Siirry pääsisältöön

Hyvä lentoasema, ei joukoille

Vasta tänä kesänä lähin Tampere-Pirkkalan lentoasema uudistettiin rankasti, mutta samalla unohtui, että joukkoliikenne ei ole kuitenkaan kehittynyt vastaamaan entistä isompaa ja nyt parempaa asemaa. Nyt syksyllä lentoliikennettä on esimerkiksi niin Ruotsiin, Latviaan kuin Kyprokseeni. Saammeko olla Pirkkalassa onnellisia, että lennolle pääsee läheltä, mutta emme ehkä sittenkään. Linja-autoja kulkee huonosti lentojasi ajatellen, ja kävellen saattaa olla ihmisille pitkä matka muine matkalaukkuineen.

Näin lähellä oleva lentokenttä on matkustajien suuri ilo, mutta kiva matkustaminen voi helposti tulla todella kalliiksi lentäjille. Bussiliikennettäsi kulkee lähimmälle lentoasemalle ja sieltä takaisin etenkin viikonloppuisin todella huonosti. Tämä ei palvele huomenna nähdäkseni oikein ketään, sillä 1A-bussit kulkevat viikonloppuisin lähes tyhjinä. Kannattaisiko päättäjien herätä vihdoin ja alkaa siellä toimiin? Pirkkalalainen päättäjä ei ainakaan tästä asiastasi välitä, ja Tampereen valtuustossa nukutaan vielä.

Eikä ole kysymys siitä etteikö lentoasemaa olisi saanut parantaa, mutta täytyisi myös katsoa tukeeko joukkoliikenne sitä tarpeeksi paljon, sillä todennäköisesti äkkilähdöt lisääntyvät. Minusta tuntuu, että meidän päättäjiltä puuttuu tuo käsitys siitä, millä lentomatkustajat olisivat halunneet kentälle tulla ja kentältä poistua? Jos bussilla ei pääse, sinne on mentävä ihan taksilla, joka lisää matkustuskuluja. Jos lentokenttään halutaan panostaa, yksi tapa on tehdä se täysin joukkoliikenteellä ilman ratikkaanne.

Pirkkalassa mietitään kaikkea muuta kuin asukkaiden tarvetta. Kaiken maailman kulisseihin on rahaa, mutta siihen ei löydy penniäkään, että saisi Suupantorin ja lentokentän eloon. Halvemmaksi tulee, kun matkustajat unohtavat koko kentästä, kun ei kerta kaikkiaan pääse, niin lähivuosina hiljaa sulkee pois. Ne mummot, jotka Sionkylään lentoaseman busseilla kulkevat, saavat vaikka laittaa sukset jalkaan. En tiedä missä oikein asun. Onko tämä se Pirkkala, jota me haluamme mainostaa turismin maailmoille?

Lentoasemalta ei pääse kotiin ja päättäjiä ei kiinnosta

Tänään lauantaina kello 20 lentoasemalle saapuu lento Rodokselta. Viimeisin lentoasemabussi lähtis kentältä kello 17.27 ja seuraavaa ei tule kuin vasta huomenna aamulla lähdöllä kello 4.56. Ainoa tapasi päästä kotiin on kimppakyyti tai taksi. Jos joku tästä kiittää, niin taksiyrittäjä, taksimatka jo Pirkkalan kuntakeskukseen voi maksaa jopa 20 euroa. Tällä summalla voi kaiketi matkustaa bussikortin saldoni avustuksella noin kymmenen kertaa. Se on isohko nippu tarpeellisia matkoja omaan lähikauppaani.

Nyt joku voisi ajatella, että tuo on vain iltaa. Tilanne ei ole yhtään sen parempi yölläkään. Huomenna sunnuntaina Pirkkalan lentoasemalle laskeutuu lentokone Riikasta kello 0.45. Seuraava bussikuljetus on kuitenkin vasta kello 4.56 ja lentomatkustajat joutuvat jälleen kerran turvautumaan lähitaksiin tai kimppakyytiin. Päivälläkään asia ei ole suotuisampi, lentokone Helsingistä saapuisi kello 14.15, mutta 1A lähtee laitureilta 14.30. Tällainen palvelu ei palvele, jos lentonne on vähänkin ajastaan myöhässä.

Illalla saapuu lentokone ihanasta Ruotsista. Sunnuntaisena iltana kello 18.05 matkustajat ovat iloisia saapuessaan tänne Pirkkalaan. Bussi palvelee nyt ja lähtee kello 18.30. Jälleen kerran voidaan todeta se, että busseja ei olekaan suunniteltu palvelemaan lentoliikennettämme, koska vain muutamana kertana viikossa bussisi synkkaa lentoliikenteen kanssa. Jos lentoasemaan halutaan panostaa, on panostettava myös ihmisiin, sillä ilman ihmisiä ei paraskaan lentoasema pyöri. Eikä voida turvautua tästä taksiin.

Väinö Paunu Oy, kuski linjalla 1C, #164

Ihmisten kuljetuksissa lennoille ja lennoilta on jotain vikaa. Menen itse juuri kyseiseen lentoaseman bussiin tavallisena arkipäivänä. Huomaan jo kaukaa, että eteeni tulee poikkeuksellista kalustoa. Bussi numero 164 on linjalla 1 melko harvoin, ja vaikka tämäkin bussi menee lentokentälle, en nyt huomaa matkalaukkuja, japanilaisia turisteja, kiinalaisia seikkailijoita taikka venäläisiä Budapestiin. Sirpa on tuossa kuljettajana noin, ja kun linjalta poistun Vaitissa, lentokenttää kohti ei mennyt enää kukaan.

Saapuvissa lennoissa lentokenttämme bussitarjonta on näyttänyt oman mahdottomuutensa. Tilanne ei kuitenkaan ole yhtään sen parempi lähtevissäkään. Kello 21 täältä lähtee lento takaisin Rodokseen ja jos haluaa tulla kentälle edullisesti bussilla, pitää tulo suorittaa jo hyvissä ajoin — viimeisin 1A saapuu lentoterminaalin eteen nimittäin n. kello viisi illalla. Neljässä tunnissa voisi ehtiä surffailemaan, juoda vettä, suorittaa lähtöselvitykset vaikka koko perheelle ja ennen kaikkea läpäistä tämä turvatarkastus.

Lopulta luulisi olevan vihdoin valmis lentokoneeseen, mutta vain hieman tylsistyneenä ja väsyneenä, liiasta odottamisesta ja ajan tuhlaamisesta kentällä, jossa ei ole mitään. Ovatko päättäjät matkustaneet Pirkkalan lentokentälle julkisilla kulkuvälineillä? Ei siltä vaikuta. Heillä on toki varaa myös taksiin. Tai vaikka kolmeen. Sunnuntaina vain muutama iltalento mahdollistaa bussilla saapumisen, erityisestikin Tukholmaa ja Budapestia ajatellen. Jälkimmäiselle tuleva varaudu kuitenkin tappamaan omaa aikaa.

Pirkkala voisi loistaa, mutta lentokenttä ei nyt pelasta

Asustan täällä Pirkkalassa vuodesta 2012, muutin tänne lentokentän takia. Ajattelin, että se toisi eloa. Olisi ihanaa nähdä kiinalaisia, japanilaisia tai thaimaalaisia ihmisiä menossa Pirkkalan lentoasemalle. Miten väärässä olinkaan? Eihän tänne edes kulje busseja, ei ainakaan oikeaan aikaan. Hyvä on tuleville turisteille mainostaa valmiiksi kallista Suomea, kun perillä odottavat rahastavat taksikyydit, eikä ajan Nyssestä harmainta aavistustakaan. Ei siellä ole aikatauluja kentällä, mene millä menet. Tervetuloa.

Pirkkalassa pitäisi asua noin 20 000 ihmistä, mutta ei tämä siltä vaikuta. Niin on autioitunut kylä. Ei täällä ole pienintäkään elämää, ei kiinalaista turistia, jota voisi auttaa oikeaan bussiin. Ei japanilaista matkalaukun kanssa seikkailijaa, vaikka täältä on muutama kilometri kentälle. Eipä täällä ole mitään, joten jos haluat nauttia ihmispaljoudesta, Pirkkalaa en voi suositella. Sen sijaan introvertille Pirkkala on aika hyvä paikka, jos ei edes halua tavata kiinalaista turismia tai muitakaan naamoja. Tervetuloa.

Suupantori. Mitä siitä voin enää sanoa? Ei mitään elämää. Tule minä päivänä tahansa, niin siellä ei ole ketään. Grillikioski on, mutta kauanko sekään pärjää, kun edes perjantai-iltaisin ei hodareita jonoteta. Siellä se myyjä yksin niitä hodareita itselleen tekee pikku nälkään. Lähden lenkilleni, en kohtaa ketään. Minunlaisille introverteille se on upeaa, mutta entä jos haluaisin välillä elämää? Mitä tekee valtuusto? Heikentää yhteyksiä, että tuo lentoasema olisi ensimmäinen sekä viimeinen kokemus. Tervemenoa.

Saako eloa ja meininkiä Pirkkalaan

Olen matkustanut maailmalla paljon, ja missään muualla en olekaan matkustanut vielä lentoaseman bussissa niin kuin Tampereella, että koko bussissa näkyi maksimissaan yksi matkalaukku jos sitäkään. Kuljettaja ajaa rauhallisesti, yksikseen ja näkee päätepysäkillään autioituneen lentokentän, joista ehkä jokunen lähtee Tukholmaan tai Kyprokselle, muttei hänen bussivuorosta. Se kun tulee tosiaan väärään aikaan. Saksassa oli mainio lentokenttä, josta vilkas bussiyhteys toi Düsseldorfiin ja siellä oli kansaa.

Välillä näet varusmiehiä linjalla, siinäpä se turismin ilo. Harmi, että päättäjät eivät huomaa ongelmaa. Pirkanmaalla asuu paljon populaa, joille voisi tuota kenttää mainostaa, mutta huono bussiyhteys ei ole hyvä mainos. Tämän päättäjä tietää, mutta ei halua tehdä asialle mitään. Pirkkalaa ei haluta elävöittää. Olisi kiva nähdä turisteja maailmalta. Niitä turisteja, jotka toisivat lisärahaa tälle seudulle. Lentokenttä on, sitä uudistettiin pitkän tovin, miten vielä joukoille tehty joukkoliikenne? Sehän kuuluisi joukoille.

Minusta joukkoliikennettä ei ole pitkään aikaan tehty joukoille. Joukkoliikenteestä päättävät tavalliset siivoojani, jotka tulevat politiikkaan rahatukku silmissä. Saavat niitä virkoja, joista eivät aina ymmärrä puoliakaan. Jos tulisit samalla taidolla ajamaan busseja, potkuja tulisi. Ei tule, jos olet poliittinen lahja, voit tehdä mitä vain. Onkin lähinnä huvittavaa, kuinka esimerkiksi opettaja voi saada poliittisen viran, joukkoliikennesuunnittelusta. Mitä opettajasi voisi tietääkään joukoille tehtävästä bussiratkaisusta?

Vihreät eivät tuhoa autoilun vaan myös joukkoliikettä

Monet autoilijat sanovat, että vihreä liitto tuhoaa autoilun. Eivät pelkästään. Vihreä liittoni ystävineen tuhoaa myös joukkoliikenteen sillä, että reittejäsi muutetaan, linjoja vaihdetaan ja rakennetaan vuosia tarpeettomia ratikoita kaupunkikuvaan. Vihreille kelpaa vain, jos töihin liikutaan pyörällä tai jalan. Jos autoilu on kallista ja joukkoliikenne niin tehotonta, sitä ei piakkoin tarvita. Aina vain setelit silmissäin kilpailutetaan operaattoreita, jotta ei vain palvelusta pääsisi nauttimaan, eivät nämä itse niitä käytä.

Mitä väliä on sillä, jos lennolle ei pääse? Se saastuttaa! Mikäli muutama jättäisi vaikkapa lennot väliin, kun ei taksiinne riitä, olisi upeaa ilmaston kannalta. Vuoden 2014 aikana kävin maailman ensimmäistä kertaa Pirkkalan lentoasemalta Ruotsissa ja pääsin kuin pääsin lennolle bussilla. Viikon päästä saavuin takaisin vain huomatakseni, että seuraavaan Nysse-bussiin tunti. Ei hyvää päivää, kävelen tässä ajassa kotiin. Siinä vaiheessa, kun istuin kotisohvalla, bussisi oli vasta menossa asemalle ja säästin kuluissa.

Muutama iäkkäämpi mummo ei voinut valita kävelyn, joten taksi saalisti matkailijat sekä eläkerahat. Taksibisnes on plussalla Pirkkalassa tänään, koska lentomatkustaja ei pääse kentältä usein mitenkään muuten. Sekin maksaa, vähintään aikaa, että odotat tylsistyneenä bussikyytiä. Kaiken lisäksi päättäjät kehtaavat vielä ihmetellä, miksei lentokenttää käytetä? Olisiko peiliin katsomisen paikka? Jos teillä on taksiin varaa, onnittelen. Mummolla ei ole, mutta silti hän meni taksiisi, ei tuolla vanha seistä jaksa.

Väinö Paunu Oy, kuski linjalla 8, #144

Olisi varaa arjen taksiin, mutta olen niin nuuka. En pystyisi maksamaan kymmeniä euroja muutaman kilometrin kyydistä. Ei siinä olisi pienintäkään järkeä, kun jalat kantavat, samalla sain liikuntaa. Taksi yritti houkutella ihmisiä kyytiinsä, jotka odottivat tulematonta bussia. Kävelyyn ei ole liittynyt kukaan. Ideasi kuulostaa muuten hyvältä, mutta Tampereelle se kävisi jo työstä. Taksiin ei ollut varaa. Hän jäisi odottamaan bussia, jonka tuloon oli yli tunti. Hän jäi sinne, vaikka Vaitista olisi kulkenut pian toinen.

Aina välillä päättäjä käy joukkoliikenteen käyttäjiin sillä, että he muuttelevat reittejä, linjanumeroitasi tai jotakin muuta. Puhdasta kiusaamista, sanoisin. Taasen joutuu opettelemaan uusia linjoja ja reittejä. Voisin panna uudet linjat muistiin, mutta entä joku, jonka dementia ei tänään helpota? Jos paikallinen ei tiedä miten pääsee lentoasemalle, miten voisi turisti tietää? Vieläkin kysytään kuljettajilta, meneekö 1B asemalle. Ei mene, mutta eikö ykkönen ole lentoasemalinja? On joo, mutta A-variaatiolla perässä.

Minun on vaikea nähdä sitä, että tamperelainen joukkoliikenne olisi tehty isoille joukoille. Ei tämä ole tehty ainakaan lentäjälle. Eikä se ole tehty huonomuistisille ihmisille, kun uusia linjoja täytyy opetella ulkoa jatkuvalla syötöllä. Aikataulut vaihtuvat koko ajan. Juuri kun totuit yhteen linjaan, se vaihdetaan toiseen. Tulevaisuudessa käy niin, että linja 1 siirtyy ratikalle, ja Pirkkalan linjasto muuttuu sitten taas. Runkolinja tulee muuttumaan linjalle 8, ja lentokentälle ei vuonna 2021 kulje juuri mitään vuorojasi.

Miten kenttää voisi elävöittää? Lisää halpoja lentojani

Mietin tällä hetkellä lähilentoa Amsterdamiin. Tarkoitus olisi lähteä sinne viettämään joulun ja uuden vuoden. Tarkistin lennot, eikä täältä pääse Hollantiin. Tarjotaan vaihdollista lentoasi Helsingin kautta. Lento tuonne Helsinkiimme on niin kallis, ettei minulla ole siihen varaa. Sillä rahalla saa hotelliyön tai kaksi maailman ihanimmasta Amsterdamista. Lennotkaan eivät riitä, mikäli päättäjä edelleen unohtaa joukoista. Sitten tietysti ihmetellään miten kansa ei lähde lennoille, kun niitä olisi vihdoinkin paljon.

Antakaa aikaa. Paunulainen bussikuljettajani on kiinni työssään 12 tuntia päivässä, josta kolme tuntia menee palkalliseen tai palkattomaan taukoiluusi. Se vähä aika, jota jää riittää hädin tuskin hampaiden pesuun, kun pitäisi lähteä sänkyyn aamuvuorollesi. Sitten pitäisi vielä jaksella palvella niitä asiakkaita. Seuraavat yhdeksän tuntia huomenna, sen lisäksi että ajamisesi on itsessään niin tarkan puuduttavaa. Moni kuljettaja firmasta riippumatta valitsisi enemmin aikaa, koska se antaisi enemmän lentojanne.

Ei se raha, mitä työstä tulee paljoa hyödytä, jos sinulla ei ole koskaan aikaa lähteä lennolle. Olen hyvin surullinen, koska vastaava ongelma vaivaa kaikkia operaattoreita, mutta jostain syystä Paunulla löytyy Nysse-verkoston parhainta palvelua siitä huolimatta. Ehkä paremmat palkat? Tai arvostavin johto? Jos olisin taikuri, olisin taikonut kaikille heille ainakin neljän viikon ekstraloman, jolloin töitään tekevällä olisi hetki elämässä, kun voisi käydä Amsterdamissa tai jossakin muualla työkaverinsa 1A-kyydeillä.

Amsterdamissa on hyvää elämää

Paunun vuoroja menee lentoasemalle joitakin, ja olis varmaan hauskaa työkaverille päivitellä, että on juurikin lähdössä lentoon. Pirkkalan lentoasemalta. Kaukainen haave. Tunnen tällaisen juuriongelman itsekin enemmän kuin hyvin. Olisi helvetisti rahaa tileillä, mutta ei aikaa käydä missään. Lomaviikkoja kertyy, mutta mitä ne neljä lomaviikkoa auttavat, kun näitä hassuja unelmia on paljon enemmän kuin lomaviikkoja vuodessa? Polttaako raha sinunkin tileilläsi, mutta ennen lomaa tuhlaat jo Zalandoon?

Tuttu juttu. Ei raha kerkiä odottamaan määränpäätä, kun esimies ei taaskaan anna lomaa parhaaseen loma-aikaan. Siihen aikaan, kun lähikentällä olisi halvimmat lennot. Enhän samasta lennosta sentään tuplahintaa maksa. Aina välillä paikallislehdessä puhutaan autioituvasta lentokentästä, mutta kukaan ei pureudu juurisyyhyn. Massat eivät ehdi lennoille töistään. Silloin kun ehtivät, lentäminen on useasti kaikkein kalleinta. Lentoyhtiöt eivät ole mitään hyväntekijöitä, he tekevät ekstratilinsä loma-aikaan.

Puhun aina välillä kuljettajan kanssa hyvää mieltä tuottavista asioista. Paunulainen kuljettaja nimeltä Marja pitää unelmointia hyvänä asiana. Ei väliä mistä unelmoit, se tuo hyvät mielet kotiin. Samoin sitä kannattaa muistella menneitä matkojaan, jotta mieli piristyy lisää. Olen samaa mieltä, koska minun ei välttämättä tarvitse kiirehtiä Amsterdamin matkalle, pelkästään unelmoinnit siitä saa hyvälle tuulelle. Avaat muutaman kuvakollaasin paikastasi niin olet myyty. Tuntuu siltä, että olisit itse paikan päällä.

Yhteenveto: Väinö Paunu Oy ajaa, jos Nysse tilaa niitä

Pirkkalan lentoasemaanne ollaan panostettu rahallisesti. Uudistuksen jälkeen lentorata on pitempi ja teoriassa täältä voisi lähteä tulevaisuudessa enemmänkin lentoja. Tällä hetkellä suurin ongelma ei ole lentojen puuttuminen, vaan huono joukkoliikenne, joka ei palvele ketään. Pitäisikö ongelmia ratkaista. Pirkkalan valtuustossa on paljon vihreitä, jotka eivät tee asialle mitään. Tuntui, että te vihreät haluatte tuhota autoilun, mutta todellisuudessa lisäätte sitä viemällä bussit. Isä lensi Pirkkalasta, autolla tuli.

En syytä liikennöitsijöitä, koska he eivät reittejä tai vuoroja valitse. Nysse tilailee liikennettä sieltä, ja näin asiantuntijat asian näkevät Tampereen seudun joukkoliikenteessä: lentoon ei tarvitse välttämättä päästä lentokentälle menevällä bussilla. Minusta tämä on tyhmää, koska olisi varmaan Paunun upeille kuljettajille hauskempaa, jos ei tarvitsisi kuljettaa pelkkää hiekkaa ja kuvitteellisia matkalaukkuja, eli olisi niitä matkustajia kanssa matkalaukkuineen. Japanilaisia, kiinalaisia turistejasi, ja sitten muita.

Jos etsit juuri töitä, ja olet yrittäjähenkinen, niin minusta Pirkkalassa tienaat helposti taksiyrittäjänä. Taksiliikenne kerää vanhukset kaikki, mutta mitenkä julkisen liikenteeni puuttuminen lisää Pirkkalan lentokentän suosiota tai edistää mahdollisia uusia lentoja? He, jotka eivät lentojen jälkeen seistä jaksa, maksavat mielellään taksikyydistä sen sijaan, että pitäisi odottaa tuntikaupalla tuomiopäiväänsä. Nuo, jotka bussia jaksavat odottaa, saavat ihan käsittämättömän hyvää palvelua paunulaisilta kuljettajilta.

Päättäjien mielestä kaikilla olisi varaa omaan taksiin. Päättäjien mielestä jokainen pystyy kävelemään ainakin neljä kilometriä matkalaukun kanssa Vaittiin paremmille bussiyhteyksillesi. Itse en oikein näe Pirkkalan omassa lentoasemassa minkäänlaista tulevaisuuttasi, jos bussiliikenne kulkee aikoina, joina se ei palvele lentokenttää. Nyt olisi mahdollisuus kehittää tätä lentokenttää, mutta päättäjien mielestä taksi saa riittää. Mennään vuosikymmen eteenpäin, niin koko ihmekenttää ei ole enää olemassakaan.

Kommentit

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Ilta-ale ja kurkku roskiksesta

Arvoisat lukijat, älkää ostako mitään normaalihintaan. Taas oli ilta-ale, ja kannoin jälleen vanukkaita, Saarioisen uutuuspizzoja ja laskiaispullaa yli puoleen hintaan. Se kassa pyöritteli vaikka silmiään, kun vien tarkasti käyvän ajan tahtiin parempia tarjouksia – tai oikeastaan se oli vain älypuhelin. Sellainen saattaa myös minulla löytyä, onhan meilläkin Suomessa jo 4,83 miljoonaa älypuhelimen käyttäjää. Kellon lisäksi voit laskea sen lopullisen tarjoushinnan tai tehdä ostoslistan seuraavia kertoja varten, odottaessa vain tarjouksia.

Näin tunnistat narsisteja heti

Kuvittele siinä että matkustat junassa moottoritiellä. Ei ole kovinkaan hyvää kyytiä tämäkään valtion moottoriteillä. Nyt pyydän sinua kuvittelemaan jo ystävyys- tai parisuhdettasi empaatikkona narsistin kanssa. Ei tuokaan kaksinen matkani. Ihmettelet jo aiemmista, että pois lähdin, eikä mikään ihme. Nyt olen Pirkanmaan tilausliikenteen bussissa ja nautinko suosikeistasi DJ Marta - Broken Wings (Original Mix) . Se on kyllä jännä biisi, laulu on auttanut minua lähtemään. Tunnen iloja ja vapautta sitä kautta.

Minimalisti omistaa 217 asiaa

Vaikka minimalistin tarkoitus ei ole luopua ihan kaikesta, monikin heitto on ollut useimmiten vain se, että "Joko nukut patjalla ja syöt lattialla?" . Älä enää mieti, tässä merkinnässä luet yksityiskohtaisesti ja tarkalleen, mitä omistan. Asia kerrallaan, sillä nautit kaikista elektronisista, vaikka Premiumilla. Listaa bloggaajana sitä omaisuutta blogijuttuun. Hetkinen, hedonistinen oravanpyörä. Mitä hän tarkoittaa? Juuri sitä, miltä se kuulostaakin: kilpailua siitä kenellä on eniten, vain huomatakseen tyhjyyden tunteeni tekevän paluun.

Isännöitsijä kielsi saunomiset

Sinulle ilmoitettiin porttikiellosta saunaan, tuntuu siltä kuin on isketty veitsellä ja suoraan sydämeen. Sauna on ollut monelle turvapaikka. Paikka, jossa joku saattoi rentoutua ja unohtaa kiireet. Tärkeä osa sinun elämää on yhtäkkiä poissa. Syy saunan käyttökieltoon oli uskottava ja aika nolo. Sain kirjeen, koska olen saunonut viikoittain, pitäen lenkkisaunoista kiinni kuin arvokkaasta perinteestä. Yhtäkään et missannut. Eräänä päivänä isäntäkin väitti, että saunaosasto oli ahkerasta saunomisesta kulunut ja vaatii isoa remonttia.

One More Track, käppäily ohi

Yhdysvaltalainen aktivisti, Robin Greenfield, olit 2 575 kilometrin tyytyväisyyden kävelyn aikana Kanadan rajalla päätyen lopulta tänne Los Angelesiin. Seuraan tuota aikaa vievää kävelyä suurella mielenkiinnolla ja pystyisin jakamaan näitä kiintoisia ajatuksia aktivistin tammikuussa päättyneistä seikkailuista, kohti tavarattomuutta. Sitähän voi sanoa jopa muutokseksi, ainakin elämän uudelleen käynnistämiseksi, resetoinneiksi. Heinäkuussa 2024 alkanut kävely oli Greenfieldin välietappina hitaampaan elämään ja kiitollisuuteen.

Ekologinen elämä, lottovoitto

Moni kamppailee nousevien kulujensa kanssa, mutta aktivisteilla voi olla ratkaisu. Minusta tuntuu, että hukumme logoihin, brändeihin, tavaroihin sekä lopultakin velkaan. Robin Greenfield kävelee tällä hetkellä Kanadan rajalta Los Angelesiin, matkan ollessa vain 2 575 kilometriä. Materian ja loputtomien unelmien haaliminen voi tarkoittaa siinä stressiä, maksuhäiriömerkintöjä ja tulehtuneita parisuhteita. On järkevää puuttua talouden epäkohtiin paljon ennen näiden syventymistä, korjauskelvottomiksi.

Ilta-alen löytö, budjetti pitää

Jos sitä on edes välillä ilta-alessa, älä osta mistään normaalihintaan. Eläkeläismies tulee ja liikkuu rauhallisesti kaupan käytävillä, silmät tarkkaavaisena ja katsellen jo ympärilleen. Hänellä on mukavat, usein käytännölliset vaatteet: farkut, paita ja kevyt takki. Käsissään hän pitelee ostoskoria, joka täyttyi nopeasti edullisista löydöistä. Miehen ilme on keskittynyt, kun hän metsästää alennustarrojasi ja tekee edullisia valintoja. Karjaise, parisen lihamakaronilaatikkoa minullekin, kiitos!   Nappaa kiinni vaan.

Paunulla 100 nuukailuvinkkiä

Nuukailu on minulle kesäkuusta 2021 elämäntapa. Nuukailu voidaan tehdä säästäväisesti elämisestä, askeettisesta elämäntavasta taikka peräti frugalismina. En häpeä puhua, koska Amerikassa frugalismi on hyvin suosittua , ja varsinkin näin Black Fridayn tienoilla kiinnostus frugalismiin herää maailmalla. Ihmiset alkavat tajuta, että eipä onni tule bränditavaroista ja lisää elinaikaa ei tule ostamalla, Rustojen tavaraa. Siksi luet, että velattomana ihmisenä on tehnyt sentään jotakin oikein, ilman velkahelvettiä.

Lakkoile nyt, työtön etsi töitä

Viime vuonna Suomessa oli 3 806 asunnotonta, mikä on 377 enemmän kuin siellä 2023. Häätöjen määrä on noussut vuokra-asunnoissa. Budjetoimalla keksisi uuden tavan, joka voi mahdollisesti vielä monta elämää pelastaa. Paljoa ei tarvita, bussilippuun riittää. Viime vuonna kului joukkoliikenteeseen 70 euroa Pennon mukaan, mutta tänä vuonna katseet ovat 60 eurossa. Olenpa ladannut Nysse-kortille silloin tällöin, mutta nyt menoja on kuukausittain. Näin voi varautua erilaisiin kuluihin etukäteen.

Vain 7 kuukautta, S-pankissa

11. marraskuuta S-pankin onnen asiakkaana seitsemän kuukauden ajalta. Tämä tarkoittaa myöskin sitä, että vietän samaisen ajan ilman Nordean tilejä, kortteja ja turhia tunnuksia. Vuosikymmen tämän Nordean kanssa meni aika hienosti ja maksuttomasti, mutta en halunnut jatkoistani kuluttaa. Nordeaa jään yhdessä asiassa kaipaamaan: heiltä pankkiiri olisi jo soittanut tuossa ajassa vähintään kahdesti ja kysynyt miten minulla taloudellisesti mennyt ja kaipaako esimerkiksi Nordean sijoitusneuvontaasi.