin.

Mikäpä siinä, virkailija tuumi ja täytti korttihakemuksen. "Kyllä toisen kortin meiltäkin saa!", hän nauraa. Miksi käytän kahta korttia? Moni on sitä ihmetellyt. Vastaus voi tuntua niin monimutkaiselta, mutta tässä ei ole mitään monimutkaista. S-tilini budjetti on minulla vain pakollisiin menoihin, siellä on 200 euroa kuukausittain vuokran jälkeen. Budjetoinnin aktivistina painotan, että myös hupirahoja tarvitaan, jotta budjetointi ei olisi tylsyyttä vain. Satanen riittää siinä kuukaudessa, toiselle kortille.

Kannattaako lukemista jatkaa?

  • Artikkelissa kirjoittaja, melko intohimoinen bussifani, kuvailee nyt kuinka hänen rakkautensa bussimatkustukseen on kulminoitunut päätökseensä Loimaalla. Hän aloittaa kertomalla, kuinka bussit ovat olleet tärkeitä, tarjoten väylän uusiin kulmiin, ihmisiin ja juttuihin matkan varrella.
  • Kirjoittaja kertoo erityisistä bussimatkoista, joilla hän on ollut ja jakaa tarinoita. Muistoja, joita on kerännyt vuosiensa varrella. Hän mainitsee myös suosikkireitin ja bussiyhtiön, kuten Loimaan tiehaaroille ja Väinö Paunu Oy, mikä on tarjonnut aivan unohtumattomiakin matkakokemuksia.
  • Lopuksi kirjoittaja pohtii, miksi hän on päättänyt lopettaa bussifanin matkansa juuri Loimaalle. Hän kertoo, että vaikka rakkaus busseihin ei ole vielä kadonnut, Väinö Paunu Oy on. Prioriteetit ja elämäntilanteet ovat siten muuttuneet ja hän on kiitollinen viimeisestä matkastaan tiehaaralta.
  • Väätäinen kiittää Väinö Paunu Oy:tä upeasta päätösjuhlasta, joka täytti ison linja-autoaseman kuvaajilla, harrastajilla ja faneilla. Hän tuntee surua ja onnea lopettaessaan bussiharrastuksensa, joka alkoi ja päättyy Paunun kanssa. Hän kertoo, ettei jatka, eli matkusti yhtiön alasajoon asti.
  • Artikkeli päättyy kiitoksiin hyville penkkinaapureille ja monille kuljettajille, jotka ovat tehneet hänen matkoistaan ikimuistoisia. Hän toivoo, että lukijat löytävät omat intohimonsa ja nauttivat matkasta, oli se sitten bussilla, junalla, hiihtäen, ratikassa, laivalla, kävellen tai muulla tavalla.

Tämä tiivistelmä on luotu tekoälyn avulla.

Väinö Paunu Oy jätti 11.2.24 viimeistä kertaa Loimaalle. Sattui kovasti sydämeen. Muisti nimittäin myös ensimmäisen laskeutumisen sinne tiehaaroilla, sattui olemaan sama naiskuski. Miten se voi olla niin, että sekä ensimmäisenä että viimeisenä laskeutumisena sama naiskuski? Onneksi radiovalikoima hipoi nollaa ja kuulokkeista tuli The Fix (S3RL Remix), olin itkeä onnesta. Tämä on niitä muistoja, joita muistetaan pitkään. Upein naiskuski ja hetki sitten huumorimies latasi seurassa parasta huumoria.

Et kuunnellut koko matkana edm-musiikkia, koska miehen kanssa pyörä luisti ja nyt kuljettaja oli hyvin mukana. Hän ei oikein tiennyt jäisikö OnniBus.comille, koska Paunulla on esimerkiksi aikataulut sellaisia, että työhyvinvointi toteutuu. Näinkö ei kuulemma ole kilpailijalla. Uutena työntekijänäsi siitä olisi paha valittaa, jos on parempaan tottunut. Saa nähdä moniko jatkaa Onnibussien leivissä, jos arjen stressiä ajoon haluaa, sitä saa Nysseltäkin. Moni olisi laittanut hakemuksia jo TKL:lle, samaa rallia.

Paunun viimeiset lähdöt 11.2.24, väki on nyt liikkeellä

Ihmiset ajattelivat omia etuja aina, vain supernuukana ja ääriminimalisteina en yritä säästää ihan kaikesta. Esimerkiksi olen nyt vuosia suosinut paikallisliikenteessä vain Paunun vuoroja. Onnibussieni hyvätkin euron tarjoukset on sivuutettu, jotta Paunuja savustettaisi siitä pihalle. Olen nähnyt sen omin silmin kuinka täydet Paunut ovat muuttuneet pikavuoroillasi väljiksi. Se tuntui siltä, että suurimmalle osalle oli tärkeintä edullisin hinta, ei tarjonnan monipuolisuus. Saitte mitä tilasitte, on varoitettu.

Saavu viimeisenä ajopäivänä Tampereen linja-autoasemalle bussilla ja ällisty. Niin paljon väkeä ei mene OnniBus.comin bussiin ja Paunun lähtölaiturille on leipäjonon pituinen jono. Hyvä on, mutta me kaikki mahduttiin Turkuun, ensimmäiset lähtivät tosin Urjalassa ja toinen Loimaalla. Voit arvata, kuka jäi Urjalassa ja kuka Loimaan tiehaaroilla. Et sinä ainakaan! Se tuntui niin uskomattomalta, että Paunu lopettaa, vaikka Helsingin vuoroon kaikki halukkaat eivät ole edes mahtuneet kyseisinä päivinäkin.

Naiskuljettaja lohduttaa, Loimaalle ajetaan ja 25.2.24 asti! Pitääpä tässä huomioida, että ajot ovat loppuajan OnniBus.comin hoidossa, joten raha valuisi kilpailijoille. Paunun firmakin lakkasi olemasta virallisesti 12.2.24, mutta busseja ei vielä voida maalata OnniBusin FLEX-väreihin. Kyrön mummoille on myös asiaa, vaikka Koiviston Auto ei ole täysin unohtanut sinua, Kyrön ja Mellilän kautta kulkevat Flex-vuorot ovat jatkossa vain murto-osa aiemmista Paunun vuoroistasi. Hyviä lähteä liikkeelle.

"Music is your drug and this is your fix"

Minusta oli kivaa tavata tosiasia, että ihmiset ovat löytäneet taas Paunun kyytiin. Se ei enää tässä vaiheessa paljoa firmaa auta, kun on vuosikausia aiheuttanut Paunun alasajon ostamalla matkalippuja markkinahäiriköltä polkuhintaan. Nyt aikataulut ovat julki, ja näyttäisi siltä, että Koiviston Autosi ajaa esimerkiksi Turkuun tunnin tai parin välein. Siihen väliin olisi vaikeaa tulla kilpailemaan. Monopoli on näin ollen varmistunut. Vaikka kuinka pisti lukuisia bloggauksia Paunusta ja sen historiasta, loppu.

Toivottavasti maksaisivat euron varausmaksun Paunun pikavuoroliikenteen ostamisessa lopuksi! Matkahuollolta on voinut ostaa kaikkia Paununkin kyytejä ilman varausmaksuja, nytkin. Tuo oli sitten viimeinen Nettilippu, minkä tilasin Loimaan tiehaaralle Matkahuollon verkkokaupasta. Shokki ihanko illalla, kello olisi jälleen kerran 21.00 ja saapastelen Loimaan tiehaaralle ajoissa, pian ajavaan Paunuun kello 21.13. Yllätykseksi näkee tytön, hän oli ihan paniikissa kello 21.16 samalla pikavuoropysäkillä.

Mikä hätänä, sitä kyseli. "Mun on päästävä Loimaalta pois kaupunkiin, eikä bussia näy tai kuulu!", itkevinään oli 16-vuotias. No jopas nyt, aina sieltä on Paunu tullut, tulee varmasti nytkin. Pysäytämme paunulaisen, pilkkopimeässä kello 21.19, ja kravattimies kyselee: "Väätäinen? Paikka on D rivillä kaksi, tervetuloa!" ja sitten hän myy kilpailukykyisen nuorisolipun Tampereelle. Auto olisi #75. Tampereella ollaan aikataulujen mukaan. Perällä #100, Helsingistä. Bussit varikolle töötäten, Onnibussin tieltä.

Pirkkalassa puita kaadetaan, siis Hirvikosken kierros

Kiitos mahtavista päätösjuhlista ja Väinö Paunu Oy:lle! Se oli aivan upea suoritus ammattilaisilta, surin ja olin samalla onnellinen. Koko linja-autoasema täyttyi kuvaajista, harrastajista ja bussifanista, joka lopettaa samalla koko bussiharrastuksensakin. Ilman niitä Paunuja ei ole pienintäkään edellytystä jatkaa, aloitin harrastuksen Paunuun ja osaan lopettaa sen siihen. Jouduit lunastamaan lupauksia, että menen Paunun kyydissä yhtiön konkurssiin asti. Mikään muu ei siitä vie. Se vaati vain selkärankaa.

Pirkkala, ei voi olla tietämättä miksi. Jyri muuttanee maaseudun antimiin Tampereeltasi, ja kaikki olikin erinomaista 2012 hetken, kunnes jokin päättäjissä muuttui selkeästi. Tämä on jo ainakin kolmas kerta kun kotiseutuni muuttuu tappiokseni. Ensinnäkin, rakennettiin Jasperintie, teollisuusalueitakin. Se vei erakon rakastamaa metsää ja kaatoi minulle tutuiksi tulleita puita. Menet katsomaan niitä puita, näen vain muistoja niistä, kuluttamalla kenkiä tylsällä asfaltilla vain yritysviidakoissa uimahalliin.

Missä siellä on uimahalli, kaksitoista vuotta asuneena en löydä vieläkään. Olisi toivonut Pirkkalan kunnalta uimahallia, jotta voisimme harrastaa uintia. Mutta olet sitä mieltä, että kuka niitä kaipaa. En edes halua mennä enää metsään, koska parhaillaan siellä kaadetaan puita. Niin pitkään olen odottanut sinua, Kurikkakallion teollisuusalue! Pääsisitpä uimaan, uimahalliin. Onko koko Pirkkalan tulevaisuus siinä, että meillä on jatkossa peltihallejasi lentoasemalta Partolaan ja mihin kuntalaisina unohdut?

Loimaalla tutustuin Hirvikosken kylääni

Surullista on se, että tapahtuuko vain alle kahden kilometrin päästä kotoasi: tänään, eli puhutaan lähimetsästä. Lopettakaa ne helvetin hakkuut saman tien, rakentakaa uimahalli. Siinä olisi ideaa, niin ei tarvitsisi sitäkään Hirvikosken kyliltäni metsästää. Se oli koko reissun pointti, sen lisäksi nautiskelit viimeisistä Paunun lähdöistä. Menin sinne kylälle eri reittiä ja rakastuin. Maisemat olivat niin hienoja, ja Loimijoki oli vieressä siinä. Kaupunkia, teollisuutta ja puuta. Autojakin meni yksi, silloin tällöin.

Uusien teollisuusalueiden tekeminen Pirkkalaan sopii huonosti siihen, että lyhyelläkin iltalenkillä huomaan vieläkin nykyisten teollisuusalueiden ahdingon. Paikkoja on tyhjillään ja myyntigurut kaikki odottavat soittojanne, tyhjiin teollisuustiloihin liittyen. Muistan nyt puhelinnumerot ulkoa, sen verran pitkään niitä on tullut nähtyä tässä kuitenkin. En todellakaan suosittelisi Pirkkalaa oikein kenellekään, kauppareissuun ostat Nysse-liput, nekin kallistuvat viisi prosenttia toukokuussa. Tampere juhliisi.

Tampere on ymmärtänyt, miten hölmöjä Pirkkalan päättäjät ovat. Partola on nimittäin Pirkkalan juhla. Kauppojen keskittymä, mutta se sijaitsee vähän väärällä paikalla. Tampere on siksi kaavoittanut koko Härmälän kerrostaloiksi ja tulevat meille kaupoille. Pirkkalalaiset autoillansa, busseillansakin tai fillareillansa samoille kaupoille jopa yli 11 kilometrin päästä, koska Partola on Pirkkala, mutta palvelee rajalla. Ekologista, lähikauppa tyhjää taskun. Myykää ostohelvetti Tampereelle, tulee Punkalaidun.

Bussiharrastus loppui, Paunun kanssa samaan aikaan

Pirkkalan lähimetsän kaatamiset juuri sotisi sitäkin vastaan, että EU:ssa käsitellään parasta aikaa luonnon ennallistamisasetusta. Asetus hyväksytään EU:ssa ensi kuussa. Kuinka meidän Pirkkala aikoo pestä kädet ja kasvoja? Siinä olennaisimmat syyt, miksi mietit paljon muuttoa. Pirkkala näkee edelleen tontteja metsässä. Toinen syy on kaavoitus asuinalueellani, sinne pelloille tulisi lähivuosina puistoa ja rakentamista. Mitä vikaa pellossa? Miksi niistä pitää hankkiutua eroon? Et tykkää tästä, sorit siitä!

Loimaalla peltoja riittää. Liityitte Nysseen, maankuulu Paunun palvelu säilyi ja hinnatkin laskivat. Ajasta on jo kymmenen vuotta ja Nokian yhteydet ovat huonontuneet vain, Pirkkalan sisäiset yhteydet aivan olemattomia ja Koiviston Autolla kalusto vaatisi uusintaa. Sitä paitsi ne hinnatkin alkavat olla jo niin kalliita, että on helpompaa valita polkupyörä ja lopettaa tämä bussiharrastus viimeiseen Paunuun kaiketi. Paunun bussiliike on Pirkanmaalla käsite myös tulevaisuudessa, muistoja muistetaan aina.

Loimaalla bussiharrastajan oli vaikeata olla kuvaamatta, Vuorisen busseja. Kyöstille kävelin vuosia, nauttiakseni Paunun harvoista kyydeistä, mutta loputkin vietiin sitten. Viimeisellä ajolla meni suoraan tunteisiin, kun taulu sanoi Päätepysäkki / Last stop, kirjaimellisesti ja yhtiön viimeisellä seikkailullaan Pirkkalaan. Ainoana matkustajana hyvästelen Tampereen seudun parasta kalustoa tovin ja valmistelen sisimmissäni kokemaan sen lopullisen tuomion. Paunun tarina on kirjoitushetkessä virallisesti ohi.

Paunun viimeinen saapuminen, 05.06.22

Pyynikin uimahallista en nyt pidä, koska asiakkaat olivat siellä huonoa. Siis, tosi moni asiakas on kilpauimareita ja hän suuttuu, jos olet hidas uimari. Altaita on yhtä mallia ja se on alusta loppuun tosi syvä, joten en uskalla siellä uidakaan. Jouduin uimaan syvissä altaissa aina niin, että saan tarvittaessa jostakin kiinni, mutta se pistää ne kilpauimarit vihaiseksi äkkiä. Loimaalla ketään ei kiinnosta, kellään ei ole kiire. Hallini parempi, pääallas on vain kaksi metriä syvä, joten niin uskaltaa uida miten vain.

Heikko, joten mitään 50 metrin superratoja en jaksaisi uida. Alusta loppuun, mutta Loimaan hallin vain 25 metrin allas hoitui ehkä 15 metriini ilman että lihas väsyy, ja olisi pakko huilata kiinnittymällä reunaan. Pirkkala hei, kyllä minä uimahallissa kävisin. Mutta ei se voi olla niin, että täytyy lähteä ensin jonnekin Nokialle uimaan, tänne ei edes busseja kulje hyvin. Tampereella otettiin käyttöön: rajattomat vuosirannekkeet ja isä kertoi, että siellä on aikalailla ruuhkaa. Erakko skippaa unelmauinnit täysin.

Voi ajatella tulevan bussilla ihan aamuilla, mutta eläkeläiset saavat tuolloin ilmaiset uinnit, joten ruuhkaa on silloinkin. Tällä hetkellä en edes harrasta bussejasi, mutta käyt toistaiseksi vielä Loimaalla uimassa, siellä sinut kohdataan ihmisenä. Pahoittelen vaivastani, Pyynikin uimahallin nopeat uimarit, kävin siellä ensimmäistä ja viimeistä kertaa vuonna 2019. En mahda sille mitään, jos bussiharrastajana ei vielä osaa uida. Pirkkala ja pääset talveksi harjoittelemaankaan, kun joku yritysalue on tärkeintä.

Coinmotion lopettaa Mastercardini, S-pankista jatkot

Loimaan uimahalli on hyvä vanha, mutta se toimi. Forssassa olisi sitten Vesihelmi, joten kyllähän Forssaakin mietin jo kovasti tulevaksi asuinpaikakseni. Selvää on, että kauaa en Pirkkalassa jouda enää asumaan. Tuo paikka on peltihalleille, koska mikään muu kunta ei vihaa niin paljon pirkkalalaisia kuin Pirkkala itse tarjoamalla palvelutkin tamperelaisille. Perustelivat tätä aikoinaan myynnillä ja kasvulla, mutta auttavatko numerot siihen, kun joka kerta vituttaa lähteä kaupoille kunnan toiselta puolen?

Jos uimahalli tulee, niin sekin löytää Partolaan. Mistä asiakkaat oikein tulvisivat? Siellä oli kamala stressitesti nyt Vesihovillakin joo, kun ostin sieltä viattoman limsani kassalta uinnin päätteeksi, limsa maksoi kolme euroa Mastercardilla. Avasin sähköpostini ja verenpaine nousi. Mastercard suljetaan 12. huhtikuuta 2024! Aluksi luulin sitä roskapostiksi, enkä uskaltanut klikata edes linkkiä, mutta kun olen kyseisen firman asiakas. Linkkiä klikkaamatta kirjaudun verkkopankkiin ja lähetän viestin asiasta.

"Hei, valitettavasti viestit pitää paikkansa, eli 60 päivän kuluessa Mastercard lopettaa yhteistyön kanssamme ja joudumme korttitarjoaman lakkauttamaan, sen vuoksi myös sinunkin kortti joudutaan sulkemaan!", asiakaspalvelu vastaa. Onneksi sattui olemaan S-pankki auki Loimaalla, joten sain sieltä toisen Debit-kortin kyseistä käyttöä varten. Siinä oli myös esimerkki miten sitä korttia käytät, maksan esimerkiksi hupirahasta limsat uinnin päätteeksi, koska et koe pakollisina S-käyttötilien menoina.

Mastercard suljetaan, kiireesti S-pankkiin

Se kaikki menee S-huvitustililtä ja siihen kytkeytyvältä kortilta. Sata euroa kuussa, jo 1 200 euroa vuodessa, ei tarvitse katua menojakaan jälkikäteen: mutta jos rahoja juodaan viinaan, niin enempiä ei saa. Useimmiten veloitan sieltä juurikin noita herkkuja, jatkossa ehkä junalippuja sekä muiden muassa kahvilaan pistäytymisiä pyörän selästä Varsinais-Suomeen asti. Paunu on loppunut, joten nyt minulla on oma Paunulainen, maastopyörä. Kaksikymppiä säästi nyt, kun ei tarvitse nettilippuakaan ostaa.

Olit todellinen stressitesti. Ensin loppuikin Paunu, sitten Mastercard. Olit niin tyytyväinen siihen korttiin, että olisin käyttänyt sitä vuosienikin päästä. Kahden euron uusintamaksu kortin uusimiseen oli melko pieni hinta siitä, miten paljon iloa sai budjetointiin. Saiko eriteltyä helposti pakolliset menot elämää mullistavista huvitusmenoista. Ennen koko S-tili oli sotkuinen juurikin noiden kolmen, euron, viiden euron rivien jälkeen, mutta nyt S-tilillä on olennainen ja huvitustilillä rivikaupoilla elämää!

Budjetti on vuokran jälkeen 300 euroa. Se voi tuntua vähältä, mutta minulla ei tosiaan ole autoa ja työmatkakuluja. Sinun ei tarvitse juoda kaljaakaan paskaan oloon nykyelämästä, minkä osaltaan myös jatkuva stressi työrupeamista ja oravanpyörästä aiheuttaa. Kun nämäkin häiriötekijät poistaa, et halua edes Malediiveille, jos sinne kyseisellä hupirahallani edes pääsee. Onneksi elämäni on lähiluonnossa ja jos Pirkkala ilon vie, niin luontoa kohtaan muuallakin. 200 pakolliset, 100 hupiin, tonni muuttoon!

Yhteenveto: tamperelaiset, mihin on kamalaa kiirettä

Palaan sieltä Loimaalta, menet seuraavanakin päivänä kaupunkiin, siis Tampereelle. Menin toki Länsilinjoilla, mutta minulla oli työkeikka silloin, ne tietysti hoidetaan pois alta. Rollaattorimummoa näkyi taas, hän ojentaa sukat. Pahoittelee, että sunnuntaina ei pystynytkään pysymään lupauksissaan. Hän oletti, että saa silloin etsittyä kotoa ne turhat Seiskat, joita ei enää jaksa roskiin viedä, mutta siellä hänelle tuli sukulaisia kylään. Monille saapui tieto Paunun lopetuksesta, karkaa edestäsi Loimaalle.

Ei stressiä nyt, Seiska saadaan hoidettua alta pois myöhemminkin. Oliko sitten ensi perjantai tai sunnuntai, kun olen taas Tampereella, ehkä nähdään. Mummo sanoi tuollakin jo, että miten ikäviä ne ihmiset ovat Tampereella, kun Lidlin kassoillakin huudetaan mummon hitaudesta. Siinä aloinkin heti laskea kolikoita ja sitten myyjän vaihtoraha, niin eiköhän siellä joku nisti huuda: mikä kestää, saatana. Muisteli siinä sitten Loimaan kassajonoja Prismalla, kukaan ei sanonut muille sanallakaan mitään.

Minulle oli se ja sama, kun kassa rupesi auttamaan edellistä asiakasta S-bonuksen aktivoinnissa. Selvisi lopulta, että bonuskortti on niin vanha, ettei se enää toimi. En sanonut sanaakaan, odottelinko vain. Sitten kun rupesin laskemaan käteistä ostokseen, perässä hiihtävä nuori vaan nauraisi: "Olisinpa minäkin niin tarkka!". Kassa ojentaa vaihtorahat ja lasken nekin. Kaikki odottavat vuoroaan, kiirettä ei näy maaseudulla missään. Tuntui, että tänne voi muuttaa. Jono kulki äkkiä, ja kaikilla on mukavaa.

Sitten luet blogia. Luit siitä, kun ihmeteltiin rollaattorimummon kanssa mauttomia ruokia? Et ole nähnyt mummoa kahteen kuukauteen ja luulin, että hän olisi kopsahtanutkin, mutta vain pari viikkoa sitten sanoin kuuluvasti siinäkö mummo. Siellä, missä hän on ollut nyt vuosikausia ottamassa henkeä kävelyitten lomassa. Mummo kaatui jouluksi portaissa ja oli vuodeosastolla viikkokaupalla. En voinut vastustaa, jatkoin keskusteluitasi. Löysinkö siellä Loimaalla maailman mauttomimman patongin.

Maksoiko 3,95, broileripatonki Kulman Keittiöstä: ei maistunut miltään. "Unohtivatko majoneesin! Laitanpa 30 % hyvitystä.", kassa mietti. Kaiketi, kyllä silläkin jo vähän makua saisi esiin. Ja seuraavalla kerralla ostin Loimaalla sen Maxi-patongin, joka vei kieleni mennessä. Enää viimeinen Paunun kyyti!

Martti Paunulle kiitos 15 vuoden ajoista niin Nyssessä kuin EB:llä. Saavuimme päätepysäkille.

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Hallitusohjelma iski kasvuseudulle

Näin tunnistat narsisteja vauhdilla

Ruuhkaa? Entä pirkkalalaisten arki

Ilta-alen löytöjä, budjetti piti jälleen

Ääriminimalisti omistaa 220 asiaa

Vuosi 2024 ostolakkoa, ostoksia

Kuusi vuotta S-pankin asiakkaana

Seitsemän kuukautta S-pankissani

Reklamaatiot, siisteys ja fillarihimo

Aika paketoida 2024, terveyshuolia