Lentoaseman joukkoliikenne ei palvele Pirkkalassa

Lennolle bussilla? Unohda
Vasta tänä kesänä Tampere-Pirkkalan lentoasema uudistettiin rankasti, mutta samalla joukkoliikenne ei ole kuitenkaan kehittynyt vastaamaan entistä isompaa lentoasemaa. Nyt syksyllä lentoliikennettä on esimerkiksi niin Ruotsiin, Latviaan kuin Kyprokseen.

Lähellä oleva lentokenttä on matkustajien ilo, mutta matkustaminen voi helposti tulla todella kalliiksi. Bussiliikennettä kulkee lentoasemalle ja sieltä takaisin etenkin viikonloppuisin todella huonosti. Tämä ei palvele ketään, sillä 1A-bussit kulkevat viikonloppuisin lähes tyhjinä. Kannattaisiko päättäjien herätä vihdoin?

Ei ole kysymys siitä etteikö lentoasemaa olisi saanut parantaa, mutta täytyisi myös katsoa tukeeko joukkoliikenne sitä tarpeeksi paljon, sillä todennäköisesti lennot lisääntyvät. Minusta tuntuu, että meidän päättäjiltä puuttuu se käsitys siitä, millä lentomatkustajat olisivat halunneet kentälle tulla ja kentältä poistua? Jos bussilla ei pääse, sinne on mentävä taksilla, joka lisää matkustuskuluja. Jos lentokenttään halutaan panostaa, yksi tapa on tehdä se täysin joukkoliikenteellä.

Lentoasemalta ei pääse kotiin

Tänään lauantaina kello 20 lentoasemalle saapuu lento Rodokselta. Viimeisin lentoaseman bussi lähti kentältä kello 17.27 ja seuraavaa ei tule kuin vasta huomenna aamulla lähdöllä kello 4.56. Ainoa tapa päästä kotiin on kimppakyyti tai taksi. Jos joku tästä kiittää, niin taksiyrittäjä, taksimatka jo Pirkkalan kuntakeskukseen voi maksaa jopa 20 euroa. Tällä summalla voi kaiketi matkustaa bussikortin avustuksella noin kymmenen kertaa. Se on iso nippu tarpeellisia matkoja kauppaan.

Nyt joku voisi ajatella, että se on vain iltaa. Tilanne ei ole yhtään sen parempi yölläkään. Huomenna sunnuntaina Pirkkalan lentoasemalle laskeutuu lentokone Riikasta kello 0.45. Seuraava bussikuljetus on kuitenkin vasta kello 4.56 ja lentomatkustajat joutuvat jälleen kerran turvautumaan taksiin tai kimppakyytiin. Päivälläkään asia ei ole suotuisampi, lentokone Helsingistä saapuu kello 14.15, mutta 1A lähtee laiturilta 14.30. Tällainen palvelu ei palvele, jos lento on vähänkin myöhässä.

Illalla saapuu lentokone Ruotsista. Sunnuntaisena iltana kello 18.05 matkustajat ovat iloisia saapuessaan tänne Pirkkalaan. Bussi palvelee nyt ja lähtee kello 18.30. Jälleen kerraan voidaan todeta se, että busseja ei ole suunniteltu palvelemaan lentoliikennettä, koska vain muutamana kertana viikossa bussi synkkaa lentoliikenteen kanssa. Jos lentoasemaan halutaan panostaa, on panostettava myös ihmisiin, sillä ilman ihmisiä ei paraskaan lentoasema pyöri. Ei voida turvautua vain taksiin.

Väinö Paunun #143 linjalla 1A Nuijamiehentiellä

Ihmisten kuljetuksissa lennoille ja lennoilta on jotain vikaa. TKL ja Paunu kuljettavat tänne ja täältä täysin väärään aikaan. Kyse on huonosta politiikasta. Lentoasemaa ei edes haluta parantaa, jos ainoa parannus kohdistuu itse lentoasemaan, eikä ihmisten mahdollisuuteen saavuttaa uudistunut terminaali edullisesti matkakortilla. Päättäjät olettavat, että Suomessa asuu niin varakkaita ihmisiä, ettei yksi tai kaksi taksimatkaa kaada taloutta. Tällainen olettamus on nurinkurista ja väärin.

Saapuvissa lennoissa lentokentän bussitarjonta on näyttänyt oman mahdottomuutensa. Tilanne ei kuitenkaan ole yhään sen parempi lähtevissäkään. Kello 21 täältä lähtee lento takaisin Rodokseen ja jos haluaa tulla kentälle edullisesti bussilla, pitää tulo suorittaa jo hyvissä ajoin - viimeisin 1A saapuu terminaalin eteen nimittäin noin kello viisi illalla. Neljässä tunnissa voi ehtiä surffailemaan, juoda vettä, suorittaa lähtöselvitykset vaikka koko perheelle ja ennen kaikkea läpäistä turvatarkastus.

Lopulta luulisi olevan valmis itse lentokoneeseen, mutta vain hieman tylsistyneenä ja väsyneenä, liiasta odottamisesta ja ajan tuhlaamisesta kentällä, jossa ei ole mitään. Ovatko päättäjät matkustaneet Pirkkalan lentokentälle julkisilla kulkuvälineillä? Ei siltä vaikuta. Heillä on toki varaa myös taksiin. Tai vaikka kolmeen. Sunnuntaina vain muutama iltalento mahdollistaa bussilla saapumisen, erityisesti Tukholmaa ja Budapestia ajatellen. Jälkimmäiselle tuleva varaudu kuitenkin tappamaan aikaa.

Loppusanat

Pirkkalan lentoasemaan ollaan panostettu rahallisesti. Uudistuksen jälkeen lentorata on pitempi ja teoriassa täältä voisi lähteä tulevaisuudessa enenmänkin lentoja. Tällä hetkellä suurin ongelma ei ole lentojen puuttuminen, vaan huono joukkoliikenne, joka ei palvele ketään. Pitäisikö asiaa ratkaista sillä, että muutama 1B ajaisi Vähäjärven ja Kyöstin lenkkiä lentoaseman kautta? Kyllä, se aiheuttaisi lisäaikaa joillekin matkustajille, mutta toisaalta seuraava bussi olisi ihan kulman takana.

Olohuoneeseen matkailijan on helpompaa välttää 1BA kuin ulkomaan matkailijan nähdä 1A lennolle saapumisen tukemiseksi. Taksiliikenne toki tuosta hyötyy, mutta mitenkä julkisen liikenteen puuttuminen lisää Pirkkalan lentokentän suosiota tai edistää mahdollisia uusia lentoja? Ei mitenkään, kentän perusparannus ei riitä silloin, kun Paunu ja TKL eivät juurikaan kulje näille lennoille, eivätkä todellakaan lähde kentältäkään silloin kun pitäisi saapuvia ajatellen. Missä on palvelu?

Päättäjien mielestä kaikilla on varaa taksiin. Päättäjien mielestä jokainen pystyy kävelemään neljä kilometriä matkalaukun kanssa Vaittiin paremmille bussiyhteyksille. Minä en näe Pirkkalan lentoasemassa minkäänlaista tulevaisuutta, jos bussiliikenne kulkee aikoina, joina se ei palvele lentokenttää. Nyt olisi mahdollisuus kehittää tätä lentokenttää, mutta päättäjien mielestä taksi saa riittää. Mennään vuosikymmen eteenpäin, niin koko kenttää ei ole enää olemassakaan.

Kiitos siitä päättäjät, ihmiset eivät pääse lennolleen ilman paksua lompakkoa. Eikä tilanne todellakaan helpota lennolta matkalla olohuoneeseenkaan, onhan sinullakin rahaa? 1A ei nyt kulje.

Mutta jos jotain saan toivoa, älkää tehkö tätä virhettä, arvoisat päättäjät!

Kommentit