Jyri pyöräili 91 kilometriä Forssaan

Hallitusta vastustava opiskelija, tai vielä jotakin pahempaa, autoilua estävä Elokapina! On sanottu, että matkailukin on Suomessa kallista, mutta eipä ollut. Nuuka tyytyi kahden tähden hotelliini ja säästi bussilipuissakin jopa 50 euroa polkemalla Forssaan fillarilla. Siinä hotelliyö. Hotelli ei nyt ollut mikään kaikkien aikojen elämys, mutta se oli: Antin konditoriaasi vain tyylikäs kivenheitto ja niin, Vesihelmen saunalauteille pääsi aina yhtä nopeasti. Se on päähänpisto InterCity-junilla, mutta perille päästiin.

Rämsöön kautta pyöräily Sastamalaan ja siitä takaisin ei mennyt niin kuin elokuvissa. Tarinani oli opetus, joten kramppeihin onkin varauduttu suoloilla ja ruoallakin. Salen ilta-ale tuli jälleen hyödyksi, koska iltayhdeksän jälkeen Pirkanmaan Osuuskaupoillani kaikki paistopistetuotteet ovat 60 prosentin alennuksessa. Tyhjentelin kaikki lihapiirakat, ja aamulla niitä oli kolme lenkille otettavaksi. Vissy-vesi tarjosi suolaa aivan tarpeeksi, mutta välillä nautiskeli kylmää energiajuomaa Urjalan asemakylässä.

Kannattaako lukemista jatkaa?

  • Tämä on artikkeli aktivistin todella pitkästä pyöräretkestään Pirkkalasta, Forssaan. Hän kertoo matkan alkukankeuksistaan, jotka olivat verrattain haasteellisia, mutta päättyivät onnistuneesti. Hän etsisi myös käytännön vinkkejä pyöräilyyn ja matkustamiseen Forssan ja Pirkkalan välillä.
  • Hän keskustelee avoimesti pyörämatkan budjeteista vaikkapa Vesihelmen hyvällä saunaosastolla muiden forssalaisten kanssa ja jättää muuttotappiopaikkakunnalleen näkyvän rahallisen jäljen.
  • Aktivisti säästi helposti vähintään 50 euroa, pyöräilemällä vain 91 kilometriä niin monen aikaa vievän bussin sijaan. Hän huomaa R. Pietilän kaupan sulkeutuneen ja jatkaa Urjalaan, äkkiä. Mies saa elektronisesta tanssimusiikista voimaa ja kuuntelee siinä polkiessa aina Pikku-Leeville asti.
  • Hän kuvailee matkaa ja haasteita, joita hän kohtasi reitillään Matkussa ja Koijärvellä. Hän yllättyy kuinka Urjalassa ilmapiiri eroaa paljonkin Pirkkalan ilmapiiristä, saaden matkaohjeita Forssaan.
  • Lopuksi hän vertaa Forssaa kotikuntaansa Pirkkalaan, vehreyden ja torien osalta. Jyri huomaa, että Suupantorilla on runsaasti kehitettävää, vaikka vehreydessä koettuun Forssaan nähden. Hän ei tiedä itkisikö vai nauraisiko, kun ei lopulta haluakaan pois ja mietti soittamista Tuula Tykille.

Tämä tiivistelmä on luotu tekoälyn avulla.

Matkailu kotimaassa, avartaa aina! Näin sellaisen torin, jolle ei edes Keskustori pärjää. Tavoittelet kaikkia Pirkkalan päättäjiä, valokuvalla ja tuoreilla fiiliksillä oikeanlaisesta torista. Siellä on vehreyttä, kauneutta ja kaupunkielämää ilman autoja, busseja tai mitään muutakaan. On ihan uskomatonta, että lähimaillakaan toria ei ole yhtäkään autoa. Tuntuukin, että torista on tehty Forssassa kaupunkilaisten olohuone. Riittävästi penkkejä, kioskeja, puustoja ja torielämää. Tätä samaa näkisi Pirkkalassakin.

Lopuksi lukija tulee toukokuun budjettiin. Miten budjetoit Forssan matkalle ja kuinka paljon sinne sitten upposi ja mistä kaikkialta. Tilejä minulla löytyy, mutta jokaiselle S-tilillesi on jokin tarkoitus. Se on naurattanut ihmismassojakin, toisinaan suututtanutkin, itsekkääksi on haukuttu tuolta. Etkö välitä minusta? Ota minutkin matkalle mukaan, oispa varaa! En ole käynyt vuosiin missään, ja jotkut tekevät niin. Kokemus on, että taloudellisessa väkivallassa oppii asettamaan rajoja. Sano ei ja jatka matkaa.

Vain päähänpisto InterCity-junassa ja Matku edessäni

Kaikki alkoi Paunulaisista, toki. Niitä ei enää kulkenut Loimaalle, joten piti vaihtaa junaan. Junassa huomasin, että mentiin vähää matkaani Forssaa, tarkalleen ottaen Matkun kylää. Ihastuin maisemiini saman tien, koska ei ole tapana katsella kännykästä muuta. Tiesin, että tulen polkemaan näin kaunista kylätietä itse Forssaan keinolla millä hyvänsä. Seuraan myös bussiuutisia, joten OnniBus.comin tarinat eivät houkutelleet Forssaan, bussilla. Koiviston Autoon kuuluva yhtiö on ollut tässä uutisotsikoissa.

Eräässä yhtiön bussissa kuljettaja on ohjannut rattia kyynärpäillään, selaillen kännykkää. Toisaalla halpa, nopea ja kaiketi luotettavakin OnniBus.com ei ole saapunut kohteeseensa, ne bensiinit vuotivat tiestölle ja polttoaine loppui. Sitten matkalla Huittisiin ja sieltä vaihdolla Forssaan erään matkustajan matka katkesi siihen, kun bussin konetilaan syttyi pieni tulipalo. Helsingissä auto meni kaiteesta läpi ja juuttui ramppiin, kun taas toisella autolla sisälämpötila kävi sietämättömäksi ja reissaajia lähti.

Ei ollut muita vaihtoehtoja kuin harkita ilmastointia fillarin selällä, tällaisen uutistulvan jälkeen. Paunun busseja on kyllä ikävä, ei ollut koskaan ennen tällaisia uutisia. Toisaalta, koska OnniBus.com menee Forssaan vaihdolla Huittisien kautta, se tietäisi aikaa. Kaiken lisäksi, täältä Pirkkalasta pitäisi mennä vielä Tampereen keskustaan linjalla 12. Laskin, että vaihtoaika on kerrasta toiseen kymmenen minuuttia myöhästymisesi huomioiden. Matkaa on Nyssellä 30 minuuttia, sitten n. kolme tuntia.

Pirkkalastani jo Matkun kautta Forssaan

Jos luen mukaan kaksi vaihtoaikaa, niin voisit lisätä 20 minuuttia päälle. Matkaan bussilla menisi nelisen tuntia jo, kun Googlen mukaan fillaroitavaa on vain alle viisi tuntia kaunista reittiä. En tuossa tokikaan luota Googleen, sillä kukaan ei polje Pirkkalasta sinne Forssaani lähes neljässä tunnissa ja 25 minuutissa, mutta pidin alle kuuden tunnin polkemista realistisena, koska enpä ole käynyt Pirkkalani monilla kuntosaleilla vielä kertaakaan. Saleja on täällä melkeinpä joka kulmalla, ja 14 vuotta asun.

Eikä siinä nyt kaikki, pyöräily on mahtavaa säästöä. Huoltoasemat voit ohittaa, mutta munkilla sai pistäytyä. Nyssen taksakin nousi toukokuussa prosenttejasi, joten pelkästään menopaluuni kustantaisi paikallisesti vain 4,60 euroa. OnniBus.com veloittaisi menopaluista Tampereelta sinne Forssaan lisänä peräti 45,40 euroa. Säästin siis: kaikkiaan 50 euroa vain polkemalla, mutta jokainen ilometri palkittiin. Näin jotain, mitä autollakaan et tule nähdyksi, puhumattakaan Koiviston Autojen jumista nurkilla.

Hotelli Maakuntaan oli aamuyhdeksältä vain 91 kilometriä, mutta hotelli olikin jo lähes maksettu. Hotelli aamiaisella maksoi 65 euroa yölle, joten maksettavaa jäi säästön jälkeen vain 15 euroa. Lasken, että aamiaisen hinta olisi tämä, hotellin sait "ilmaiseksi" vain pyöräilemällä. Ihan hyvin matkasi ei ole alkanut, sillä nukuin pommiin. Ei tarvinnut tulonmenetyksiä stressata, kun hait fillarini tallista omien aikataulujen mukaan. En edes halua tietää miltä 91 kilometriä tuntuvat kaupallisessa kuntosalissa.

Petraa aiemmasta, perille ilman kramppeja tai nälkää

Fillari odotti, varastolla. Viime kerralla teit klassiset virheet, ei ollut tarpeeksi suoloja, mutta myös kaloreista oli pulaa hieman ennen Nokiaa. Olisin voinut kuolla Koskenmäkeen. Se olo oli sellainen, että aivan viimeisillä voimilla mentiin. Tällä reissulla en halunnutkaan kuolla, joten Salen ilta-alestakin on haettu muonaa edellisenä päivänä 60 prosentin alennuksilla. Vain ranskalaisia saisit normaalihintaasi. Ei siinä mitään, ruoka pilalla! Ranskalaiset puoliksi raakoja, mutta kiirettä. En laita takaisin uuniin.

Forssa odottaa, lupaa hotellillekin aikaväliä 13-15. Pariskunta pyörittää tätä, eikä ole usein siellä. Hotelli odottaa minua, emäntä voisi vaikka luopua kauppareissustaan, ja täällä paistelisin Rainbowin ranuja loppuun. Ei käy. Yksi myöhästyminen riittää, älypuhelimeni kello. Syön maistuvaa uunilenkkiä ketsupilla samalla kun ranskalaiset eivät maistu, mutta nekin syödään. Puoliksi raa'at ranut täyttävät ja saatkin elinvoimaa. Syömisien jälkeen istu paikallasi ja anna ruoan prosessoitua, lähtö odottaa.

Pyöräillessä on oppinut sen, että ei kannata pyöräillä nälkään, vaan nälkää voi siirtää. Alkulounas mikään rajaton buffet olla voisi, mutta riittävän hyvä kotiruoka ajaa asiansa. Pääsen lähtemään kotoa vasta kello 8.23, mutta seuraava välipala otettiin jo Lempäälässä, Nurmen kylässä. Välipalaksikin käy mikä vain, omenasta kekseihin tai välipalapatukkoihin. Banaaneja en suosittele kesähelteille, sillä ne mätänevät kyydissä. Tarkoituksena oli poiketa ABC:llä, mutta Googlea älä usko matkalla tuonne.

Kalsua, kuumaa ja niin, luonnosta viileyttä

Vasta siinä Viialassa tajuat sen, että Googlehan kusetti. Määritin määränpääksi ABC:n, eikä tullut mieleenkään, että sellainen voisi olla myös kylmäasemia. Poikkesin reiteiltä vain nähdäkseni parisen bensapumppua ja matkaa lähimmälle oikealle ABC:lle sen Toijalan verran. Onneksi poikkeama ei ollut sentään turha, poljin mahtavan kylän ohi ja näyttäisi tarkemmin katsottuna siltä, että vältin täpärästi muutaman kilometrin matkan tylsää ruuhkatietä matkalla Kylmäkosken aidolle Nesteelle, se kävi!

Juuri kyseistä Nestettä arvioitiin Googlessa muun muassa huonoista palveluista, tähtiäkin oli alle kolme. En voi ymmärtää, pääsin mukavasti vessaani ja itse tehty munkki maistuu pillimehuni kanssa. Ainoa miinus on se, että pyörätelineitä ei ollut yhtäkään, vaikka niilläkin reissataan. Seuraava askel oli Urjalan asemakylää, jossa piti tukea paikallista kyläkauppaa, eli tuttavallisemmin Pikku-Leeviä. Sinne on matka, 12 kilometriä. Pääsen perille ja huomaan, että juomat ovat halvempia kuin Tokmannilla.

Tokmanni, kurkistakaa hintoja Kylmäkoskella! Forssaan vain 40 kilometriä. Ei rengasrikkoja, ei kramppeja, nyt myös vissy aukesi. Suoloja myös Matkuun. Urjalan asemankylä on tuskin sinullekaan tuttu, mutta ei sitä Googlekaan tuntenut. Se kertoi aivan liian myöhään vasemmalle kääntymisestä ja käännyin jonkun pihapiiriä ohittavalle umpikujalle. Pirkkalankylällä eksy 2013 tontin liepeillä, katson Mapsia, epäilet uutena asukkaana varkaaksi. Urjalassa tontin herra antaa hyviä neuvoja Forssaan.

Forssan tori vihreä, milloin Suupantorilleni vehreyttä

Polje ja tee muistoja, en katsele pihapiiriä sillä silmällä, mitäpä voisi sieltä varastaa. Jos ei Googlen huonot navigoinnit, niin ei olisi muistoakaan tehty. Käännyin sitten oikeasta paikasta, mutta Matkuun on vielä aikaa. Google neuvoisi tielle, joka on yksityinen, kylttien mukaan kameravalvontaa. Se päättyi jonkun tontille ja olen ihan varma, että ajoin vahingossa "väärästäkin paikasta". Googlen ehdotus aika umpeen kasvanut, mutta siitä näki, muutama auto saattaa kesässä mennä. Fillari sujahtaa, välistä.

Mentiin siinä mekin, siellä näyttäisi olevan huvilaa, vuokrattavana tai omana. Polku oli sittemmin siistiytynyt, mutta en sieltä autolla lähtisi ajamaan. Kaiken kruunaa Googlen navigointi ennen Matkua. Jyrkin alamäki ikinä, kiihdytän kuuteen kymppiini, mutta vain lyhyellä varoitusajalla ennen järjetöntä ylösnousua tuleekin pyyntö kääntyä vasemmalle. Iloitsen jo, että ei tarvitsekaan nousta sitä ylämäkeä, mutta samalla jarrutat kovaa Matkuun. Nyt se More Kordsin biisi Symphony soi, pölyaalto perässä.

Matkunkaan jälkeen ne Googlen reitistöt ei ihan priimaa, Jopo olisi mennyt solmuun aikaa sitten. Metri metreiltä saavut sieltä Forssan torille ja ällistyt. Miten torilla voi olla niin vehreää? Se hotellikin pyysi soittamaan 30 minuuttia ennen tuloa, siinä ensimmäisenä pahoittelin myöhästymistäkin, mutta hotellille saavun jo 15.43. Vain 43 minuuttia myöhässä, maisemat olivat niinkin valloittavia, että olisin jäänyt sinne vuosikausiksi. Suupantori tuntuu ihan vitsiltä nykyään, Keskustorista nyt puhumatta.

Suupan penkille varjo puista, malli Forssasta

Forssassa ei tässä tiedetä sitä, miten Pirkkalaa oikein kaavoitetaan. Pirkkalan kaavoitus perustuu siihen, että päättäjäni tarkoituksenmukaisesti keskittävät paukkunsa Partolaan. Se näkyy Pirkkalassa siinä, että Partolan kauppakeskittymissä tuskin liikettä tyhjänä, kaupoille tullaan usein Tampereelta, se Partola kun on ihan kyljessäkin. Suupantori sen sijaan tyhjenee silmissä. Palvelut kaikkoavat sinne, missä liikettä on. Jos et asu Toiviolla, matkaa Prismalle vain bussilla tai autolla ja kukkaro laihtuu.

Muistitko ajan, muutettuani Pirkkalaan, kun Suupantorilla oli pankkeja, Posti, Expert ja ties mitä muuta. Pankkeja ei enää ole yhtä lukuun ottamatta ja elektroniikkaliike on netissä. Postiin on järjetön matka, jo Prisma Pirkkalassa ei olla muutokseen tyytyväisiä, sillä pirkkalalaiset eivät hae pakettejaan riittävän nopeasti ja varastot täyttyvät. En minä ainakaan rupea maksamaan bussilipuista 2,30 euroa, jos ei ole Prismaan muuten menoa, saavat säilöä paketteja jatkossakin kuudessa kilometrissä tovi.

Vaikka perinteisesti Vorssa on kuolevaa kaupunkiani, valitettavasti eri mieltä. Siellä on uimahalli, täällä odotellaan sitä vuosikymmeniä. Forssassa tehdään toreja ihmisille, ei autoille. Forssan torilla ja linja-autoasemallakin löytyy mehukkaita puita. Suupantorilla korkeintaan muutama esiin tuleva puun latva on syyt nauruun. Tampereella sijaitsevalla Keskustorillasi tuskin sitäkään. Pirkkalan kunnan aika pitkät kauppareissut, Forssassa poistuin vain kotoa (leikisti) ja kävelin Prismaan, kukkaro turposi!

Suupantorin penkillä kuuma kesäisin, varjoa missään

Pidän kovasti Forssasta, mutta tätäkin matkaa piti budjetoida. En välitä tippaakaan, vaikka naurat, mutta budjetoisin jatkossakin joka sentin tyylikkäästi. Jos elämässäsi joka sentille on jokin tehtävä, tai pikemminkin työ, teet budjetointia paremmin kuin suurin osa. Saatat muistaa, että tulin järkivihreään Forssaani polkupyörällä, joten päästöjä nolla. Ihanaa, kun pääsi toisella torilla viilentymään puun alle. Suupantorin penkkirivillä varjoa missään, puita ei ole, eikä niistä puiden latvoista ole mitään apua.

Et enää oikeastaan edes ihmettele, miksei siellä ketään istu. Forssaa, penkeillä piti vähän tiivistää. Siinä ihan kuin Vesihelmen saunalauteillani, "Kylläpäs tänne kaiketi hän, yksi pirkkalalainen mahtuu, ainakin!", vorssalaiset tiivistävät. Paas tullen löylyy si, eiks tää oo Vorssaa? Reissussa olit kaksi päivää, joten Huvitustililtä budjetoisit päivälle noin 12,50 euroa. Luulisi, että kahdelle päivälle riittää 25 euroa. Forssalaiset ottivat hyvin vastaan ja kertoivat mieluusti nähtävyyksistäni ja parhaista burgereista.

Kokonaisuudessaan meno löytyi monesta paikasta, molempina päivinä, yhteensä 125,59 eurolla. Budjetin ylitin vain 59 sentillä, hei sallittakoon. Vesihelmi oli yksi unelma ja se toteutui, kuin Edenin kylpylässä kävisi, vain kolme kertaa halvemmalla. Olisin lähtenyt toki vielä keilaamaan, mutta sehän maksaa, onneksi kuntosalikin kuului hintaan. Salilla en viihtynyt yhtään, koska kuntosalia olisi vielä siinä, 91 kilometriä Pirkkalaan. Älä kiirehdi, Forssa on Suomen koripallopääkaupunki. Niin mitä.

Itkettäisi, ellei naurattaisi, en himoa kotiini

Tosi hieno, en ole varma, mutta saattaa olla Wahrenin puisto eli Yhtiönpuisto. Nyt olisi kiva pelata koripalloa vaikka yksin erakkona, mutta eihän nuuka tohdi mitään isoa koripalloa hankkia Prismoista. Onneksi siellä Forssassa ollaan koripallon suhteen suhteellisen aktiivisia, joten minuuttiakaan mennyt kentällä, kun paikallinen lainasi yhden. Palautan pallon reilun tunnin kuluttua takaisin kotipihallesi ja hetken lähtevinäni Pirkkalaan, kunnes muistan mitä varten edes tulisin Forssaan. Jätä sinne jälkiä.

Forssassa oli hyvä käydä, koska kuulin biisinne ja lyriikat puhuttelivat. Juuri katsoin, että fillarilla menee takaisin Pirkkalaan maksimissaan kuusi tuntia. "Take me away, take me away. We'll leave this planet, no more need to stay!", DJ Paul Elstak. En koe olevani kestävin saunoja, mutta yleensä ihmiset menevät saunasta ennen sinua Loimaan uimahallilla ja Ylöjärvellä. Luovuta. Forssassa lähden ensiksi, vartissa. Ottavat kuule sellaiset löylyt, että siellä on neljäskin kerros. Haastan muita, ensi kerralla.

"Ihanko totta, Pirkkalalla ei ole uimahallia, kai si tuut harjoittelemaan tänne?", forssalainen mies nauraa. Niin, mietin muuttoa Vorssaan, Viksbergiin. Ei tarvitse Nysseäkään enää kauppareissulle. "Ei tuossa mitään Nyssejä tarvitse, kävellenkin pääsee perille!", hän täydensi. Siinä vaiheessa, kun viaton hierontapiste toimi kuin tykkini, lihasjumitkin sai avattua kunnolla. Kaikkiaan säästötililtä veloitit 100 euroa, josta 65 euroa hotellin osa. Ennen paluuta vielä kunnon burgeri ja hieman aurinkorasvaakin.

Yhteenveto: savumerkkini Tuula Tykille, muuttaisiko

Mitä siis opitte? Sata euroa säästöistä ja noin 25 euroa hupirahastakin, siinä reissu. Sain vain 125 eurolla mukavia elämyksiä ja vaihteluakin surulliseen Pirkkalaan. Nautiskelin hämäläisestä miljööstä Pirkanmaalle saakka, paluumatkallani Koijärven kautta. En vastusta autoilua, vastustan tarpeettomia moottoriteitä virkistysmetsään Pirkkalassa ja Lempäälässä. Elokapinan tavoin en istuisi tielläsi, vaan näytän autoilijoille tien päällä olennaisen, pääsee autottomanakin. Elokapinassa saavat kopioida!

Sisään jo, kunnes muistan. Pietilät lopettivat kaupalla. Ylen mukaan pariskunta halusi eläkkeelle, mutta jatkajia ei kyläkaupalle kai löytynyt. Olisiko sinnekin vielä yksi asiakas mahtunut, mutta Pikku-Leevissä kerron tästä kassalle, ja että tulin kannatuksen vuoksi. Reijo Pietilä sanoi joskus suoraan, että ovat Koijärvelläkin osanneet Vorssaan lähteä. Lähdin minäkin Forssasta kello 16.31, fillarini kello 18.21 jo Pikku-Leevillä. Nyt, siitäkin moni kuulemma lähtee isolle kylälle, mutta fillaroijista ilahduttiin.

Kovasti markkinoidaan Tampereen metropoliini moottoriteitäsi Pirkkalan ja Lempäälän metsiini, kehätie tarvitaan. Ovet kävi kuin isommassakin marketissa Koijärvellä, mutta ei pelastanut, isoimmat ostokset kun tavattiin tehdä muualla halvemmalla. Tähän uusi, uljas ja aikaasi säästävä moottoritie ja kehätie on aivan loistava keksintö, mutta jos totta turisen, ei ainakaan Pirkkalaani. Paluumatkallahan järkytyin siinä, miten kovaa lähiluonto katoaa. Pirkkalan luonto on pian teollisuushalleja ja saleja.

Saa istuttaa puitakin toreille Tampereen metropolilla, onko vehreyttä ja järkivihreyttä? Voisiko se Suuppakin olla kuntalaisten olohuonetta, eikä parkkipaikkoja sähköautoillesi? Hämeenkatu, mihin ne puut on sahattu? Puskiaisten moottoritien ja kehätien suunnitteluun on käytetty paljon rahaa, ja tietty aikaakin, mutta jos samalla rahalla ja ajalla istutettaisiin puita: en miettisi itsekään muuttoja. Jos edes jotkut Pirkkalan palvelut olisivat siinä Suupalla, eikä Partolassa, päästöt vähenisivät merkittävästi.

Uusinta moottoritietä ei tarvittaisi, jos pääsisi jo Pirkkalassakin kävellen isoon kauppaan! Ruuhkat ja tarpeet tiestölle ovat vain huonoa kaupunkisuunnittelua. Muistakaa, voin kyllä lähteä Forssasta, mutta Forssa ei lähde minusta ikinä. Ensivilkaisuni ja tuntuu, että minussa asuu forssalaisuus. Tänne vaan!

Vorssan demarit, 2025 uudestaan ja joku toinen muutan fillarilla. Basso raikaa idyllissä, aina!

Kuvagalleria: take me away Forssaan, 29.5.24

Pirkkalan ja lähiseudun päättäjieni ei tarvitse hakea ideoita kaukaa Lontoosta, 91 kilometriä Forssaan riittää. Näet, miten toimivia kaupunkeja tulee tehdä. Tuula Tykki, haluan muuttaa tänne (en leikisti).

Mikä voittaa Pirkkalan ohitustien? Kas tässä

Malediivit vai Matkuu? Valitsen sen Matkun

Elokapina! Fillarikaupalle, aktivismi tiestöille

Mikä ei tapa, se vahvistaa, 12 km Vorssaan

Luulin sitä puhelinkopiksi, mutta ei ollut

Jotain vastaavaa Pirkkalaan, venaat vähän

Forssa on järkivihreää, Pirkkalaan samaa?

Rento lenkkini tai sinulle kirppis, päätät itse

Olitko tyytyväinen maalaishotelliin, täällä

Hotellin aamiainen Antin konditoriassakin

Ei ollut Paunulainen, mutta otin silti kuvan

Vorssan kauppakeskus, oliko autioitumassa

Lähden Forssasta, Forssa ei lähde minusta

Rakastan hiljaisuutta ja puhdasta metsää

R. Pietilän kyläkauppasi lopetti Koijärvellä

Tällainen vehreystaso on Lempäälässä nyt

"When everything I touch, it falls to pieces"

Fillari joka kuoppaan, Lempäälästä Pirkkalaan

Tankilla minäkin, soittolista auki ja bassoa :D

Saako sinne Suupantorille vehreyttä ja eloa

Kuva tulevalle Visit Pirkkala -sivustolle

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Hallitusohjelma iski kasvuseudulle

Näin tunnistat narsisteja vauhdilla

Ruuhkaa? Entä pirkkalalaisten arki

Ilta-alen löytöjä, budjetti piti jälleen

Ääriminimalisti omistaa 220 asiaa

Vuosi 2024 ostolakkoa, ostoksia

Kuusi vuotta S-pankin asiakkaana

Seitsemän kuukautta S-pankissani

Reklamaatiot, siisteys ja fillarihimo

Aika paketoida 2024, terveyshuolia