Päättäjät, joukkoliikenne ei palvele Pirkkalassa

Paunun #141 Pirkkalassa
Vasta tänä kesänä lähin Tampere-Pirkkalan lentoasema uudistettiin rankasti, mutta samalla joukkoliikenne ei ole kuitenkaan kehittynyt vastaamaan entistä isompaa ja nyt parempaa lentoasemaa. Nyt syksyllä lentoliikennettä on esimerkiksi niin Ruotsiin, Latviaan kuin Kyprokseen.

Lähellä oleva lentokenttä on matkustajien ilo, mutta kiva matkustaminen voi helposti tulla todella kalliiksi lentäjille. Bussiliikennettä kulkee lähimmälle lentoasemalle ja sieltä takaisin etenkin viikonloppuisin todella huonosti. Tämä ei palvele huomenna nähdäkseni oikein ketään, sillä 1A-bussit kulkevat viikonloppuisin lähes tyhjinä. Kannattaisiko päättäjien herätä vihdoin ja alkaa toimiin?

Ei ole kysymys siitä etteikö lentoasemaa olisi saanut parantaa, mutta täytyisi myös katsoa tukeeko joukkoliikenne sitä tarpeeksi paljon, sillä todennäköisesti lennot lisääntyvät. Minusta tuntuu, että meidän päättäjiltä puuttuu se käsitys siitä, millä lentomatkustajat olisivat halunneet kentälle tulla ja kentältä poistua? Jos bussilla ei pääse, sinne on mentävä ihan taksilla, joka lisää matkustuskuluja. Jos lentokenttään halutaan panostaa, yksi tapa on tehdä se täysin joukkoliikenteellä ilman ratikkaa.
En näe Pirkkalan lentokentällä tulevaisuutta, jos pirkkalalainen ja miksei tamperelainenkin päättäjä vähät välittää kentän saavutettavuudesta julkisilla. Taksilla hekin kulkevat, mutta veronmaksajien piikkiin.
Mitäpä teistä köyhistä, menkää vaikka kävellen Vaitista! En edes usko, että parannusta tulee, vaan lähivuosina kyseistä julkista liikennettä paunulaisilla aiotaan vähentää kysynnän puuttumiseen.

En ole koomikko, mutta päättäjä itse leipoi sen, että kyseiselle asemalle ja 1A:lle ei ole kysyntää.

Lentoasemalta ei pääse kotiin ja päättäjälle samantekevää

Tänään lauantaina kello 20 lentoasemalle saapuu lento Rodokselta. Viimeisin lentoaseman bussi lähti kentältä kello 17.27 ja seuraavaa ei tule kuin vasta huomenna aamulla lähdöllä kello 4.56. Ainoa tapa päästä kotiin on kimppakyyti tai taksi. Jos joku tästä kiittää, niin taksiyrittäjä, taksimatka jo Pirkkalan kuntakeskukseen voi maksaa jopa 20 euroa. Tällä summalla voi kaiketi matkustaa bussikortin saldon avustuksella noin kymmenen kertaa. Se on iso nippu tarpeellisia matkoja omaan lähikauppaan.

Nyt joku voisi ajatella, että se on vain iltaa. Tilanne ei ole yhtään sen parempi yölläkään. Huomenna sunnuntaina Pirkkalan lentoasemalle laskeutuu lentokone Riikasta kello 0.45. Seuraava bussikuljetus on kuitenkin vasta kello 4.56 ja lentomatkustajat joutuvat jälleen kerran turvautumaan taksiin tai kimppakyytiin. Päivälläkään asia ei ole suotuisampi, lentokone Helsingistä saapuu kello 14.15, mutta 1A lähtee laiturilta 14.30. Tällainen palvelu ei palvele, jos lento on vähänkin ajastaan myöhässä.

Illalla saapuu lentokone ihanasta Ruotsista. Sunnuntaisena iltana kello 18.05 matkustajat ovat iloisia saapuessaan tänne Pirkkalaan. Bussi palvelee nyt ja lähtee kello 18.30. Jälleen kerraan voidaan todeta se, että busseja ei ole suunniteltu palvelemaan lentoliikennettämme, koska vain muutamana kertana viikossa bussi synkkaa lentoliikenteen kanssa. Jos lentoasemaan halutaan panostaa, on panostettava myös ihmisiin, sillä ilman ihmisiä ei paraskaan lentoasema pyöri. Ei voida turvautua vain taksiin.

Väinö Paunun #143 linjalla 1A Nuijamiehentiellä

Ihmisten kuljetuksissa lennoille ja lennoilta on jotain vikaa. TKL ja Paunu kuljettavat tänne ja täältä täysin väärään aikaan. Kyse on huonosta politiikasta. Lentoasemaa ei edes haluta parantaa, jos ainoa parannus kohdistuu itse lentoasemaan, eikä ihmisten varmaan mahdollisuuteen saavuttaa uudistunut terminaali edullisesti matkakortilla. Päättäjät olettavat, että Suomessa asuu niin varakkaita ihmisiä, ettei yksi tai kaksi taksimatkaa kaada taloutta. Tällainen olettamus on nurinkurista ja väärin.

Saapuvissa lennoissa lentokenttämme bussitarjonta on näyttänyt oman mahdottomuutensa. Tilanne ei kuitenkaan ole yhtään sen parempi lähtevissäkään. Kello 21 täältä lähtee lento takaisin Rodokseen ja jos haluaa tulla kentälle edullisesti bussilla, pitää tulo suorittaa jo hyvissä ajoin — viimeisin 1A saapuu terminaalin eteen nimittäin noin kello viisi illalla. Neljässä tunnissa voi ehtiä surffailemaan, juoda vettä, suorittaa lähtöselvitykset vaikka koko perheelle ja ennen kaikkea läpäistä turvatarkastus.

Lopulta luulisi olevan vihdoin valmis lentokoneeseen, mutta vain hieman tylsistyneenä ja väsyneenä, liiasta odottamisesta ja ajan tuhlaamisesta kentällä, jossa ei ole mitään. Ovatko päättäjät matkustaneet Pirkkalan lentokentälle julkisilla kulkuvälineillä? Ei siltä vaikuta. Heillä on toki varaa myös taksiin. Tai vaikka kolmeen. Sunnuntaina vain muutama iltalento mahdollistaa bussilla saapumisen, erityisesti Tukholmaa ja Budapestia ajatellen. Jälkimmäiselle tuleva varaudu kuitenkin tappamaan aikaa.

Loppusanat

Pirkkalan lentoasemaan ollaan panostettu rahallisesti. Uudistuksen jälkeen lentorata on pitempi ja teoriassa täältä voisi lähteä tulevaisuudessa enemmänkin lentoja. Tällä hetkellä suurin ongelma ei ole lentojen puuttuminen, vaan huono joukkoliikenne, joka ei palvele ketään. Pitäisikö asiaa ratkaista sillä, että muutama 1B ajaisi Vähäjärven ja Kyöstin lenkkiä lentoaseman kautta? Kyllä, se aiheuttaisi lisäaikaa joillekin matkustajille, mutta toisaalta seuraava bussi olisi ihan kulmankin takana.

Olohuoneeseen matkailijan on helpompaa välttää 1BA kuin ulkomaan matkailijan nähdä 1A lennolle saapumisen tukemiseksi. Taksiliikenne toki tuosta hyötyy varmasti, mutta mitenkä julkisen liikenteen puuttuminen lisää Pirkkalan lentokentän suosiota tai edistää mahdollisia uusia lentoja? Ei mitenkään, kentän perusparannus ei riitä silloin, kun Paunu ja TKL eivät juurikaan kulje näille lennoille, eivätkä todellakaan lähde kentältäkään silloin kun pitäisi saapuvia ajatellen. Missä on asiakaspalvelu?

Päättäjien mielestä kaikilla on varaa omaan taksiin. Päättäjien mielestä jokainen pystyy kävelemään ainakin neljä kilometriä matkalaukun kanssa Vaittiin paremmille bussiyhteyksille. Itse en oikein näe Pirkkalan omassa lentoasemassa minkäänlaista tulevaisuutta, jos bussiliikenne kulkee aikoina, joina se ei palvele lentokenttää. Nyt olisi mahdollisuus kehittää tätä lentokenttää, mutta päättäjien mielestä taksi saa riittää. Mennään vuosikymmen eteenpäin, niin koko kenttää ei ole enää olemassakaan.

Kiitos päättäjät, ihmiset eivät pääse lennolle ilman paksua lompakkoa. Tilanne ei todellakaan helpota lennolta matkalla olohuoneeseen, onhan sinullakin rahaa? 1A ei nyt kulje, mutta kuka välittää?

Jos jotain saan toivoa, niin lopettakaa kiusaaminen ennen lentoa ja sen jälkeen, arvoisat päättäjät!

Aiotteko olla seuraavassa kunnanvaltuustossa vai äänestetäänkö vihdoin pois?

Kommentit

Viikon luetuimmat blogissa

Painonhallinta alkaa nopeiten seuraavasta eurosta

Viimeinen tilaisuus nauttia paunulaisista linjalla 1

Näin tunnistat narsistin empaatikkona

Heinäkuun budjetti 225,84: "Ihmiskoe voi jatkua"

Kuinka päädymme narsistin verkkoansaan