Siirry pääsisältöön

Tampere, tulevaisuus, ratikka

Saavuit mukavasti Paunun paikallisbussilla Tampereelle sinne, mistä kaikki puhuvat juuri nyt melko kovaan ääneesi, Ratinan uusi kauppakeskus nimittäin. Ihmettelin asiaa aikoinaan ennen rakentamista. Kuka edes rakentaa uusia kauppakeskuksia kauppakeskusteni viereen Suomessa? Missä on se kuuluisa maalaisjärki, ja kuinka aikoivat saada runsasta ostovoimaa alueelle? Pirkkalasta en ainakaan aio tuolla käydä kovin usein, koska en vieraile edes Veskan kauppakeskuksessa. Ostamisestasi en nauti yhtään.

On täysin järjetöntä rakentaa lisää kauppoja kaupunkiini, jossa vaikka työttömät, eläkeläiset, köyhät, lapsiperheet joutuvat jonottamaan kilometrien leipäjonossa ihan vieressä. Jotain, mihin heillä on juuri varaa. Joka tuutistasi meille syötetään juuri uusia kenkiä, uusia muotivaatteita, uusia matkapuhelimia, uusia trendejä. Kaikki on joskus uutta, kunnes uudempi mainos toisin sanoo. Miksi en pitäisi tästäkään jutusta? Minulle helpointa on tilata tavaroita saksalaisesta Amazonista suoraan postikuluitta kotiini.

Yli 40 euron paketti tuodaan ilmaiseksi kotiovelle. Ei tarvitse etsiä mitään, hinta on aina kohdillaan, ja ennen kaikkea säästän matkakuluissa. Jos menen Tampereelle paunulaisella, kustantaa se minulle 2,10 euroa kaupunkiin. Paluumatkaa ei aina ehdi tekemään vaihdolla, joten maksaisin uudestaan 2,10 euroa vuokrakotiin. Autoilija voipi päästä halvemmalla, mutta ilmaista parkkipaikkaa ei täällä Ratinoissa ole. Tampere vihaa autoilijoita, ja sanonpa suoraan, ilmaista parkkipaikkaa et löydä täältä etsimälläkään.

Kohdallani olen joutunut pettymään syvästi. Asioin usein Tampereen keskustassa, vaikka viattomalla Pyynikin uimahallilla. Nimestään huolimatta se sijaitsee Amurissa. Työmaiden takia matkani sinne on pidentynyt, eikä ole kovin mieluisaa tuoda uimahalliisi ystäviä muualta, koska en tunne olevani täysin vakuuttunut siitä, mitä minun pitäisi heille esitellä. Loputtomia työmaita, kauppakeskuksia kaaokseni keskellä ja ennen muuta täysin autioitunut Hämeenkatunne. Emmekä olla toistaiseksi Tšernobylissä.

Kauppakeskus on kouluja lähempänä Tampereellakin

Tänään elätte aidosti sellaista maailmaa, jossa ruokakauppa, urheilukauppa, vaateliike, baariterassit, kahvila, kauppakeskus tai muu lyhytnäköistä onnea myyvä liike olisi lähempänä kuin koulut, kirjastosi tai vaikka uimahallisi! On sinunkin kiireisen ajan kannalta viisaampaa lähteä Paunulla ilman vaihtojasi seuraavaan rahastukseen uudessa kauppakeskuksessa kuin löytää itsensä kirjastosta lukemassa kirjoja siitä kuinka sijoittaa nämä rahasi rahastoon, siellä raha muhii keskimäärin paremmalla tuotollanne.

Onpas järjetöntä, että täällä Tampereella ostosmahdollisuutesi syrjäyttävät koulutusmahdollisuudet. Mietin, millainen tilanne on Suomessa muuten tai edes Amerikassa? Millainen maa on sellainen, jossa vain shoppaillaan rahalla, jota saa niin helposti pankeilta, kauppiailta tai kavereilta lainaksi. Millainen maa panostaa rahan kulutukseen tavaraan sen sijaan, että tämä rahasi menisi koulutuksen ylläpitoon? Onko tulevaisuuden Tampere sitä, että keskustaansa kyllä pääsee, mutta lompakkosi on jo laihtunut.

On ihan totta, että kaupan suunnitteleminen, rakentaminen ja ylläpitäminen työllistää. Henkilöiden työvuosia tulee aukeamisen jälkeenkin, mutta myös koulujen, lukioiden ja yliopistojen rakentaminen voisi työllistää näitä samoja ihmisiä, myös aukioloaikana. Minimalismi on ratkaisu. Minun ei tarvitse kuluttaa Ratinassa trendeihini, sillä voin tukea taloutta ostamalla palveluita, matka Ouluun voisi olla sellainen jopa sinullekin. Maksathan veroja junalipuista, ruoasta, hotellista ja muusta vastaavasta.

Uusi kauppakeskus Ratina on avattu

Silloin saa hyviä matkakokemuksia. Millaisia kokemuksia kukaan on saanut joskus Ratinan kaltaisista kauppakeskuksista? Hieno ostotapahtuma paitsi laihensi S-tilin saldoa, se voi myös aiheuttaa paineita työssä, milloin viimeksi sinä tai tuttusi olisi halunnut viikonloppuvuoroja — useampaa putkeen? Moni pettyy silloin, kun valitaan joku toinen. Joitakin ihmisiä harmittaa lisätulojeni menetys. Talous on niin tiukilla, ettei ihmisillä ole varaa sairastaa, koska työstä pois oleminen vähentää omasta tilipussistasi.

Sairastelusta puheen ollen Ratinan kauppakeskus on täysin turha. Siellä et voi parantua mistään. Niin naurettavaa, että tamperelaisten ja kehyskunnissasi asuvien matkat kauppakeskuksiini vain lyhenevät samaan aikaan kun matkat neuvoloihin, sairaaloihin ja terveyskeskuksiin pitenevät. Pirkkalassa eräs jono odottaa puoli vuotta hammaslääkärille. Kauppakeskukseen pääsit heti. Onko siinä maassa jotakin vialla, jos meillä ei ole varaa sairastaa, mutta meillä on varaa tuhlata rahoja ja luottokorteilla perään.

Humaani päättäjäni panostaisi pirkanmaalaisten jatkuvaan hyvinvointiin, eikä tuo ainakaan mistään Ratinan kauppakeskuksesta löydy, pitkäjänteisellä onnella joka kestää. Sen sijaan joku tamperelainen, lempääläläinen tai ylöjärveläinen voisi ilahtua siitä että hammaslääkäri ottaa heti vastaan, jopa aikaan katsomatta, eikä vasta komean vuoden päästä. Hampaidemme hyvinvointi toisi pysyvää onnea, vaikka hieman maksaakin. Sanokaa mitä sanotte, mutta mielestäni näin ei tilanne voisi jatkua enää pitkään.

Onko väärin odottaa hoitopääsyjä, ratikkaa enemmän

Onko ratkaisumme kaikkiin tamperelaisiin ongelmiin lisää ratikkaa? Rakennetaan sitä Hervannasta ainakin Pyynikintorille ja tämän lopuksi Lielahteen sekä Lentävänniemeen. Tutuin kuntasi nimeltään Pirkkala haluaa varmuudella ratikkaani ihan kuin Paunun busseissa ei olisi jo nyt tarpeeksi tilaa istua. Tulevaisuuden ratikalla pääsee nopeasti vähin vaivoin shoppailemaan — tai kenties pienellä kävelyllä kunnalliseen hammashoitolaani. Rassen hyvä nopeus ei useinkaan lyhennä jonoja suuhygienisteille.

Ratikka on tamperelainen tulevaisuus epäonneen. Tampere huokuu tunneleista, kauppakeskuksista ja lukemattomista ruokakaupoista samaan aikaasi kun terveyskeskuksia vähennetään. Ne isot odotusajat lääkäreille ovat vain pidentyneet. Pankki tekee shoppailun mahdolliseksi, mutta kaupunkimme ei anna pienintäkään mahdollisuutta sairastaa vuodeosastoilla. Ainakin täällä Pirkkalassa sellainen on täynnä. Hyvin sairaita ihmisiä lähetetään suosiolla kotiin — koska meillä ei ole nykyään valitettavasti tilaasi.

Tilaa on ruhtinaallisesti vain Koskikeskuksessa ja uudessa Ratinassa. Käytetään tuo hyväksi, vuoteita sinne. Vuosia sitten Lempäälän kunta sai oman kauppakeskuksen, Ideapark, ja tuohan oli mahtavaa. Se kiinnosti ihmistä eri paikoista. Käyt siellä nyt ja hädin tuskin huomaat ketään. Ihmiset ovat kadonneet. Köyhiä ihmisiä, joilta hallitus vie leivänkin pöydästä, ei kiinnosta shoppailla. Tämä raha menee useasti kalaan, eikä sitäkään saa aina, jos sopiva alennustarra sattuu vielä puuttumaan S-ryhmäni hyllyistä.

Varokaa ostoskassissa olevia kissoja

Kävi tänään Koskikeskuksessa. Kokonainen kauppakeskus, loistit rennolla tyhjyydellään. Muistit vielä tilanteen viime vuodelta aika hyvin, ei silloin ollut mitään Ratinan kauppaa auki. Ihmisiä oli koskarissa tarpeeksi. Nyt porukka jakaantuu kahtia. Millä järjellä tarvitaan näin lyhyelle välimatkalle kahta Elisan ja DNA:n kauppaa? Montako kauppaa oli Elisalla pelkästään Tampereeni keskustassa, kolmet? DNA:lla, kolmet? Tarvittiinko tuosta neljäs kummallekin, kyllä puheliittymiä ostetaankin nykyään joka päivä.

Kun minä olin 17-vuotias, poljin Peltolammilta ihanaan keskustaan Tampereelle pyörällä. Ihmisiä oli paljon, ja Hämeenkatuni voi tuolloin todella hyvin. Tänään olen enää vain 27-vuotias, Hämeenkadulla on ihmisistäsi pulaa aikana, jona tänne hädin tuskin mahtuu bussieni ja työmaiden sekaan. Ymmärrän sen, että oma kaupunki kehittyy ja että ilmiöön satsataan, mutta satsataanko meidän kustannuksella? Sinä ja minä joudumme kärsimään siitä, että millään ei enää pääse nopeasti hassuun Stockmanniin.

Bussikuski joutui suremaan sitä, että linjasi on jälleen myöhässä, ja äidit odottavat. Mummot kärsivät dementian kanssa siitä, mistä tällä kertaa suosikkilinja sattuu menemään poikkeusreitillään? Jos tästä ongelmasta kärsii myös yläastetta käyvä teinisi, ei ainakaan mummoilla, saati veteraaneilla ole yhtään helpompaa tamperelaisessa paikassa täynnä uusia kauppakeskuksia, ratikkakiskojasi, työmaitas vailla mitään järkevää, joka on kaikkein kauimpana meistä. Sitä haukuttaisiin tänäänkin ja lempimetsäksi.

Vihaan shoppailua: niin netissä, liikkeissä, kaikkialla!

1. Asiakaspalvelua ei enää ole. Itsekin olin joskus harjoittelijana Clas Ohlsonilla ja voi yhtyä. Myyjä on arvokas ihminen kaupoissa, mutta kukaan myyjäsi ei rupea käyttämään kallisarvoista vapaa-aikaansa niiden tuhansien ja taas tuhansien tuotteitteni opetteluun. Siksi asiakaspalveluita ei enää ole. Mummo tuli palvelutiskille ja kysyi, mistä saa virtalähteitä. Valikoimaa oli paljon, joten hylly piti etsiä koneelta. Suoraan ei osannut sanoa edes sitä, minkä tehoisia varavirtalähteitä siellä oli. Niin on jo muuallakin.

2. Kapitalismi vaikeuttaa ostopäätöksiä. Clas Ohlsonilla oli kymmeniä kuulokkeita, satoja artikkeleita puhdasta elektroniikkaa noin muuten, joten valinnanvaikeutta oli aina. Halusit älypuhelimen, niitäkin on DNA:lla kymmeniä ellei satoja. On mahdotonta tietää minkä niistä ottaisi. En käytä näihinkään enää edes sekuntia aikaa. Otan älypuhelimen ostoskoriin, joka tuntuu vähänkin hyvältä ja käytän sitä tuosta vuosikausia, koska myyjäkään ei niistä tiedä yhtään mitään. En minäkään. Kumpikin etsi, Googlesta.

3. Loputtomat kauppakeskukset ja liikkeet. Eniten shoppailussa ärsyttivät kauppakeskukset. Niin, ei kiinnosta juosta maratonin verran kaupassa, että saan HM-liikkeestä paketin sukkia. Internetissä tuo on vielä vaikeampaa, kun sukkia on 20 sivulliseni verran. Miten näin yksinkertaisesta asiasta on tehty niin vaikea? Jätän shoppailun yleensäkin viime tippaan, koska en yksinkertaisesti nauti siitä. Monelle voi olla järkevämpää sijoittaa shoppailuun käytettävät rahat ja rikastua tätä kautta satavarmastikin.

Nainen shoppailee uudessa ostarissa

4. Tavarasta luopuminen on jo tarpeeksi vaikeaa. Oletetaan, että haluat ostaa uuden sohvan. Sen sait ostettua helpostikin, mutta mihinkä minä sen vanhan pistän? Se ei taatusti kelpaa veljellesi, mutta jos löydät minunlaisen nuukan, niin otan tästä ilomielin maksuttoman. Se on hauskaa, koska esimerkiksi vanhempani ihmettelevät sitä miten minulla on niin paljon säästöjä, ja miksi otan kaiken avokätisesti vastaan. Niinpä. Ensin ilmainen, sitten käytetty, sitten tarjoustuote ja sitten vasta normaalihintaan.

5. Rahaakin katosi S-tililtä jälleen. Teininä huomasi naisten shoppailut. Sen lisäksi, että äitisi rahaa katosi shoppailussa, niin myös teini menetti kallisarvoista aikaa odotellessa naisia sovituskopeiltaan. Kaikki mitä halusi tehdä silloin oli tietokoneella, mutta pidin seuraa kauppakeskuksissa tunteja. Se oli tylsistyttävintä. Siitä tiesin, että en tule tekemään sitä itse koskaan. Siitä omakin vuoro ostaa, mentiin Vapaa Valintaan, ja otin vain jonkun hupparin. Käytin brändejä reikiini asti, joten et ollut kallis lapsi.

6. Hukkaat vuosia elämästä jonoissasi tai ostoksillasi. Tavallinen shoppailija hukkaa helposti päiviä vuodesta odottamalla jonoissa kassaa tai palvelua. Kassoilla et vain voi maksaa ostamasi roskan, vaan siellä tuhlataan lisää aikaa kysymällä onko sinulla S-korttia, Plussa-korttia tai postimerkkejä! Ei siinä vielä kaikki, oletko jo ostanut päivän loton tai arvan? Argh! Kassa hei, nämä ostamani tavarat olivatkin hihnalla! Tämän takia käyn kaupoissa vain harvoin, sillä en edes pidä introvertteina väenpaljoudesta.

Tampere on jo menetetty, muut voivat oppia virheistä

Jokainen tietää miten sekava keskusta nyt on. Ratikan takia, että joku päivä hervantalaisesi pääsevät kotiinsa ratikoilla. Bussit ovat kuulemma täpötäysiä, vaikka ihmiset eivät tajua käyttää busseja oikein. Hervantaani meni monta linjaa, ja ihan kotiinne asti ei ole pakko edes päästä, vaan pieni kävely korjaa terveyttä ja säästää työterveyslääkäreiltäkin. Tuon näkee jo linjalla 1, että vaikka miten monta ykköstä pistetään Pirkkalaan, niin ne härmäläiset eivät ole tarpeeksi älykkäitä venaamaan seuraavaa Paunua.

Bussifanina et mene koskaan täydenoloiseen bussiin linjalla 1, vaan odotan seuraavaa Paunua, ja siinä on tilaa istua. Sitä paitsi nauran Lentoasemantielläsi kun 1B, TKL tulee 14 minuuttia myöhässä, ja se 1A parisen minuuttia etuajassa jättäisi meidät kotiin. Tuli nopeammin kotiini, vaikka lähdin myöhemmin. Eikä siinä vielä kaikki, koska kuski oli tuttu kasvo, niin saikin jutella asioitanne auki. Mitähän ne siellä Nyssellä tuumisi, jos linjasto tehtäisiin kunnolla? Voi olla, että koko ratikkaa ei edes tarvittaisi tänne.

Pirkkalassa voidaan odottaa ratikkaa tulevan ehkä vuonna 2030, ehkä 2040, mutta miksi? Pirkkala ei ole edes iso pitäjä. Tämän kunnan tarve hoituu helposti busseilla, mutta onko pakko näitäkään ajattaa Härmälän ruuhkiin? Mallia voisi ottaa siitä, että kuunneltaisiin niitä bussikuskeja, ja ehkä matkustajia. Suunnittelijat eivät tutkitusti näitä busseja aja, eivätkä joudu istumaan niissä töihinsäkään, tai Lidliin. Suunnittelijat hyvät, miksi kaikki bussit menevät Tampereella miltei Pirkkalaan? Miettikää siitäkin!

Huomio, uusi ratikka on tulossa tästä

Tyhjät bussit 11 minuutin välein ajavat ympyrää, vähempikin riittäisi. Miten vaikeaa voisi olla se, että ne ykköset menisivät vaikka Pirkkahallille? Täältä sitten Vaitista joku linja 30 minuutin välein Kurikan kautta Tampereelle ja 15 minuutin välein Kyöstiltä vaikka Toivion kautta Tampereelle: ja ongelmia on. Ne on sitten niitä ongelmia, kun suunnittelijoiltani loppuvat työt, sillä bussit vetää ja Pirkkalasta voisi tulla jälleen Suomen onnellisin kunta, jolloin ei tarvitsisi ykkösiinne mennä koko ajan tiivistämään.

Voi olla, että ratikoissakin säästettäisiin miljoonia ja taas miljoonia, jolloin sitä ei tarvitsisi rakentaa ihan Pirkkalaan asti. Riittää, kun se menisi vaikka Härmälän läpi takaisin lähtöpaikkaan. Meillä täällä Pirkkalassa ei ole kasvuvaraa, tai joudutaan kaatamaan ne viimeisetkin metsät, joten ratikka on turha. Se ei tule kannattamaan ikinä, koska täällä on aivan liian paljon itsekkäitä autoilijoita, jotka eivät siitä bussiin tai ratikkaan mene. Vaikka saisivat maksuttomat vuosiliput. Isä on sellainen, auto on pyhää.

Itse olen käyttänyt busseja Pirkkalassa jo kuusi vuotta, etkä edes mieti säästettyjä rahoja. Tiedät nuo kuljettajani nimeltään, ja he osaavat pysähtyä eteesi vaikka varmuuden vuoksi, jos olisinkin menossa taas vaihteeksi ruokakauppaan. Luit siitä, että en juuri muualla shoppaile. En vastusta ratikkaa, mutta mielestäni ongelma ei ratkea niilläkään. Tulette huomaamaan, kun arjen ratikka tulee, niin ne ihmiset pakkautuvat siihen. Aikataulusi pistetään äärirajoille, mutta 7,5 minuutista alemmas ei enää päästä.

Yhteenveto: Tampereelta, enemmän kuin ostoskoreja

Olen muuttanut Tampereelta vuoden 2011 taitteessa sillä osasin tämän aavistaa. Meidän äänestämät poliitikot ja muut virkamiehet eivät aja meidän etua. He ajavat eduskunnan tahtoa ja se on kiinni siitä, että sinäkin pääset tulevaisuudessa ratikalla kuluttamaan velaksi haettua rahaa tavaraasi, jota et edes tarvitse. Hankit ihmeessä apulainaa, viittä luottokorttia ja tuosta henkilökohtaista shoppailuneuvojaa, niin valikoimani kasvaa äkkiä silmissä! Muista kuitenkin tärkein: en ole siitä sitten täällä vastuussa!

Ratinan kauppakeskusten rakentaminen vastaavan viereen ei ole vain ihmeellistä vaan idioottimaista. Mielestäni vakiasiakkaat olivat nyt siirtyneet uudempaan paikkaan kuluttelemaan hienoja tuoreuttaan hohtavia lattioita. Samalla tässä Ratinassa on muutakin hyvää, Lidl ja Supermarket on tullut saataville, vastaavasti viereisen kauppakeskuksen M-market saattaa lopettaa lähitulevaisuudessa. Ehkäpä kaunis Koskikeskus voisi kaatua. Ruokaa ostamaan tullut asiakas meni sinne, missä on juuri nyt edullisinta.

Nyt on Lidlissä. Tällainen asiakas tekee sitten muutkin ostokset kyseisessä kauppakeskuksessa. Kuka rakentaa kauppakeskuksia vierekkäin Tampereella? Vuoden 2021 aikana pääset ratikoilla kuluttamaan raiteita ja sitten vielä rahaa Ratinan kaltaisissa kauppakeskuksissa. Jos sittenkin aiot sairastua, muista mitä kerroin, vuodeosasto on täynnä ja jonot eivät lopu nykymenoilla koskaan. Se kertoo Tampereesta kaiken olennaisen. Arvovalintoina kauppakeskus, ratikka on tärkeämpää kuin mielenterveyspalvelut.

Mielestäni tätä kaupunkia nimeltä Tampere pitäisi mainostaa heille, joilla on paljon rahaa, jotka ovat shoppailuhulluja, jotka eivät sairastele koskaan, ja joilla on mahdollisesti varaa yksityisiin lääkäreihin. Meille muille hauskaa jonotusta hammaslääkäreille ja toivottavasti emme joudu arjen vuodeosastolle! Ratikka ei ole vielä valmis, jonot eivät lyhene, mutta hei nyt pääsee ostoksille. Haukiluomassa neuvola lopetettiin, ja samoin kävi paikalliselle pubille, jotta tämä korvaava palvelu olisi entistä kauempana.

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Vuosi sapattivapaalla

Odotellessa jo Paunun bussia kotiini, juo maailmanlopun kalja, muttei enää stressiin. Kas, #141:n tullessa, kaljan kulutustarve suli. Siinä hetkessä olit onnellinen, täynnä omia unelmia. Kaupan kassa, tuo bussikuskikin ja arjen muut palvelut pysyivät hengessä mukana. Yhteiskunta on ollut toiminnassa kaikki ne ajat, vaikka yksin uskaltauduin heittäytyä pois rottarallista. Ei enää niitä ruuhkabussejakaan työmatkoilla tai älyttömiä autoruuhkia ratikkavaloissa autoileviltakin kansoilta. Et jää kaipaamaan.

Lapua ja ilta-alen loppu

Lapua. Jo nimi itsessään herättää mielikuvia menneisyydestä, niin traagisista kuin vaikka juhlavista hetkistä. Minulle, joka olen suuntaamassa kohti Etelä-Pohjanmaani maisemia, Lapuanjoen vartta, tuntuu kuin astuisin kieltämättä suoraan Suomen tarinoiden keskiöön. Runsaan 14 000 ihmisen kaupunki voi olla muuttotappiopaikkakunta, mutta se ei haittaa tätä nuukaa matkaajaa. Päinvastoin, joskus tuntuukin siltä, että kasvukeskuksille on etsittävä rauhallisempaa vaihtoehtoa. Lapua, vaikuttaa juuri minunlaiselta New Yorkilta.

Valkeakoskelta ilman autoa

Jotakin tapahtuu. Kävelen 50 kilometriä Valkeakoskelta Pirkkalaan. Pystynkö vaikka kuvaamaan asiaa sanoin? Uskon, että tämäkin matka ja sen herättämät ajatuksesi ovat seurausta ympärilläni virtaavasta elämästä. Olenhan noussut – tai paremminkin paennut – lähes kuolleesta yhteiskunnallisesta ekosysteemistä. Parempaa kohti: yhteyttä luontooni ja maailmaani, ilman autoja tai sitä ajokorttia, juhannus ilmassa. Autot ohittivat taukoamatta, ja kaikilla oli pistävä kiire mökille. Otin rauhallisesti ja jatkoin vain kävelyä vuokrakotiin.

Pirkkalaa 10 vuotta nyt

Ostolakko alkoi tammikuussa, mutta nyt meni kaikenlaista rikkinäistä uusintaan lumilapiosta alkaen. Ei tämä riitä, että kauniina päivänä katsoin kotitiellä kännykästä Mapsia, seuraavaa bussia keskustaan. Olit tulossa TKL, joten päätin kävellä Suupantorille, ehkä Pirkanmaan Tilausliikenteessä olisin mennyt sinne. Toreilla odotin arjen Paunua, ja yhtäkkiä laite tippui kädestä asfaltille. Näyttö meni halkeamalle. En tiedä miksi, mutta niin tippuu kaikki kädestä. Maustepurkeista alkaen, sekä pikariisistä purkissa.

Näin tunnistat narsisteja

Kuvittele siinä että matkustat junassa moottoritiellä. Ei ole kovinkaan hyvää kyytiä tämäkään valtion moottoriteillä. Nyt pyydän sinua kuvittelemaan jo ystävyys- tai parisuhdettasi empaatikkona narsistin kanssa. Ei tuokaan kaksinen matkani. Ihmettelet jo aiemmista, että pois lähdin, eikä mikään ihme. Nyt olen Pirkanmaan tilausliikenteen bussissa ja nautinko suosikeistasi DJ Marta - Broken Wings (Original Mix) . Se on kyllä jännä biisi, laulu on auttanut minua lähtemään. Tunnen iloja ja vapautta sitä kautta.

Remontti kohti vapautta

Saunaosaston kylpyhuoneremontti on hei tässä taloyhtiössä valmis, ja pääsin kyllä saunomaan, mutta kokemuksestani puuttui hilpeys – homeläikät kun olivat edelleen penkeissä. Ensinnäkin, saunojista oli todella hyvää, että saneerausyhtiö pystyi säilyttämään aiemman työnjäljen , vaikka osittainen purkaminen saunan laatoitusten vaihtamiseksi olikin välttämätöntä. Sen jälkeen ryhdyttiin kuivattelemaan kosteutta ja laittelemaan kaikenlaista uutta kylpyhuoneisiin, mutta ovet rikkinäisten tilalle jäävät jostain syystä vailla kauppaa.

Bussifani kokeili Vekkaa

Bussifani on juuri nyt pitämässä sapattivuottaan ja aikaa on kokeilla jotain uuttakin. Juuri tuossa koit uusia tuulia bussissa Tampereelta tuonne Valkeakoskelle. Linjan uusi numerosi on 60 ja vanhaa reittiä liikennöi pääasiassa Vekka Liikenne Oy tai muutamia kertoja päivässä tuttu Valkeakosken Liikenne Oy. Kerron lisää. Ilmeisesti kesäksi reittiä on kilpailutettu, eikä Valkeakosken Liikenne enää voittanut sitä. Heidän kautta Valkeakoskellesi pääsi normaalisti 7,90 eurolla, mutta nyt Nysse-taksa on voimassa.

Hintaralli on täysin Normalia

Inflaatio käy ja ääriminimalisti joutui painimaan 873 euron budjetilla. On tullut ilmi, ettei täältä ole välttämättä varaa syyskuun pyöräilymatkaani Forssaan yöpymisellä, jos yksityiseltä suuhygienistiltä tulee miltei 160 euron lasku. Sitten verottaja muistaa mätkyllä, joten siihenkin pitää varautua. Onneksi pyöräilysi Nokian Prismaan on edelleen vehreätä ja meluisaa . Matkani varrella ei ole edessä tai takana työmaita, toisin kuin Pirkkalan Prismalle tänään ja vielä huomennakin. Rakasta kaupunkia nimeltä Nokia; siellä sielu lepää kauan.

Paunun alasajo, EB-lähdöt ohi

Järjestelmä on rikki. Joukkoliikenne on jo sekasorrossa. OnniBus.com osti Paunun loputkin bussit ja pikavuoroliikenteenne tämän mukana. Paunua firmana ei ole helmikuuni lopuissa enää olemassakaan. Tämä olisi odotettavaa, koska suvussa ei ollut jatkajaa Paunun toiminnalle. Vaikka olisikin, niin tuskin kukaan haluaisi sijoittaa tappiolliseen bussifirmaan, nyt vielä älyttömään hintamyllyyn. Tämä ei tiedä hyvää joukkoliikenteelle kokonaisuutena, ja autoilu tulee lisääntymään hetkessä: Koiviston kynsiin.

Minimalisti omistaa 223 asiaa

Vaikka minimalistin tarkoitus ei ole luopua ihan kaikesta, monikin heitto on ollut useimmiten vain se, että "Joko nukut patjalla ja syöt lattialla?" Älä usein mieti, tässä merkinnässä luet yksityiskohtaisesti ja tarkalleen, mitä omistan. Asia kerrallaan, sillä nautit kaikista elektronisista, vaikka Premiumilla. Listaa bloggaajana sitä omaisuutta blogijuttuun. Hetkinen, hedonistinen oravanpyörä. Mitä hän tarkoittaa? Juuri sitä, miltä se kuulostaakin: kilpailua siitä kenellä on eniten, vain huomatakseen tyhjyyden tunteeni tekevän paluun.