Mitä tapahtui Lidlille

Lidl on halpa vai onko?
Lidl on monien mielessä, monilla mielikuva on se, että Lidl on aidosti halpa. Enää ei ole niin. Toinen puute Lidlissä on se, että valikoima on pienentynyt tietyissä tuotekategorioissa. Pirkkalan kunnassa ei kuitenkaan ole Prismaa, joten vaihtoehtoina ovat Sale tai S-market.

Olen käynyt Lidlissä jo valovuosia. Aiemmin Lidliin toi kilpailijaa runsaasti halvempi hinta ja hyvä valikoima sinkulle. Nyt seitsemän vuotta tätä myöhemmin hinnat ovat nousseet kilpailjoiden halpuutuksia joitakin senttejä halvemmiksi. Valikoima supistui ja käyttötavarassa samat asiat pyörivät viikosta toiseen. Lidl ei enää ole Lidl nykymenolla. Nyt S-ryhmän asiakkuus tulee ajankohtaiseksi, sillä Nordea nostaa kuukausimaksuja.

Vaihto tekee kipeää vai tekeekö?

Aiemmin vaihdoin Spotifyn maksullisen palvelun Googlen vastaavaan eli Playn Musiikkiin viiden vuoden käytön jälkeen. Vaihdoin myös kalliiksi tulleen Elisan uuteen DNA:han ilman mainoksia ja paremmilla vakiohinnoilla - kovalla tarjouksella vuodeksi vuoden asiakkuuden jälkeen. Olin epäröinyt vaihtoa, koska "olen käyttänyt palveluita niin pitkään". Alussa tuntui kurjalta, mutta viikkoa myöhemmin hetki oli iloinen - vihdoin on jotain aiempaa selvästi parempaa.

Nyt on edessä 10-vuotiaan asiakassuhteen jälkeen pankin vaihto ja sen lisäksi kaupan trimmaaminen arjen valinnoissa. Ruokakaupan trimmaus alkaa näistä muutamista syistä lähinnä.

1. Lidlin hinnat ovat nousseet. Vuosia sitten erot kilpailijaan olivat suuria. Nyt eräs ryhmä on halpuuttanut hintojaan ja tämän jälkeen hinnat Lidlin ja S-ryhmän välillä ovat kaventuneet. Vitsi, joissakin tuotteissa Prisma tai S-market ovat halvempia! Juhla Mokka -kahvi on nykyään S-ryhmässä Lidliä selvästi halvempaa. Leipä on noussut, mutta Lidl tuntuu mainostavan samoja hintoja läpi Suomen. Se voi olla etu, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että S-ryhmä on halventanut hintojaan läpi Suomen kaiken aikaa myös. Joissakin tuotteissa hinta on noussut useita kertoja.

2. Lidlin valikoima on supistunut. Nyt hetki pieni, selitän. Lidlin valikoima ei ole koskaan ollutkaan laaja, mutta jugurteissa monia suosikkimakuja ja -merkkejä on lähtenyt hyllyltä ihan viime aikoina. Suppea valikoima on siis vieläkin suppeampi. Näin ei saisi olla ja olen aina puhunut koko käyttötavaran poistamisen puolesta. Jos käyttötavaraa ei olisi, Lidlissä olisi tilaa vaikkapa vegaanisille tuotteille. Vegaanit eivät suosi Lidliä ja toisaalta monet perheet menevät mieluummin Prismaan - sieltä saa harvinaisempaa ruokaa lähes joka päivä. Kannattaako käydä enää Lidlissä?

3. Lidlin valikoima on samanlainen. Lidlissä esimerkiksi leipien vaihtuvuus on pientä ja sitä alkaa jo kyllästyä samoihin leipämakuihin mitään jo puhumattakaan jugurteista tai pastasta. S-marketissa on heti kymmeniä leipiä, joita Lidlissä ei ole, enemmän paikallisia makuja ja ennen kaikkea vaihtuvuus on suurempaa myös jugurttiosastolla. Joskus tulee hieman uutta ja lisää. Toisaalta Lidlissä tulee erikoistuotteita välillä ruokapöytään, tässä ärsyttävää on se, että näitä tuotteita ei saa sitten pitkään aikaan lisää. Eivätkä välttämättä päädy kauppaan enää koskaan. Harmi.

4. Lidlin käyttötavara on huonontunut. Ja tuntuu siltä, että käyttötavaroissa pyörivät samat tuotteet kuukaudesta toiseen - jotain keittiöön, sänkyyn, urheiluun, jalkaan tai keholle. Kenties remonttimiehen juttuja halpaan hintaan. Aina näitä samoja, ei koskaan mitään erilaista enää. Joskus Lidlin tullessa markkinoille Lidlissä myytiin esimerkiksi elektroniikkaa, kuten läppäreitä ja MP3-soittimia, nykyään halpoja kuulokkeita ja täysin identtisiä kaiuttimia. Kauaksi ollaan menty ja mainoslehtinen huononi - yhdellä sivulla vain muutama tuote - voisi olla kymmeniä.

5. Lidlin tarjoukset ovat huonontuneet. Joskus aiemmin sai oikeasti kovia tarjouksia vessapaperista muroihin. Nyt samanlaiset tarjoukset ovat kalliimpia. Esimerkiksi suklaata sisältävät tyynymurot ovat normaalihinnaltaan lähes neljä euroa, Saksassa hinta on enää puolet tästä, mutta tarjouksella sen sai kotimaisestakin Lidlistä kolmella eurolla. Viime aikoina tarjous oli kolmisen euroa ja muutama kymmensenttinen päälle. Tässä on vain yksi esimerkki, lukuisia olisi lisää. Siis kun Lidl on kallistunut, niin sen tarjoukset ovat myös huonontuneet. Emmekä voi sille mitään.

6. Lidl ei sovi hyvän ruoan ystävälle tai vegaanille. Suomessa vegaaninen ruokavalio on suosituimmillaan. Ihmiset alkavat tajuta, että liiallinen liha- ja maitotuotteiden käyttö ei ole hyvästä. Saksalainen ruokakauppa ei kuitenkaan pysty tähän kysyntään vastaamaan, sillä Lidlistä ei paraskaan etsijä löydä vegaanista jugurttia, vegaanista levitettä (sellaista, joissa ei ole huonoja raaka-aineita kuten rypsiöljy) tai jotain muuta vegaanista ja lisää. Heviosasto toki palvelee ja joitakin vegaanisia pikaruokia on, muttei tosiaan erikoisempaa. Lidlissä on mielestäni liian paljon valmiiksi pakattua roskaruokaa, kuten makaronilaatikkoja. Samaa mieltä? Tätä pitäisi muuttaa yhdessä.

Lidlissä on kuitenkin myös jotain hyvää - edelleen. Kerrotaanpa tästä heti nyt.

1. Lidlin kosmetiikka- ja kodinosasto edustaa alansa huippua. Minä käytän ylpeänä Lidlin tuotteita aina hammastahnasta deodoranttiin. Ne ovat yksinkertaisuudessaan hintansa arvoisia. Deodorantti maksaa euron hoitaen hommansa kunnolla, suihkugeelit ja shampoot todella laadukkaita. Käytän myös Lidlin puhdistusaineita aina astianpesuaineesta lattianpesuaineeseen. Minulla on kaikki Lidlistä, myös pesukoneeseen. En tiedä mitään tätä parempaa ja ostan näitä tuotteita jatkossakin S-ryhmän mahdollisesta asiakkuudesta huolimatta. Osa tuotteista ovat testivoittajia.

2. Lidlin kassat eivät ole auki turhaan ja myymälä on siisti. Lidlin kassat tekevät sekatyötä, joten myymälä pysyy siistinä, kun kassa ei istu turhaan odottamassa asiakkaita, vaan tulee takaisin tarvittaessa. Olen huomannut, että keskimäärin Lidl on siistimpi ostopaikka kuin esimerkiksi Citymarket - vaikka onkin laatikkomyymälä. Lidlissä on myös iloisia kassoja ja henkilökunnan määrään nähden myymälä oli kyllä yllättävän siisti tänäänkin. Hauska asioida!

3. Lidl vie suomalaisia tuotteita ulkomaille ketjun myymälöihin. Tämä on ehkäpä yksi parhaimmista, sillä vienti vaikuttaa kotimaiseen talouteemme. Lidlin tuonti on kuitenkin varsin pieni ja sitä minä en ymmärrä. Miksi suomalaisessa Lidlissä on niin paljon kotimaista? Saksassa on hyviä tuotteita maistettavaksi asti, mutta nämä suomalaiset lampaat haluavat kaikessa kotimaista. Lidl palvelee heitä. Käykää joskus Saksan Lidlissä ja ihmetelkää mitä kaikkea hyvää siellä onkaan myynnissä. Ei näitä lampaille tuoda, koska suomalaiset eivät ole kokeilunhaluisia ruokailijoita.

Vaikka Lidlissä on hyvää suihkugeeliä, halpaa vessapaperia ja laadukasta astianpesuainetta naurettavaan hintaan - Lidlissä on enemmän miinuksia kuin plussia. Esimerkiksi ruokapuolen jutuissa olisi paljon kehitettävää. Ja jos muutosta tarvitaan, se kannattaa tehdä nyt.

Loppusanat

Lidl on suosikkikauppani pitkään, mutta valitettavasti tänä vuonna Lidl ei ole enää entisensä. Itse asiassa Lidlin lasku alkoi siinä vaiheessa, kun eräs ryhmä alkoi halpuuttaa. Jaksoin kuitenkin sinnitellä ja katsella maisemia. Nyt Lidl on erilainen alkuaikojen Lidlistä. Jos puutteet korjattaisiin, voisi Lidl olla minullekin paras vaihtoehto edelleen, nyt S-ryhmään liittyessä pankkiasioiden takia alkavat myös tällaisen ryhmän kaupat kiinnostamaan. Mutta kiinnostaako S-ryhmä sinua?

Sieltä saat sinäkin enemmän heviosastoa, enemmän leipää, paremmin jugurttia ja vaikka vegaanista levitettä. Usein halvemmalla kuin Lidlistä ja toisaalta jos perheestä kysymys, niin varmaan bonuksistakin pääsee nauttimaan. Olen kysellyt asiaa monelta tuttavalta ja kaikki ovat sanoneet Lidlin huonontuneen. Tutuista lähes kaikki käyvät S-ryhmän kaupoissa ja nyt on minun vuoro - ainakin jos valikoimaa ja vaihtelua haluan. Sitä ei Lidlissä ole ollut valitettavasti kuukausiin.

Maisemat vaihtuvat, mutta suosikkieni takia tulen jatkossakin Lidliin, joten nähdään siellä!

Kommentit

  1. Lidl on tajunnut saman kuin kaikki muutkin makkaratehtaat, operaattorit on hyvä esimerkki näiden penninvedättäjien joukossa. Parissa vuodessa hintataso on nuossut monia euroja, mutta tarjonta ja taso on korkeintaan yhtä hyvää, jos sitäkään. Laivaristeilyillä joutuu nykyään maksamaan siitä, että pääsee istumaan räytyneelle lautalle tai 80-luvulla käyttöön otetulle romukarjalaivalle kännisten viinakuriirien sekaan, vielä helposti yli 50 euroa! Viro kallistaa hintatasoaan ja viinaa rahtaavat ääliöt ja rapajuopot maksavat mukisemati Viikkarin ja Tallinkin ylihintaiset romulaivaristeilyt, mitkä elättävät itsensä muutenkin nimenomaan alkoholin myymisellä, ei risteilyillä ja sen päälle Viron kallistuneen tason. Monilla ei ole rahantajua eikä käyttötaitoja. Ja kun massat suostuvat kusettajien vedätykseen, eivätkä äänestä jaloillaan, tämä kusetus menee aina vain pidemmälle. Sitten ihmetellään, kun raha ei riitä mihinkään. Kesko-Lähikauppa -fuusio on vihon viimeinen tikki, siinä nousi SEKÄ "lähikauppojen" että tavallisten "K-Supermarketien" hinnat - mutta ääliöt maksaa silti mukisemati.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin K-kaupassa en itse enää käy. Käsittämätöntä, että tomaateilla ja kurkuilla on kauheat hinnat. Joskus aiemmin tomaattikilo maksoi lähes viisi euroa ja S-kaupassa alle puolet tästä. Ei K-kaupassa enää onneksi ketään taida käydä.

      Koko halpuutus oli ihmisten huomion herättämistä, hinnat halpeni, mutta toisaalla niitä on nostettu aiemmasta. Prisma ja nämä kuitenkin vaikuttavat nyt oikeasti olevan kilpailukykyisiä, vaikka tuottajat kärsivät siinä myös. Lidl menestyy nykyään vain siksi, koska ihmisillä on siitä edullisuuden mielikuva ja keskimääräinen Lidl-asiakas ei halua verrata siksi hintoja, kun uskoo tähän mielikuvaan.

      Ruokakaupassa jalalla äänestäminen on toki mahdollista, mutta vaihtoehtoja ei ole kauheasti - kun kauppoja hallitsevat kolme isoa ryhmää. M-ryhmä on vielä aika pieni, joten se ei hinnoissa isoimmille pärjää. Kaikesta muusta olen myös samaa mieltä.

      Poista
    2. Kysymys ei ole vain nykyiseen tilaan tyytyen vaihtaa putiikkia, sen estämiseksisihän monopolit on luotu. Vaihda DNAn ja Elisan välillä, hinta ja liittymän ominaisuudet lähes kaikessa samat. Sonera lienee edelleen kallein kaikista. Pitää vaatia suoraan, että skeida, jota tarjotaan, ei kelpaa. Se on miten markkinatalous toimii; jos ei ole ostajia, firmat menee konkkaan.

      Poista
    3. Minä käyn kaikkien kolmen pääketjun kaupoissa, mutta viime aikoina K-Citymarket on vetänyt eniten. Ruoholahden Citymarketissa on kuitenkin valikoima, jolle ei mikään muu lähikulmien kauppa Stockan Herkkua lukuunottamatta (joskus sielläkin käyn) pärjää. Ja usein hyviä tarjouksia, vaikka perushinnoittelu on useissa ruoissa vähän S-ryhmää korkeampi. Joitakin poikkeuksiakin on: esimerkiksi monet koirien herkut sekä naudan sisäfilee ja jotkut muutkin paremmat lihat ovat K-ryhmän kaupoissa (pienemmissäkin) usein S-ryhmää edullisempia.

      Poista
    4. On hyvä, kun on vaihtoehtoja, kyllähän joskus tulee käytyä pelkästään tarjouksia nappaamassa. K-ryhmästä vain hieman hankalaa, jos ei ole sitä Plussa-korttia, eikä halua sellaista.

      Stockmannin Herkku ilmeisesti myydään S-ryhmälle, joten epäilen että sen taso säilyisi samanlaisena kuin nyt. Herkku on kuitenkin vaativan ruokailijan kauppa, ei mikään supermarketti mielestäni.

      Täältä löytyy myös Citymarket, mutta kyllä asiakaskuntaa on vähentynyt. Ehkä Helsingissä Citymarketin kauppiaat panostavat paremmin, täällä ei tosiaan välttämättä löydä tarjouksiakaan hyllystä, kun loppuvat kesken päivän Citymarketissa ja muutenkin hyllyjä normaaleissakin tuotteissa tyhjinä välillä.

      Poista
  2. Herkusta tuli ylihintainen tusinamarketti jo vuosia sitten. Se oli niitä aikoja, jonka jälkeen Stockmannin alamäki sitten alkoikin. Uudistuksessa osastoista tuli sekavia, alakerran alelaarisali, jne. Herkku ei paljoa vähän Prismaa pienemmästä marketista eronnut sen jälkeen. Eli paljoa ei ole tasoa laskettavaksi. Elektroniikkaosasto myytiinkiin jo useampi vuosi sitten. Stockmannin epäonnistunut uudelleenbrändäys on tähän tulokseen tuonut, ja Herkun myyminen ei ole vain yksi oire siitä, se alkaa olla merkki, että koko tavarataloketju on mennyttä. Eihän niillä ole enää mitään muuta omaa kuin vaateosastot, parfyymit ja meikit, nekin lähinnä eri merkkien omia ständejä. Brändättyä huonoa kauppakeskusketjua se alkaa huomattavasti enemmän olemaan, kuin "tavaratalo".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa nähdä mitä käy, kun omistaja vaihtuu. S-ryhmä saattaa siitäkin tehdä vielä huonomman omilla halpamerkeillään. Itse en ole ostanut Stockmannilta mitään, tänä vuonna taisin sieltä parit shortsit ostaa, vuosien tauon jälkeen. Nekin ostin sieltä siksi, koska muualla ei ollut tahtomaani mallia, missä olisi etutaskut kiinnitysmekanismilla - niin saa avaimet ja puhelimen mukaan kantamatta aina reppua. Herkussa en tainnut asioida vielä kertaakaan. Luulen, etten asioi jatkossakaan, Herkku on tavallisesti ollut Facebook- ja Instagram-ruokakuvien postaajien kauppa - täytyy olla merkkitavaraa kalliin maineen kaupasta.

      Poista

Lähetä kommentti

Herättikö keskustelu ajatuksia? Kommentoi lisää alle