Nyt järkyttää! Mitä ihmettä tapahtui Lidlille?

Lidl on suomalaisten mielessä, monilla mielikuva on se, että Lidl on aidosti halpa. Enää ei olekaan niin. Toinen puute Lidlissä on nyt se, että valikoima on pienentynyt valtavasti tietyissä tuotekategorioissa. Pirkkalan kunnassa ei kuitenkaan ole Prismaa, joten vaihtoehtoina ovat Sale tai S-market. Market on aika kallis, joten siellä ei ole aiemminkaan tullut käytyä, mutta sitten tajusin Koivistonkylän Prisman olemassaolosta ja aloin käydä siellä. Halpa, kunnes taistelin saadakseni enemmän S-bonuksia.

Olen käynyt omassa Lidlissä jo valovuosia. Aiemmin Lidliin toi kilpailijaa runsaasti halvempi hinta ja hyvä valikoima sinkulle. Nyt seitsemän vuotta tätä myöhemmin hinnat ovatkin nousseet kilpailijoiden näkyviä alennuksia joitakin senttejä halvemmiksi. Valikoima supistui nyt, ja tutussa käyttötavarassa samat asiat pyörivät viikosta toiseen, kyllästymiseen saakka. Lidl ei enää ole Lidl nykymenolla. Siksi saatat olla järkyttynyt, ehkä jo täysin tuohtunut Lidlin nopeisiin kassoihin, jotka veloittavat väärin.

Piakkoin S-ryhmän asiakkuus tulee ajankohtaiseksi, sillä Nordea nostaa kuukausimaksuja. Mitä oikein tapahtui meidän Lidlille? Jo lähes vuosikymmenen ajan olen käynyt vain ja ainoastaan Lidlissä, mutta nyt harkitsen vakavasti S-ryhmän kauppoja. Prismassa on halpaa. Prismassa on valikoimaa. Prismassa on terveellisiäkin valintoja. Prismassa on bonuksia. Haluaisin olla Lidlin asiakas, mutta en koe olevani Lidlissä siellä käydessäni. Palvelu on hyvää, mutta erityisesti valikoiman suppeus työntää niin pois.

Mikä saa palaamaan Lidliin? Ehkä olet käynyt siellä vuosia? Ehkä paikka vaikuttaa tutulta? Ehkä lähin ruokakauppa, ja ajattelet että se on mitä juuri tarvitset, nykyajan vegaaniseen ruokaviikkoosi? Vaikka et olisikaan vegaani, Lidlissä on paljon ostettavaa, mutta bonuksia sieltä ei toistaiseksi saa. Muutos on voimassa toistaiseksi, mutta voi olla täysin mahdollista, että tulevaisuudessa palaan takaisin Lidliin ja kirjoitan siitä jutun. Pelkään, että bonuksien kalastelu saattaa saada minut ja muut kuluttamaan.
Lidl on muuttunut liian suomalaiseksi. Kaipaan ruokakaupalta eniten vaihtelua, ja sitähän Lidlissä on aina ollut. Paitsi nyt, jolloin saksalaisia laatutuotteita saa etsimällä etsiä. Mitä oikein tapahtui Lidlille ja miksi?
Ei riitä, että Lidl on halpa, jos ei siellä ole enää kiva asioida. Ei riitä, että Lidl on kätevä, jos tuotteita ei ole hyllyssä. Olen pettynyt Lidliin niin paljon, että siirryin Prismaan, ainakin toistaiseksi ja hyvä niin.

Minulle tärkeintä on valikoima ja kokonaisedullisuus, mutta lisäksi painotan shoppailun nopeutta.

Vaihto tekee kipeää vai tekeekö?

Aiemmin viime vuonna vaihdoin tylsän Spotifyn maksullisen palvelun Googlen vastaavaan eli Playn Musiikkiin viiden vuoden käytön jälkeen. Vaihdoin myös kalliiksi tulleen Elisan uuteen DNA:han ilman mainoksia ja paremmilla vakiohinnoilla — kovalla tarjouksella vuodeksi vuoden asiakkuuden jälkeen. Olin epäröinyt vaihtoa, koska "olen käyttänyt palveluita niin pitkään". Alussa tuntui kurjalta, mutta viikkoa myöhemmin hetki oli iloinen — vihdoin on jotain aiempaa selvästi parempaa. Vihdoin.

Nyt on edessä 10-vuotiaan asiakassuhteen jälkeen pankin vaihto ja sen lisäksi kaupan trimmaaminen arjen valinnoissa. Ruokakaupan todellinen trimmaus alkaa näistä muutamista syistä lähinnä.

1. Lidlin hinnat ovat nousseet. Vuosia sitten erot kilpailijaan olivat valtavan suuria. Nyt eräs ryhmä on halpuuttanut hintojaan ja tämän jälkeen hinnat Lidlin ja S-ryhmän välillä ovat vain kaventuneet. Vitsi, joissakin tuotteissa Prisma tai S-market ovat halvempia! Juhla Mokka -kahvi on nykyään S-ryhmässä Lidliä selvästi halvempaa. Leivän hinta on noussut, mutta Lidl tuntuu mainostavan samoja hintoja läpi Suomen. Se voi olla etu, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että S-ryhmäsi on halventanut omia hintojaan läpi Suomen kaiken aikaa myös. Joissakin tuotteissa hinta on noussut useita kertoja ja aivan liikaa.

2. Lidlin valikoima on supistunut. Nyt hetki pieni, selitän. Lidlin valikoima ei ole koskaan ollutkaan laaja, mutta jugurteissa monia suosikkimakuja ja -merkkejä on lähtenyt hyllyltä ihan viime aikoina. Suppea valikoima on siis vieläkin suppeampi. Näin ei saisi tietenkään olla ja olen aina puhunut koko käyttötavaran poistamisen puolesta. Jos käyttötavaraa ei olisi, Lidlissä olisi tilaa vaikkapa vegaanisille tuotteille. Vegaanit eivät suosi Lidliä ja toisaalta monet perheet menevät mieluummin Prismaansa — sieltä saa harvinaisempaa ruokaa lähes joka päivä. Kannattaako käydä enää Lidlissä, ehkä kysyn?

3. Lidlin valikoima on samanlainen. Lidlissä esimerkiksi leipien vaihtuvuus on pientä ja sitä alkaa jo kyllästyä samoihin leipämakuihin mitään jo puhumattakaan jugurteista tai pastasta. S-marketissa on heti kymmeniä leipiä, joita Lidlissä ei ole, enemmän paikallisia makuja ja ennen kaikkea vaihtuvuus on suurempaa myös jugurttiosastolla. Joskus tulee hieman uuttakin ja lisää. Toisaalta omaan Lidliin tulee näitä erikoistuotteita välillä ruokapöytään, tässä ärsyttävää on se, että näitä tuotteita ei saa sitten enää pitkään aikaan lisää. Eivätkä välttämättä päädy kauppaan enää koskaan. Harmi, mutta yllätyitkö?

Mies syö Big Mac -aterian Lidlin läheisyydessä

4. Lidl-käyttötavara on huonontunut. Aina tuntuu siltä, että käyttötavaroissa pyörivät samat tuotteet kuukaudesta toiseen — jotain keittiöön, sänkyyn, urheiluun, jalkaan tai omaan vaatekaappiin. Kenties myydään remonttimiehen juttuja tosi halpaan hintaan. Aina näitä samoja, ei koskaan mitään erilaista enää. Joskus Lidlin tullessa markkinoille Lidlissä myytiin esimerkiksi elektroniikkaa, kuten läppäreitä ja MP3-soittimia, nykyään halpoja kuulokkeita ja täysin identtisiä kaiuttimia. Kauaksi ollaan menty ja mainoslehtinen huononi — yhdellä sivulla vain muutama tuote — vaikka voisi olla kymmeniä.

5. Lidlin tarjoukset ovat huonontuneet. Joskus aiemmin sai oikeasti kovia tarjouksia vessapaperista aina hyviin muroihin. Nyt samanlaiset tarjoukset ovat entistä kalliimpia. Esimerkiksi tummaa suklaata sisältävät tyynymurot ovat normaalihinnaltaan lähes neljä euroa, Saksassa hinta on enää puolet tästä, mutta tarjouksella sen sai kotimaisestakin Lidlistä kolmella eurolla. Viime aikoina tarjous oli kolmisen euroa ja muutama kymmensenttinen päälle. Tässä on vain yksi esimerkki, lukuisia olisi lisää. Tässäkin ajassa Lidl on kallistunut, mutta sen tarjoukset ovat myös huonontuneet. Emmekä voi sille mitään.

6. Lidl ei sovi hyvän ruoan ystävälle tai vegaanille. Suomessa vegaaninen ruokavalio on juuri tänään suosituimmillaan. Ihmiset alkavat tajuta, että liiallinen liha- ja maitotuotteiden käyttö ei ole hyvästä. Saksalainen ruokakauppa ei kuitenkaan pysty tähän kysyntään vastaamaan, sillä Lidlistä ei paraskaan etsijä löydä vegaanista jugurttia, vegaanista levitettä (sellaista, joissa ei ole niin huonoja raaka-aineita kuten rypsiöljy) tai jotain muuta vegaanista ja lisää. Kaupan heviosasto palvelee väsymättä ja joitakin vegaanisia pikaruokia on, muttei tosiaan erikoisempaa. Lidlissä on mielestäni liian paljon valmiiksi pakattua roskaruokaa, kuten makaronilaatikkoja. Samaa mieltä? Tätä pitäisi muuttaa yhdessä.

En lähtisi vaihtamaan kauppaa, jos Lidl toisi sitä kaivattua vaihtelua, vaikkapa omiin valikoimiin. Nyt on ilmeisesti pakko, koska haluan vihdoin kokeilla jotakin uutta. Haluan, että koet sinäkin uutta.

INFJ on persoonallisuus, joka voi tylsistyä samaan miljööseen, ja sehän on ongelma muillekin. Ethän haluaisi käydä samassa ruokakaupassa koko ajan? Sehän olisi tylsää. Käyn usein Pirkkalan Lidlissä jo kymmenen vuotta. Ihanilta ajoilta, jolloin asuin vielä Peltolammilla, Tampereella. Kassat ovat upeita ja hinnat ovat kohdallaan, vaikka vieressä oli vaikka minkälaista Siwaa ja K-marketia, lähdin siltikin polkemaan juurikin Pirkkalan Lidliin mainion palvelun takia. Se oli upeaa aikaa ja kunto mainio.

Älä vain jankuta, olet liian vaativa asiakas!

Vapaa-ajallani kuuntelen Sadhgurua ja yritän löytää elämälle tarkoitusta. Haluan säästää sieltä mistä voin, mutta en kuitenkaan osaa asennoitua siihen, että söisin samaa ruisleipää päivästä päivään. Lidlin ruisleivät ovat jo niin tuttuja, ettei enempiä maistu. Haluaisin välittömästi jotakin muuta ruisleipää.

INFJ:nä en pidä muutoksista, mutta kun ne on pakko saattaa loppuun, teen ne. Haluan tässä vaiheessa kokeilla mistä Prisma on rakennettu. Omat vanhemmat ylistävät Lielahden Prismaa jatkuvasti, eivätkä juuri koskaan Lidlissä käy, joten haluan tunnustella onko näissä huippupuheissa perää. Varmaan tulen Lidlissä käymään, mutta paljon aiempaa vähemmän. Sanoin, että nyt pelkään paljon kisailua bonusten tähden. Kulutat satasella, mutta uusi bonusraja tulee vasta seuraavalla. Jotkut ostavat uuden imurin.

Näin tilillesi tulee hieman parempi bonus. Luulen tässä vaiheessa, että pystyn ostelemaan ilman, että miettisin vain bonuksia ostoksillani. Näin voisin ostaa saman verran kuin Lidlissä pyrkimättä nykyistä parempiin bonuksiin. Bonuksien takia moni kuluttaa enemmän kuin pitäisi. Ehkä bonushulluja löytyy taloudestasi, ja ehkä olen vuoden kuluttua bonuksia kalasteleva maksimalisti? Jos näin joskus käykin, palaan varmasti Lidliin, ja opettelen kuluttamaan rahaa ilman bonuskortteja tai bonuskuponkeja.

Vaikka en pidä kaikesta Lidlissä, Lidlissä ompi kuitenkin useasti jotain hyvää  edelleen. Kerrotaanpa tästä koko maailmalle. Saatat keksiä syitä lisää, mutta tässä juuri keksimäni kolme hyvää syytä käydä Lidlissä jatkossakin, tuhlaamassa. Lidl työllistää, Lidl sai aikaiseksi tämän, että voimme kaikki nauttia halvemmista hinnoista marketissa kuin marketissa. Seinänaapuri käy Lidlissä edullisuuden vuoksi, ja esimerkiksi hänen rakastama olut ei maksa siellä paljoa hankkia. Hän nauttii yhdestä joka päivä.

Lidlin kestokassi ostoksineen toimii laiturilla

1. Lidlin kosmetiikka- ja kodinosasto edustaa alan huippua. Käytän ylpeänä Lidlin laatutuotteita aina hammastahnasta deodoranttiin. Ne ovat yksinkertaisuudessaan hintansa arvoisia. Paras deodorantti maksaa vain euron hoitaen hommansa kunnolla, suihkugeelit ja shampoot todella laadukkaita. Käytän myös Lidlin puhdistusaineita aina astianpesuaineesta lattianpesuaineeseen. Minulla on kaikki Lidlistä, myös pesukoneeseen. Enpä tiedä mitään tätä parempaa ja ostan näitä tuotteita jatkossakin S-ryhmän mahdollisesta asiakkuudesta huolimatta. Osa näistä tuotteista ovat erinomaisia testivoittajia.

2. Lidlin pikakassat eivät ole auki turhaan ja myymälä on siisti. Lidlin nopeat kassat tekevät sekalaista työtä, joten myymälä pysyy siistinä, kun kassaneiti ei istu turhaan odottamassa asiakkaita, vaan tulee takaisin tarvittaessa. Olen huomannut, että keskimäärin Lidl on siistimpi ostopaikka kuin esimerkiksi Pirkkalan Citymarket — vaikka onkin tylsä laatikkomyymälä. Lidlissä on joka päivä iloisia kassoja, ja henkilökunnan määrään nähden myymälä oli kyllä yllättävän siisti tänäänkin. Hauska asioida!

3. Lidl vie suomalaisia tuotteita ulkomaille ketjun myymälöihin. Tämä on ehkäpä yksi parhaimmista, sillä vienti vaikuttaa kotimaiseen talouteemme. Lidlin tuonti on kuitenkin varsin pieni ja sitä minä en ymmärrä. Miksi suomalaisessa Lidlissä on niin paljon kotimaista? Saksassa on monia hyviä tuotteita maistettavaksi asti, mutta nämä suomalaiset lampaat haluavat kaikessa kotimaista. Lidl palvelee enää heitä. Käykää joskus Saksan Lidlissä ja ihmetelkää mitä kaikkea hyvää siellä onkaan aina myynnissä. Ei näitä ruokia lampaille tuoda, koska suomalaiset eivät olekaan kovin kokeilunhaluisia ruokailijoita.

Vaikka nyt Lidlissä on hyvää suihkugeeliä, halpaa vessapaperia ja laadukasta pesuainetta naurettavaan hintaan — Lidlissä on enemmän miinuksia kuin plussia. Esimerkiksi ruokapuolen jutuissa olisi paljon kehitettävää. Ja jos muutosta tarvitaan, se kannattaa tehdä nyt. Kuuletko, Lidl! Asiakkaat lähtevät.

Yhteenveto: kokeilen Prismaa välillä, antakaa anteeksi

Lidl on suosikkikauppani jo pitkään, mutta valitettavasti tänä vuonna Lidl ei ole enää entisensä. Itse asiassa Lidlin lasku alkoi siinä vaiheessa, kun eräs ryhmä alkoi halpuuttaa. Jaksoin kuitenkin sinnitellä ja katsella maisemia. Nyt Lidl on erilainen alkuaikojen Lidlistä. Jos puutteet korjattaisiin, voisi Lidl olla minullekin paras vaihtoehto edelleen, nyt S-ryhmään liittyessä ilmaisten pankkiasioiden takia alkavat myös tällaisen ryhmän kaupat kiinnostamaan. Mutta kiinnostaako S-ryhmä sinua bonuksineen?

Sieltä saat hei sinäkin enemmän heviosastoa, enemmän tuoreleipää, laajemmin jugurttia ja vaikkapa vegaanista levitettä. Usein halvemmalla kuin Lidlistä, ja toisaalta jos perheestä kysymys, niin varmaan bonuksistakin pääsee nauttimaan. Olen kysellyt asiaa monelta tuttavalta ja kaikki ovat sanoneet Lidlin huonontuneen. Tutuista lähes kaikki käyvät S-ryhmän kaupoissa, joten nyt on minun vuoro toimia — ainakin jos valikoimaa ja vaihtelua haluan. Sitä ei Lidlissä ole ollut valitettavasti moniin kuukausiin.

Tästä päivästä alkaen en enää kulje Lidlissä ruokaostoksilla, vaan suosin Pirkkalan S-marketia, joka tulevaisuudessa toivottavasti muuttuu Prismaksi, koska Pirkkala ja Tampere kasvaa. Härmälästä tulee paljon asiakkaita muun muassa Pirkkalan Lidliin ja Partolan muihin kauppoihin. Olen ehkä yksi heistä, vaikka tulenkin kuntakeskuksesta ostoksille. Lidl ja kylän S-market ovat vielä vierekkäin, joten kovin suurta lisämatkaa en joudu onneksi tekemään Pakkalankulman bussipysäkiltä omien bonuksien luo.

Luulen, että Lidl jää pitkäksi aikaa jopa Citymarketin taakse. Lidl ei yksinkertaisesti pysty vastaamaan Citymarketin Euron päiviin, joissa käyn aina välillä Plussa-korttia höyläämässä, ja huomaa että ostan kaiken muun Lidlistä. Frugalistina tiedän hyvin, että Citymarketissa halpaa on vain Euron päivillä, ja tarjoustuotteiden jälkeen muu ostetaan sitten Lidlistä tai Prismasta. Pirkkalan oma Prisma olisi kyllä unelmaa, mutta ennen sitä haluaisin muistuttaa pirkkalalaisia Koivistonkylän upeasta Prismasta.

Olen valmis vaihtamaan, tai ainakin muutaman vuoden testaamaan lähintä Prismaa, ehkä jopa tulevaa Pirkkalan Prismaa. Haluan kuluttajana saada ajoittaista vaihtelua, ja Plussa-kortista kannattaa nauttia vain Euron päivillä, joissa saat juustoa ja jauhelihaa euron hintaan. Kiitos kauppiaalle tästä, eurolla!

Maisemat vaihtuvat, mutta suosikkieni takia tulen jatkossakin Lidliin, joten nähdään siellä!

Kommentit

Ei jaksa sanoi…
Lidl on tajunnut saman kuin kaikki muutkin makkaratehtaat, operaattorit on hyvä esimerkki näiden penninvedättäjien joukossa. Parissa vuodessa hintataso on nuossut monia euroja, mutta tarjonta ja taso on korkeintaan yhtä hyvää, jos sitäkään. Laivaristeilyillä joutuu nykyään maksamaan siitä, että pääsee istumaan räytyneelle lautalle tai 80-luvulla käyttöön otetulle romukarjalaivalle kännisten viinakuriirien sekaan, vielä helposti yli 50 euroa! Viro kallistaa hintatasoaan ja viinaa rahtaavat ääliöt ja rapajuopot maksavat mukisemati Viikkarin ja Tallinkin ylihintaiset romulaivaristeilyt, mitkä elättävät itsensä muutenkin nimenomaan alkoholin myymisellä, ei risteilyillä ja sen päälle Viron kallistuneen tason. Monilla ei ole rahantajua eikä käyttötaitoja. Ja kun massat suostuvat kusettajien vedätykseen, eivätkä äänestä jaloillaan, tämä kusetus menee aina vain pidemmälle. Sitten ihmetellään, kun raha ei riitä mihinkään. Kesko-Lähikauppa -fuusio on vihon viimeinen tikki, siinä nousi SEKÄ "lähikauppojen" että tavallisten "K-Supermarketien" hinnat - mutta ääliöt maksaa silti mukisemati.
Niin K-kaupassa en itse enää käy. Käsittämätöntä, että tomaateilla ja kurkuilla on kauheat hinnat. Joskus aiemmin tomaattikilo maksoi lähes viisi euroa ja S-kaupassa alle puolet tästä. Ei K-kaupassa enää onneksi ketään taida käydä.

Koko halpuutus oli ihmisten huomion herättämistä, hinnat halpeni, mutta toisaalla niitä on nostettu aiemmasta. Prisma ja nämä kuitenkin vaikuttavat nyt oikeasti olevan kilpailukykyisiä, vaikka tuottajat kärsivät siinä myös. Lidl menestyy nykyään vain siksi, koska ihmisillä on siitä edullisuuden mielikuva ja keskimääräinen Lidl-asiakas ei halua verrata siksi hintoja, kun uskoo tähän mielikuvaan.

Ruokakaupassa jalalla äänestäminen on toki mahdollista, mutta vaihtoehtoja ei ole kauheasti - kun kauppoja hallitsevat kolme isoa ryhmää. M-ryhmä on vielä aika pieni, joten se ei hinnoissa isoimmille pärjää. Kaikesta muusta olen myös samaa mieltä.
Ei jaksa sanoi…
Kysymys ei ole vain nykyiseen tilaan tyytyen vaihtaa putiikkia, sen estämiseksisihän monopolit on luotu. Vaihda DNAn ja Elisan välillä, hinta ja liittymän ominaisuudet lähes kaikessa samat. Sonera lienee edelleen kallein kaikista. Pitää vaatia suoraan, että skeida, jota tarjotaan, ei kelpaa. Se on miten markkinatalous toimii; jos ei ole ostajia, firmat menee konkkaan.
Niko L. sanoi…
Minä käyn kaikkien kolmen pääketjun kaupoissa, mutta viime aikoina K-Citymarket on vetänyt eniten. Ruoholahden Citymarketissa on kuitenkin valikoima, jolle ei mikään muu lähikulmien kauppa Stockan Herkkua lukuunottamatta (joskus sielläkin käyn) pärjää. Ja usein hyviä tarjouksia, vaikka perushinnoittelu on useissa ruoissa vähän S-ryhmää korkeampi. Joitakin poikkeuksiakin on: esimerkiksi monet koirien herkut sekä naudan sisäfilee ja jotkut muutkin paremmat lihat ovat K-ryhmän kaupoissa (pienemmissäkin) usein S-ryhmää edullisempia.
On hyvä, kun on vaihtoehtoja, kyllähän joskus tulee käytyä pelkästään tarjouksia nappaamassa. K-ryhmästä vain hieman hankalaa, jos ei ole sitä Plussa-korttia, eikä halua sellaista.

Stockmannin Herkku ilmeisesti myydään S-ryhmälle, joten epäilen että sen taso säilyisi samanlaisena kuin nyt. Herkku on kuitenkin vaativan ruokailijan kauppa, ei mikään supermarketti mielestäni.

Täältä löytyy myös Citymarket, mutta kyllä asiakaskuntaa on vähentynyt. Ehkä Helsingissä Citymarketin kauppiaat panostavat paremmin, täällä ei tosiaan välttämättä löydä tarjouksiakaan hyllystä, kun loppuvat kesken päivän Citymarketissa ja muutenkin hyllyjä normaaleissakin tuotteissa tyhjinä välillä.
Anonyymi sanoi…
Herkusta tuli ylihintainen tusinamarketti jo vuosia sitten. Se oli niitä aikoja, jonka jälkeen Stockmannin alamäki sitten alkoikin. Uudistuksessa osastoista tuli sekavia, alakerran alelaarisali, jne. Herkku ei paljoa vähän Prismaa pienemmästä marketista eronnut sen jälkeen. Eli paljoa ei ole tasoa laskettavaksi. Elektroniikkaosasto myytiinkiin jo useampi vuosi sitten. Stockmannin epäonnistunut uudelleenbrändäys on tähän tulokseen tuonut, ja Herkun myyminen ei ole vain yksi oire siitä, se alkaa olla merkki, että koko tavarataloketju on mennyttä. Eihän niillä ole enää mitään muuta omaa kuin vaateosastot, parfyymit ja meikit, nekin lähinnä eri merkkien omia ständejä. Brändättyä huonoa kauppakeskusketjua se alkaa huomattavasti enemmän olemaan, kuin "tavaratalo".
Saa nähdä mitä käy, kun omistaja vaihtuu. S-ryhmä saattaa siitäkin tehdä vielä huonomman omilla halpamerkeillään. Itse en ole ostanut Stockmannilta mitään, tänä vuonna taisin sieltä parit shortsit ostaa, vuosien tauon jälkeen. Nekin ostin sieltä siksi, koska muualla ei ollut tahtomaani mallia, missä olisi etutaskut kiinnitysmekanismilla - niin saa avaimet ja puhelimen mukaan kantamatta aina reppua. Herkussa en tainnut asioida vielä kertaakaan. Luulen, etten asioi jatkossakaan, Herkku on tavallisesti ollut Facebook- ja Instagram-ruokakuvien postaajien kauppa - täytyy olla merkkitavaraa kalliin maineen kaupasta.

Viikon luetuimmat blogissa

Tekevätkö S-bonukset sinusta köyhän tai rikkaan?

Näin vaihdat pankkia: "Ovet paukkuen Nordeasta"

Näin tunnistat narsistin empaatikkona

666 päivää ilman narsistia: "Ostan enää halpamerkkejä"

Sapattivapaa on vapaa-aikaa: "Paunulla ajelulle"