Nordea ja lähtöpassit Suomen surkeimmasta pankista

S-pankin toimipiste
Nordea lähestyi minua hienolla kirjeellä, jossa kerrottiin pankin uudistuksista. Olen jo aiemmin harkinnut pankin vaihtoa, mutta nyt mitta on täysi. Avasin tänään tärkeän tilin S-pankkiin. Nordean kirje sai toimimaan heti, sillä vaihtoehtoja pienessä pankkimaailmassa on myös nyt.

Tällä hetkellä olen Nordealle huono asiakas, sillä tuon pankkiin vain vähän kuukausimaksuja, itse asiassa en tuo näitä laisinkaan. Minulla on nuoren alennuskampanja meneillään ja peruspalvelut eivät maksa vielä reippaan vuoden senttiäkään. Toisaalta minulla ei ole myöskään asunto- tai autolainoja. En ole missään velkakierteessä hyvänä asiakkaana pankeille.

Nordeaa haluaan myös kiittää. Se on ollut erinomainen pankki kaikki nämä 11 vuotta. Asiakkaana olin teini, kun Lielahden konttorissa sain mitä mainiointa palvelua, ja vanhempien ollessa läsnä sain niin kortin kuin tilin. Pääsin avaamaan hyvin nuorena täysin oman säästötilin Nordeaan. Opin säästämisen jalon taidon jo yläasteen aikana. Ilman Nordean toimivaa verkkopankkia, en olisi päässyt alkuunkaan. Nordea palkitsi ilmaisella palvelupaketilla pitkälle tulevaisuuteen, mutta nyt on aika vaihtaa.

Nordea haluaa minut mobiilipankkiin

Aiemmin en ole vaihtanut pankkia siksi, että alennusaikaa oli vielä reippaasti, kaksi vuotta. Toisaalta neuvojan mukaan en olisi saanut vain seitsemän euron palvelumaksun, vaan köyhtyisin neljän euron edestä. Tämä olisi jopa kohtuullista, koska säästäminen katsottiin asiakkaissa paremmaksi ja maksuja laskettiin. Nyt näistä päätettiin luopua uudistuksessa ja tulevaisuus asiakkaana Nordean kanssa on vihdoin vaakalaudalla. Jatkossa samaan kuukausimaksuun täytyisi asentaa Nordean mobiilipankki.

Se voi kuulostaa melko helpolta, mutta toisilla ei ole edes älypuhelinta. Olen asiakkaana paremmasta päästä, koska kannan sellaista farkkujen etutaskussa ihan joka päivä. Huono olen siinä, että en suostu pankkiasioita hoitamaan puhelimella. Se ei ole tietoturvallista ja toisaalta kannettavalla tietokoneella tilinumeroiden naputtelu ja tarkastus käy hetkessä. Ainakin nopeammin mitä puhelimella koskaan. Kirjeen mukaan verkkopankin säännölliselle käyttäjälle maksu olisi kovin suurehkot 7,50 euroa.

Minulla olisi parempaa käyttöä tuolle 90 eurolle vuodessa, koska sen voi vaikka säästää, tai sillä voi ostaa enemmän parempaa ruokaa. S-pankkiin liittyminen ei sekään ilmaista ollut. Asiakasomistajuus maksoi minulle tänään 100 euroa. Rahan saa onneksi takaisin korkoineen, jos päättää erota, vaikkapa silloin kun asiat muuttuvat itselleni epäedulliseen suuntaan. En usko, että S-pankki koskaan korottaisi palvelumaksujaan, kun säästävät jo näissä omissa tiloissa  ei tarvitse vuokrata kovin kalliilla.

Nordean asiakkaana olen 11 vuotta ja nyt on aika erota. Aion sulkea säästämisen tilit vielä tässä kuussa siirrettyäni varat ensi viikolla uuteen kotiin. Tänään sain vasta uuden tilinumeron käyttötilille, perässä tulevat niin pankkitunnukset, uusi Debit-kortti, sen tunnusluku kuin viralliset sopimuspaperit kotiin. Tänään ilmoitin jo uuden tilinumeron paikkoihin ja seuraavalla viikolla aion siirtää e-laskut pankista toiseen. Se ei ole vaikeaa, ja vaivaa kannattaa aina nähdä, jotta huomenna olisi paljon paremmin.

En muutenkaan ymmärrä sitä, miksi minun, tai sinun pitäisi maksaa oman rahan käytöstä pankeille. Pankkimaailma on jo vuosia siirtänyt turhahkot asiakkaat konttorista verkkopankkiin ja nyt Nordea yrittää usuttaa asiakkaat mobiilipankkiin sillä, että hinnoittelua yksinkertaistetaan. Paljastamatta jäi se, miten verkkopankki eroaa mobiilipankista maksamisessa? Hoidan molemmissa tavoissa kaikki asiat täysin itse  miksi toinen tapa olisi jatkossa selvästi kalliimpaa pankissa? En tykkää yhtään.

Ei ole optimaalista, että Nordea päättää millä tavalla pankkia käytän. Toinen asia on se, että en tykkää myöskään Tunnusluvut-sovelluksesta. Nordea uhkailee jatkuvasti sillä, että kesäkuun alkaessa uusia tunnuslukutaulukkoja ei enää lähetetä. Asiakkaat pakotetaan joko puhelimeen lataamaan sovelluksen, tai tilaamaan hyvin kankean tunnuslukulaitteen. Nopeiten virallisia asioita hoitaa paperilla, sieltä kuka tahansa löytää oikean luvun sekunnissa, kun puhelin kysyi tähän samaan kymmeniä.

Jos olet viimeinen Nordean asiakas, sammutatko valot? Käyttötilin lopetan ennen kesäkuuta, kunhan varmistuu se, ettei tilillä ole rahallista sadetta vähään aikaan. Lähden sitten lopullisesti.

Entäpä tämä S-ryhmä

Nordean konttori Pirkkalassa on auki kahtena päivänä viikossa, joten pankin tulevaisuus täällä on vaakalaudalla. Toinen asia osiossa on S-ryhmän asiakkuus. Siihen ei voi liittyä Nordeassa, tai edes K-market Pirkanpojassa. Lähdin siis Prismaan, koska netissä voi liittyä ainoastaan asiakasomistajaksi. S-pankissa voi liittyä sekä omistajaksi että vielä pankkiin. Valitettavasti yhteydet eivät siellä tänään toimineet ja joutuivat laittamaan lomakkeina liittymiseni. Epäilin jo Nordeaa häiriköinnistä.

He voisivat tehdä kaikkensa, jottei asiakkuuteni S-pankissa alkaisi koskaan, pistetään siis S-pankin järjestelmät tosi hitaiksi. Tästä huolimatta pääsin tilin avaamaan muine asioineen ja maksoin myös liittymismaksun kokonaan. Kirjoitushetkellä se oli 100 euroa. Suuri raha, mutta sen tosiaan saa aina takaisin korkoineen, jos päättää joskus erota. Huonointa olisi menettää 90 euroa vuosittain Nordean palvelumaksuihin. Liityin ryhmittymään mielelläni, Lidlin pitkästä asiakkuudesta huolimatta.

Viime vuonna ajattelin, että omistajaksi liittyminen voisi vaikuttaa valintoihin ruokakaupoissa, näin saattaa käydä  mutta toisaalta saan bonusta ja maksutapaetua takaisin. Lidl on huonontunut ajan saatossa, joten olen käynyt jo aiemmin S-ryhmän kaupoissa tämän takia, usein Prismassa. Totuus on, että asiakkuudesta huolimatta voin edelleen maksaa niin Bauhausissa, Lidlissä kuin täällä Prismassa. Minua ei haittaa, jos S-ryhmä saa tietää mitä ostan, se on vain ruokaa (ja joskus mustia sukkia).

Epäilin toki S-ryhmän sovellusta, sillä sieltä löytyvät huonot arviot. Moni valittaa sekavuutta. Sovellus mainostaa ensimmäisenä bonuskertymää, sitten Lähitapiolaa ja vasta sitten löytyy tärkein — pankki. All-in-One-tyyppinen sovellus voi olla hyvä joillekin, mutta en sellaista puhelimeeni asentaisi, voisi olla aika turha. Olen älypuhelimesta huolimatta vanhanaikainen ja haluan hoitaa asiat tietokoneella. S-pankki yllätti siinä, että he eivät aio pakottaa joukon ihmisiä mobiiliin tunnistautumiseen.

Neuvojan mukaan saan halutessani käyttää vanhanaikaista paperista tehtyä tunnuslukujen listaa ja ennen tämän nivaskan loppua postissa tulee ajoissa uusi ilman lisäveloituksia. Ainoastaan paperin hukkumistapauksissa maksu veloitetaan. Asiakkuus on siitäkin hyvä, että vaikken konttoreita käytä, niin sellainen on tarvittaessa ruokaostoksien yhteydessä. Nordeaa ei täällä viidessä vuodessa enää olekaan. S-ryhmä ei mielestäni missään nimessä ole paha, valtavasta tiedonkeruusta huolimatta.

Haluaisin muistuttaa, että maksu on sentään kertaluontoinen. Sillä saa monia etuja, joista ei kannata kieltäytyä. Moni on samaa mieltä, Taloussanomien uutisessa Nordeasta moni uhkaili pankin vaihdolla. Minä olin tosissaan. Toivon mukaan myös muut. Halvemmaksi se tietenkin tulee tavallaan, jos on jo joskus aiemmin liittynyt S-ryhmään. Siinä tapauksessa maksunsa on jo maksanut ja luultavasti S-pankki on jo käytössä. Ainakin kannattaa ottaa puheeksi, jos ei löydä sitä jo lompakostaan.

Minulle vihreä kortti saapuu ensi viikolla, ja sen jälkeen kannattaa heti luopua edellisestä, joka on kohdallani väriltään sininen. Nordea on menneen talven lumia ja kohta sulaa siististi pois.

Loppusanat

En pakota sinua toimimaan, mutta jos olet Nordean asiakas, tunnet luultavasti syyt. Nordea tekee pankin vaihdon mahdolliseksi. Vain yhden kirjeen lähetys voi pitkäaikaiselle asiakkaalle aiheuttaa palavan halun saada kipinää varpaisiin ja kulumaa vuoden vanhoihin kenkiin. S-pankille olin tänään tervetullut asiakas, ja kuulemma moni muukin kertoi liittymissyyksi Nordean. Kommenttipalstojen uhkailut vaihdosta eivät mitään huumoria ole. Keitä jää sitten Nordeaan, saanko kysyä tänään?

Riittävän monia. Nordea on suosittu yrityspankki ja firmoilla ei yleensä ole pakottavaa tarvetta vaihtaa muutaman euron takia. Toisaalta rikkailla on varmuudella rahaa maksaa pankkipalveluista sen mitä heiltä pyydetään. Jos kuitenkin olet tarkka markoista, kannattaa miettiä vakavana sitä, mikä on nyt kaikkein tärkeintä. Se, että Nordea pääsee rahastamaan kunnolla tai se, että S-ryhmän johto saa tietää ostaneesi bokserit koossa Large. Pankkipalvelut saa juuri nyt kohtuuhintaan, ja siitä ei pidä valittaa.

En usko, että tulen katumapäälle asiassa. Ilmainen pankki painaa niin paljon, että en ryhtyisi muihin toimiin. S-pankin täytyisi jatkossa olla melko huono, että harkitsisin Osuuspankkia tai vastaavaa. Ihan oma periaate on tänä päivänä se, että Nordeaan en takaisin mene. Sen verran hidasta oli palvelu sieltä pois lähtiessä. Toisaalta enpä jaksa uskoa siihenkään, että S-pankki haluaisi minusta eroon. Tarjoan ilmaista dataa S-ryhmälle Prismassa asioidessa ja sen lisäksi en vaadi pankiltani ihmeellisyyksiä.

Mitäpä jos lopettaisit tai edes harkitsisit? Nordean asiakkuus ei ole edes mikään saavutus. Lue sinulle lähetettävä kirje ja kauhistu hintaa. Jos et kuitenkaan ole Nordean asiakas, säästyit harmilta.

Toivottavasti osaat nyt vastata kysymykseen siitä, miksi olen entinen Nordean asiakas.

Viimeinen sammuttaa nimittäin valot, näkemiin Nordea!

Kommentit

Nimetön sanoi…
Jos ääs-ryhmän tiedonkeruu huolettaa, eihän bonus-korttia tarvitse käyttää. Mieltää tuon 100 €:n vaan pankkiin liittymismaksuksi. Varsinkin, jos ruokahankinnat pääosin tehdään Lidlista joka tapauksessa.

Nordeassa mitään palvelumaksuja ei mene, jos täyttää Premium Bankingin vaatimukset: https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/asiakasedut/premium-banking.html . Tämä on huomattavasti heikompi toisaalta kuin vaikkapa OP:n bonus-järjestelmä: jo 15 teur säästöillä ei mene "peruspankkipalvelupaketista" aiheutuvaa palvelumaksua tuosta summasta kertyvän bonuksen kuitatessa ne, mikäli oikein laskin.
Minua ei niinkään S-ryhmän mahdollinen tiedonkeruu tuotetasolla harmita, ja olen kuullut uutisista, että suurin osa antaa kerätä tietojaan tuotetasolla sen kieltämisen mahdollisuudesta huolimatta. Ehkä ruokaa ajatellaan perustarpeena, että sen kerääminen tietokantaan ei harmita ainakaan niin paljon, kuin vaikkapa Facebookin tiedonkeruu kaikesta muusta parisuhteista aina tykkäyksiin.

Tänään suljin Nordean asiakkuuden kokonaan ja mielestäni eroaminen oli tehty vaikeaksi. Uudistusten myötä asiakaspalvelu on Nordeassa ruuhkautunut kaikissa palvelukanavissa ja olen tosissaan yrittänyt istua odottamassa palvelua - joka sitten onneksi lopulta hoidettiin kunnolla. Yön aikana lähti viimeisin, käyttötili ja verkkopankki. Kovasti pahoittelivat mielipahaa tuosta kirjeestä.

Nordeassa tulevaisuudessa ilmaisen pankkipalvelun saa edelleen nuori asiakas 29-vuotiaaseen saakka, asuntolaina-asiakas ja esimerkiksi tuo Premium Banking -asiakas. Ensimmäinen on turha, jos on parhaat vuodet jo elänyt, jälkimmäiset eivät toteudu useimpien osalta. Kenellä on varaa asuntolainaan epävarmassa työllisyystilanteessa? Tai kenellä on 80 000 euron edestä säästöjä tai sijoituksia?

Suurin osa Nordean asiakkaista pääsee varmasti maksamaan tässä uudistuksessa. Onneksi tosiaan S-pankkia voi ajatella sijoituksena, siitä voi aina erota - jos jokin asia muuttuu epäedulliseen suuntaan. Sain myös tiedon, että Nordean konttori lähtee toukokuussa paikkakunnalta - se tieto ei ainakaan lisännyt sitä intoa jäädä Nordeaan. Konttorit viedään alas ja nyt kaikki yhdessä kuormittamaan mobiilipankkia verkkopankista. Tämä ei ole mitenkään hyvää, sillä verkkopankkia saa toki käyttää jatkossakin, mutta mobiilipankin asennus ei riitä pelkästään.

Sitä pitää käyttää vähintään kerran kuukaudessa. Minulla ei ole tarvetta katsoa tilinauhaa joka päivä, koska tilastoin kaiken Toshl Financeen ja toisaalta laskut menevät e-laskuna, en tekisi mitään tuolla mobiilisovelluksella.

Tiedän siis tilini saldon ja menot kirjautumatta mobiilipankkiin. Riittää, että käyn pari kertaa kuukaudessa verkkopankissa katsomassa (lähinnä hyväksymässä e-laskut).
Nimetön sanoi…
(Ruoka)ostosten tietojen keräämistä käytettäneen henkilön ostoskäyttäytymisen profilointiin.

Itselläni viime vuonna, kun ottivat käyttöön "tilin kuukausimaksun" ja irtisanoin siksi kaikki Nordean paskat, ei siinä tullut ongelmaa. Myöskään tilin sulkemisesta (varojen siirrosta) ei veloitettu.

Mitä kirjettä he pahoittelivat? Tuota, jossa ilmoittavat hintojen merkittävästä korottamisesta? :D

Kyllä usealla vuosia säännöllisessä työelämässä viettäneellä saattaa olla tuo summa tai vähintään asuntolainaa. https://tekniikanmaailma.fi/tyytyvaisyys-elamaan-syntyy-80-000-euron-vuosituloilla-kertoo-tutkimus-paivittaiseen-hyvinvointiin-riittavat-pienemmatkin-tulot/

Varmasti kynnys näillä Nordeassa aina ja ikuisesti roikkuneilla on siinä, että luulevat pankin vaihtamisen olevan hankalaa. Siksi varmasti tuo tulee lisätuloja tuomaan siihen nähden, mikä menetetään joidenkin (muutamien satojen) asiakkaiden paossa tämän myötä. Suurin osa kun länkyttää vaan palstoilla ja somessa tekemättä pankinvaihtoa tosiasiassa.
Niin, tämä oli omakin tekosyy, kerran liittynyt ja aina olisi oltava. Kirjettähän he pahoittelivat ja sen tuomaa mielipahaa. En missään nimessä halua mobiilipankkia käyttää, vaan hoidan asiat verkkopankissa, itse tunnistautuminen puhelimella tai laitteella ei ehkä olisi se ongelmista suurin. Hyvä kun nyt on kaikki vaihdettu, ei ollut mitenkään vaikeaa, jopa e-laskujen siirto pankista toiseen oli helppoa.

Varmasti profiili on olemassa viimeistään nyt, mitä syön, ja milloin käyn ostoksilla kaikkein mieluiten Prismassa tai S-marketissa. Maksan kyllä bonuksia käyttäen. Tänään kävin Lidlissä (ja eilen). Siellä on edullista riippumatta kortista.

Hyvä juttu tuo, että Nordean jättäminen oli sinullakin ajankohtainen viime vuonna. En edes ymmärrä kuka on enää vapaaehtoisesti kyseisen pankin asiakas.
Nimetön sanoi…
"En edes ymmärrä kuka on enää vapaaehtoisesti kyseisen pankin asiakas."

Yritykset sekä ne, joilla on vähintään 80 000 € tilivaroja tai sijoituksia.

Tämän blogisi uusi domain ei muuten toimi ilman www:tä. Samanlainen ongelma oli jossain muussakin Blogspotin blogissa.
Niin, kirjoitin tässä jutun myös pankin vaihdosta, sillä moni on sanonut sen olevan vaikeaa. Minulla meni siihen alle kuukausi ja vain muutama tunti työaikaa.

Tuo uusi domain oli eräänlainen kohennus, sillä teen tätä blogia tosissani, ja oletus oli turhan pitkä. Ei se ainakaan kallis ole ollut, vain yhdeksän euroa vuodessa.

Tuosta olen tietoinen, en tiedä mistä johtuu, ettei toimi ilman www:tä. Siellä tulee Domainmaailman ilmoitus, että osoitteeseen tulee pian sivusto.

Tämän vaihdoksen myötä tuli toinenkin ongelma, AdSense lakkasi näyttämästä mainoksia, ja uusi domain pitää anoa ohjelmaan uusiksi.

Siinäkin kestänyt nyt kaksi viikkoa, kun hakemus odottaa käsittelyä, ei sillä, että mainoksilla lähtisi Uuteen-Seelantiin eli tulot aika pienet tätä kautta ja toisaalta mainosestojakin monilla - niin jo sen takia tulot ovat aika pienet pienblogien skenessä. Hyvä kuitenkin, jos vanhat osoitteet ohjaavat uuteen.

Viikon luetuimmat blogissa

Näin tunnistat narsistin empaatikkona

Seitsemän asiaa joihin minimalisti kompastuu

Nyt järkyttää! Mitä ihmettä tapahtui Lidlille?

Kuinka päädymme narsistin verkkoon

En käytä WhatsAppia ja se on normaalia