Siirry pääsisältöön

Nyssellä Nokia, fillarilla ensin

Tästä se vallankumous alkaa. Sitten työttömiä syytetään, kun robotit vievät sinunkin työt! Piti ihan vilkaista uudestaankin, että mikä siinä Pirkkalassa menee, kun maastopyörällä ohi poljin. Selvisi, ettei Nyssellä taaskaan tee mitään, eikä Puuiloista robokuljetuksella mitään saanut. Pientä palautetta tuolta antaisin Sale Suupalle todella huonosta robottien sijoittelusta. Jos poljet vauhdikkaasti, tullen kaupalle kulman takaa, ensikertalaisilla meinasi robotit jäädä alle. Onneksi jarrut toimivat ja vahinkoa ei ole.

Silloin tällöin annan Nyssen suunnittelijalle töitä. Nyssen linjastoa ylistetään, päättäjät ovat todella tyytyväisiä, mutta käyttäjänä piti jälleen kerran hypätä polkupyöräni satulaan. Joskus tuntuu siltä, että joukkoliikenneinsinöörikään ei tajua bussivaihtojen monimutkaisuutta ja aikaakin verrattuna suoraan fillarilinjaan. Nyt, Pirkkalasta ei ole edes pitkä matka Puuiloon, mutta bussilla kiersit lähes kokonaisen Tampereen. Fillarilla vähän maisemareittiä hanhilla, parasta vehreyttä ja bussia odotetaan vieläkin.

Illaksi vanhempien saunaan, bussilla et olisi ehtinyt. Saunan jälkeen pyöräilen Veskaan kokemaan kauppakeskuksen tuoreimpia uudistuksia. Sain huomata aiemmin, että Veska ei huomioi pyöräilijöitä parilla hassulla pyörätelineellä tarpeeksi. Ruuhka-aikaan pyörälle ei saanut minkäänlaista paikkaa. En olisi kuvitellut, että uudistuksienne myötä tilanne on mennyt vain huonommaksi. Onko ihmekään, jos siinä Suomessa autoilu kukoistaa, kun polkupyörän ajaminen Veskan pihaan on surullisen vaikeaa?

Näytä lopuksi minkälaista lähiluontoa Pirkkalassa on. Täällä on niin kaunista, että luontoa pitäisi suojella kaikin keinoin, eikä vain kaataa teollisuuden tieltäkin pois. Uskon todella, että olennaisin syy onnellisuuttani on Pirkkalan metsässä. Ei edes tuota onnellisuutta, vaan pikemminkin tyytyväisyyttä, vaikkapa pienen budjetin elämään. Onnellinen ei ole täällä kukaan. Saan iltalenkeistäni luontopoluilla voimaa ja siivoan ulkovarasto turhasta. Ylähyllyt lähtevät suksimaan, mutta myös toinenkin hylly.

Masennustako liikkeellä? Kauppaankaan ehditä, tästä

Yhteiskunnassa on valuvika, oikeasti. Eikä edes ainoa, mutta aloitetaan heti. Moni ajattelee, että työntekijä saapuu töistä kotiin varsin onnekkaana, mutta tilanne ei ole näin. Muistan hyvin omaakin työelämää, jolloin superväsyneenä ilmestyt kotiovellesi vailla pienintäkään energiaa aloittaa nopein ruoanlaitto tai edes kauppareissu. Muistan ajan kevyesti, kun pakotin itseäni kauppaan, vaikka lähes kaikki tuntui silloin niin ylitsepääsemättömältä. Sinullekin. Älä jää yksin, kiinarobotti on avuksi.

Ensinnäkin, kauppahenkilökunnille todettakoon, että vaaleat kiinalaiset robotit kannattaisi siirtää lähemmäksi kaupan ovia, ennen kuin joku huristelija ajaa noiden päälle. Sopivasta nurkasta tullessa ei niihin osaa varautua, jos ei etenkään ole ennen nähnyt. Kuljetusrobotit pitää siirtää sieltä sivuun aivan välittömästi ennen kuin ensimmäinen vahinkosi sattuu. Talvikin on tulossa, joten valkoisia kiinalaisia tulee olemaan vaikeata erottaa tavallisesta lumesta. Silloin näitä vahinkojasi nähdäkseni sattuukin.

Vaikka tarkoitus oli lähteä Puuiloon lauantaina, en malta jäädä seuraamaan robotteja kuljetuksen aikana. Myyjä saapui lastaamaan isohkon kassin ennen kuin robotti lähtee liikkeelle Vähäjärveä kohti. Jos alku näytti varsin töksähtelevältä, niin meno ei muuttunut yhtään paremmaksi Suupantorillakaan. Autoilijat hieraisivat silmiään, jäivätkö antamaan tilaa ruokalähetille suojatieni edessä, mutta robotti ei liikahtanut minuutissakaan. Eräällä autoilijalla paloi hermo jo, hän kaasutteli tilanteestaan pois.

Robotit saapuvat Pirkkalaan, vaaranpaikka

Robotti ei ollut autosta moksiskaan, jotain se siellä mietti. Autoilijat antoivat tilaa vieläkin, mutta kuljetusrobotti ei liikahtanutkaan. Seison itsekin äimän käkenä viisi minuuttia tien toisella puolella ja odottelen. Kellon kääntyessä jo iltaa kohti, robotti lähteekin vihdoin ylittämään tietä, eikä siinä kauaa mennytkään: vain viisi minuuttia suojatien edestä. Juuri kun olin sanomassa sille, että jos maitopurkki unohtui kyydeistä, sen pääset vielä hakemaan. Sale on vain kivenheiton päässä siinä, niin kuin aina.

En siinä tilanteessa kehdannut sanoa sille enää mitään, ei se ymmärrä kuin ehkä mandariinikiinaa vain. Pääsin pohtimaan aitoja ajatuksia. Blogissani sen huomaa helposti. Elän omilla säästöillä, ja joku tulee haukkumaan sinua laiskaksi, tai sosiaalipummiksikin. Laiskoja ei ole hän, joka pakottaa itseänsä ruokakauppaan, työllistäen kassoja — ei Kiinassa valmistettuja robotteja. Työttömiä syytetään useasti laiskuudesta yhteiskunnassa, vaikka itse viet työt, käyttämällä itsepalvelukassaa tai ruokarobottia.

Näin äkkiseltään funtsittuna, minulle ei tule mieleen mitään syytä, minkä takia en ehdi käymään ruokakaupassa. En varsinkaan aikana, jona Pirkkalani Prisma ja Pirkkalan Citymarket ovat kumpikin auki jo vuoden ympäri. Yhteiskunnassahan täytyy olla jokin valuvika oikeasti, jos työttömiä syytetään työhaluttomuudesta samalla, kun ruokarobotit ja itsepalvelukassat valtaavat maan. Hei muuten, mikä siinä ruokakaupassa käymisessä on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa? Voisi mahdollisesti auttaa.

Nysselle kritiikkiä, Puuiloon ei pääse nopeasti tai aina

Ruoat saa Prismasta ja matot Puuilosta. Rauha, kaksi mattoa hankin äidin omalla rahalla, en niitä tarvitse itse. Koen velvollisuudekseni auttaa häntä, koska lainaan kausikorttia nytkin. Lauantaina voi päästä Puuiloon, mutta Nyssen huono suunnittelukin ei anna syytä juhlaan. Tiedän kyllä, mitä busseja lähipysäkeiltä menee, mutta turistina kuvan pysäkillä voi olla vaikeaa. Kulkeeko busseja, minne? Onko tämä lentoasemalle, Lielahteen vai keskustaan? Opastan sitä kiinalaista ja hyppäänkö itse satulaan.

"Is bus coming, I don't see anything but forest here", turisti kysyy. Sure, he left 4 minutes ago, you just stand still 25 more minutes now. It is what it is, we stand like this daily, vastaan nopeasti. Kerropa myös, että linja 12 oli rautatieasemalle. Perällä mies varmaankin etsisi rautatieasemaa, Kiinassahan ne ovat paljon isompia kuin täällä Tampereen metropolissa. Linjalla 12 sieltä Vaittin teollisuusalueeltakin Puuiloon on tunti, jos Lielahteen meinaa. Bussia pitää odottaa yli 20 minuuttia, nyt Nysse kuuloille.

Pirkkalaa lähin Puuilo on nykyään Nokialla. Mitä vähemmän ideoita Tampereella käymiseen, sitä parempi. Siinä 20 minuutissasi olen jo Nokian Prismalla, joten kannattaako bussia jäädä odottamaan, vaikka rajaton vuosikortti on juuri takataskussa. Saunakin on kuudelta, eikä ennen neljää viitsi käyttää pelkästään kahta tuntia bussikuljetuksiin. Et myöskään halua muuttaa vanhempien saunomisrituaalia, joten pyörä kutsui mukaan. Paljasta, elämäni paras kuntosalitreeni takana — taatusti yksioikoinen.

Nysse petti Nokiallekin, fillarilla Puuiloon

Nysselle tiedoksi, Nokialle pääseminen on viikonloppuisin edelleen vaikeaa. Suorabusseja ei kulje vieläkään kuin nyt arkisin, mutta edes uudesta linjastasi 34 ei ollut hyötyä. Se ei lähde viikonloppuna lentoasemalta, joten kyytiin ei pääse helposti. Jos ennätät silloin Suupantorille, aamun auto voi olla jo mennyt, eikä uutta muutamaan tuntiin mistään tule. Anna olla, sano jo kello 14.00, yrittäessäni päästä Lielahden Puuiloon. Seuraava olisi vasta illalla. Tässä ei ole niin mitään järkeä, suunnittelijat hyvät.

En liikoja murehdi. Tapasin kiinalaisia ruokalähettejäkin, autan kiinalaisia turisteja vaihtoehtoisia reittejään etsiessä, kun ei Nysselläkään hyvin mene. Toisaalla on vanhoja päreitä, kertomaan entisajan linjoista, täällä ei ole tiedon tynkää lainkaan sitten. Jos linjalla 12 matka Puuilooni kestäisi kävelyineen yli tunnin, Nokian pienessä Puuilossa on fillarilla 35 minuutissa. Kolmas vaihtoehto oli huonoin, siirry Tampereella Nokian bussiin. Nokian linja jättäisi Nokian ytimeen, ja vaihdat Koskenmäen bussiin.

Matka-aikaa kävelyillä 140 minuuttia, kolmella bussilla. En nähnyt, anteeksi Nysse, mitään syytä perääntyä vain 35 minuutin vaihtoehdosta toimivan ilmastoinnin kanssa. Kaiken lisäksi rahaa säästyi bussilipuista ABC:n verran kahdesti, jos menet Nokialle. En usko, että bussimatkalla nauttisin hyvästä hiljaiselosta Nokian metsässä, juttelisin mukavia hanhiseurueellekin tai ruokkisin ruoholla maailman parhaita lampaita. Pari mattoakin tarttuvat matkaan ja kulkeutuvat fillarin selällä Pirkkalaan asti.

Kylän isoimmat roskakorit ja parkkitilavarkauksiakin

Moi kaikki, heti kuudelta saunaan. Eikö se niin mennyt, ehdi täpärästi. Puoli tuntia saunomiseen. Busseilla olisin ties missä, vieläkin. Saunan jälkeen lähden tutkimaan Pirkkalaa, ainahan täällä jotain uusia innovaatioita on, kuten kuvan näköiset jättimäiset suurroskikset. On vain ajan kysymys, milloin sinne aletaan tunkea sekajätepusseja tai varsinaista ongelmajätettä. Ei niillä mitään muutakaan virkaa näyttäisi olevan. Niitä on niin paljon, että Veskan lähialueella voit irtisanoa jätesopimuksesi kaikki.

Ensinnäkin, en yritä hidastaa Pirkkalan kasvuja. Arvostan kasvuja ja ennen kaikkea, hyvin tehtyä kasvua. Kasvuissa mennään pieleen siinä vaiheessa, kun 20 000 asukkaan kunnasta yritetään väkisin tehdä jotain isompaa, 40 000 asukkaan helvettiä. Vaikka uudistus Veskaan oli kaivattu, olisin toivonut enemmän vessauudistusta. Oveni hädin tuskin pysyvät kiinni, eikä lukitussysteemi toimi nyt reunalla alkuunkaan, muita en ole ehtinyt testata. Sinne on bussikuskin paras istahtaa, nyt muutakaan ole.

Pyöräilijää ei lohduta sekään näky, että ruuhka-aikaan vapaata tilaa ei ole. Kaikki tulevat puljuun autoillansa, mutta onko siinä mitään erikoista? Ne vähät pyöräpaikat, joita siinä enää on, varastetaan sähköpotkulautailijoiden toimesta. Keskivertosähköpotkulautailija on kai niin tyhmä, että hän ei näe vähän sivummalla olevaa sähköpotkulautojen parkkialuetta. Pitää myös muistaa, että olemme hyvin koulutettuja täällä Pirkkalassa, vaikkakin sähköpotkulaudan parkkeeraus oikein ei aina sujukaan.

Veskan pihauudistus, fillarit unohtuivat

Olettehan Pirkanmaalla, ette Hämeessä. Pitää olla iso kyltti, että tuo on vain pyöräilijöille, siellä potkulaudoille. Peräänkuulutan päättäjiä, potkulautojen käyttäjiä kuin myös yrityksiä, jotka tällaista mahdollistavat. Vaikka en mielellään lähde ketään neuvomaan, uskon silti mahdollisuuksiin. Jos koira ei osaa, niin sitä pitää opettaa. Jos peruskäyttäjä ei osaa jättää lautaansa parkkiin, sakotat. Uskoisitpa, että kun joka minuutti kassaan kilahtaisi, ongelmaani ei ole ensi perjantaihin mennessä missään.

Yrityksillä on tieto kuka, tai usein ketkä, lautojaan laittavat vaarallisiin tai vääriin paikkoihin. Jos parkkeeraus ei muuten onnistu ohjeistamalla, täytyy ottaa kovemmat keinot. Voi olla, että muutama autoilijakin onnistuisi tulemaan Veskaanne kalliilla pyörällä sen sijaan, jos mokoman saisi vaan edes joskus kiinni uusiin, kauniisiin telineisiin kunnon lukolla. En valittaisi edes paljon, mutta minkä sille mahtaa, jos introverttina osaat havainnoida ympäristöä. Pirkkalassa päättäjien arki on alkanut jo.

Puhuisi vielä näistä kylän isoimmista roskiksista. Panttitölkkejä, Verkkokauppa.comin harmaita mikroaaltouunien pahvilaatikoitakin, kaiken maailman roskaani. Saisit vaikka kukittaa, eihän hyvin koulutettu väki näköjään mitenkään muuten roskakoreja erota kukkaruukusta. Ihan varma en nyt ole, mutta kysytään yleisöltä. Näyttävätkö nämä kukkaruukuilta? Jos ei kukkia enää tule, niin multaa vaan alas ja sillä siisti, vai lapioitiinko siinä jo? Bauhaus on siinäkin vieressä niin, pääsee helpommalla.

Hyviä treenejäni, luonnossa ja varastossakin, fillarilla

Sanoja säästelemättä, rakastan autottomuutta. Näen niin paljon kaikenlaista, koko ajan. Parasta, bussitkaan enää kiinnosta, nähdessäsi lampaita tai hevosia suoraan satuloistakin. Vaikka olen hyvin skeptinen Pirkkalan päättäjiä kohtaan, uskon silti vahvasti siihen, että metsää ei aleta kaatamaan nyt jatkossa yhtä paljon. Pirkkalassakin tiedetään, että valitettavan moni on muuttanut tämän vuoksi, ja kuva puhukoot puolestaan. Ei löydy Loimaalta, eikä edes Forssasta. Säilytetään ja hyödytään siitä.

Jos joku kysyisikin minulta minne mennä, Pirkkalassa. Sinne niin, metsään. Jos et ehdi olemaan metsässä kuin vartin, sinun pitää mennä sinne tunniksi. Niistä 45 minuutista ei kannata stressata, se on vain 45 minuuttia vähemmän sketsejä televisioistasi tai normaalia tehokkaampi kotisiivous ilman sosiaalista mediaa välissä. Pirkkalan metsä on terveyden kannalta olennainen. Voitte rakentaa kuntaa täyteen kaupallista salia, mutta on ikiliikkujia. Metsä, mitä se on? Olohuoneen jatke, kuntosalikin.

Jos metsä kuolee, kuole perässä. Pirkkalan, varsinkin huonontuneen terveydenhoidon aikana, tulee huomioida tämä olennainen. Muut kunnat, liittykää mukaan. Metsä on ilmaista terveydenhoitoa, pitää minutkin loitolla lääkäreistä ja kaikesta muustakin. En pelkää kyitä, en pelkää susia, en pelkää metsää. Tämä on toinen kotini ja sitä olen valmis puolustamaan. Metsäni on jotakin sellaista, mitä meillä ei ole oikeutta viedä metsää vihaaviltakaan. Jos et ehdi tänne tunniksi, menehän edes pariksi, aika on nyt.

Pirkkalan parasta metsää, minne mennään

Rakastat metsääsi niin paljon. Se eheyttää jokaisella puraisulla. Tiesitkö, että pyöräilijät menevät Pirkkalasta vaikka sinne Lempääläänkin maisemareittejä, mutta onko asfaltti maisemaa? Tässäpä on maisemaa, 21 kilometrin edestä Vanattaraan tai vaikka Ideaparkiin, mutta tyylinsä ja toiveensa usein kullakin. Näkeehän sen jo rankkasateen aikana kun Jyväskylä tulvii, vaikka täällä ei lätäkköäkään. Se on tämä pakkomielle, johon Pirkkalakin pyrkinee, kaavoittamalla lisää tulevaa tiestökorjattavaa.

Itsellä ei sen sijaan tule edes mieleen tilannetta, jossa olisi halunnut jatkaa Kalliotieltä johonkin Partolaan, kun Partola on siellä vieressä: nytkin. Umpikuja ei vain kelpaa päättäjille asuinkorttelissa, vaikka Kiillonkin metsää pitäisi suojella. Elän ja stressaannun, ehkä joskus masennun tätä Pirkkalan kaavoitustahtia, mutta ikiliikkuja on nytkin metsässä. Pirunkivet, Kurikkakallio, kaikki mistä meidät tunnetaan ja pois tieltä vaan. Asfalttia on kivampi katsoa ja sähköautolla ajaa kolaria tai ympyrää.

Anteeksi avautumiset, mutta ei se lopu. Kotona on ulkovarastollakin asiat kunnossa. Vaikka en ole vuokranantajalta lupaa kysellyt, ylin hylly on purettu. Se oli edellisen asukkaan taideteos, jossa kolme lautaa ja kaapiston ovien jämä. Pyörää laittaessa sisään, olenkin lyönyt aivan liian monta kertaa päätä kyseiseen ylähyllyyn. En lyö enää, kun meni sytykkeiksi laavulla. Keitä vino, huonosti kiinnitetty hylly palvelee toisella puolella, purin senkin. Tavaraakaan ole, kolme hyllyä välttävät ääriminimalistille.

Yhteenveto: vaadit parempia huomisia, kirjoittamalla

Säästä vuokranantajan rahaa. Ylin hylly vasemmalla oli hutera, että mitään tavaraa muutenkaan voinut laittaa ei, toisaalta ulkovaraston seinustan lauta ei olisi sitä pitänyt etenkään vähän normaalia isommalla tavarakaaoksella ollenkaan. Sen sijaan alin hylly saattoi siinä olla ainakin silmämääräisesti suorassa ja laatukamaakin, kiinnitettykin kaiken lisäksi kunnolla rakenteisiini. Ei seinänaapurinikaan ihmetellyt, remontoida joskus pitäisi. Siinä menopelini vieläkin on, kaipa illallakin eksyy metsään.

Ehkä huomaat jotakin, joka kiinnittäisi huomioni ja saa Pirkkalaa ajattelemaan. Ajattelemaan, että metsä pärjää kyllä ilman ikiliikkujaakin, mutta emme pärjää ilman metsää. Kurikkakallion saa helposti murskeeksi, mutta saako murskeesta kallion? Hirveän ahdistuneena menet kotiin, mutta olutta en ota. Kurikkakallioni teollisuusalueellehan on tehty maailman rumin aavikko ja lähellä vapaana elänyt noro kuivui kasaan. Siitä sai ennen juomakelpoista vettä, mutta täytyyhän ostaa nekin Salesta nykyään.

Olen pettynyt Pirkkalan luontoystävällisyyteen, mutta kiitos sinulle ajastasi, ehkä jatkossa mitään vastaavaa ei enää tapahdu. Pirkkalan päättäjät täytyy saada vastuuseen nyt aivan yhtä aktiivisesti kuin työttömyyttä lisäävät itsepalvelukassat ja ruokalähetitkin. Jos PS5:n leimaaminen itsepalvelukassoilla tomaattina on rikos, niin on kodin vieminenkin eläimiltä ja puron pilaaminen entisöintikelvottomaksi. Älä vie aktivisteja metsästä, katsot mitä Pirkkalan päättäjä onnistui tekemään ja saatat vastuuseen.

Bloggaamisiasi on jo kymmenen vuotta takana, mutta ideoita ei vain lopu. Haluan saada edelleen jotain järkeä yhteiskuntaan, jotta kaikilla olisi se parempi huominen. Häpeän kuitenkin ennen muuta sitä, että vuonna 2024 täytyy masentua älyttömästä kaavoituksesta, taistella metsän olemassaolosta ja ihmetellä miksi työttömiä syyllistetään laiskuudesta. Menkää itsekin kauppaan, lähetetään nuo robotit takaisin Kiinaan ja palkataan joukosta muutama työtön S-kauppaan. Saattaisi nyt talouskin nousta.

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Ruuhkaa ja kulutusvimmaa

Tampereen seutu houkuttelee väkeä tasaiseen tahtiini, mutta harva täällä toivoisi pahenevaa ruuhkaa. Miltä kuulostaa lähes tunnin bussimatkasi Pirkkalan sydämestä Tampereen ydinkeskustaan? Ennen samaan matkaan varasi ilman raitiotietyömaata, vaikka ruuhka-aikaan, korkeintaan 35 minuuttia. Autojonot seisovat nyt, eikä loppua näy. Onneksi olen sapattivapaalla, muuten työhön kulkemisista tulisi lähes mahdotonta. En tiedä, kuinka tällaista pitää kestää ja vuoteen 2028 loppuun. Pahimmillaan bussimatkoilla ollaan tunti.

Minusta on tullut Häijään äijä

Perjantaiaamun kiire alkoi näkyä Pirkkalan monilla bussipysäkeillä. Matkalaukkua raahaavat odottivat siinä linja-autoa kohti Tampereen rautatieasemaa ja vähemmän onnekkaat kohti keskustojen työpaikkoja tai muita aamun askareita. Heidän olemuksissaan oli aistittavissa se perjantainen vakirutiini ja ehkä pieni aamuinen kiire. Samalla kun heidän matka oli vasta alkamassa ruuhkalinjoista, olin jo valmiina oman viikonlopun seikkailuun: ei ruuhkaa , ei aikataulua, ei työmaita – vain polkupyöräsi ja linjalla, suuntana Häijään Äijä.

Paunun konkurssi on lähellä?

Niin sittenkin kävi, että tämä tamperelaisin joukkoliikenneuudistus runnottiin läpi vastustuksista huolimatta. Ei tällä ainakaan Paunun ahdinko helli. Samalla on hyviä uutisia: Nysseeni pääsee jatkossa rollaattorilla ilmaiseksi . Tamperelainen insinöörikin Nysseltä suunnitteli uuden reitistön, yhteistöissä kaupunkilaisten kanssa. Minua eivät kuunnelleet, eivätkä ilmeisesti ihmisiä muitakaan. Härmälän vika on kuljettajilla. Miksi TKL:n bussikuskit eivät ajaisi ohi, vinkkaa käsin perällä hiihtävästä Paunusta?

Ruuhkavuosia ja jaksamista

On aikainen maanantaiaamu, kun Vuorisen Liikenteen bussi aloittaa työpäivänsä kohti Loimaan hiljaista Alastaroa. Rauhallinen bussimatka Alastaroon, aikataulussa ja ilman kasvuseudun alkavia ratikkatyömaita. Sitten heräsin unesta karuun todellisuuteen. Ratikkatyömaita on pystyssä joka puolella, ja asukkaat saavat valmistautua isoihin ruuhkiin. Julkiset kulkuvälineet ovat miltei jatkuvasti myöhässä, eikä autollakaan ajo ole enää herkku. Tällaisissa ruuhkissa asumisen edut alkavat mietityttää, otanko kasvuseudulla vai ilman?

One More Track, käppäily ohi

Yhdysvaltalainen aktivisti, Robin Greenfield, olisit 2 575 kilometrin tyytyväisyyden kävelylläsi edennyt Kanadan rajalta aina Los Angelesiin asti. Seuraan aktivistin aikaa vievää kävelyä suurella mielenkiinnolla ja pystyn enää jakamaan monille kiintoisia ajatuksia henkilön tammikuussa päättyneistä seikkailuista kohti tavarattomuutta. Sitähän voit sanoa jopa muutokseksi, ainakin elämän uudelleen käynnistämiseksi, resetoinneiksi. Heinäkuussa 2024 alkanut kävely oli Greenfieldin välietappina hitaampaan elämääni ja kiitollisuuteen.

Lintubongausta satulalta

Pyöräilykauden avajaiset sujuvat tästä, mutta ongelmitta en pääse Häijään Äijään! Monia naurattaa, mutta viime syksynä menin Huittisiisi farkuissa ja välikausitakissa. Tänä keväänä et matkalle uskaltanut, joten hanki verkkokaupasta kunnollisen pyöräilytakin ja siihen liittyviä housuja, tietenkin tarjouksella. Tarjouksesta huolimatta vain laadukkaisiin pyöräilyasusteisiini saa pulittaa yli sata euroa. Jos haluat vähentää joukkoliikennettä, kuten busseja tai junia, ostos on tarpeen. Lähden sitten Häijään Äijään , ja luet tästä blogistani.

Pienen kulutuksen ongelma

Muistelen monia veronkorotuksia, hallituksesi tekemiä säästötoimia esimerkiksi asumistukeen ja sitäkin, ettei suomalaisella työnteolla tahdo elää. Penno-ohjelma huomasi sen maaliskuun lopussa ja huomautti, etten ole lisännyt uusia menoja yli viikkoon. Tämä on osaltani protesti hallituksellesi, sillä kurjistaminen ei pelasta valtion taloutta, vaan se pahentaa sitä entisestään. Tämä on pisin noidankehä, joka johtaa kulutusjuhlien laskuun (ostovoima laskee, säästämiset kasvaa). Vain konkurssit yleistyivät – onko niin jo nähty?

Isännöitsijä kielsi saunomiset

Sinulle ilmoitettiin porttikiellosta saunaan, tuntuu siltä kuin on isketty veitsellä ja suoraan sydämeen. Sauna on ollut monelle turvapaikka. Paikka, jossa joku saattoi rentoutua ja unohtaa kiireet. Tärkeä osa sinun elämää on yhtäkkiä poissa. Syy saunan käyttökieltoon oli uskottava ja aika nolo. Sain kirjeen, koska olen saunonut viikoittain, pitäen lenkkisaunoista kiinni kuin arvokkaasta perinteestä. Yhtäkään et missannut. Eräänä päivänä isäntäkin väitti, että saunaosasto oli ahkerasta saunomisesta kulunut ja vaatii isoa remonttia.

Näin tunnistat narsisteja

Kuvittele siinä että matkustat junassa moottoritiellä. Ei ole kovinkaan hyvää kyytiä tämäkään valtion moottoriteillä. Nyt pyydän sinua kuvittelemaan jo ystävyys- tai parisuhdettasi empaatikkona narsistin kanssa. Ei tuokaan kaksinen matkani. Ihmettelet jo aiemmista, että pois lähdin, eikä mikään ihme. Nyt olen Pirkanmaan tilausliikenteen bussissa ja nautinko suosikeistasi DJ Marta - Broken Wings (Original Mix) . Se on kyllä jännä biisi, laulu on auttanut minua lähtemään. Tunnen iloja ja vapautta sitä kautta.

Nyt saapui Penno-uudistus

Penno-budjetointi uudistui 1. tammikuuta 2025, ääriminimalisti hyödyntää tämän kaiken tuomia uusia ominaisuuksia täydessä vauhdissa. Myös ajat ovat vaikeat, joten 873 euron budjetti kuukaudessa ei tuntunutkaan riittävältä, mutta nyt rahaa riittää. Kerron tarkalleen kuinka saa 873 euron budjeteista pidettyä kiinni kasvattamatta mitään eurollakaan. Jatkossakin vuokran jälkeen satanen liian helppoon hupirahaan ja 200 euroa käyttötilille. Vuokra on 473,00, mutta budjetin vappusatanen jäi säästöön.