Nordealta äkkilähtöjä: "€90/v säästöjä"

Nordea lähestyi minua juuri hienolla kirjeellä, jossa kerrottiin pankin uudistuksista. Olen jo aiemmin harkinnut pankin vaihtoja, mutta nyt mitta on täysi. Avasin tänään tärkeän tilin S-pankkiini. Nordean kirje sai toimimaan heti, sillä vaihtoehtoja pienissä pankkimaailmoissa on myös nyt. Olen liian huono asiakas Nordealle, koska minulta ei löydy laajaa pankkiasiointia täyttääkseni tutun maksuttomuuden ehdot jatkossa. Enkä edes ole kovin huono asiakas, olen vain niin köyhä siihen Premium Bankingiin.

Tällä hetkellä en ole sentään pennitön, mutta tuon pankkiin vain vähän kuukausimaksuja, itse asiassa en tuo näitä laisinkaan. Minulla on nuoren alennuskampanjaa meneillään ja peruspalvelut eivät maksa vielä reippaan vuoden senttiäkään. Toisaalta minulla ei ole muille tuttuja asunto- tai autolainoja. Enpä ole missään velkakierteessä hyvänä asiakkaana näille Suomen pankeille. Säästöissä on, mutta et säästä asuntoon. Oma asunto on täysin merkityksetön minulle. Asun edullisesti vuokrallasi, liian edullisesti.

Nordeaa haluan myös kiittää. Se on ollut erinomainen pankkisi kaikki nämä 11 vuotta. Asiakkaana olin teini, kun Lielahden konttorissa sain mitä mainiointa palvelua, ja vanhempieni ollessa läsnä sain näin kortin kuin tilin. Pääsin avaamaan hyvin nuorena täysin oman säästötilin Nordeaan. Opin säästämisen jalon taidon jo yläasteen aikana. Ilman Nordean toimivaa verkkopankkia, en olisi päässyt alkuunkaan. Nordea palkitsi ilmaisella palvelupaketilla pitkälle tulevaisuuteen, mutta nyt on jo aikaakin vaihtaa.

Nuoruuden parhaimpina vuosina, 18-28, pankki soitteli välillä. Kysyivät miten taloudellisesti menee. He tarjosivat ilmaista sijoitusneuvontaa. Nordea on pankki joka aidosti välittää. Ainakin sen Check-in-asiakkuuden ajan. Vanhemmat jättivät Nordean parempaan asuntolainaan muualla, mutta juuri heitä ei Nordea ole koskaan yrittänyt tavoitella sijoitusasioissa tai tiedustellakseen vaikeaa taloustilannetta. Mielestäni olen suvun ainoa, joka osaa raha-asioita hoitaa edes tyydyttävästi, ja pyrin parantamaan.
Nordea oli kaunis pankki, mutta ihanuus päättyi tarjouskampanjanne loppuun. Pian en olisi enää oikeutettu maksuttomaan pankkiin. Halusin ilmaisuutta jatkaa tarkkana markkana. Löysin S-pankista vaihtoehdon.
Nordea oli lähdöstäni ihmeissään, koska olen kuitenkin nauttinut heistä jo 11 vuoden ajan. Perustelin lähtöä, mutta Nordea ei ole pystynyt maksutonta kampanjaa jatkamaan. Pakkasit, eli häivyin lujaa.

Lähdin tästä Suomen surkeimmasta pankista "ovet paukkuen". Enkä enää tänne takaisin palaa.

Nordea haluaa minut ja muut asiakkaat mobiiliappiin

Aiemmin en ole vaihtanut pankkia siksi, että alennusaikaa oli vielä reippaasti, kaksi vuotta. Toisaalta neuvojan mukaan en olisi saanut vain seitsemän euron palvelumaksun, vaan köyhtyisin neljän euroni edestä. Tämä olisi jopa kohtuullista, koska säästäminen katsottiin asiakkaissa paremmaksi ja maksuja laskettiin. Nyt näistä päätettiin luopua uudistuksessa ja tulevaisuus asiakkaana Nordean kanssa onkin vihdoin vaakalaudalla. Jatkossa samaan kuukausimaksuun täytyisi asentaa Nordean mobiilipankkisi.

Se voi kuulostaa melko helpolta, mutta toisilla ei ole edes älypuhelinta. Olen asiakkaana paremmasta päästä, koska kannan sellaista farkkujen etutaskussa ihan joka päivä. Huono olen siinä, että en suostu pankkiasioita hoitamaan puhelimella. Se ei ole tietoturvallista ja toisaalta kannettavalla tietokoneella tilinumeroiden naputtelu sekä tarkastus käy hetkessä. Ainakin nopeammin mitä puhelimella koskaan. Kirjeen mukaan verkkopankin säännölliselle käyttäjälle maksu olisi kovin suurehkot, ne 7,50 euroa.

Minulla olisi parempaa käyttöä tuolle 90 eurolle vuodessa, koska sen voi vaikka säästää, tai sillä voisit ostaa enemmän parempaa ruokaa. S-pankkiin liittyminen ei tuokaan ilmaista ollut. Asiakasomistajuus maksoi minulle tänään 100 euroa. Rahan saan onneksi takaisin korkoineen, jos päättää erota, vaikkapa silloin kun asiat muuttuvat itselleni epäedulliseen suuntaan. En usko, että S-pankki koskaan korottaisi palvelumaksujaan, kun säästävät jo näissä omissa tiloissa — ei tarvitse vuokrata niitä kovin kalliilla.

Vihainen asiakas soittaa Nordealle heti

Nordean asiakkaana olen 11 vuotta ja nyt on aika erota. Aion sulkea säästämisen tilit vielä tässä kuussa siirrettyäni varat ensi viikolla uuteen kotiin. Tänään sain vasta uuden tilinumeron käyttötilille, perässä tulevat niin pankkitunnukset, uusi Debit-kortti, sen tunnusluku kuin viralliset sopimuspaperisi kotiin. Tänään ilmoitin jo uuden tilinumeron paikkoihin ja seuraavalla viikolla aion siirtää e-laskut pankeista toiseen. Se ei ole edes vaikeaa, ja vaivaa kannattaa aina nähdä, jotta huomenna olisi paljon paremmin.

En muutenkaan ymmärrä sitä, miksi minun tai sinun pitäisi maksaa oman rahan käytöstä pankeillesi. Pankkimaailma on vuosia siirtänyt turhanpäiväset asiakkaat konttorista verkkopankkiin ja nyt Nordea yrittää usuttaa asiakkaat mobiilipankkiin sillä, että hinnoitteluasi yksinkertaistetaan. Paljastamatta jäi toki, miten verkkopankki eroaa mobiilipankista maksamisessa? Hoitaisin molemmissa tavoissa kaikki asiat täysin itse — miksi toinen tapa olisi jatkossa selvästi kalliimpaa pankissa? Enpä tykkää yhtään.

Ei ole optimaalista, että Nordea päättää millä tavalla pankkia käytän. Toinen asia on se, että en tykkää myöskään Tunnusluvut-sovelluksesta. Nordea uhkaili tauottasi sillä, että kesäkuun alkaessa uusimpia tunnuslukutaulukkoja ei enää lähetetä. Asiakkaat pakotetaan joko puhelimeen lataamaan sovelluksen, tai tilaamaan hyvin kankean tunnuslukulaitteen. Nopeiten virallisia asioita hoitaa paperilla, sieltähän kuka tahansa löytää oikean luvun sekunneissa, kun älypuhelin kysyi tähän samaan jopa kymmeniä.

Entä tämä S-ryhmä, Lielahden konttoristakin, päivää!

Nordean konttori Pirkkalassa on auki kahtena päivänä viikossa, joten pankin tulevaisuus täällä enää vaakalaudalla. Toinen asia osiossa on S-ryhmän asiakkuus. Siihen en voi liittyä Nordeassa, tai edes K-market Pirkanpojassa. Lähdin tästä Prismaan, koska netissä voi liittyä ainoastaan asiakasomistajaksi. S-pankissa voi liittyä sekä omistajaksi että vielä pankkiin. Valitettavasti it-yhteydet eivät siellä tänään toimineet ja he joutuivat laittamaan lomakkeina liittymiseni. Epäilin sitä Nordeaa jo häiriköinneistä.

He voivat tehdä kaikkensa, jottei asiakkuutenne S-pankeissa alkaisi koskaan, pistetään siis S-pankin järjestelmät tosi hitaiksi. Tästä huolimatta päästiin tilejä avaamaan muine asioineen ja maksoin myös liittymismaksun kokonaan. Kirjoitushetkellä tämä oli 100 euroa. Suuri raha, mutta sen tosiaan saa aina takaisin korkoineen, jos päättää joskus erota. Huonointa olisi menettää jo 90 euroa vuosittain Nordean palvelumaksuihini. Liityin ryhmittymääni mielelläni, jopa Lidlien pitkästä asiakkuudesta huolimatta.

Viime vuonna ajattelin, että omistajaksi liittyminen voisi vaikuttaa valintoihin ruokakaupoissa, näin saattaa käydä — mutta toisaalta saanet bonusta ja maksutapaetua takaisin. Lidl on huonontunut ajan saatossa, joten olen käynyt jo aiemmin S-ryhmän kaupoissa tämän takia, usein Prismassa. Totuus on, että asiakkuudesta huolimatta voin edelleen maksaa niin Bauhausissa, Lidleissä kuin täällä Prismassa. Minua ei haittaa, jos S-ryhmä saa tietää mitä ostat, se on vain ruokaa (ja joskus näitä mustia sukkia).

S-pankissa säästät 96 euroa vuodessa

Epäilin toki S-pankin sovellusta, sillä sieltä löytyvät huonot arviot. Moni valittaa sekavuutta. Sovellus mainostaa ensimmäisenä bonuskertymiäsi, sitten Lähitapiolaa ja vasta sitten löytyy tärkein — pankki. All-in-One-tyyppinen sovellus voisi olla hyvä joillekin, mutta en sellaista puhelimeeni asentaisi, voisi olla aika turha. Olen älypuhelimesta huolimatta vanhanaikainen ja haluaisin hoitaa asiat tietokoneella. S-pankki yllätti siinä, että he eivät aio pakottaa joukon ihmisiä vain mobiiliin tunnistautumiseenne.

Neuvojanne mukaan saat halutessasi käyttää vanhanaikaista paperista tehtyä tunnuslukujen listaa ja ennen tämän nivaskan loppua postissa tulee ajoissa uusi ilman lisäveloituksianne. Ainoastaan paperin hukkumistapauksissa maksu veloitetaan. Asiakkuus olisi siitäkin hyvä, että vaikken konttoreita käytä, niin sellainen on tarvittaessa ruokaostoksien yhteydessä. Nordeaanne ei täällä viidessä vuodessa enää olekaan. S-ryhmä ei mielestäni missään nimessä ole paha, valtavasta tiedonkeruustaan huolimatta.

Haluaisin muistuttaa, että maksu on sentään kertaluontoinen. Sillä saa monia etuja, joista ei kannata kieltäytyä. Moni on samaa mieltä, Taloussanomien uutisessa Nordeasta moni uhkaili pankin vaihdolla. Jyrinä olin tosissaan. Toivon mukaan myös muut. Halvemmaksi tämä tietenkin tulee tavallaan, jos olit jo joskus aiemmin liittynyt S-ryhmääni. Siinä tapauksessa maksunsa onkin jo maksanut ja luultavasti S-pankki on jo käytössä. Ainakin kannattaa ottaa asiasta puheeksi, jos ei löydä sitä jo lompakostaan.

Näin vaihdat pankkeja Nordeasta ennätysajassa, siinä

1. Ota yhteyttä. Ennen kuin vaihdat pankkia uutiskirjeeseen tai muuhun liittyen, ota viestiä pankkiin. Kysy mitä asialle on tehtävissä. Joskus pankki voi katsoa palvelupaketit kuntoon, sillä onhan olemassa asiakkaita, jotka maksavat turhaan ylimääräistä aikana, jona pankilla olisikin antaa jonkinlainen halpa kokonaisuus asiakkuudelle. Minun tilanteessa pankkiiri sanoi, että ota tai jätä, suunnitelma on totta ja että jatkossa maksaisin vain 7,50 euroa verkkopankin asiakkaana Check-in-asiakkuudenne jälkeen.

2. Kävele kilpailijalle. Jos pankki ei suostu halpuuttamaan maksuja, kävele muualle. Minä kävelin S-pankkiin, jossa Lielahden myymälässä avattiin tili, kortti, verkkopankkitunnukset ja säästötilit. Näitä ei saa heti, ja liittymismaksun 100 euroa jouduin maksamaan samalla, tuo oli kallista — mutta Nordea olisi vienyt tämän tulevaisuudessa vuosittain. Käyttötilin tiedot tulivat samalla viikolla, tämän jälkeen sain verkkopankkitunnukset ja seuraavalla viikolla tuli PIN-koodi korttiin ja kortti pian sen jälkeen.

3. Siirrä rahat. Kannattaa siirtää rahat. Käyttötilit tyhjäksi Nordeassa. Säästöt vaikka väkisin. Alkuuni aloitin hätätilistäni ja se siirtyi S-pankin S-tuottotiliin. Tämä tili vastaa Nordean Etutiliä. Seuraavaksi yritin siirtää varsinaisen säästötilini vastaavaan S-pankissa. Nordeani esti tilisiirron, sillä järjestelmä ajatteli, että joku toinen olisi siirtämässä rahoja. Rahat siirtyi vasta, kun jonotin asiakaspalveluuni 50 minuuttia, ja vasta vartin puhelusi jälkeen rahoja pantiin siirtoon. Onneksi se oli ilmainen numero!

Soita sinne Nordealle ja anna palautetta

4. Informoi maksajia. Tämä on todella tärkeää. Työnantajasi, kaverisi tai jokin muu taho tuskin tiedä muutostasi pankista toiseen. Harmikseni joudun toteamaan nyt, että pankkien tilinumerot eivät siirry GSM-numeroiden tavoin ja tilalle avataan kokonaan uusi tili koostuen erilaisista numeroistasi. Kopioi tämä tilinumero verkkopankista ja ilmoita se verottajalle, pomoille, Kelalle, kavereille ja kenelle ikinä haluatkaan. Näin varmistat sen, että uusi raha löytää perille, vanhan tilin jo sulkeutuessa piakkoin.

5. Siirrä laskuja. Minulle tulee viitisen laskua verkkopankkiin, ja saatat sinäkin saada toki muutaman omaasi — kuukausittain. Nämä laskut eivät siirry pankista toiseen automaattisesti. Nordeasta jouduin yksitellen sulkemaan laskutuksen sopimuksia. Esimerkiksi vuokranantajan kohdalla, jo tämän jälkeen hain vastaavan yrityksen S-pankin e-laskupalvelusta. Tilasin laskun sieltä antamalla viitenumeronne (tai muut kysyttävät tiedot). Tämän jälkeen seuraava lasku saapui jo uuteen pankkiin ihanan ajoissa.

6. Aika toimia. Lähes kaikki on siirrettynä, varmistat vielä. Kirjaudut uuden pankin verkkopankkiin ja katso ovatko entisessä pankissa olleet rahat tulleet, maksavatko ihmiset rahaa oikeaan paikkaan ja sen tulevatko laskut asiallisesti, voisit samalla siirtää myös bonukset rahastoon. Tämän jälkeen, jos kaikki on kunnossa, maltat jonottaa Nordean asiakaspalveluun verkkopankissa. Pyydä sulkemaan käyttötilin, säästötilit, pankki- ja luottokortit sekä verkkopankkitunnukset. Valmista juuri seuraavana päivänä!

Miten voi olla, neljästä tai kahdeksasta eurosta kiinni

Eipä neljään euroon kaadu, mutta minulla on Nordean säästötilillä ainakin 15 000 euroa, ja Nordeassa tekevät sillä valtavasti rahoja myöntämällä teille asuntolainoja, tai Marjan remonttiin. Miksi maksaisit vielä pankille siitä euroja, jos he tekevät sillä rahalla lisää? Otan nuokin rahat pois muualle, ennen kuin Nordea ehtii panna asiakkuudelle hinnan alle vuoden sisään. Ei nuorinta asiakasta pidä rangaista siitä, että mahdollistaa pankin ydintoiminnan, eli rahan lainaamisen ulos. Saatte vielä ihan korkojen kera!

Nordea on kaiken kaikkiaan ahne pankki. Missään muualla et joutuisi maksamaan pankille siitä, että sinulla ei olekaan asuntolainaa, mutta säästöissäsi muhisi tuhansia. Danske Bankissa säästäjä maksaa vähemmän, miksei Nordeassa? S-pankissa on usein parempi korko, eikä säästötili maksa. Lisäksi luen koko ajan talousblogeista, että Bank Norwegianit ja kaiken maailman Big Bankit tarjovat isoja korkoja. Tällä hetkellä Bank Norwegianin korko ilmaisilla säästötileillä on 1,75 prosenttia, loksautinko leuat!

Helvetin kiinnostavaa. Saa nähdä kauanko säästöt pysyvät S-pankeissa, kunnes tuhlaat ne. Aina ollut säästöjä, koska minusta tuntui yhä enemmän ja joka päivä siltä, että Citymarketissa ei ole mitään mitä olisi tarvinnut parempaan huomiseen. En tarvitse kaupoista mitään, vain ruokaa syödäkseni. Alkuunsa voi pitää siinä S-pankissa, ja vaikka luotat kyseiseen pankkiin, niin haluat säästöjen tekevän parempia korkoja. Parempaa korkoa silloinkin, kun nukut sängyllä. Jotkut puhuvat kaiken lisäksi sijoittamisista.

Rahat tiukilla? Pankki vaihtoon ja paranee!

Otetaan esimerkki. Nordea haluaa jopa 7,50 euroa kuukaudessa. Vuodessa 90 euroa. Soitan sen lisäksi sähköyhtiöön, ja perusmaksu 2,50 putoaisi koko vuodeksi, säästät siinäkin 30 euroa. Olit säästänyt 120 euroa näin yksinkertaisesti! Näin itse säästän, ja ehkä siksi tuokin neljä euroa on minulle kiusallistakin maksaa. Pienistä summista syntyvät vuositasolla isot joet, etkä halua luopua rahoista näin helpolla. Ei, säästäminen ei ole mitään tähtitiedettä. Rahaa säästyy kaiken aikaa, kun osaat tehdä oikeita valintoja.

Taloussanomien jutussa toimittaja kertoi tarkalleen miten hinnan muutos vaikuttaa asiakkaisiin. Sait miettimään, että mistä maksaisi jatkossa? Siitä, että joku tekee säästöillä lisää rahaa? Et haluaisi tukea tätä toimintaa ja vielä maksaa siitä pankille. Hetkinen, maksaa pankille tästä, että tekevät lisää rahaa? Hyppäsit ilolla vain vähän aikaa sitten bussiin ja hoidit pankin vaihdon selkeästi lunastaen lupauksesi. Olin nimittäin nimelläni kommentoinut, että ikävä kyllä pankki taitaa lähteä vaihtoon! Olisi metkaa.

Ihanaa kävellä Nordean konttorista viimeistä kertaa. Asiakkuus olisi jo suljettu. Vain siitä syystä, että joku tässä pankissa päätti korottaa hintoja, ja jatkossa eivät lopeta edes tähän. Luulisin, että joku siellä nostaa näitäkin sitten lisää, kunhan asiakkaat rauhoittuvat ensimmäisestä myrskystään. Jyriä et sieltä enää löydä, joten voisitte aivan rauhassa postittaa niitä korotuskirjeitä, mutta älkää enää minulle. Olen jo tyytyväinen S-pankin asiakas vain alle yhden kuukauden ajalta. Maksan palveluistani nolla euroa.

Yhteenveto: Nordeani oli ilmainen, mutta et ole enää!

En pakota enää toimimaan, mutta jos olet vielä Nordean asiakas, tunnet luultavasti syyt. Nordea tekee pankin vaihdon mahdolliseksi. Usein yhden pikakirjeen lähetys voi pitkäaikaisille asiakkaille aiheuttaa palavan halun saada kipinää varpaisiin ja kulumaa vuoden vanhoihin kenkiin. S-pankille olisin tänään tervetullut asiakas, ja kuulemma moni muukin kertoi liittymisen syyksi Nordean. Kommenttipalstojen uhkailut vaihdosta eivät mitään huumoria ole. Keitä jää sitten teille Nordeaan, saakohan kysyä vielä?

Riittävän moni. Nordea on suosittu yrityspankki ja firmoilla ei yleensä ole pakottavaa tarvetta vaihtaa muutaman roposen takia. Toisaalta rikkailla on varmuudella rahaa maksaa pankkipalveluista sen mitä heiltä pyydetään. Mikäli kuitenkin olet tarkka markoista, kannattaa miettiä vakavana sitä, mikä on nyt kaikkein tärkeintä. Se, että Nordea pääsee rahastamaan kunnolla tai se, että S-ryhmän johto saa tietää ostaneesi bokserit koossa Large. Pankkipalveluja saa juuri nyt kohtuuhintaan, ja siitä ei pidä valittaa.

En usko, että tulen katumapäälle asiassa. Ilmainen pankkisi painaa niin paljon, että en ryhtyisi muihin toimiin. S-pankin täytyisi jatkossa olla melko huono, että harkitsisin Osuuspankkia tai vastaavaa. Ihan oma periaate on tänä päivänä se, että Nordeaan en takaisin menisi. Sen verran hidasta oli palvelu sieltä pois lähtiessä. Toisaalta enpä jaksa uskoa edes siihen, että S-pankkisi haluaisi minusta eroon. Tarjoan ilmaista dataa S-ryhmälle Prismassa asioidessa, sen lisäksi en vaadi pankeiltani edes mobiilipankkia.

Minulle riittää, että säästän rahaa. Se, että pääsen hoitamaan pankkiasiat tietokoneelle. En ymmärrä, miksi joku haluaisi hoitaa pankkijuttuja älypuhelimella. Asiantuntijat puhuvat turvallisuudesta, mutta digiuutisia lukien kotisohvalta käsin olen eri mieltä. Jatkuvasti on haittaohjelmia liikkeellä Androidiin, koska liian monella ei ole enää kiireessä aikaa avata läppäriä virustorjuntoineen, joten nykyään kaikki virukset kannattaa suunnata älypuhelimiin. Tuosta syystä en käytä mobiilipankkia, aika turvatonta.

Mitäpä jos lopettaisit tai edes harkitsisit? Nordean asiakkuus ei ole edes mikään saavutus. Lue sinulle lähetettävä kirje ja kauhistu uutta hintaa. Jos et olekaan enää Nordean asiakas, säästyit juuri harmilta. Toivottavasti tänään osaat vastata kysymykseen siitä, miksi olin pikaisesti entinen Nordean asiakas.

Viimeinen sammuttaa nimittäin konttoreista ja päätoimipaikasta valot, näkemiin Nordea!

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Jos ääs-ryhmän tiedonkeruu huolettaa, eihän bonus-korttia tarvitse käyttää. Mieltää tuon 100 €:n vaan pankkiin liittymismaksuksi. Varsinkin, jos ruokahankinnat pääosin tehdään Lidlista joka tapauksessa.

Nordeassa mitään palvelumaksuja ei mene, jos täyttää Premium Bankingin vaatimukset: https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/asiakasedut/premium-banking.html . Tämä on huomattavasti heikompi toisaalta kuin vaikkapa OP:n bonus-järjestelmä: jo 15 teur säästöillä ei mene "peruspankkipalvelupaketista" aiheutuvaa palvelumaksua tuosta summasta kertyvän bonuksen kuitatessa ne, mikäli oikein laskin.
Minua ei niinkään S-ryhmän mahdollinen tiedonkeruu tuotetasolla harmita, ja olen kuullut uutisista, että suurin osa antaa kerätä tietojaan tuotetasolla sen kieltämisen mahdollisuudesta huolimatta. Ehkä ruokaa ajatellaan perustarpeena, että sen kerääminen tietokantaan ei harmita ainakaan niin paljon, kuin vaikkapa Facebookin tiedonkeruu kaikesta muusta parisuhteista aina tykkäyksiin.

Tänään suljin Nordean asiakkuuden kokonaan ja mielestäni eroaminen oli tehty vaikeaksi. Uudistusten myötä asiakaspalvelu on Nordeassa ruuhkautunut kaikissa palvelukanavissa ja olen tosissaan yrittänyt istua odottamassa palvelua - joka sitten onneksi lopulta hoidettiin kunnolla. Yön aikana lähti viimeisin, käyttötili ja verkkopankki. Kovasti pahoittelivat mielipahaa tuosta kirjeestä.

Nordeassa tulevaisuudessa ilmaisen pankkipalvelun saa edelleen nuori asiakas 29-vuotiaaseen saakka, asuntolaina-asiakas ja esimerkiksi tuo Premium Banking -asiakas. Ensimmäinen on turha, jos on parhaat vuodet jo elänyt, jälkimmäiset eivät toteudu useimpien osalta. Kenellä on varaa asuntolainaan epävarmassa työllisyystilanteessa? Tai kenellä on 80 000 euron edestä säästöjä tai sijoituksia?

Suurin osa Nordean asiakkaista pääsee varmasti maksamaan tässä uudistuksessa. Onneksi tosiaan S-pankkia voi ajatella sijoituksena, siitä voi aina erota - jos jokin asia muuttuu epäedulliseen suuntaan. Sain myös tiedon, että Nordean konttori lähtee toukokuussa paikkakunnalta - se tieto ei ainakaan lisännyt sitä intoa jäädä Nordeaan. Konttorit viedään alas ja nyt kaikki yhdessä kuormittamaan mobiilipankkia verkkopankista. Tämä ei ole mitenkään hyvää, sillä verkkopankkia saa toki käyttää jatkossakin, mutta mobiilipankin asennus ei riitä pelkästään.

Sitä pitää käyttää vähintään kerran kuukaudessa. Minulla ei ole tarvetta katsoa tilinauhaa joka päivä, koska tilastoin kaiken Toshl Financeen ja toisaalta laskut menevät e-laskuna, en tekisi mitään tuolla mobiilisovelluksella.

Tiedän siis tilini saldon ja menot kirjautumatta mobiilipankkiin. Riittää, että käyn pari kertaa kuukaudessa verkkopankissa katsomassa (lähinnä hyväksymässä e-laskut).
Anonyymi sanoi…
(Ruoka)ostosten tietojen keräämistä käytettäneen henkilön ostoskäyttäytymisen profilointiin.

Itselläni viime vuonna, kun ottivat käyttöön "tilin kuukausimaksun" ja irtisanoin siksi kaikki Nordean paskat, ei siinä tullut ongelmaa. Myöskään tilin sulkemisesta (varojen siirrosta) ei veloitettu.

Mitä kirjettä he pahoittelivat? Tuota, jossa ilmoittavat hintojen merkittävästä korottamisesta? :D

Kyllä usealla vuosia säännöllisessä työelämässä viettäneellä saattaa olla tuo summa tai vähintään asuntolainaa. https://tekniikanmaailma.fi/tyytyvaisyys-elamaan-syntyy-80-000-euron-vuosituloilla-kertoo-tutkimus-paivittaiseen-hyvinvointiin-riittavat-pienemmatkin-tulot/

Varmasti kynnys näillä Nordeassa aina ja ikuisesti roikkuneilla on siinä, että luulevat pankin vaihtamisen olevan hankalaa. Siksi varmasti tuo tulee lisätuloja tuomaan siihen nähden, mikä menetetään joidenkin (muutamien satojen) asiakkaiden paossa tämän myötä. Suurin osa kun länkyttää vaan palstoilla ja somessa tekemättä pankinvaihtoa tosiasiassa.
Niin, tämä oli omakin tekosyy, kerran liittynyt ja aina olisi oltava. Kirjettähän he pahoittelivat ja sen tuomaa mielipahaa. En missään nimessä halua mobiilipankkia käyttää, vaan hoidan asiat verkkopankissa, itse tunnistautuminen puhelimella tai laitteella ei ehkä olisi se ongelmista suurin. Hyvä kun nyt on kaikki vaihdettu, ei ollut mitenkään vaikeaa, jopa e-laskujen siirto pankista toiseen oli helppoa.

Varmasti profiili on olemassa viimeistään nyt, mitä syön, ja milloin käyn ostoksilla kaikkein mieluiten Prismassa tai S-marketissa. Maksan kyllä bonuksia käyttäen. Tänään kävin Lidlissä (ja eilen). Siellä on edullista riippumatta kortista.

Hyvä juttu tuo, että Nordean jättäminen oli sinullakin ajankohtainen viime vuonna. En edes ymmärrä kuka on enää vapaaehtoisesti kyseisen pankin asiakas.
Anonyymi sanoi…
"En edes ymmärrä kuka on enää vapaaehtoisesti kyseisen pankin asiakas."

Yritykset sekä ne, joilla on vähintään 80 000 € tilivaroja tai sijoituksia.

Tämän blogisi uusi domain ei muuten toimi ilman www:tä. Samanlainen ongelma oli jossain muussakin Blogspotin blogissa.
Niin, kirjoitin tässä jutun myös pankin vaihdosta, sillä moni on sanonut sen olevan vaikeaa. Minulla meni siihen alle kuukausi ja vain muutama tunti työaikaa.

Tuo uusi domain oli eräänlainen kohennus, sillä teen tätä blogia tosissani, ja oletus oli turhan pitkä. Ei se ainakaan kallis ole ollut, vain yhdeksän euroa vuodessa.

Tuosta olen tietoinen, en tiedä mistä johtuu, ettei toimi ilman www:tä. Siellä tulee Domainmaailman ilmoitus, että osoitteeseen tulee pian sivusto.

Tämän vaihdoksen myötä tuli toinenkin ongelma, AdSense lakkasi näyttämästä mainoksia, ja uusi domain pitää anoa ohjelmaan uusiksi.

Siinäkin kestänyt nyt kaksi viikkoa, kun hakemus odottaa käsittelyä, ei sillä, että mainoksilla lähtisi Uuteen-Seelantiin eli tulot aika pienet tätä kautta ja toisaalta mainosestojakin monilla - niin jo sen takia tulot ovat aika pienet pienblogien skenessä. Hyvä kuitenkin, jos vanhat osoitteet ohjaavat uuteen.

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Viimeisestä hörpystä miltei neljä vuotta

Taas ilta-alessa ja uusia menoeriä tilille

Sääli, kuusi vuotta S-pankin asiakkaana

Megasäästö vaatekaapissa ja ilta-alessa

Köyhyys lotoissa, vauraus sijoituksissasi

Näinkö tunnistat narsisteja tuoreeltaan

Ekologinen elämänä säästökuuria kohti

Mieluummin teen muistoja kuin rahoja

Matkailulakko jo viisi vuotta, Huittisiin

Kuluta, reklamoit, palauta ja Vilppulaan