Paunun alasajo, Nysse-liikenne loppuu

Eletään aidosti aika mielenkiintoista aikaa, koska Paunun liiketoiminta loppui osittain. Tämä pyyhkii suuren osan historiastakin, sillä 1. helmikuuta alkaen Paunun liikehdintää ei nyt enää koko Tampereen seudulla nähdä Nysse-bussien osalta. Bussifani kunnostautui viimeiseen haasteeseen kunnialla ja ajaa kaikki viimeisimmät Paunun lähdöt keskiviikkona 31.1., kuten olen blogissa aiemmin luvannutkin, niin linjalla 27 kuin 6. Nysse saa lipputuottojaan ajeluistani normaalisti, vaikka kuljettajat ovatkin tuttuja.

Helmikuusta alkaen linjojen rattia kääntää Länsilinjat Oy, Paunun entisillä kalustoilla ja kuljettajilla. Osa kuljettajista eivät halunneet siirtyä Länsilinjoille, koska moni asuu Nekalan varikon läheisyydessä, joten Sarankulmaan matka tulisi mahdottomaksi. Nämä kuljettajat etsivät töitä TKL:ltä, tutun Nekalan varikon läheisyydestäsi. Toisen työmatka sen sijaan tulikin paljon helpommaksi, joten uutinen otettiin vastaan paljon iloisemmin. Varikon luona asumiset olivat antaneet kuljettajille autottomuuden edun.

Väinö Paunu Oy on liikennöinyt Tampereen kaupunkiliikennettä, vuodesta 2004 alkaen. Maineikkaat linjakilometrit supistettiin tässä kilpailun toimesta ja aivan yhtäkkiäkin uudenlaisiin minimilukemiin, hillittömien kilpailutuslainsäädäntöjen vuoksi. Olenpa sitä paitsi kirjoittanut tähän johtavasta Paunun ahdingosta jo vuoden 2021 aikana varoitellakseni arjen päättäjiä, mutta kukaan heistä ei ole reagoinut varoituksiin olankohautuksellaan. Heitä ei näytä kiinnostavan tamperelaisten historian vaaliminen.

Jokaisen eurosentin luudaaminen liikennöintisopimuksistasi on niille paljon tärkeämpää siis, vaikka bussiyhtiöiden kulurakenne ei ole enää samanlaistakaan, muun muassa inflaationne takia. Siitä ennen kärvisteltiin koronan ravistelemana lähes tulkoon tyhjällä kalustolla tai sillä kalustolla, joka on seissyt varikoilla tuottamatta autopäivääkään. Martti Paunun äkillinen kuolema vielä päälle, joten asialistalla Länsilinjat. Hankki itselleen sekä Paunun liikennöintisopimukset että Paunun sinivalkokalustonkin.
Aamulehti kertoopi julkaisuissaan, että Paunu keskittyisi jatkossa pikavuoroliikenteeseeni, mutta en jaksa uskoa siihen. En toki toivo firmojen äkillisiä kuolemia, mutta tämä on vasta alkua, Nysse hoi!
Satunnaisena matkustajana olen nyt huomannut näin pikavuoroliikenteessäkin liudan ongelmia, eikä Paununkaan pikavuoroliikenne ole voitoillaan voideltu, sillä täyttöaste ei ole hyvä kilpailijoillakaan.

Herää lähinnä kysymys, että pelastetaanko Nysseistä luopumisilla Paunulle tutun kassaongelman?

Paunun liikenne Nyssessä supistui viiteen prosenttiin

Paunun parhaimpina ajoaikoina Paunun linja-autoja liikkuisi yhtä aikaa niin Nokialla, Pirkkalassa, Kangasalla kuin varmaan Lempäälässäkin. Autopäiviä koko viikon paljosti, mutta myös loputtomista linjakilometreistäsi nautittiin. Älytön kilpailutuslainsäädäntö tuli koko Euroopan Unioniin ja Paunun tarina oli lähellä kaatua, hillittömiin tarjouskilpailuihini. Yksi eläkkeellä oleva kuski tiesi kertoa, että ennen ajettiin takuuvarmasti samalla kalustolla jopa 14 vuoden ajan, usein upeasti samaa linjaakin.

Nykyään tilanne ei ole enää näin yksinkertainen ja Paunun tässä blogissa aiemmin läpikäyty alasajo näyttäisi käynnistyneen vihdoin. Nysse-liikenne on supistunut alle viiteen prosenttiin ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, linjalla 27 käytetään yhtä linja-autoa ja linjalla 6 autoja on ilmeisesti 10. Linjaa 6 ajaa pääasiassa TKL, mutta Paunun liikenne on alle puolet koko suoritteesta. Ymmärtääkseni jo tästä Nysse-liikenteestä Paunulle on enemmän menoja kuin tuloja, joten siitä haluttiin pikaisesti eroon.

Länsilinjat Oy osti koko Paunun kaluston, Nyssen väreissä ja ne liikennöintisopimuksetkin. Ne olivat käsittääkseni optiokaudellakin, joten Paunun liikennöintiä olisi ollut linjalla 6 ja 27 vielä syksyyn 2025 asti. Länsilinjojen osto oli huippu, koska sen markkinaosuus laskisi rytinällä ja esimerkiksi kesäkuussa 2024 heiltä lähtee koko Ylöjärven liikenne. Se sai Paunulta monia vähän parempia bussejakin, joten se pystyisi myymään kesäkuussa muutamia vanhoja pois. Kysymys on, kuka pelastaisi nuo Länsilinjat?

Tämäkin bussi siirtyi tuosta Länsilinjoille

Länsilinjojen markkinaosuus nousisi hetkellisesti noin 30 prosenttiini, kaupan myötä. Paunulle sen sijaan Nysseistä oli varikolla pelkkää kulua. Noita varten vuokrattiin aikoinaan läheltä tontti ja tämän vuosimaksut ovat nousseet jatkuvasti. Kun liikennettä ollut paljon, se vuokraaminen oli kannattavaa, mutta ei 13 bussin takia enää. Ymmärtääkseni, Paunun varikko on omalla tontilla ja pikavuorobussisi. Varikkokin alkaa olla elinkaarensa päässä, eikä rahaa sen peruskorjaamiseen tahdo löytyä mistään.

Pieni liikennöitsijä, jonka takana ei ole rahaa omaavia suursijoittajia, ei nyt vain pysty kilpailemaan isompien kanssa. Myös kaupunkiliikenteeni luonne on huonoa yrittämisen kannalta. Hommaat uusia autojasi, etkä nykyään yhtään tiedä montako vuotta ne tuottavat rahaa. Rakennat varikon, mutta entä jos sopimuksia ei voiteta tämän jälkeen? Uudetkin autosi sotketaan eräiden matkustajieni toimesta jo käyttöviikoilla, siivous vaatisi rahaa. Tarjouskilpailu on väärin, koska se ei huomioi inflaatiotakaan.

Joudut ajamaan joskus viisikin vuotta, toisinaan kahdeksan, ehkä joskus kymmenen vuotta samoilla hintakiinnityksillä, vaikka kymmenessä vuodessa juoksevat kulut nousevat pilviin, kuten esimerkiksi nyt on nähty. En ole nähnyt Paunun autoissa kuskia luudaamassa koskaan, mutta viime vuonna sekin tapahtui. Ei ollut enää varaa maksaa siivoojalle erikseen. Myös ajojärjestelijöiden palkat kulua, vaikka rahaa liikenteestä ei tule aiempaa enemmän. Se on viesti päättäjille, että ennen oli kaikki paremmin.

Paunulla uimahalliini, Googlen reittiohje mummoille!

Paunun poistumiset koko Nysse-liikenteestä sai minulta täydelliset sinetöinnit. Paunu on kuitenkin parhaan maineen bussifirma, joten sitä mainetta ei kannattaisi pilata huonon maineen halpakyydeillä Tampereen seudun joukkoliikenteessä. Paunu ja siivoton auto ei ole nyt tätä päivää, mutta minkä sille mahtaa, jos siivouskulutkin on halpuutettu tarjouksissa pois? Nyssellä ajatellaan, että autosi siistiytyi niin kuin itsestään ja että kaikilla on varaa sähköbussiin ja uusiin varikkoihini. Toiminta lakkaa, 1.2.

Bussifani, alkaa olla kiire! Viimeisiä ajoja Paunulla ja matkapaketti Vatialaan on valmis. Bussikuskini työ on hyvin kiireistä, koska osa siirtyisi Länsilinjoille. Päätepysäkillä ollaan alle kahdeksan minuuttia, jos aina sitäkään, mutta Länsilinjojen asioihin on kyettävä tutustumaan. Tarjoan tutulle kuskille aikaa, katsomalla onko autoon jäänyt mitään ylimääräistä ja siivoan sen roskalta. Tuli hyvä fiilis, mutta ehdit vaihtaa muutamia sanojakin. Hän ei oikein tiennyt keitä Paunulle nyt lopulta jää ja jatkuuko mikään.

Varmaa oli se, että en ehdi uimahalliini, Kuohulle. Kuljettaja vinkkasi busseista, mutta en mielelläni käytä Koiviston Autoa. Sitä paitsi ylimääräinen vyöhyke oli maksanut ekstraa, joten kävelet mielelläsi. Juttutuvan takia on myöhässä, ja Lidlissäkin pitää käydä, mutta ajattelin kysyä Googlelta kannattaako ylipäätään lähteä kävelylle. Uimahallikortti oli nimittäin mallia aamu-uinti, joten portilla oli oltava jo 15.59 viimeistään. Kaupasta poistun kello 15, mutta Googlen navigaattorin mukaan perillä olet 16.15.

Nysselläni uimahalliin vaatii tuntejakin

Vatialasta on Kangasalan keskustaan kuusi kilometriä. Oli jo palata takaisin kotiin, mutta en antanut periksi. Kenelläkö muka menisi kuuteen kilometriini tunti ja 15 minuuttia, ehkä rollaattorimummolla? Vitsini oli niin hauska, että myyjäkin repesi. Kaiken kukkuraksi oli kamala jano, mutta en edes ehtinyt aukaista juomaakaan Lidlin kassalla, kun oli pakko kävellä, arkien kisaan aikaa vastaan. Kengännauha aukesi säännöllisesti, mutta kirin aikaa tuosta. "Mihinkä sulla on niin kiire?", vaari naurahti perästä.

Aamu-uinnille, aamu-uinnille, kello 16 portit ovat jo kiinni! "Kävele, kävele kuin viimeistä päivää!", vaari tsemppaa. Ollessani uimahallin pihalla, kello näyttäisi olevan 15.41, paita on ihan hiestä märkä ja ehdin nauraa kovaan ääneen: olisiko tuolla ollut ajantasauspysäkkejäni missään? Ehdin istua rauhassa kahvilaan ja avata nuo limsat ennen halpoja superuinteja. Myös proteiinipatukkaa löytyi, mutta nälkää ei vielä ollut. Uimahallissa oli kolmisen tuntia, parasta oli ehdottomasti saunomiset ja niskahieronta.

Jos yli puolet suoritteestasi linjalla 6 tulevat liikelaitokselta TKL, niin kiirettä ei kannata pitää, paitsi että kannattaa pitää. Aika niiden Paunujen väleissä voi olla tuntejakin. Huomaan asian onneksi ajoissa, mutta juoksuksi meni. "Mihin sinulla on nyt kiire?", vaari kysyy. Paunun autooni, lähtö 45 minuutissa Vatialasta. "Juokse, käveletkin kuin viimeistä päivää!", vaari tsemppaa perästä. Kuskina oli tuttu näky, hän lähti minuutilleen, mutta bussifanin otsasta hiki valui vielä pitkään. Kannatti kiirehtiä vaunuun!

Paunu lottovoittoon pikavuoroliikenteellä? En uskoisi

Paunu, uutisvirran mukaan, keskittyisi jatkossa pikavuoroliikenteeseen. Syyni on selvä, Paunun oma Nysse-kalusto alkaa olla niin iäkästä, ettei sillä mitään isompia kilpailutuksia enää voiteta. Olen varsin skeptinen jatkuvuuden suhteen pikavuoroillakaan, koska hintakilpailu on kova sielläkin, eikä Paunulla ole enää edes riittävästi kalustojakaan. Jos vaikka Paunu haluaisi kehittää pikavuoroliikennettä, pitäisi panostaa siihen avaamalla uusia reittejä. Noin 15 pikavuorobussilla se voisi olla kieltämättä hankalaa.

Omia unelmia on ollut pitkään sellainen retki, että Forssaan menisi Tampereelta ihan Hämeenlinnan kautta vaihdoittakin. Forssastakin bussi voisi mennä vaikka Helsinkiin. Se toisi alalle ihan uudenlaista kilpailua ja palvelisi asiakkaitakin. Valtatie 3:lla pikavuoroliikennettä on jo liikaa siitä huolimatta, että Länsilinjat, Pohjolan Liikenne ja Osmo Aho Oy ovat siitä nyt luopuneet. Valtatieni suurin ongelmasi on se, että pikavuoroliikenteestä ei ole enää kamalasti hyötyä, koska liikennettä bussein on vähennetty.

Koronan jälkeen pikavuoroliikenne on supistunut nyt paljon, että joka tuntisesta lähdöstä on vajottu äkkiä harvennettuun aikatauluun. Asemalla isot kilpailevat asiakkaista käytännössä samaan aikaan, ja sitten odotellaan seuraavaa pikavuoroa Helsinkiin seuraavat pari tuntia. Tämän on myös Matkahuolto huomannut, joten nykyään busseissa ei liiku edes rahti.  On osaltaan aiheuttanut aika viillon valmiiksi isoon Paunun ahdinkoon. Eikö lähtöjä voisi porrastaa liikennöitsijöitten kesken vai tuleeko kartelli?

Paunun EB-liikenne noin 15 bussilla nyt

Valtatieni pahin kilpailija on VR. Se pystyy kilpailemaan sekä hinnoilla että ajalla. Intercityllä pääsee Helsinkiin paljon nopeammin kuin busseilla, joten bussien kannattaisi pyöriä joskus muuallakin kuin valtatiellä. Kuka perustaa vaikka kuvailemani reitin? Paunu, ole hyvä! Länsilinjalle liikeideaa. Firman pikavuoroliikenne on suoranaista huumoria, kun mennään enää vain Ikaalisten kylpyläänne. Paunun pikavuoroliikennettä on sentään hieman Turkuun, Lahteen ja Helsinkiin. Tosi niukasti Jyväskylään.

Mietinkin, että ei esimerkiksi Nysseissäkään mikään bussilinja aja raitiotiellä ratikan perässä? Miksi bussiyhtiöt eivät halua aukaista muunlaisia reittejä? Olen esimerkiksi itse täysin kyllästynyt Tampere-Helsinki-väliin valtatiellä, mutta maalaisreittiä voisi kaiketi Helsinkiin mennäkin. Helsingistä pääsee varsin nopeasti junalla lentoasemalle, joten mitään busseja ei kannattaisi turhana seisottaa vaihtojani ajatellen Keimolan portilla. Bussit tienaamaan uusille reiteille nyt! Mutta riittääkö Paunulla kalusto?

Monesti kalusto piti sitouttaa uudelle reitille vähintään puoleksi vuodeksi, ennen kuin voidaan sanoa kannattaako linjaa jatkaa, mieluiten vuodeksi. Jos kalustosta on pulaa, niin epäilen Paunun sitoutuvan siihen oikeasti. Enemminkin tämä vaikuttaa yritykseltäsi pelastaa firma satavuotiaaksi vaikka väkisin, mutta en usko että 11 euron nettilipulla Tampereelta Turkuun voidaan kauheasti juhlia, vaikka bussini on täysi. Jos bussiliike lopettaisi, niin Paunun kanta-asiakasta ei kannata odottaa Koiviston Autoon!

Aika ilman Paunuja voi olla edessä. Miten vaikuttaisi?

Muistakaa, että jos Paunu kompastuisi, kaatuu myös ExpressBus-markkinointiyhteenliittymäkin. Ei tule varmastikaan hyvää, koska jäljelle jäävät voittajat tajuavat kyllä nostaa hintojaan ja pääsette vielä siitä vuosien euron säästöstä matkaa kohti maksamaan ihan henkilökohtaisesti. Nysse-liikenteessäni muutoksia ei tapahdu omalla kohdalla hirveästi, koska olen jo tähänkin asti käyttänyt pääasiassa vain Länsilinjojen kalustoa kävelemällä tai pyöräilemällä Pitkäniemeen tai Partolaan ja sieltä takaisinkin.

Viimeisin paunulainen liikkui Pirkkalassa linjoilla 8 yli 600 päivää sitten, viimeisin auto oli #112. Jos tulevaisuudessa Länsilinjat Oy kaatuu, siirryn fillarin selkään ainakin asfalttiaikaan. Minulla on myös suunnitelma siltä varalta, että joku päivä en enää pääse Hämeenlinnaan tai Loimaalle tutuilla ja varsin turvallisilla Paunun kyydeillä. Siirrynkö juniini, enkä tule käyttämään OnniBus.comia enää ikinä. Etkö vain vieläkään voi hyväksyä sitä, mitä hintahäirikkö on tehnyt vuorojen toimivalle kokonaisuudelle.

Linja-auto on keksintöjen parhaimpia juttuja, se antaa jokaiselle ikään kuin vahingossa tilaa ja omaa aikaa rentoutua. Ilman linja-autoja Tampereen seutu olisi täydellinen kaaos ruuhkineen. Jos puhutaan vielä hetken kilpailutuksista, niin Euroopan Unioni määrittelee ne ehdot melko tarkasti. Jos käsitellään vaikka miljoonien hankintojasi bussiliikenteessä, ei tällöin suorahankinta voi tulla enää kysymykseen. Toisaalta kilpailutus on hyvästä, mutta aina halvin tarjous ei ole paras tarjous. Koivistolla tiedetään!

ExpressBus, se vaihtuu juniin ja pyörään

Mats kysyi joskus mihin olin kadonnut Helsingin pikavuorolta Nyssen autolla, mutta lopetin suhteen. Siinä syy, ei ole ollut enää tarvetta matkata Helsinkiin. Käytinkö pikavuoroihin kyseisen vuoden aikana lähes tuhat euroa vuodessa ja maksoin myös toisen liikkumiset luokseni. En kuitenkaan kadu yhtäkään euroa, minkä olen Paunuun joskus sijoittanut. Kiitoksia tekijöille, pyrin tukemaan parasta bussiliikettä myös nyt, mutta epäilen toiminnan jatkuvan kovinkaan pitkään enää. Reissaa kuitenkin loppuun asti.

Tarkoituksenasi on ollut nyt useita vuosia jo vähentää bussiralliakin ja siinä ollaan onnistuttu. Viime aikoina myöskään Paunun autoissa en ole ehtinyt kovin usein nautiskella, mutta tämä lopetusuutinen pisti kyllä vähän liikettä. Budjetti on kohta syöty koko kuukaudelle, mutta etköhän jostakin seitsemän euroa löydä Nyssen vuorokausilippuuni: 31.1. päivälle. Toisaalta, jotta jaksaisin olla Paunun busseissa, pitääkö löytää myös 15 euroa pikaruokaan. En usko, että talouteni siihen kaatuu tuosta, kerran vielä!

Nyssellä tienataan jälleen, kun Paunun linjoja katoaisi yksi kerrallaan, mutta nytkö lopullisesti. Se on myös oma kannanottoni Nysselle, että vähennän tuntuvasti lisää Nyssen käyttöä tästäkin. Tiedän, että se ei paljoa Nyssen väkeä hetkauta, mutta seison sanojeni takana mielellään. Nyt pikavuorolippuja saat hankkia, mene Paunun kyydillä helmikuussa Loimaalle. Uskon, että mikäli tätä vaihtoehtoa ei jatkossa ole, niin OnniBus.com tulisi enää mieleenkään. Olen aikaa sitten testannut, Loimaalleko fillarillakin!

Yhteenveto: Paunun lähtö Nyssestäkin on alkusoittoja

Uimahalliin pitää mennä vielä 29.1.24, koska sait tuttavalta idean. Kymppikortti on, mutta ei millään ehdi käydä, ja voimassaoloaika umpeutuu helmikuussa. Se on neljäs kerta, mutta vähän kaukana siinä Kuohu kuitenkin on. Kävin uimassa ja tulipa nähtyä paunulaisen Matsin pitkästä aikaa, se matka meni jutustelemiseksi. Olin siellä yli kolme tuntia, kunnes hän päätti E-Hervantaan. Mukavia dialogeja, väki tarinoi läpi bussin. Perässä hiihtävä Paunu keräsi bussifanin pois, vaikka lupasin ratikkamenoja. Sori!

27.1.24 huomasin uuden puutteen Nyssessä. Yötaksa alkaa puolelta öin ja minun kortilla ei ollut enää arvoa jatkamaan muuten hyvin alkanutta matkaa. Olit valmis maksamaan sen pankkikortiltasi, mutta se ei ole mahdollista. TKL:n kuski oli jo karjaissut, että mene vain sisään, tässä on jono jo. Jos Nysseen pääsee siis yötaksa-aikaan näin helposti pummilla, niin miksi koko yötaksasta ei luovuta? Vaihtoni oli voimassa. Täysin järjetöntä, että mobiililippu tai arvolippu on ainoa tuote, jossa yömaksusi vielä on.

Yhteiskunta pyöri enenevissä määrin vuoden ympäri, joten yömaksun periminen ei ole enää tarpeen. Toivon pikaista muutosta tähän. Toinen huomioni kiinnittyy siihen tosiasiaan, että pian Paunu ei niin olekaan ainoa, vaan näitä liikennöitsijöiden alasajoja tulee enemmänkin. Järjettömien lainsäädäntöjen takia toiminta ei ollut enää kannattavaa Länsilinjoillekaan, koska heillä Nokialle varatut autot seisovat tällä hetkellä viikonloppuisin tyhjänpanttina. Varikoilla linja-autojen seisottaminen ei sitä rahaa tee.

Paunu pääsi eroon Nyssen mätäpaiseesta vihdoin. Onnittelen valtavasti. Arvosta firman selkärankaa sanoa asia ääneen, että tällainen toiminta ei elätä pientoimijoita. Yhtenä kertana, kun kuulin tästäkin uutisesta Länsilinjojen bussikuskilta, vaihdoin äkkiä suunnitelmia ja saavuin Paunun autoon ajeluille. Spotifyssa soi vain tilanteeseen sopivinta musiikkiaGoodbye my friend. This is the end. The absolute end, my friend (my friend). This is the end. Vähän ajan päästä bassolinja tuli ja biisi oli soittolistalla.

Mielestäni tarinan loppu oli tiedossa, mutta en ole varma hoidettiinko se aluille jo Martin eläessä, vai löydettiinkö jostain jotakin paperityötäsi, minkä mukaan kuoleman sattuessa toivottiin firman ajoa ja hallitusti alas. Ehkä omistaja yritti tekohengittääkin sitä omilla rahoilla loppuajan? Tuskin saa tietää.

Paunu on 1.2. ohi Nyssessä. Linja-autossa on vielä hetken tunnelmaa, All I Need Is One More Track!

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Jyrin älypuhelimessa asuu 20 sovellusta

Ääriminimalisti, Jyri, omistaa 216 asiaa

Ääriminimalisti poisti kaiken vapauteen

Keksitkö niitä arjen elämyksiä, älä osta!

Opiskelijat, Forssa on vallattu fillarillani

Vuosi 2023 ostolakkoilua, tämän ostin

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Sääli, kuusi vuotta S-pankin asiakkaana

Pirtilillä ei Paunun ahdinko katoa, ikinä

Vuosi sapattivapaata, tämän oppineena