Apua, 247 euroa pyörähuoltoon nyt
Pitäisi kuluttaakin vähemmän ostolakossa, mutta taas meno. Vain 247 euron menoerä tyhjentää S-tuottotilin lähes puoleen ja saa käymään budjettikriisin partaalla. Pakko on maksaa elämää, jos meinaa säästää rahaa mm. bussilipuista ja matkailusta, kuten sovittua aiemmin. Hyvä uutinen on se, että tämä on vasta vuoden ensimmäinen isompi meno liittyen pyöräilyysi, eikä toista samanlaista tule kuin vasta ensi vuoden lopuksi. Lasket, että tämä on silti autoilua halvempaa ja voittaa Nyssen vuosilipun, 430.
Pyörän ketju pyörii tyhjää jatkuvasti ja hidastaa matkan tekoa merkittävästi. Vie pyörä huoltoon ja tulee samana päivänä toimivana, siis 8.10. ennen sitä lenkkisaunaa. Lähden testiajolle ja kaikki toimisi hyvin, paitsi Lidlissä. Siellä ihmeteltiin, pitääkö Lidlissä asiointi lopettaa, lähes kokonaan. En nytkään osta sieltä mitään muuta kuin tiettyjä tuotteita ja jälleen oli isompikin syy lopettaa ruisleipien ostelun. Kassan mukaan 20 prosentin alennustarrat tulivat jäädäkseen, jäävät nuo tarjousleivätkin hyllyyn.
Kannattaako lukemista jatkaa?
- Tekoäly työskentelee vielä.
Tämä tiivistelmä on luotu tekoälyn avulla.
Kaksi vuotta on kulunut siitä, kun lueskelit ottavani käyttöön vain Elisan latausliittymän ja Moin laitenetin, kerron tarkalleen miten kalliiksi puhelimen käyttö tällä kombolla tuli. Aiemmin maksaisin puhelinliittymistä vähintään 14,90 euroa kuukaudessa, mutta nykyään käytän perusliittymää samalla rahalla kolmen kuukauden ajan. Elämys ei ole paras mahdollinen, mutta enemmin pistät n. 10,5 euroa säästöön joka kuukausi, kuin maksan vähän paremmasta mobiilielämyksestä Elisalle aika turhaan.
Alkuvuodesta panostin pyöräilyyn ja pyöräiltyä on kyllä tullutkin. Kerron minkälaisia mietteitä on tullut uusista ajoasuista, sekä matkastressiä vähentävistä perusvarusteluistasi. Vaikka vuotta aiemmin ajoasusta tuli luovuttua ääriminimalismiin vedoten, rikkinäisinäkö tosin, ei ilman kunnollista ajoasua pärjää pitkissä ajoissa. Kunnon asu vähentää hikoilua ja sujuvoittaa matkaa. Pyöräilykausi loppuu noin kuukauden loppuun, mutta vielä aamuisin hulluna Huittisiin ja poljenko lähiaikoina, 84 kilometriä.
Ketju lyö tyhjää joskus, pyörähuollon 247 euron lasku
Surisit pyörän harmeja aiemminkin, mutta kun ensihuolloista polkimiin on kertynyt noin 1 500 kilometriä, tavallista isompi ongelmieni kirjo ja tästä seuraava lasku ei ole mikään ihme. Se on vaan pakko maksaa, koska en millään haluaisi hukata pyöräilykauden loppukuukautta pyörän seisontaani varastossa, ja maksaen Nysselle esim. Koiviston Auton käytöstä Prismaan. Lasken, että pyöräily tulee minulle halvemmaksi, koska pyöräilyn takia et tarvitse edes kuntosaleja. Autoilija tarvitsee, usein.
Tyhjää lyövä ketjuni ei toki ollut matkan este, mutta hulluna Huittisiin olisi jäänyt tekemättä. En yksinkertaisesti uskaltaisi lähteä pyörällä siinä kunnossa. Jos jätät huollot sivuun, tai viivyttelet niitä, huolto voi tulla ainoastaan entistä kalliimmaksi. Ketjusikin oli niin kulunut, että se saattaisi huonosti toimivan vaihteiston takia katketa kesken kaiken maaseudullani. Mitä sitten tehdään, kun lähimpään pyörähuoltoon on enää 69 kilometriä? Rämsööstä voisi olla vähemmänkin, jos se katkeaa ajoissa.
Suosittelen huoltamaan näitä syksyllä, koska silloin Pirkkalan Pyörähuolloissa ei näyttäisi olevan ruuhkaa. Ennen ajokauttani keväällä huolto saattaa ruuhkautua, kun viimeisetkin pyöräilijät heräävät ajokauden alkuun. En koskaan muista kirjata kaikkia ongelmiani pyörässä, mutta kirjaan vaihteistojen oikuttelun, ajometelin ja tyhjää pyörivän ketjun ylämäissä. Kirjaamatta jää vaihtajien tiukkuus, vaihto vaatii voimaa. Onneksi huollon perässä huomaan, sekin ongelma vaihtajassa on enää muistot vain.
![]() |
Paunu vaati huoltoa, pyörähuoltoon 247 € |
Perushuolto ollut aiemmin 90 euroa, vaikka hinta nyt vain 95 eurossa. Siellä tehdään monenlaisia hommia ja säätöjä, mutta myös kuluneiden osien vaihtotyö kuuluu hintaan. Osat veloitetaan erikseen, niistä kaikki loput maksut. Ketju ja rataspakkaa taakse kustansi 59 euroa, keskiölaakeri 35 ja polkimet 20 euroa. Keskiönvaihto on sen verran monimutkainen työ, että ei kuuluisi tavallisen huollon hintaan, siitä 38 euron erikoistyö. Polkimia en itse vaihtaisi, mutta kun huomioi ajomäärän, tarpeeseen on.
Ehkä tämä johtuisi siitä, että olen vain tällainen. Mieluummin sama poljin kuin viimeksikin, mutta uusiin polkimiin on siitä parissa reissussa tottunut. INFJ:stä kertoo paljon sekin, että olen huollattanut pyörää Pirkkalan Pyörähuollossa. Miltei 12 vuoden ajan, enkä muuhun vaihda. Vitsaili jo itsekseni, että vaikka asuisin joskus Vilppulassa, toisin pyörän huoltoon tänne vaikka kiskobussillakin tai polkemalla. Pitää olla sama huoltoliike kuin viimeksi. Rahaa palaa, mutta sitä palaa autoilijallakin, ja enemmän.
Ilmoitin aiemmin, että vähennän ensi vuonna junista ja kotimaan matkailusta pikavuoroilla. Niitä pikavuoroja en ole tänä vuonna käyttänyt Paunun lopetuksen jälkeen, mutta pian myös junat joutuvat syyniin. Pyörän huoltojeni merkitys korostuu jatkossa, koska kilometrimäärä kasvaa, todennäköisesti sadoilla kilometreillä. Varaudun vaihtamaan polkimia vuosittain, mutta myös huoltoon saattaa mennä noin 200 euroa jatkossakin. Osien laatu on kovin yksilöllinen nyt ja korreloi ajokilometrien kanssa.
Huollosta pyörälenkki, surkutarjoukset Lidlin hyllyyn
Nouda maastopyörä ajovalmiina ja huollettuna suoraan testiin. Ei aikaakaan, kun jätän Pirkkalan metsään hyvät jarrutus- ja kääntöjäljet, ollen Lidlissä säästämässä rahaa. En kuitenkaan tällä kertaa, Leipäaitan ruispaloja on tarjouksessa pullollaan, mutta säästöä ei tule. Lidlin alennusprosentti laski ja ihan periaatteesta vastustan sitä, tuotteet jäivät hyllyyn. On todettava, että kyseiset ruispalat eivät ole 1,29 euron arvoisia, kamalan kovia ruispaloja. Enemmin maksan Prismaan ekstraa pehmeydestä.
Ostin niitä Lidlin ruispalojani puhtaasti alennuksien vuoksi, 30 prosentin alennuksessa niistä sai pulittaa enää 90 senttiä, ja tuohon hintaan ei voinut valittaa. Ei varsinkaan, jos pakastamisen jälkeen leivänpalaset eivät enää olleet niin kivikovia. Tämänkertainen €1,04 on näistä liikaa, joten metsästän jatkossakin ruispalojasi Salen ilta-alesta 88 sentin hintaan. Viimeksi pelastin yhden pussillisen eilen, vaikka hirveän usein niitä ei enää löydykään. Samalla siirsin useita muita hankintoja Prismaan jo.
Tarjousleipien seasta saatoit hakea Lidleistä purkkaa, chili-kastiketta tai vaikka ketsuppia, mutta nämä kannatti siirtää kostoksi Prismaan, sieltä saa bonustakin yhdestä paikasta. Enää ainoa asia, jota Lidlistä ostan, Lord Nelsonin teepussit. Nekin ostaisin mieluusti nyt Prismassa, mutta en ole löytänyt mitään näin laadukasta sieltä. Uutisien mukaan Lidlin tulos sakkaa ja asiakkaita ei siinä käy tarpeeksi, mutta aika huono yritys parantaa tulosta hinnoittelemalla ruokahävikkiä uusiksi. Enpäs vaivaudu.
![]() |
Lidlin alennusprosentti heikkeni, hyllyyn |
"Voi olla, että nyt kun asiakkaat ostavat 20 prosentin tuotteita vähemmän innostuneesti, voimme saada samaisia tuotteita viimeisenä käyttöpäivänä aiempaa enemmän puoleen hintaan!", eläkeläinen mummo Pirkkalasta vastaa haastatteluuni kylän Lidlissä. Mitä ajattelet siinä hetkessä siitä, että Lidlin syy muutokseen on liian hyvä hävikkiruoan menekki? "Pakkohan niiden on alennusprosenttia alentaa, ei vanha mummo enää Prismalle jaksa!", murmeli nauraa ja nappaa tasan yhden pussin ruispalalla.
"Älä osta, kohta on alennusprosenttisi kympissä, liian hyvä menekki edelleenkin!", entinen myyjä sanoo Citymarketista. Tässä on yksi, tarvitsisin viisi, mutta en tyhjennä yhtäkään. Mistä sitä tietää, jos huomenillalla näistä osa olisi puoleen hintaani ja nuuka hän säästää. Myyjänä kerroit, että Pirkkalassa on Citymarketissa leipäkasseja vain viiden euron hintaan. Hävikkimyymälä on edelleen loistava paikka ostaa aikana, jona Lidlin alennusprosentti on heikentynyt aiemmasta, vain vähän huonoon aikaan.
Minusta se kaikkiaan, surullista. Ihmisten on todella tiukkaa, hallitus on leikannut muun muassa työttömyysturvasta, asumistuesta ja heikentänyt työttömien mahdollisuuksia tehdä satunnaisia töitä. Moni on ajautunut kaduillesi ja Pirkkalan metsiin pystytetään jo laajasti telttoja tai muita rakennelmia asumistarkoituksessa. Tätä päätöstä boikotoin, enkä osta ainoatakaan Lidlin tarjoustuotetta, menkööt vaikka enemmin hävikkiin sitten. Siirsin keskittämisen S-ryhmään jopa 60 prosentin alennuksilla.
Laitenetti ja latausliittymä kaksi vuotta, vain €4,34 kk
Kolme vuotta sitten harmittelisit kovia laskuja, DNA:lta. Tuntui, että halvastakin tuli euron tai pari kalliimpi koko ajan, kun vanhoja liittymätyyppejäkin lopetettiin ja tilalle tarjottiin normaalihinnaltaan aina vain kalliimpia loukkuja. Vuoden määräajan takia liittymästä ei edes päässyt eroonkaan, ainakaan helposti tai seuraamuksitta. Kaikki vapaa-aika meni siinä tiedotteita lukiessa mieluisan liittymätyypin lakkauttamisesta ja uuden liittymän esille tuomisestasi, tulevin hinnastoin ja monisivuisin ehdoin.
Luen ehdot niin sanatarkasti, koska näin tiedät tismalleen mihin sitoudut. En halunnut sitoutua yhteenkään liittymääni enää, jonka ehtona on internetnopeuteni rajoittaminen mobiilikaistaverkon ruuhkatilanteissa tapauksessa, jossa liittymän käyttö ylittää asiakkaiden keskiarvon. Joku sanoi, että Telialla on paremmat eväät, mutta on kokeiltu naapurin toimesta, aina vain kallistuu eikä loppua näy. Rahastus loppui vasta, kun 10.10.24 aukesi liittymä Elisalle, latausliittymä ilman perusmaksujani.
Liittymän voimassaolon ehtona on vain se, että lataat siihen vähintään kymmenen euroa kahden vuoden välein, hetki sitten on taas topattu. Hukkaan raha ei mene, sillä saldolla voi soittaa puheluita, lähettää viestejä tai käyttää nettiä megatavu- tai päivädatahinnalla. Erakolla ei ole missään kavereita ja tuttavieni kanssa viestitään koputtamalla ovea tai ilmaispalveluilla. Näin ollen todellinen laskutus latausliittymälle oli noin 8,23 euroa kahdelle vuodelle. OmaElisasta 20 ilmaista tekstiviestiä / kk.
![]() |
Puhelimen käyttökustannus noin 4,34 € kk |
Tarvitset paljon nettiä, mutta nuo ovat Elisalla edelleen kalliita. En ymmärrä miksi ihmeessä joku tarvitsee 200 megan nettiä 24,90 eurolla kuukaudessasi. Kilpailutan tarjonnan ja Moin laitenetti tulee kokonaisvaltaisesti edullisemmaksi, vain neljällä eurolla kuukaudessa. Vaikka nopeus jäänee verkoista päin 0.5 megaan, verkkoon päin nopeus on 5 megaa. Valokuvat varmuuskopioin huomennakin suoraan reissusta, etteivät huku matkalla Huittisista nettiin. Luottoa löytyy, musiikki striimasi Forssaankin.
Moissa parasta on tietty se, että laitenettieni hinta ei noussut kuukausimaksujensa osalta, ei edes hallituksen veronkorotuksiinne. Muilla operaattoreilla ei ollut näin onnekasta. Maksan edelleen neljä euroa kuukaudessa rajattomasta 4G-neteissä, samaan aikaan DNA:lta olisi siinä tullut entistä useampi puhelinsoitto, iltaluettavaa ja hinnankorotuksia. Monilla on parempaakin tekemistä kuin lukea näiden tilausvahvistuksia ja sopimustiivistelmiä kiireiden arjessa. Rahakin aina mieluisampi käyttötileillä.
Latausliittymässä siinäkään hinta ei pahemmin noussut, kuukausimaksutonta on paha verottaa. Minuutti puheluita ja yksi tekstiviesti, se nousi siellä 0,01 sentillä 6,67 senttiin. Huomioit ne ilmaiset tekstiviestit, ei paljoa haittaa. Saldon kertyessä voisit mennä bussiini ja ostaa matkalipun Petsamoon, niin kuin viimeksi. Tuli päivitettyä kuulumisia toisen Paunun naiskuskin kanssa. Kotona perusnopeus kaapelineteistä, 10/10 megaa. Ei voi valittaa, kun ei laskutusta tule ja jää Länsilinjaankin saldossa.
Ostin pyöräilytarvikkeita reissuille, kokemuksia tässä
Alkuvuonna teki isoja hankintojasi pyöräilyyn vain yhdestä syystä, haluat elää autotonta elämää. Missioni onko päästöttömästi liikkuminen ja mukavat säästöt siinä sivussa huolimatta siitä, että 247 euron menon voi odottaa ensi vuonnakin. Liikkumiseni maksaa aina, mutta huomattavasti enemmän nautin matkustamisesta polkupyörälläni, kuin lukkiutuneista korvista lentokoneissa tai täpötäysistä lentokentistä ja matkalaukkujen odotteluista pitkään. Satakunta, täältä tullaan Pirkanmaan halki.
Tuttavan auto kaiteisiin eturenkaan puhkeamisiin, koko auto meni lunastukseen. Osti käytettynä uuden kuudella tonnilla, se hajosi tielle parin viikon päästä. Nyt tapellaan voiko kaupan purkaa. Voisi olla, että moottori rikki tai jotain muuta, minä en autoista tiedä. Sen tiedän, että oma menopeli ei ole vielä tielle jäänyt. Ei matkalla Valkeakoskelle, Forssaan, Sastamalaan, Ylöjärvelle, Suodenniemeen tai Tampereen perukoille Sorilaan aina Pirkkalasta asti. Toivotaan, että päästään vieläkin, Huittisiin.
Myönnä aiemmilta vuosilta, aiemmilla pyörilläni. Otin joka kerta tietoisen riskin polkiessani ties mitäkin maaseutua vaikka Suodenniemeen tai Kiimajärvelle, jopa 90 kilometrin päähän ilman mitään varustelua. Oletinko, että renkaitteni puhkeaminen ei koske minua, eikä tarvitse stressata pahemmin mistään muustakaan asiasta. Hyvä jos edes patukkaa löytyi, välipalaksi keskelle ei mitään. Autojenne seassa meni alamäkeen kuutta kymppiä, vaikka siellä on baanoja keskellä kyliä. Näitä käytän nyt.
![]() |
Ostamani tarvikkeet pyöräilyyn arvioissa |
Otinpas valtavan riskin, vaikka tänäkään vuonna ei ole 29"-renkaita tyhjentynyt. Toukokuussa oli Citymarketeissa hyvässä tarjouksessa kaikki, pyöräilytarvikkeista pois vain 20 prosenttia. Nuukalla on Plussa-kortti, S-tilikin, muttei Lidl Plussaa. Ostin monitoimityökalun ja laadukkaan pumpun, Lidlieni tarjouksesta kunnolliset pyöräilyvaatteet, Prismasta nippusiteitä ja Biltemasta pienen runkolaukun ja paikkaustarvikkeita sisärenkaalle. Maaseudulle päätyminen ei tarkoita enää ikinä kävelyjä kotiin.
Matkoilla sinne Sastamalaan monitoimityökalu tuli tarpeeseen aiemmin toukokuussa, kun sain nostettua liian matalalla ollutta satulaa parempaan ajoasentooni. Myöhemminkään siitä ei ainakaan haittaa ollut. Pirkkalan kivikkoisissa metsissä poljen usein hulluna, että pari pulttia löystyi ajossa, ja täytyi siinä sivussa vähän kiristää. Olen aina sellainen, en mielellään pyydä muiden apua, vaikka ehkä pitäisi. Työstät ongelma kuin ongelma, ei tarvitse kysellä haluanko apua, kanssapyöräilijät hyvät.
Käsipumppua en ole vielä käyttänyt itse, mutta matkalla Forssaani törmäsinpä lähellä Humppilaa aktiiviseen pyöräilijäpappaan. Hän oli matkalla Loimaalle, mutta rengas tyhjeni. Pumpattiin sitä ilmaa paikkauksen lopuksi, ja hän pääsi perille. Jos et osta niitäkään itsesi takia, osta edes muiden takia. Vain muutama kymppi ja voisin pelastaa itseni tai jonkun muun vielä kerran tai en sitten kertaakaan, kuten omalla kohdalla tähänkin asti. Eivät nämä paljoa vie laukuista huomennakaan, hulluna Huittisiin.
Yhteenveto: poljen 85 km Satakuntaan ja toiset kotiin
Bilteman pieni runkolaukku oli ihan huippuostos. Pumpulle, paikkausrasioille omat paikat, mutta myös rengasraudat, ensiapuvarusteesi ja nyt parit patukat mahtunevat. En malta nukkua aamuun, kun pääset taas ilman autojakin, ilman Koiviston Autoja ja Nyssejä lentoon. Pyörä vie tasan niitä teitä, joita haluat polkea, Pirkanmaan halki suoraan Satakuntaan. Pitäisi olla niin monia peltoisia maisemia, juuri niitä maisemia, joita Pirkkalasta siivotaan jo. Aktivisti polkee ja näyttää toinen tapa on mahdollista.
Vuosittaiset kulut autoiluun helposti tuhansia, korjaa toki. Nyssen vuosilippu 1,19 euroa päivälle, vuodessa 430 euroa, kun täällä ei mene edes yli 400 euroa busseihin, juniin ja pyörän vuosihuoltoihin. Minut ei istuteta autonselkään mistään hinnasta ja ulkomaan matka jättämällä saan puoleksi vuodeksi 600 euron hupirahat. Jätä toinenkin, niin saat hupirahaa loppuvuodeksi. Olennaisin syy lähteä juurikin Huittisiin on siinä oleva S-kuponki. Kerrosaterian hinnalla saa kylkeen toiset kerroshampurilaiset.
Matka tulee olemaan pitkä, lähde Pirkkalastasi kohti Sorvan kylää ja sieltä noustaan pikku hiljaa Rämsöön kautta Sammaljoen maisemiin, joista polkeminen vie Kämmäkkään ja sitä kautta Huittisiin. Huittisissa ehtii olla noin kolme tuntia, sitten lähden takaisin eri reittiä, nautinnon maksimoimiseksi. Paluumatkalla nähdään kuolevaa maaseutua, Pyhällyksen kautta kohti Kiikkaa ja Keikyän riippusiltaa, sieltä sittenkin Häijään Äijään, jos haluat olla äijää. Matka ei siihenkään linjalla lopu, kyytiin vaan.
Palanen ja Nokiaa, luontokierroksia ja kirkkoa, Siuron kylää ja Koskenmäkeä. Ehkä ABC Pirkkala, joutaakin kotiini sieltä ja tosiaan tänään lähdetäänkin, 14. päivä on minulle näin tärkeä. Matkaa tulee vain 185 kilometriä, tai mistä sitä ikinä tietää, vaikka 200 menee. Onhan siitä poljettu nyt aiemminkin, muun muassa 250 kilometriä Loimaan-matkalla. En tarvitse bensiiniä, tarvitsen roskaruokaa ja hyviä maisemia on edessä niin paljon kuin jaksaa sietää. Matkailulakkoni ulkomaille täyttää viisi vuotta!
Olisi tarkoitus juhlia sitä, tuhansia jo mennyt muistoihin, jotka eivät täyttäneet ikinä. Halusit koko ajan enemmän, maailmoja nähneeksi työläiseksi, jota yhteiskunta suorastaan palvoo. Suomen hyvyys jää siinä äkkiä näkemättä, jos massamuotiin vain tartut, mutta minulla on omin Paunun pikavuoro.
Autoton elämä, kuten tähän asti, aamuyhdeksäksi varikolla. Fillari alleni ja illaksi kotiin, aina.
Kuvagalleria: Hulluna Huittisiin, 14.10.24
Päätin, että käydään vaan Huittisissa, mutta ei Koiviston Autolla tai autolla. Ajokortittomana oli pakko hakea polkupyörä tallista ja 170 kilometriä menivät kevyesti, paluussa Sastamalan kautta. Voi hyvin.
![]() |
Tuleeko myymäläauto vai Jeesus ensin... :D |
![]() |
Punkalaitumenjoki, kova on meno Huittisissa |
![]() |
Tasaan aikataulua, etuajassa ennen Keikyää |
![]() |
Illaksi pimenee, saavutaanko ihan Siuroon |
![]() |
Unelma toteutui, Keikyän riippusiltaa pitkin |
![]() |
En koskaan aja ajokorttia tai autoa, lupaus |
![]() |
Huittisiini Pirkkalasta, 84 km, noin 5 tuntia |
![]() |
Pyörän rengas paljastaa ne metsäisät jutut |
![]() |
Sammaljoen kyläkauppa ei ole koskaan auki |
![]() |
Paljon näkemättä jää moottoriteilläsi, siinä |
![]() |
Kiikan kyläkauppaa, kannatuksieni vuoksi |
![]() |
Forssasta lähtevä Loimijoki nyt Huittisissa |
![]() |
Vaihtoehto on, Halkivaha vaikka ensi kertaan |
![]() |
Auttamatta hidas, entinen Keikyän uimahalli |
![]() |
Nokia, Sorvan kylä, lahonnut mummonmökki |
![]() |
Lampaitakin näkyy heti, jos ajaa syrjäteillä |
![]() |
Ohitustieni ruuhkauttaja, missä ajat ja asut |
![]() |
Pirkkalasta lähtöbiisejä starttiin, bassoisaa |
![]() |
Ajetaanko autolla, pyörälläni fiilistellään :) |
![]() |
Paunu toimii, kiitos Pirkkalan Pyörähuolto |
![]() |
Kotona, 86 km, noin 5 tuntia ja lopetusbiisi |
Kommentit