Bussifani testaa ratikkaa Herwoodiin

Bussifani rakastaa busseja, erityisestikin Väinö Paunu Oy:n busseja, mutta onko ratikasta mihinkään? Tamperelainen ratikka avautui yleisölle jo eilen maanantaina ja tänään pääsin sitä testaamaan täysin ilmaiseksi. Jatkahan lukemista niin tiedät miten oikein matkustan ratikassa, paunulaisissa ja kylän länkkäreissä maksutta ilman että omaatuntoa kolkuttaa. En myöskään pelkää nähdä tarkastajia, koska minulla on aina lipputuote, vaikka ilmaiseksi matkustan. Tätä tapaa moni ei vieläkään hyödynnä.

Olen jonkun verran vastustanut tätä ratikkaa aiemmin, ja se on minusta edelleenkin minulle ja monille muille turha, koska en pääsääntöisesti hyödy ratikkareitistä. Enhän esimerkiksi asustele ratikkareitin varrella, enkä kovinkaan usein vaihtaisi tutusta paunulaisesta ratikkaan, ehkä en nykytiedon valossa ainakaan. Se, mikä on melko tuttua, on joskus mahtavaa. Suosin paunulaisia varmasti jatkossakin. Se ratikka palvelee hervantalaisia, eikä tuosta ihmeestä ole täälläpäin mitään hyötyä, ei ainakaan vielä.

Rakastan paunulaisia jopa niin paljon, että Deezerin musiikkipalvelusta löytyy oma soittolista, jota paunulaisissa kuuntelen Hifi-laadulla. Sunnuntaina matkasin paunulaisella Lapinniemen kylpylään ja tutun naiskuljettajan luvalla istuin kielletylle koronapenkille. Naiskuskin mukaan se on auton viilein paikka, eikä mennyt aikaakaan, kun alettiin puhua paraatipaikasta. Paikasta, johon kukaan muu ei ole uskaltautunut nauhan taakse. Tämä naiskuski tietää, että olen bussifani, siksi sain siellä istuakin.

Koronavirusepidemian vuoksi olen vähentänyt joukkoliikenteen käyttöä jopa 95 prosenttia. Jäljelle jäi viisi prosenttia matkoista, joista nautin sataprosenttisesti maski kasvoilla. Mikäli joskus korona hellii, en aio nostaa joukkoliikennematkoja entiseen tasoon, enkä näe itseäni ratikassa ensimmäisen reissun jälkeen kovin nopealla aikataululla takaisin. Ratikka ei ole minulle kovin merkityksellinen. Ratikka ei vie Pirkkalan kotiin tai Lapinniemen kylpylään. Noissa rentoudun aiempaa selvästi useammin.
Ensimmäiset paikat paunulaisissa, varsinkin autossa #113, ovat parhaita! Paunulaisessa #113 ei nimittäin ole edessä vierustoverille enää tilaa ja kaikki mahdolliset kauppakassit mahtuvat heittämällä.
Naiskuskin matkalla olin uudelleen illalla. Hän oli päättämässä Suupantorille. Kävin vielä pienoisella ajelulla hänen kanssa jutellen ja palasimme hetken kuluttua Paunun varikolle "Ei linjalla" -kyltein.

Sitä ennen sain katsoa jäikö matkustajilta henkilökohtaisia tavaroita autoon tasauspysäkillä.

Näin matkustan Nysse-liikenteessä paljon jopa täysin ilmaiseksi

Sapattivuotta viettävä bussifani löytää itselleen aikaa kokea jotain uutta. Usein jopa täysin ilmaiseksi. Pennoa hyödyntävä tapa budjetoida kertoo tarkkaan siitä, että elämässä on päästävä halvalla, myös tänään ja seuraavaksi. Toukokuussa olen hyödyntänyt maksuttomia Nysse-matkoja jo kymmenien eurojen edestä, enkä ole juuri omaa arvoa sisältävää korttia käyttänyt. Kuinka siis oikein matkustan ilmaiseksi paunulaisilla, ratikassa, Pirkanmaan tilausliikenteessä tai vaikkapa arjen Länsilinjoilla?

Vastaus on nytten hyvinkin helppo. Minun ei tarvitse matkustaa pummilla, eikä minun tarvitse käyttää kuljettajien empaattisuutta, vaan ratkaisu on jo toinen. Haen lainaksi äidiltäni rajattoman kausikortin silloin, kun hän itse ei sitä tarvitse. Näin mie pääsen matkustamaan rajoituksitta maksamatta mitään. Seuraavaksi joku sanoo, että tämä ei toimi. Väärin. Mikäli kausilippu ei ole etuuslippu, ja olette samaa ikäryhmää, korttia voi lainata rajoituksitta. Matkustakaa täysin rajoituksitta vaikka koko perheenä.

Seuraavaksi joku sanoo, että ilmaisia lounaita ei ole! Kyllä tämänkin huvittelun joku maksaa! Jos ei nyt ihan lähdetä vaalien alla politiikkaan, mutta alkuperäiselle omistajalle rajaton vuosikortti maksaa 395 euroa. Itse saan käyttää sitä luvallisesti silloin tällöin ja hyvitän käyttömahdollisuuden muun muassa IT-tukena. Saamme molemmat vastinetta tälle sopimukselle. Itse asiassa en edes kehtaisi käyttääkään tällaista etua hyvittämättä mitenkään. Nyt kannattaa, sillä säästän jopa 30-60 euroa kuukausittain.

Paunu tuo ilmaiseksi Tampereelle, 5/5

Ideani kokea ratikkaa syntyi tasan näin. Sain eilen kuulla, että halutessani voisin käyttää matkakorttia myös tänään. Ehtona oli, että palautan tämän keskiviikoksi. Päätin, että nyt tehdään blogimerkintä, ja muhi siellä jopa idea videostakin. Videosta, jossa bussifanina testaan ratikkaa popit soiden. En vain voi sitä vieläkään käsittää. Miten yläasteella kiusattu poika tykkää edelleen joukkoliikenteestä, ja tilanne tänään on se, etten edes häpeä tuoda koko asiaa esille. Maailma on ihanaa ja nyt kerron sen kaikille.

Täällähän on jokaiselle jotakin, enkä lähtisi koskaan tuomitsemaan muita ihmisiä sen mukaan mitä he harrastavat. Koulukiusaaminen aina roskiin! Työpaikkakiusaaminen saunan taakse! Maailmassamme on nimittäin aina tilaa yhdenvertaisuudelle. Täällä on tilaa sille, että bussifani rakastaa paunulaisia. Täällä on tilaa sille, että jonkun päivä ei ala ilman elektronista tanssimusiikkia. Täällä on tilaa sille, jos joku kuuntelee jotain muuta. Ole sellainen kuin olet, toistan. Ole ihan sellainen kuin olet, kiitos!

Näin ajattelen bussifanina. Bussifani, joka oli sellainen lapsuudesta. Rakastin tätä juttua jo Tesoman koulussa, mutta tästä ja monesta muusta syystä minua kiusattiin. Enää en välitä, ja nyt näytän sen maailmalle suurempana kuin koskaan. Matkustan paunulaisissa ilman ajokorttia täysin velattomana ja ilman stressiä siitä kuinka saa seuraavan erän maksettua autosta, jota minulla ei edes ole. Tänään koin jotain ainutlaatuista koko historiassa: koin sen mitä moni muu ei ole vielä. Ratikan nimittäin.
Väinö Paunu Oy:n auto #148 on toinen kotini. Olen matkustanut sillä useita kierroksia linjalla 1B, ja se oli nautinnollista aikaa, mutta intuitio sanoo jotakin. Oletan, että vastaisuudessa autoa ei ole Pirkkalassa.

Näin bussifani raportoi ensimmäistä ratikkamatkaa Tampereella

Ratikka ei enää kulje vain testiliikenteenä, sillä nykyään kyytiin pääsee ihan jokainen. Maanantaina loppui ennakkovaraus matkoille, joten tänään päätin, että nyt matkustetaan ratikassa ilmaiseksi. Ratikassa on tällä hetkellä testi, jossa lähimaksulla pääsee kyytiin eurolla, ja muutama matkustaja on tätä myös hyödyntänyt tänään. Bussifani oli kyydissä maksutta, sillä tosiaan lainasin ihanan rajatonta kausikorttia tutulta. Ilmaiseksi matkustaminen on säästänyt tänäänkin 4,20 euron edestä rahaa.

Ratikkaa olen tosiaan vastustanut ennen sen rakentamista, ja näin on tehnyt varmasti moni muukin. Ensimmäisen ajon perusteella täytyy sanoa, että onnistunut tuote, vaikka en siitä hyötyisi. Ratikka ei nimittäin kulje lähellekään kotikulmia, mutta jos joskus tulee Herwoodissa pyörittyä, tulen tekemään sen sillä. Erohan on kuin yöllä ja päivällä siihen kulkeeko ruuhka-ajan Tampereen kaupunkiliikenteen bussissa vai ratikassa. Myös tilaa on ollut riittävästi, vaikka kysyntää tälle ratikalle löytyy selvästi.

En olisi uskonut kymmenen vuotta sitten, että Tampere muuttuisi niin paljon. Vielä vähemmän osasin odottaa ratikkaa Lappeenrannasta muuttaneena pikku teininä. Ratikka on nimittäin melko hiljainen, tasainen ja kyyti on yksinkertaisesti hyvä. Ratikkafania ei kuitenkaan tällä vielä tehdä, vaan pitäydyn ehdottomasti paunulaisissa mikäli mahdollista ;) Tämä on periaatekysymys. Paunulainen kyyti on minulle elämän suola, jota ilman en voi elää, vaikka vieressä kulkisi ratikoita ja useampi metro.

Paunu-fiilistä ei ratikasta saa, 3/5

Voisin kuvitella, että ihmiset ovat nyt tyytyväisiä ratikkareitin varrella, ja erityisesti kuulin ihmisten pitävän ratikan nopeudesta ja ylivoimaisuudesta busseihin nähden. Tampere on kuitenkin kasvava kylä, eikä busseja ole järkevää ajattaa minuutin välein näillä reiteillä. Kotikulmille en kuitenkaan ratikkaa haluaisi. Voisin äänestää kunnallisvaaleissa niitä ehdokkaita Pirkkalassa, jotka vastustavat ratikkaa tai Puskiaisten moottoritietä. Vastatkaa näihin kysymyksiin, niin saatte kerrankin ääneni.

Tavallisesti en nimittäin äänestä, mutta nyt eletään aidosti aika mielenkiintoisia aikoja... Ratikkaa en sinänsä vastusta alueille, joissa sitä tarvitaan, mutta Pirkkalaan asti se olisi mielestäni vähän turha. En ainakaan halua tästä isompaa kaupunkia, vaikka rakentaminen onkin vauhdissa. Useat liityntäbussit riittävät jatkossakin. Teen vastaisuudessa kaikkeni, että pääsen nyt ja aina Tampereelle, lähiluontoon tai minne ikinä paunulaisilla. En yksinkertaisesti voisi niellä tällaista häviötä jonkun ratikan vuoksi.

Se sopii varmasti matkalla Hervantaan tai Lentävänniemeen, ehkäpä jopa Härmälään asti. Pirkkalaan sellaista ei kuitenkaan tarvita sen enempää kuin sitä tarvitaan Vesilahdellakaan. Vesilahti on muuten hieno paikkakunta, kannattaa ihan käydä! Narvan kylässä pyöräilin muutama kesä takaperin ja koska tahansa tekisin niin uudelleen. Tästäpä aihetta tulevaisuuteen, nyt kun ratikka-aihe on kohta takana. Jos et jostain syystä pääse ratikkaa kokemaan itse, niin toivottavasti tunnelma välittyy videossa.
Ratikka on sisältä oikein siisti, mutta en pidä siitä siltikään. Se on aika kaukana minusta, ja siinä ei ole samanlaista matkustamisen fiilistä, kuten busseissa. Lisäksi bussit ovat välillä poikkeusreiteillä yllätyksiin.

Näin minimalisti selviää matkasta kuluitta: "Logosokeus on in"

Minimalistina en pysty kuluttamaan. Lähden matkalle useimmiten kylläisenä, ja koska olen laihtunut runsaasti, en enää syö paljoakaan tunteakseni hyvää kylläisyyttä. Otin tällä kertaa banaanin mukaan. Matkalla ajattelin, että näin taas kerran tuhansia ja taas kerran tuhansia mainoksia. Mainoksia siitä, että kuluttamalla oletkin parempi. Suupantorilla näin sähköauton, joka hetken ajan sai epäröimään matkailua paunulaisilla. En kuitenkaan antanut sen vaikuttaa elämääni. Autotta säästän rahaa.

Mainoksia oli ihan koko ajan, ihan koko ajan. Pysäkkimainoksia. Vaalimainoksia. Logoja paunulaisista, ruokakaupoista, kauppojen keskittymistä ja muusta sellaisesta. Vaikea kuvitella, etteikö se vaikuttaisi ostoihimme. En kuitenkaan anna sen vaikuttaa omaan elämääni. Niin mie uskon, paitsi paunulaisia en voi tietystikään vastustaa. Lähdin itse asiassa ilman lompakkoa. Tuo on mielestäni paras tapa säästää omaa rahaa! Siellä oli matkalla vaikka minkälaista sushia tai pizzaa tarjolla muine ruokineen!

Ihmiset nähdäkseni tekevät samaa mitä muutkin, eli jos ravintolassa on paljon porukkaa, se kutsuu meidät. Minimalistina olen jopa muuttanut ajatusmaailmaani. Muutin sen, että logoissa en näe enää mitään. Ne logot ovat minulle jopa täysin merkityksettömiä. Älä kysy mitään Paunun logosta... mutta muita logoja en kovin näe. Olen täysin sokea logoille pääasiassa. Tämä vaati kovaa työtä. Työtä, jonka vuoksi voin kävellä vaikka Ratinan ostarissa ostamatta mitään. Ajattelen, että se on vaan polku.

Logot mainostavat itseään koko ajan

Logoja vihaan kaikkein eniten juuri omissa vaatteissa. Tästä syystä pukeudun logottomiin kuteisiin. Mielestäni kyseisen vaatemerkin täytyisi antaa tällainen tuote ilmaiseksi, jos he haluavat kovasti sitä, että mainostan tuotemerkkiä muille. Joskus logottomia asioita on kuitenkin vaikea löytää. Esimerkiksi kuulokkeissa ja kaikessa muussakin elektroniikassa hyväksyn pienen, huomaamattoman logon, joka ei paista vierustoverille bussissa tai ratikassa. Logoneutraalius on täysin mahdollista, kerron sen!

Jos olet kauppakeskuksen myyjä ja haluat myydä minulle runsaasti vaatteita, saat nopeammat kaupat tarjoamalla logottomia vaihtoehtoja. Tällä hetkellä on ehkä huono hetki vaatteille noin muuten, sillä uusin aiempina vuosina koko vaatekaapin laihtumiseen. Selaan kuitenkin jatkuvasti tarjoussanomia siltä varalta, että sieltä löytyisi superhintainen tarjoustuote tuotteesta, joka on ostoslistalla jo pitkään. Tällä hetkellä odotan tarjoustanne siivousaineista, ennen kuin voin sellaisia ostaa lisää varastoon.

Minimalismi on oikeasti mahtavaa. Tämän matkan pystyin tekemään täysin ilmaiseksi, ja vaikka koko ajan mainokset ja logot yrittivät saada kuluttamaan, ilman nahkalompakkoa se on ollut hyvin vaikeaa. Muistin kiittää paunulaisia kuljettajia hyvin sujuneista matkoista ja tervehtiä jo sisään tullessa. Se on fiiliksenä parempi, ja mielestäni jopa aavistuksen pysyvämpi, kuin kaupasta saatu tuote täyttämään niitä jo valmiiksi täysiä kaapistoja. Lakkaa ostamasta turhaa krääsää ja sano "Olen kiitollinen nyt".
Logot pyörivät maisemissa pitkään. En näe logoja yhtään. Minusta on ihanaa, että lähden usein ilman lompakkoa. Enpä voi kuluttaa, vaikka lampaat jonottavat Pizzeria Napoliin joka päivä. Kävelen itse vain ohi.

Intuitio kertoo, että pian mennään bussifanin katastrofia kohti

Olen INFJ ja minulla on hyvä intuitio. Esimerkiksi ajoittain minulla on vahva tunne siitä, että juuri tällä vuorolla on Marja kuljettajana, ja menen pysäkille odottamaan. Ällistyn, kun Marja tulee bussista ulos tervehtimään, "Sinäkö siellä, tervetuloa kyytiin!". Hän tietää, että en millään TKL:n autolla lähde. Nyt on kurjaa sanottavaa. Muutin tänne Pirkkalaan 2012 ja silloin täällä liikkui pelkkiä paunulaisia. Se oli ihanaa aikaa. Joku vuosi tuli muutos, että puolet vuoroista varasti Tampereen kaupunkiliikenne.

Viime vuonna ilta-aikaan oli lähes aina TKL:n kalustoa liikkeellä, mikä sai palaamaan tänne omaan kotiin Länsilinjoilla. Intuitio sanoi, että tästä ei hyvää seuraa jo vuoden 2020 aikana. Samalla tuo kiva ratikka oli tuloillaan. Tiesin, että se tulee muuttamaan liikennöinnin täysin. Uuden linjastomuutoksen tienoilla tiedän, että Paunun vuoroja tullaan vähentämään entisestään. Tämä on nykyään jonkinlainen siirtymäaika sille, että heistä halutaan luopua täällä? Intuitio sanoo näin, eli lisää TKL:n kalustoa.

Tähän ei tarvitse intuitiota käyttää, sillä Nyssessä halvin tarjous voittaa. Tutkin sivuja, nyt huomaan selkeästi sen, että Pirkanmaan tilausliikenne saa koko ajan uusia linjoja itselleen. Luutaa tarvittaisiin, että olisi vielä palvelua, jota kukaan muu kuin Väinö Paunu Oy ei pysty tarjoamaan. Päättäjät eivät ajan busseissa liiku, joten heille asia on yhdentekevä, eivät voi kompastua Pirtilin autossa olevaan luutaan. Nauran vieläkin sitä näkyä, kun kävelin ohitse bussin, ja Pirtilin kuljettaja siivosi sisätilat luudalla.

Paunun busseissa nautin oviterapiasta

Intuitioni on vahva, odotan suurta mullistusta Pirkkalassa jo lähivuosina. Intuitio sanoo juuri nyt, että ratikka jatkaa Pirkkalaan asti, jolloin bussiyhteydet siivotaan rankasti. Ennen sitä paunulaiset saavat lähteä. Sitten lähtevät TKL:t, Pirkanmaan tilausliikenteet ja kaikki. Jäljelle jää tuo ratikka ja muutama länkkäri. En näe ratikkaa tarpeellisena täällä, koska busseilla olemme pärjänneet jo valovuosia. Sillä rahalla, joka ratikkaan ihmeellisesti uppoaa, voisi saada satoja sähköbusseja. Ne liikkuisivat hyvin.

Olen onnellinen, että pääsin ikuistamaan videolle matkojani. Voi olla, että jo kahden vuoden kuluttua en matkoja enää koe. Silloin on otettava mukava asento ja katsottava ikimuistoisia matkoja Paunulla kotisohvalla. Muista, että minulla on hyvä intuitio, joka kertoo todellisuuden. Tilanne ei näytä hyvältä. Joskus tämä tilanne paljastuu kaikille, mutta pidän tätä salaisuutena siihen asti. Jos tiedät tästä asiasta jotakin, vahvista. On vahvat olettamukset sille, että joku kerta saan lukea tästä uutisista tai jostakin.

Siihen asti on hyvä nauttia, sillä kaikki hyvä loppuu aikanaan. Olen siksi skeptinen, enkä halua ajatella tulevaisuutta, joka masentaa ja adistaa. Tiedän, että pommi tulee vielä. Pommi iskee silloin niin kovaa Pirkkalan joukkoliikenteeseen, että tulisin hädin tuskin saamaan unta. Pommi voisi iskeä itse asiassa melko pian sen jälkeen, kun talviaikataulut otetaan käyttöön. Intuitio kertoo, että laitos nimeltä TKL tulee varastamaan miltei kaikki vuorot linjalla kahdeksan. Siinä sitten kiva matkustaa paunulaisilla.
INFJ:nä ällistyn intuitiostani. Sitten nähdään kuinka se toimii. Intuitioni on niin vahva, että osun Marjan vuoroille paunulaisissa, ja ennustan tulevaisuutta joukkoliikenteessä. Kohta nähdään, osunko oikeaan.

Popit soimaan ja paunulaisella #148 ratikkaan (ja miltei kotiin)

Vietin hauskan päivän elektronisen tanssimusiikin kanssa Pirkkalassa ja Tampereella. Halusin kertoa, että lopultakin jokainen on aika yksin polkujaan kulkemassa, joten nautitaan hetkistä! #148 on minun suosikkiauto, joten sillä oli hauska päästä Tampereelle. Intuitiolla palasin #148:lla vaihtoon ja kotiin.


Musiikki: Scott Brown - Commence (Sy & Unknown Remix) © Evolved
Kuvauspaikka: Pirkkalan kunta, Tampereen kaupunki
Päivämäärä: 25. toukokuuta 2021
Tekijä ja editoija: Jyri Väätäinen

Kiitän Väinö Paunu Oy:tä myös tällä kertaa sujuvista matkoista! Olen todella tyytyväinen kuljettajiin ja autoihin. Nautin jokaisesta metristä, jokaisesta sekunnista, ajokorttiin en vaihtaisi edes miljoonasta.

Nettovarallisuuteni on säästöissä, eikä kalliissa hybridiautoissa pankkivelkoineen. Siksi julkiset.

Yhteenveto: ratikkafania ette minusta saa edes sparraamalla

Tästä ihanasta merkinnästä, ja blogista muutenkin tuli varmasti selväksi: rakastan joukkoliikennettä! Ratikan vastustaminen sai kuitenkin ajattelemaan toisin, näin pikku testimatkan jälkeen. Ratikka ei kuitenkaan kaikkia palvele, joten tästä syystä sen vastaanotto voi ollakin vähän kyseenalaista etenkin ratikkareittien ulkopuolella. Kannattaa kuitenkin kokeilla itse ja tuomita kokonaisuutta vasta sitten. Tästä haluaisin muistuttaa myös Jyriä, joka tätä blogia naputtelee pikkukaksiossaan Pirkkalasta.

Halusin ottaa mukaan myös minimalismin, koska eivät nämä logot ja mainokset autoilijoitakaan ohi mene, ja myös OnniBus.com mainostaa euron matkoja kaikkialla. No, kaikkialla ja kaikkialla, jos et nyt ihan Siperiassa asu... niin varmasti tulee plakaatti nähdyksi vaikkapa moottoritiellä Helsinkiin. Mitä jos siekin tekisit sen seuraavan matkan bussissa, tulisiko siustakin bussifani? En tiedä, mutta halvalla pääsee, ellei peräti ilmaiseksi. Merkinnän luettuasi nyt tiedät itsekin miten... ja sitten kokeilemaan!

Nysse on täysin riittävä tapa elää ilman kiesiä kalliine sivukuluineen. Kuukausittain pärjään 10 eurolla arvoa, mutta kuten todettua, hyvin usein säästän vuodessa satasia lainaamalla vuosikorttia. Tällöin en välttämättä maksa matkoista yhtään mitään, jos pystyn niitä ajastamaan aikaan, jolloin lipputuotteen käyttäjä ei sitä itse tarvitse. Sapattilomalla aikaa on ja orjamaisesti ei tarvitse liikkua minnekään vain tiettyyn aikaan. Siksi kauppaan lähtöä voi myöhästyttää reippaasti, että pääsee nauttimaan eduista.

Mikäli et jostain syystä voi käyttää tätä etua, muista että ratikkaan pääsee lähimaksua käyttäen eurolla toistaiseksi. Ahkera budjetoija säästää tavalliseen mobiilimaksuun verrattuna. Myös arvolla maksuun verrattuna säästö on melkoinen tällä tavalla. Kannattaa hyödyntää etu, vielä kun se on mahdollista. Muutamilta tämä on sujunut, ja silmämääräisesti ainakin 20 henkilöä säästivät tällä tavalla vaunussa, jossa itsekin olin seuraamassa tilannetta. Älä kuitenkaan menetä maisemia, nauti kyydistä videolla!

Mitä mieltä olet ratikasta tamperelaisena tai muuten? Oletko päässyt testaamaan? Minkälainen kuva jäi asiasta videon välityksellä? Maistuivatko popit? Kerro ihmeessä kommentoimalla, alla lisää! Kuulen mielelläni mielipiteitä ratikasta vaikkapa ulkopaikkakuntalaisena, houkuttaako Tampereelle muutto?

Kovasti rakennetaan kerrostaloja, että kaipa tänne jokunen sitten joskus jostain muuttaakin.

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Mainitsemasi siivousaineet ja kodin kemikaalit ovat usein Tokmannissa tarjouksessa nippuhinnoin! Suosittelen tarkistamaan aina heidän tarjoukset. Itse hyödynnän näitä Tokmannin tarjouksia viikoittain! :)
Kiitos vinkistä, Nimetön.

Olen nykyään Tokmannin uutiskirjeen onnellinen tilaaja. Paljon olen säästänyt ihan sillä, että shoppailen siellä bundlena. Jatkossakin ostan vain tarjouksesta, en normaalihintaan, mikäli on mahdollista. Lisäksi saan Norstat-paneelin kautta Tokmanni-lahjakortteja, joten Tokmannilla asiointi on hyväksi :) Ostan tavaraa myös Kärkkäiseltä.

Mielestäni osa minimalismia on se, että ostaa tarpeeseen ja vain tarjouksesta.

Sapattivuosi on juurikin säästäväisen asenteen takia mahdollista.

Viikon luetuimmat blogissa

Näin tunnistat narsistin tuoreeltaan

Kannattaako pesukoneita korjauttaa?

Ensimmäinen televisioton vapaapäivä

Minimoi soittolistat ja ostoslistat heti

Facebook lähti vain 365 päivää sitten

En enää hoida ruokaostoksia Lidlissä

Talvi, Nysse, TKL ja Lassila&Tikanoja

Länsilinjoilla 2 vuotta ilman narsistia

Asioita, joihin minimalisti kompastuu

Blogger voittaa WordPressin näin