Seudulleni ratikkaa, Nokialta eväät

Pirkkala lukuina ei näytä loppunevan Soukonlahteeni, sillä myös Partola muuttuu tulevaisuudessa asuinalueeksesi. Vihaan sitä Partolaa, se on niin ruuhkainen aamusta iltaan. Ääriminimalisti luopuu jo sohvastakin, mutta muutanko ikinä. Kauppareissuhan sinne Nokialle ei ole edes hassumpi, koska tulen vehreään Nokian kaupunkiin täynnä lintuja, puuta ja jatkuvaa luontokuvattavaa teillekin. Samalla saan kuntokuurin, hiki valui Prismallesikin otsasta, tauotta. Testaa jarrut, sorsaperhe ylittää pyörätiellä!

Pirkkalan mainio pormestari Marko Jarva harmittelee lehdessä valtioni heikkoa tukea Tampereen ratikkaan. Hänen mukaansa ratikka Pirkkalan sydämeen asti on tällä tuella mahdoton yhtälö. Minulle se on ilon uutinen. Se saattaisi hidastaa Pirkkalan kasvuakin, koska ratikkapysäkki olisi maksimissaan Partolassa tai Pakkalankulmalla. Ratikka vaatisi jatkuvia investointeja, joihin Pirkkalan kunnalla ei ole toivoa. Lehdessä mainostetaan etukäteen, että asuntojen hintojen on luvattu nousevan. Merkillistä.

Kannattaako lukemista jatkaa?

  • Tekoäly työskentelee vielä.

Tämä tiivistelmä on luotu tekoälyn avulla.

Mikä pettymys tuo meille olisi, jos asuntojen hinta ei nousisi. Miten olisi, jos aivan vierestä kulkisi Puskiaisten moottoritie tai yhtä turha kehätie lentoasemalle? Eikö niitä autoilijoita saa mitään muuta kautta kauniiseen metsääni kuin asfalttiasi rakentamalla? Autoilijat vaativat parempaa tiestöä, siihen ei kuulu Puskiainen. Lempäälä tyytyy, että vastustus on niin kovaa, ei Birgitan polulla tulla näkemään asfalttia. Niillä miljoonilla voi sitten parantaa muuta tieinfraa, jos loputtomia miljoonia jossain on.

Kyllä tiedetään. Ei tarvitse päätäkään aukoa, mutta olohuoneeni puusohvaa ei enää ole. Se oli hyvin raskas siirtää siivouksen ajaksi, yksin ja vieläpä huonoselkäisenä. Pienempi ja kevyempi sohva löytyisi makuuhuoneesta, näin olohuoneen yleisilme kohenee. Samalla makuuhuoneeseen tuli vanhan sohvan verran tyhjyyttä. Se käy kyllä, unelmasi sohvatuolista ilman velkaa toteutui juuri. Eihän siinä tyhjyyttä jaksanut katsoa, tuli ahdistunut olo. Mitään en kuitenkaan osta velaksi ja ostopäätös olikin harkittu.

Voihan Partola! Euroja ja ruokakauppaankin Nokialle

Maailman ruuhkaisimmat kaupungit on pieni otos, mutta Tampere oli listoilla sijalla 201. Helsinki kunnostautuu parhaiten, se tulvi sijalle 49. Pirkkalan ostoshelvetti on siinä miltei Tampereen rajoilla, lähinnä huvittavaa ollut tänäänkin katsoa kuinka autoilijat kilpailevat näistä harvoista autopaikoista, jotta pääsevät kärryjänsä työntämään Pirkkalan Citymarketin ovelle. Tampereen seutu metropolinasi sijoittuu sijalle 220, onnea. Pirkkalassa on muuten väljiäkin parkkiksia, jos ilman palveluita kelpaa.

Melko hyvä saavutus, ei muuta kuin ylöspäin. Täysin käsittämätöntä, ja ollaan Suomessa. Kyllähän siinä sopisi Pirkkalankin näkyvän, onhan se hyvää mainosta Tampereen kaupungillekin. Täällä pääset ihan perille. Vastavirtaani uivana pirkkalalaisena en tulisi autoon hyppäämään ikimaailmassa. Hoidan kauppa-asiatkin muulla kuin busseilla tai ratikoilla, ainakin kesäisin. Partolassa oli kiva käydä ennen, joskus viisi tai kymmenen vuotta sitten. Nykyään ruuhkatonta aikaa ei oikein ole, kiitos metropoli.

En tiedä vaikuttaako tämä protesti mihinkään, mutta niin paljon kuin suinkin pystyi, teet nykyään ruokaostoksiakin muualla kuin tuhojeni Pirkkalassa. Olen kyllästynyt Pirkkalan politiikkaan ja miksei kaavoitushuumaan unohtamatta hulppeita kasvuhalujani. Joskus tuntuu, että Pirkkalalle on tärkeintä voidella yrittäjiä ja pyllistää kuntalaisille. Terveyskeskukseen ei autolla pääse parkkiin, mutta keskellä ei mitään kaadetaan terveitä mäntyjä nyt käyttämättömiin parkkiksiin. Ratkaisu on vaaleissa, ehkä.

Näillä maisemilla poljin Prismaan, Nokialla

Houkuttelin variksia Pirkkalaan, muun muassa Loimaalta. Ei ole näkynyt. Lokkeja näkyy lentävän välillä, mutta harva niistä laskeutuu maan tasalle. Olen miettinyt, että linnut käyttävät Pirkkalaa vain läpikulkumatkalla kohteisiinsa. En valehtele, poljinko täältä Nokian rajalle näkemättä yhtäkään lintua. Käännyin sitten Pitkäniemeen ja Nokialla saapastelevat lokit virkistävät elämääni saman tien. Variksia laskeutui samalla innolla. En vain kehdannut houkutella niitä minun Pirkkalaan, eivät ne tänne tule.

En voinutkaan olla huomaamatta miten vehreä Nokiani oli. Kauppamatkalla näin enemmän rikasta luontoa kuin Pirkkalassa viikossakin. Silti, mikään ei ollut pysähtynyt, ja tulevia asuntoja rakennettiin rivakasti. Se tehtiin paremmin, luontoarvoja kadottamatta. Toivon, että Pirkkalan tuhoaminen loppuu joskus. En enää jaksa katsoa vierestä kuinka minulle ja muille rakkaita asioita tuhotaan teollisuuden ja väenkasvun tieltä rakkailla kotikulmilla. Täällä syntyy uutta, todellakin. Hyvä, että luontoa vaalien.

Prismassa oli kuudelta hiljaista, mutta ennen sitä oli ihan pakko tulla asuntoesittelyyn. Asunto oli vuokralla, nykyiseen verrattuna säästän vain 30 euroa, mutta Prisma oli kävelyetäisyydellä. Puuiloon pääsisi iltalenkistä. Se, että kauppoja on ripoteltu pitkin kylää, on mainiota. Kaikille jotakin, eikä niin kuin täällä Pirkkalassa, stressaava ostoshelvetti vain härmäläläisille ja muille vain kuollut Suupantori. Esittelyn lopuksi Prismaan, sitten ihmettelemään tietä ylittäviä sorsia. Olisipa teitä Pirkkalassakin.

Pirkkalasta pääsee Tampereelle busseilla täydellisesti

Pirkkalani ratikka aiheuttaa eripuraa. Toiset tarvitsevat, vaikka rahaa ei ole. Muut eivät halua sitä, koska Pirkkalasta pääsee muualle mainiosti linja-autollakin. Vielä 780 päivää sitten linja-autoissa oli tunnelmaa, kun Paunulainen liikutti täysiä bussillisia luontoretkelle tai miksei kauppaankin. Valtio on avustanut Tampereen kaupunkia ratikan ensimetreillä vain, mutta perussuomalainen hallitus ei rahaa annakaan niin paljon. Tämä on mielestäni hyväksi, vaikka Marko Jarva ei tuota menoa tänään juhli.

Kunnalla ollut vain viime vuonna otollinen tilinpäätös, ylijäämää 8,2 miljoonaa. Aiemmin on tehty alijäämää tai pientä ylijäämää. Näillä luvuillahan ei parane juhlia, tai ratikastani unelmoida. Pirkkalan lainakanta on sekin 3,151 euroa asukasta kohti. Ratikkaa halutaan Pirkkalaan tasan yhdestä syystä, sen pitäisi tuoda imua kokoomuskuntiin. Ratikka olikin valtavia onnenpotkuja tamperelaisille ensi alkuun, mutta tänään siihen on jo totuttu. Mitä muuta uutta Tampereella olisi houkuttelemaan lisää väkeä?

Niin paikallislehti kuin usea välittäjä uutisoivat Ratikan noste on ohi, eikä ratikkareitin läheisyys vaikuta enää asuntokauppaan. Pirkkalan tulee luopua välittömästi suunnitelmistaan rakentaa ratikka missään vaiheessa Suupalle. Siinä 2023 lähes tyhjien bussien ajattaminen 7,5 minuutin välein maksoi Pirkkalalle 1,4 miljoonaa, mutta ratikkakauden koittaessa miljoonat voin kymmenkertaistaa. Kyselen erityisesti kokoomukselta, mistä? Jos rahaa ei ole, verotatteko kuoliaaksi, ehkä asukkaille Kerava?

Veronkorotus tai Keravaa Pirkkalaan, ei käy

Ratikkamiljöö on aina etuajassa ja vähän hutaisten, jo takuuaikoina asioita jouduttiin korjaamaan. Ratikkaverkoston takuu kattaa suunnittelu- ja rakentamisvirheet viiden vuoden ajan. Sitä on jouduttu käyttämäänkin, sillä toisaalla pakkasessa raide rikkoutuu ja tästä alkaa syksyn kestävä korjausurakka. Sanon välittömästi, että tällaista ei tarvita Pirkkalaan. Meillä ei ole edes riittävästi asukkaita tuollaista kastematoa perustelemaan, eikä pysäkkienne vähennys taida käydä Pirkkalan huonojalkaisillekaan.

Aika kallis osto. Tampereen päättäjä unohtaa, että se takuukin loppuu joskus. Ette halua osallistua tulevaisuudessa näihin lisäkorjausurakkoihin, jääkää suosiolla maaseudulle. Minkälaista korjaus- tai perustamisurakkaa ketterät bussit tarvitsevat? Infra on valmiina heti, siispä paremmat bussiyhteydet perä-Pirkkalaan, ei mitään ratikoita harvoille ja valituille. Luulisi pormestareitakin kiinnostavan, kun Soukonlahti rakentuu bussimottiin, ei minkäänlaisia Nyssen busseja Koskipuistoon lähimaillakaan.

Mutta hei, onneksi moottoritie on lähellä! Uusien asuinalueiden ongelmana taitaa kuitenkin olla se, että autopaikkoja ei ole liiaksi, ja moni jää ilman. Silloin sopisi, että edes joukkoliikenne toimisi. Silloin kun se toimii, Pirkkalasta pääsee Tampereelle parhaimmillaan 30 minuutissa, eikä tähän uusia kiskoja tarvita. Jos olen rehellisiä, ratikka on muuttosyy, vaikka joukkoliikennettä et vastustakaan. Ratikkahan tulee vaatimaan lisää asutusta, enkä nauttisi tästä, mutta kiinnostaako ratikkatuki lappalaisiakaan?

Pirkkalan metsästä kuntokuuri ja mustikkaa sankoon

Riippumatta siitä, miten kaunista arkkitehtuuria nämä voivat tehdä, kukaan teistä ei tule koskaan tekemään mitään näin kaunista kuin metsäisä luonto. Tulet kohtaamaan enemmän elämää siellä kuin moottoriteillä. Jocka Träskback on kunnanvaltuutettu Lempäälästä, joka on profiloitunut Pirkkalan ja Lempäälän tuhoamiseen kokoomuksestaan käsin. Hän on Puskiaisten moottoritien ja miksei kehätien juoksupoika. Hänen täytyy saada molemmat äkkipikaisesti, vaikka moottoritien alle jää metsääkin.

Pirkkalakin vastustaa metsieni alas ajamista julkisesti, mutta pohjimmiltaan tässä myöntävät, että yritystonteista on valtavaa pulaa. Vastakin on tuolta metsäalue tuhottu, jotta saadaan lisää teollisuutta Pirkkalaan moottoritien varrellenikin. Luonnon perässä muuttaneille se on aika lailla pettymys, mutta työnarkomaaneille syy juhlaan. Epäilen, että koko seudun kasvu on tuonut meille lähinnä baarikansaa ja kuppiloihin lähteviä liputtomia matkustajia. Tampere on täynnä yksin asuvia tuottavia talouksia.

Mustikkanikin voisi olla tuloa, tai voihan laittaa tuoreena pakkaseen. Autoileva isä eksyi metsään, juuri mitään löytänyt siellä, mutta itse keräilen vieläkin. Metsässä navigoin ilman navigaattoreitakin, koska se on toinen kotini. Kun toiset pakenevat kaupunkielämää pakoon mökillensä, aktivisti sukeltaa metsään pelkäämättä mitään. Luulen, että asenne metsään muuttuisi äkkiä, jos siellä vain viitsittäisiin käydä kylässä. Autoakaan tarvitse, ei sitä tarvittu määränpäähän 90-luvun lapsenakaan mihinkään.

Tännekö moottoritie ja kehätie? Mustikkaa

Tällä hetkellä on kolme syytä muuttooni. Metsän katoamiset on tärkein moottoritien alta. En halua tilannetta, jossa alle sadan metrin päästä näistä olisi moottoritiesi tai kehätiekin. En voi käsittää, millä ihmeen huumorilla Tampereen seutunikin mainostaa metropoliaan ihanan vehreänä, kun toimet eivät Pirkkalassakaan siltä vaikuta. Polkupyöräilyä edistämällä vähennetään ruuhkia tiellä. Pyörätelinettä ei löydä hakemallakaan esimerkiksi keskuskentältä. Tuloksen tekivät nyt, edes yksi pyöräteline kiitos.

Tampereen vehreä metropoli on kaiketi vuonna 2040+ sitä, että täältä ei tarvitse lähteä mihinkään virkistäytymään, mutta hieno 200 000 miljoonan Puskiaisten moottoritie lempimetsän halki istuukin väitteeseen hieman huonosti. Sanokaa edes Jockalle, että tällainen haave on olemassa, mutta luopuuko juoksupoika tavoitteistaan uudesta tiestöstä tulevaa korjattavaa. Kehätie tarvitaan myös, Lempäälästä lennolle! Ei mitään väliä, vaikka Säijästä ei pääse vanhus ruokakauppaan julkisilla tai marjametsiin.

Sinulle virkistysmetsä on metsää, jossa ei ole asutuksia, asfalttia, autoilun tai teollisuuden tuomaa melua. Metsää, jossa voi kuulla lintujen laulua ja lehtien havinaa. Metsä, jossa voi kulkea paljain jaloin tai pistosuojatuin renkain maastopyörällä. Hiki on tällöin taattua laatua, enkä vieläkään raaski maksaa kuntosalijäsenyydestäsi, kun ilmankin saa. Metsä, joka on olemassa ja ihan lähellä. Ei aikaakaan mene Pirkkalassa, kun olet Birgitan polullani, täydellistä ja idyllistä. Kiinalaisetkaan osaa näitä kopioida.

Tässäpä ääriminimalismia! Sohvakin pois tieltä, siinä

Toinen syy muuttoon on Pirkkalan valtavin kasvu ja huonot terveyspalvelut. Kolmas syy ei ole enää ihmekään, en nimittäin omista enää edes laverisohvaani. On uutisoitukin, että Pirkkala on Tampereen metropolialueella yksi nopeimmin kasvavista kunnista, enkä pidä tästä. Toisaalta, muistat kuin eilisen tänne muuton, välittäjä seisoi tässä olohuoneessa ja pyöristyi täysin. Nuoren muuttajan kysymykseen. Eihän tänne mitään mahdu! Minne ruokapöytä, minne kirjoituspöytä, ja sohvatuoli pitäisi hankkia.

Rauhoitut, asiat järjestyvät. Vuokraneuvottelijani sanoi viiveittä, että 40 neliömetrin asuntoon voi hankkia vain olennaisimmat, näinkö rahaakin säästyy. Hän kysyy, voisinko luopua jostakin tavarasta, joka on minulle vähemmän tärkeä? Siitä asti tavaroillani ei ollut mitään merkitystä. Viisi vuotta sitten halusin heittää periaatteessa enemmistön pois, mutta parjatut neliömetrit saivat hidastamaan tahtia. En halunnut elää taianomaisessa tyhjyydessä, mutta kun mitään ei enää ollut, tyhjyys on taidetta.

Laitat sen Tori.fi-palveluun maanantaina, ja keskiviikkona pariskunta routaa iloisena sohvan pois. Rahaa en nyt pyydä, kunhan vain eroon pääsisi. Jotkut kyselevät, miten aiot elää ilman sohvaa, kunnes kannoin sohvan makuuhuoneesta olohuoneeseen viisi metriä. Makuuhuone tyhjenee, mutta eihän sille mitään voi, mutta tosiaan unelma sohvatuolista toteutuu. Vihdoin 12 vuoden jälkeen. Saan säästämällä rahaa hotellinomaisen makuuhuoneen ilman S-lainaa. Kamala muisto sohvasta! En kehtaa aloittaa.

Ääriminimalisti luopui sohvastakin eilen

Vanhaa sohvaa toki on, sainko maksutta. Ikää tällä hetkellä noin 14 vuotta. Istun viisi vuotta, se on ruvennut natisemaan jatkuvasti, enkä kestänyt kuunnella. Natisi kovemmin kuin monen akka. En tiedä mikä tätiä vaivasi, ehkä kuukautiset. Toinen asia, verhoilukin likaantui helposti, eikä sen irrottaminen ollut helppoa. Jos sen irti saisit, pesukoneeseen ei mahtunut. Sohvien alle kertyy valtava määrä pölyä ja likaa, mikä hidastaa siivoustöitä. Muuta elämää kuin siivoaminen on ja Cittarin maksullinen pesula.

Sisällä oleva pehmuste on jo aikaa nähnyt, istumapaikka oli kuopilla, enkä uutta vastaavaa saanut mistään. Sotkan mukaan viimeistä sohvaa ja pehmuste-/tyynysarjaa myytiin 2022. Ei lainkaan hyvää liiketoimintaa kapitalistilla, kun ostettuun sohvaan ei saa edes varaosia. Onneksi tuleva ostaja ei hinta huomioiden tähän tukeutunut, sohva tulisi nimittäin mökille. Varavuoteeksi se menee nopeasti, mutta omalla kodilla vieraita ei näy. Ole onnellinen, kun sohva pääsee tarkoituksenmukaiseen käyttöönsä.

Sohva vaatisi imuria, koska materiaali keräsi pölyä ja kaikkea muutakin. Huonoselkäisenä en enää jaksaisi imuroidakaan laverin alta, koska se tekee selälle kipeää. Sängyn alta imurointi riittää minulle täysin, enempiä ei tarvitse. Toisaalta se pahin ongelma on yksin eläminen. Se, ettei vieraita käy. Yksin on vähän hankalaa kahdesta sohvasta nauttia, saati kolmipaikkaisesta. Yksi sohva riittää ja olohuone siistiytyi. Myös istuminen on mukavampaa tällä paremmalla sohvalla, eikä ääntäkään tästä kuulu.

Yhteenveto: rivitalo vaikuttaa isolta, ei kerrostalolleni

Hajanaisia mietteitä. Tuttavasi ihmettelevät äärimmilleen vedettyä arkea, mutta kun mikään ei ole näin äärimmäistä kuin se, että tuhlataan päivittäin tuhansia turhaan materiaanne. Saatat ajatella, että elän hullua elämää, mutta hulluutta on tavarakaaos ja velka. Olenko käynyt lukuisissa asuntonäytöissä kerrostaloissa, siis Nokiallakin juuri, mutta korttitalosi ei säväytä. Kaipaan omaa rauhaa, terassiakin ja yksilöllistä tilaa fillarille. Täältä löytyy. Ei täältä Pirkkalasta haluaisi muuttaa, nyt tiedät mitä tehdä.

Vaikka kotini tyhjenee turhasta, niin tarpeellisesta en luovu. Saatan tulla järkiini ja palauttaa osan tavarasta myöhemmin, esimerkiksi pyyhkeet heitin rikkinäisinä roskiin. Yksi pyyhe kutakin alkaa olla naurettavaa, kun kuivauksen ajan ei ole pyyhettäkään tuossa. Minusta on tärkeää säilyttää kodikkuus, kodissa tulee voida asua kodinomaisesti. Myös se epäilyttää, että pystyisinkö asumaan 28 neliömetrin kerrostalokämpällä kovin mieluisasti. Se on edelleen optio, jos laivan suunta ei Pirkkalassa käänny.

Keittiössä on kaunis, kokonainen kaappi, jossa ei ole mitään. Saattaa siellä yksinäinen leipäpussi joskus makoilla, ei muuta. Oikeastaan syy, miksen vielä muuta on selkein, kirjoitin aiemminkin siitä. Haluan antaa Pirkkalan kunnalle mahdollisuuden näyttää. Mahdollisuus, jossa Pirkkala voisi näyttää vaalivansa luontoarvoja, vaativansa parempaa terveydenhoitoa. Jos sellaista Pirkkalaa ei enää tule, eli vain ratikalla, kasvulla ja yrittäjien tahdolla on merkitystä, Forssan kupeesta voi löytyä erakon koti.

Et kysele kuka jää seudulle, en nimittäin voi asua onnellisesti kunnassa, joka ei pidä luontoarvojani yhtä tärkeinä kuin sinä itse. Mahdollisuus on annettu, joten ei muuta kuin tuumasta toimeen Pirkkalan päättäjät! Kasvaa sai, mutta joskus on parasta sanoa yrittäjille, että yritystontteja ei vain löydy. Etsikää muualtakin, välillä. Se olisi suoraselkäistä ja säästäisi vähää luontoa, jota täällä enää on. Moni muuttaa tänne Tampereelta. Ensimmäinen syy, Pirkkala ei ole Tamperetta. Toinen syy? Tampere on vieressä.

Säilyttäkää hänen luonto ja maaseudun rauha, siksikö Pirkkalaan muutetaankin! Tulevalla ratikalla Pirkkalasta tulee lunastuskelpoinen kunta, johon Tampere tarttuu mielellään. Saako ehdottaa, että jos näin jostain kumman syystä käy, olisin mieluummin nokialainen kuin tamperelainen metropolissa.

Pirkkalan kokonaispinta-ala maan häntäpäätä, mutta 20 763 asukasta ei ahneelle käy. Hävetkää!

Kuvagalleria: Pirkkalan vuokrakodissa 25.7.24

Tästä näin, ja jos kiinnostaa tilanne noin vuosi sitten, pääset katsomaan kuvagallerian viime vuodelta täältä. Elämä on liian lyhyt tavaravuorten järjestelyihin ja aika usein liian kallis tavaran haalimiseen.

Kaikelle tavaralle on jokin käyttötarkoitus

Pirkkalan kasvuhuuma? Loimaata näkyvissä

Urakka käyntiin 24.7.24, sohvasta eroon nyt

Ulkovarastossakaan ei nyt ole mitään, ikinä

Kyllä alkaa metsä kiinnostaa, väliovista ulos

Vaatteet järjestykseen ilman säilytyskoreja

Yksi kaapisto on tyhjä, enkä keksi mitään

Uhkarohkea temppuni sohvan tilalle, ehkä

Omistaja halusi purkaa sohvan, onnistuu

Mitä tekee tämmöisellä asiallani, keksitkö

Puuta näkyvissä, tätä rakastan Pirkkalassa

Orthex-jakkara siirtyy vielä kohta aulaan

Kannettava lähtee seuraavaksi... latinkiin!

Erakon pihallakin pölyttäjille on aina tilaa

Nokiaa, näkyykö polku ja vauhti kiihtyy

Ajokorttikin lähti, ruoat kotiin vauhdissa

Kylpyhuoneen kaapista lähti säilytyskori

Forssan asuntoja, mutta vielä en muuta

Viimeisin kaappi ei ole enää tyhjän oloinen

Terveet männyt alas, eikä kukaan käytä

Pirkkala on kotini, haluaisin asua täällä

Kommentit

Anonyymi sanoi…
Hei. Kiitos näistä jutuista oikeasti. Me oltiin harkitsemassa muuttoa Pirkkalaan tai ehkä Lempäälään, mutta muutettiin sittenkin Keuruulle. Osin sen vuoksi, että löydettiin täältä Keuruu-juttu ja vain tehtiin muutto. Olemme käyneet Pirkkalassa, meille tuli mielikuva, ettei sinne kannata perhettä ruveta perustamaan. Omakotitaloista sai maksaa hunajaa, ns. Pirkkala-lisää, ja Tampereen metropolilisää. Koko seutu vaikuttaa kasvavan, emmekä tahdo laajentaa perhettä toisella lapsella tällaisessa ympäristössä oli koulu kuinka näyttävä tahansa (Pirkkalan uusi Kampus ja Hyrsingin (?) koulu Pirkkalankylää päin. Soljassa käytiin asuntonäytöksessä, niin vuokra- kuin omistuskämppään kerrostalossa ja välittäjältä sai vasta tivaamalla tiedon, että ei ole parkkipaikkoja vapaana. Vaikka bussiyhteys oli aivan vieressä, emme rupea viemään bussilla lasta päiväkotiin. Vähän varttuneempaakaan ei uskalla, kun yhden bussin takatilassa oli huumeruiskujakin, kuski pääsi poistamaan ruiskun vasta päätepysäkillä. Sinänsä kannanottosi, että Pirkkalan kasva tuo liputtomia ja narkomaaneja on vallan osuva, etenkin jos ratikkakin tulee Suupalle ja bussiyhteydet muuttuvat vaihdollisiksi sen kanssa. Keuruu oli meille sopivankokoinen paikka, koska teemme etätöitä kumpikin ja työpaikka sijaitsee Jyväskylässä, johon täältä on lyhyt matka. Meillä oli tiedossa uudet työpaikat Pirkkalan seudulla, mutta jätettiin hyödyntämättä, vaikka oli parempipalkkainenkin. Pirkkala ja koko seutu ei lämmittänyt. Tuli tunne, että kuntia tehdään yrittäjien ehdoilla ja asukkaille tarjotaan hiirenloukkuja kolmion hinnalla. Meidän budjetilla emme olisi saaneet Soljasta muuta kuin tiiviin kaksion, mutta Keuruulla asutaan samalla hinnalla nelikossa. Tokikaan ei ole uudistalo, mutta remontoitu - joten päästiin kokonaisvaltaisesti halvemmalla. Toivotamme teille onnea Pirkkalaan, pormestaria myöten, me emme olisi laatuaikaa Pirkkalassa tai lähiseudulla kohdanneet. Huomasimme myös, että Pirkkala suunnittelee "tehostettua asuinaluetta" kerrostaloja Suupan torilta järvelle. Näyttää paperilta hyvältä, mutta lähiluontoon on koirankopista taas matkaa. Kiitos kertaalleen, säästit tuhansia ja taas tuhansia euroja meiltä kirjoituksillasi!
Hei. Ihan superhienoa, että sait täältä kaiken parempaan elämääsi!

Pirkkala on vähän outo kunta siinä mielessä, että mennään vain Tampereen ehdoilla. Moni pirkkalalainen on ylpeä kotikunnastaan, olen muuten itsekin tai ainakin ollut joskus, mutta nykymenolla ylpeyttä ei enää kehtaa esiin nostaa. Alkuperäiset pirkkalalaiset katsovat vähän kieroon minunlaisia "uusia pirkkalalaisia", vaikka 12 vuotta asunut, että miten jaksat koko ajan purnata kasvusta ja metsäkadosta jne. Ihan kuin uudella pirkkalalaisella ei olisi minkäänlaista oikeutta antaa kehitysideoita tai rakentavaa palautetta kotikunnallensa. Pirkkalalaiset muutenkaan eivät osaa muuta kuin pitää venäläisen Teboilin hengissä, St1 pisti jo aikaa sitten laput luukulle ja on enää kylmäasema. Teboil porskuttaa, mutta taidan olla ainoita pirkkalalaisia, joka ei astu sinne jalallanikaan.

Pirkkalan Kampus on jo valmis, parkkipaikat viilataan. Terve mänty hakattiin parkkipaikkojen tieltä sielläkin, ei vain Suupantorin alta uudella parkkipaikalla. En pidä kehityksestä, koska Kampus on ennen muuta koululaisten tehotuotantoa. Samassa koulussa niin ala- kuin yläkoululaisia. Elikkä meno voi äityä levottomaksi, kun oppilaita on satoja. Ihan tarkkaa oppilasmäärää en osaa sanoa, mutta laajasta koulusta on kysymys. Kyllä ihan varmasti mukavampaa pistää pieniä ja isompia Keuruulla kouluun, täällä on vaan tehotuotantoa kouluissakin, ja kuten sanoit pian asunalueillakin.

Solja on ylihinnoiteltu alue, josta vapaina kymmeniä vuokra-asuntoja pelkästään. Sitten saman verran, ellei enemmänkin, omistuskämppiä. Eivät taida ketään kiinnostaa ja lisää pitäisi saada. Pirkkala on menossa Keravan malliin. Keravalla on Pirkkalaakin vähemmän maata ja ulkomuistista noin 40 000 asukasta. Tulen käymään ensi kuussa Keravalla ja katson miten ihanaa kerrostalo kerrostalolla on elämäntapana. Jää seuraamaan, niin huomaat jutunkin. Odotukset siitä Keravasta eivät oli kovin hyvät, tiedän sen ennen tuloakin, että ankea kaupunki tulee edestä löytymään. Tiili tiilen vieressä -meininkiä jne.

Pirkkalan asunnot ovat kalliita ja ratikan povataan nostavan hintoja lisää. Kenellä on jatkossa edes varaa asua Pirkkalassa? Bussien takapenkillä on usein nuuskaa tai ruiskujakin, mutta myös olusia juodaan. Sanoisin, että saatte Keuruulla paremman elämän, eikä kukaan vihreästä liitosta tule estämään autoiluanne ratikoilla, betonikopeilla ilman autopaikkoja tai ruuhkamaksuilla. Nauttikaa. Vihreät eivät edes ole metsien asialla, sen näkee jo Helsingin luontokatoa ja sen yrityksiä seuraamalla. Muun muassa noro pilattu, sitä ollaan nyt ennallistamassa. Tuntuu järjettömältä tämä, koska Helsingissä on niin paljon vihreitä paraatipaikoilla puolustamassa luontoa, EI.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6320184

Hyvä kuitenkin, että pääsitte Keuruulla parempaan paikkaan. Kiitos ja hei hei!
Anonyymi sanoi…
Keuruu on aika velkainen kunta, tosin Pirkkalakaan enää kaukana tästä. Asun täällä jo 80-luvulta, 44 vuotta on siis Pirkkalassa oltu, ja aina vaan huonommaksi menee maaseudun tulevaisuus. Luin, että muutit 2012 tänne, niin silloin vielä oli jotain tolkkua kunnassa, mm. Iso-Naistenjärven alueen teollistuminen ja asuttaminen torpattiin. Sen vuoksi lienee nykyisin yritetään kasvua tehdä Naistenmatkantiellä. Ratikka pakottaisi siihen joka tapauksessa. Kampus on surkea esitys, ei koulussa ole edes liikuntasalia, passittavat lapsia viereiseen vapaa-aikakeskukseen sadetta tai hellettä. Kampuksessa on yhteensä yli tuhat oppilasta, tervetuloa tänne Pirkkalaan kaikki laittamaan lapsianne todelliseen kyläkouluun. Varmuudella saatte hyvin kasvatetun tytön tai pojan tämän kaiken lopuksi umpisurkeassa Pirkkalan kunnassa, jota ohjataan Kalervo Kummolan pöydältä käsin. Uimahalliakin käytetään täällä ratikan vipuvartena, ei mene kymmentäkään vuotta kun tämä kunta on konkurssissa, kiitos Cuckoomus ja vihreä ratikkaideologia. Pois muuttaisin koska vain, jos vaan olisi ylimääräistä eläkeläisellä. No ehkä joskus sitten.
Hei, kiitos paljon kommenteista, niistä jokainen piristää!

Keuruun velka per asukas taitaa olla isompi kuin Mänttä-Vilppulassakin. Vilppula taitaa itse asiassa olla koko Pirkanmaan yksi velkaisimmista ja Keuruu taitaa johtaa Keski-Suomen markkinoilla. Keuruun lainakanta asukasta kohden oli 6 221 euroa viime vuoden lopussa, mikä on Pirkkalassa melkein puolet tästä samaan aikaan. Muutin tänne 2012 ja vaikka poiskin joskus haluaa näitä hirmuisia kasvuja, kunnollisia vaihtoehtoja ei oikein ole. Loimaalla ei esimerkiksi ole juurikaan järviä, Mellilän tekojärvi olisi kaukana, Sastamalassa virkistysmetsä olisi kaukana. Forssassa sekin Tammelassa. Pirkkalan tilanne on optimaalinen vielä nytkin, jos joku tajuaisi painaa hätäjarrusta ja lopettaa tämä kuntaa tuhoava kaava-agenda ja älytön väenkasvatus. Kampuskin vaikuttaa aika isolta ottaen huomioon, että syntyvyys laskee, enkä tee yhtään mitään ongelman lieventämiseksi erakkona. Minulta on muuten moni kysynyt miksei äänestä vihreitä luontoystävänä. Ensinnäkin, vihreät eivät aja luontoasioita ja toisekseen vihreiden avulla Tamperekin on pilattu liialla kasvulla, autoilun kieltämisellä keskustasta (liikkeitä hävinnyt tai niiden painopiste siirtyi juottoloihin) tiivistämisellä ja ratikkahimolla. Sen olet itsekin varmaan huomannut. Kauhea ikävä vanhaa Hämeenkatua, jossa oli liikettä joka lähtöön tavallisen kansalaisen janoa unohtamatta. Aika moni päättäjä juurikin tällä ihmisten köyhyydellä ratsastaa, voin tehdä ihan mitä vain, eikä niillä ole varaa edes muuttaa! Viimeistään työpaikka sitoo. Silti, minustakin voisi tulla keuristi. :)

Sanoit hyvin, että Pirkkalaa ohjataan Tampereelta. Olen tätä itsekin miettinyt.

Kiitos kommentistasi ja hei hei!
Anonyymi sanoi…
Asutaan toistaiseksi Niemenmaalla tyytyväisinä. Asunto lähtee myyntiin saman tien ratikan tullessa Suupantorille asti. Uimahallia odoteltu 50 vuotta vain ja ratikan saamme! Ei haluta maksaa enempää kuin mitä tarttis ja asutaan täällä, koska tykätään asuta väljästi. Nykyoletus on, että Pirkkala yltyy 35 asukkaaseen oliko 2030 vai 2050.
Hei, kiitos kommentistasi.

Niemenmaahan on Toivion jälkeen ehkä Pirkkalan vauraampia asuinalueita. Jos sieltä joku lähtee, niin veronmaksajat. Vaikka vastustan ratikkaa edelleen ja siitä päätetään muistaakseni 21. päivä tätä kuuta, minusta asiassa ei ole enää mitään tehtävissä. Ratikasta on kabineteissa jo päätetty. Pirkkalan pormestari on täysin hullaantunut ratikkaan ja siitä seuraavaan kasvuun. Surullisena seuraan tilannetta ja mietin itsekin muuttoa pois 2030, mikäli ratikka jatketaan Suupantorille asti. Varma olen myös siitä, että seuraava kunta tulee olemaan mikä tahansa muu kuin kokoomusvetoinen, demareiden kärykään haittaa yhtään tehtaan piipusta, kunhan pääsisi elämään tätä elämää väljästi ja rauhassa. Jos oikein muistan, niin vuonna 2050 ennusteiden mukaan Pirkkalassa olisi 35 000 asukasta, aivan liikaa. Ei sinne ruokakauppaan nytkään mahdu, mites sitten jatkossa. Mielenkiintoisinta on uutistulvan mukaan se, että mukana skenaarioissa vuoteen 2050 mennessä on Kalliomäen koulun ja päiväkodin lisäksi 2 tai 3 kokonaan uutta päiväkotia, yksi uusi koulu ja uimahalli. Lempäälän uimahallin tuloa seuranneena veikkaan, että Pirkkalan hinnat alkavat 20 eurosta ylöspäin, siinä on sitten 2050-luvulla Pirkkalan pormestarin hyvä kylpeä rauhassa yksistään :) Köyhät ovat vain riesaksi :D

Kiitos kommentistasi ja hei hei!

Viimeisimmän viikon luetuimmat

Hallitusohjelma iski kasvuseudulle

Näin tunnistat narsisteja vauhdilla

Ruuhkaa? Entä pirkkalalaisten arki

Ilta-alen löytöjä, budjetti piti jälleen

Ääriminimalisti omistaa 220 asiaa

Vuosi 2024 ostolakkoa, ostoksia

Kuusi vuotta S-pankin asiakkaana

Seitsemän kuukautta S-pankissani

Reklamaatiot, siisteys ja fillarihimo

Aika paketoida 2024, terveyshuolia