Paunun alasajo, bussiharrastus on siinä

Moi, on painavaa asiaa. Aloitin bussiharrastukseni Väinö Paunu Oy:n innoittamana, ja nyt kun firmaa ei ole enää olemassakaan, lopetan bussiharrastuksen Väinö Paunu Oy:n lopetuspäätökseen. Kävin vielä kerran Loimaalla, sielläkin stressitesti odotti. Saapuu sähköposti, kirjeen mukaan Mastercard-korttini lopetetaan huhtikuussa, mutta onneksi S-pankki oli lähellä ja tulin juttusille Loimaan Prismaan. Siellä ei tiedetty tarkkaa syytä lopetukselle, mutta Coinmotion on mahdollisesti keskittymässä sijoituksiin.

Mikäpä siinä, virkailija tuumi ja täytti korttihakemukseni. "Kyllä toisen kortin meiltäkin saat!", hän nauraa. Miksi käytän kahta korttia? Moni on sitä ihmetellyt. Vastaus voi tuntua niin monimutkaiselta, mutta tässä ei ole mitään monimutkaista. S-tilini budjetti on minulla vain pakollisiin menoihin, siellä on 200 euroa kuukausittain vuokran jälkeen. Budjetoinnin aktivistina painotan, että myös hupirahoja tarvitaan, jotta budjetointi ei olisi tylsyyttä vain. Satanen riittää tähän kuukaudessa, toiselle kortille.

Väinö Paunu Oy jätti 11.2.24 viimeistä kertaa Loimaalle. Sattuiko kovasti sydämeen. Muistit nimittäin myös ensimmäisen laskeutumisen sinne tiehaaroilla, sattui olemaan sama naiskuski. Miten se voi olla niin, että sekä ensimmäisenä että viimeisenä laskeutumisena sama naiskuski? Onneksi radiovalikoima hipoi nollaa ja kuulokkeista tuli The Fix (S3RL Remix), olin itkeä onnesta. Tämä on niitä muistoja, joita muistetaan pitkään. Upein naiskuski, ja hetki sitten huumorimies latasi kanssasi hyvää huumoriakin.

En kuunnellut koko matkana edm-musiikkia, koska miehen kanssa pyörä luisti ja myös kuljettaja oli hyvin mukana. Hän ei oikein tiennyt jäisikö OnniBus.comille, koska Paunulla on esimerkiksi aikataulut sellaisia, että työhyvinvointi toteutuu. Näinkö ei kuulemma ole kilpailijalla. Uutena työntekijänäsi siitä olisi paha valittaa, jos on parempaan tottunut. Saa nähdä moniko jatkaa Onnibussien leivissä, jos arjen stressiä ajoon haluaa, sitä saa Nysseltäkin. Moni onkin laittanut hakemuksia jo TKL:lle, samaa rallia.
Paunun pikavuoro Tampereelta Helsinkiin oli kiireetön ja sen lisäksi kuljettajilla oli tauko Helsingissä, ennen seuraavaa paluurupeamaa. Onnibusseilla kuljettajat ajavatkin nonstop ennen isompaa taukoa.
Paunulla oli joka lähdön päätteeksi taukoa ja isompi tauko normaalisti. Voisi sanoa, että hyvin harvaa Paunun kuljettajaa tulee Onnibussin ralli kiinnostamaan. Työntekijöistä viisi! Asiakas, hyväksynkö!

Kuljettajani vitsaili joo, että Paunu on hyvä firma, koska hän sai viikkoja sitten tuliterät työvaatteet.

Paunun viimeiset lähdöt 11.2.24, väki on nyt liikkeellä

Ihmisetkö ajattelevat omia etuja näin, vain supernuukana ja ääriminimalisteina en yritä säästää ihan kaikesta. Esimerkiksi olen nyt vuosia suosinut paikallisliikenteessä vain Paunun vuoroja. Onnibussieni hyvätkin euron tarjoukset on sivuutettu, jotta Paunuja savustettaisi siitä pihalle. Olen nähnyt sen omin silmin kuinka täydet Paunut ovat muuttuneet pikavuoroillasi väljiksi. Se tuntui siltä, että suurimmalle osalle oli tärkeintä edullisin hinta, ei tarjonnan monipuolisuus. Saitte mitä tilasittekin, on varoitettu.

Saavun viimeisenä ajopäivänä Tampereen linja-autoasemalle bussilla ja ällistyn. Niin paljon väkeä ei mene OnniBus.comin bussiin ja Paunun lähtölaiturille on leipäjonon pituinen jono. Hyvä on, mutta me kaikki mahduttiin Turkuun, ensimmäiset lähtivät tosin Urjalassa ja toiset Loimaalla. Voit arvata, kuka jäi Urjalassa ja kuka Loimaan tiehaaralla. Et sinä ainakaan! Se tuntui niin uskomattomalta, että Paunu lopettaa, vaikka Helsingin vuoroon kaikki halukkaat eivät ole edes mahtuneet kyseisenä päivänäkin.

Naiskuljettaja lohduttaa, Loimaalle ajetaan 25.2.24 asti vielä! Pitääpä tässä huomioida, että ajot ovat loppuajan OnniBus.comin hoidossa, joten raha valuisi kilpailijoille. Paunun firmakin lakkasi olemasta virallisesti 12.2.24, mutta busseja ei vielä voida maalata OnniBusin FLEX-väreihin. Kyrön mummoille on myös asiaa, vaikka Koiviston Auto ei ole täysin unohtanut sinua, Kyrön ja Mellilän kautta kulkevat Flex-vuorot ovat jatkossa vain murto-osa aiemmista Paunun pikavuoroista. Hyviä lähteä liikkeelle.

"Music is your drug and this is your fix"

Minusta oli iloista tavata tosiasia, että ihmiset ovat palanneet Paunun kyytiin. Se ei kuitenkaan tässä vaiheessa paljoa firmaa auta, kun on vuosikausia aiheuttanut Paunun alasajon ostamalla matkalippuja markkinahäiriköltä polkuhintaan. Nyt aikataulut ovat julki, ja näyttäisi siltä, että Koiviston Autosi ajaa esimerkiksi Turkuun tunnin tai parin välein. Siihen väliin olisi vaikeaa tulla kilpailemaan. Monopoli on näin ollen varmistunut. Vaikka kuinka yritti, lukuisia blogauksia Paunusta ja sen historiasta, kaaduit.

Toivottavasti maksoivat edes euron varausmaksun Paunun pikavuoroliikenteen ostamisessa lopuksi! Matkahuollolta on voinut ostaa kaikkia Paununkin kyytejä ilman varausmaksuja, nytkin. Tuo oli sitten viimeinen Nettilippu, minkä tilasin Loimaan tiehaaralle Matkahuollon verkkokaupasta. Shokki ihanko illalla, kello olisi jälleen kerran 21.00 ja saapastelen Loimaan tiehaaralle ajoissa, pian ajavaan Paunuun kello 21.13. Yllätykseksi huomaa tytön, hän oli ihan paniikissa kello 21.16 samalla pikavuoropysäkillä.

Mikä hätänä? Sitä kyseli. "Minun on päästävä Loimaalta pois kaupunkiin, eikä bussia näy tai kuulu!", 16-vuotias oli itkevinään. No jopas nyt, aina sieltä on Paunu tullut, tulee varmasti nytkin. Pysäytämme paunulaisen, pilkkopimeässä kello 21.19, ja kravattimies kyselee: "Väätäinen? Paikka on D rivillä kaksi, tervetuloa!" ja sitten hän myy kilpailukykyisen nuorisolipun Tampereelle. Auto olisi #75. Tampereella ollaan aikataulujen mukaan. Perällä #100, Helsingistä. Bussit varikolle töötäten, Onnibussieni tieltä.

Pirkkalassa puita kaadetaan, siis Hirvikosken kierros

Kiitos mahtavasta päätösjuhlasta, hei Väinö Paunu Oy:lle! Se oli aivan upea suoritus ammattilaisilta, surin ja olin samalla onnellinen. Koko linja-autoasema täyttyi kuvaajista, harrastajista ja bussifanista, joka lopettaa samalla koko bussiharrastuksensakin. Ilman niitä Paunuja ei ole pienintäkään edellytystä jatkaa, aloitin harrastukseni Paunuun ja myös lopetan sen siihen. Pirkkalassa tulee tietää, että samalla kun käyt Loimaalla, en käy siellä vain huvin vuoksi kuluttamassa kenkiä. Etsin tulevaa asuinpaikkaa!

Pirkkala ei voi olla tietämättä miksi. Luulin muuttaneeni maaseudun antimiin Tampereelta, ja kaikki olikin erinomaista 2012 hetken, kunnes jokin päättäjissä muuttui selkeästi. Tämä on jo ainakin kolmas kerta kun kotiseutuni muuttuu tappiokseni. Ensinnäkin, rakennettiin Jasperintie, teollisuusalueitakin. Se vei erakon rakastamaa metsää ja kaatoi minulle tutuiksi tulleita puita. Mene katsomaan niitä puita, näen vain muistoja niistä, kuluttamalla kenkiä tylsällä asfaltilla niissä yritysviidakoissa uimahalliin.

Missä täällä on uimahalli, kaksitoista vuotta asuneena et löydä vieläkään. Olisipa toivonut Pirkkalan kunnalta uimahallia, jotta voisimme harrastaa uintia. Mutta olet sitä mieltä, että kuka niitä kaipaa. Et edes halua mennä enää metsään, koska parhaillaan siellä kaadetaan puita. Niin pitkään olen odottanut sinua, Kurikkakallion teollisuusalue! Pääsisitpä uimaan, uimahalliin. Onko koko Pirkkalan tulevaisuus siinä, että meillä on jatkossa peltihalleja lentoasemaltakin Partolaan ja mihin kuntalainen unohtuu?

Loimaalla tutustuin Hirvikosken kylääni

Surullisinta on se, että tapahtuuko vain alle kahden kilometrin päästä kotoani: tänään, eli puhutaan lähimetsästä. Lopettakaa ne helvetin hakkuut saman tien, rakentakaa uimahalli. Siinä olisi ideaa, niin ei tarvitsisi sitäkään Hirvikosken kyliltäni metsästää. Se oli koko reissun pointti, sen lisäksi nautiskelit viimeisistä Paunun lähdöistä. Menin sinne kylälle eri reittiä ja rakastuin. Maisemat olivat niin hienoja, ja Loimijoki oli aina vieressä. Kaupunkia, teollisuutta ja puitakin. Autojakin meni yksi, silloin tällöin.

Uusien teollisuusalueiden rakentaminen Pirkkalaan sopii huonosti siihen, että jo lyhyellä iltalenkillä huomaan vieläkin nykyisten teollisuusalueiden ahdingon. Paikkoja on tyhjillään ja myyntigurut kaikki odottavat soittojanne, tyhjiin teollisuustiloihin liittyen. Muistan nyt puhelinnumerot ulkoa, sen verran pitkään niitä on tullut nähtyä tässä kuitenkin. En todellakaan suosittelisi Pirkkalaa oikein kenellekään, kauppareissuun tarvitset Nysse-lipun, nekin kallistuvat viisi prosenttia toukokuussa. Tampere juhlii.

Tampere on ymmärtänyt nyt miten hölmöjä Pirkkalan päättäjät ovat. Partola on nimittäin Pirkkalan juhla. Kauppojen keskittymä, mutta se sijaitsee vähän väärällä paikalla. Tampere on siksi kaavoittanut koko Härmälän kerrostaloiksi ja tulevat meille kaupoille. Pirkkalalaiset autoillansa, busseillansakin tai fillareillansa samoille kaupoille jopa yli 11 kilometrin päästä, koska Partola on Pirkkala, mutta palvelee Tampereen rajalla. Myykää vaikka koko Partola sinne, tehdään Pirkkalasta vaikka omin Punkalaidun!

Bussiharrastus loppui, Paunun kanssa samaan aikaan

Pirkkalan lähimetsän kaataminen juuri nyt soti sitäkin vastaan, että EU:ssa käsitellään parasta aikaa luonnon ennallistamisasetusta. Asetus hyväksytään EU:ssa ensi kuussa. Kuinka meidän Pirkkala aikoo pestä kädet ja kasvoja? Siinä olennaisimmat syyt, miksi mietit paljon muuttoa. Pirkkala näkee edelleen tontteja metsässä. Toinen syy on kaavoitus asuinalueellani, sinne pelloille tulisi lähivuosina puistoa ja rakentamista. Mitä vikaa pelloissa? Miksi niistä pitää hankkiutua eroon? En tykkää yhtään, sori siitä!

Loimaalla peltoja riittää. Liityimme Nysseen, maankuulu Paunun palvelu säilyi ja hinnatkin laskivat. Ajasta on jo kymmenen vuotta ja Nokian yhteydet ovat huonontuneet vain, Pirkkalan sisäiset yhteydet aivan olemattomia ja Koiviston Autolla kalusto vaatisi uusintaa. Sitä paitsi ne hinnatkin alkavat olla jo niin kalliita, että on helpompaa valita polkupyörä ja lopettaa tämä bussiharrastus viimeiseen Paunuun kaiketi. Paunun bussiliike on Pirkanmaalla käsite edelleenkin, vaikka sitä ei ole enää ollut olemassa.

Loimaalla bussiharrastajan oli vaikeata olla kuvaamatta, busseja. Se sai miettimään esimerkiksi sitä, että Pirkkalassa lähimpään uimahalliin on kilometrikauppaa. Kuka lähteekin uimahalliin busseilla, jos esimerkiksi Tesoman uimahalliin linjalla 8 bussimatkaan saa varata tunnin? Niinkö, kävely toki päälle, sillä mikään Nysse-bussini ei hae sinua kyytiin pihalta. Okei, joskus taannoin onnistui, kun pysäyttelin Paunut epävirallisesti postilaatikolla. Ei onnistu enää. Hirvikosken kämpällä uimahalli olisi vieressä.

Martti Paunulle kiitokset bussimuistoista

Pyynikin uimahallistasi en edes pidä, koska asiakkaat olivat siellä huonoja. Siis tosi moni asiakas on kilpauimareita ja hän suuttuu, jos olet hidas uimari. Altaita on yhtä mallia ja se on alusta loppuun tosi syvä, joten en uskalla siellä uidakaan. Jouduin uimaan syvissä altaissa aina niin, että saan tarvittaessa jostakin kiinni, mutta se pistää ne kilpauimarit vihaiseksi äkkiä. Loimaalla ketään ei kiinnosta, kellään ei ole kiire. Hallikin parempi, pääallas on vain kaksi metriä syvä, joten siellä uskallat uida miten vain.

Olet heikko, joten mitään 50 metrin superratoja en jaksa uida alusta loppuun, mutta Loimaan hallin vain 25 metrin allas hoitui ehkä 15 metriini ilman että lihas väsyy, ja olisi pakko huilata kiinnittymällä reunaan. Pirkkala hei, kyllä minä uimahallissa kävisin. Mutta ei se voi olla niin, että täytyy lähteä ensin jonnekin Nokialle uimaan, jonne ei edes busseja kulje hyvin. Tampereella otettiin käyttöön: rajattomat vuosirannekkeet ja isäni kertoi, että siellä on aikalailla ruuhkaa. Erakko skippaa unelmauinnit täysin.

Voisi ajatella tulevasi bussilla vaikka aamulla, mutta eläkeläiset saavat tuolloin ilmaiset uinnit, joten ruuhkaa on silloinkin. Tällä hetkellä en edes harrasta bussejasi, mutta käyt toistaiseksi vielä Loimaalla uimassa, siellä sinut kohdataan ihmisenä. Pahoittelen vaivastani, Pyynikin uimahallin nopeat uimarit, kävin siellä ensimmäistä ja viimeistä kertaa vuonna 2019. En mahda sille mitään, jos bussiharrastajana en osaa uida hyvin. Pirkkalassa pääse talvisin harjoittelemaankaan, kun joku yritysalue on tärkeämpi.

Coinmotion lopettaa Mastercardini, S-pankista jatkot

Loimaan uimahalli on ehkä vanha, mutta se toimii. Forssassako olisi sitten Vesihelmi, joten kyllähän Forssaakin mietin jo kovasti tulevaksi asuinpaikakseni. Selvää on, että kauaa en Pirkkalassa jouda enää asumaan. Tuo paikka on peltihalleille, koska mikään muu kunta ei vihaa niin paljon pirkkalalaisia kuin Pirkkala itse tarjoamalla palvelutkin tamperelaisille. Laittaisivat edes keskustan valaistuksen kuntoon, tukkukaupallakin ledivaloa pimeänä. Uusivat pylväät, mutta osa ei syty enää, korjautuuko itsestään.

Jos uimahalli tulee, niin sekin rakentuu Partolaan. Mistä asiakkaat oikein tulisivat? Siellä oli kamala stressitesti nyt Vesihovillakin joo, kun ostin sieltä viattoman limsani kassalta uinnin päätteeksi, limsa maksoi kolme euroa Mastercardilla. Avasin sähköpostini ja verenpaine nousi. Mastercard suljetaan 12. huhtikuuta 2024! Aluksi luulin sitä roskapostiksi, enkä uskaltanut klikata edes linkkiä, mutta kun olen kyseisen firman asiakas. Linkkejä klikkaamatta kirjaudun verkkopankkiin ja lähetän viestin asiasta.

"Hei, valitettavasti viesti pitää paikkansa, elikkä 60 päivän kuluessa Mastercard lopettaa yhteistyön kanssamme ja joudumme korttitarjoaman lakkauttamaan, sen vuoksi myös sinunkin kortti joudutaan sulkemaan!", asiakaspalvelu vastaa. Onneksi sattui olemaan S-pankki auki Loimaalla, joten sain sieltä toisen Debit-kortin kyseistä käyttöä varten. Siinä oli myös esimerkki miten sitä korttia käytät, maksan esimerkiksi hupirahasta limsat uinnin päätteeksi, koska et koe sitä pakollisena S-käyttötilin menona.

Mastercard suljetaan, kiireesti S-pankkiin

Se kaikki menee jo S-huvitustililtä ja siihen kytkeytyvältä kortilta. Sata euroa kuussa, jo 1 200 euroa vuodessa, ei tarvitse katua menojakaan jälkikäteen: mutta jos rahoja juodaan viinaan, niin enempiä ei saa. Useimmiten veloitan sieltä juurikin noita herkkuja, jatkossa ehkä junalippuja sekä muiden muassa kahvilaan pistäytymisiä pyörän selästä Varsinais-Suomeen asti. Paunu on loppunut, joten nyt minulla on oma Paunulainen, maastopyörä. Kaksikymppiä säästät heti, kun ei tarvitse nettilippuakaan ostaa.

Se oli todellinen stressitesti. Ensin loppuikin Paunu, sitten Mastercard. Olin niin tyytyväinen siihen korttiin, että olisin käyttänyt sitä vuosienikin päästä. Kahden euron uusintamaksu kortin uusimiseen oli melko pieni hinta siitä, miten paljon iloa sai budjetointiin. Saiko eriteltyä helposti pakolliset menot elämää mullistavista huvitusmenoista. Ennen koko S-tili oli sotkuinen juurikin noiden kolmen, parin, viiden euron rivien jälkeen, mutta nyt S-tileillä on olennainen ja huvitustilillä rivikaupoilla elämää!

Budjettikin on vuokran jälkeen 30o euroa. Se voi tuntua vähältä, mutta minulla ei tosiaan ole autoja, työmatkakuluja, eikä minun tarvitse juoda kaljojakaan paskaan oloon elämästä, minkä osaltaan myös jatkuva stressi työrupeamista ja oravanpyörästäsi aiheuttaa. Kun nämä häiriötekijäni poistaa, et halua edes Malediiveille, jos sinne kyseisellä hupirahallani edes pääsee. Onneksi elämäni on lähiluonnossa ja jos Pirkkala ilon vie, niin luontoa kohtaa hei muuallakin. 200 pakolliset, 100 hupiin, tonni muuttoon!

Yhteenveto: tamperelaiset, mihin on kamalaa kiirettä

Palattuani sieltä Loimaalta, menin seuraavanakin päivänä kaupunkiin, siis Tampereelle. Menin toki Länsilinjoilla, mutta minulla oli työkeikka silloin, ne tietysti hoidetaan pois alta. Rollaattorimummoa näkyi taas, hän ojentaa sukat. Pahoittelee, että sunnuntaina ei pystynytkään pysymään lupauksissaan. Hän oletti, että saa silloin etsittyä kotoa ne turhat Seiskat, joita ei enää jaksa roskiin viedä, mutta siellä hänelle tuli sukulaisia kylään. Minulle saapui tieto, että Paunu lopettaa, karkaa saman tien Loimaalle.

Älä stressaa, Seiska saadaan kyllä hoidettua alta pois: myöhemminkin. Oliko sitten ensi perjantai tai sunnuntai, kun olen taas Tampereella, ehkä nähdään. Mummo sanoi tuollakin jo, että miten ikäviä ne ihmiset ovat Tampereella, kun Lidlin kassoillakin huudetaan mummon hitaudesta. Siinä aloinkin heti laskea kolikoita ja sitten myyjän vaihtoraha, niin eiköhän siellä joku nisti huuda: mikä kestää, saatana. Muistelin siinä sitten Loimaan kassajonoja Prismalla, kukaan ei sanonut muille sanallakaan mitään.

Minulle oli aivan samaa, kun kassa rupesi auttamaan edellistä asiakasta S-bonuksien aktivoinnissa. Selvisi lopulta, että bonuskortti on niin vanha, ettei se enää toimi. En sanonut sanaakaan, odottelinko vain. Sitten kun rupesin laskemaan käteistä ostokseen, perässä hiihtävä nuori vaan nauraisi: "Olisinpa minäkin niin tarkka!". Kassa ojentaa vaihtorahat ja lasken nekin. Kaikki odottavat vuoroaan, kiirettä ei näy missään. Tuntuisi, että tänne haluaisin muuttaa. Kassajono liikkuisi äkkiä ja kaikilla on mukavaa.

Sitten luet blogia. Luitko siitä, kun ihmeteltiin rollaattorimummon kanssa mauttomia ruokia? Et ole nähnyt mummoa kahteen kuukauteen ja luulin, että hän olisi kopsahtanutkin, mutta vain pari viikkoa sitten sanoin kuuluvasti siinäkö mummo. Siellä, missä hän on ollut nyt vuosikausia ottamassa henkeä kävelyitten lomassa. Mummo kaatui jouluksi portaissa ja oli vuodeosastolla viikkokaupalla. En voinut vastustaa, vaan jatkoin keskustelua. Löysinkö siellä Loimaalla maailman mauttomimman patongin.

Maksoinko 3,95, broileripatonki Kulman Keittiöstä: ei maistunut miltään. "Unohtivatko majoneesin! Laitanpa 30 % hyvitystä.", kassa mietti. Kaiketi, kyllä silläkin jo vähän makua saisi esiin. Ja seuraavalla kerralla ostin Loimaalla sen Maxi-patongin, joka vei kieleni mennessään. Tuosta mummokin tykkäisi.

Maukasta patonkia, erakko sanoi Loimaalla. Onneksi on hupirahaa ja viimeinen Paunun kyytikin!

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Limsaholismi ohi, järkivihreyttä kuntiini

Komein ylipainoni oli narsistisuhteessa

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Paskavuoren huippuni on takana, tästä

Chromebook nopeammaksi ja helposti

Jyri, oliko uniikki INFJ-persoonallisuus

Näinkö päädymme narsistien ansoihin

Mieluummin teen muistoja kuin rahoja

Vuosi sapattivapaata, tämän oppineena

Paunulla viimeistä kertaa jo Kuhmoisiin