Paunulla viimeistä kertaa jo Kuhmoisiin

Nuuka huomasi vastakin, että heinäkuun loppuun mennessä Liikenne-kategoriaan budjetissani on mennyt vain 29,20 euroa. Se olisi vähän ja sisältää yhden menopaluun busseillani, yksi menopaluuni lähijunalla. En ole käynyt juuri missään, en varsinkaan yöpymisilläsi. Korjaa tilanteeni heti, kun sain tietää helposti, että Väinö Paunu Oy ajaa viimeistä kertaa Kuhmoisistasi tänne Tampereelle jo 6.8.23, sunnuntaina. Tai jos luet tästä vasta nyt, niin bussiliike ajoi sinne viimeisen kerran halpuutuksiini.

Koiviston Auto voitti liikenteen linjoilla 42, 48 ja 49. Alun perin minun piti mennä tuonne fillarinne kanssa, mutta en itse ainakaan lopulta ryhtynyt siihen. Oman fillarin kuljettaminen busseilla on hyvin stressaavaa, silloin jäisi esimerkiksi musiikit kuuntelematta ja soittolistat päivittämättä, kun kaikki se aika bussissasi menisi pyörän edessä seisontaan ja vahdintaan. Lopulta en fillaria sinne tarvinnutkaan, koska aiot mennä Kuhmoisiini ensi syksynä taas, mutta 100 kilometriä hoituisi fillareillasi tietenkin.

Tiesitkö mitä kyläkauppani on? Se ei kuulu K- tai S-ryhmään. Vastaus on helppo. Sellainen löytyikin kyläkaupastasi. Kuhmalahden kirkonkylältä on tuoretta kokemusta, ja vaikka ruokakaupassa kaikki oli aika kallista, sain tarvitsemani. Tuli myös rikastuttua, sillä Kuhmoisista on löytynyt yli 11 euron edestä tölkkejä ja pulloja, jotka upposivat suoraan kotikulmilla hajoaviin polkupyöräni osiin. Vaihtolistalla on esimerkiksi seisontatuki ja polkimet. Pyöräsikin jo eläkeiässä, joten harkitset enemmin uuden ostoa.

Huonoa reissusta teki sade, mutta onneksi löydetty majapaikka oli joustava. Sade voi haitata, mutta meillä voit perua vaikka koko yöpymisen. Kuulin siitä monta kertaa, kun tuli tarkasteltua säätä. Paunu on silti niin tärkeä asia minulle, että reissu oli tehtävä satoi tai paistoi. Päätin lopulta, että muutan sitä varaustasi sen verran, että yövyn yön vähemmän. Se riitti kyllä, hetkinä ilman sateita tutustuin tyylillä metsääni. Sateessa uin majapaikan rantalaiturilla järvessä tai katselin YouTubesta videoita Venäjältä.
Venäjän dokumenttia katsellessani tuli ihan lapsuus mieleen. Ihan kamalassa kunnossa siellä kaikki, kuin pommin jäljiltä, ja roskaa on kaikkialla. Venäjä, saisitkin etsiä rikollisia vaikkapa omasta maasta!
Mihin hittoon tuo veroraha menee Venäjällä, kun oma maa on tuossa kunnossa? Miksi hullu sotii? Jos voi venäläisenä sanoa yhdellä sanalla, kuvottavaa. En asuisi päivääkään Venäjällä, kuin sodan jäljiltä.

Mummoni on puhunut korruptioista Venäjällä aina, mutta hänenkaltaisia venäläisiä ei ollut paljon.

Väinö Paunu Oy:n kyyti, sait joukon bussimatkustajia

Siirrytäänpä sieltä Venäjältä takaisin Suomeen ja Väinö Paunu Oy:n ihaniin kyyteihini. Bussiliikkeen viimeisimpiä autojanne Kuhmoisiin oli linjan vakio #65 ja sen tuuraaja #82. Vaikka sekoitankin hyvin usein auton numero 65 autoon numero 156, ne lopulta tunnistaa eriksi vaikka ovimäärien perusteella. Autossa 65 ei nimittäin ole takaoveasi lainkaan, mikä lisää tunnelmaa ajoihin maaseuduilla. Ja hei, yli kymmenen vuotta sitten kyseinen auto ajeli Paunun omia Pirkkalan reittejä, niitä muistoja on tässä!

Yksi reissaaja tuli: Ylöjärveltä, äitinsä kanssa. Koomista lähinnä se, että joku heistä uskoi menevänsä Kuhmoisiini asti AB-lipulla, eikä matkaa voinut matkakortilla jatkaa. Käteinen ei nyt käy. Bussikuskini ei ottanut 15-vuotiaita kyytiin, koska hän oli äidin seurassa. Hyvää tilanneharkintaa. Onneksi, bussista löytyi rouva, joka maksoi teinin 7,20 euron bussimatkan matkakorttia vilauttamalla toistamisiin. Teini pääsi isänsä luo, mies lupasi puhelimessa ensitöikseen ladata teinin matkakortille lisää arvoa. Luulisi.

Paunun bussissa voidaan matkustaa lapsipassilla, tällöin kuljettaja huolehtii lapsesta matkan aikana. Kuljettajasi voi esimerkiksi saattaa lapset ulos oikealla pysäkillä isän luokse, autolle. Lapsipassia onkin käytetty myös Paunun omissa Nyssen vuoroissa. Teini istuikin tämän takia kuljettajansa takana. Herää kysymys, että mahtaako lapsipassi toimia Koiviston Autoni vuoroilla? Uskaltaisivatko äidit pistää tästä lapsiaan yksin Kuhmoisiin, vaikkapa mummolle kylään ilman lapsipassia? Sen näkee sitten, koet nyt.

Paunulainen bussikyyti houkutteli väkeä

Paunun kyyti meni linjoilla 42 yli tunnin ajan omituista maalaisreittiä, ohitetaanko Lamminrahkat, Sahalahdet ja Kuhmalahti tulee selkeästi esille kyläkaupallasi aivan bussipysäkin vierestä. Harmitti se, että ei voinut lähteä busseista ihan koko ajan, seuraavaa kun jouduit odottamaan tunteja tai päivän yli. Tästä tulikin mieleen, että ensi kerralla fillaroin Kuhmoisiinne, niin ehdit yli 100 kilometrin matkallasi pistäytyä vaikka maalaiskirkkoja ihmettelemään stressittä. Se olisi metkaa, säästää lipuistakin rahat.

Sinua ei autoilu houkuttele vieläkään. Parhaita elämyksiä olenkin saanut elämässä joko busseista tai sitten fillarin selästä. Fillari tuli tuosta aika paljon tutummaksi, sillä Nysse heikensi joukkoliikennettä. Tämä on jo toinen kerta viiden vuoden sisään kun Pirkkalan joukkoliikenne heikkenee ja paljon. Sitä en voi hyväksyä mitenkään. Jos eivät suunnittelijat ajattele hyväjalkaista sinua, niin ajattelisivat edes siitä koululaisia, jotka tuhlaavat paljon aikaa. Nykyisin alkukuusta tulleisiin bussivaihtoihini, kahdestikin.

Mutta sitähän hei se oravanpyörä on, tervetuloa maailmaan lapset! Ei se bussin vaihto hetkessä suju, pitääkö odottaa toista bussia, että pääset Toivioon! Hienoa käydä kouluja sateessa. Nyssen niin veikeät suunnittelijat, miksi ihmeessä muutos runnottiin läpi, vaikka nyt tehtiin lukuisia mielipidekirjoituksia niin nettiin, blogeihin, sosiaaliseen mediaan kuin paikallislehtiini? Minusta meitä ei vain kuunnella, ja tuosta syystä olenkin vähentänyt joukkoliikenteen käyttöä selkeästi. Niin on tehnyt myös moni muu.

Käyn niin harvoin kaupoissa, että hintatasokin yllätti!

Saavun vihdoin Kuhmoisiin, jossa sinun on löydettävä kurssitaloni. Saunatuvalla. Odotin vähemmän, mitä oikeasti sain lopulta, koska oletit saunatuvassa sängyn olevan aukinaisissa tiloissasi. Niin, sinulla oli yksityinen huone, eikä ketään majatalossasi. Kesäisin siellä on kuulemma aina hiljaista, joten tuolla on majoitettu turisteja tuohon aikaan. Ikkunoista näki järvelle ja henkilökohtaisille laitureille. Järkytys tapahtui vasta muualla, S-marketissa. Onneksesi säästi majoituksessa, omilla liinavaatteilla. Halpaa.

Majoitus oli yölle 30 euroa, omilla liinavaatteillanne. Äkkiäkö näitä Paunulaisella rahtaa? Jos näitä ei jaksaisi kantaa, niin majoitus oli 45 euroa: yölle. Menin ensin tietysti sinne tavaroita viemään ja sitten palasin Kuhmoisteni keskustaan. Majatalolta sinne oli noin 1,5-2 kilometriä. Blogiani lukevat tietävät, että en enää käy edes ruokakaupoissanne kuin todella harvoin. Silloin kun käyn, järkytyn miten paljon kalliimpaa siellä jo on. Ensimmäistä kertaa kuukausiin tuntui, että et ostanut juuri mitään kaupasta.

Ruokabudjetti kyseiseen S-marketiin oli 20 euroa ja ensimmäisellä kauppareissullasi kortilta hävisi 15,90 euroa. Ja katsot kuvasta: mitä ostin, en juuri mitään. Sitten huomaa, että nappasin mukaan vain niitä halpamerkkejä, ja siltikin lahjakortti meinasi huveta ensimmäisiin ostoksiini. Itse asiassa jo ihan ennen kassaa jouduit rajoittamaan ostoksiasi ja moni tuote jäi ostamatta. Onko sittenkin ruokakaupan kannattavampaa pölyttää näitä tuotteita hyllyllä kuin tarjota ruokia vähän halvemmalla kulutuksiin.

Tämä maksoi S-marketissa 15,90 euroa

Minun perusperiaate on, että en osallistu ahneiden pohjattomien taskujen täyttöön. Ostan vain sen, mitä kulloinkin tarvitsen. Olen aina valmiimpana jättämään kalliilta tuntuvia tuotteita tuosta kaupan hyllyille. Olisin halunnut ostaa lisäksi jotain mustikkaa kylkeen, mutta sitä löytyi onneksi metsistäkin. Sinne lähdit heti säiden salliessa, kaatosadekin loppuu. Loppumetrini menivät kuitenkin taas ukkosen ja kaatosateen alla. Paikalliset teinit huomauttivat sateenvarjon käytöstä koulun pihalla, siitä kiitos.

Ukkosta kuullutkaan, sillä käytän jo vastamelukuulokkeita. Olisi voinut käydä pahastikin. Se on kai suurin ongelma maailmoilla nyt, ihmiset minä mukaan lukien, eivät nyt enää kuule kun pitäisi kuulla. Oli miettinyt sitä, että kun akullisista kuulokkeista aika jätti, voi palata tavallisiin nappikuulokkeisiin. Säästää siinä vähän rahaakin, sillä kuulokkeiden hintani putoaa murto-osaan nykyisistä. Itse asiassa, kun järkytyit niin paljon ruokakaupan hinnastoista, niin se voi olla järkevä väylä säästää siitä rahaa.

Nyt ihmishenkiä. Tanssimusiikkia kuuli halvemmallakin. Samalla et voi olla huomaamatta sitä, että Keskolla ja S-ryhmällä menee niin helvetin hyvin. Kauppiaat ajoivat uusilla sähköautoilla. Kassaneidit vanhoilla romuautoilla. Lidlissä hinta on noussut myös ja kyllä siellä tasan muu kuin kassa tienaa. Tuo hymyilevä kassa kun ei hinnankorotuksista mitenkään hyödy, vaikka hintaralli sen kun jatkuu kovana. En ymmärrä ikinä sitä, että kuka enää suostuu maksamaan ruoasta ylihintaa? Ei hinta muuten laske.

Paunun hallittu alasajo alkoi heti, Nokiakin on hävitty

Paunu on vuonna 1926 perustettu, tamperelainen, bussiliike. Se kasvoi hetkessä voimakkaasti niin, että 40 linja-autolla se oli 1930-luvun lopulla maan seitsemänneksi suurin. Uusi vuosituhat asettikin Väinö Paunu Oy:n uusien, suurienkin haasteiden eteen, kun Suomesta oli tullut EU:n jäsenmaa. Lähi- ja paikallisliikenne toimii tiukasti säänneltyjen kilpailutusohjeiden mukaan. Lähi- ja pikavuoroissasi on halpabussiyhtiöiden pakottamana ajauduttu melko hillittömään hintakilpailuun. Tässä on tulos.

Bussi lähtee vain myyntiin bussin perään ja varikoita suljetaan. Nokian varikolla hoidetaan nykyisin maataloutta, eikä Nokiani omia bussiyhteyksiä. On järkevämpää ajaa autot Nokialle vaikka Ylöjärveltä. Niin kuin Nyssen mielestä. Kuljettajani jaksavat hymyillä ja palvella ohjaamostasi käsin, vaikka jälleen kerran Paunulta on kadonnut monia linjoja Nyssen alueella. Mahtaa olla kivaa ajaa niitä samoja linjoja. Voisiko sanoa, että taitaa olla melko mautonta ajaa nykyisin linjaa 6 ja linjaa 27, ei mitään muuta ole.

Paunun firmalla on kriisi meneillään. Moni bussikuljettaja on saanut sen lähdön. Onneksi kuljettajia tarvitaan muihin yhtiöihin, mutta muutto vaatii paljon. Paunun kuljettajilla on ammattiylpeyttä. Moni kuljettaja on ylpeä siitä, että on töissä ja Paunulla, eikä missään halpaliikkeessä. Vähän samaan tapaan voisi sanoa, että olen ollut itsekin aiemmin aika ylpeä yli kymmenestä vuodesta paunuilua meillä tässä Pirkkalassa. Se on vain niin hyvä bussifirma, että tätä tukee mielellään, matkalipuillaan. Näin nytkin.

Paunulta lähti jo lisää linjoja: 42, 48, 49

Pyyhi kyyneleitä bussista viimeisimmällä matkalla linjalla 42, Kuhmoisiini ja Tampereelle. Se olikin kaunista, mutta kuljettajakato on aito. Siellä on kaaos päällä. Kukaan ei tiedä missä on nyt ensi viikolla töissä. Voi tulla lähtöpasseja, kun edes pikavuoroliikenne ei tuota. Kummallisinta on se, että Paunun se viimeisin kilpailutuksiini osallistuminen tapahtui maaseudun linjoille 42, 48 ja 49. Tulivatko toisina ja sen jälkeen Paunu ei ole kilpailutuksiin osallistunut. Selkäranka katkesi, reitit ja historia suli hetkillä.

Sinun silmissä tämä kielii sitä, että Paunu lopettaisi Nyssen alueella kokonaan vuonna 2026. Silloin loppuu liikenne jo linjalla 6 ja 27. Lopettavat sitten samallakin 100-vuotiaan firmansa ja Martti Paunu jääkin vihdoinkin eläkkeelle? Voisi olla, että suvussa ei ole jatkajia, tai nähdään se suo missä Paunu on. Sitä sivuten voisikin sanoa, että Paunun ostamiselle ei varmaankaan ole edes kysyntääsi. Busseja vielä menee, mutta Paunun viimeisin Scala-bussi menisi Viroon varaosiksi. Koivisto vie ja muut tyytyivät.

Muistat jo Scalan täydellisesti. Automyyjä oli kuskina linjalla 8 ja hän ajeli sillä niin rivakasti. Ei ollut todellakaan huono Scala, mutta EU:n säädösten takia sillä ei kai voinut enää ajaa liikenteessäsi. Oli niin vanha linjalle. Satavarma, parempi linja-auto mitä Pohjolan Liikenteeni tai Koiviston Auton kiinalaiset Yutongit, joista Tampere juuri täyttyy. Ihan kivoja busseja, hiljaisia, mutta vuoden ikäisinä on paikat jo lommoilla ja Stop-nappeja säröillä. Mitähän materiaalia niissä on käytetty? Kilpailutukseni tulos siis.

Länsilinjat ei tule Suupalle palautteistakin huolimatta

Se on nyt virallista. Nyssen huonojen, ja osin jatkuvien huononnusten takia, siirryin fillariin. Lopetat pikku hiljaa se bussiharrastus, sillä Paunun ja Länsilinjojen liikehdintää ei Pirkkalassa enää ole. Hätä ei ole kuitenkaan tämän näköinen, sillä poljitko jo ennen Länsilinjojen autoilleni fillarilla, teet siitä hyvin nytkin. Ero on vain siinä, että kun ennen riitti kaksi kilometriä, nykyään täytyy polkea kuusi. Lähden jo aikaisin liikkeelle, jotta ehdin napata sen paremman kyydin. Samalla saisit hyvää liikuntaa ja mieltä!

Periviita, minua et Länsilinjan tai Paunun bussista vie, piste. Niin hauskaa kuin se onkin, sinulla on myös omat Länsilinjat ja Paunut, näitä kutsun fillarinakin. Paunun myynnissä olevista busseistasi saa logot. Sitä paitsi julkinen surkeus on todistettu viimeksi kotiseudullani keskiviikkoiltana. Muistin kello 22, että kauppiaan viiden euron kilon juusto -tarjous loppuu, mutta Cittari hoitaa kellon ympäri täällä. Oliko se kausikortti lainassa, joten mielin päästä kauppiaani etuihin kiinni bussilla, mutta en voinut.

Viimeisin bussi kulki 22.32, lähipysäkiltä. Voiko mennä sillä, mutta kauppa on Partolassa. Siellä tuo palaava bussi meni lähes samaan aikaan, kun tämä nykyinen tuli, eli ostoaikaa ei ollut minuuttiakaan. Sinun pitäisi palata kävelyitteni kera kasilla. Ja kello 22.17 bussia piti odottaa vielä vartin. Menin sitten Citymarketille fillarillani, tulin paljon ennen bussia, kävin vielä Prismassakin. Ilman stressiä paluusta lähipysäkille. Huonoa suunnittelua, mutta jos jotain hyvääkin, Prismassa tutustuin fillaritarjontaan.

Viimeistä kertaa Länsilinjoille, #171 torilla

Fillaroidessa myöhään, huomaan toisenkin julkisen surkeuden. Vaikka linjaa 11 ei enää Suupantorilla ole, niin nuo kyltit pysäkeillä ovat edelleen ainakin pitkin Naistenmatkantietäsi. Joskus nuo aikataulut. Oli siinä vihaisia mummoja paljon aamuisin, jotka odottelivat tulematonta bussia Pereelle. "Kuka tästä on missään tiedottanut arjen muutoksissa?", vaari karjaisi tyytymättömänä linjan 11 aikataulut edessä. Eilisen pyöräilyni aikana totesin myös, että linjalla 34 kylttejä on pitkin vanhaa reittiä. Ikealle saakka.

Se linja kulkeeko nykyään lentokentälle, Pirkkalasta. Yksi työläinen istahti sinne ihan vahingossa ja ihmetteli, miksi linja kääntyy terveyskeskukselle: ei Kyöstille. Sillä kaikella tehdään niitä kokemuksia, joilla ihmiset lopulta kyllästyvät jatkuviin linjastomuutoksiin. Uuden opetteluuni. Onko itsekin arjessa melko tyhmä, kun en vieläkään tajua miten pääsee nykyisin Ikealle uudella linjalla 36 niin, että lähden teollisuusalueelta ja palaan samalle pysäkille. Samaa reittiä, ilman ylimääräisen turhia kierroksiakin.

Ennen toimi täydellisesti linjalla 34. Odota innolla, kun nämä suunnittelijat karjaisevat taas, että se uusikaan linjasto ei kerää tarpeeksi matkustajia Pirkkalassa. Ette vain osaa ja tätä saa huonontamalla, edes äiti ei kunnolla ymmärtänyt miten pääset jatkossa kotipysäkiltä Citymarketille ja nyt takaisinkin. Bussejasi kulkee välillä vain yhteen suuntaani, toisinaan molempiin? Ei tätä aikuisten oikeasti kukaan jaksa katsella aina aikatauluista miltä puolelta se Ikeani bussi menee. Kaikki on tehty niin vaikeaksi.

Yhteenveto: Nysse heikentää lisää, mutta fillari rullaa

Autottomana olen päätöksen tehnyt. En käytä enää edes busseja kuin pakon edestä. Jatkossa bussien käyttöni tulee keskittymään lähinnä kylmään talveen. Rajatonta kausikorttia lainaan niin pitkään kuin mahdollista, mutta koska sen omistaja jää lähivuosina eläkkeelle, sekin ilo loppuu: aikanaan. Heti kuin se Paunukin ja Länsilinjat. Palaan vuoteen 2014, jolloin polkaisin Vaitista metsäteitä Lidliin ja katsokaa Paunun bussin kanssa kilpaa. Voin kertoa, että edes automyyjä ei ennättänyt Lidleille ensin, hauskaa!

Bussi, oliko silloin niin täysi, Pirkkalassa palvelu oli nyt hyvää. Jokainen lähtö tuli, Paunulla. Nyt ei, Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:llä kuskeja uupuu ja lähtöjä ei ajeta. Voin karjaista sinne suuntaan, että me emme ole tyhmiä täällä Pirkkalassa, olemme vain tottuneet kai liian hyvään Paunuun. Lisäksi voisi sanoa suunnittelijoille suoraan, että lopettakaa ne ulinat matkustajista. Te tiedätte sen itse, että olette heikentäneet linjastoja. Sekään ei voi tulla Periviidalle yllätyksenä, että halvalla hinnalla saa halpaa.

Onkin naurettavaa odottaa matkustajapaluuta linjalle Pirkkalassa, kun jatkaa tuon joukkoliikenteen romuttamista odottaen erilaisia tuloksia. Istukaapa nyt hetkeksi suunnittelupöytiin ja tehkää muutos. Sellainen muutos, että Pirkkalassani päästäisiin muuallekin kuin 7.5 minuutin välein etuoikeutettuun Soljaan. Meitä täällä Pirkkalassa asuu lentokentälläkin, mutta suunnittelija hyvä, miten sinne pääsee? Toisaalle ajetaan 7.5 minuutin välein ja toisaalle hyvä jos kerran tai pari tunnissa. Fillarikauppa käy.

Mummoilla ja papoilla ei ole edes lähikauppaa kylässäni ja Pirkkalan päättäjät nostavat päätä. Eihän täällä Pirkkalassa ole edes kaupunkipyöriä, vaikka on vauras kunta. On ainakin miljoonia varaa heittää tulevaan ratikkaan? Sitten turistit nauravat meille kovaa, kun ei edes polkupyöriä ole kunnalla lainata. Loimaallakin nauretaan raskaasti, että ovat tehneet asioita edes vähän paremmin kuin Pirkkalassa. On maaseutua, kaupunkipyöriä ja ennen kaikkea muuta laadukkaita bussikyytejä Vuorisen Liikenteeltä.

Meilläkin oli laadukkaita Paunun bussikyytejä, mutta eipä enää ole: liityttiin Nysseen ja Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n romukalustoa Paunun priimakuntoisen bussikaluston tilalle. Sitten tulikin meiltä pirkkalalaisilta palautetta. Toiset siirtyvät heikennysten jälkeen autoon, minä polkupyörään, Nysse!

Pitäisi ostaa osiakin Biltemasta, mutta fillari on niin vanhaa, että taidan polkaista Prismasta uutta.

Kuvagalleria: Viimeistä kertaa Kuhmoisiini, Paunulla

Tällä matkalla voit kokea loputonta metsää ja mustikalla, palasen aitoa kyläkauppaasi, juoppoja kylän ainoilla Kuhmalahden kirkonkylän bussipysäkeillä... mutta siihen on jo myöhäistä. Paunun kyydeillä.

Majatalosta muut talot olivat kaukana

Maisemat olivat kovin vaatimattomia

Majatalon saunatupasi, 30 euroa yölleni

Maaseudun näky, tuli Venäjän kylä mieleen

Kuhmoisissa on autioituneita talojakin

Voiveitsi kotona, kaupan pakasteista €0

Sipsit eivät maistuneet, vein kotinurkille

Joukkoliikenne heikkeni, hyppää satulaan

Vaihtelua kauppakeskittymiin, kallista toki

Tämä puhelinkoppi ei toimi nykyaikana

Kuhmalahden kirkonkylän omin kirkko

Kuhmalahden kirkonkylällä on nähtävää

Tulen itsekin sinne fillarilla ensi vuonna

Kyläkaupan valikoimaa, se olikin riittävä

Kyläkaupasta herkkuja, noin viisi euroa

Totta kai, heti pullonpalautuskoneille ;)

Häädin juopot baarista pois valokuvaan

Kuhmoisten ihania maisemia, sanoisin

Kissa tuli silitettäväksi, sitten pääsi uimaan

Voi olla, että en Espanjaan lähde ihan heti

Länsilinjat loppui, hankit omat Länsilinjat

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Jyrin älypuhelimessa asuu 20 sovellusta

Ääriminimalisti, Jyri, omistaa 216 asiaa

Ääriminimalisti poisti kaiken vapauteen

Keksitkö niitä arjen elämyksiä, älä osta!

Opiskelijat, Forssa on vallattu fillarillani

Vuosi 2023 ostolakkoilua, tämän ostin

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Sääli, kuusi vuotta S-pankin asiakkaana

Pirtilillä ei Paunun ahdinko katoa, ikinä

Vuosi sapattivapaata, tämän oppineena