Paunun alasajo, pikavuorot loppunevat

Järjestelmiä on rikki. Joukkoliikenne on jo sekasorrossa. OnniBus.com osti Paunun loputkin bussit ja pikavuoroliikenteenne tämän mukana. Paunua firmana ei ole helmikuuni lopuissa enää olemassakaan. Tämä olisi odotettavaa, koska suvussa ei ollut jatkajaa Paunun toiminnalle. Vaikka olisikin, niin tuskin kukaan haluaisi sijoittaa tappiolliseen bussifirmaan, nyt vielä älyttömään hintamyllyyn. Tämä ei tiedä hyvää joukkoliikenteelle kokonaisuutena, ja autoilu tulee lisääntymään hetkessä: Koiviston kynsiin.

Tämä on tilaisuuteni säästää rahoja, vaikka siellä Huhtakadulla iloitaan, sillä Valkeakosken Liikenne saisi yksinoikeuden: kaikkiin pikavuoropysäkkeihinne reitillä Tampere - Helsinki. OnniBus.com ei nyt pysähdy kuin tärkeimmissä. Valitettavaa, mutta Valkeakosken Liikenne Oy saisi saman kohtalon, jossa OnniBus.com tulee ostamaan sen. Sitten onkin hyvät juhlat, kun markkinahäiriköllä on hallussa kaikki tärkeimmät reitit yksinoikeudella ja kukaan muu ei saisi perustaa uusia bussiliikkeitä Onnia vastaan.

Suomessa kaadutaan äkkiä, lisääntynyt autoilu tulisi aiheuttamaan mielipahoja, kuten lisääntynyttä meluasi ja saastuneempaa ilmaakin. Paunun bussifirman lopetus tarkoittaisi tänään helposti sitä, että Tampere - Turku -reitilläkin kaikki pienimmät bussipysäkit kuolevat, sillä OnniBus.com ei näissä tule pysähtymään. Voisin kuvitella, että aika moni joukkoliikenteen käyttäjä blogikirjoituksen jälkeen tulee autokaupoille, koska ohiajavasta "Onnibussista" ei ole mitään hyötyä. Näinkö ne tieruuhkat syntyvät.

Varsinainen onni asua maaseudulla! Sitä paitsi olen puhunut jo yli kymmenen vuoden ajan siitä, että ostamalla matkalippu markkinahäiriköllä tekee lopulta itselleen hallaa ja miten tässä niin kuin lopulta kävi? Se todellakin koitui teiden kohtaloiksi, vaikka loppuun asti yritin suosia hyviä Paunun kyytejäkin maksamalla niistä euron ekstrat. Näistä kerroista, kun olen ollut OnniBus.comin kyydissä olen syvästi pahoillani, hinta sokaisi. En silloin tiennyt mihin se johtaa, mutta onneksi siirryin takaisin Paunuun.
Aamulehden mukaan Väinö Paunu Oy:tä ei ole helmikuuni lopussa olemassa. OnniBus.com toivottaa lehdessä Paunun kanta-asiakkaat tervetulleiksi. Pääseekö kyytiin Loimaalla, ihan Mellilästäkin vaikka?
Turha toivotella Paunun asiakkaat sisään, kun ei pääse kyytiin tai kyydistä. Silläkin reitillä pois jäävät Mellilän lisäksi mm. Humppilan, Kyrön ja Nuutajärven pikavuoropysäkit. Varsinainen OnniBus... :D

Paunun loppu tulee vaikeuttamaan liikehdintäänkin, luepa tästä tarvitseeko autokaupoille mennä!

Paunu lopettaisi kokonaan, pikavuorotkin historiaani

Mitä tekevät kilpailuviranomaiset? Hän pitäisi parempana, jos kyseiset pikavuorot menisivät vaikka Länsilinjoille, niin nämä ajaisivat reitit tismalleen, OnniBus.com karsien. Voi olla, että korkein tarjous voitti kisoja, mutta mielestäni Koiviston Auton markkinaosuutta on ollut jo ennenkin liikaa. Sellainen kartelli on ihan ok, näköjään. Matkustajapommi voi tulla vastakin, sillä aika harva seuraa dösäuutisia bussifanin tavoin. Tiedän myös tarkalleen kuinka Kyrön mummon käy, kun pysäkki on enää koriste.

Paunun pikavuoroja ajetaan 11.2.24 asti, minkä jälkeen autot siirtyvät uudelle omistajalle. Se tuli niin nopeasti, sillä vastakin päättyi Paunun oma Nysse-liikenne. Se siirtyi Länsilinjoille. Ennen sitä Paunun henkilöstöä oli kaiketi alle 99. Uskot, että Paunun lopetuspäätöksen takaa löytyi ennen kaikkea puhdas arkijärki, mutta myös suvun jatkajan poissaolokin. Toisaalta, Paunun laadukas ExpressBus-kalustokin alkaa olla vanhaa ja vaatii kumminkin lähivuosina uutta kalustoa. Mielestäni yli 14-vuotiailla ei ajeta.

Paunun kalustolistalla on tällä hetkellä enää 14 bussia. Nuo menevät kaikki OnniBusille. Vanhimmat bussit ovat vuodelta 2011 ja uusimmat vuodelta 2018. Vanhimmat pitää poistaa liikenteestäkin vuoden 2025 aikana, joten OnniBus ei saa niistä kamalasti hyötyä. Niitä vanhoja busseja vuodelta 2011 on kaksi kappaletta, mutta ajokkeja löytyy myös vuodelta 2013. Siinä tuomioaika lähenee loppuaan sekin, joten tuossa voi olla yksi syy lopetuspäätökseen. Kalusto vanhenee käsiin, eikä uutta ollut varoja hankkia.

Ensin katosi Matkahuolto, sitten Paunu

Linja-autoliikenne ei ollut enää kannattavaa, koska täysin ajokuntoisia busseja joutui romuttamaan, sillä eivät käy mihinkään ja ostajien markkinat on siten kehnot. Paunun vanhin auto on yli 20-vuotias, koska siitä on pidetty edelleen hyvää huolta. Väittäisin, että bussien todellinen käyttöaika onkin 20-25 vuotta helposti, mutta se vaatii tiettyjä kriteereitäkin. Ensinnäkin kallista kalustoa pitää voida huoltaa säännöllisesti ja pitää siistinä, toisekseen taloon ei saisi palkata kuljettajia vähällä työkokemuksella.

Jos palkataan, niin tulos näkyi kalustoissa, hyvä esimerkki tuosta on "Pirkanmaan Tilausliikenteen" kalusto Koiviston Auton brändeillä. Hitto, jopa 20-vuotias Paunun bussikin näyttää siistimmältä kuin OnniBus.comin tästä nuorempi kahden kerroksen bussikalusto. Olen varma, että Paunusta jääpi paitsi. Sitä on kaivattu pitkään Pirkkalassa, Nokiallakin jo. "Olen kulkenut busseilla töihinkin Koskenmäestä Tampereelle yli 20 vuoden ajan, eikä koskaan aiemmin bussien saapumiset olleet niin epävarmoja."

Mirjan sanoihin samaistu, koska ennen kaikki oli paremmin. "Aiemmin, kun reittejä ajoi Paunu, sen kokeneet ja Nokian hyvin tuntevat kuljettajat pitivät yhteyttä ja informoivat toisiaan, jos joku bussi oli myöhässä.", hän täydensi. Juuri noin, vaihto oli silloin toimiva, mutta kun liikennöitsijöitä on nykyään tusina, vaihtobussisi karkaavat edestä. Taidamme olla myös liian vanhoja muistellessamme aikaa, kun Paunun pikavuoroilla pääsi Nokialtakin suoraan Helsinkiin ja sieltä vaikkapa vielä Viron laivoillekin.

Loimaa th E oli bussifanin vakiopää, hyppään junaan?

Muista lämmöllä ensimmäisen laskeutumisen Paunulaisesta vaikka Loimaan tiehaaralle. Se ei ollut todellakaan viimeinen laskuni, mutta kohta on. En nimittäin aio jatkossa pikavuoroja käyttää. Syy on selvä, jatkossa Tampere - Turku -väliä liikennöi vain markkinahäirikkö, joten Loimaalle menooni on katsottava vaihtoehtojakin. Tiehaara on oikeastaan melko hyväkin, koska siitä ei ole pitkäkään matka seuraavaan kohteeseeni, Loimaan Prismalle tai Vesihoviini. Paunu saisi luottamukseni, perillä aina.

Viime kerralla paikalle toi Loimaan vastustamaton tarjous, ilmainen pääsylippu uimahalliin. Niistä hyvistä kirjoituksista blogissa, vaikka tuskin mikään tässä niin hienoa sentään ole. En voinut nytkään vastustaa, joten liput piti tilata Paunun bussissa #156, silloin kun niitä vielä Nysseissä kulki. En tällöin osannut aavistaa, että pikavuorojen alasajo kävisi näin nopeasti Nysseistä. Se, että Nekalan varikollasi sammutetaan pian valot. Paunu-fanina on onni onnettomuudessa, että olen heti sinut asian kanssa.

Aikansa kutakin, ei markkinahäirikön kanssa kannata kilpailla. Siksi 11.2.24, kun Paunun auto jättää tiehaaralla viimeisen kerran, seuraavaa kertaa ei tässä ole tiedossa. Loimaa, niin. Mitähän he tuumivat siellä, kun jatkossa en pääsisi pois edes Mellilässä? Kannattaisi pistää hetimiten: lisää bussiliikennettä Vuorisen Liikenteeltä, OnniBus ei tule pysähtymään, vaikka puhuivat lehdissä palvelun paranemisista. OnniBus FLEX -lähtöjä saattaisivat pistää, mutta Paunun vuoropareista ajettaisiin silti murto-osaa.

Uimahalliin ihan maksutta, kiitos Loimaa

Vuorisen Liikenne Oy on tuolla niin omissa käsissä! Kiirekö meinasi tulla, koska maanantaina 5.2.24 pääsylippujen voimassaoloajan umpeutumiseen oli vain päiviä. Se oli myös ainoa päivä, jolloin minun teki mieli matkustaa, mutta petyin pahasti yhdessä asiassa. Taidetalo olikin juuri maanantaisin kiinni, mutta se maksaa onneksi muutenkin viisi euroa, joten tullaan toisten. Ei aikaakaan, kun ilman Nysse-bussia saapastelin Vesihoviin, Hirvikosken kylälle. Se kävi muuten liikunnasta ja jännitin koko ajan.

Perhelippujasi myydään tavallisesti kahdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle. Sitten siinä tiskille saapui pirkkalalainen erakko, jolla ei ole edes ystäviään ja sukulaiset kiireisiä töissä. "Moi, mie tulisin uimaan uimahalliin, mutta... siis taidan olla erakko... ja tuos on perhelippusi!", sanoin. "Ei tuossa mitään, kyllä pääsee yksinkin uimaan, tervetuloa!", kassaneiti vitsaili. Uintiin käytin vähän aikaa, tunteja. Uimahalli rakennettiin 1970, mutta hallia on jo peruskorjattu, tosin sauna, puku- ja suihkutiloja voisi uudistaa.

Yksi paikallinen sanoi, että suihkutiloissasi kaikki on kulahtanutta, mutta myös saunasta oli joitakin lautapätkiä poissa. Hän toivoisi remonttia, mutta mistä rahoja? Paikallisien mukaan Vesihovissako oli vuonna 2018 n. 60 000 vuosikävijää. Saunomisieni, uintieni, niskahierontojen ja hierontapisteidenkin jälkeen oli pakko pakata ajatukset yhteen. Tulen kyllä toistekin, koska Tampereen uimahalleihinko ei meinaa päästä edes ennen ruuhka-aikaa. Pirkkalakin on halliton köyhä, ehkä vain ratikkaan riittää.

OnniBus.com avaa jo uusia reittejäkin, mikä muuttuu

Poika ei saanut kaappia auki millään ja kun erakko rupesi käyttämään kaikkiakin keksimiäni keinoja kaapin avaamiseksi, kaappi aukesi vihdoin. Avain oli jumissa, mutta se ei ollut vino. Poika kiitti monta kertaa, koska hiljaisessa hallissa avun saaminen olisi voinut olla hankalaa. Kerroin sitten hänelle, että ensi kerralla toiseen kaappiin. Hirvikosken kylällä voitte olla ihanan onnellisiakin, koska teillä on edes uimahalli, Pirkkalassa ei ole. Täytyy muuttaa. Mihin se Pirkkala hukkaa rahat ja bussisi vain Soljaan!

Paunun alasajo on otettu OnniBus.comilla suotuisana. He saivat vihdoinkin busseja, joista on ollut jo tovi pulaa. Päällekkäisten reittien minimointi ja aikataulujen rukkaus alkaa heti. Voin kuitenkin sanoa suoraan, että OnniBus.comin ostoista ei pidä olla kovin onnellinen tänään. Se tarkoittaa enemmänkin autokauppoja, joten autokauppiaat voivat olla onnellisia, vaihteeksi. En ole ajatellut tovin Helsinkiini, mutta ainakin Turun reiteillä pysäkkejä katoaa monia. Koiviston Auto on aina kuorinut kermojakin.

Kaiken muun Onnesi on jättänyt tietty Paunulle, mutta näitähän ei kohtakaan ole? Mummot, papat, reissaajat, varusmiehet... Varusmiehet moido, jatkossa ei Paunu kurvaa Parolaankaan. No, onhan siinä sentään kuntokuuri varusmiehillemme, kun rupeavat junalta kävelemään tukkukaupalla siinä. Laskin nopeasti, että Paunun reitilläni on Tampereelta Turkuun jo 21 pysäkkiä ja OnniBus.comilla vain kuusi, viimeinen Satamassa. Siis, 15 pikavuoropysäkin asukkaat voisivat mennä saman tien autokauppaan.

Vilkutin bussikuskille Lahteen keulalla

31.1.24 oli historian kuumin päivä, kuumotti jatkuvasti. Vaikka osasi odottaa, minun oli kurja katsoa miltei tyhjää bussia Lahteen, Paunun ajamana. Miten pitkään auto ajaa vielä? Näin sen hyväntuulisen kuljettajani näinä vaikeina aikoina liikennevaloissa ja vilkutin hänellekin. Hän vilkutti takaisin. Miksi vilkutin hänelle? Siinä oli naiskuski, jonka kyydistä laskin ensimmäistä kertaa Loimaan tiehaaralle ja ne hetket 2022 muistat ikuisesti. Mikään OnniBus tai Koiviston Auto ei tule ikinä yltämään samaan.

Syy on selvä, aikataulut ovat huonoja, koska kymmenen euron lipputuloilla ei ole varaa ajaa Lahteen jatkuvasti, näin esimerkiksi työmatkalaiset ovat autonsa nyt hankkineet. Yksi lahtelainen kommentoi osuvasti lehteen Paunun tuomiopäivien uutiseen. "Parikin vuotta sitten piti aina tarkkaan katsoa, että liikennöikö lähtöjä Paunu vai OnniBus: edellisen kyyti oli hyvä, jälkimmäisten ahdasta, ruuhkaistakin ja kurjaa. Jatkossa ei sitten ilmeisesti ole tarjolla kuin huonoja vaihtoehtoja.", hän suri. Nyt minäkin.

Voisi kuvitella, että OnniBus.com ei pysähdy kaikilla pysäkeillä Helsinkiinkään. Se on loogista, eihän kermoja kuorita näin, koukkaamalla esimerkiksi Hämeenlinnaan linja-autoasemallakin. Tampereelta sinne Turkuun pikavuorooni tulee OnniBus.com-monopoli. Se voi tarkoittaa joillekin teistä siinä, että jatkossa ei nousta tai poistuta monilla pysäkeillä. Nyt voi toistaa esimerkiksi Ryynikkä, Mattila, Viiala, Tipuri, Urjala, Nuutajärvi, Humppila, Mellilä, Kyrö ja niin edelleen. Onnibussi todellakin, nyt kyytiin.

Nysse-päivä kunnialla, seuraavaksi ExpressBus-päivä

Nysse-busseissa ajelut tarjoavat paljon aikaa, siksi luin uutisia. OnniBus.com avasi nyt uuden reitin Helsingistä tuonne Turkuun, tammikuussa. Repesinkö takapenkillä niin, että varmaan bussikuskikin kuuli. On varmaan Suomen maan bussimatkustajia vähättelevin reitti. Helsingistä matkalla rakastettu "Onnibussi" pysähtyy vain kahdella pysäkillä. Ruoholahdessa ja sitten Lommilassa. Parituntisen ajan ajetaan kymmeniä kilometrejä palvelematta ketään. Tällaisella bussiyhteydellä ei ole mitään virkaa.

Kyllä tästä reitistä monikin menneen bussiliikkeen omistaja haudoissaan kääntyisi. Olen itsekin sitä mieltä, että jos tulevaisuuden pikavuoroilla ei mihinkään pääse, niin jättäkää vaikka ajamatta? Suotta tuhlata tuliterää kalustoa vain muutamaan pysäkkiin. Tästä syystä olen päättänyt, että Onnibussienne kyytiin en enää ikinä astu ja vältän kaikkea, mikä liittyy Koiviston Autoon myös Nysse-liikenteessä. En edelleenkään hyväksy sitä, että häirikkö tuhosi alkuun pikavuoroliikenteen, sitten vielä hyvät Nysset.

Tuhotaan vielä junatkin, joihin ajattelin siirtyä tuosta, annetaan muille tilaa. Eikö se OnniBus.comin entinen omistaja halua sinnekin leikkimään mestaria? Ja sitten häipyy salamana paikalta, kun tuho on saatu aikaiseksi. Aamu alkaa ajopäivänä aamulla, koska en ole eläessä ollut niin kyllästynyt ruokaanne. RAX sai riittää, joten menin TKL:llä. Eihän täällä Pirkkalassa mitään muuta enää ollutkaan. Paunu lähti aikaa sitten. Nyssen joukkoliikennejohtaja juhli satavarmasti Paunun alasajoa, tietää frendille hyvää.

Roskakorista ilmainen Pepsi Max, join

Kahvilani sijainti oli varsin optimaalinen bussifanin näkökulmasta. Ikkunasta näki suoraan bussieni solmukohtaan, joten kurkkasin kaikkia Paunun ja Länsilinjojen busseja Koskipuistooni. Siinä on kaksi parasta liikennöitsijää, mutta vain toinen on pian jäljellä. Muut firmat ovat tunteettomia, kasvottomia ja sieluttomia. Ei niissä bussielämyksiä saa. Ensimmäinen bussi koettiin autolla #157. Se auto oli hyvä, heti etupenkillä panttipullo. Hei, 2o senttiä lompakkoon, kyllä minulle kelpasi. Muut kävelisivät ohi.

Etupenkki on sitä paitsi paras paikka viimeisinä päivinä, mutta iltaa kohti liike väsytti, joten siirryit taakse. Siellä minä useimmiten Länsilinjoissakin istun. Autossa #156 oli naiskuski, joka kahvipaketin sai, vilkutti minulle keskustassa. Nappasin kyydin kiinni Linnainmaalla, mutta tulikin viiksekäs mies tilalle. Takapenkeiltä nähtiin upeita metsämaisemia Kangasalla. Olisipa metsää vielä Tampereellakin, taitaa Helsingin kaltaiseksi betonikeitaaksi muuttua. Pirkkalaan tätä samaa, on kasvu niin mukavaa.

Yhtenä kertana rupesi bussissa #155 janottamaan. Poistuessa bussista vilkuilen aina koreihin, koska jotkut heittävät sinne rahaa tölkkien tai pullojen muodoissa. Jano sammui heti, koska roskakorissa oli avaamaton Pepsi Max ja sehän aukesi muuten heti Paunuista poistuessa. Kiitin bussikuskia matkoista, mutta en voinut olla varma, nähdäänkö vielä. Iltaa kohti suoriteaste pieneni merkittävästi muutenkin. Viimeiseen ajoon lopetin yksin bussikuskin kanssa, muita ei ollut lähdöllä Vatialasta Koskipuistoon.

Yhteenveto: lupaukset täytäntöön, viimeiseen metriin

Sielläkö "bussiharrastajia" on Joukkoliikennefoorumi täynnä, mutta jos niitä ei edes Paunun loppu Nysse-liikenteessä kiinnostanut tuon taivaallista, niin harrastajasta turha puhua. On varmaan paljon kivampaa naputella tietokonetta ja katsella avointa dataakin Nysse-bussien liikehdinnästä. Olisin toki varmaan kirjoittanut tuosta foorumille, mutta päätin jo vuosi sitten etten sinne hiekkalaatikkoon enää palaa. Paunun viimeisin bussi: linjalla 6 oli #113, mikä on numeroa isompi kuin linjalla 8, se oli #112.

Paunun ja Länsilinjan ajotapoja on niin ikävä, Pirkkalassa. Paunun tapauksessa yksikään bussi ei ole talvella ajanut periensä osalta lumivallin urilla kääntyessään Lentoasemantielle kohti Suupantoriakin. Uria ei ollut. Matkoja on tehty kymmenessä talvessa. Tampereen kaupunkiliikenteen bussikuskeilla on monia kuljettajia, joiden ajotaito puuttuu, koska ei ole ensimmäinen kerta. Lyön käännöksessä polveni tankoon tai tipun lattialle. Muitakin lennellyt, bussi keikahtaa. Ajourat ovat lumivallissa jo valmiina.

Pirkkalassa on toki niin luokattoman huono talvikunnossapito, mutta Paunun kuljettajat ovat näistä vaaranpaikoista tienneet, eli toisia kuljettajia informoineet. Vaaraan valmistauduttiin ennalta, kyllä se auto kääntyy kapeallakin tiestöllä ilman että matkustajia lentää pitkin bussia.  Ovatko ne suunnittelijat tietoisia, että Kyöstin päätepysäkki kuluttaa TKL:n periä? Reittiä kannattaa pikimmiten muuttaa, enkö halua lennellä jokaisella paluumatkalla, kun bussin perä ajaa jälleen kerran pientareella ja keikahdat.

Ajat nuo viimeisimmät Paunun matkat ExpressBus-lähtöinä, koska olet todellinen bussifani. Ei sille voi oikein mitään, jos on melko uskollinen. Useimmat juoksevat senttieni perässä, käytin Paunulaisia. Pirkkalassakin, viimeiseen lähtöön. Ovatko tiestöt niin kapeita, vai ajotaitoko ruostuu bussikuskeilla? Väsymys painaa ja keskittymiskyky menee? Suosittelen, että suunnittelijat palauttavat nuo Pirkkalan reitistöt kiertäviin linjoihin. Tiestö sopisi paremmin busseille ja asiakkaillekin, Länsilinjat ajamaan.

Tuhansia kilometrejä, muiden liikennöitsijöiden skippausta omin aikatauluin niin pikavuoroilla kuin Nysse-liikenteessäkin, Paunun tuntien odottelu pakkasilla matalillakin suoritusasteilla, mutta aina on kyyti tullut sinne. Siirryn päiväreissuissa pyörään tai raiteille. Muistot, ne eivät himmene milloinkaan.

Tähän lopetan, kiitoksia Martti Paunulle ikimuistoisista ilometreistä Paunulaisissa, lepää rauhassa.

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Hei ja kiitos blogiteksteistäsi, ajattelen monista asioista introverttina aikalailla samoin kanssasi. Harmi bussifanin näkökulmasta tuo Nysseliikenteen muutos:(.
Olet puhunut Loimaasta ja Kuhmoisista ja ehkä myös miettinyt muuttamista Pirkkalasta pois. Vinkkaan sinulle yhdeksi vaihtoehdoksi Mänttä-Vilppulaa. On luonnonkauneutta, pyöräilyreittejä ja uimahallia. Yksiöitä saa vuokralle 300€:lla. Mäntässä hyvin palveluita, Vilppula pienempi paikka, sinne Mäntästä matkaa muutama kilometri ja sieltä pääsee lähijunalla Tampereelle tunnissa (liput alkaen n. 3,5€). Olen itse nyt reilut puoli vuotta tutustunut taidekaupunki Mänttään ja olen ilahtunut pikkukaupungin tarjonnasta.
Jos kiinnostuit, tutki netistä lisää.
Mukavaa alkanutta vuotta ja kauniita kevättalven päiviä sinulle toivotellen!
-M-
Hei, kiitos lukemisesta!

Hienoa tavata muita introvertteja. Muistan kyllä Kuhmoiset, siellä oli jopa liiankin hiljaista, kun olin kolme yötä opistotalon saunatuvassa käytännössä yksin. Voin sanoa, että ensimmäisenä yönä pelotti, mutta toisena asetuit hyvin maisemiin, eikä kotiin halunnut. Mietin vieläkin muuttoa, varsinkin kun Pirkkalassa on ollut juttua, että mm. Kurikkakallio (yksi Suomen luontohelmistä) tuhottaisiin yritystontteja varten. Myös ruuhkaisuus kaupoilla ja se että nämä kaupat ovat lähempänä härmäläläisiä kuin meitä pirkkalalaisia.

En tiedä, se muutto on tällä hetkellä jäässä. Täytyy tarkasti puntaroida, asun vielä suhteellisen rauhallisella asuinalueella Pirkkalassa kaukana hirvittävistä autoletkoista ja "kasvusta". Loimaalla tuli tänään koettua sunnuntai, kaikki on vähän aikaa auki ja kaupungilla hyvä jos kaksi-kolme ihmistä ydinkeskustassa samaan aikaan keskipäivällä. Sitten olen miettinyt myös Forssaa, mutta se ei sijaitse junayhteyksien varrella, joten sen tarjontaa en tällä hetkellä aktiivisesti katso (osin myös Koiviston Auton monopolin takia). Asutko siis itsekin Mänttä-Vilppulassa vai oletko vasta muuttamassa sinne?

Tänään just ajettu Urjalankin kautta, vaikutti aika hiljaiselta. Muutossa pitää myös huomioida sekin, että vaikka introvertti pitääkin yksinolosta ja hiljaisuudesta, niin entä jos hiljaisuutta ja yksinoloa on joka päivä?

Urjalaan ei muuten huomisesta alkaen koukkaa mikään bussi ja moni muukin pysäkki jää koristeeksi kun Koiviston Auto valtaa Tampere - Turku -väylän.

Toki halvempi vuokra varmaan eniten kiinnostaisi monia muuttoaikeissa.
Anonyymi sanoi…
Hei taas ja kiva lukea pohdintojasi asuinpaikasta ja introvertin elämästä. Itse asun Tampereella, mutta minulla on pieni mummonmökki Mäntässä. Olen siellä mahdollisuuksien mukaan, muuten vielä ”kiinni” Tampereen kuvioissa. Voi olla mahdollista, että muutankin maalle kokonaan:). Mäntästä tosiaan olen tykännyt ja käyttänytkin paikallisia vapaa-ajan palveluita; jopa elokuvateatteri löytyy. Itse tykkään kovasti taiteesta ja Serlachiuksen taidemuseot ja Mäntän kuvataideviikot ovat myös kiva lisä ajanvietteisiin. Jos asuu keskustan tuntumassa niin pyörällä ja kävellen pääsee kivasti kaikkien palveluiden äärelle.

Tampereelta menee ihan Mäntän keskustaan sekä Matkahuollon bussi että Serlachiuksen taidebussi, lipun hinta molemmissa n. 20€. Matka kestää 2h.

-M-
Hei taas. Maaseutuun voi rakastua liiankin helposti.

Tämän jälkeen kaupunkielämä ei enää maistu. Tampereelta ja koko seudulta moni muukin muuttoa miettii älyttömään kasvuun. Ei ole aikaa rentoutua, ja stressiä on elämässä jo valmiiksi riittää. Ei ollut pitkä aika, kun Tampereella keskustassa Lidlin kassajonossa joku asiakas aukoi päätä kun minulla kesti kolikoita laskiessa kassan antamina. Mutta kun joku kerta saat euron liian vähän, niin häviät rahaa. Kassalla se on vielä helppo oikaista. Hetkeä myöhemmin ei kukaan usko. Hirvikosken kylällä tänään seuraavakin asiakas jälkeeni laski kolikoita K-marketissa, mutta kukaan ei inahtanutkaan. Näin sen pitäisikin mennä. Uskon, että Mäntässäkään kenellekään ei ole niin kiire, etteikö ehtisi nautiskella kiireettömästä elämästä :) Täytyy joskus käydä Mänttä-Vilppulassa jalkautumassa, kiitos matkavinkistä. Oma muutto, jos sellainen toteutuu, on maksimissaan sadan kilometrin säteellä nykysijainnista pois lukien isot kaupungit.

Toivottavasti pääset sinäkin omanlaiseen maaseutuun Tampereen seudulta.

Kiitos ja hei hei!

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Maan mainiot nuukan päiväreissut, €22

Limsaholismi ohi, järkivihreyttä kuntiini

Mieluummin teen muistoja kuin rahoja

Peruiko Google jo tilauksen? Onnittelut

Siivous keskeytyi, Cittareista stressitesti

Vuokralaisten oma Black Friday, tänään

Aika paketoida 2023 nyt lottovoittajina

Kone paketistani rikki ja budjetti paisui

Paunun alasajo, bussiharrastus on siinä