Puututtaako? Mäntän verran muuttoja

Puututtaako kiivas luontokato ja maksulliset harrastukset laman kynnyksellä? Tyhjillään seisovat uudistalot täynnä itsemurhakomeroita vain, ärsyttääkö? Asuinpalstaa on onneksi muuallakin. Herään aikaisin aamulla, vähillä yöunillakin, siitä kiskobussia kohti. Se menee Oriveden, Juupajoen, Vilppulan, Kolhon ja Haapamäen kautta Keuruulle. Tuossa vaiheessa sinusta ei tule keuristia, mutta pois jäädään. Mänttä-Vilppulassa. Haluat nähdä sen omin silmin kuinka vehreää siellä on. Kotini voisi olla täällä.

Asut yli kymmenen vuotta rivitalossa, etkä mielellään siitä luovu, mutta Pirkkalan päätökset eivät lohduta. Tuntuu, että ratikka on seudun kabineteissa nyt päätetty. Pian alkaa lohduton kasvu, tiiviistä rakentamisesta 35 000 asukkaan kaupungiksi vuoteen 2050 mennessä. Tuon kaiken näkee Tampereen kaupungista, joka kasvullaan yltää pian Vantaan kaupungin isoihin asukaslukuihini. Tuossa vaiheessa etsintöjä on harkittava kerrostaloja. Jos haluaisin asua tiiviisti, olisin jo tamperelainen aikaa sitten.

Toisaalta voisin muuttaa myös suoriltaan Helsinkiin, tai aitoon, isoon ja kunnolliseen metropoliin, Amsterdamiin. Suomessahan kaikki metropolit ovat lastenleikkejä vain. Vain kaksi vuotta sitten totean metropolin surkeuden Partolan kauppakeskittymässä ja Tampereen liikkeissäkin. Tokmannilta ostettu Welcome-koriste ikääntyy ja tulee vaihtokuntoon. Kierrän kaikki ne kaupat, enkä löydä yhtään mitään pisteeseen, että lopetin etsimisen viime vuonna. Käynti tuonne Mänttään ja koriste tarttuu syöttiin.

Lopuksi mietitään mihin voisi nyt muuttaa, käymistäni paikoista, vehreyttä ja palveluja ajatellen. Ensinnäkin sinkkuna, lapsettomana ja lemmikittömänä taloutena minulle on aivan sama minkälaisia kouluja, jäähalleja tai vapaa-aikakeskuksia siellä on. En aio perustaa perheitä, joten kuntaostoksillani sinun ei tarvitse pahemmin kouluja katsella. Se helpottaa valintaprosessia merkittävästi, mutta siitä ei kuitenkaan tule helppo. Haluan vaalia luontoarvoja, mutta myös Prisman ja Cittarin on löydyttävä.
Heräisin mieluummin keskellä ei mitään kuin missä tahansa maan suurpitäjässä, missä arjen melu kovenee vain ja elämä kiihtyy. Hyvää kaupunkia ei siksi pidä sekoittaa väkirikkaaseen kaupunkiin lopulta.
Pirkkala pyrkii tiivistämään, tulemaan vain tamperelaiseksi lähiöksi, jossa ratikan kirskunta saavuttaa Suupantorin ja vie parhaimmillaan asiakkaat ratikkareitiltä. Tampereella on nähty, miksei täälläkin.

Mikään kaupunki ei saa olla niin iso, etteikö ihminen voisi kiertää sen läpikotaisin aamulenkillään.

Mänttä-Vilppula mahdollisena asuinpaikkana, sinulle

On luettu monesti, oman reissauksen päätavoite on etsiä tulevaa asuinpaikkaa. En vain jaksa asua Pirkkalassa, kasvuseudulla asuminen on liian stressaavaa minulle ja miksei muille. Pirkkalassahan on vetovoimatekijöitä tasan kaksi: yksi niistä on Tampere. Se houkuttelee muualta tulevia nyt ja jatkossa. Pirkkalan toinen vetovoimatekijä on se, ettei kylä ole Tamperetta. Seudulle tullaan Tampereen vuoksi, mutta tietty määrä ihmisiä valitsee maaseudun rauhan kehyskunnista. Jos tuo katoaa, niin mekin.

Näistä kahdesta tärkeimmästä vetovoimatekijästä ensimmäinen on ja pysyykin aina, mutta toisen pilaamiseksi tehdään tällä hetkellä kovasti töitä. Asetun hetkeksi Suupantorille ja kyselen kuntalaisten mietteitä Pirkkalan ratikkahimoista ja suuresta kasvu-urakasta. "Pirkkalan keskustako täyttyy ratikan tulon jälkeen asiakkaita pursuilevista kahviloista ja liikkeistä, tamperelaiset sankoin joukoin rynnivät? Bussien saavutettavuus ja pitkät seitsemän minuutin vuorovälit jarruttavat kehitystä.", Joni sanoi.

"Oli hän Tauski vai kuka kenellä oli aikoinaan biisi nimeltä Haavemaa.", Ari täydentää. Tuossa kun ratikan tulo Partolaan on lähes varmaa, samalla valtuustokaudella halutaan päättää myös Suupantorin jatkoista vuodelle 2030. Eikö olisi parempi, jos näin iso päätös jätettäisiin kuntalaisten käsiin tulevissa vaaleissa? "Jos pormestarin ratikka tuo lisää yrityksiä, kasvuja ja rahaakin, niin taidamme uida kaikki vuonna 2050 seteleissä, emmekä uimahallissa! Kaikki vaan tänne.", Länsilinjasta poistunut Linda.

Mänttä-Vilppulassa oli hiljaista tänään

Mänttä-Vilppulassa ei kasvusuunnasta tarvitse sentään yöunia menettää. Bussikuski suosittelee Länsilinjan autoissa seuraavaa helpohkoa kaavaa: jos et isommasta kasvusta tykkäisi, pitää muuttaa muuttotappiopaikkakunnalle. Hän asuu Tampereen seudulla vain työn vuoksi, mutta aikoo eläkkeellä muuttaa oikeaan kaupunkiin ihan maaseudun rauhaan. Sellainen tuskin löydy Tampereen seudulta tai Suupalta. "Vilppula on kuin hautajaisista, mutta nauttisin eläkkeellä joka hetkestä!", kuski nauraa.

Kiskobussista näkyi veikeä ulkoilureitti järvisessä miljöössä, pitkospuilla. Hetken kuluttua olin jo paikalla, nauttimassa syksyisestä kävelystä kaikessa rauhassa. Ihmisiä ei ollut liiaksi, eikä pahemmin autoliikennettäkään, huomasin puhtaan ilman heti. Pelkästään tämän vuoksi Mänttä-Vilppula kohosi muuttolistani kärkeen. Vaikka paikkakunnan tunnelma oli kallellaan vasemmalle, vehreys näkyi ilman lasejakin. Tuntui, että olet yhteydessä luontoon. Istu maisemiini, nauti puhtaasta ilmasta ja olosta.

Valitettavasti ensikosketus ei ollut hyvä. Törmäsi siellä Mäntän torilla istuessani puliukkoon, joka riitaa kävi puhelimen välityksellä jonkun muun kanssa. Poistuessaan hän ajeli pyörätuolillansa eteeni ja jäi kyttäämään. En noteerannut. Naisena tauottelit samaan penkkiin. Juoppo tekee paluun, istahtaen viereen. He juttelevat, mutta kun mies lähtee, hän ajelee läheltä nyt ja kyttää silmiisi. Hän kysyy jotain, mutten vastaa mitään. Näytän eleillä, poistu ja hän tekeekin näin. Puliukkoja on onneksi meilläkin.

Rivitaloja ei helposti löydy, ole valmiina kerrostaloosi

Asu vuodesta 2012 rivitalossa Pirkkalasta, lähes 12 vuotta. Ennen on asuttu lähinnä kerrostaloissa, mutta en pidä mahdottomana näitä jatkossakaan. Rivitaloja on aika paljon tarjolla, mutta hyvin moni niistä on sähkölämmityksellä, etkä halua niitä kuluja harteillesi. Toisaalta esimerkiksi tämä Forssa on demareiden kaupunki ja se on Suomen kerrostalovaltaisimpia alueitani, jos sellaisista tykkää. Lähinnä mietin sitä, miten polkupyörän kanssa mahtuu, kaikissa kerrostaloissa ei urheiluvälinevarasto ole.

Rivitalossa on tällä hetkellä 20 ruokakuntaa, koska taloja löytyy useampia. Mielenrauha on taattu, ainakaan ylhäällä tai alhaalla ei ollut ketään, ympärillä kolme lähintä naapuria samassa talossa. Muuta siitä kerrostaloon, niin pelkästään yhdessä rapussa voi olla tämän verran ruokakuntaa. Mietin lähinnä sitä, miten rauhalliseksi tai rauhattomaksi meno usein muuttuu. Yritin kovasti, mutta kaukolämmöllä toimiva rivitalo erakolle löytyy vain Loimaalta, Alastarolta. Ilman autoa ei kukaan muuta, luulisin.

Mitä vaadin omalta asuinpaikalta? Jos kaupungeissa on enemmän kuin yksi Prisma, tai joku muu valtava ruokakauppa, se on lähtökohtaisesti huono paikkakunta minulle. Pienempiä ruokakauppojani, kuten Saleja ja K-Supermarketeja voi olla lisänä. Vaikka uimahallisi ei ole minulle tuossa välttämätön, saattaisin sitäkin tarvita tilanteissa, joissa lenkkisaunaa ei tarjota vuokraasi. Alastaron rivitaloissa oli oma sauna, mikä voisi olla houkuttelevan muuton oppitunti. Saunokaa koska huvittaa, Loimaalla.

Rivitalojasi ei niin löydy, kerrostaloonko

Saa huomioida, että haluan asua kaupungissa, joka olisi pieni ja pippurinen. Pystyn tarvittaessa tinkimään isoimmasta Prismasta ja Citymarketista, jos edes S-Market tai Lidl löytyy. Vilppulassakin lämmitti se, että puita uskallettiin jättää aivan kerrostaloni viereen. Parvekkeelta saa katsella tuuheaa puuta, ei kenenkään toisen parveketta, kuten Soljassa. Tuntui siltä, että luontoa ei tarvinnut edes etsiä, se oli vieressäsi aina. Mäntässä harmittikin pitkä matka kiskobussille, mutta sekin hoitui jalkaisin.

Mänttä-Vilppulassa on alle 10 000 asukasta, huomaa se. Todennäköisesti laskua tapahtuu myös lähivuosina. Pitääpä muistaa bussikuskien neuvot, jos en haluaisi asua vääränlaisessa metropolissa, pitää muuttaa oikeaan rauhan metropoliini. Kuolevaan pikkupitäjään ja sen aion tehdäkin — kunhan aika on oikea. Olen erakko henkeen ja vereen, jo nykyisenlaisella väellä Pirkkala tuntuu raskaalta olla ja elää. Uutiset rummuttavat, että vuonna 2060 täällä olisi noin 40 000 asukasta, mutta ei minua.

Hiljaa en lähde. Käyn joka päivä ABC Pirkkalassa ja kaikki myyjät ovat tuttujani siellä. Jos joskus Pirkkalasta vielä lähden, käyn teitä jokaista moikkaamassa satavarmasti ja kertomassa syyn, miksen ole täällä enää huomenna tai ensi viikolla. Minulle sopii parhaiten, että istun penkilläkin autioituvassa kaupungissa ja nautin pellostakin kuin se, että uuvun kasvuun, ihmisvilinään ja näen kaiken katoavan suuruudenhulluun metropoliin. Vaikka kerrostaloon sitten, mutta omasta rauhastani onnellisena.

Löysin etsimäni nyt kahden vuoden jälkeen, Mäntästä

Vilkuilen vuokra-asuntojani jatkuvasti, vaikka minulla on sellainen nyt. Syy vilkuiluun on paras, huomaan helpostikin Pirkkalan vuokrienne kohonevan jo 600 euroon itsemurhayksiöstä. Jos tämä 21. lokakuuta päätettävä ratikka tuosta tulee Suupantorilleni, niin saat enempiä maksaa. Hyvä uutinen on kuntalaisille se, että asuntoja saattaa voida myydä hetkeen voitolla, mutta Jarvan ratikkahimo ei jatku loputtomiin. Työmaa, rumat johtimet ja viimeistään ratikan kirskunta kadottaa monet kuntalaiset.

Myös liikkeiden heikko valikoima kismittää tässä metropolissa. Pari vuotta sitten kului ulko-oven sisustuselementti käyttökelvottomaksi, mutta mitään vastaavaa en löytynyt. Ei sieltä Tokmannilta, ei Rustasta, eikä mistään muualtakaan. Kiersin toukokuussa kaupat viimeisen kerran ja luovutin, kunnes eksyt kiskobussilla Mänttä-Vilppulaan. Mäntässä oli aikaa hukattavaksi asti, joten astuin Löytötexiin. En uskonut silmiä, 4,95 euroa köyhempänä esine matkusti taidekaupungista synkkään Pirkkalaan.

Halukkaalle on siellä muitakin koriste-esineitäsi, piti ottaa valokuva. Miksi ihmeessä Pirkkala on synkkä? Vaikka näen jatkuvasti kauriita pelloilla, en voi olla miettimättä miten kauan, sillä kokoomus haluaisi ja tulee kaavoittamaan näihin joko yrityksiä, kouluja tai liian pieniä asuntoja. Vaikka lintujen, kuten variksien ja harakoiden esiintyvyyttä on enemmän, en näe lintuja siltikään tarpeeksi. On ihanaa, että niitä näkyy nyt edes kotiin tullessa ovesta. Hyvä asia, ostan vain mieluisan tai en sitten mitään.

Teinpä löytöjä Mäntässä, ostoksiini heti

Yksi syy on Tampereen kaupunki, en ole ainoa. Olen asunut tuolla kuitenkin yli kahdeksan vuotta, takaisin en muuttaisi, vaikka siitä maksettaisiin. Minua ei edes kiinnosta käydä Tampereella, sen takia kai sieltä pois muutetaankin. Tampereella käydään täällä vain, jos on aivan pakko, juna-asemalta vain Vilppulaan, passin uusiminen tai jokin tietty kauppa. Joku saattaa käydä siellä töissä toki, mutta moni pirkkalalainen ei ratikalla töihin pääse. Jos pääsee, autolla säästät parisen tuntia päivässä, tee niin.

Tampere on monille plussa, mutta siellä ei käydä. Päättäjä unohtaa, että itsekin poljen enemmin Nokian kaupunkiini Puuiloon kuin lähden Tampereelle tuossa Lielahteen samaan. Ratikkaa ei tarvita niin paljon kuin väitetään. Nyt olisi tärkeää toki saada mahdollisimman moni joukkoliikenteen pariin, mutta ihan jokaista ei sinne saa, aloittakaa vaikka isästäni. Moni autoilee täällä ikuisesti, eikä bussiin tai ratikkaan astu. Siinä kasvun eepos, liikennemäärät kasvavat ja ilmanlaatu heikkenee kaikkialla.

Älä kysy mistä tiedän, Vilppulassa ilma oli niin puhdasta. Joutuu miettimään tuleeko lähimetsään Puskiainen tai kehätie, vaikka tuoreessa kannanotossa Pirkkala vastustaa sitäkin edelleen. Pirkkalan mielestä ensisijaisesti tulee parantaa nykyisen ohitustien turvallisuutta ja sen välityskykyä silti. Olen skeptinen ja ne kummatkin ovat muuttosyy, mutta nykyään myös kunnan tiivistäminen, pormestari, hallitsematon kasvu, mahdollisen ratikan kirskunta, luontokato ja saastunut ilma. Tiedän minne.

Tänne voisin muuttaa, lue siitä kaikki järjestyksessäsi

1. Forssan kaupunki. Rakastun ensimmäisenä Loimaan kaupunkiin, mutta pienet puutteet saivat harkitsemaan myös Vorssaa. Siellä pystyisi kävelemään ja pyöräilemään Loimijoensa vierestä, mutta myöskään kaupunki ei ollut niin autioitunut. Tammelan kuntana tarjoat runsaasti vesistöjä sekä pari luonnonsuojelualuettakin, jos kasvuja tulee. Pirkkalassa näitä ei ole laajoina, pitää kuulemma mennä autolla Seitsemisiin. Siellä oli enemmän edullisia vuokra-asuntoja ja nyt sai nauraa, uimahallikin.

2. Mänttä-Vilppula kaupunkina. Tänne muuttaisin vaihtoehtoisesti, mutta joskus olen miettinyt muuttoa vain Pirkanmaan sisällä, tällöin Vilppula olisi listalla numero yksi. Vilppulaan haluan, vaikka siellä ei ole edes Prismaa, rauhallisuuden, kauniin taiteenkin ja runsaan lintukonsertin vuoksi. Ihmiset eivät pidä hulluna, kun linnuille juttelen, toisin kuin Tampereella tulee heti "Pitkäniemi-ainesta". Jos rakastat luontoa, sinun ei pidä asua kasvuseudulla. Kiskobussilla vanhemmille kylään, jo tunnissa.

3. Loimaan kaupunki. Loimaa sytytti ensinäkemisistä. Asuntokanta on paikoin vanhaa ja etäisyys esimerkiksi Hirvikoskelta ja Alastarolta on aika pitkä. Uimahalli oli Hirvikoskella ja kauppakeskittymä keskustassa. Forssa nousi nopeasti ykköseksi, koska kaikki tämä ja paljon muutakin oli miljöössäni jo kävelyetäisyydeltä, kaupungin sydämessä. Voisin silti asua Loimaalla, jos löydän sieltä vain mieluisan asunnon, vaikkapa rivitalostasi. Demareiden kaupungista niiden löytyminen on vaikeaa. Uskotaan.

Aktivisti oli metsässään vain, Vilppulassa

4. Keuruun kaupunki. Vaikka sanonkin, kun Keuruulla kävin ensikertaa, ettei minusta tule ikinä keuristia — ikinä olisit voinut jättää pois. Toisin kuin vaikkapa Loimaalla, vesistöjä on paljon, mutta myös hyvää puuta löytyy ympäriltä. Paikkakunnalla on S-marketin lisäksi Lidl. Se myös täyttää oman toiveen siitä, lähimpään isoon kasvukaupunkiin, kuten Jyväskylään taikka Tampereellekin olisi pieni turvaväli. Se takaa rauhan ja puhtaan ilman, jota erakkona kaipaa. Kiskobussi ilman Koivistoakin.

5. Sastamala kaupunkina. Tarkoituksella, Pirkanmaa. Ainoa asia, josta en pidä Sastamalassa on virkistysmetsien heikko saatavuus. Kuulen, lähellä pitäisi olla seudulla muutama kansallispuistokin, joka ei kyllä jalkamiestä lohduta. Joki löytyisi, tässä Prisma, Lidl ja Citymarket. Vanhemmille fillarilla. Maaseutumaiset miljöönä, hiljaiset kadut ja hyvät asfalttivapaat pyöräilybaanat, esimerkiksi Lantulan kylään ja tietty Kiimajärvelle, jos kiima järveen yllättäisi kesken kaiken. Keikyä ja Kiikka, erikseen.

6. Huittisten kaupunki. Siellä haisee lanta, älä muuta! Piti pyöräillä testaamaan ja näin on, mutta haisee Tampereellakin, Hatanpäällä. Ensikosketus kaupunkiini ja vehreyden taso yllätti positiivisesti. Loimijoki, Punkalaitumenjoki ja Kokemäenjoki muutamine luonnonsuojelualueineen. Koko kaupunki hyvin saavutettavissa vaikka jalan, mutta jotkut kadut kaipaisivat lisää vehreyttä. Joelle tehty mukavat näköalapaikat penkeillä höystettynä, eikä tietoakaan Pirkkalan ohitustieni jatkuvasta melutasosta.

Yhteenveto: tehkää kuntaa kuntalaisille tai lähdemme

Mitä virkaa on äänestyskopilla, jos hän voi tehdä mitä vain, kunhan saa ensin äänen? Ennen tämän valtuuston aloittamista harva tiesi kysyä tuleeko meille ratikka Suupantorille ja niitä sinun kantoja. Jos osaa kysyä, niin tuskin tulisit valituiksi. Pormestari ynnää samaan valtuustokauteen niin monta asiaa, että kuntalaisella ei tunnu olevan mitään muuta vaihtoehtoa kuin pois muuttaja. Miksi haluaisin tänne tiiviyttä ja 20 000 uutta asukasta? Kyllä se niin on, että nykyisiäkin alkaa olla liikaa, muttei Jarvalle.

Eikö kuntia pitänyt tehdä kuntalaisille? Jos kuntalaiset eivät täällä viihdy, eivät viihdy kauaa nuo yrityksetkään, joita kokoomus Pirkkalassa kengistä alkaen kiillottaa. Muistan, että tänne muutetaan erään vetovoiman takia. Se on ja pysyy, saamme lähes ilmaisia muuttoja oli ratikkaa tai ei. Ne ihmiset, jotka tänne pääasiassa muuttavat haluavat ison kaupungin edut, mutta pienemmän kunnan väljyyden, luonnon ja turvallisuuden tunteen. Tunteen, että heistä välitetään, ei vain yrityksistä ja kasvuista.

Ilman siinä hyvinvoivaa lähiluontoa ei ole sitä hyvinvoivaa väestöä. On joskus niinkin, että ilman hyvinvoivaa väestöä ei ole hyvinvoivaa yritystäkään kamalasti missään. Pormestarin mielestä ratikka tuo tänne niin paljon rahaa vuoteen 2050 mennessä, että meistä tulee Suomen onnellisintakin kuntaa vielä onnellisempi kunta. Sen kun näkisi. Siksi kartoitin itselleni vain kuusi muuta paikkakuntaa, jossa voisin tulevaisuudessa asua, mikäli Pirkkala päättää 21. lokakuuta 2024 ratikoista ja konkurssista.

Moni asuu täällä Niemenmaalla, muuttoaikeissa. Vähäjärvellä, muuttoaikeissa. Syrjäseudullakin, muuttoaikeissa. Paras vitsi tulee Reipistä, jossa päiväseltään poljin. "Mikseivät samalla vaivalla jatka sitä ratikkaa Reippiin asti, niin monta vuotta on heikoilla bussiyhteyksillä kiusattu!", sanoikin Reipin muori. Hän ei jaksa edes pormestareille kirjoittaa, mutta tässä yritän tavoitella kaikkia. Siinäkin tulen Prismallesi enää lähinnä öisin, kun muulloin liian vilkasta ja tärykalvot värisevät basson voimasta.

Marko Jarva, siteeraan, "For those who are lost, there will always be cities that feel like home". Se ei yllätä, mutta kylpekää 2050 rahoissa rauhassa, minä Vesihelmessä. Tällä hetkellä Forssan kaupunki on paikka, muutan lähelle kaikkea. Huonommassakin tapauksessa elän ja rentoudun vaikka Somerolla :)

Ihan sama mitä muut tuumivat, mutta Keravalle en jää asumaan. Se on helppo sitten, moikka!

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Ekologinen elämänä säästökuuria kohti

Matkailulakko jo viisi vuotta, Huittisiin

Loimaa, sait minut vain unelmoimaan :)

Juoksin varkaan takana, vuokra nousee

Sääli, kuusi vuotta S-pankin asiakkaana

Maaseudulle ratikka? Luovuin sohvasta

Vuokralaisten oma Black Friday, tänään

Budjettina €762/kk, näin selviän arjesta

Paskavuoren huippuni on takana, tästä

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan